Boesak met dood bedreigd Liturgie is meer dan zondags te communie gaan ^.i:i:sTt:i.iik i.i:vi:n opinh: Ziek kerk wereld Leken vallen tussen wal en schip beroepingen De actualiteit van protestantse zendingsdrang £eidóc6ou?a/rp 'n Ecidóc Gouxant ZATERDAG 12 MAART 1988 PAQ boor Minnus van der Berg Ei hebben zich vooral vrou wen ingeschreven voor de avonden over omgaan met ziek-zi|n. Het is een oudere man, die het opmerkt. ..Zie kenbezoek is ook meer vrou wenwerk zegt hij. ..Mannen ziin slechte ziekenbezoe kers zei een andere man in een gespreksgroep. Het beroep van verpleging en verzorging is vanouds een vrouwenberoep. ..Als je er als longen voor kiest, wordt er nog altijd vreemd gekeken", bleek de ervaring van een jongere te zijn Waarom zijn mannen slechte ziekenbezoe kers? Kunnen ze sjecht luiste ren? Kunnen ze niet met emoties omgaan? Willen ze met herinnerd worden aan de kwetsbaarheid van het leven? Allemaal vragen die niet gel den voor alle mannen, maar wel wordt de geringe aanwe zigheid van mannen op de avonden en in vrijwilligersor ganisaties als ..De Zonne bloem en het Rode Kruis" vaak opgemerkt. ..Vrouwen zijn geschikter voor het zie kenbezoek zei een man eens. want vrouwen hebben meer dat verzorgende en ze weten ook altijd wel ergens over te praten". Ik kan me voorstellen dat er onder u zijn die steigeren, als ze dit lezen. Zijn vrouwen betêre zieken bezoekers dan mannen? Op een bijeenkomst met vrijwilli gers ontmoette ik een vrouw die dertien jaar lang met re gelmaat een man met een ij zeren long had bezocht. Een indrukwekkend voorbeeld van trouw. Trouw is mis schien wel het eerste dat een ziekenbezoekster tot een ge waardeerde bezoeker maakt. Dat is niet zo vanzelfspre kend. Er zijn heel wat zieken die langdurig of levenslang ziekblijven. Velen van hen doen de ervaring op dat er maar enkelen over blijven ..Ik merk dat het te lang duurt", is een regelmatig te horen opmerking. Weer anderen doen de ervaring op dat ze gemeden worden, dat ze ge schuwd worden. Een man die ongeneeslijk ziek boven op zijn slaapkamer lag. merkte dat bezoek nog wel bij zijn vrouw kwam. maar niet meer de trap op durfde te komen naar hem toe. Sommigen zie ken praten met bijna nie mand over hun ziek-zijn Ze zeggen: ..Je merkt dat dat de mensen afschrikt. Dan komen ze niet meer. Ze gaan niet graag op bezoek bij iemand die verdriet heeft". Door niet over je ziek-zijn te praten, door je zo positief mogelijk op te stellen, kun je contac ten behouden. Het risico is wel dat je innerlijk steeds meer alleen raakt. Dat er nie mand overblijft met wie je kunt delen wat je voelt. Het is toch al niet zo gemakkelijk om aan een ander te vertellen wat je doormaakt. Veel zie ken hebben sterk het gevoel er alleen voor te staan en ziek-zijn is onvermijdelijk ook een eenzaamheidsbeleving. De opmerking van de man die zei: ..vrouwen hebben ge makkelijker een praatje klaar", moet kritisch bekeken worden. Het gaat meer om een mens die met je probeert mee te leven dan iemand die altijd wel een woordje klaar heeft. Ziekenbezoek kan al lerlei vormen hebben: ..gezel lig langs komen, even achter de deur kijken, een kleine at tentie, een kaartje sturen en laten merken dat je aan ie mand denkt of een brief schrijven". Het zijn allemaal manieren om zieken te be zoeken Zoals elke mens heeft ook een zieke behoefte aan iemand met wie je echt contact krijgt, waarin je je veilig en vertrouwd voelt, waarin warme nabijheid groeit. In de wereld van hen die lijden aan aids kennen we de zogenaamde ..buddies". Het zijn meestal mannen, die iemand die lijdt aan deze ver schrikkelijke en naar de dood voerende ziekte, nabij zijn in de dagen van ziek-zijn en sterven. Zij zorgen er voor dat iemand niet alleen z'n ziek-zijn en sterven moet doorleven. In hen zie ik ook iets van wat Jezus zegt: ..Ik viras ziek en jij hebt mij be zocht". Ziekenbezoek is meer dan gezellig langs gaan. hoe waardevol ook dat kan zijn, maar het vraagt ook om ech te solidariteit. Er zijn zieken die meer dan anderen, van wege de aard van hun ziekte gemeden en geschuwd worden. Juist hen bezoeken en met hen optrekken lijkt me de weg die Jezus zelf is voor gegaan Hij ging om met vooral die zieken die in zijn dagen geschuwd en uitgesto ten worden. Mannen en vrou wen zijn tot die weg uitgeno digd. Appel aan allo kerken voor een aandeel(tje) AMKKSFOOK IV IV. ij Im-voi.leren dom liet kerkelijk nu-iusche Ontw ikkelingsciMip kapitaal ent andere ma rr.it ir FIX'S il alle lidker ine. le beleggen Tot tor keu v.in «Ie erelilraad van liehlx-n de kerk. nog geen Kerken «tprm pen op /tin «Vel van 500 tien proeent van hel kapitaal minst een aai (ongeveer 42 iiiiIj.m-ii gulden) gulden in «le F PI'S l«- tintint van de F.DC'S ingebracht. IV IV KPl'S werd m 1075 onder rest komt van stouiivereiiighi- auspiciën van le Wereldraad opgericht «nu e« tl reehtvaar.li kerk«-hjke instellingen kun get verdeling au rijkdom te nen participeren. Pc- Neder lands.- Hervormde Krik had |H-r 31 deeeiulier I!)«f7 bijna 1.4 miljoen gulden in de FIX'S lielegd. een stijging van onge veer III prneent m vergelij king met Iflllli Via de Neder landse vereniging tol steun aan de neeuinemsehe nntwik- kctingseoikpcralic is bijna 7 milj.Mii Kulden in de EDCS iM-leKd. Wie in het schip van Petrus vaart, moet niet te vaak in de machinekamer kijken. Bisschop Ronnie Kno* UTRECHT IV Zuida- frikaanse predikant Allan Boesak is gisteren telefo nisch niet de dood be dreigd. ..Je hebt gezien wat er is gebeurd, we gaan je vermoorden*' kreeg hij 's ochtends vroeg te horen via zijn geheime nummer dat slechts bij enkele mensen bekend is. Dit heeft Boe sak de werkgroep Kairos (christenen tegen apart heid) in Utrecht meege deeld. Boesak schrijft de dreigementen toe aan de Zuidafrikaanse veilig heidspolitie. Donderdagavond werd een steen door de ruit van Boe saks kantoor gegooid en een kwartier later sneuvelde Ook een raam van zijn woning, waar op dat moment alleen zijn kinderen waren. Boesak. die in "Nederland heeft gestu deerd. is predikant in de Ne derduitse Gereformeerde Sendingkerk en voorzitter van de Wereldbond van Her vormde en Gereformeerde Kerken (WARC). De drie dreigementen zijn de ergste in een reeks nadat de belangrijkste grote kerken vo rige maand hadden verklaard de rol van de zwarte opposi tie, wier politieke activiteiten door de regering zijn verbo den. te willen overnemen. Uit protest tegen de regerings maatregel hield een aantal kerkelijke leiders op 29 febru ari een mars naar het parle mentsgebouw in Kaapstad. Zowel Boesak als de zwarte anglicaanse aartsbisschop Desmond Tutu werd daarop enige tijd vastgehouden door de politie. Onlangs publiceerde de theo loog Jeroen de Wit een hand zaam boekje in de serie litur- giekatechese. ..Bidden door de eeuwen heen. Achtergronden en ontwikkelingen van ge bedspraktijken in de loop der tijden", luidt de titel ervan. In zijn brochure neemt De Wit de lezer mee langs oude vor men van liturgievieren en ge bedspraktijken. die door de eenzijdige concentratie van de liturgie op de eucharistievie ring na het Tweede Vaticaans Concilie vaak verloren zijn gegaan. Vanwege het groeiend tekort aan priesters gaan veel paro- van liturgievieren. Volgens de Wit zou dat niet de reden moeten zijn, maar op zijn hoogst een goede aanleiding. „Ligt het niet veel meer voor de hand de herinvoering van anderssoortige vieringen te overwegen op grond van de eigen waarden van die vierin gen zelf? Zo vanzelfsprekend als het getijdengebed is voor kloosters, zo natuurlijk zou den gebedsdiensten voor pa rochiegemeenschappen moeten worden. Want al is de eucharistie het middelpunt en het hoogtepunt van de chris telijke liturgie, dat betekent nog niet, dat liturgie alleen daaruit bestaat." Vormen Dat liturgievieren meer is dan zondags te communie gaan, blijkt wel uit de verschillende vormen die De Wit de revue laat passeren: het getijdenge bed van de monniken, het ro zenkransgebed. het lof, bede vaarten en processies, de kruisweg, de cantatedienst, de wake, het politiek avondge bed Elke vorm heeft zijn ei gen waarde. Om maar eens te noemen: zo is de avondwake aan de vooravond van een uitvaart bij uitstek geschikt bij het overlijden van een mens, beter dan een parochië le avondmis, omdat men an ders twee keer de eucharistie viert tol intentie van de over ledene. „Er komen twee hoogtepunten achter elkaar en aan de vooravond kan een gevoel ontstaan: alles wat ge zegd kon worden, is al ge- De Paasliturgie: het licht wordt binnengebracht. Spirit zegd." Zo helpt het politiek avondgebed het gevoel van machteloosheid, dat opkomt na politieke analyses, te over winnen en stimuleert het en inspireert het tot bevrijdend handelen. De Wit pleit ervoor dat gelo vigen in hun parochies crea tief omgaan met de verschil lende liturgische vormen. Na een historische schets ervan, geeft hij daarom meteen „de betekenis voor onze tijd" aan. Daaibij is hij zich er ter dege van bewust dat zoiets voor veel katholieken niet gemak kelijk is: liturgie vraagt een creatieve deelname aan het gebed en het zelf kunnen om gaan met de Schrift. En daar liggen juist de problemen. De bijbelkennis van veel katho lieken is vaak miniem, en de klassieke gebeden sluiten vaak niet meer aan op de her nieuwde Godsbeleving, waar in God niet meer als een Va der die in zijn alvermogen- heid de wereld in zijn hand houdt ervaren kan worden. „In het bidden in onze tijd wil de mens meer zijn eigen ge voelens uitspreken bij zijn aarzelend zoeken naar gebor genheid en naar de zin van het bestaan" Van groot belang is een sym bolische gevoeligheid bij de gelovige en de diepgang en spirit' van het liturgische gebed. Zelfgeschreven liturgi sche gebeden door pastores en tekstgroepen verworden uit een drang naar begrijpelijk heid dikwijls tot stromen 'ge- bedsklets'.die over de hoofden van de gelovigen worden uit gestort. „Niet zelden zijn het juist deze gebeden, waarbij men God laat opdraaien voor onze tekortkomingen; ofwel men jut vanuit een onredelijk schuldbesef de gelovigen op tot onmogelijke verplichtin gen in een' vermoeiend gemo raliseer. De navenant vlakke stijl blijkt vaak geen ruimte te bieden, maar juist beklem mend te werken. Ze raakt de mensen niet meer in het hart. Ze roept niets meer wakker, omdat ze duidelijkheid ver taalt in oppervlakkigheid, eenvoud in sleur en levensna bijheid in banaliteit". Speciale aandacht besteedt de Wit ook nog aan de liturgische ruimte Voor andersoortige vieringen dan de Eucharistie zijn vaak meer intieme ruimten ge wenst. eenvoudig van stijl en gekenmerkt door een hoge mate van flexibiliteit, waarbij in de ruimte en de opstelling hetontmoetingskarakter wordt uitgedrukt, uitnodigend en zonder dwangmatig karak ter. „Bij de invoering van niet- eucharistische vieringen hoef je je allerminst te laten ont moedigen door een klein aan tal belangstellenden. Deze vieringen vragen vaak om kleinere groepen zo besluit Jeroen de Wit zijn brochure in het laatste hoofdstuk met suggesties voor de praktijk. „Wanneer er binnen de paro chie discussie ontstaat over het invoeren van een onbe kend type liturgie of over het voorgaan door parochianen, dan is het zaak het hoofd koel te houden Belangrijk is het de rationele argumenten goed te kunnen onderscheiden van de emotionele reacties, die soms zeer fel kunnen zijn." THEO KRABBE Jeroen de Wit, Bidden door de eeuwen heen. Achter gronden en ontwikkelingen van gebedspraktijken in de loop der tijden. Uitgeverij Gooi en Sticht, Hilversum. Prijs 8,25 PROF. WEILER: UTRECHT Katholieke leken die zich als gelovi ge actief willen opstellen in de maatschappij drei gen tussen wal en schip te vallen doordat zij in hun kerk geconfronteerd worden met een zedelijke orde die voor alle tijden en plaatsen geldig is. Maar zij staan net zo hui verig voor een benade ring van de zedelijke werkelijkheid die alleen maar objectivistisch en positivistisch is. Dit stelde prof. A. Weiier gisteren op de dies natalis van de Utrechtse Katholieke Theologische Universiteit. In aanwezigheid van kardi naal Simonis en de bisschop pen Möller en De Kok vroeg de Nijmeegse hoogleraar aan de bisschoppen de Teken te in spireren tot een spiritueel om gaan met de realiteit en het inzicht uit te dragen dat God zich in mensen manifesteert zonder dat in ethisch opzicht alles vooraf duidelijk is be paald. Hij vroeg uitdrukkelijk ruimte voor eigen verant woordelijkheid. De Katholieke Raad voor Kerk en samenleving, waar van Weiier voorzitter is, werkt aan een interuniversi tair werkverband voor de op leiding van katholieke leken. Persoonlijk zou Weiier graag zien dat dit genoemd gaat worden naar kardinaal Al- frink „die ons dierbaar ge worden is als hoeder van de trouw en de ruimte binnen de Nederlandse geloofsgemeen schap. Een beslissing hierover is nog niet genomen. Over de erkenningsprocedure van de Utrechtse katholieke theologische universiteit door Rome deelde rector prof. dr. H. Wegman mee dat de posi tie van de zeven priester-do centen niet langer een ele ment is in de erkenningspro- blematiek. Zij blijven verbon den aan de universiteit, maar mogen geen les geven aan aanstaande priesters, die een deel van hun opleiding krij gen aan het Ariensconvict. Om alsnog daar te doceren zouden zij zich persoonlijk moeten verstaan met de de Romeinse instanties. Daar hebben zij van afgezien. Gereformeerde Kerken Benoemd tot geestelijk verzorger van verpleeghuis 't Kleyne Vaert te Enschede (part-lime) drs P.J. Scho tanus te Winterswijk die deze be noeming heeft aangenomen Beroepen te Drachten (beiden part time) en te Winterswijk (beiden part-time) drs. A P van de Beid en mevr drs. F. van de Beld-van Keu len te Wirdum (beiden part-time), te Gees drs. M Klomp, kand te Em- melnord die dit beroep heeft aange- Ucroepbaarstelling drs. M. Klomp. Pallasstraal 259. 8303 BN Emme- loord. tel 05270-97538 - Gereformeerde Kerken Vrijge- Beroepen te Apeldoorn (2e pred plaats) H. Jagersma te Bergentheim. te Waddinxvccn H Geerlsma te Goes - Nederland gidsland was de leus lange tijd in vooruitstre vende kring en het deerde niet dat wij in die rol in het omringende buitenland nau welijks serieus genomen wer den. Een uitzondering daarop vormde misschien het bij ons wijd om zich heen grijpende verschijnsel van de vredesbe weging. Dat bleef ook in het buitenland niet onopgemerkt en omschreef de Amerikaanse onderzoeker Walter Laqueur ooit negatief als hollanditis. Toch heeft het specifiek Ne derlandse zendingsbewustzijn veel oudere papieren dan me nige geseculariseerde vredes activist zich realiseert. Dat zendingsbewustzijn is na tionaal van aard en uiteraard religieus geladen. Men vindt het terug bij sommige kleine orthodox georiënteerde prote stantse groeperingen en het kan bogen op een lange tradi tie. Hun voormannen zijn mensen als de negentiende- eeuwse historicus Groen van Prinsterer en de staatsman Gijsbert Karei van Hogen- dorp Het grootste gevaar voor hun eigen overtuigingen zagen zij in de almacht van de staat. De Franse revolutie we/d als de grote boosdoener gezien, want daardoor was de oorspronkelijke souvereiniteit van Nederland verloren ge gaan. Ze bedoelden er onder mee dat het recht na de Fran se tijd niet meer gebaseerd was op de volkswil, maar pro- dukt was van een vooruit- gangsleer. Vreemde ideolo gieën waren de staat binnen gedrongen Welke verwoes tingen had Napoleon in naam van de mensenrechten in Eu ropa niet aangericht? De oude anti-revolutionaire partij pro clameerde als reactie op die tendens het beginsel van de souvereiniteit in eigen kring. Een duidelijk vertegenwoor diger van dit nog steeds be staand gedachtengoed is de hervormde historicus en jurist dr. W. Aalders. Hij heeft in een pas verschenen boek in vogelvlucht de hele Europese geschiedenis doorgespit om het unieke karakter van de Nederlandse revolutie in de zestiende eeuw te onderstre pen, die dank zij de „gerefor meerde religie" van de grond kwam. Interessant is de wijze waarop hij de actualiteit van die revolutie wil benadruk ken. De titel van zijn boek luidt: De overlevingskansen van een protestantse natie. Neder land in een verenigd Europa. Het lijkt een anachronisme, want Nederland is toch al lang geen protestantse natie meer7 Maar dat is te simpel gedacht. Aalders definieert protestant namelijk als volgt: de tirannie van de ideologie weerstaan en indien de situa tie het vereist, er goed en bloed en lijf en leden aan wil len opofferen. Dat gebeurde in de strijd tegen Alva. Waak zaamheid blijft steeds geboden en was in de afgelopen eeu wen het werk van een kleine elite, soms hield slechts een enkeling de eer hoog. Neder land blijft in Aalders ogen een protestantse natie zolang dat oorspronkelijke besef blijft le ven. Voorbeelden van landen waar de ideologie de overhand kreeg waren Frankrijk. Rus land. nazi-Duitsland. Daar werden valse vooruitgangsle ren ontwikkeld en betaalden miljoenen daarvoor de prijs. Tegenover die vooruitgangs- leer stelt Aalders wat hij noemt het Noachitisch ver bond: de band die de mens bindt aan de God van de bij bel. „Wordt dat niet meer verstaan, dan is het gevaar groot dat de chaos-wateren van tirannie en anarchie uit de afgronden van de menselij ke ziel opborrelen en de over hand krijgen In tegenstelling tot wat Aal ders met zijn definitie van protestant misschien sugge reert, wordt de levenswijze van de protestant toch vooral gekenmerkt door burgerlijk heid. Dat was volgens Aalders ook een van de typerende trekken van het zeventiende- eeuwse Nederland Er is niets denigrerend aan burgerlijk heid. het wil persoonlijke ver antwoordelijkheid accentue ren en wantrouwen tegen de staat inboezemen. Het gaat ook samen met een afkeer van utopieën. Daar kunnen immers slechts rampen van komen zoals de geschiedenis maar al te vaak heeft laten zien. Het is niet moeilijk kritiek te uiten op Aalders' boek. Ook al lijkt het in de manier waarop het het protestantisme door de eeuwen heen wil traceren een geschiedenisboek, het is in zijn bevlogenheid en vooron derstellingen in de eerste plaats een geloofsboek Ka tholieken zullen terecht op merken dat de auteur wel erg selectief te werk gaat Zoveel geestverwanten die op dezelf de wijze als hij de geschiede nis interpreteren, zal de au teur daarom niet vinden. Maar belangrijker lijkt het dat dit protestantisme ontegen zeggelijk de Nederlandse volksaard heeft bepaald en daarmee de inrichting van de Het wantrouwen tegen de au toriteit en het verdrijven van elke geestelijke tirannie is een inzicht dat zeker ook nog steeds voor export vatbaar is en waarom dan niet in een verenigd Europa? Het sympa thieke van de zendingsdrang van Aalders is juist dat hier grenzen gesteld worden aan de eigen zendingsdrang, want redelijkheid en tolerantie zijn er een onlosmakelijk onder deel var.. Ze is ook niet we reldvreemd, de auteur bewijst het met zijn erudiete boek. en in ieder geval duurzamer dan de strijd van de Nederlandse vredesbeweging. PAUL VAN VELTHOVEN Dr. W. Aalders: De overle vingskansen van een prote stantse natie. Nederland in een verenigd Europa. Uitga ve J.N. Voorhoeve, Den Haag. Prijs 29,90. Sanering gezondheidszorg^ In het algemeen is er een warm onthaal bereid aan binetsvoorstel onze gezondheidszorg naar het model commissie-Dekker te hervormen Uitzonderingen v] landartsen, fysiotherapeuten, apothekers en enkele beroepsgroepen, die hun (para)medische activiteiten nauwelijks in het pakket van de verplichte basisverzi hebben teruggevonden. Het was echter te verwacht een aantal belanghebbenden niet gelukkig zou zijn ke wijziging dan ook. Tn h De elementen in het voorgestelde basispakket stroktjjj de opsomming van de commissie-Dekker en vormen l een afgewogen aanbod van de belangrijkste voorzieiL binnen de medische zorg. Opneming in dat basispakkl de huidige AWBZ, waarmee de kosten worden gedebj*! thuiszorg, bejaardenzorg, gezinszorg en psychiatrische| maakt de structuur van de toekomstige volksverzelPSt doorzichtig en hanteerbaar. Daarmee wordt zij in prlj J ook financieel beheersbaar, hetgeen een van de belang oogmerken is van de hele operatie. 'RE ind TEMIDDEN van een ware „Dekker-euforie" heeft hc^i bond van Verzekeraars, bij monde van zijn vice-voorzj»1 van Rijn, plotsklaps fundamentele kritiek geuit. HijU®J dat van een betere werking van het marktmechanisme^ gezondheidszorg weinig terecht zal komen. Een beta stemming tussen vraag en aanbod in de gezondheidszoj ook de commissie-Dekker hoog in het vaandel staa^iikt vrijere „markt", waarop verzekeraars en medici san de gunst van de consument dingen, zou voor aanzit kostenbesparingen moeten zorgen. Daar is weinig varl te vinden, aldus Van Rijn. Slechts in de sfeer van de lende verzekering, waarvoor de premie niet is afgestejigst de hoogte van het inkomen, zal sprake zijn van concuifdel de offertes van verzekeringsmaatschappijen en vanr keuzevrijheid van de consument. lid) MAAR dat aanvullende pakket zal op zijn hoogst vj3' 1 procent van het aanbod omvatten en premier Lubbetv j tot ongenoegen van de VVD, zelfs geneigd nog meer t basisverzekering onder te brengen. De premie voor hfctaa plichte basispakket wordt, op ongeveer tien procent n*nd draagkracht geheven. Voor verzekeraars valt daar ijkst eer aan te behalen, zodat het Verbond van Verzekeraf^f' grond daarvan verwacht dat het marktmechanisme inLer^ zdndheidszorg eerder verzwakt dan verstevigd wordt.p m Dat zou best zo kunnen zijn, maar op dit moment weinig anders op dan het kabinetsplan het voordeel twijfel te geven. Daar komt bij dat de particuliere ve- raars, maar ook de meeste ziekenfondsen, tot nu toe n lijks iets hebben gedaan met de bestaande concurren heid. die Van Rijn thans zo vurig verdedigt. In het alg kregen jonge, gezonde mensen wel voordeeltjes in de geworpen, maar die gingen ten koste van de „risico van de ouderen. DAARAAN wordt door de nieuwe volksverzekering t| een einde gemaakt. Het solidariteitsprincipe zal worden hersteld. Niet te ontkennen valt, dat dit det koste gaat van het marktprincipe, dat uit een oogpufcjsj kostenbeheersing ongetwijfeld grote voordelen heeft. EL zekeraars hebben het echter voor een goed deel aan z|n te wijten dat de regering ingrijpt, nu zij zelf geen irl{er hebben genomen. h10c De discussie is nog lang niet ten einde en het Verbondar Verzekeraars zou best nog eens gelijk kunnen krijge^ti^ zal echter pas blijken wanneer over een aantal jarige nieuw wordt vastgesteld wat de gezondheidszorg ons |lei< geheel kost. Het kabinet heeft bij zijn interpretatie vjrvt plan-Dekker de inkomensgevolgen voor diverse gi zwaar laten wegen. Daardoor zal de komende financif nering van onze gezondheidszorg vermoedelijk minde^^ tisch zijn dan Dekker heeft bepleit. Ook over de vraag^r sanering voldoende of ontoereikend is geweest zal echfort over een aantal jaren duidelijkheid ontstaan. Er zal ev en hoe dan ook nu een begin moeten worden gemaakt. 'n s Winterse buien DE BILT (KNMI) Vandaag drijven er met een noordwes telijke stroming buien vanaf de Noordzee het land binnen. In de ochtend zijn dit voorna melijk regenbuien maar naar mate de dag vordert wordt er vooral in de hogere luchtlagen koudere lucht aangevoerd, zo dat in de middag de buien een meer winters karakter krijgen. De middagtemperatuur wordt ongeveer 7 graden. De wind is matig, aan de kust en op het IJsselmeer af en toe krachtig. Morgen verandert er niet veel aan het weer. De kans op win terse buien blijft vrij groot en de middagtemperatuur wordt opnieuw ongeveer 7 graden. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, mede gedeeld door het KNMI, geldig voor morgen en maandag: Zuid-Scandinavie: Verander lijk bewolkt. Op veel plaatsen wat sneeuw. Middagtempera tuur rond of iets boven nul, landinwaarts echter lichte vorst. Nachts matige vorst in het binnenland. Britse Eilanden: Veel bewol king Op veel plaatsen regen. In Schotland en noordoost En geland ook sneeuw Middag temperatuur van 3 graden in het noordoosten tot 11 graden in het zuidwesten. Denemarken: Wisselend be wolkt. Af en toe enkele sneeuwbuien. Middagtempera tuur 1 tot 4 graden. Nachts lichte vorst. Noord west-Duitsland Half tot zwaar bewolkt Af en toe re gen of sneeuw of een winterse bui. Middagtemperatuur 4 tot 6 graden. Benelux en midden-Duitsland: Half tot zwaar bewolkt. Af en toe regen. Vooral meer naar het noorden mogelijk ook sneeuw. Middagtemp van 5 graden meer na dt noorden tot 9 graden^0 naar het zuiden. Mi einl Noordoost-Frankrijk e/j[P- Duitsland: Veel bewolki en toe regen. Middagtel tuur 7 tot 10 graden. Ii Duitsland wat kouder. Midden en zuid-Fra j Wolkenvelden, vooral A naar het noorden af en\M regen. In het zuiden o^ Middagtempertuur vanl den in het noorden tot I den langs de Midde l( Zee. 0 Spanje en Portugal: Pf jj. met zon. Af en toe be\* J en mogelijk op enkele p een bui. Middagtempt van 15 grade in het rt g< tot 20 graden in het zui al Alpengebied: Voornami w het noorden en noort van tijd tot tijd regen, 4 800 a 1200 m sneeuw. perioden met zon. Midd peratuur in de noordd M tot 8, in de zuid en wes g tot 12 graden. Hl Italië en Joegosla visen Perioden met zon. Midi#®" peratuur van 12 gradeir er noorden tot 17 graden'nn< zuiden. Weerrapporten 11 maart 19 uur ,i Weer Ma*.-h e De Bilt regenbui IE 7 Eindhoven r«gen Rotterdam Twente re|en Aberdeen"1^ EE» Barcelona Berlijn Bordeaux fbe°w Ibe'w !?fr 14 Dubhn Frankfurl Genève regen Innsbruck Klagenfurt Kopenhagen 2 V 9 6 19 lik

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2