Nederlandse topkunst
in Zuidfranse musea
Spanning ontbreekt
aan „Tolken"
van Haagse Comedie
yi
Sinèad CTConnor verspeelt krediet
Hollandia roept
verkorte edities
Leon Uris terug
n-
ïm
KUNST
Cfiidóc Souiant
DONDERDAG 17 MAART 1988 PAG»!
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Amsterdamned
(12); 18.45, 21.15. za. wo. ook
13.45. zo. ook 13.45 en 16.15.
EUROCINEMA II: Last emperor
(al); 20.15. zo. ook 16.15. Troetel-
beertjes in wonderland (al); za. zo.
wo. 14.00 EUROCINEMA III: Dir
ty dancing (al); 18.30, 21.00. za.
zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00.
EUROCINEMA IV: Fatal Attrac
tion (12); 18.30, 21.30. za. zo. wo.
ook 13.30. zo. ook 16.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Dirty dancing
(al); 19.00. 21.15. za. zo. wo. 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39, tel. 124130): Cry Freedom (al);
Last emperor (12); 20.00. zo. ook
14.30. Barfly (12); 19.00, 21.15. do.
vr. ma. di. ook 14.30. Amsterdam
ned (12); Fatal attraction (12);
4.30. 19.00, 21.15. Reddertjes
(al); za. zo. wo. 14.30. TRIANON
(Breestraat 31, tel. 123875): Radio
days (al); 14.30, 19.00, 21.15.
REX (Haarlemmerstraat 52, tel.
071-125414); Suzie Superstar II
(16); 14.30. 19.00, 21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Witches of Eastwick (12);
zo. ma. 21.15. Spaceballs (al); za.
zo. ma. 19.00.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Principal (12); do. vr. zo. 14.45.
19.00, 21.15. za. ma. di. wo. 19.00,
21.15. Troetelbeertjes (al); za. wo.
14.45.
CITY THEATER II: Raising Arizo
na junior (al); do. vr. za. zo. wo.
14.45, 19.00. ma. di. 19.00. La
Bamba (al); 21.15.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Out of Africa (al); do.
20.00. ma. t/m wo. 20.00. Jesus
Christ superstar (al); vr. za. zo.
21.15. ma. di. wo. 20.15. Flodder
vr. za. zo. 19.00. Malcolm (aly,
vr. zo. Big Foot and the Her
dersons (al); vr. za. zo. wo. 15.45.
KINDERVOORSTELLING
Pinkeltje; za. zo. wo. 14.15. Bambi;
za. zo. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): The untouchables
(12); vr. t/m zo. 20.00. Turtle dairy
(12); ma. t/m wo.^20.00.
KINDERVOORSTELLING
Desperately seeking Susan (al);
za, zo. wo. 14.00.
ZOETERMEER PROMENADE
1,2,3 (Promenade 7. tel. 079-
511313): Amsterdamned (12); do.
ma. di. 20.00. vr. 19.00. 21.30. za.
zo. 14.00, 20.00. Fatal attraction
-ïu
1 'is-'
li
(16); do. ma. di. 20.00. vr.
19,00, 21.30. wo. 20.00. Dii
cing (al); do. 20.00.
21.30. za. zo. 14.00. 19.00,
ma. di. 20.00. wo. 14.00, 20.{
reddertjes (al); za. zo. wo. 11
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui
463500): Empire of the si
14.00, 20.15* ASTA 2: Wall
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
16.00, 18.45, 21.30. AS El
September (al); 14.00,
21.30. zo. 13.30, 16.00,
21.30. BABYLON 1 (Wink Prc
trum Babylon, tel. 471656): L en
ze di Figaro (al); zo. 11.00,
attraction (12); 14.00. 18.45,
zo. 15.00, 18.45, 21.30.
LON 2: Nuts (al); 14.00,
21.30. zo. 13.30. 16.00,
21.30. BABYLON 3: Can
me lovel (al); 14.00, 19.00,
za. zo. wo. 19.00, 21.30.
1 (Buitenhof 20, tel. 630637)
sterdamned (12); 14.00,
21.30. zo. 13.15, 16.00,
21.30. CINEAC 2: Dirty dt
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
16.00, 18.45, 21.30. CINE
Best shot (al); 14.00, 18.45,
zo. 13.15, 16.00, 18.45,
METROPOLE 1 (Carneg 1 s
tel. 456756): Cry treedon
14.00, 20.15. Otello (al); zo.
METROPOLE 2: The last
ror(al); 14.00, 20.30. METf;'
LE 3: Suspect (12); 14.00, P"
21.30. zo. 13.15, 16.00,
21.30.* METROPOLE 4: th
(16); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
16.00, 18.45, 21.30. METI
LE 5: Barfly (12); 18.45, 21.
vr. ma. di. ook 14.00. OC.
(Herengracht 13, tel. 462400) 'ss
dancing (al); 13.45, 18.45, 1
zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21. e
ODEON 2: A nightmare oian
street (16); 13.45, 18.45. 21*'
13.30, 16.00, 18.45, 21.30.
ON 3: Amsterdamned (12); 'bet
18.45, 21.30. zo. 13.30,
18.45, 21.30.* ODEON 4: 1
emperor (al); 13.45, 20.00.
DIO 1 (Kettingstraat 121
656402): 2001, A space
(12); 2000. zo. wo. oo
STUDIO 2: Oei ciornk >en
19.00. 21.30. STUDIO 3:
you were here (16); 19.00,
HAAGS FILMHUIS (DeiT
56. tel. 459900): Zaal 1: Narf'
19.30. zo. 14.00. Zegen; 21.
16.15. De suikerfreule; zo.
16.15. Zaal 2: SAmmy and
get laid; 19.30, 21.45. zo.
16.15. Zaal 3: 19.30, 21.45.1
of the year; do. Stage d«
Educating Rita; za. She's ie
have it; zo. It should hap
you; ma. 9 to 5; di. After
r it
ed
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Amsterdamn#er
za. 00.15. CINEAC 2: Besin S
(16); za. 00.15. CINEAC i ges
shot (16); za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON 3: Benji; za. wo.
zo. 13.00, 16.00. METROP
De reddertjes; za.
13.00, 15.30. STUDIO 2:
Pan; zo. 13.30, 15.30,
14.30 STUDIO 3: De troetalvi
tjes 3; zo. 13.15, 15.15. wo.
sc
Anne-Wil Blankers
viert 25-jarig
jubileum als actrice
DEN HAAG Na afloop van de première van „Tolken" bij
de Haagse Comedie kreeg Anne-Wil Blankers uit handen
van de schrijver van het stuk, Ronald Harwood, een boek
over de schilder Vermeer uitgereikt in verband met haar
25-jarige jubileum als actrice. Hij zegde haar namens de Ko
ninklijke Schouwburg toe, dat een geschilderd portret van
haar de gangen van de schouwburg zal sieren. Het dank
woord van Blankers blonk uit in eenvoud. „Op een dag ga
je", zei ze, en: „het theater is altijd mijn huis geweest". Haar
slotwoorden dat het gezelschap „volgend jaar anders gaat
heten, maar hetzelfde blijft", werden met het luidste applaus
van de avond beloond. Anne-Wil Blankers speelde een van
haar eerste rollen als Desdemona in Shakespeare's „Othel
lo". Recente hoogtepunten uit haar carrière vormen haar rol
als koningin in „De troonsafstand" en die in Alan Ayck-
bourns „Droom van een vrouw".
Nieuwe voorzitter
Concertgebouworkest
AMSTERDAM W.E. Scher-
penhuijsen Rom, voorzitter
van de raad van bestuur van
de NMB-bank, is benoemd tot
voorzitter van het Concert
gebouworkest. Hij volgt oud
burgemeester W. Polak van
Amsterdam op, die „om zuiver
persoonlijke redenen" zijn
werk voor het orkest beperkt.
Polak blijft nog wel lid van
het bestuu. De NMB-topman
was al enkele jaren voorzitter
van de vereniging vrienden
van het Concertgebouw en -
orkest
Zieke Benny
Neyman niet in
Circustheater
SCHEVENINGEN Wegens
ziekte is Benny Neyman van
avond verhinderd op te treden
in het Circustheater te Sche-
veningen. Er wordt naar ge
streefd dit optreden te laten
plaats hebben op de 30e van
deze maand.
Concert Sinèad O'Connor. Vreden-
burg, Utrecht. Gisteravond.
Wat de Ierse zangeres Sinèad
O'Connor precies bezielde om
na vijfenveerig minuten defi
nitief het podium te verlaten,
weet alleen de microfoon,
waarin ze nauwelijks ver
staanbaar iets zei over haar
stem, die blijkbaar niet vol
deed aan de eisen die ze daar
zelf aan stelt.
Al met al was het optreden
van de zangeres, die haar stem
kan laten aanzwellen tot een
orkaan om hem het volgende
moment te laten klinken als
een zacht zomers briesje, een
behoorlijk teleurstellende ge
beurtenis. Een heel verkeerde
carrièrezet dus, die haar door
het bomvolle Vredenburg in
Utrecht niet in dank werd af
genomen, al kreeg ze aan het
einde van het wel heel korte
optreden de nodige bossen
bloemen aangeboden.
's Middags, tijdens een korte
ontmoeting in Amsterdam,
was van een verkoudheid
niets gebleken en was het
hoopvol uitkijken geweest
naar het concert en de vraag
of ze de monumentale schoon
heid van haar debuut-elpee
„The Lion and the Cobra" zou
kunnen waarmaken. Sinèad
loste die beloofde maar ten de
len in. Het optreden was geen
echt inspirerende gebeurtenis.
Dat kwam voor een deel om
dat de twee nieuwe nummers
die ze zong, geen indruk
maakten en eigenlijk behoor
lijk teleurstellend waren. Voor
Sinèads standaard waren ze
„te gewoon". Bovendien hield
haar groep zich te strak aan de
elpee-uitvoeringen van de
songs, waardoor van improvi
satie geen sprake was.
Het betekende niet dat het
daarom een waardeloos con
cert was. Tijdens de mooiste
momenten klonk ze gedreven
en voerde ze haar stem door
een notendal waarin Sinèad
het ene moment sentimenteel
en gevoelig klonk om het vol
gende moment krachtig uit te
halen. Visueel had ze veel weg
van een wat verlegen school
jongetje, dat met zijn handen
op de rug, voor zijn klas het
geleerde lesje opzegde. Ge
kleed in een zwart hemd en
een op de knieën gescheurde
spijkerbroek trad ze haar pu
bliek tegemoet, dat soms
ademloos de speelse vocalen
met stembuigingen over zich
heen liet komen. Tot een war
me dialoog kwam het echter
niet. Het mooiste moment be
waarde ze tot het laatst (de
enige toegift). Het werd een
huiveringwekkend mooie uit
voering van „Troy" waarbij ze
zichzelf op akoestische gitaar
begeleidde. Maar daarmee red
je geen concert. Hoewel kre
diet ze heeft verspeeld met
deze zet, zal een volgende keer
blijken, maar het is aanneme
lijk te veronderstellen dat
haar fans zich bij een nieuwe
ontmoeting twee keer zullen
bedenken vodr ze weer een
kaartje kopen? want echt waar
voor hun geld kregen ze niet.
HANS PIET
Particuliere
collectie in
Catharijneconvent
UTRECHT Minister Brink-
man van WVC heeft gisteren
in Rijksmuseum het Catharij
neconvent een tentoonstelling
van schilderijen geopend die
het verzamelaarsechtpaar
Thurkow-Van Huffel aan het
rijk heeft nagelaten. Het gaat
om werken uit de 16de, 17de
en 18de eeuw, met schilderijen
van Ferdinand Bol, Salomon
van Ruysdael, Salomon de
Bray en Cornelis van Cleve.
Het echtpaar heeft bepaald dat
de werken in bruikleen
worden gegeven aan vier
Rijksmusea in Utrecht, Am
sterdam, Twenthe en Den
Haag.
DEN HAAG Kwaliteit
komt altijd bovendrijven.
Die conclusie zou getrok
ken kunnen worden uit
„Vice-versa", de uitwisse-
lingsmanifestatie van Ne
derlandse en Franse kunst
die dit jaar in musea in
beide landen gehouden
wordt.
In de maanden mei en juni
gaat in de Franse regio Rhóne-
Alpes een mammoet-tentoon
stelling van start van dertien
Nederlandse kunstenaars. Zij
zijn geselecteerd door direc
teuren en conservatoren van
de musea waarin zij exposeren,
die daarvoor vele tientallen
musea en galeries in ons land
bezochten. De Fransen selec
teerden dertien Nederlandse
topkunstenaars, onder wie in
ternationaal bekende namen
als Armando, Ger van Elk,
(Marinus) Boezem, Servaas en
Rob van Koningsbruggen.
Deze kunstenaars komen
meestal ook als eerste boven
drijven als Nederland zelf in
het buitenland vaderlandse
moderne kunst presenteert.
Volgens de Rijksdienst Beel
dende Kunst (RBK), die de
contacten met de Franse regio
nale musea coördineert, is de
Franse keus echter tot stand
gekomen zonder druk van Ne
derlandse kant. De vaderland
se kunstelite blijkt daarmee
ook internationaal tot de eer
ste keus te behoren.
De presentatie van Nederland
se kunst vindt plaats in de
plaatsen St Etienne, Lyon,
Grenoble, Bourg-en-Bresse,
Valence, Villefrance-sur-Sao-
ne, Roanne, St. Priest en St.
Paul-Trois-Chateaux. Steden
die volgens de RBK ook inter
nationaal op kunstgebied een
rol van belang spelen. Dat
geldt met name voor Greno
ble, dat een centrale rol speelt
in de uitwisseling van moder
ne kunst met regio's in dat
deel van Europa.
Naast de eerder genoemde
kunstenaars wordt geexpo-
seerd door het beeldhouwer
sechtpaar Fortuyn/O'Brien,
Jan Schoonhoven, Pieter Hey-
nen, Niek Kemps, Pieter Lau
rens Mol, Borek Sipek en Ha-
rald Vlugt. De grootste aan
dachtstrekker van „Vice-Ver-
sa" in Frankrijk moet de expo
sitie van Niek Kemps in het
Musée d'Art Moderne in St.
Etienne worden, georgani
seerd in samenwerking met
museum Boymans van Beu-
ningen, waar Kemp op dat
moment een eenmans-exposi
tie heeft.
De kosten van de exposities,
enkele tonnen, worden gedra
gen door het bureau interna
tionale betrekkingen van
WVC, de regio Rhóne-Alpes,
en de Franse tegenhanger van
de Rijksdienst Beeldende
Kunst. Volgens de RBK is het
project een schoolvoorbeeld
van hoe de culturele uitwisse
ling tussen twee landen zou
moeten verlopen. Het gevolg
van de uitwisseling met
Frankrijk betekent, gezien de
deplorabele staat waarin de fi
nancien in ons land zich be
vinden, dat aan de culturele
bediening van andere landen
wat minder aandacht kan
worden besteed. Aan Frank
rijk wordt komende jaren de
meeste aandacht gegeven.
Collectie Thyssen toch naar Spanje
MADRID De Westduitse
staalmagnaat en kunstverza
melaar baron Hans Heinrich
Thyssen-Bornemisza heeft
aangeboden zijn nu in Zwitser
land ondergebrachte kunstver
zameling over te brengen naar
Spanje. Thyssen heeft voorge
steld de collectie met een ge-
1 schatte waarde van 2 miljard
dollar minstens tien jaar in
Spanje onder te brengen. De
in Spanje geboren vrouw van
de verzamelaar. Carmen Cer-
vera, bevestigde op de Spaanse
radio dat haar man met Ma
drid overeenstemming had be
reikt. Een aantal Westduitse
en Amerikaanse steden had
aangeboden de 1600 schilderij
en in de collectie onder te
brengen. Zij berusten nu in
zijn villa in Lugano in Zwit
serland.
„Gerythmeerd kwadratenre-
lief", een werk van de Delftse
kunstenaar Jan Schoonhoven
dat vanaf 30 april in Grenoble
is te zien. foto: pr
De publieke belangstelling
voor de Franse bijdrage aan de
manifestatie in Nederlandse
musea is volgens de organisa
toren redelijk geweest. Veel
kunstliefhebbers hebben de
ronde gemaakt langs Neder
landse musea, waar Franse
moderne kunstenaars expo
seerden.
KOOS VAN WEES
Stomme film
muziek zonde van
de tijd
Dankzij de inventiviteit
van Jan Taat, (oud-)artis-
tiek directeur van het Re
sidentie Orkest, kon het
publiek van de kamermu
ziekserie gisteravond luis
teren naar filmmuziek
van Saint-Saëns en Ri
chard Strauss.
Enkele musici uit het orkest
(een soort Arion Ensemble)
lieten onder aanvoering van
Alexandru Lascae horen hoe
een 73-jarige Saint-Saëns zich
niet te groot voelde om zich in
te laten met een nieuw medi
um: de stomme film. Gezien
de muziek bij „L'Assassinat du
Due de Guise" moet het een
draak van een film geweest
zijn. De componist schreef er
ook drakerige muziek bij.
Het is met filmmuziek zonder
film als balletmuziek zonder
ballet. Het meest essentiële
ontbreekt, het gaat om de bij
gerechten zonder hoofdge
recht. Bij de muziek van
Saint-Saëns kon het publiek
bij de enkele titelonderdelen
nog wel zelf een verhaal fan
taseren, bij de „Salonorches-
terfassung" van Der Rosenka-
valier van Richard Strauss
past de muziek van de opera.
De film Der Rosenkavalier
ging 15 jaar na de operapre
mière voor de eerste maal. De
salonorkest-versie werd ge
vonden in de Oostenrijkse Na-
tionalbibliotheek te Wenen en
komt niet voor in de themati
sche catalogus van Strauss'
composities. Toestemming om
de muziek uit te voeren kon
alleen worden verkregen na
de belofte dat niet ook de film
zou worden vertoond. Het zou
interessant zijn om de parti
tuur van de opera en die van
de Salonorchesterfassung
naast elkaar te leggen. De uit
voering van gisteravond bezat
passages die zo op het eerste
gehoor niet voorkomen in de
opera, dat wil zeggen speciaal
geschreven voor de filmmu
ziek. Wie de kleurrijke, gloed
volle opera-muziek kent en
waardeert kwam gisteravond
veel tekort. Zeker niet vanwe
ge de uitvoering die veel lof
verdient, maar deze versie is
zo arm en zo bleek dat de ver
klanking eerlijk gezegd ging
vervelen. Het is prijzenswaar
dig om zoveel energie en tijd
te steken in een eenmalige uit
voering, maar eigenlijk was
het zonde van de tijd.
ADRIAAN HAGER
j
DEN HAAG Vier titels
van de Amerikaanse
schrijver Leon Uris zijn
sinds 1954 zonder toestem
ming van de schrijver in
verkorte vorm verkocht.
Het gaat om tienduizen
den exemplaren, aldus de
huidige directeur van uit
geverij Hollandia in
Baarn, mr. T. Muntinga,
die de kopers van de ver
korte vertalingen aan
biedt de boeken om te
ruilen tegen integrale uit
gaven.
Het gaat om Gezworen Kame
raden (alle tot dusver versche
nen edities), Exodus (34e en
volgende drukken), Armaged
don (5e en volgende drukken)
en Trinity (alle edities).
Muntinga stelt dat de bood
schap van Uris geweld is aan
gedaan en hij haast zich te
melden dat het zijn plicht is
gemaakte fouten te herstellen,
door wie die ook zijn gemaakt.
En hij betreurt het gebeurde
ten zeerste.
„Hoe de fout kon onstaan weet
ik niet", zegt Muntinga, „daar
kan ik slechts naar gissen om
dat ik pas twee jaar als direc-
- 23 C
teur in functie ben. ÉfGra
valt niet goed te prate n
recht te zetten. Door 12
fout kon. worden gema
waarom weet ik niet dp,
nu niet ter zake. We i
nu samen wat aan doen.
zers hebben recht op de
dige teksten en kunneiT
krijgen". "l"*
Lezers van Leon Uris 1
nooit commentaar gelev ó0(
de verkorte versies, mr wa
tinga gaat niet in op dei ner
waarop de verkorte noc
aan het licht zijn gekóii
of Uris voorwaarden h| suj|
steld. „Daar hebben wè voe
leg over gehad, Uris en- net
geverij en de conclusif 28'
dat we het zo zouden: N-®
sen". kw
De kopers van de verkort Rei
gaven kunnen met diel V°V
naar de boekhandel gi S®1.
onmiddellijk of later dj wei
dige uitgaven krijgen. iai
staan alleen verzend Jar
van 7,50 per boek teg« der
Muntinga: „Voor zo.Y l"e|
weet is deze regeling yi .23.;
de uitgeverswereld. Ep doi
telefoontjes die ik inn wei
heb gehad, blijkt dat
stel als goed en gf jp
wordt ervaren. Tot du
er niemand geweest, die
zwaar tegen maakte".
Expositie Deshima over ontmoeting met Japanse cultuur
DEN BOSCH Op initia
tief van de pas opgerichte
Stichting Transculturele
Projecten is een tentoon
stelling gemaakt met als
thema de ontmoeting van
elf kunstenaars met Ja
panse kunstenaars en hun
cultuur. De tentoonstel
ling Deshima '88 '89 is tot
en met 4 april te zien in
het Noordbrabants Mu
seum in Den Bosch.
Doelstelling van de stichting is
westerse en niet-westerse
kunstenaars met elkaar en el-
kaars culturele achtergrond in
contact te brengen. Dergelijke
uitwisselingen moeten leiden
tot culturele horizonverbre
ding, inspiratie en een stimu
lans voor kunstproduktie- en
markt. Individuele contacten
tussen Nederlandse kunste
naars en Japanse collega's
werden gevolgd door een be
zoek van de elf aan Japan en
het samenstellen van een ten
toonstelling die in de tweede
helft van dit jaar en dj
helft van 1989 ook na^
zal gaan. Deelnemei
Leon Adriaans, Jan
Berg, Paul van Dijk, B
mens, Frank van den
J.C.J. van der Hey4«
chard Mensen, Koji
Anneli Ohvo Jacquelifl M
ters en Dick Verduit.
Schrijver Ronald Har
wood kennen wij hier
misschien het best van
„The Dresser", de theatra
le film waarin Albert Fin
ney en Tom Courtenay
zulke gedenkwaardige
rollen speelden. „Tolken"
wordt geafficheerd als
een „fantasie op Engelse
en Russische thema's".
Het levert commentaar op
het dubbelleven, dat van
dergelijke vertolkers wel
licht voorstelbaar is.
Haagse Comedie: „Tolken" van Ro
nald Harwood. Vertaling: Peter
Hoeksema. Regie: Adrian Brine. Met
Anne-Wil Blanker», Andrë van den
Heuvel, Adrian Brine, Carl van der
Plaa, Kees van Lier en Anne-Marie
Heyligers. Koninklijke Schouwburg.
Den Haag, woensdag 16 maart. Her
halingen en toernee tot en met 28
In „Tolken" ontmoeten de tol
ken Nadia (Anne-Wil Blan
kers) en Viktor (André van
den Heuvel) elkaar weer aan
de onderhandelingstafel in
Londen. Ze hebben tien jaar
eerder een stormachtige lief
desaffaire genoten in New
York. Nadia leeft nu met haar
grootmoeder in een flat. Vik
tor verleidt haar door te ver
tellen, dat hij wil overlopen nu
hij gescheiden is. Als zijn po
ging daartoe wordt ontdekt,
ontkent hij alles. Lust zou hem
tot die verzinsels hebben ge
dreven. De rest zou fantasie
van Nadia zijn. Zij moet ont
slag nemen als tolk.
Als stuk is „Tolken" niet bij
ster interessant. Wie over eni-
gè fantasie beschikt, zal al
gauw de beloften van Viktor
als leugens taxeren. De vraag
of dat zo is, wordt tamelijk
snel beantwoord. Wat wel kan
verrassen, is de techniek die in
deze voorstelling voor enkele
verbluffende staaltjes zorgt.
Een ontroerde Anne-Wil Blankers ontvangt van Ronald Harwood een cadeau voor haar 25-jarig jubileum als actrice.
foto: jeroen de jong
De acteurs die Russen spelen,
spreken die taal ook werkelijk
en lang niet slecht. Kees van
Lier krijgt de handen op el
kaar als dansende KGB-man.
Hij haalt eerst woest uit met
een Kozakkendans en imiteert
vervolgens op sereen humoris
tische wijze Tsjaikovski's ster
vende zwaan.
„Tolken" mist echter die span
nende lijn, die je opgeveerd
houdt in je stoel. Al bij het be
gin geeft Nadia als voor een
soort rechtbank aan, dat de
dingen niet zo zijn, zoals je zou
denken. Die mededeling zet je
op het spoor dat deze „oude
vrijster" zich wel eens door de
verkeerde zou laten lijmen.
Dat de Russen dan stevige
drinkers gespeend van humor
voorstellen, is niet eens zo sto
rend.
Meer hinder ondervind je van
Nadia's oma, een krompraten
de karikatuur van een 93-jari-
ge, die alle groten uit de twin
tigste eeuwse Russische kunst
heeft gekend. Regisseur Brine
laat haar door Anne-Marie
Heyligers spelen, zoals Johnny
Kraaykamp dat vroeger tegen
over Rijk de Gooyer wel eens
deed: vol op de lach en zonder
gêne. Het zal ook deze oude
dame zijn geweest die decor
ontwerper John Otto ertoe
bracht de schilderijen aan de
wand scheve lijsten te geven:
het hellende vlak van de he
dendaagse kunst misschien?
Nee, echt spannend is „Tol
ken" niet en tot nieuwe in
zichten brengt deze produktie
je ook niet. Het stuk laat be
hoorlijk acteren van deze er
varen ploeg toe, maar brengt
als plot geen brulaap, maar
een pluche speelgoedaapje uit
de mouw. Die indruk wordt
versterkt door het meest ge
noeglijke moment uit de voor
stelling. Op een feestje bij Na
dia thuis begeleidt de Russi
sche onderhandelaar zijn tolk
en de KGB-man op de accor
deon in een oud volksliedje.
Dat is bijna aandoenlijk, zoals
„Tolken" bijna een aardig stuk
is.
PETER SNEL