Duizenden mensen nemen deel aan Stille Omgang GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeicbeSoiwo/nt kerk wereld Studiecentrum Dominicanen wil studie progressieve theologie bevorderen Vrijwilligers niet altijd serieus genomen Ceidóe >weer brieven MAANDAG 21 MAART 1988 PAC Woodbrookers stellen Banningprijs in ZEEWOLDE De vereniging van religieuze socialisten De Woodbrookers heeft de Banningprijs ingesteld ter herdenking van de honderdste geboortedag van de oprichter en jarenlang leider van de vereniging. De in 1888 in het Friese Makkum geboren Willem Banning, theoloog en socioloog, behoorde in 1946 tot de oprichters van de Partij van de Arbeid. Met deze prijs willen de Woodbrookers de discussie binnen het democra tisch socialisme stimuleren, in het bijzonder wat de ethische beginselen en beweegredenen betreft. In aanmerking komen artikelen, essays, scripties en boeken van minimaal 5000 woorden. Er is een jury samengesteld onder voorzitterschap van dr. J. van der Putten, hoogleraar in de politicologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Religieuzen gul voor Vaticaan VATICAANSTAD De vereniging van oversten van orden en congregaties van vrouwelijke en mannelijke religieuzen heeft het Vaticaan 450.000 gulden geschonken. De oversten ge ven daarmee gehoor aan een oproep wereld om het Vaticaan uit de rode cijfers te helpen. De oversten besloten om voortaan elk jaar een bijdrage te schenken. Een eind vorig jaar opgericht „Comité voor de financiën van het Vaticaan" van vier paters en drie zusters uit verschillende orden en congregaties zitting hebben, wil dat het Vaticaan zich niet tot „nutteloze uitgaven" laat verleiden. Voorts moet in de raad van toezicht van de bank van het Vaticaan een deskundige pater of zuster wordt benoemd. De religieuzen behoren tot de belangrijkste klanten van deze bank. Rennen helpt niets, men moet op tijd vertrekken J. do la Fontaine Hub Crijns benoemd tot DISK- directeur AMSTERDAM Het be stuur van de Stichting Be- drijfsapostolaat Nederland heeft drs. H.J.G.H. Crijns te Utrecht benoemd tot direc teur van het landelijk bureau van DISK (Dienst in de In dustriële Samenleving van wege de Kerken). Hij volgt de karmeliet J.M. Zwart op die 12,5 jaar deze functie heeft bekleed. Hub Crijns (39) is thans staf functionaris van het pasto raal centrum van het aarts bisdom Utrecht met als aan dachtsveld kerk en industrië le samenleving. Tevens is hij ambtelijk secretaris van de stichting bedrijfspastoraat in het aartsbisdom. Crijns, die theologie studeerde in Utrecht, werkte voor zijn komst naar het aartsbisdom als industriepastor in het bis dom Breda, onder meer on der werkende en werkloze jongeren in Roosendaal. Zwart (59), die kort geleden is afgetreden, was daarvoor bedrijfspastor te Oss en me dewerker van een vormings centrum voor jongeren te Amsterdam. Het landelijk bureau DISK kent een directie van twee personen, van wie er een door het rooms-katholieke bedrijfsapostolaat wordt be noemd en een door het prote stantse Centraal Interkerke lijk Bureau voor het Bedrijfs leven (dr. C.H. Koetsier). Voorzitter van DISK is de vroegere vice-voorzitter van de FNV, H.A. Bode Landelijke vergadering Ned. Gereformeerde Kerken koos nieuwe voorzitter DRONTEN De landelijke vergadering van de Neder lands Gereformeerde Kerken heeft zaterdag in Dronten de vroegere ombudsman van de gemeente Rotterdam, G. Al kemade, tot voorzitter geko zen. Alkemade (68) is voor zitter van de kerkeraad van de kerk van Rotterdam- Overschie. Ds. W Smouter uit Rijswijk en ouderling M.A. van Hel den uit Apeldoorn werden tot eerste en tweede scriba gekozen. De Nederlands Ge reformeerde Kerken (de vroegere gereformeerden vrijgemaakt buiten verband) hebben ongeveer 30.000 le den. Tijdens de eerste landelijke vergadering werd besloten dat de Nederlands gerefor meerden geen waarnemers sturen naar de vergadering van de Gereformeerde Oecu menische Synode (GOS) in Harare. Zij vragen zich al ja ren af of ze tot de GOS zul len treden. Vooral sommige opvattingen van de Gerefor meerde Kerken in Nederland houdt hen daarvan af. Het betreft dan in het bijzonder de houding van de gerefor meerde kerken tegenover homoseksualiteit en het ge zag van de H. Schrift. AMSTERDAM Veie duizenden mensen heb ben in de nacht van za terdag op zondag deelge nomen aan de jaarlijks stille omgang door de binnenstad van Amster dam. Onder de deelne mers bevonden zich on der anderen monseig neur R. Bar van Rotter dam met een grote groep deelnemers uit het bis dom en de bischoppen Terschure van Den Bosch en hulpbisschop Castermans van Roer mond. De voettocht wordt al sinds 1921 ieder jaar in de hoofdstad ge houden ter herdenking van het mirakel dat zich in 1345 in een woning aan de Kalverstraat voor heeft gedaan. Aan de tocht nemen alleen man nen deel. Voorafgaand aan de omgang is zaterdagmiddag op het Ro- kin de mirakelkolom onthuld door monseigneur dr J. Les- crauwaet, hulpbisschop van Haarlem. De kolom is ver vaardigd uit restanten van de Nieuwezijds Kapel, of de Heilige Stede, die werd ge sticht op de plaats waar het sacramentsmirakel met de onverbrandbare hostie in de veertiende eeuw plaatsvond. Begin van deze eeuw werd de kapel die toen eigendom was van de Hervormden, af gebroken ondanks verzet van katholieke zijde en het ge meentebestuur van Amster dam. De kapel die voor de Reformatie vele prominente bezoekers naar de hoofdstad bracht onder wie keizer Ka- rel V en Maximiliaan van Oostenrijk, verkeerde toen al in bouwvallige staat. Een aantal gebeeldhouwde fragmenten van natuursteen werden na de afbraak door de afdeling monumentenzorg van de gemeente Amsterdam opgeslagen. Vele malen werd er in de Amsterdamse ge meenteraad beraadslaagd over wat er met de zuilen moest gebeuren. Ondertussen verbrokkelden en versplin terden de zuilen op het erf van de Uilenburg-synagoge waar de fragmenten werden „bewaard". Op initiatief van de Amster damse beeldhouwer Hans 't Mannetje en de stichtin Am sterdam Versierd is uit de restanten van de zuilen een nieuwe kolom samengesteld. Deze heeft sinds zaterdag een plaats vlak bij de plaats waar de Heilige Stede heeft ge staan. Mgr. J. Lescrauwaet samen met Paul Mertz van de stichting Amsterdam Versierd en de beeldhouwer Hans 't Mannetje die een naamgenootje op de schouders draagt bij de officiële „in gebruikneming" van de Mirakelkolom op het Amsterdamse Rokin. Dans als afsluiting Meer vrouwen dan voorheen - en vooral van katholieke zijde - namen zaterdag deel aan de bijeenkomst van de werkgroep Vrouw, Kerk en samenleving van de Haagse Gemeenschap van Kerken. Onderwerp van de succesvol verlopen dag was de rol die vrouwen kunnen spelen bij het proces van vrede, gerechtigheid en behoud van de schepping, waarover de katholieke theologe A. Matti een inleiding hield. Vrouwen -en dan vooral in groepsverband - moeten zich niet zien laten verleiden als tegenstandster tegen elkaar te worden uitgespeeld maar als medestrijdster, zo betoogde zij. De dag werd besloten met een gemeenschappelijke viering, onder meer geor ganiseerd door de werkgroep Santenkraam waarin ook werd gedanst. FOTO: MILAN KONVALINKA NIJMEGEN Veel pro- gressief-kerkelijke groe peringen bundelen zich vaak alleen uit verweer tegen wat zij zien als kerkelijke onderdruk king. Een inhoudelijk draagvlak ontbreekt. Daarin wil het Domini caans Studiecentrum voor Theologie en Sa menleving in Nijmegen voorzien. Het zaterdag in Nijmegen of ficieel geopende centrum wil de progressieve kerkelijke beweging in Nederland op „theologische gehoorsafs- tand" brengen. Daarmee wil het een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van een be vrijdende theologie in West- Europa en het progressief kerkelijke draagvlak verster ken en verbreden. Deze moet niet verward worden met de Latijnsameri- kaanse bevrijdingstheologie, aldus dr. A. Lascaris, een van de vier medewerkers van het centrum. In West-Europa worden de „arbeiders-, vre- des- en milieutheologie" en vooral de feministische theo logie tot de bevrijdende theo- logieën gerekend. Via onder zoek, studiedagen en theolo gische zomerweken zal worden gezocht naar „ge meenschappelijke noemers". Lascaris meent dat het beleid van de bisschoppen - alles in overeenstemming met Rome - de theologische opleidingen dwingt tot zelfcensuur. Doen ze dat niet, dan worden do centen ontslagen of verliezen de opleidingen hun kerkelij ke erkenning waarmee ze ge lijk hun financiële basis kwijtraken. Het rijk finan ciert de opleidingen omdat ze ambtsopleidingen zijn. Het nieuwe studiecentrum wordt gefinancierd door de Nederlandse Dominicanen en is juridisch onafhankelijk. De vier medewerkers (Lasca ris, drs. L. Oosterveen, drs. H. Schaeffer en dr. A. Wil- lems) gaan zich de komende tijd bezighouden met onder meer het conciliaire proces voor gerechtigheid, vrede en het behoud van de schepping alsmede symbolen en symbo lisch handelen. Het is verder de bedoeling dat er bij voor keur vrouwelijke onderzoe kers worden aangesteld. SYMPOSIUM BISDOM ROTTERDAM OVER LEIDERSCHAP 99 99 NOORDWIJKERHOUT Parochianen die als vrijwilliger een leiding gevende taak binnen de parochie vervullen, worden lang niet altijd serieus genomen. Dat kwam naar voren tijdens een studiebijeenkomst, georganiseerd door het Diocesaan Pastoraal Cen trum van het bisdom Rotterdam over gedeeld leiderschap in de plaatse lijke kerk. „Wat een vrijwilliger zegt, wordt minder belangrijk ge vonden dan de mening van de pastor, zelfs als de vrijwil liger er veel meer van weet. Je blijft toch altijd een vrij williger en hoe je je ook in spant, je wordt toch altijd als de gelijke van de andere pa rochianen beschouwd", aldus een vrijwilligster die pleitte voor meer betaalde functies binnen het parochiepastoraat. Tijdens de bijeenkomst, die was georganiseerd ter gele genheid van het twaalfe neenhalfjarig bestaan van het pastoraal centrum van het bisdom Rotterdam, ging het vooral om de ervaringen die pastores en leidinggevende vrijwilligers de afgelopen ja ren met „gedeeld leider schap" hebben opgedaan. Mevr. E.A.L. Boogaarts-Van- denbauw uit Rotterdam ver telde over haar ervaringen als vrijwilligster in de Boni- fatiusparochie in Rotterdam- Heyplaat. Deze zeer kleine parochie (450 zielen) zit sinds december vorig jaar zonder pastor. Mevr. Boogaarts-Van- denbauw, al jaren als vrijwil ligster in de parochie actief, werd in de loop der jaren van „kleine assistent tot ongedi plomeerd pastoraal werk ster". Zij noemde het belang rijk dat pastores een vrijwil ligst )er het gevoel geven dat haar of zijn hulp juist nood zakelijk is. Van vrijwilligers verwacht zij dat zij niet al leen ten dienste wilïen staan voor de kerk, maar dat zij ook „wat durf, onderne- mingsdrang en overtuigings kracht" bezitten om andere parochianen wakker te schudden. Voorts komt het goed uit dat de vrijwilliger „een vleugje eerzucht" heeft en „zich soms hulpeloos kan voordoen". Drs. N. Derksen, medewer ker parochieontwikkeling en kadervorming van het pasto raal centrum van het aarts bisdom Utrecht, wees erop dat er in de parochies bijna niets meer buiten werkgroe pen om gebeurt. De werk groepen vervangen de maat schappelijke organisaties waarop de parochie tot in de jaren zestig in haar pastorale activiteit kon steunen. Derk sen ried de vrijwilligers aan van de ontwikkelingen in de samenleving gebruik te ma ken om de vitaliteit van de parochies te vergroten. Hij pleitte daarom voor het in voeren van meer sociale en democratische „levensvor men" in de parochie. Zo'n vi talisering kan alleen tot stand komen als de vrijwilli gers zelf sterker in hun ge loof staan, aldus Derksen. Hij acht het daarom van wezen lijk belang dat de vrijwilli gers binnen een parochie een antwoord vinden op de vraag, wat de gemeenschap pelijke geloofstraditie van de parochie is. Rechtse indirecte In Duitslands rijke zuidwestelijke deelstaat Baden-Wlj berg blijft de komende vier jaar de politieke praktijk trekken zoals hij in de afgelopen zestien jaar was. ten-democraten blijven aan het bewind, met uitsluitife de drie andere in de Landdag vertegenwoordigde Lothar Spëth blijft de ook bij de oppositie hogelijk j deerde minister-president, die een eigenzinnige en I daar een van Bonn afwijkende koers blijft varen. Toch is alles in Baden-Wtirttemberg sinds zondr klein beetje anders geworden. De kiezers hebben als' duidelijke signalen gegeven, die zowel in Stuttgart^ Bonn goed moeten worden verstaan om te voorkom zich over nog eens vier jaren dramatische en hoogst,"1 wenste ontwikkelingen voordoen. Wat is er anders geworden? Allereerst heeft de CEI' meer de meerderheid van de kiezers achter zich, ook ze door grondwettelijke bepalingen in haar eentje ver geren. Vervolgens hebben ook de andere partijen in d dag een deel van hun aanhang verloren. Het is voor mocratische partijen in Stuttgart en vooral in Bonn za de oorzaken daarvan te analyseren zodra ze hun v (FDP en SPD) dan wel hun misplaatste vreugde (C Groenen) over het verkiezingsresultaat hebben verwe Het is ook zaak dat snel beleidsmaatregelen worden men tegen wat er in de derde plaats in Baden-Wiirttej is veranderd: de toeloop van een zeer meetbaar perq kiezers naar ondemocratische, extreme partijen, en daij al de extremen aan de rechterkant van het politiekL trum. Wat ook de oorzaak mag zijn dat zo veel kiezeH tot het extremisme hebben gewend, duidelijk is dat dfl vredenheid over de huidige toestand toeneemt. Dat laatste mag zeker in Baden-Württemberg venA ring wekken. Van alle niet puur-stedelijke Duitse deejfl gaat het Baden-Württemberg namelijk het meest vfl wind. Per hoofd van de bevolking hebben de BadenH tembergers het hoogste inkomen en de geringste schu dat niet alleen van Duitsland, maar van heel Europa. land in Europa is de werkloosheid zo gering als in dezr! se deelstaat: 5,5 procent van de beroepsbevolking. r MlSSCHIEN maakt een analyse van de toeloop tot he^, se extremisme duidelijk, wat er voor een tevreden bevj,ev nog meer nodig is dan welvaart. Is er wellicht behoe%r politieke partijen die niet hoofdzakelijk proberen elkpfyj kinderachtige wijze vliegen af te vangen en voor rotte jen te maken? De kiezer heeft wellicht meer behoefte aa£0j] tieke partijen die in de eerste plaats goede contacten jp houden met hun basis, om te weten te komen hoe de pjn behalve de welvaart ook het welzijn kan bevorderen.ton Af en toe zon DE BILT (KNMI) - Boven de oceaan is vooral in de hogere luchtlagen een krachtige wes telijke stroming aanwezig. In deze stroming bewegen zich telkens weer nieuwe storingen in onze richting. Deze worden afgewisseld door zwakke rug gen van hogedruk. Een derge lijke rug gaat de komende nacht en het grootste deel van morgen ons weer in gunstige zin beïnvloeden. Vannacht kunnen zich daarbij tijdens op klaringen enkele mistvelden vormen. Morgen lossen deze weer op en dan zal de zon zich van tijd tot tijd laten zien. La ter op de dag neemt de bewol king toe op de nadering van een nieuwe storing. Mogelijk gaat het dan in de avond weer regenen. De temperatuur daalt 's nachts tot een graad of 5 en loopt dinsdagmiddag tot 11 a 12 graden op. De wind waait matig uit het zuidwesten. Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, geldig voor dinsdag en woensdag: Zuid-Scandinavië: Half tot zwaar be wolkt en af en toe regen, woensdag enkele opklaringen. Middagtempera- tuur ongeveer 4 graden, 's nachts in het binnenland plaatselijk lichte Britse Eilanden: Dinsdag af en toe zon, maar in de loop van de dag van het westen uit af en toe regen. Mid- dagtemperatuur ongeveer 11 graden. Benelux: Wolkenvelden en een enke le bui. Middagtemperatuur ongeveer 11 graden. DuitslandEerst ai en toe regen, woensdag af en toe zon en vrijwel overal droog. Middagtemperatuur on geveer 10 graden. Alpengebied: Dinsdag ai en toe regen of sneeuw, woensdag van het westen uit af en toe zon. Nul-gradenniveau dalend tot 500 m tijdens sneeuw, woensdag overdag oplopend tot 1500 -oei Frankrijk: Wolkenvelden et,en kele bui. Middagtemperatui%n graden in het noorden tot 1L in het zuiden. Spanje. Portugal: Perioden |eli en vrijwel overal droog. Miitr peratuur van 16 graden in l^U( den tot 22 graden in zuidoost^ Italië. Joegoslavische kust: zwaar bewolkt en enkeldl e i het we: Griekse kusten: Dinsdag met zon, woensdag half tot zen wolkt en enkele buien. Miqjn peratuur ongeveer 18 gradertL dag iets lager f"1 ïtS( Eindhoven Den Helder Rotterdam Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Damesvoetbal Lachen, gieren, brullen, was de titel van een verslagje in de maandagkrant over de dames voetbalinterland Nederland— Ierland. Het is niet te geloven dat een verslaggever op die manier zijn centen verdient. Hij legt er te veel zijn eigen mening in. Als je geen ver stand hebt van damesvoetbal kun je het schrijven beter aan goede journalisten overlaten. Opmerkingen als: „het houdt hen van de straat en het vrou wencafé" zijn niet te toleren. Verderop geeft de verslagge ver te kennen dat 't een man- nensport blijft. Hij denkt er niet aan dat de mannen al honderd jaar in competitiever band voetballen. De d$mes staan nog aan het begin en desondanks is er al heel wat bereikt, ondanks tegenslagen, bespottingen, vooroordelen en geringe, vaak slechte publici teit. Indien een verslaggever een sport niet serieus neemt en er niet voldoende van weet, kan hij zich maar beter tot an dere onderwerpen beperken. Er moet meer over deze sport bekend gemaakt worden, zo dat de dames ook meer kun nen bereiken; misschien ooit topsportniveau. We kunnen nog heel wat sportievelingen gebruiken, zowel in als buiten het veld. M. van Adrichem-Paridon, DEN HAAG. Groentespot Tuinders opgelet. Heeft u hem ook gezien die reclamespot op de televisie op 26 februari over groenten? Zo niet, op 19 en 30 maart kriigt u een nieuwe kans. Aldus het weekblad „Groenten en Fruit". Wat was er te zien? Een vijftigtal man nen gekleed in het blauw/ zwart, allemaal hetzelfde „pakkie an" en getooid met een hoge zijden pet, nemen plaats in een vliegtuig. Een speaker deelt mee dat het tuinders zijn die een dagje uit gaan en ze nemen d'r eigen groenten mee. Vervolgens wordt hun een bord eten voor geschoteld en zingen ze een liedje over de kwaliteit van de Nederlandse groenten. Alleen het liedje heeft uit reclame overweging mogelijk enige waarde. De rest van de „aan kleding" betekent in feite een rechtstreekse antireclame voor de hedendaagse moderne tuin bouw. Immers, een tuinder die vandaag de dag z'n zaken en teelt regelt via een computer en spreekt over EC-ees, m.mol en joules, beeld je toch niet uit als een Drents boertje van rond de eeuwwisseling? 't Is onbegrijpelijk dat de tuinders hiertegen geen protest indien den. Als symbool van de tuin der, zoals het „Holland-meisje" als kenmerk voor het Neder landse produkt, klopt dat na tuurlijk niet. Hedendaagse tuinders gaan niet zo gekleed op stap. Overigens hebben we zo'n boertje al eens eerder waargenomen. Kennelijk be doeld als een symbolisch ken merk voor een bepaald pro dukt. Het meenemen van ei gen groenten komt ook nog eens zo krenterig „Hollands" over. Wie kent ze niet, de zui nige Hollandse vakantiegan gers die per auto, met een mud aardappelen en een pan soep en andere voedingswaren in de kofferruimte, naar de Costa Brava vertrekken? De „groen-^ tespot" staat in schril contrast" met eveneens uitgezonden tv- reclame om het gebruik van' champignons te stimuleren. Het beeld van de „drie muske tiers" die daarin optreden past geheel bij het Bourgondische leven van Limburg, net voor naamste champignon-produk- tiegebied, en straalt een „ge weldige" sfeer uit. Mogelijk hebben de reclamemakers, ge zien het succes met het eerder genoemde „Holland-meisje", daarnaast een boertje willen creëren. Dan echter graag ge plaatst in deze tijd en liever geen vijftig boertjes tegelijk. Het geheel leek nu op een soort carnavalsgebeuren. Of was dét de bedoeling? L.G. Nederpel, DEN HAAG. Roze mis Onder de kop „Mogelijk schor sing celebrant Roze Mis" in de rubriek „Kerk en Wereld" staat de volgende reactie: „De roze mis ziet hij als een manier om de homobeweging aan pu bliciteit te helpen. Dat kan niet het doel van een H. Mis zijn". Er gebeurt weer eens iets dat nog niet eerder is voortgeko men uit de schoot van onze Moeder de Kerk en gelijk zit ten de vaderen er weer boven op. Nog voor het kind goed en wel ter wereld is dreigt het al weer liefdevol om zeep te worden geholpen. Nog afge zien van het feit of een derge lijke mis iets kan betekenen voor mensen die zeker in de kerken in een onder drukte positie verkeren, vraag ik mij bij bovengenoemde re actie van deken J. Zuidgeest het volgende af. Wordt het als gevolg van een dergelijke redenering nu ook niet de hoogste tijd, terwille van de ongehuwden, kinderloze echt paren, homoparen, bejaarden, weduwen en weduwnaren, de gezinsmissen ten spoedigste af te schaffen? De kans is klein, dunkt mij, want een hoeksteen wordt maar al te gauw opge nomen om mee te gooien. P. Nadorp, DEN HAAG. Roze mis (2) Onder mijn vele homo-vrien den is er niet één, of hij geeft zich vroeg of laat op een of an dere manier bloot. Ze praten graag en het komt dan alle maal neer op hetzelfde ver driet: „Ik zit ergens mee, en ik kan niet anders dan ik doe". Werkelijk niet? „Nee, werke lijk niet „En jij, met je theologiestudie in Amsterdam, weet jij hoe het moet?". Ik zeg meestal onge le: „Zelf Prir ■I en ik kKor voelen wn veer hetzelfde, geen homofiel i niet precies v voelt. Wél kan ik me 'rtnei indenken dat het ellend^r. je is om zozeer in het nateri dreven te zijn. Met al digre: logie weet ik maar éédan heel zeker: „Jezus is ajerr kruis gestorven voor joifenl goed als voor mij. WiL moet je iets dichter naT* toe schuiven. Misschiet" je heel gewoon, net als iC I de kerk op zondag, maar zingen en luistere^ woon naar een kerk wL. de deur open staat". Zo nu en dan gaat er*" m'n elegante vrienden wjl mee naar de kerk. Laa^ Toen hij me thuis bra'g. hij: „Ja, het was goed. preek en het geheel lang. Doen we nog eenj „eens" moet nog komen intussen steek ik 'n I voor hem op. Bianca Dony, U* DEN HAAG.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2