MUS] EA M 1 m- 'Elk nummer is een mysterie dat om een oplossing vraagt' CRY FREEDOM Riiil Pianobar „Maxim" opem Hotel „Noordwijk" VC BKflNDCRY CANADESE ZANGERES LISA DAL BELLO: „Ik heb geen zin om mij muzi- had opgenomen, heb ik mij kaal anders voor te doen dan ik drie, vier jaar geheel uit de mu- ben. Dat heb ik al een keer ge- ziek-industrie teruggetrokken, daan... Op mijn zeventiende, Het gaf mij de tijd om Toronto, toen mijn eerste elpee ver- mijn vrienden, maar ook mij- scheen, en'op mijn negentien- zelf te leren kennen. Ik kon mij de, toen de tweede het levens- eindelijk eens bezighouden licht zag. Het waren heel sue- met de dingen, die elke vrouw cesvolle platen, maar tegen de interesseren. Het was best tijd dat de producers er mee moeilijk geweest om zowel mu- klaar waren, herkende ik nau- ziek te maken als op school te welijks de muziek die ik ervoor zitten. Behalve dat ik jingles en had geschreven. Na drie elpees reclame-boodschappen inzong, als teenager was ik in een enor- maakte ik ook deel uit van een me innerlijke tweestrijd ver- groep van zes muzikanten, die wikkeld. Aan de ene kant was wekelijks in het televisie-pro- ik te veel van muziek gaan gramma 'Music Machine' een houden om het zo maar op te aantal top 30-hits ten gehore geven en aan de andere kant bracht". wilde ik de industrie zo snel „Op school werd ik daar wel mogelijk de rug toekeren. Dat eens mee gepest. Dan zongen ze laatste is ook gebeurd. Ik vond op de speelplaats (zingend): dat ik volledig werd opgeslokt 'Ha, ha, Lisa had de hele show door die machine, zonder dat ik haar ogen dicht'. Ik voelde mij mij kon verweren". kwetsbaar en het gevolg was dat ik lange tijd te aardig was door hans piëttegen iedereen. Ik dacht: de an deren vinden mij natuurlijk „De zakelijke kijk van een aan- een snob omdat ik wekelijks op tal mensen bepaalde de muzi- de televisie ben. Dat heeft ge- kale vorm van het materiaal duurd totdat ik besefte dat ik dat ik schreef en ik was op een niet iedereen te vriend kon gegeven moment niet meer in houden. Het kostte mij gewoon staat aan die eisen te voldoen, te veel energie. Ik dacht: het is Ik dacht: als ik straks praat het niet waard om in te zitten over wat ik heb geschreven en over degenen die mij niet wil opgenomen, zit ik gewoon te leren kennen", liegen. Die nummers hebben RPHftFFTp niets met mij te maken. Ik viel lis dus door de bodem van het mu- „Kort nadat ik de muziek-in- zikale Dal Bello-pakketje dat dustrie had verlaten, kwam op iemand anders zo prachtig had natuurlijke wijze weer de be- ingepakt", zegt Lisa Dal Bello. hoefte bovendrijven om mij via De Canadese zangeres kijkt mij de muziek te uiten. Maar dat ik vertederend aan, terwijl ze weer op professionele basis haar zwarte haardos opnieuw muziek ben gaan maken, heb rangschikt onder haar breed- ik aan Mick Ronson te danken, gerande, bruine hoed. Hoewel Hij zag een oude clip van mij op een rond tafeltje de scheidings- televisie, belde mij naar aanlei- lijn vormt, voelen we eikaars ding daarvan op en vroeg: 'hou adem zachtjes langs onze wan- je je nog met muziek bezig', gen glijden. Haar schoonheid Door zijn interesse in mij, wak- heeft mij in haar greep en van kerde het vlammetje weer een harde ondervraging kan hoo^ op. Het gevolg was de el- geen sprake zijn. Niet dat ze pee Whomanfoursays'". daarvoor in aanmerking komt. „Ik kende Ronson niet, want ik Haar elpee 'She' bewijst dat was geen David Bowie-fan. Lisa muzikaal alle talenten in Dankzij mijn ouders werd ik huis heeft om haar directe con- voornamelijk door de soul be- currenten weg te vagen. 'invloed. Ze draaiden veel pla- „De studio is toch bij uitstek de ten van artiesten zoals Aretha plaats waar creativiteit een Franklin, Ray Charles en Sam kans zou moeten krijgen en Cooke. Mijn eerste idool was waar een uitwisseling van idee- Elton John. 11^ was dertien en en zou moeten plaats vinden, nogal onder de indruk van zijn Wat er echter gebeurde, was gevoel voor melodie. Later dat ik mij er niet mee mocht be- volgden artiesten als Todd moeien. Er werd mij verteld Rundgren, Stevie Wonder, Ru- dat ik mijn mond mocht open- fus en Led Zeppelin. Ik heb in doen als er gezongen moest middels een enorme platencol- worden. Voor de rest kon ik be- lectie. Hij staat overigens nog ter zwijgen. In hun ogen was ik bij mijn ouders thuis omdat ik een jonge vrouw en die had er in mijn flat geen plaats voor zich niet met mannenzaken te heb". bemoeien. Dat mijn leeftijd een „Hun muziek heeft weliswaar rol speelde, kon ik mij voorstel- geen directe invloed op wat ik len, tenslotte was ik jong en dus schrijf, maar dat komt omdat ik onervaren, maar ,wat ik niet door de jaren heen een eigen begreep, was wat mijn geslacht stijl heb ontwikkeld. Toch ge- te maken had met ervaring of loof ik dat er in mijn zang en waardevolle ideeën. Op jonge mijn manier van spelen nog leeftijd realiseerde ik mij dus, iets van terug te vinden is. Niet dat de enige manier om respect zozeer de vorm alswel de drang af te dwingen was om de tech- om helemaal af te gaan op mijn niek van de studio en het muzi- intuïtie. Het moet van binnen- kale gereedschap waarmee uit komen en niet tevoren zijn werd gewerkt onder de knie te bedacht. Daarom vind ik het krijgen. Op die manier zou ik ook niet erg om synthesizers te beter mijn ideeën kunnen ver- gebruiken. Die zijn slechts no- woorden en zou in een con- dig om de ideeën, die door mijn frontatie met een producer hoofd spoken, uit te voeren. De mijn geslacht geen rol meer uitvoering daarvan is echter spelen. Ik heb er hard voor menselijk en daar draait het moeten vechten, maar het is om", mij uiteindelijk gelukt". GELUK MOEGESTREDEN „Ik heb het geluk gehad al op „Er is een periode geweest dat jonge leeftijd kennis te maken ik moe gestreden was. Nadat ik met de studio. Als 13-jarige was mijn laatste elpee als 21-jarige ik er bijna dagelijks te vinden. 3 0 MAART I 8 8 8 1 3) Tell it to my Heart 2 1Get outta my Dreams 3 (16) Gimme hope Jo'anna 4 2) The Time of my Life1 5 6) Reckless i 5) Rise to the Occasion 1 7 (10) Winter in America 8 8) That's the Way it is 9 4) Angel Eves 10 18)Stop loving you 11 9) Englishmen in New YorkI 12 (23) Play it Cool 13 (12)Together Forever 14 (15)1 should be so Lucky 15 7) Come into my Life 16 (21 (Somewhere down the crazy 17 (25) Beat dis 18 (26) The Sun ain't gonna 1 19 (31) She's like the Wind 20 (11)1 think we're alone Now 21 (22) Rok da House 22 (13)1 want to be your Man 23 (17) Spy in the House of Love 24 (14) When will I be Famous 25 (36)1 need you 26 <29)Senza una Donna 27 (19) Never knew Love like 28 (38) Shake your Love 29 Hey Mambo 30 (24) My Killer my Shadow 31 (20)Tiet veur un pafke 32 -) Addicted to Love 33 Sleepin' Bird 34 -)Beds are burning 35 (-)Say it again 36 -(Amsterdamned 37 (32) Hot in the City 38 (27) New Sensation 39 (28) Sign your Name 40 (30)1 will survive Alarmschijf: Don t turn Around Taylor Dayne Billy Ocean Eddy Grant B. Medley en J. Warnes Africa Bambaalaa en UB Climie Fisher Rene Froger Mel en Kim Wet Wet Wet Toto Freihei» Rick Astley Kylie Mmogue Joyce Sims R. Robertson Grant Si Forsyth Patrick Swayze Beatmasters en Cookie Crew Sot Was) BVSMP Zucchero Fornaciari A. O'Neal en Cherelle Debbie Gibson B. Manilow en Kid Creole Golden Earring Harko en Pao Tina Turner Herman Brood Midnight Oil Jermaine Stewart Lois Lane Billy Idol Terence Trent d'Arby Gloria Gaynor Voor mij stond dat gelijk aan het bezoek aan een snoepwin kel, waar je net zo lang mocht blijven en net zoveel mocht eten als je zelf wilde. Ik leerde er mijn stem gebruiken, maar ook hoe een studio werkte en wat je met instrumenten kunt doen. Het was een heerlijke tijd, hoewel ik hard moest wer ken. Het leukste was echter dat ik er ook nog voor betaald kreeg, waardoor ik allerlei in strumenten kon aanschaffen. In die tijd heb ik ook geleerd om mijn intuïtie te gebruiken. Dat kwam omdat ik geen noten kon lezen en dus constant moest terugvallen op het im proviseren met mijn stem. Dat doe ik overigens nog steeds. Als ik nu iets inzing, kan ik niet halverwege stoppen om even later de draad weer op te pik ken. De enige manier voor mij om een song een waardevolle emotionele lading mee te ge ven is als ik het hele nummer in een keer opneem. Meestal zing ik een song drie of vier keer en maak daar dan een keuze uit". PUZZELEN „Songs schrijven is voor mij hetzelfde als puzzelen. Ik heb er nooit een baan van negen tot vijf van kunnen maken. Meest al bestaat een nummer uit een serie van ideeën, die ik over een langere periode heb opge slagen in mijn sequencer. Ik heb thuis stapels discs en cas settes met muzikale ideetjes en vellen papier met gedichten..., geen songteksten, maar ge dichten. Tegen de tijd dat ik aan een nieuwe elpee ga wer ken, grasduin ik door die spon taan ontstane muziekfragmen ten, waarvan ik niet wist waar om ik ze eigenlijk opnam, en kijk ik of er delen zijn die bij el kaar passen. Dan ga ik op zoek naar een tekst en verweef die met de muziek. Elk nummer is eigenlijk een mysterie dat om een oplossing vraagt en ik ben de detective die probeert de ontbrekende stukken te vin den. Soms is dat heel lastig om dat ik niet altijd op die discs schrijf wat erop staat en als ik het wel doe, wordt de medede ling bepaald door de sfeer van de muziek. Als het mij bijvoor beeld doet denken aan een arend dan zet ik 'arend-mu- ziek'opdiedisc". „De teksten, die ik schrijf, zijn heel persoonlijk. Hoewel de pen die ze schrijft, wordt ge stuurd door mijn onderbewust zijn, is het niet zo dat ik ze tegen de tijd dat ik een plaat opneem, verander omdat mijn situatie zich heeft gewijzigd. Ik be schouw ze als stukjes van mijn leven, waaraan andere mensen zich misschien kunnen spiege len tegen de tijd dat ze op de plaat staan. Tenslotte is het niet zo dat ze minder waarde heb ben gekregen omdat ik inmid dels andere dingen heb meege maakt". Lisa Dal Bello: „Zang moet van binnenuit komen en niet tevoren zijn bedacht "(Foto: Richard Haugh ton). O III SI JUfOSSiC liüC .se.'-t/ï O (DO LIJJU/ aiUUIV Alle zalen dolby-slereo iJSWOWO C J. OJ U ZOo>£'1 O.KU1XOS- Dag. 2.30-7.00 9.15 uur 12 jr. VAN RICHARD ATTENBOROUGH. DE MET EEN OSCAR BEKROONDE REGISSEUR VAN "GANDHI". RICHARD ATTENBDROUGITS 'CRY FREEDOM* JSS'BIKO'- ■ASKING FOR TROUBLF n DONALD WOODS Dag. 7.00-9.15 uur PATRICK SWAYZE JENNIFER GREY JERRY ORBACH CYNTHIA RHODES een trim van EM1LE ARDOLINO "MEN HOUDT NIET OP OVER DEZE FILM TE PRATEN." Dag. 2.30-7.00 9.15 uur 12 jaar 6 OSCAR NOMINATIES Beste film Beste regie Beste actrice Beste scenario Beste mannelijke bijrol Beste vrouwelijke bijrol WALT DISNEY'S KLASSIEKER OPNIEUW IN DE BIOSCOPEN Dag. 7.00 9.15 uur A.L. 30 maart vanaf 20.00 uur Aan de vleugel speelt voor u Jacques Vermeer Parallel Boulevard 7, Noordwijk. Buffet Dansant in het vernieuwde, sfeervolle AC Restaurant Leiderdorp op zaterdagavond 2 april. Beleef een gezellige avond met feestelijke muziek en een uitgebreid 5 gangen menu, deels geserveerd en deels gepresenteerd in weelderige buffetten. Ter kennismaking nu slechts f37.50 p.p. Voor reserveringen of inlichtingen 071-899302. 'n beetje partij geef je in HAAGS HISTORISCH MUSEUM KORTE VIJVERBERG 7, DEN HAAG. TEL. 070-646940 Museum is wegens complete herinrichting tijdelijk gesloten. HAAGS GEMEENTEMUSEUM MUSEON STADHOUDERSLAAN 41. DEN HAAG. 070-514181 za. 9/4: 15.00 uur lezing J. L. Locher. Symbool, kleur cn structuur in het werk van Mondriaan. t/m 14/4: GCBK-expositie „De Aankoop" in „INKT", Prinscgracht 20, Den Haag. 09/04 t/m 05/6: Gispen, industrieel ontwerper, t/m 24/4: De poppen aan het dansen, t/m 29/5: De Haagse School t/m 29/5: Mondriaan - van figuratie naar abstraktie en werken uit dc Sydney Janis Family Collecties, New York. Permanent: o.a.: Nederlands kostuummuseum, design (z)onder dak, eetgerei uit vroegere eeuwen, spelen met muziekinstrumenten enz. Kinderwerkpl. zo. 13.30 tot 16.30 u. Open: di. t/m vr. 10-17 u., za./zo./feestd. 12-17 u. t/m 04/04: Mandala-ritueel, maken van een zandschildering door 4 Tibetaanse monniken, uniek voor Europa, t/m 10/04: Siberic, de slapende reus ontwaakt. Fototentoonstelling met prijsvraag. - l/m 17/04: Ontwerpen voor de Floriade 1992. t/m 01/05: Het sterke geslacht - expositie over leven en werken van 3 plattelandsvrouwen uit 3 verschillende culturen. Permanent: o.a. „De aarde, ons huis" en „Tussen mens en nevelvlek", een fascinerend beeldverhaal over de mens en zijn wereld. Computerworkshop: elke wo./za./zo. 13.30-16.30 uur. Zelf dingen maken (8 t/m 12 jr.): elke wo. 13.30-15.30 uur. Open: di. t/m vr. 10-17 u. Za/zo/feestd. 12-17 u. MINISTERIE VAN DEFENSIE DIRECTIE VOORLICHTING KORTE HOUTSTRAAT 21. DEN HAAG 070-1883/84/85 HET NEDERLANDSE POSTMUSEUM ZEESTRAAT 82. DEN HAAG. TEL 070-624531 t.n.a. Expositie Ski-Mariniers Berg- cn Wintertraining Korps Mariniers. Tevens verkooppunt topografische kaarten. Open: maandag t/m vrijdag 09.00-17.00 uur zaterdags 11.00-16.00 uur. NEDERLAND MUSEUMLAND 1988. t/m 1/5: Tijdelijke tentoonstelling: „Cornelis de Lorm ontwerper 1875-1942" In de paasvakantie demonstraties en films. Permanent: De ontwikkeling van het berichtenverkeer van verleden naar toekomst. De Educatieve Dienst verzorgt groepsbcgcleiding, speciaal afgestemd op het onderwijs. Open: ma. t/m za. 10-17 uur. Zon- en feestdagen 13-17 uur. Deze publikatic werd mede mogelijk gemaakt door Binnenhuis-bouw: Keukens, badkamers, open haarden, marmer, tegels plavuizen. Maanweg 62 (Binckhorst), 2516 AA Den Haag, lelet. 070-473434. Geopend: dagelijks van 9-17 uur. Donderd. koopavond lot 21 uur. RIJKSMUSEUM MEERMANNO WESTREENIANUM/MUSEUM VAN HET BOEK PRINSESSEGRACHT 30. DEN HAAG. TEL. 070-462700 t/m 7/5: Drukwerk voor PTT; typografie en vormgeving voor een staatsbedrijf in de jaren '20 en '30. t/m 7/5: Vondels* Gijsbrecht en de herleving van de boektypografie in Nederland aan het eind van de negentiende eeuw. Permanent: Vaste expositie van middeleeuwse handschriften en vroegst gedrukte boeken. Voorts diverse oudheden. Open: van maandag tot cn met zaterdag van 13 tot 17 uur. Zon- cn feestdagen gesloten. Toegang gratis. Deze advertentie kwam tot stand in samenwerking met de Federatie van Musea in Zuid-Holland. De volgende museumladder wordt geplaatst op woensdag 13 april a.s. Informatie over deze rubriek kunt u verkrijgen onder telefoonnummer 070-190792.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 16