Eindelijk de bergruimte die ik zocht... „Ik wil voorkomen dat het een soort Volendam wordt" Vlaamse literatuur krijgt nog Ie weinig kansen in Nederland ■r NOG MAAR 6 KEER! VROOM DREESM ANN Belg restaureert sterfhuis van Vincent van Gogh «f EeJdaeSoutcwtt WOENSDAG 16 MAART 1988 PAGINA 17 |et nieuwe beeld van Vlaanderen in Nederland 1 it het oog op het thema van de Boekenweek, de relatie Ne- riand-Vlaanderen, schreef onze Belgische medewerker ert van der Speeten een serie artikelen over „het nieuwe eid van Vlaanderen in Nederland". Vandaag de eerste afle- ring: Nederlandse critici over de hedendaagse Vlaamse lite- Van Boeken Krijg Je Nooit Genoeg. Jaap Goedegebuure (Haagse Post): „Nederlanders selecteren uit het aanbod wat aansluit bij hun interesse". literatuur kan op dit lent op een grotere be itelling in Nederland re in dan ooit tevoren. en die steevast naar voor loven worden als het over Vlaamse golf" of „Belgi- renaissance" gaat, zijn die Tom Lanoye en Herman selmans: jonge, ietwat ocerende auteurs die en- jaren geleden bij een Ne- ndse uitgever werden ingehaald en ook het in Nederland respectabe- •koopcijfers scoorden, aantal jonge Vlamingen literatuur zit echt in de lart Peeters", zegt Jaap legebuure, recensent van laagse Post. Hij verwijst een Vlaamse mode zoals !ich ook op andere vlak- manifesteert. „Het gaat lotte, turbo-achtige types iet enige zwier de media indonderen en een heel beeld van Vlaanderen Iragen dan de gemiddelde rlander zich had ge- broekerij komt het dat deze jonge en, waar soms ook wel het etiket van „literaire oekerij" opgeplakt wordt, ^^ed aanslaan bij het lezers- ek en ook door de Neder- e kritiek werden gekoes- zijn aardige schrijvers, ze hebben toch „body", Carel Peeters, recensent Vrij Nederland. „Ik per- ijk voel me in relatie tot laamse literatuur vaak ge en door een soort mede- Je weet immers dat het ire klimaat zo droevig is, dat er toch talent voor- en is dat niet de gelegen heid krijgt naar voren te tre den" Jaap Goedegebuure denkt niet dat de belangstelling voor Vlaamse literatuur of cultuur in zijn geheel er op vooruit is gegaan met de „Vlaamse Golf". „Nederlanders selecte ren uit het aanbod wat aan sluit bij hun eigen interesse", zegt hij. „Of het de goeie kren ten zijn die er uit gepikt worden? De Vlaamse litera tuur wordt zeker niet drastisch vernieuwd met figuren als Brusselmans en Lanoye. Het zijn gewoon leuke schrijvers en daar blijft het bij". Zowel Carel Peeters als Jaap Goedegebuure vinden dat wat doorsijpelt van Vlaamse litera tuur betrekkelijk mager is. „Ik vraag me soms af", aldus Pee ters, „of er niet meer talent in Vlaanderen zit dan blijkt naar de buitenwereld. Het is een curieuze kleine wereld: er is blijkbaar wel een piek, maar geen basis voor een schrijver spiramide". „De hedendaagse Vlaamse li teratuur lijkt me behoorlijk geschakeerd, met uitschieters als Claus, Michiels, Boon, Van den Broeck, De Wispelaere en Van Paemel. Ze is wel niet erg breed: het aantal belangrijke schrijvers is miniem", zegt Goedegebuure. „Naast het duo Lanoye-Brusselmans zitten er bij de jongste lichting ook an deren, zoals Stefan Hertmans en Kristien Hemmerechts, maar die worden door veel minder mensen opgemerkt. Vaak gebeurt dat dan nog via oneigenlijke argumenten: Her tmans omdat hij aansluit bij het postmodernisme. Hemme rechts omdat ze een vrouwe lijk auteur is." Reputatie Hoe komen Nederlandse re censenten te weten of er zich in het aanbod Vlaamse boeken wat waardevols bevindt? Een vaak gehoorde oprisping van Vlaamse zijde is dat alleen boeken die bij Nederlandse uitgevers verschenen, kans krijgen om aan bod te komen. „Dat is een bekend feno meen", zegt Jaap Goedege buure, die toegeeft dat hij het afgelopen jaar maar een drie tal boeken van Vlaamse au teurs besproken heeft. „Recen senten gaan nog steeds af op de reputatie van de grote hui zen als De Bezige Bij, Meulen- hoff, Bert Bakker. Querido, Arbeiderspers of Van Oor schot. Misschien denken re censenten de laatste tijd in ter men van: „Die auteur kan niet veel wezen, want hij zit maar bij Manteau". Het heeft echter niet met slechte wil te maken: ik word dikwijls in het voor oordeel bevestigd dat het ni veau van Vlaamse of kleine Nederlandse uitgeverijen ge woon lager is." Volgens Carel Peeters is het aanbod uit Vlaanderen zo be perkt dat, als er iets van talent tussen zit, dat er zo kan uitge pikt worden. „Ik ben geneigd te vermoeden dat het te ma ken heeft met structuren", zegt hij. „Als er afgezien van Manteau twee of drie uitge vers zouden bestaan met een fonds aan interessante auteurs, dan zou dat subiet opgemerkt worden. Er schort bovendien wat aan het distributiesysteem: sommige mini-uitgeverijtjes moeten hun boekjes om zo te zeggen per fiets verspreiden. Bovendien blijf ik mij ergeren aan dat oude euvel van de mi serabele vormgeving van Vlaamse boeken. Je wordt al een beetje troosteloos bij de aanblik alleen al." Ook Goedegebuure heeft kri tiek op zwakke schakels in het Vlaamse boekbedrijf zoals de verspreiding, maar stipt toch ook de minder stevige leescul tuur en gebrekkige begelei ding in de media aan als zwak ke punten. „Eigenlijk mag je nog blij zijn dat het zo goed gaat met de Vlaamse litera tuur", zegt hij, „want de be perkingen lijken me niet ge ring." GEERT VAN DER SPEETEN Jules Deelder, een onbekende dame en Slmon Vinkenoog vermaken zich zo te zien uitstekend op het boekenbal, de traditionele opening van de boekenweek. De boekenweek staat dit jaar in het teken van de relatie Nederland-Vlaanderen. FOTO: ANP NEDERLANDS DANSTHEATER TABULA RASA ballet van OHAD NAHARIN op muziek van Arvo Part 'Naharins eigen genschap danst dit werk goed, de mensen van het Dans Theater dansen het magnifiek(Ine Rietstap in NRC/Handelsblad) 'Sterk en boeiend.enorm dynamische bewegingen. (Nico S. de Wal in de Haagsche Courant) 'Aanbevolen.dansers, wiegend als de klepel van een klok. .'(De Volkskrant) PSALMENSYMFONIE en FRANKENSTEIN II van Jiri Kylian - SOLISTEN. KOOR EN ORKEST W016 t/m ZA19 Dl 22 en WO 23 maart - 20.15 uur DANSTHEATER aan 't SPUI - DEN HAAG Kassa open van 10 tot 3 uur en telefonisch: 60.49.30. Avondkassa vanaf 7 uur Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO- CINEMA I (Van Bostzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Amatardamrwd (12); 18.45, 21.15. wo. ook 13.45. EUROCINEMA II: Laat amparor (al); 20.15. Troatalbaertjaa in won derland (al); wo. 14.00. EUROCI NEMA III: Dirty dancing (al); 18.30, 21.00. wo. ook 13.30. EUROCI NEMA IV: Fatal Attraction (12); 18.30. 21.30. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Dirty dancing (al); 19.00, 21.15. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Laat amparor (12): 20.00. Barfly (12): 14.30. 19.00, 21.15. Dragnet (al); Amaterdam- ned (12); Fatal attraction (12); 14.30. 19.00, 21.15. Raddartjaa (al); wo. 14.30. TRIANON (Bree- straat 31. tel. 123875): Radio daya (al); 14.30, 19.00. 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414); Wild things II (16); 14.30. 19.00. 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): Witches of Eastwick (12); ma. 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075); Night on the town (al); ma. di. wo. 19.00, 21.15. Cara Baars H (al); wo. 14.45. CITY THEATER II: Untouchables (al); do. t/m wo. 14.45, 19.00. ma. di. 19.00. Raising Arizona junior (al); 21.15. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Out of Africa (alY. 20.15. Jaaua Christ superstar (al); ma. di. wo. 20.15. Flodder (al); wo. 14.30. Big loot and the Hender sons (al); wo. 15.45. KINDERVOORSTELLING Bambi; wo. 14.00 WASSENAAR e ASTRA (tel. KINDERVOORSTELLING Gullivere reizen (al); wo. 14.00. ZOETERMEER e PROMENADE 1.2,3 (Promenade 7, tel. 079- 511313): Am «ter damned (12); ma. dl. 20.00 wo 14.00. 20.00. Fatal attraction (16); ma. dl. wo. 20.00. Dirty dancing (al); ma. di. 20.00. wo. 14.00, 20.00. De raddertjes (al); wo. 14.00. DEN HAAG* AST A 1 (Spui 27. tel. 463500): Wall street (al); 14.00. 18.45, 21.30. e ASTA 2: Fatal at traction (12Y, 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 3: September (al); 14.00. 19.00, 21.30. BABYLON 1 (Win kelcentrum Babylon, tel. 471656): Nute (al); 14.00, 19.00, 21.30. BABYLON 2: Fatal attraction (12); 14.00. 18.45, 21.30. e BABY LON 3: Cant buy me lovel (al); 14.00. 19.00, 21.30. wo. 19.00, 21.30. e CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Ameterdamned (12); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Dirty dancing (al); 14.00. 18.45, 21.30. e CINEAC 3: Beat sailer (16); 14.00, 18.45, 21.30. ME- TROPOLE 1 (Carnegielaan. tel. 456756): Cry freedom (al); 14.00. 20.15. METROPOLE 2: The last emperor(al); 14.00, 20.30. ME TROPOLE 3: Dirty dancing (al); 14.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 4: The dead (16); 14.00, 18.45. 21.30. METROPOLE 5: Barfly (12); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Amsterdamned (12); 13.45, 18.45, 21.30. ODE ON 2: Dirty dancing (al); 13.45, 18.45. 21.30. ODEON 3: The last emperor (al); 14.15, 20.00. ODE ON 4: A nightmare on Elmatreet (16); 13.45, 18.45, 21.30. STU DIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Oct ciornie (16); 19.15, 21.45. wo. ook 14.45. STUDIO 2: The witchee of Eastwick (12); 19.00, 21.30. STUDIO 3: La fa- miglis (16); 19.00. 21.30. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1: Zegen; 19.30, 21.45. Zaal 2: Prick up your ears; 19.30. Sammy and Roaie gat laid; 21.45. Zaal 3: 19.30. 21.45. Adora ble menteuee; ma. China teas; dl. Ask any girl; wo. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 3: Benji; wo 14.00. METROPOLE 5: Da reddertjee; za. wo. 14.00. STUDIO 2: Peter Pan; wo. 14.30.» STUDIO 3: De troetel beertjes 3; wo. 14.30. Gouden Handen onderscheidt Anthony van Kampen 's-HEERENBERG De avonturier en schrijver Anthony van Kampen (76) is de jaarlijks onder scheiding van de Stichting Gouden Handen in 's- Heerenberg toegekend. Van Kampen heeft zich ja renlang ingezet tegen lepra. Hij krijgt daarvoor op 29 maart een kunstwerk aangeboden. Met de on derscheiding eert Gouden Handen personen of groepen die zich uitzonderlijk inzetten voor de meest kwetsbaren in onze samenleving. Van Kam pen deed schokkende ervaringen op in Brazilië, schreef erover en begreep dat lepra een wereld probleem is met mogelijkheden tot genezing, in elk geval tot verlichting van de ellende. De ideale linnenkast Prachtig soepel lopende schuifdeuren opgehangen in een metalen railsysteem. Uitvoering in wit Kasten met een zee aan ruimte; zowel leg- als hangruimte uiteraard. Zomaar een voorbeeld uit onze kollektie. 3 deurs: breedte 180 cm, hoogte 220 cm. COC diep 60 cm, zf/ t 2 deurs: breedte 120 cm, hoogte 220 cm, diep 60 cm. JWT- 325.- Tegen geringe meerprijs geplaatst en afgesteld. (Door onze correspondent Bob van Huët) PARIJS Door een bij na fatale speling van het lot werd de Bruggenaar Dominique Janssens (39) eigenaar van de oude herberg Ravoux in Auvers-sur-Oise, waar Vincent van Gogh zijn laatste 70 dagen door bracht. Op 21 juli 1985 werd zijn auto in Auvers frontaal geramd door een dronkeman. De revalida tie duurde twee maan den, waarin Janssens alle brieven van Van Gogh las. Na het ongeluk moest hij te rug naar Auvers. Het viel hem op hoeveel toeristen het sterfhuis van de de geniale schilder fotografeerden. Te leurgesteld in het leven had Vincent zich op 27 juli 1890 een kogel in het hart probe ren te schieten. Twee dagen daarna stierf hij. Janssens. ex port-manager bij de Franse multinational General Bis cuits, kreeg het Van Gogh-vi rus te pakken. Hij nam ont slag en stak al zijn energie in de aankoop en restauratie van de auberge. Daarin moet straks het Instituut Van Gogh komen. De opening is 29 juli 1990, een eeuw na de sterfdag. De beroemde zolderkamer waar Vincent stierf blijft ui teraard gehandhaafd. De her berg wordt behalve opge knapt ook uitgebreid. Er komt een tweede restaurant en een gigantische kluis annex expo sitiezaal, waar de verwachte 400.000 bezoekers vijftien in Auvers geschilderde meester werken bewonderen. „Maar het belangrijkste is de ambi ance", vindt de Bruggenaar. „Niet alleen Van Gogh maar ook Cezanne, Pissaro en Corot hebben in Auvers geschil derd. De huisjes van Cezanne staan er nog altijd." Reden waarom Auvers volgens Jans sens „het Barbizon van het jaar 2000 kan worden" Zelfportret Op dit moment staat de 150 jaar oude herberg te drogen (er zijn problemen met het grondwater) onder een groot, groen doek. De Franse kun stenaar Pierre Manguin heeft daarop een reproduktie ge schilderd van Vincents laatste zelfportret. De aanpak is teke nend voor de manier waarop Janssens werkt. „De eerste fase was het inpakken van het huis en de organisatie van een grote persconferentie. Dat is betaald door een Engelse verffabrikant, ongeveer 150.000 gulden. Nu zitten we in de tweede fase: het conser veren van het huis. Verschil lende Japanse, Amerikaanse en Europese firma's zijn geïn teresseerd in de restauratie. Het bedrijf waarmee ik op dit moment onderhandel eist dat er niet meer dan drie sponsors zullen zijn. De enige met wie ik in Nederland heb gespro ken is Anton Dreesmann. Hij heeft mij twee uur ontvangen en gezegd: „Dominique, je moet het zo en zo doen, dan pas kun je mijn hulp krijgen." Architect Bernard Schoebel werd aangetrokken voor de restauratie. Hij ontwiep eerder Musee Chagal in Nice en het Picasso-museum in Vallauris. Janssens zegt onlangs een bod op de herberg te hebben afge slagen. „Ik heb geluk gehad dat ik het huis in '85 kon ko pen. Dat was nog voor de vei ling van de Zonnebloemen en de Irissen. Ze kunnen nooit zeggen dat ik de herberg om wille van speculatie heb ge kocht. Geld is voor mij een middel, geen doel. Als dat wel zo was had ik het huis al lang verkocht. Een grote Japanse firma heeft me er drie mil joen gulden voor geboden, terwijl ik het zelf voor een miljoen heb gekocht. Een Zwitserse bedrijf ging nog verder en stelde voor het hele project af te koper verkoop het niet". Dominique Janssens zegt met zijn Van Gogh-instituut geen wetenschappelijke pretenties Verscholen onder een immense reproductie van Van Goghs beroemde zelfportret ligt de herberg in Auvers-sur-Oise. waar de schilder zich bijna honderd jaar geleden het leven benam. FOTO: AP te hebben. „Ik zeg altijd maar dat het Van Gogh-museum in Amsterdam, Kröller-Möller op de Veluwe en het Musee d'Orsay in Parijs de moeder huizen zijn van de herberg. Ik ben aanvullend. Bij mij vindt men de schilderijen niet maar de sfeer waarin de kunstenaar heeft geleefd Dat kan ons wat dichter bij de man bren gen die hier rondliep. Bezoe kers die me vragen 'is dit nu echt het bed waar Van Gogh in stierf?' begrijpen volgens mij niet helemaal waar het om gaat. Maar de mensen die wat verder zien stellen zich heel andere vragen. Die van het leven. Waarom heeft Van Gogh zo gevochten om zich in schilderijen te kunnen uit drukken. Waarom leefde hij als een kluizenaar? Hij was niet zo arm als algemeen wordt gedacht. Zijn broer Theo gaf hem iedere maand 150 frank. Ik heb Van Gogh niet begrepen als een karakte- rieel, een alcoholist die zijn oor afsneed, maar als een heel lucide mens. Een man met idealen". Pelgrims De toekomstige bezoekers in Auvers-sur-Oise zullen vol gens Janssens net als nu „pel grims" zijn. „Zoals men vroe ger naar Rome en Lourdes ging, zo gaan de mensen nu naar Giverny waar Monet woonde en naar Pontoise waar de impressionisten werkten. Dat beetje elitaire, „intellectuele toerisme" is geen kermis. We hebben daarom een associatie gesticht die moet verhinderen dat er in Auvers om het even wat wordt gedaan. Van Gogh- sjaaltjes, asbakjes met gezicht van de schilder, dat soort din gen hopen we te vermijden. Ik zou nooit willen dat Auvers een soort Volendam werd". Een aantal reisorganisaties - waaronder Nederlandse heeft Janssens de deur gewe zen. „Het bezoek aan de her berg was een voorwendsel om de Eiffeltoren of Pigalle te be zoeken. Dat is mijn clientèle niet".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 17