Jongeren binden zich niet aan alternatieve religies Deelname aan oecumene is pastorale hoofdzaak CcidócSomoC GEESTELIJK LEVEN/OPINIE kerk wereld Raad van Kerken hernieuwt contact met PLO H.IJJ.U.IIil.Uil Wiesenthal prijst paus RK Kerk Oostenrijk in 1938 in verwarring door lege beloften" DONDERDAG 10 MAART 1988 PAGIN Amerikaanse onderscheiding voor boek Miep Gies NEW YORK Het boek van Miep Gies, Herinneringen aan Anne Frank, dat uit het Engels werd vertaald, is in de Vere nigde Staten onderscheiden met een Christopher-prijs. De prijzen worden sinds 1949 uitgereikt ter bemoediging van creatieve personen die ernaar streven „de hoogste waarden van de menselijke geest" tot uitdrukking te brengen. De orde der Christophers, in 1945 opgericht, verbreidt via het geschre ven woord, radio en tv haar boodschap dat ook individuele mensen positieve veranderingen te weeg kunnen brengen. Het motto van de Christophers is gebaseerd op een oud Chi nees gezegde .Het is beter één kaars aan te steken dan te vloeken op de duisternis'. In totaal werden dit jaar 79 schrij vers. tv- en filmmakers met een Christopher-prijs onder scheiden. 'Fotograaf van dienst' voor doopzondagen ZWIJNDRECHT De eerste zondag van de maand heeft in de hervormde gemeente in Zwijndrecht de naam 'doopzon- dag' gekregen. De kerkeraad streeft ernaar op deze zondag doopdiensten te houden. Ook heeft de raad daarvoor 'fotogra- fen-van-dienst' aangewezen. Tot voor kort was de reactie van de kerkeraad op verzoeken om bij bediening van de doop te mogen fotograferen steeds negatief. Men vond foto's maken bij de bediening van het sacrament storend. Toen de verzoe ken echter regelmatig terugkwamen wijzigde de raad zijn standpunt. Bij huwelijken was het immers ook allang toege staan. De kerkeraad besloot wel het gebeuren in eigen hand te houden. Enkele goede amateur-fotografen is gevraagd voortaan in elke doopdienst foto's te maken. Deze fotografen doen bij toerbeurt dienst. AMERSFOORT De Raad van Kerken in Ne derland heeft binnenkort een „informatief ge sprek" met de vertegen woordiger van de PLO in Nederland, Afif Safieh. De PLO-vertegenwoordi- ger heeft enige maanden geleden om zo'n ontmoe ting verzocht. Eind 1984 heeft de Raad van Kerken een eerste ontmoeting gehad met de PLO-vertegen- woordiger in Nederland, de inmiddels overleden Ghazi Khoury. Dat gesprek stuitte op fel verzet van het Overleg orgaan van joden en christe nen in Nederland (OJEC) om dat de Raad de afspraak schond het OJEC vantevoren op de hoogte te stellen. Het OJEC heeft in januari bij het jaarlijkse overleg met de Raad van Kerken laten weten „het bijzonder te betreuren" als de Raad de uitnodiging van de PLO-vertegenwoordiging zou accepteren, zo deelt OJEC-be- stuurslid drs. R.M. Naftaniël desgevraagd mee. Ook nu be treurt het OJEC de afspraak. Desalniettemin heeft het OJEC waardering voor de uitgangspunten van de Raad voor het gesprek. In zijn ant woord aan de PLO-vertegen- woordiger Safieh, die zichzelf aanduidt als rooms-katholiek, herinnert de Raad er „voor alle duidelijkheid" aan reeds in oktober 1979 een standpunt inzake het Midden-Oosten te hebben ingenomen, waar de Raad nog steeds achter staat. Het is volgens de Raad nood zakelijk dat de PLO het recht van Israël op een erkende en veilige grezen erkent en evenzeer dat Israël het zelfbe schikkingsrecht van de Pales- tijnen in een eigen staat er kent. Deze wederzijdse erken ning behoeft volgens de Raad geen voorwaarde voor onder handelingen te zijn. maar be hoort daarbij wel een belang rijk agendapunt te zijn. Terwijl de Raad van Kerken het contact met de PLO-ver tegenwoordiging hernieuwt, heeft de stichting Christenen voor Israël er bij minister Van den Broek op aangedron gen alle contacten met de PLO te verbreken en het PLO-kantoor in Den Haag zo spoedig mogelijk te doen slui ten. ICTO verwerpt bezorgdheid IKV ROTTERDAM Het Inter- kerkelijk Comité Tweezijdige Ontwapening (ICTO) ver werpt de oproep van het In terkerkelijk Vredesberaad (IKV) aan de kerken om zich uit te spreken tegen plannen van de NAVO tot modernise ring van de korte-afstandsra- ketten Het ICTO-bestuur wijst er in een verklaring op dat IKV en de rk vredesbe weging Pax Christi nimmer reppen over de activiteiten van de Sovjets zoals de op bouw van de Sovjet-macht aan de uiterst kwetsbare flank van de NAVO. Volgens het ICTO leidt het IK V-ge drag weer tot een onheilzame polarisatie. Nederlands Hervormde Kerk Beroepen te Stavoren P.L. Wansink. kand te Utrecht. Aangenomen naar Waal-Koog en Den Hoorn J Kok. kand te Amsterdam die bedankte voor Hindeloopen (Herv - Geref.). Gereformeerde Kerken Aangenomen naar Heemskerk drs. F.L Bakker te Hoogkerk, beroepen te Klaaswaal A Bac te Bodegraven, te Meeuwen D. Hakkenberg te Gro ningen die bedankte voor Fort Macleod (Canada). Gereformeerde Kerken Vrijge- Beroepen te Helpman H Jagersma te Bergentheim - tc* Zuidhorn H Geertsma te Goes. Baptisten Gemeenten Beroepbaarstelling P W M Egberts. Karpaten 102. 3524 DH Utrecht, tel: 030-897399. „Oosterse bewegingen trekken marginale aantallen AMERSFOORT Het Leger des Heils is bij de Nederlandse jeugd veel populairder dan allerlei oosters georiënteerde re ligieuze bewegingen. Met het Humanistisch Ver bond voelen zich twee keer zoveel jongeren ver want dan met Youth for Christ (tien procent tegen vijf procent). Een en ander blijkt uit een onderzoek dat drs. Joep de Hart deed onder HAVO- en VWO-scholieren. Hij deed globale uitspraken over zijn onderzoek op een studiedag van de Raad van Kerken over alternatieve religiositeit. Be wegingen als de Bhagwan, an troposofie en Hare Krishna blijken slechts marginale aan tallen jongeren te trekken, ontdekte De Hart. De grote publiciteit die veel van deze bewegingen weten te bewer ken is dan ook des te opval lender, oordeelde hij. Globaal genomen zegt zeven procent van de jeugd betrok kenheid te voelen bij een of meerdere oosterse stromin gen; zo'n zestien procent voelt zich thuis bij allerlei christe lijke bewegingen en zo'n ne gen procent van de jeugd mag het Humanistisch Verbond tot z'n achterban rekenen. Tegenover de vrij massale ontkerkelijking van de jeugd, ontwikkelt zich dan ook niet een echt alternatief circuit. Veel meer is er sprake van een „religieus niemandsland" waar jongeren naar toe gaan na de uittocht uit de kerk. In hun geestelijke bagage zit een veelheid van „ingrediënten: van de bijbel via het makro- biotisch kookboek tot en met een boekje over ufologie. Een kleine minderheid be schouwt zichzelf als niet-reli- gieus of als niet-gelovig en velen hebben interesse in al lerlei „alternatieve" onder werpen en thema's. Bijna veertig procent zegt dat het zoeken naar een eigen levens beschouwing een belangrijke plaats in hun leven inneemt. Om te zeggen dat de uittocht Het Leger des Heils is bij de jeugd populairder dan menige oosterse stroming. foto: milan konvalinka uit de kerk wordt veroorzaakt omdat de kerk geen antwoord heeft op de wereldproblemen zoals de jeugd die ervaart, noemde hij „te gemakkelijk". De onverschilligheid van jon geren tegenover de kerk zou weieens veel belangrijker kunnen zijn. De kerk, die veel mensen samen brengt rondom centrale geloofswaar heden, voldoet niet aan de wensen van de jeugd, onder meer: individualiteit en de nadruk op de eigen ervaring. De Hart vroeg zich in zijn on derzoek ook af hoe populair allerlei thema's en onderwer pen van het „alternatieve oos terse circuit" zijn. Reïncarna tie, buitenaardse beschavin gen (ufologie) en parapsycho logie blijken interessante on derwerpen te zijn voor be trekkelijk veel jongeren. On geveer de helft van de onder zochte jongeren gaf te kennen zich nog nooit in één van de genoemde „alternatieve on derwerpen" te hebben ver diept. Maar het percentage jongeren dat zich daadwerke lijk met zo'n onderwerp heeft beziggehouden is ook vrij hoog: zo'n dertig procent zegt zich te hebben verdiept in meerdere van zulke onder werpen. Opvallend is de weerstand van veel jongeren tegen Bhagwan en tegen de Sciento logy Kerk. Bij de christelijke bewegingen zijn de Jehova's de gebeten hond. Mormonen, Camous Crusade for Christ, Navigators en de Pinksterbe weging wekken de afkeer op van zeventig procent van de jongeren die deze bewegingen kennen. Ongeveer twintig procent van hen hebben be zwaren tegen het Leger des Heils. De onderzoeker besteedde af zonderlijk aandacht aan astro logie en horoscopen lezen. Vijfentachtig procent van de scholieren leest „wel eens" een horoscoop en ruim dertig procent leest ze vaak. Ruim de helft van de horoscoop-le zers hecht geen geloof aan de astrologie. Kennelijk zijn er andere motieven om de stuk jes, ondanks het ongeloof, toch te lezen, aldus De Hart. Opmerkelijk is dat de jonge ren die zich thuis voelen in de christelijke bewegingen als Youth for Christ, overwegend kinderen zijn uit een sterk kerkelijk betrokken gezin. Vaak gaat het om gezinnen uit de kleinere protestantse kerken. LÜTSEN KOOISTRA BISSCHOP MÖLLER: GRONINGEN „Gelo ven is minder vanzelf sprekend geworden en schijnt moeilijker dan het was. In het noorden van het land ervaren wij dat heel sterk. Daarom heb ben christenen van ver schillende kerken elkaar eigenlijk heel hard nodig bij de beleving van het geloof en bij de verkondi ging van dit geloof aan andere mensen". Aldus bisschop dr. J. B. Möller van Groningen in zijn vastenbrief aan de gelovi gen in zijn bisdom. Het schrijven, getiteld 'Deel name aan de oecumene, een pastorale hoofdzaak', vormt een vervolg op de gezamenlij ke brief van de Nederlandse bisschopppen van vorig jaar ('Onze oecumenische opdracht een prioriteit') en werd door de bisschop vorig jaar reeds aangekondigd. Het "oecume nisch vuur" kan volgens de bisschop van Groningen bran dend worden gehouden door gebed, uitwisseling van gelo ven en gezamenlijke dienst aan de samenleving. Oecumene moet volgens mgr. Möller veel aandacht krijgen. omdat „de wil van Christus is dat zijn volgelingen één zijn". Daarnaast is er de praktische reden van de toenemende on kerkelijkheid, waarbij boven dien het probleem van de ge mengde huwelijken komt. ..Het is voor de gemengd hu wenden heel belangrijk dat zij ook vanuit hun geloof zich goed op hun huwelijk voorbe reiden en dat de kerken con tact met hen houden als zij eenmaal getrouwd zijn. Dat gaat alleen maar goed, als de kerken nauw samenwerken". Het feit dat de eucharistie niet gezamenlijk met reformatori sche christenen gevierd kan worden, is volgens de bis schop een probleem. Maar, hoewel „de viering van de eu charistie het onvervangbare hoogtepunt van onze ere dienst is en wij die op zondag behoren mee te vieren", heeft de Rooms-Katholieke Kerk „altijd grote waarde toege kend aan allerlei andere vor men van gebed en eredienst", aldus mgr. Möller tot degenen die moeite hebben met andere vormen van eredienst. Ker ken kunnen de oecumene verschillend vorm geven, zo vindt de bisschop, waarbij hij wijst op de mogelijkheid tot deelname in het conciliaire proces. Veel van wat een parochie of gemeente doet, kan in oecu menisch verband worden ge daan. Het is dus zaak „ons tel kens af te vragen in hoeverre ons werk reeds oecumenisch is of zou kunnen worden. Wanneer de wil aanwezig is, kan een weg gezocht worden." Dit schrijft de Sint Willi- brordvereniging voor oecu mene in het werkplan voor plaatselijke oecumene, geti teld „Oecumene - Wat kan een parochie/gemeente doen?" Het 68 bladzijden tel lend geschrift, voor een tien tje bij de Willibrordvereni ging verkrijgbaar, (Walpoort 10. Antwoordnummer 10543, 5200 WB 's-Hertogenbosch) geeft tientallen voorbeelden voor oecumenische samen werking op het plaatselijk vlak. Het werkplan begint met de vraag waar de parochie of ge meente oecumenisch staat. Vervolgens komen er sugges ties die in bijna alle parochies en gemeenten mogelijk zijn. Genoemd worden de week van gebed voor de eenheid, de nationale bijbelzondag, we reldgebedsdag, dag of week van de arbeid, dodenherden king, aandacht voor de Oos terse Kerken, vredesweek, Willibrordzondag alsmede veertigdagentijd advent Bisschop Möller foto: anp Kerstmis oudejaarsavond. Het volgende hoofdstuk bevat suggesties voor parochies en gemeenten die al verder zijn. Zo kan de oecumene een plaats krijgen in de liturgie (bijvoorbeeld bij de schuldbe lijdenis), op de kabel, in een informatieblad of in plaatselij ke samenwerking. Vorming en onderwijs komen aan de orde, bijbelstudie en leerhuis, ethische vraagstukken en on derwijs. Het laatste hoofdstuk, Samen op Weg genaamd, is gewijd aan samenwerking bij de voorbereiding van de liturgie (woorddienst, zaterdagavond- dienst), in de winterprogram- ma's, in pastoraat, diakonie en evangelisatie. Het werkplan bevat veel ver wijzingen naar bruikbare pu- blikaties, zowel rooms-katho- lieke als protestantse. Achter in is een uitvoerige adreslijst van allerlei (oecumenische) organisaties opgenomen. De dwalingen van een grote geest zijn leerzamer dan de waarheden van een kleine. WENEN Als autoriteit op ethisch gebied is de Rooms-Katholieke Kerk volgens ir. Simon Wie senthal moreel verplicht zich te rehabiliteren voor het anti-semitisme in haar verleden. Wiesent hal, directeur van het Joods Documentatiecen trum in Wenen, verwacht in dat opzicht veel van de huidige paus Johannes Paulus II, die in tegen stelling tot vroegere pau sen geen antisemiet is. Wiesenthal zegt in een vraaggesprek met „Kirche Unten", een kerkelijk maandblad in Oostenrijk, dat hij „veel vertrouwen" in deze paus heeft. „Voor hem heeft geen paus zich zó posi tief over de joden en zó ne gatief over het anti-semitis me uitgelaten." Deze paus was zelf slachtof fer van de nazi's: hij heeft zich voor hen moeten ver bergen. Door te waarschu wen heeft hij enige joodse gezinnen geholpen. „Hij was niet onverschillig. Daarom kan men van hem meer verwachten dan van iemand die niet zulke ervaringen heeft gehad." De paus weet heel goed dat er geen joodse familie is die geen familielid heeft verloren. Dat geldt ook voor bijna alle Poolse gezinnen. „Daarom is deze paus geschikter voor een di aloog met het jodendom dan een Italiaanse paus." Pius XII, die van 1939 tot 1958 paus was, zag welis waar in het nationaal-socia- lisme een vijand van de kerk, maar het communis me was voor hem een nog grotere vijand. Leerstoel bijbelvertalen aan VU HAARLEM De Vrije Universiteit in Amster dam krijgt met ingang van september een bij zondere leerstoel bijbel- vertalen. Het voorstel er toe is afkomstig van het Nederlands Bijbelgenoot schap (NBG) dat de ook de kosten (ongeveer 10.000 gulden per jaar) voor zijn rekening neemt. Het is de bedoeling dat via de leerstoel - tot nu toe de enige in heel de wereld - de weten schappelijke basis voor het bijbelvertalen meer aandacht krijgt. De bijzondere hoogle raar, die een dag per week gaat doceren, wordt nog deze maand benoemd. De nieuwe leerstoel, die wordt onderge bracht bij de faculteit lette ren en theologie, moet nauw aansluiten bij de al bestaande tweejarige opleiding tot bij belvertalen aan de VU. Het NBG heeft het initiatief tot de leerstoel genomen om dat er op het moment meer aan bijbelvertalen wordt ge daan dan ooit, aldus informa tiesecretaris J.J. van Capelle- veen. „In deze eeuw is de bij bel in drie keer zoveel talen vertaald als in de negentien eeuwen daarvoor. In 1900 be stonden er gehele of gedeel telijke vertalingen in 485 ta len. Uit de jongste cijfers blijkt dat er vertalingen zijn in 1884 talen." Vooral de laatste jaren is de belangstelling groeiende voor de 'verschillende vertaalme thoden. De twee belangrijk ste zijn -de idiolecte, waarin zo letterlijk mogelijk wordt vertaald, en de functioneel- dynamische vertaling, waar in het overbrengen van de bedoeling van de tekst voor op staat. Het NBG wil via de leerstoel een wetenschappe lijke bijdrage leveren aan de discussie over welke methode de voorkeur verdient. WENEN Het aanvankelij ke enthousiasme van de Oos tenrijkse bevolking in 1938 voor de 'Anschluss' bij het Duitse rijk is volgens de Oos tenrijkse bisschoppen te ver klaren vanuit de grote werk loosheid en de partijpolitieke spanningen in het land en het oude verlangen van veel Oos tenrijkers naar inlijving in een groot Duits rijk. Ook de toenmalige bisschop pen lieten zich door de „lege beloften en de nu nog nauwe lijks voor te stellen druk van de omstandigheden" verlei den tot een positieve opstel ling tegenover de Duitse in val, zo schrijft de voorzitter van de Oostenrijkse rk bis schoppenconferentie, aartsbis schop Karl Berg van Salz burg, in een herderlijke brief naar aanleiding van de her denking morgen van de Ansc hluss in 1938. De pro-Hitlerhouding van de RK Kerk werd vervolgens al snel betreurd na de „onge hoorde propaganda", aldus Berg. Spoedig was duidelijk geworden dat de „onverenig bare tegenstellingen tussen de nationaal-socialistische ideolo gie en het evangelie niet door aanpassingen waren te ver bergen". Het kerkelijke leven ondervond grote hinder en veel katholieken werden we gens hun overtuiging „sterk benadeeld en soms zelfs ge vangen genomen of gedood". Met „pijn in het hart denken we in dat verband aan de tal loze joodse medeburgers, wier vernietiging tot de bloed schuld van onze eeuw moet worden gerekend", schrijft De Oostenrijkse schuld van vijftig jaar geleden moet vol gens Berg goed worden ge maakt door te streven naar verzoening. Vooral nu is een „volledig nieuwe en ingrij pende koerswijziging noodza kelijk", zo schrijft de aartsbis schop, die in zijn herderlijke brief met geen woord rept over de discussie rond het oorlogsverleden van de Oos tenrijkse president Waldheim. Gevolgen van een kaping stijnse bevrijdingsorganisatie PLO, heeft deze week ni^jce kaping van een bus met Israëlische burgers en het exiinie ren van een van de inzittenden, een spoedige totstandki Nei van een vredesregeling voor het Midden-Oosten no; waarschijnlijker gemaakt. Het moet trouwens niet w uitgesloten dat de kapingsactie, waarbij zes doden en ac ^g, wonden vielen, bewust is uitgevoerd om de pogingen t< jere op gang brengen van een vredesoverleg te doorkruisei k w len EVENALS kabinet en volk van Israel is ook de PLO Ojort; ling sterk verdeeld en de kaping kan worden gezien al me gevolg van die gespletenheid binnen de Palestijnse org. tie. Van de andere kant past de actie volledig binnen voering van de militaire operaties" tegen Israel, die daa de kaping in een officiële PLO-verklaring in Nicosia is kondigd. In het jargon van de PLO moeten „militaire o 0] ties" immers niet worden verward met acties tegen mil doelen; in verreweg de meeste gevallen zijn Israëlische,, gers er het doelwit van. EN MET de actie heeft de PLO in elk geval volledig in de gespeeld van de Israëlische premier Shamir en de andeiUj viken in zijn kabinet, die niets voelen voor de voorstellelg de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken GL^ Shultz tijdens zijn pendelreis heeft ontvouwd. De Aincj kaanse plannen voor Palestijnse autonomie richten zich Lsj eerste plaats tot Israel, zodat het Israëlische antwoord hjj send is voor de komende ontwikkelingen. Na de tweede ronde van Schultz' missie had de Israejor minister, van buitenlandse zaken Peres te kennen gegevjze kern van de Amerikaanse voorstellen niet af te wijzen, voelde er wel voor gebied af te staan aan de Palestijn! ruil voor vrede. Na de bloedige buskaping en dat I is niemand te verbazen heeft hij zich aangesloten bij dö^ ontwaardigde Israëlische protesten. De actie, aldus laat de wereld weer eens duidelijk zien, waarom Israelj,n(j; gert met de PLO te onderhandelen. Es i nes BlNNEN kabinet en volk van Israel is de eensgezin^p gegroeid, zodat premier Shamir volgende week aanzi^iiai zelfverzekerder naar Washington zal reizen. De hoopten Amerika bij dat overleg voldoende druk zou kunnen onft T kelen om Shamir tot meer inschikkelijkheid te bewegeif al niet groot, maar is nu helemaal vervlogen. Jge] 'is De premier heeft verklaard pas na terugkeer in eigeriM- formeel namens het Israëlische kabinet te zullen reager^J. de recente Amerikaanse voorstellen. Verwacht kan W(|raj dat Israel niet zal willen afwijken van de Camp-Davi,e koorden uit 1978, die slechts voorzien in een vorm van (g stijnse autonomie na een overgangsperiode van vijf jaa|nd| met dat standpunt blijft het vredesproces in het Midden*us ten volledig geblokkeerd. jthc MET de buskaping, die overigens deel uitmaakt vanp v groot aantal mislukte Palestijnse infiltratiepogingen in cF'r gelopen dagen, heeft de PLO de kans op vrede dus een stuk teruggeschroefd. Een ander gevolg is dat niet allee£"tn rael maar de hele wereld weer eens is geconfronteerd m^ f PLO in zijn meest extreme gedaante: een onderling Ard< verdeelde organisatie, waarbinnen belangrijke groepend" nog isteeds uit zijn op het wegvagen van de staat Israeli" OOK de buskaping kan de nog steeds voortdurende gr! lijke gewelddadigheden van de Israëliërs tegen Pales* betogers niet rechtvaardigen. Voor hen, die vroegere bl| ge aanslagen van de PLO in en buiten Israel minder voor ogen hadden, zal de houding van de Israëliërs er licht wat begrijpelijker door zijn geworden; hetgeen ietk heel anders is dan er begrip voor hebben. Later op de dag regen DE BILT (KNMI) Van nacht en morgenochtend valt er weinig of geen regen. Door dat de westenwind, matig en aan de kust zelfs vrij krachtig blijft, koelt het vannacht wei nig af De minima variëren van 1 tot 4 graden. Een nieu we oceaanstoring trekt mor gen vanaf de oceaan via Schotland in onze richting. De bijbehorende bewolking be reikt in de loop van de dag ons land. Waarschijnlijk gaat het in de middag vanuit het wes ten regenen. De aanstromende lucht is met erg koud, op veel plaatsen kan het een graad of 8 worden. De wind is westelijk en neemt toe tot vrij krachtig in het binnenland en mogelijk hard aan de kust en op het IJsselmeer. Weersvooruitzichten voor de Europese landen geldig voor morgen en zaterdag: Zuid-Scandinavië: Van tijd tot tijd sneeuw. Overdag tempera turen om het vriespunt; meer naar het noorden lichte vorst, 's Nachts overwegend matige vorst. Britse Eilanden: In het zuiden en westen overwegend droog en nu en dan zon. In het noor den en noordoosten af en toe wat regen of enkele buien. Middagtemperatuur van 4 gra den in Schotland tot 10 graden in het zuiden en westen. Denemarken. noordwest- Duitsland: Van tijd tot tijd re gen of buien; vooral meer naar het noordoosten ook sneeuw Middagtemperatuur van 3 tot 7 graden. Benelux. midden-Duitsland: Van tijd tot tijd regen of enke le buien: in Duitsland met sneeuw. Middagtemperatuur 5 tot 8 graden; boven 600 meter onder nul. Noordoost-Frankrijk, zuid- Duitsland: Wolkenvelden. Vooral in Duitsland af en toe toe wat regen of sneeuw. Mid dagtemperatuur van 7 graden in noordoost-Frankrijk tot 4 graden in zuid-Duitsland. Bo ven rond 800 meter overdag onder nul. Zuidwest-Frankrijk: met zon, vooral meer 1 zuiden. Droog. Middagtef ratuur van 9 graden meer® het noordoosten tot 15 gr 11 langs de Middellandse zeÉ~ Alpengebied: Vooral irJ noordoostelijk deel af e^ sneeuw. Vooral in het zfl zon. Nul-graden-grens ovl aan de noordzijde op 1000 meter hoogte; zuidzijde op 1200 a 1600 1 hoogte. Spanje. Portugal: Zonniéj' het noorden enkele woE velden. Middagtemper^i van 14 graden in het no<X tot 20 graden in het zuidf Portugal. Italië en Joegoslavische Perioden met zon. Eerst i zuiden en zaterdag ook af en toe een bui of Middagtemperatuur van graden in het noordoostejl 12 a 16 graden elders.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2