Tollandse Comedie wil lijn
daagse Comedie doorzetten
Supertramp wil vrij
|zi jn als een vogel
CeicbcSowant
aiiahn Denver
ïu >urt door
ns land
Egypte zal Farao-
schat terugvragen
GREGORY ISAACS
NAARAMSTERDAM
Franse eer voor
Julia Scheffer
Afrika Soli en Motel Bokassa: Half zware en zware drums
kunstagenda
CONCEPT WERKT NOG STEEDS
Joe Cocker verzorgt
afsluiting Pinkpop
Bladwijzers bepleiten
BTW-nultarief boeken
7UNST
WOENSDAG 9 MAART 1988 PAGINA 13
AikLFT John Denver zal
tol april en mei een korte
Ai jmee door ons land ma-
Hij geeft in totaal vijf'
ncerten Denver is 19
ril in de Vereeniging in
jmegen, 20 april in De
leien in Rotterdam, 22
ril in het Congresgebouw
Den Haag en 3 en 4 mei
het RAI Congrescentrum
Amsterdam. In de bege-
dingsband zitten twee le-
ndarische namen op res-
ktievelijk gitaar en bas:
mes Burton (Elvis) en
rry Scheff (Dylan).
CAIRO Egypte zal mogelijk de teruggave
eisen van ruim 3.000 jaar oude farao-schatten
die dezer dagen in Engeland zijn opgedoken.
Het semi-officiële dagblad Al Ahram haalde
gisteren een functionaris van het ministerie
van cultuur in Cairo aan die zei: „De schatten
hebben het land illegaal verlaten, en Egypte
heeft daarom het recht de teruggave ervan te
vragen". In het kasteel van de familie van
Lord Carnarvon, de financier van de expedi
tie die in de jaren twintig het ongeschonden
graf van de jonge farao Toetanchamon vond,
trof diens kleinzoon onlangs op aanwijzing
van een butler een niet vermoede schat van
300 antieke Egyptische voorwerpen aan. De
voorwerpen waren door Carnarvon gevon
den in het graf van farao Amenophis III, de
grootvader van Toetanchamon.
AMSTERDAM Reggaezanger Gregory Isaacs
komt voor een eenmalig concert naar Nederland.
Het wordt gegeven 11 april in de Jaap Edenhal te
Amsterdam. Voor Isaacs het podium betreedt, zul
len eerst Eddie Fitzroy en Chicken Chest het pu
bliek opwarmen. De begeleidingsband van zowel
Gregory Isaacs als Eddie Fitzroy en Chicken Chest
is de groep Riddim Kings, die bestaat uit Paul Ha
milton (bas), Howard Dalhouse (gitaar), Philip Wil
liams (keyboards), Lloyd Denton (keyboards),
Owan Dalhouse (drums) en Pattl Harding (gitaar).
Het concert begint om 19.30 uur. De voorverkoop
begint komende zaterdag bij alle bekende adres
sen. Het optreden van Zapp, Featuring Roger, dat
op 13 maart in Escape gepland stond, is verplaatst
naar 1 mei. De voor 13 maart gekochte kaarten
blijven geldig voor het optreden van 1 mei in de
Escape te Amsterdam.
DEN HAAG Julia Scheffer (65) uit
Den Haag is door het Franse ministerie
van cultuur benoemd tot Officier des
Arts et des Lettres. Scheffer werkte tot
1981 bij het Nederlands Theater Insti
tuut in Amsterdam en is thans verte
genwoordiger in Nederland van de So-
ciété des Auteurs et Compositeurs Dra-
matiques, een organisatrie voor behar
tiging van auteursrechten. De Franse
ambassade in Den Haag deelde mee dat
Scheffer de onderscheiding heeft ge
kregen voor het belangrijke werk dat
zij heeft verricht voor het Franse to
neel. De ambassadeur van Frankrijk in
ons land, J. Gaultier, overhandigt haar
15 maart de versierselen die bij de on
derscheiding horen.
}etcr Hoeksema: Middentheater voor een breed publiek
lik
5nc,
-uiWEN HAAG Terwijl de
"Haagse Comedie het vol-
w4nd toneelseizoen ver-
!r divijnt en plaats maakt
por het Nationaal To-
~—pel. blijven na veertig
ar de initialen van het
udste toneelgezelschap
kn Nederland behouden.
Ie „H.C." zal vanaf sep-
imber dit jaar staan voor
t Hollandse Comedie,
)n nieuw gezelschap dat
t?h zal presenteren met
•n min of meer spectacu-
première: Agatha
iristie's fameuze „The
ousetrap".
et toevallig, diezelfde initia-
n De Hollandse Comedie be-
lat uit een achttal ex-Haagse
imedie-acteurs. Ze kregen
uiteenlopende redenen
en contract aangeboden in
it nieuwe gezelschap en he
rten onder leiding van ac-
vertaler Peter Hoeksema
et af te wachten wat voor af-
ïiingsregeling er voor hen
de bus zou komen bij de
iderhandelingen, maar een
euw gezelschap te beginnen.
;n opvallende daad in een
ltureel klimaat dat niet al te
t is voor zulke nieuwe ini-
Hieven. En financieel een
k. want bij een aan alle kan-
n bezuinigend WVC hoeft
in nieuw gezelschap duidelijk
et om subsidie te komen,
aar het achttal heeft een
erke motivatie. Een stevige
ilzin uit de verantwoording
e de Hollandse Comedie de
ereld inzendt: „Nu de Haagse
omedie en twee andere ge-
westelijke toeelgezelschappen
ophouden te bestaan en de
randstedelijke schouwburgen
hun eigen specifieke toneel
groepen hebben, die veelal
minder zullen reizen en waar
bij de toegankelijkheid voor
een breed publiek dreigt af te
nemen, wordt het weer tijd
voor een repertoiregezelschap
dat op basis van innerlijke sa
menhang blijft zorgen voor
een zeker publieksgericht to
neelaanbod van bepaald gehal
te, dat allure uitstraalt, de ma
gie in stand houdt, het myste
rie niet uit de weg gaat en bo
venal aanspreekbaar moet
zijn".
Kamertoneel
Peter Hoeksema verduidelijkt
dat met een „Ik denk dat
„middentheater" nog de beste
term is die je voor de Holland
se Comedie kan gebruiken.
Een kleinschalig repertoire
gezelschap, een beetje tegen
het „kamertoneel" aan. We
wilden het woord „Comedie"
beslist in onze naam hebben.
Het „comediespelen" staat
voorop, zowel in het lichtere
als het wat zwaardere reper
toire. En we trekken de lijn
van de Haagse Comedie door.
We willen een hecht ensemble
zijn. Dat kan, want we zijn een
groep mensen die goed met el
kaar overweg kunnen, die res
pect voor elkaar en eikaars
werk hebben en die elkaar
vinden in dezelfde soort waar
den". Die mensen zijn behalve
Hoeksema, Eric van Ingen (die
een aanbod van een vrije pro-
duktie liet schieten om zijn ge
rijpte toneelpersoonlijkheid in
dienst te stellen van het nieu
we gezelschap), Filip Bolluyt,
Elsje Scherjon, Francine
Dreessen, Kees van Lier, Lu
cas Dietens en Guusje Wester-
mann.
Warenar
Het klinkt gemakkelijk ge
noeg. Je hebt geen contract,
dus je begint zelf een gezel
schap. Maar hoe garandeer je
dat de acteurs aan een redelijk
salaris komen? Het leggen van
een basis van het gezelschap
was het werk van Peter Hoek
sema. Hoeksema bracht de
Haagse Comedie-acteurs die
„ex" dreigden te worden bij
elkaar en begon plannetjes te
maken. Het eerste idee was om
Hoofts „Warenar" te gaan spe
len. Een stuk dat met Eric van
Ingen in de hoofdrol ooit in
het voormalige HOT-theater
was gespeeld en daar slechts
de gebruikelijke 25 voorstel
lingen ging. Hoeksema legde
contact met de gemeente Was
senaar om in het nieuwe thea
tertje daar - eveneens Ware
nar geheten - te repeteren en
de premières uit te brengen.
Wassenaar was enthousiast,
wilde zelfs met gemeentelijke
steun over de brug komen,
maar bij nadere berekening
bleek het theatertje toch te
klein voor een gezonde in
komstenbasis. Inmiddels bood
Wassenaar het Warenar-thea-
ter toch aan als repetitieruimte
voor de premières van de Hol
landse Comedie. Tegelijkertijd
bleek dat Hoofts komedie in
enkele delen van Nederland al
kortgeleden te zien was ge
weest via een Belgisch gezel
schap. Hoeksema moest dus op
zoek naar een ander openings
stuk. Het toeval bracht hem bij
impresario Jacques Senf. Of.
spreken, want de meeste lijnen
in de vrije sector lijken langs
het bureau van de (nu Maas-
landse) producent te gaan.
Senf
Bij Jacques Senf gebeurde een
klein wondertje. Hij had na
melijk de opvoeringsrechten
onder z'n hoede van Agatha
Christie's „The Mousetrap",
een stuk dat voor het eerst
was vrijgegeven voor het be
roepstoneel. Tot dan toe had
den alleen amateurs het mo
gen spelen. Senf zag mogelijk
heden in de groep acteurs voor
juist dit stuk, maakte een
„pakket" en ging ermee langs
de schouwburgdirecteuren. Hij
kwam met gunstige respons
thuis - nmiddels zijn er al zo'n
85 boekingen - en er was een
basis voor het nieuwe gezel
schap. En de zekerheid van al
thans een redelijk vast inko
men voor de acteurs. Van de
oorspronkelijke negen, moest
bij de verandering van stuk
keuze één afvallen. „Een
moeilijke zaak" zegt Hoekse
ma, „maar die is met begrip
van beide kanten opgelost".
Nu gaat de stichting Hollandse
Comedie dus van start in een
vrije produktie van het Neder
lands Theaterbureau en im
presariaat Jacques Senf.
Diezelfde avond na het ge
sprek met Hoeksema is Jac
ques Senf aanwezig in de Ko
ninklijke Schouwburg bij de
laatste voorstelling van Goldo-
ni's „Wie trouwt de weduwe?".
Senf is enthousiast over zijn
nieuwe plannen met de Hol
landse Comedie: „Het loopt als
een trein" zegt hij. „Ja, waar
moet het publiek anders naar
Ex-Haagse Comedie acteurs in
toe?" En hij wijst met een vaag
gebaar rondom zich heen,
woordeloos maar duidelijk
doelend op de nieuwe gesubsi
dieerde gezelschappen die de
schouwburgen bespelen. „Kijk,
ik hang overal" laat hij als be
wijs van die onuitgesproken
stelling nog eens weten. En in
derdaad, aan de schouwburg-
muren hangt een serie affiches
van vrije produkties waarvan
het merendeel afkomstig is uit
de koker van Senf en het
NTB.
Whodunnit
„The mousetrap" als allereer
ste première van de Hollandse
Comedie is een gelukkige toe
valstreffer. Het stuk loopt al
35 jaar in het Londense West
End en trok daar zeven mil
joen bezoekers. Het langst lo
pende stuk uit de theaterge
schiedenis. „Sir Richard At-
tenborough" zegt Hoeksema
„heeft er zelfs zijn debuut nog
in gemaakt". Agatha Christie,
vertelt hij, schreef het na de
oorlog als hoorspel. In een to
neelopvoering zag ze niet veel.
„De BBC heeft het uitgewon-
nieuwe groep
den dus iedereen weet wie de
dader is" zei ze en schonk de
rechten van het stuk aan haar
kleinzoon. Die sprong er zo
omzichtig mee om (alleen die
ene beroepsvertoning op W^st
End) dat het een bijna eeuwig
the'aterleven kreeg en een toe
ristische trekpleister kon
worden. Hoeksema: „Het is
echt een meesterlijk gecon
strueerde „whodunnit", het
gaat over een achttal mensen
in een plattelandshotelletje,
waar een moord gebeurd is.
En die mensen hebben stuk
voor stuk redenen om zich an
ders voor te doen dan ze zijn.
Dat laatste is al iets dat voor
treffelijk past bij onze Hol
landse Comedie".
Op 26 oktober gaat die „Mou
setrap" in Amnstelveen in
première, daarna reizen Hoek
sema c.s. ermee langs de diver
se theaters in Nederland.
Theaters waar ze als gesubi-
sieerde en steeds minder rei
zende acteurs, nooit of heel
lang niet meer geweest zijn.
Typisch voor het fenomeen
van de toneelspreiding, die
ooit als taak werd toebedeeld
FOTO: JUTKA RONA
aan het gesubsidieerde toneel,
en die overgenomen is door de
vrij produkties. Subsidie zit er
voorlopg niet in voor de Hol
landse Comedie. Maar Hoekse
ma wil als het gezelschap zich
met die eerste première bewe
zen heeft, langs provincies en
gemeentes gaan om daar te
zien of er steun voor de nieu
we groep beschikbaar is. Ten
slotte blijft acht man véél voor
een „vrije produktie", waar
normaliter vier of vijf acteurs
een financieel haalbare bezet
ting zijn.
Wat er ook gebeurt, het initia
tief van Hoeksema en de zij
nen is om toe te juichen. Met
een ingebouwde kwaliteits
graad denkend aan toeganke
lijkheid voor een breder thea
terpubliek via een hecht en
semble. In Haagse Comedie-
stijl. Want, zegt het program
ma van de Hollandse Comedie:
„Het blijft tenslotte een kunst
om consumptietoneel te ver
heffen tot kunst en het is de
kunst dat in het theater weer
terug te brengen tot consump-
tietoneel". Om over na te den
ken.
BERT JANSMA
Vrijetijdscentrum (Leiden):
ike Soli en Motel Bofcesea. Op 12
rt (23.00 uur).
fwee halen, één betalen.' is
fet antwoord van het clubcir-
|iit op de afnemende belang-
lelling voor de 'niet-zo-voor-
-hand-liggende' popmuziek,
j de in het oog springende
ippelverkoop van Umberto
Bosso en Spasmodique is het
i de beurt aan Afrika Soli en
otel Bokassa, twee slagwerk-
oepen. „Het is toch wel treu-
g. dat je tegenwoordig alléén
nog maar op die manier onder
de aandacht van de pers en
het publiek kan komen. Pas
wanneer je het presenteert als
een bepaald, project begint er
interesse te ontstaan," beves
tigt het management van bei
de groepen mijn veronderstel
ling.
Vorige week zette de Leidse
slagwerkgroep Djemga's de
deur naar de Afrikaanse rit
mes al op een kiertje open. Za
terdag rammen Afrika Soli en
Motel Bokassa deze toegangs
deur uit zijn scharnieren. Voor
Motel Bokassa, een blanke
groep, is de Afrikaanse poly
ritmiek slechts een bestand
deel uit haar verder meer
Westers-georiënteerde muziek.
Voor Afrika Soli uit Guinea
daarentegen, is het veelvoud
aan Afrikaanse ritmes dage
lijks brood. Ieder ritme heeft
zo zijn eigen betekenis, is in
feite gebaseerd op een traditio
nele gebeurtenis. Bij geboorte
hoort bijvoorbeeld een eigen
ritme, dat compleet verschilt
van het geluid dat bij begrafe
nis of huwelijk past. Als een
dergelijk ritme opklinkt er
gens in de oerwouden van
Afrika, dan weet iedereen in
de omgeving waar men aan
toe is. Wij domme Nederlan
ders begrijpen er natuurlijk
geen moer van, reden waarom
de leden van Afrika Soli daar
over uitleg geven voorafgaan
de aan elk nieuw stuk, dat zij
gaan spelen. Overigens ver
schilt de betekenis van een be
paald ritme per regio, zodat de
West-Europese leukerd beter
maar zijn handjes thuis kan
houden in Afrika. Zowieso een
goed streven.
Zoals gezegd werkt Motel Bo
kassa meer vanuit de pop- en
rocktradities. Ritmes vormen
slechts een hulpmiddel voor
afgewerkte composities, die al
te beluisteren zijn op een titel
loze elpee op het Uptownlabel.
Het drietal rond Stefan van
Campenhout schuwt de mo
derne techniek niet. Met syn-
drums naast de ouderwetse
percussie-instrumenten wordt
een industrieel monument op
getrokken. Niet zo verbazing
wekkend als je weet, dat ze af
komstig zijn uit de Nederland
se werkstad no 1, namelijk
Rotterdam.
Het geluid van een hevig
tromgeroffel als van een drei
gend onweer zal er boven het
LVC hangen zaterdagavond.
Het is het jungle-commando
van Afrika Soli tegen de stads-
guerilla van Motel Bokassa.
Een 'Noord-Zuid-confrontatie'
noemen ze het zelf. Het is een
botsing tussen de traditionele
halfzware drums uit Afrika en
de electronisch gestuurde zwa
re drums van de hedendaagse
popmuziek. Visueel is de boel
er aantrekkelijk opgemaakt
door het gebruik van speciale
decors. De vuile Westerse bin
nenstad met daarin als 'Heart
break Hotel' Motel Bokassa te
genover de palmbomen en de
Atlantische Oceaan als achter
grond voor Afrika Soli. Op
voorhand een merkwaardige
ontmoeting tussen deze twee
werelden van verschil. Het zal
mij benieuwen, hoe de trend
gevoelige Leidse popscene zich
hier weer op gaat kleden. In
zwart leer soms, met daaron
der eigentijdse badmode
ROBBERT TILLI
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA l (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Am-
•(•rdamned (12); 18.45. 21.15.
wo. ook 13.45. EUROCINEMA
II: Amsterdamned (12); 18.45,
21.15. Troetelbeertjea in won
derland (al); wo. 14.00. EURO
CINEMA III: Dirty dancing (al);
18.30, 21.00. wo. ook 13.30.
EUROCINEMA IV: Fatal At
traction (12); 18.30, 21.30. wo.
ook 13.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): Dirty dan
cing (al); 19.00, 21.15. wo. 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39. tel. 124130): Laat Emperor
(12); 20.00. Barfly (12); 14.30.
19.00, 21.15. Blue velvet (16):
Amsterdamned (12); Fatal at
traction (12); 14.30. 19.00,
21.15. Reddert jes (al); wo.
14.30. TRIANON (Breestraat 31.
tel. 123875): American ninja II
(12); 14.30. 19.00. 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52. tel. 071-
125414); Beyond deaire (16);
14.30, 19.00, 21.15.
NOORDW1JK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel.
01719-12800): American ninja II
(12); ma. 19.00. Full metal jac
ket (16); ma. 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Tough guye don't dance (12);
wo. 14.45, 19.00. 21.15. ma. di.
19.00. 21.15. CITY THEATER
II: Stakeout (12); ma. di. wo.
19.00. Untouchables (al); 21.15.
Speurneuzen (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Big toot and
the Hendersons (al); wo. 15.45.
Crazy love (16); 20.30. Out oI
Africa (al); ma. di. wo. 20.15.
KINDERVOORSTELLING
Bambi; wo. 14.00. Flodder wo.
14.30.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Tango's (16);
20.00.
KINDERVOORSTELLING
Gullivers reizen (al); wo. 14.00.
ZOETERMEER PROMENADE
1,2,3 (Promenade 7. tel. 079-
511313): Amsterdamned (12);
ma. di. 20.00. wo. 14.00. 20.00.
Fatal attraction (16); ma. di. wo.
20.00. Dirty dancing (al); ma. dl.
20.00. wo. 14.00. 20.00 De red
dert jes (al); wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27.
tel. 463500): Wall Street (al);
14.00, 18.45, 21.30. ASTA 2:
Fatal attraction (12); 14.00.
18.45, 21.30. ASTA 3: Sammy
A Roaie get laid (16); 14.00.
19.00, 21.30. BABYLON 1
(Winkelcentrum Babylon, tel.
471656): Nuts (al); 14.00, 19.00,
21.30. BABYLON 2: Fatal at
traction (12); 14.00, 18.45,
21.30. BABYLON 3: Can't buy
me lovel (al); 14.00, 19.00.
21.30. wo. 19.00, 21.30. CINE-
AC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637):
Amsterdamned (12); 14.00.
18.45, 21.30. CINEAC 2: Dirty
dancing (al); 14.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 3: Dragnet (al); 14.00.
18.45. 21.30. METROPOLE 1
(Carnegielaan, tel. 456756): The
last emperor (al); 14.00. 20.30.
METROPOLE 2: Best seller
(16); 14.00. 18.45. 21.30. ME
TROPOLE 3: Dirty dancing (al);
14.00, 18.45. 21.30 METRO-
POLE 4 The dead (16); 14.00.
18.45, 21.30 METROPOLE 5:
Barfly (12); 14.00. 18.45. 21.30.
ODEON 1 (Herengracht 13.
tel. 462400): Amsterdamned
(12); 13.45. 18.45. 21.30.
ODEON 2: A nightmare on Elm-
street (16); 13.45. 18.45. 21.30.
ODEON 3: Dirty dancing (al);
13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4:
Schorem van de school (al);
13.45, 18.45, 21.30. STUDIO 1
(Kettingstraat 12b. tel. 656402):
Oci ciornie (16); 19.15. 21.45.
wo. ook 14 45. STUDIO 2: The
witches of Eastwick (12); 19.00,
21.30. STUDIO 3: La famiglia
(16); 19.00. 21.30. HAAGS
FILMHUIS (Denneweg 56. tel.
459900): Zaal 1 Zegen; 19.30.
21.45 Zaal 2:1 love you; 19.30.
Prick up your ears: 21.45. Zaal
3: 19.30. 21.45 wo. 20.00 My
favourite wife; ma. Micki A
Maude; di. Celine et Julie vont
en bateau; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON 3: Benji; wo 14.00.
METROPOLE 5: De redder-
tjes; wo. 14.00. STUDIO 2 Pe
ter Pan; wo. 14.30 STUDIO 3:
De troetelbeertjes 3; wo. 14.30.
oncert Supertramp met Rick Da-
II (zang, toetsen), John Helliwell
f lazofoon), Doogie Thomson (besgfr-
isr). Bob Siebenberg (drums),
arty Walsh (gitaar). Mark Hart
ytrcusi
^eiofooi
SP rond.
V\e Su
'ie Supertramp als een uitge-
B/C ingeerde groep beschouwt en
8 aarom gisteravond het enige
Ua èderlandse concert van deze
9 an oorsprong Engelse forma-
e links liet liggen, heeft een
ijzondere gebeurtenis gemist.
)nder aanvoering van zanger,
letsenist en tekstschrijver
iek Davies lieten de acht mu
ikanten horen dat het concept
og steeds werkt. De groep
racht in het Rotterdamse
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MIT
INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK
THEATER. RECREATIE,EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
Ahoy' de perfecte balans tus
sen muziek en beeld.
Helemaal nieuw was het niet
wat ze deden. Tijdens hun vo
rige concertserie integreerde
de groep al filmbeelden - op
een groot scherm achter het
podium - en muziek. Hierdoor
ontstaat bij de concertbezoeker
de indruk dat hij is beland in
een bioscoop aan het begin
van de eeuw, waar een orkest
met zijn spel de beelden bege
leidt.. de voorloper van de vi
deoclip dus eigenlijk. Michael
Jackson weet daar alles van.
Het nadeel van deze werkwij
ze is natuurlijk dat er van im
provisatie niet veel terecht
komt, omdat het nummer niet
langer kan duren dan de beel
den, maar als je die filmfrag
menten, zoals Supertramp gis
teravond deed, doseert, blijft
er in twee uur genoeg tijd over
om het publiek op de stoelen
te krijgen en van het grote
Ahoy' een intiem danszaaltje
te maken. En dat is precies
wat de musici deden.
Hierdoor kon het „1988 World
Migration"-concert uitgroeien
tot een memorabele gebeurte
nis. Puttend uit de tien elpees
die de groep in de loop van de
jaren opnam, hoewel de laatste
„Free As A Bird" centraal
stond, gaf Supertramp te ken
nen, nog lang niet uitgeran
geerd te zijn. Rick Davies,
voor het grootste deel van de
avond weggedoken achter zijn
vleugel, liet zijn zang heerlijk
glijden over de perfect klin
kende instrumentatie, van een
hecht musicerende groep. In
deze wervelwind van stijlen,
reikend van jazz tot gospel,
bloeide heel mooie nummers
op, die in een indrukwekkend
geregiseerde lichtshow, de
oude glans van Supertramp
weer eens blootlegde.
Nergens zat er een zwak mo
ment in de show. Zelfs Rodger
Hodgson, die in 1983 de groep
verliet, werd niet gemist. Ter
vervanging van zijn hoge, wat
ijle, vocalen was Mark Hart
met de groep meegekomen. En
als je de ogen sloot, was het
net of Roger was terugge
keerd. Maar Mark had meer in
zijn mars dan alleen zijn stem,
want hij stond garant voor een
aantal prachtige gitaar-soli.
Oudgediende John Helliwell
speelde behalve saxofoon op
nieuw de clown en liet, nadat
het publiek massaal had mee-
Supertramp
gezongen, in zijn komisch ge
tinte praatjes tussen de songs
weten: „Jullie zingen prachtig.
Willen jullie bij de groep ko
men, dan raad ik alle meisjes
in de zaal aan vanavond langs
te komen in het hotel. De jon
gens moeten maar komen als
we er niet meer zijn".
Hoewel de laatste twee elpees
muzikaal een wat andere rich
ting laten horen, klonk Super-
tramp als vanouds. Het typere-
rend pianospel van Davies en
zijn zang, regelmatig onder
steund door de restvan de
g-oep, stonden daar borg voor.
De fantasievolle, vaak melan
cholieke composities blijven
knap van opbouw en lieten
Davies als een gerijpte muzi
kant en tekstdichter horen.
Tijdens deze tournee toont hij
vooral zijn wat sombere kant.
Hij speelde de dromer die naar
een gelukkiger leven streeft.
Uit de begeleidende beelden
sprak vooral zijn wens zo vrij
te zijn als een vogel. Daarvoor
haalde hij niet alleen oude
filmbeelden tevoorschijn, on
der meer geschoten tijdens de
crisis in de jaren dertig, maar
werden oók animaties getoond
FOTO:PR
van onder meer vogels. Het
raam aan het begin van het
concert was wat dat betreft
veel betekenend.
Dat hij die vrijheid uiteinde
lijk vindt, waarschijnlijk mede
dankzij de muziek, gaf vooral
het laatste fragment aan wan
neer de camera het raam ach
ter zich laat en een sterrenhe
mel het einde van het concert
inluidt. En voor wie die bevrij
ding niet heeft gevoeld, blijft
in ieder geval de herinnering
dat Supertramp de sterren van
de hemel speelde En dat is na
tuurlijk ook wat waard.
HANS PIËT
HEERLEN Joe Cocker, die zondag nog een een vol Ahoy'
plat speelde, verzorgt dit jaar de afsluiting van het Pinkpopfesti
val. Andere groepen die inmiddels zijn gecontracteerd, zijn Siné-
ad O'Connor en The Pogues.
Voor het Pinkpop Festival, dat dit jaar op 23 mei wordt gehou
den, is het Burgemeester Damen Sportpark in Geleen inmiddels
verleden tijd. Dit jaar zijn de zeven groepen, die jaarlijks het
programma vormen, te zien op de draf- en renbaan Limburg in
de gemeente Landgraaf, dat is gelegen op de grens van Heerlen.
Volgens de organisatoren mag het nieuwe festivalterrein qua
ligging, bereik en ruimte uniek worden genoemd. De Pinkpop-
voorverkoop begint op acht april.
AMSTERDAM In alle 490.000 exemplaren van het boe
kenweekgeschenk van dit jaar zit een bladwijzer, waarin een
BTW-nultarief voor boeken wordt bepleit De bladwijzers
werden onlangs allemaal met de hand ingestoken
De bladwijzeractie is onderdeel van de eind vorig jaar gestar
te campagne „geen belasting op lezen - zeg nee tegen BTW
op boeken". De KNUB werkt hierin samen met de Boekver
kopersbond en de gezamenlijke Boekhandels.
De boekenweek 1988 vindt plaats van 16 tot en met 26 maart
Het geschenk werd dit jaar geschreven door J.M.A. Biesheu
vel en draagt de titel „Een overtollig mens". De boekenbran
che vindt dat boeken niét belast mogen worden met BTW.
Het lezen moet zoveel mogelijk worden gestimuleerd, vindt
het boekenvak, omdat het boek een produkt is van „vitaal
cultureel en maatschappelijk belang": boeken zijn meer dan
„gewone consumptiegoederen". De uitgevers en boekverko
pers weten zich gesteund door auteurs, bibliotheken en Con
sumentenbond.