Zestien jaar,
en een roman
Gedurfd jubileumprogramma
van 25-jarig „Kenmerk"
Wonderen zijnfi
m uziekwerelk
nog niet uit
RADIO/TELEVISIE
CeicLeSomq/nt
ZATERDAG 26 MAART 1988 PAG(U
HILVERSUM - Binnen
IKON-kring heeft men
zich enige tijd beraden
over de vraag hoe het 25-
iarig bestaan van de ru
briek „Kenmerk" te vie
ren. Dit gezamenlijke pro
gramma van de KRO/
RKK en de reformatori
sche christenen maakte
een hele ontwikkeling
door, van kerkelijk maga
zine met de nadruk op oe
cumene tot volwaardige'
nieuwsrubriek met vooral
veel belangstelling voor
de derde wereld. Eigen
verslaggevers lieten er het
leven bij door toedoen
van de doodseskaders.
Zou men voor een terugblik
kiezen? Dan wel voor een toe
komstbeeld, omdat er gestaag
aan wordt gewerkt dit pro
gramma een nog diepere in--
houd te geven en een bredere
armslag, vooral nu het derde
net binnenkort meer mogelijk
heden gaat bieden?
Zo werd het idee geboren 25
mensen te vragen hun kijk op
de IKON en de kerkelijke sa
menleving te geven, kerkelij
ke mensen, maar ook fotogra
fen, filmers, schrijvers, teke
naars, artiesten etc., toch een
beeldend geheel.
Het resultaat kan dinsdag
avond bekeken worden, op
Ned. 2 om 19.37 uur. Het gaat
om zeer persoonlijke uitingen,
kritische, ondoordachte, maar
ook welwillende en begrips
volle. Eindredacteur Leo
Schenk was zich er bij voor
baat van bewust, dat prikkel
draad en distels toegevoegd
zouden kunnen worden aan
dit boeket van de vrije me
ningsuiting. Dit risico heeft de
redactie van „Kenmerk" be
wust genomen. De mensen
achter deze rubriek tonen er
mee aan open te staan voor
wat er aan ideeën over geloof
en samenleving bij de gemid
delde alerte Hollandse mens
voorhanden is.
Neem direct al de schrijfster
Fleur Bourgonje, die in een
plattelandsdorp met de katho
lieke moraal als stok achter de
deur werd grootgebracht en
uiteindelijk voor het humanis
me koos, omdat aan de eigen
ratio bij het tegengaan van
maatschappelijke ellende de
voorkeur moet worden gege
ven boven het aanroepen van
God.
Dat liegt er niet om. Evenmin
Leo Schenk: „Met onze opzet van het jubileumprogramma na-<
men we wel enig risico".
FOTO: IKON
trouwens als de heel andere
kant van de medaille. Ge
sprekjes in een plattelandsbus
met kerkgangers, ergens in
Nederland. De strenge gere
formeerden onder hen vertel
len met de bus naar een verre
dienst te reizen om daar een
nog degelijke predikant aan te
treffen, die nen onderhoudt
over de zondigheid van de
mens. In hun eigen kerk stui
ten ze op „linkse" predikan
ten, die vertellen over de nood
in de derde wereld. Dat is te
ver van hun bed.
De journalist Martin van Ame-
rongen hecht niet aan de bij
bel, maar ziet de lezing ervan
als noodzakelijk om de eigen
cultuur en samenleving te
kunnen begrijpen, van Rem
brandt tot de opstelling van
christelijke politieke partijen.
Schrijver Theun de Vries
vraagt zich af waar hij het
recht vandaan haalt te mogen
moraliseren. Hij moet die nei
ging hebben opgedaan in zijn
doopsgezinde opvoeding, een
scheutje Erasmus, een dosis
Calvijn plus nog wat Friese ei
genzinnigheid. Toch blijft hij
ondanks deze „kwalijkenei
ging van het moraliseren gees
telijk overeind. Wat er voor
onheil door is aangericht kan
door dezelfde mens ook weer
worden goed gemaakt.
Aan Jasperina de Jong is de
gave van de hekelende satire
gegeven. Zij draagt met de na
druk van haar persoonlijke
mimiek een lied aan deze uit
zending bij, waarin zij als een
burgervrouw zingt te hebben
vernomen over wat „Ken
merk" voor de lijdende mede
mens doet. Zij besluit toch
eens te kijken, het toestel staat
toch aan. Dan moet zij helaas
vaststellen, dat al die mensen
intussen ail dood waren. Zij
hoort alles altijd veel te laat.
Het behoeft geen betoog, dat
de in El Salvador vermoorde
IKON-medewerkers een
plaatsje hebben gekregen in
dit programma. Nog regelma
tig gaan de gedachten naar
hen uit, juist omdat zij met
hun leven veil stonden voor
wat de IKON voor ogen staat:
een mooiere wereld, bevolkt
door mensen die het beter
hebben dan nu.
Leo Schenk: „Kenmerk zou
niet anders kunnen. Wie een
maal bij het Frelimo is ge
weest, uren met Dom Helder
Camara heeft doorgebracht of
de pijn van het racisme heeft
ervaren, kan zich daar nooit
meer aan onttrekken. De toe
komst van levende mensen,
daar zal het bij „Kenmerk" om
blijven gaan. Makkelijk zal dat
niet zijn. Kenmerk zal vragen
blijven stellen, eigenwijs dur
ven zijn, geen land mee te be
zeilen, maar wel blijven bezie
len".
TON OLIEMULLER
VANDAAG
RADIO 1
leder heel uur nieuws (NOS).
13.30 TROS Country.
14.30 TROS sport
18.06 Coulissen.
19.02 NOS: NOS Jazzplatform.
20.02 Langs de lijn.
22.02 Metro's music.
23.05 Met het oog op morgen.
00.02 KRO: Oogluik.
01.02-07.00 Niemandsland
RADIO 2
leder heel uur nieuws (NOS).
13.25 VARA: Typisch Hollands.
16.03 KRO: Echo.
16.10 Zin In muziek.
17.03 Glas In lood
18.03 Echo.
18.15 Levensliet en Levensleed.
19.00-07X10 Zie Radio 1
RADIO 3
leder heel uur nieuws (NOS).
14.03 NCRV: Popstation.
16.03 NCRV-zaterdag-sport
18.03 NOS: De Avondspits.
19.02 NCRV: Koploper.
20.03 Elpee Pop Special.
21.02 Elpee- en CD Pop.
22.02 Country style.
23.02 Late date
RADIO 4
14.08 VOO: Veronica Kamermuziek
serie 87/88, Raphael Kwartet.
14.35 Nieuwe grammofoon- en com-
pactplaten.
16.00 Lang leve de operat
18.00 Nieuws.
18.02 Avondstemming.
20.00 Nieuws.
20.02 KRO: De kracht van het weer
loze, vastenoverweging.
20.30 KRO-Klassiek op zaterdaga
vond, met om 20.30 Gewijde
mzuiek, 22.00 Orgelrubriek en
om 2230 Laudate.
23.00 Trippe, maandelijkse uitzen
ding van een lokale omroep
RADIO 5
14.00 AVRO: De vonk.
15.30 Hobbyvitaminen.
16.30 NOS: Homonos.
17.00 EO: Licht en uitzicht.
17.45 Informatie van de Rijksover
heid: De Nederlandse Antillen.
17.55 NOS: Mededelingen en schip
persberichten
18.00 Nieuws.
18.10 EO: lyi Haberler (Goed nieuws).
18.25 Kayen Rasja (Er is hoop).
18.40 IOS: Arabisch programma.
19.00 NOS: Programma voor buiten
landse werknemers.
20.30 EO: Laat ons de rustdag wij
den.
21.14 Metterdaad hulpverlening.
21.15 Reflector.
21.35 Deze week.
22.00-22.15 Gouden orgelklanken
REGIONAAL
Omroep Rijnland: (Vla FM-frequentie
105.7 MHz) 15.00 Vandaag de dag op
zaterdag 19.00-20.00 Voorhout Lo
kaal. Verder als Radio 1. Radio Rijn
mond: 13.00-17.00 Geen commentaar,
non-stop muziek.
BRT 1
13.10 Matinee.
16.03 Radiodocumentaire „Atlantis".
17.10 Rij- en vliegwerk.
18.10 Het goede doel.
19.15 Zie... zo... zaterdag... Oude hits
en sportreportageflitsen.
22.10 Crooners en soft music.
23.30-02.00 Twee tot twee.
BRT 2
14.00 Radio Rijswijck.
17.05 Fris van lefever.
19.10 Radioscoop. Een klein uurtje
filmmuziek.
20.00 Oomino. Het betere oude en
BRT 3
14.30 Keuze voor dlscoflelen.
16.00 Jazzmagazine.
16.45 Ten tweedenmale.
17.30 Gregoriaans en Polyfonie.
18.15 Klavecimbel.
19.00 Pasticcio, moderne werken
naar oude werken.
20.00 La Passione di Gesu, oratori
um, Jommeli, Nicolo.
22.05 Itzhak Perlman, viool en Vladi
mir Ashkenazy, piano. Sonate
nr. 9 in A voor viool en piano,
Van Beethoven.
2235-23.45 Van den verre. Recital Ali
Akbar Khan, Sarod (India).
ZONDAG
RADIO 1
leder heel uur nieuws (NOS).
07.02 KRO: KRO's Ontbijtshow.
07.53 Ter overweging.
08.05 EO: Groot Nieuws.
09.02 VOO: Veronica Sport.
10.02 TROS: Wegwezen.
11.02 VARA: Radio l zondageditie.
12.02 Ophef en vertier.
13.05 NCRV: Hier en nu.
14.02 NOS: Langs de lijn, sport en
muziek.
18.05 VPRO: Het spoor: De onver-
zoenlijken.
19.02 AVRO: Leuterkoek en zandge-
bak.
19.10 Kees Brusse leest voor.
19.30 De hersengymnastiek.
20.02 Toppers van toen.
21.02 Play it again...
22.02 Zoethouden, hoorspel.
23.05 NOS: Met het oog op morgen.
00.02 TROS: De Nachtwacht.
04.02 Aflossing van de nachtwacht.
05.02-07.00 Krieken met Adje
RADIO 2
leder heel uur nieuws (NOS).
08.02 VARA: Vroege Vogels.
10.02 Tony van Verre ontmoette Si
mon Carmiggelt.
10.30 AVRO: Uit Studio en Theater.
11.02 Duyscotheek.
12.02 AVRO-Magazlne.
14.02 Nederlands op AVRO 2.
15.02 Pim Jacobs met muziek uit de
jaren 50.
16.30 Kom 'ns langs In Des Indes.
18.02 Swing Low.
19.00-07.00 Zie radio 1
RADIO 3
leder heel uur nieuws (NOS).
08.02 KRO: Hurrie-up.
09.02 Zin In pop.
10.02 De wakkere wereld.
12.02 KRO-Miniparade.
13.02 Het weeshuis van de Hits.
15.02 Tijd voor Toen.
16.02 KRO's Zalige Liefdeslijn.
18.02 KRO's Hitweek.
19.02 Pop-eye.
20.02 Radio Thuisland.
21.02 De krijsende tafel.
22.02 Op Slag van Maandag
RADIO 4
08.00 Nieuws.
08.02 NOS: H-vier.
09.00 Musica religiosa et profana.
09.55 Programmaoverzicht.
10.00 KRO: Eucharistieviering.
11.00 NOS: II sogno di Scipione, KV
126, van Mozart.
13.00 Nieuws.
13.02 Concert op de Zondagmiddag.
Serie Barok Klassiek: Matt-
haüs Passion, van Bach. (In de
pauze: Praten over muziek).
16.30 Diskotabel.
18.00 Nieuws.
18.02 Musica Nova.
19.00 TROS: Continu muziek.
20.00 Nieuws.
20.02 Specialiteiten la carte.
22.00 Kamerconcert: Tokyokwartet.
23.00 Finale
RADIO 5
09.00 Nieuws.
09.02 NCRV: Zingend opgaan naar
Jeruzalem.
09.30 Te Deum Laudamus.
09.55 Waterstanden.
10.02 IKON: Mozes, hoorspelserie.
Afl.4.
10.10 Protestantse kerkdienst.
10.58 Wilde ganzen.
11.00 De andere wereld van zondag
morgen.
12.00 Nieuws.
12.05 VOO: Het zwarte gat.
14.00 Radio Romantica.
16.55 NOS: Mededelingen en schip
persberichten.
17.00 IKON: Protestantse kerkdienst.
17.58 Wilde ganzen.
18.00 Nieuws.
18.10 Liturgie Kerkmuziek.
18.40 IOS: Nederlands programma.
19.00 NOS: Programma voor buiten
landse werknemers.
19.20 Suara Maluku.
19.55 Tambu.
20.30 Zorg en Hoop.
21.20 NOS Cultuur Special.
22.00 Dichter bij de dichter.
22.10 Jazz uit het historisch archief.
22^40-23.00 Hobbyscoop
REGIONAAL
Radio West: (via FM-frequentle Radio
1) 11.00-12.00 Radio West's Zomerse
Zondagmorgen 12.00-13.00 De Frisse
Neus, natuur en milieu-programma
met Marjoke Roorda. 18.00-19.00
Sportprogramma met Ben Zwaan.
Omroep Rijnland: (Via FM-frequentie
105,7 MHz) 11.00 Sassenheim Lokaal
12.00 Noordwijkerhout Lokaal 13.00
Lisse Lokaal 14.00-18.00 Sport 20.00-
22.00 Tijdmachine. Radio Rijnmond:
10.00 Aan elkaar gewaagd, klassieke
en moderne muziek. 12.00 Oldtimers,
gouwe ouwen. 13.00-17.00 Sport.
BRT 1
06.31 Met 1 wakker.
08.15 Klaarwakker.
09.10 Muzikaal intermezzo.
09.30 De Taalstrijd.
10.05 Eucharistieviering.
11.03 Beiaardmuziek.
11.10 Rond de kiosk.
12.10 De tijd van toen.
13.15 Opera en Belcanto.
14.30 De Sportmarathon.
18.15 Muzikaal intermezzo.
18.30 Katholiek-godsdienstige uitzen
ding.
19.15 Toeternletoe.
20.03 Archipel, een avondvullend
programma vol geschiedenis,
drama en getuigenissen met
Marinelle De Winne. Om 20.03
Ego-dokumenten Oud-Spanje-
strijders. 20.35 Het jaar 1918,
21.03 Hoorspel: 'Het eiland van
mijn dromen' van Jiri Klobouk,
In een regie van Gie Laenen,
22.05 Momentopname uit de
Spaanse burgeroorlog, 23.10
Laatavondverhaal en -poezie.
23.30-23.30 Twee tot twee.
BRT 2
06.20 Goede morgen, morgen.
08.12 Relax, non-stop retromuziek.
09.00 Hitrevue.
10.03 De pre-hlstorie. Muziek en ac
tualiteit van 1950 tot 1980 ge
selecteerd door Guy de Pre.
11.00 Het genootschap.
13.10 Lichte melodieuze muziek.
14.00 Fiestag, een muzikaal week
endmagazine.
17.05 Sportkaffee.
20.00 Vragen staat vrij, het groot ver
zoekprogramma voor de zon
dagavond.
23.30-23.30 Twee tot twee.
BRT 3
07.00 Goede morgen.
08.15 Oochtendvariaties (1): 1. Sona
te nr 5 in F, opus 24 'Frueling',
Van Beethoven, 2. Larghetto
ed allegro in C. Donizetti, 3.
menuet uit het Strijkkwintet,
opus 13 nr. 5, Boccherinl, 4.
Humoreske, opus 101 nr. 7.
Dvorak, 5. Rosamunde: Ballet
muziek 1 en 2, Schubert, 6.
Cassatio in Bes, KV 99, Mo
zart.
10.00 Magazine.
11.00 Koninklijk Filharmonisch Or
kest van Vlaanderen.
1230 Tafelmuziek, Brandenburgs
concerto nr. 1 In F, Bach.
13.15 Kompakt klassiek, 1. Franse
Suite nr. 1 in d, BWV 812,
Bach, 2. Plechtige Ouverture,
opus 13, Glazoenov, 3. Trio in
B, opus 8, voor piano, viool en
cello, Brahms. 4. Symfonie nr.
5 in D, Vaghan-Williams.
15.00 BRT-Filharmonlsch Orkest, diri
gent: Karl-Anton Rickenba-
cher, solist: Arnaldo Cohen,
piano, 1. Het Groot Russisch
Paasfeest, Rimski-Korsakov, 2.
Concerto nr. 1 In Es, voor pla
no en orkest, Liszt, 3. Beelden
uit een tentoonstelling, Moes-
sorgski.
17.00 Kamermuziek (met kortere wer-
18.10 Orgelmagazine (64).
19.15 Uit de romantiek.
20.00 Eigen symfonische opnamen.
22.00 Liederen.
23.00 Luister: poëzie en muziek.
MAANDAG
RADIO 1
leder heel uur nieuws (NOS).
07.03 NCRV: Hier en nu.
07.15 Het levende woord.
07.22 Lichte muziek.
07.30 Nieuws.
07.33 Hier en nu.
08.32 Maandagmorgen Magazine.
12.05 Boer en tuinder.
12.32 Over kopen gesproken.
12.50 Moment.
13.08 Hier en nu.
14.05 VOO: Veronica Nieuwsradio
RADIO 2
leder heel uur nieuws (NOS).
07.03 TROS: Een goede morgen met
Ron Brandsteder.
09.03 TROS Gouden Uren.
11.03 Op Volle Toeren.
12.03 Andrè van Duin.
13.06 TROS Aktua.
13.15 Tijd voor Tetske.
14.03 Muziek uit duizenden.
15.03 EO: Met muziek het hele land
door.
16.03 Open huls.
16.58 EO-Metterdaad Hulpverlening.
17.03 Ronduit radiokrant
RADIO 3
leder heel uur nieuws (NOS).
07.03 AVRO: De baas van de week.
09.03 Arbeidsvitaminen.
12.03 Hollands Glorie.
14.03 Toppop Radio.
16.03 Toppop Twintig
RADIO 4
07.00 Nieuws.
07.02 KRO: Aubade.
0730 en
|EI
0830 Muziekspelletje.
08.00 Nieuws.
08.02 Almanak.
09.00 Uit het archief. Wilf|
haus, piano.
09.30 Daar word Ik stil v
10.00 KRO-Klassiek op I
morgen. I. Leden!
Weens blazersoktet.|
Philharmoniker.
11.50 Over muziek. Be
12.00 Radio Vierklank. ser
13.50 Over Kunst en KurtujfrlC
14.00 KRO-Klassiek op mai kle
dag. I. Koor- en orkLp.
II. Muziek voor plant ,.in
16.00 In antwoord op uw 4
16.50 KRO-Literalr: over pJZ'K
17.00 VARA: Werken van fi De
RADIO 5
09.00 Nieuws.
09.02 NOS Sportlef.
0935 Waterstanden.
0930 RVU: Cara.
10.00 VARA: Factor 5
12.00 Nieuws.
Sil
12.05 HV: Het voordeel van 9r£
13.00 Nieuws. L&
13.10 VARA: Faktor 5. njNC
van buiten. joi
15.00 Bericht uit het Konlnur
16.30 NOS: NOS Kindermiftft
17.00 Wat een taal.
1730 NOS Cultuurmagaziq^
;jo<
Hir
REGIONAAL
Radio West: (vla FM-frequ<
1) 07.15-08.00 OchtendmajKa
nieuwsoverzicht. actualite»Qr£
en verkeer. 12.00-13.00 LurtfL
actualiteiten, land- en tuinl
tip van de dag en 'Hebbj5®..
Rijnmond: 07.00 Ochtend® c
09.00 Hans van Vliet: veel r»ge|
vijf van vroeger' en 'De artine
week'. 12.00 Lunchprograrffsl
Tineke Speksnijder met v«qe
'De gast van de dag', 'H|L„
glied', aandacht voor h'
hobby's en 'De roddel geccR.
16.00-17.00 Rijnmond getafZ'K
nie
BRT 1
05.31 Met 1 wakker. hiji
0830 Klaarwakker. Nr
09.05 Uit de band.
11.30 Het vermoeden.
13.10 Actueel.
13.30 Tussendoor. NC
14.03 Klapstool. tfll"
15.03 Zo d'ouden zongen, dij
16.05 Neem je tijd. n6|
BRT 2
05.30 De gouden geeuw, v"
08.12 De groote magazijn«de
10.03 Kwistig met muziek, trie
11.55 Mediatips. Re
12.00 Regioprogr. Dri
13.10 Joekebokssouvenlr. hk
14.00 De eerste dag. ^ri
rel
BRT 3 §8
07.00 Goede morgen. rag
08.15 Ochtendvariaties, 1.PI8
in a voor 2 clavec
strijkers, Schaffrathi
naise, Guiliano. 3. f
orgel en klavecimtx
4. Kleine orkestsuit^
09.15 Voor huiselijk gebrul
11.15 Concerto nr. 1 in a t
en orkest, Chopin. 1
12.00 Tafelmuziek 1. The|i
Forest, Geminiani. ,f
ziek uit „Alcina", Hi;
13.10 Actueel.
1335 Namiddag bij BRT-3
1430 Het strijkkwartet. Stc
16.15 Bassist Red Mitchel (SC(-
pianist. 0c
1630 Ensemble Lyra Wieir
BOEKEN EN PLATEN
„LE COEUR EN POCHE" BINNENKORT IN HET NEDERLANDS
BRUSSEL/KEMEXHE -
„Het spannende van
schrijven vind ik dat je er
mee kunt ontsnappen aan
je eigen omgeving; dat je
andere werelden kunt
ontdekken, andere men
sen ontmoeten." Een scha
terlach: „Bovendien lieg
ik graag, en een roman
schrijven is de enige ma
nier om dat te doen zon
der dat iemand je dat kan
verwijten."
Christine Aventin - spijker
broek, overhemdje, stropdas -
zit ontspannen op haar bed.
Met haar broer en ouders
woont ze in Kemexhe, een ge
huchtje tien kilometer boven
Luik, waar de vlot-babbelende
Waalse nu zeker de bekendste
inwoner is.
Een paar weken geleden
maakte ze, op haar zestiende,
haar debuut als romanschrijf
ster. Inmiddels, zo meldde vo
rige week Le Soir, is „Le
coeur en poche" (oplage: 63.000
exemplaren) in franstalig Bel
gië het best-verkochte boek; in
Frankrijk het op vijf na best
verkochte.
Er zijn schrijvers die een min
der flitsende start maken.
Structuur
Christine: „Ik ben al op mijn
twaalfde met schrijven begon
nen. Met mijn roman op mijn
veertiende. Daar heb ik dus
twee jaar over gedaan. Eerst
was hij driehonderd kantjes,
die heb ik in één ruk zó uitge
typt. Maar daarna vond ik
toch dat ik er wat structuur in
moest brengen. Ik heb toen
een indeling gemaakt, en alles
wat overbodig was, wat niet
écht met het verhaal te maken
had, heb ik weggehaald. Toen
waren er nog 170 kantjes tekst
over, en dat is het uiteindelij
ke manuscript geworden: in
het boek een goeie 240 pagi
na's".
Aan die 240 pagina's hebben
inmiddels literatuurcritici van
gerenommeerde bladen als Le
Monde en Le Figaro lovende
beschouwingen gewijd.
Haar Franse uitgever onder
handelt zich blauw over de
vertalingen (die in het Neder
lands komt binnenkort; over
een Finse, Hongaarse, Japanse
en Italiaanse versie wordt nog
gepraat) en Christine zelf kan
de fanmail niet meer aan:
"Jong en oud, iedereen
schrijft. Ik ben van plan op
alle brieven te antwoorden,
maar mijn huiswerk gaat
voor."
Zoektocht
In haar roman heeft Christine,
zelf een spontane lachebek die
geen minuut haar mond kan
houden, als hoofdpersoon
Alexandra genomen, een leef
tijdgenootje, dat mét haar
moeder in de rosse buurt van
Parijs woont. Véronique,
Alexandra's moeder, wordt na
een paar hoofdstukken ver
moord, en Alexandra zelf, die
door de kinderrechter aan een
haar onbekende opa en tante
wordt toegewezen, begint een
vertwijfelde zoektocht naar
haar vader, die ze nooit heeft
gezien. Hem vindt ze uiteinde
lijk in een Parijse gevangenis,
waar hij een straf wegens
moord op een politie-agent uit
zit.
Het verhaaltje lijkt dun, maar
taalgrapjes Waar zou ik van
nacht eens van gaan dromen?
Even in mijn droom-o-theek
kijken") en de mix van een
vaak nog kinderlijke bele
vingswereld met verrassend
volwassen dialogen, zorgen
voor voldoende aankleding.
Bovendien zit er van de eerste
tot en met de laatste bladzijde
een ongekende vaart in het
boek, dankzij de buitengewoon
directe stijl: korte zinnen, geen
woord teveel, flitsende ge-
dachtensprongetjes.
Fantasie
Op haar jonge-meisjes-slaap-
kamer vol foto's en posters
legt Christine, blij met alle
plotse belangstelling, enthou
siast uit hoe ze op Parijs en het
Parijse hoerenmilieu is geko
men als decor voor haar de
buutroman.
Niet alleen het wereldje van
de prositutie was haar immers
volslagen onbekend, ook in
Parijs was ze - vóór haar boek
werd gepubliceerd - nooit ge
weest.
Christine: „Wéér je een ver
haal laat spelen, heeft volgens
mij geen enkel belang. Het
had ook Hongkong of wille
keurig welke andere stad kun
nen zijn. Maar Parijs leek me
leuk omdat iedereen die stad
kent. Behalve ik dan, tot voor
kort. Maar ik had een kaart
van de stad met een straten
plan, en de rest heb ik opge
zocht in de encyclopedie. Het
hoerenmilieu heb ik heel be
wust gekozen. Aan de ene
kant omdat het me fascineert;
aan de andere kant omdat er
zo ongelooflijk veel in gebeurt,
ook dingen die je normaal
voor onmogelijk houdt. Ik kon
daardoor mijn fantasie de vrije
loop laten, zonder dat het ver
haal ongeloofwaardig werd".
Inspiratiebronnen voor Chris
tine waren de film 'Christiane
F.', over een Westduits heroi-
nehoertje, een paar boeken en
tv-programma's en een hand
vol brochures van Info-Jeune,
een Waalse jongerenorganisa
tie.
Een schaterlach op de vraag of
haar vader haar veel heeft
verteld: „Hij is daar vast nooit
geweest - le pauvre!"
En dan, serieuzer „Sommige
kranten hebben geschreven
dat ik te jong was voor dit
boek, dat ik had moeten wach
ten. Anderen vonden weer
van niet. Daar kan ik dus niet
Christine Aventin: „Ik vind het heel leuk dat zelfs de leraren nu mij om een handtekening vragen".
FOTO: PERS UNIE
zoveel mee. Belangrijk is dat
ik weet dat het verhaal geloof
waardig is. Ik heb net een
brief gekregen van een jongen
van een jaar of dertig. Hij
schreef dat zijn zusje hetzelfde
had meegemaakt als Alexan
dra in mijn boek".
Christine zegt in haar roman
figuur veel van zichzelf te her
kennen, maar de ouders van
Alexandra lijken in niets op
die van haar: „Ik heb een ide
ale familie, maar Véronique is
vooral een ideale moeder voor
een roman. Alleen moest ze al
heel vroeg dood, want anders
was het een boek geworden
over een dochter van een
prostituée, zoals er al zoveel
zijn. Bovendien had ik door
haar dood de kans allerlei an
dere figuren in te voeren: de
opa en tante van Alexandra,
de vrouw en de mannen met
wie ze meelift als ze haar opa
en tante laat zitten en terug
naar Parijs gaat, en de vrien
din van haar moeder, die haar
uiteindelijk op het spoor van
haar vader zet".
De intense liefde voor die on
bekende vader verklaart ze
heel makkelijk: „Véronique
had nooit tijd voor Alexandra.
Iedere keer dat ze behoefte
aan affectie had, dacht ze dus
aan haar vader. En daardoor
vloeiden die twee ineen".
Verliefd
Op school, vertelt Christine, is
door haar verrassende roman
debuut maar weinig veran
derd. Haar vrienden en vrien
dinnen zijn al gewend aan de
roem die zij oogst. Vreemd is
alleen nog dat leraren nu hóór
om een handtekening vragen.
„Mijn lerares Frans was in de
zevende hemel. En ook de di
recteur was heel blij. Ik ben
bij hem geweest, en af en toe
krijg ik een dag vrij, als ik bij
voorbeeld naar Parijs moet
voor tv-opnamen".
Het leven van Christine wordt
een tikkeltje intenser gevolgd,
maar daar heeft de spontane
Waalse geen moeite mee. Som
mige interviewers wel. Zo ant
woordde ze onlangs volmondig
met 'ja' op de vraag of ze zelf
al eens verliefd was geweest.
De interviewer, zichtbaar ver
baasd: „Maar een maand gele
den hebt u op de Franse tv op
dezelfde vraag nog 'nee' ge
zegd...". Christine, stralend:
„Jawel, maar dat is alweer
vier weken geleden".
FRANS BOOGAARD
Christine Aventin: „Le
coeur en poche". Uitgeverij
Mercure de France. Prijs: 69
FF.
De wonderen zijn de (mu
ziekwereld nog niet uit. Dat
blijkt onder meer uit recent
verschenen lp's en compact-
platen.
Bijvoorbeeld die van Sergio
Daniel Tiempo, een piano
virtuoos uit Venezuela, ge
boren in 1972. In 1986 gaf
deze jongen in Amsterdam
een recital met onder meer
Bach, Haydn en Mendels-
sohn-Bartholdy. Een live-re
gistratie daarvan is nu op cd
verschenen. Ook als men
niet zou weten dat de pianist
nog geen veertien jaar was
toen hij zijn recital in Am
sterdam gaf, is er alle reden
voor bewondering. Zijn
Mendelssohn bijvoorbeeld
(Rondo Cappricio, opus 14) is
van een andere categorie,
baar met de Mendelsso)
van een Perahia.
Nog meer indruk maakt een
tweede cd van Tiempo; diens
uitvoering van het eerste Pi
anoconcert van Chopin met
het Boedapest Symphony
Orchestra onder leiding van
Eduardo Marturet. Het is
een opname van november
1987. Niets doet denken aan
een pianist van nauwelijks w
vijftien jaar. Een muzikaal is de eigenlijke presw,r
wonder; die Sergio Daniel van Joshua Bell ",ser
Tiempo, afgelopen zondag
nog, met datzelfde Chopin-
concert, te beluisteren in Jöen mj speeu aaa^
Den Haag in het Muziekthe- men met Samuel
ater met het Brabants Or- piano, een scala aan Vfj(n
kest onder leiding van Ar-
pad Joo.
Europese tour: Londétr0,
sterdam en Madrid, by,
dien is Bell een veemg
gast op international^
vals en concertpodiajoi
heeft hem onder cont
behalve de mooie |VA
Mendelssohn-plaat dffiC
als „meevaller vscit;
maand" in de aanbi^De
ook, is er nog een phkin
phonografisch publijj!®
„Presenting
Veel in huis
Op twintigjarige leeftijd
maakte de violist Joshua
Bell opnamen voor enkele
platen. Ook een muzikaal
wondertje. Want om als jon
ge kunstenaar mensen te
kunnen boeien met het ijze
ren duo van het vioolpodi-
(Mendelssohn-Bruch),
Bell dan ook. Zijn Vioolcon
cert in e van Mendelssohn
heeft zekere overeenkom
sten met die door de jonge
Shlomo Mintz. Joshua Bell
debuteerde als veertienjarige
in Philadelphia, met Riccar-
do Muti. Daarna kwam de
van Wieniawski, via !rc
en Brahms naar Novlj0,
Sarasate (Carmen-FaVA
Ruim een uur darts: C
innige en virtuoze ii(FI>
makerij. AanbevolenSscf
LÜTSEN KOd"01
ge\
Sergio Daniel Tiempo: kai
Amsterdam (Bach.Ha'WO
pin, Mendelssohn, LeOlen
nas te ra. Fidelio: 3455
gio Daniel Tiempo: CluLjj.
noconcerto no. 1, met I
Symphony Orchestra o.»B,
ardo Marturet; Fidell®*
(cd). Joshu Bell en San"i6
ders: werken van Brahnz'n
Saresate en WieJai
«Ie
®vo<