Gregoriaans dreigt te verdwijnen Baha'is: wetenschap en religie zijn twee paarden voor één kar £eidóc GEESTELIJK LEVEN/OPINIE £gfoke6oma/nt kerk wereld SAMEN OP WEG-KERK HEEFT VROUWENBUREAU NODIG Rabbijn Van de Kamp gaat naar Amsterdam Ontbrekend prijskaartje Df )weer O DONDERDAG 24 MAART 1988 PAG „Contacten kleinere gereformeerde kerken armzalig" PUTTEN De wijze waarop de kleinere gereformeerde kerkge nootschappen toenadering tot elkaar zoeken, vormt een armza lig geheel. En daarbij moet meer nadruk gelegd worden op het eerste deel van het woord, dan op het tweede. Deze mening werd gisteren verwoord door ds. Z. G. van Oene, voorzitter van het Contact Orgaan Gereformeerde Gezindte (COGG), bij de opening van de jaarlijkse conferentie in Putten. Hij kwam tot deze stelling, ondanks het feit dat de relatie tus sen de vrijgemaakt Gereformeerde Kerken en de Christelijke Gereformeerde Kerken onlangs weer "iets is opengebroken". Maar het contact tussen beide kerken moeizaam verloopt moei lijk. De COGG is een organisatie van de kleinere kerken aan de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Paneldiscussie „God in Vlaanderen" nog onzeker HILVERSUM Het is onzeker geworden of de paneldiscussie na de omstreden documentaire „God in Vlaanderen" doorgaat. Twee van de drie Vlamingen die aan de discussie zouden deel nemen (mevr. A. Pas van het Interdiocesaan Pastoraal Beraad in Vlaanderen en de heer R. Vermaercke van de Vlaamse Ca ritas), hebben zich vorige week teruggetrokken. Daarop is be sloten de opnamen van de discussie uit te stellen. De paneldis cussie zou op 11 april, na de documentaire worden uitgezonden. Mevrouw Pas en Vermaercke hebben geen redenen vóór hun weigering genoemd. De derde gast is de godsdienstsocioloog prof.dr. K. Dobbelaere. In het oordeel over anderen, velt men dikwijls zijn eigen oordeel Kerken ontvangen ambassadeur Israël DRIEBERGEN Het offi ciële samenwerkingsverband van de Nederlandse Her vormde, de Gereformeerde, de Christelijk Gereformeerde en de Vrije Evangelische Is- rael-organen, de „vier mode- ramina", heeft in Driebergen E.Z.Sufott, de ambassadeur van Israel, ontvangen voor een gesprek. De Israël-organen, die al eerder een gesprek met de ambassadeur hadden, menen dat de ontmoeting met het Joodse volk vanuit de ker ken bezien allereerst een re ligieuze dimensie heeft. Maar er zijn ook een mensenrech- telijke en een politieke aspec ten, zoals de bestrijding van antisemitisme, het opkomen voor bedreigde joodse min derheden, het wel en wee rond de staat Israël. Belangrijke voorwaarden voor de vrede en veiligheid van Israël zijn naar de me ning van de vier moderami- na niet alleen een erkenning van het bestaansrecht van de staat Israel van de zijde van de Arabische wereld en de Palestijnen, maar ook een er kenning van de politieke rechten van de Palestijnen als volk door Israel en de Arabische wereld. Stille Omgang Toen in 1921 de Stille Omgang in Amsterdam werd hervat, na men alleen mannen aan de tocht deel. Sinds geruime tijd is het echter gebruikelijk dat ook vrouwen en kinderen in de Stille Omgang meelopen. ROTTERDAM De po sitie van de Latijnse li turgie loopt ernstig ge vaar. Bijna 25 jaar na de goedkeuring door het Tweede Vaticaans Conci lie van de Constitutie over de liturgievernieu wing is het gebruik van de Latijnse taal en de Gregoriaanse zang in verreweg de meeste lan den teruggedrongen tot buitengewone gelegen heden. Daarbij kan de si tuatie in Nederland ze ker niet als de meest on gunstige worden geken merkt. Dit staat in een artikel dat de Vereniging voor Latijnse Li turgie heeft aangeboden aan de Congregatie voor de Ere dienst in Rome en alle natio nale bisschoppenconferenties. In het artikel, van de hand van pastoor A.J.J. Woolde- rink van Gendringen-Meg- chelen, wordt gepleit voor een gericht kerkelijk beleid, inhoudende dat in alle paro chies regelmatig de Latijnse liturgie wordt gebruikt; dat priesterstudenten vertrouwd raken met de Latijnse taal en zang en dat alle gelovigen in de catechese de voornaamste Latijnse teksten en gezangen leren. De liturgie in de volkstaal is in de RK Kerk niet meer weg te denken, hetgeen een groot goed is. In weerwil van de bedoelingen van het Con cilie is de Latijnse liturgie in onbruik geraakt. Het Latijn dient echter in de liturgie van de RK Kerk bewaard te bliiven, gelijkwaardig aan de volkstaal. Door het Latijn er varen de gelovigen enerzijds bij internationale vieringen een gevoel van onderlinge verbondenheid en anderzijds in de plaatselijke gemeen schap een gevoel van betrok kenheid bij de RK Kerk als wereldkerk. Het Latijn kan een bindend element tussen volkeren en geloofsgemeen schappen zijn, juist omdat het niet met een bepaald volk of een bepaalde geloofsgemeen schap is verbonden. In Den Haag worden plan nen ontwikkeld om een cur sus kerklatiin te starten, met behulp van het door de Vere niging voor Latijnse Liturgie uitgegeven handboek voor het kerklatijn. LEIDSCHENDAM Zowel in de Nederlandse Hervormde Kerk als in de toekomstige Samen- op-Weg-kerk van her vormden, gereformeer den en lutheranen is een vrouwenbureau nodig. Dit orgaan moet de deel neming van vrouwen aan het werk van de kerk stimuleren en is de stem van wat de vrou wenbewegingen binnen en buiten de kerk te zeg gen hebben. Een derge lijk bureau zal een or gaan van bijstand van de synode moeten zijn. Dit voorstel doet het centrum voor educatie in de Her vormde Kerk aan de synode in de beleidsnota „Samen Ie-* ren", die volgende maand door de synode wordt behan deld. Tot nu toe is er binnen het centrum voor educatie een afdeling vrouw en kerk, die is voortgekomen uit de Her vormde Vrouwen Dienst (HVD). Bij de oprichting van deze dienst in 1951, was de doelstelling in gemeenten plekken te scheppen waar vrouwen op zinvolle wijze aan het gemeentewerk kon den deelnemen. Veel HVD- commi§sies hebben als zinvol werk huisbezoek gekozen. Daarnaast is er een stroming gekomen waarbij de plaats van de vrouwen in de kerk onderwerp van beraad is. In dit kader zijn relaties gelegd met groepen als vrouw-en- geloof-groepen, .breng de kerk in balans', vrouwenpas- toraat, vrouwen en beleid, bijstandsvrouwen, vrouwen tegen seksueel geweld en fe ministische groepen. Volgens de beleidsnota is het van groot belang dat er duidelijk heid komt over de organisa torische plaats van de tweede soort activiteiten. AMSTERDAM De Haagse rabbijn L.B. van de Kamp (39) is benoemd tot rabbijn van de Nederlands-Israëlieti- sche Hoofdsynagoge (NIHS) te Amsterdam, de grootste (orthodoxe) joodse gemeente in Nederland. De benoeming gaat over een maand of drie Van de Kamp, die in 1982 in Den Haag werd benoemd, werkte voordien in Londen. Hij heeft in Zwitserland en Engeland gestudeerd. Van de Kamp is gehuwd. Het echt paar heeft vier kinderen. Met de komst van Van de Kamp naar Amsterdam hoopt de joodse gemeente dat er een einde zal komen aan de interne moeilijkheden, die er onder meer toe hebben ge leid dat enkele malen een be noeming van een rabbijn geen doorgang vond. Het Amsterdamse rabbinaat wordt momenteel gevormd GROESBEEK Hoofd en hart. Analyse en synthese. Mannelijk en vrouwelijk. Wetenschap en spiritualiteit. Heel vaak lijkt het leven zich in twee helften, in twee te gengestelde ervaringen, aan ons op te dringen. En ont staat de verleiding aan één van de twee het meeste ge wicht toe te kennen. Soms klinkt de lokroep van het verstand, dat immers een sta biel alternatief biedt voor de chaos van het gevoel. Dan weer lokt het gevoel, dat warmte uitstraalt tegenover de kilte van het verstand. De ene keer trekt de mannelijke pool, met zijn oriëntatie op strijd en beheersing. De an dere keer toont zich alle stre ven naar beheersing ijdel, en schijnt alleen de overgave van de vrouwelijke pool uit komst te bieden. Hoe de weg te vinden in die niet aflaten de spanningsvelden? In Groesbeek wordt morgen een conferentie gehouden onder de invalshoek dat we wetenschap en spiritualiteit moeten zien als ervaringster reinen die niet om de voor rang strijden, maar gelijk waardig zijn en elkaar aan vullen. Wetenschap en reli gie samen moeten, als twee paarden voor één kar, de mensheid trekken in de rich ting van een grotere harmo nie. Conferentie-voorzitter Maijo- rie Schreuder: „Mensen die zich in de godsdienst storten en daarbij hun ogen sluiten voor wetenschappelijke in zichten en technologische vorderingen, verzanden in bijgeloof en vooroordelen.- Maar wie zich overlevert aan de wetenschap als het enige ervaringsterrein dat'ter zake zou doen, vólgt ook een doodlopende weg. Iemand die zich niet bewust is van de eenheid van alle dingen, de samenhang tussen alle ver schijnselen en dat is toch de essentie van godsdienst en spiritualeit bekommert zich alleen om dat ene speci fieke onderwerp waarmee hij of zij op dat moment bezig is. Wat de consequenties zijn voor andere levensaspecten, doet er dan niet toe. Of daar schade wordt aangericht, geeft niet. Zo ontstaat een oorlogsindustrie met volop winst en werkgelegenheid Marjorie Schreuder: „Wij lezen zowel uit de koran als uit de bijbel, zowel uit de geschriften van de Boeddha als van Baha'u'llah" maar waarbij wordt voorbij gezien aan de schade die die industrie elders teweeg brengt. Zo ontstaan civiele industrieën, waar de mooiste en de goedkoopste consump tiegoederen worden gemaakt ongeacht de schade die het milieu daarvan ondervindt". Spiritualiteit „Wetenschap, technologie en spiritualiteit in de nieuwe wereld-orde", luidt het motto van de Groesbeekse confe rentie, die wordt opgeluisterd door denkers met klinkende namen als de Amerikaanse computer-wetenschapper prof. Joseph Weizenbaum, de Tilburgse filosoof prof. dr. Swan Liat Kwee, de Eindho- vense meditatie-leraar en bouwkundige prof. P. Schmid en de Delftse studen tenpredikant dr. ir. M. Hil- horst. Organisator is het lan delijk hoofdbestuur van een geestelijke stroming die ten onzent weinig bekend is, maar door haar „oecume nisch" karakter voor velen interessant zou kunnen zijn: de Baha'is (spreek uit: Ba- hais). De Baha'is zijn volgelingen van de Pers Baha'u'llah (spreek uit: Bahaula), die in april 1863 verkondigde dat hij boodschapper van God Boeddha, Jezus Christus en Mohammed zich als Zijn woordvoerder hadden geopenbaard. Baha'u'llah be klemtoonde de noodzaak voor de mensheid om tol. eenheid te raken over de ogenschijnlijke barrières van uiteenlopende culturen, talen en 'ook godsdiensten heen. Alle wereldgodsdiensten, zei Baha'u'llah, zijn goddelijk ge ïnspireerd. Ze verschillen naar uiterlijke verschijnings vorm, maar zijn identiek in hun spirituele kern. Koran en bijbel Conferentie-voorzitter Marjo rie Schreuder, tevens lid van de Nationale Geestelijke Raad van de Nederlandse Ba ha'i Gemeenschap: „Wij ver werpen dus de opvatting dat er van alle godsdiensten maar één de ware kan zijn. Wij lezen zowel uit de koran als uit de bijbel, zowel uit de veda's als uit de geschriften van de Boeddha en van Ba ha'u'llah. Alle grote profeten, geloven wij, hebben in hun tijd en in hun cultuur een vonk van goddelijke inspira tie doorgegeven. Die bood schappen vullen elkaar aan, waardoor „de" relgieuze boodschap geleidelijk aan steeds helderder en steeds krachtiger wordt. Daarbij gaan we er van uit dat Ba ha'u'llah de laatste grote pro- FOTO: MILAN KONVALINKA feet tot nu toe is geweest maar anderen zullen nog volgen. Onze tempels op elk continent hebben we één grote tempel zijn dan ook voor iedereen toegankelijk. Je treft er geen symbolen aan die naar één specifieke godsdienst verwijzen. Ieder kan er bidden en mediteren volgens eigen gébruik". Het aantal Baha'is in de we reld wordt geschat op vier miljoen. Nederland telt er ruim duizend. Ze komen bij een in huiskamers, want af gezien van de continentale tempels kent men in deze kring geen godshuizen. Zoals men ook geen priesters en sa cramenten en ook geen één hoofdig leiderschap kent. Het hoogste gezag ligt bij een ge trapt gekozen raad van ne gen leden, die het Universele Huis van Gerechtigheid heet, en waarvan het onderkomen op de berg Carmel in het Is raëlische Haifa ligt. De 40-jarige Marjorie Schreu der, moeder van vier kinde ren, belandde bij de Baha'is als begrijpelijk eindpunt van een ontdekkingsreis die langs allerlei geestelijke stromin gen voerde, in elk waarvan ze wel waardevolle elemen ten ontdekte. Vrouw van deze tijd voelde ze zich niet op de laatste plaats aange sproken door de uitwerking die de Bahé'is aan het ideaal Man en vrouw „Man en vrouw zijn in het Baha'i Geloof volkomen ge lijkwaardig. Zelfs lijkt Ba ha'u'llah de vrouw enigszins voor te trekken. Als er in een gezin, zei hij, twee kinderen zijn, een jongen en een meis je, en er is te weinig geld om beiden naar school te sturen, geef dan voorrang aan het meisje. Een uitspraak die hem in het islamitisch milieu van anderhalve eeuw gele den niet in dank werd afge nomen. En ook in het Iran van vandaag een steen des aanstoots is. De Baha'is in Iran, ongeveer 300.000 men sen, worden onder het regi me van Khomeiny krachtig vervolgd. Honderden, zo niet duizenden van hen zijn ver moord vanwege hun geloof". Wat des te navranter is als wordt bedacht dat de Baha'is zich, getrouw de aanwijzin gen van Baha'u'llah, zoveel mogelijk loyaal opstellen ten opzichte van de overheid in hun land. „Baha'is zijn ge weldloos", aldus de secreta resse en journaliste Maijorie Schreuder. „Wij bevechten onze rechten 'niet, maar wil len ze verwerven met de kracht van argumenten. We proberen onze ideeën tot ont plooiing te brengen en hopen dan dat anderen zullen zeg gen: göh, ja, zo gaat het ei genlijk toch beter". "Harmo nie, vrede, eenheid kun je niet afdwingen. Het moet groeien door een geleidelijk toenemend bewustzijn van de onontkoombare verbonden heid van alle mensen, alle le vende wezens, alle dingen, alle verschijnselen. We zijn één. Ervaringen die op het eerste gezicht tegengesteld lijken, blijken bij nader in zien eikaars noodzakelijk complement, eikaars aanvul ling te zijn". Zoals Baha'u'llahs achter#» kleinzoon Shogu Effendi (1896 - 1957) zei: Het Baha'i Geloof verkondigt het onont beerlijke samengaan van re ligie en wetenschap en er kent dat dit het voornaamste middel vormt tot de vreedza me en ordelijke vooruitgang van "de menselijke bescha ving. WILLEM SCHEER door de rabbijnen I. Vorst en (waarnemend) B. Drukarch. Sinds 1982 heeft de joodse ge meente geen opperrabbijn, toen opperrabbijn M. Just met pensioen ging. Dat de Raad woensdag unaniem be sloot Van de Kamp te benoe men, is volgens Hertzberger een „unieke zaak". Daarom ontleent hij goede hoop dat de moeilijkheden binnen af zienbare tijd voorbij zullen zijn. Van de Kamp („ik ben een optimist") zei met vertrou wen naar zijn nieuwe werk kring uit te zien. „Ik ben me bewust van de rabbinale pro blemen in de laatste jaren, maar vanuit mijn verant woordelijkheidsgevoel meen de ik misschien iets voor de joodse gemeente in Amster dam te kunnen doen". Hij noemde deze gemeente het hart van het Nederlandse jo dendom. „Als dat hart niet goed functioneert, lijden we er allen onder. Er is al jaren sprake van een zekere stil stand". Hij is zich ervan bewust dat hij zeker in de eerste tijd een moeilijke periode tegemoet gaat, maar langer wachten- tot er zich een structurele op lossing zou voordoen, leek hem onverantwoord. Binnen het Amsterdamse rabbinaat zal Van de Kamp worden be last met de organisatie van het rabbinaat en enkele spe cifieke rabbinale taken, waaronder toezicht op de voorziening van kosjere pro- dukten. Over de problemen in Am sterdam betreffende het kos jer slachten, zegt Van de Kamp dat deze voortkomen uit het moeizame functione ren van het rabbinaat. „Als het vertrouwen zal zijn her steld, zullen deze problemen waarschijnlijk achter de rug zijn". Spanningen tussen een or thodox levende kern en een grotere groep, die meer het eigen geweten volgt, zijn zo oud als de joodse gemeen schap zelf, aldus de nieuwe rabbijn. Zolang deze beide groeperingen echter met el kaar in gesprek blijven, is dat volgens hem een positieve zaak. Van de Kamp merkte vorig jaar naar aanleiding van de Fassbinder-affaire op dat de joodse gemeenschap in Ne derland ook nu nog waak zaam moet zijn tegen latent racisme en antisemitisme. De Anne Frank Stichting en Sti- ba (Stichting tot Bestrijding van Antisemitisme) hebben nog steeds handen vol werk. „Hoewel het in Nederland goed leven is, heb ik toen terloops opgemerkt of de kof fers al voor vertrek klaar stonden". In dit verband verwachtte hij weinig van de Raad van Ker ken, die binnenkort voor de tweede maal een gesprek met de PLO-vertegenwoordiger in Nederland zal hebben. „De eerste keer in 1985 heb ik in Den Haag mijn contacten met de kerken verbroken. Dat signaal heeft niet gehol pen. Bovendien weten we in middels wat we aan de Raad van Kerken hebben". Natuurlijk zijn er zaken tus sen de joodse gemeenschap en de kerken te bespreken, maar dat moet volgens Van de Kamp niet gebeuren op de wijze van het OJEC (Over legorgaan van Joden en Christenen in Nederland). „Daar is men veel te aardig. Wat het OJEC voorstelt, bij voorbeeld dat de kerken geen jodenzending moeten bedrijven, hadden de kerken al lang zelf moeten beseffen. Degenen die Mattheus 28, waarin het zendingsbevel staat vermeld, hoog in het vaandel hebben, trekken zich toch niets van het OJEC jeT De Vierde nota over de ruimtelijke ordening, die r Nijpels vorige week aan een groot aantal planologen >L stuurders heeft gepresenteerd, bevatte weinig nieu\n. E groot gedeelte van de inhoud was immers al bekend j gelekte concept-voorstellen van de nota. Het was dime€ verrassing te lezen dat de Randstad de motor van Ne is en dat de economische ontwikkeling van Nederlanoetij£ geconcentreerd in een negental stedelijke knooppunt ,en AaN de hand van de definitieve tekst is nu wel een lijk antwoord mogelijk op de vraag hoe de overheid ander concreet wil aanpakken. De nota constateert Nederlandse bedrijfsleven de moordende concurren het omringende buitenland goed zal moeten doorstaa, der stelt de nota terecht dat ons land zijn distributii verder moet uitbreiden, waartoe de capaciteit van di haven Schiphol en van de Rotterdamse haven worden vergroot. BEHALVE uitbreiding van beide vervoerscentra j noodzakelijk dat de Rotterdamse haven en Schiphol reikbaar zijn voor aan- en afvoer van goederen. De nJ dan ook dat het aantal snelwegen en treinverbinding en naar de Randstad uitgebreid moet worden. Zo mof een „doorstroomroute" komen tussen de vier grote F waarvan het zakelijk verkeer tegen betaling van elej sche tol gebruik kan maken. De snelheden van de j moeten opgevoerd worden tot boven de 160 kilomete| het mogelijk is binnen veertig minuten van Amsterdai Rotterdam te reizen. )EN NlET alleen de infrastructuur van de Randsta^EP worden verbeterd, de regering wil ook snellere verbinfgo tussen het Westen en de andere stedelijke concentraat ons land. Zo moet het mogelijk zijn per trein binnenjP, nuten van Den Haag naar Eindhoven te reizen. Nu d^aspi reis met de snelste verbinding nog 104 minuten. Met paté op de groei van het aantal auto's in het jaar 2015 naar zeven miljoen, zal het wegennet moeten wordei breid om verdere opstoppingen te voorkomen. De vierde nota ruimtelijke ordening heeft veel reai geleverd. In een aantal provincies, zoals Friesland, gen en Brabant, vindt men dat de nota te veel nadruk] de Randstad en dat er meer gewicht moet worden aan de economische ontwikkeling van de rest van land. Fundamenteler is echter de kritiek van PvdA, de vier grote steden dat het kabinet forse investering» infrastructuur nodig vindt zonder dat het hier geld v< legt. bijl TERECHT hebben de bestuurders van de vier grotejat erop gewezen dat particuliere investeringen vooraf worden gegaan door investeringen van de rijksoverheden Tijk denkt te makkelijk dat bouw van bruggen en kan worden overgelaten aan het bedrijfsleven, dat de jet a investeringen vervolgens moet terugverdienen door èr"nl fing van tol. Het kabinet had er dan ook goed aan f*"S01 een gedeelte van het bedrag dat is vrijgekomen bij^a^ schaffing van de WIR opzij te zetten voor investerii^n de infrastructuur. moe an De opstellers van de nota hebben gekozen voor een^g^ gerichte benadering boven het benadrukken van het [n e, lieu. Om niet achter te raken in de Europese, technokrscl samenleving van de toekomst zijn immers goede verlfidsl gen van de Nederlandse steden met het economisch j"Vn land in Duitsland noodzakelijk. De regering heeft echtL geten er een prijskaartje aan te hangen. Dat moet ook |ren ten vermelden van wat een ongehinderd opererendejmm tsector in het leefmilieu aanricht als groei het voon doel is. Af en toe regen. DE BILT (KNMI) Er is nog weinig uitzicht op droger weer. Depressies op de oceaan zorgen voor een westelijke stroming boven ons land. Hierin wordt regen meege voerd die van tijd tot tijd over ons land trekt. Na een regen achtige nacht wordt het in de ochtend mogelijk even droog. Van lange duur is dit echter niet want in de middag bereikt ons weer een nieuw regenge- bied. De middagtemperatuur ligt rond de 11 graden. Ook op langere termijn zijn de voor uitzichten niet gunstig. Er kan een enkele dag tussen door lo pen dat het vrijwel droog is. Weersvooruitzichten voor de Europese landen geldig voor morgen en zaterdag: Zuid-Skandinavië: Veel be wolking. Van tijd tot tijd re gen, meer landinwaarts en meer naar het noorden sneeuw. Middagtemperaturen van 2 graden meer naar het noorden tot 6 graden bij zee. Britse Eilanden: Eerst vooral in het zuiden regen. Overigens wisselend bewolkt en vooral in het westen en noorden bui en. Middagtemperatuur van 9 graden in het noorden tot 13 graden in het zuiden. Denemarken, noordwest- Duitsland: Van tijd tot tijd re gen of buien. In Denemarken soms met hagel. Middagtempe ratuur van 7 graden in Dene marken tot rond 10 graden in Duitsland. Benelux, noord-Frankrijk en midden-Duitsland: Perioden met regen en slechts een enke le opklaring. Middagtempera tuur 11 tot 14 graden. Midden-Frankrijk en zuid- Duitsland: Veel bewolking. Van tijd tot tijd regen. Middag temperatuur ongeveer 15 gra den, in Duitsland iets lager. Alpengebied: Voornamelijk aan de noordzijde vari tijd tot lijk tijd neerslag, boven I 1700 meter in de voir"— Zuid-Frankrijk, Spanje, gal: Zonnig. Frankrijk en noord vooral later bewolkinj gelijk wat regen. Mie peratuur van 18 gradei noorden tot 27 graden Spanje. Italië, Joegoslavische^^ Vrij zonnig. Eerst nog C Italië en later in noo^El Italië ook bewolking en" n lijk een bui. MiddagtefeeVi tuur 15 tot 18 graden, z'ëar iets warmer. WEERRAPPORT HEDENMORfjf 1 Weer Max M m Amsterdam h.bew. 9 P™ De Bilt l.bew. BIJLAGE BIJ UW KRANT M INFORMATIE OVER FILMS, M THEATER, RECREATIE,EXP< EN EEN COMPLETE AGENDA;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2