Kloof kerkelijk recht en praktijk in parochies steeds groter fieidóc kerk wereld Hèt calvinistisch Nederland bestaat niet Samen op Weg-kerk komt er niet e weer brieven van lezers GEESTELIJK LEVEN/OPINIE SeidóaQowumt MAANDAG 7 MAART 1988 PAGINA Pauselijke onderscheiding voor katholieke jongeren ROERMOND De pauselijke onderscheiding Pro Ecclesia et Pontifice is zaterdag in Hilversum uitgereikt aan de Kees Koopman (29) uit Alkmaar en Hans van Dinther (34) uit Box tel. Volgens de woordvoerder van het bisdom Roermond gaat het naar alle waarschijnlijkheid om de jongste personen aan wie ooit in Nederland een kerkelijke onderscheiding is ver leend. Koopman en Van Dinther kregen de onderscheiding vooral voor hun werk voor de Werkgroep Katholieke Jonge ren (WKJ). Zij hebben deze werkgroep in 1977 opgericht en er nu al meer dan tien jaar al hun vrije tijd en energie aan gewijd. De WKJ wil binnen de Rooms-Katholieke Kerk werken in trouw aan de richtlijnen van het Concilie, zoals deze worden voorgehouden door de bisschoppen in eenheid met de paus. Hanoi wil geen Vietnamese heiligen BANGKOK Hanoi heeft het Vaticaan verweten de betrek kingen tussen de Vietnamese regering en de katholieke kerk te schaden door de voorgenomen heiligverklaring van 117 marte laren voor het geloof. Het Vaticaan wil op 19 juni 117 martela ren heiligverklaren die tussen 1600 en 1800 stierven bij de ver kondiging van het katholicisme in Vietnam. Het gaat om 96 Vietnamezen, 10 Fransen een 11 Spanjaarden. Volgens Nguyen Quang Huy, hoofd van de staatscommissie voor godsdienstza ken. zal dit optreden van het Vaticaan diepgaande gevolgen hebben voor ae betrekkingen tussen kerk en staat, tussen de godsdiensten onderling en tussen katholieken en niet-katholie- ken in Vietnam. Waar God een kerk sticht, bouwt de duivel een kapel. Nederlands spreekwoord Tsjechische katholieken zijn muil korving zat PRAAG De Tsjechi sche autoriteiten hebben het Vaticaan al sinds 1973 geen toestemming meer gegeven nieuwe bisschoppen te benoe men. Er zijn 10 bis schopszetels vacant in Tsgechoslowakije. De drie laatste bisschoppen van het land zijn allen ouder dan 75 jaar. Onderhande lingen tussen het Vati caan en Tsjechoslowakije over nieuwe benoemin gen zijn steeds op niets uitgelopen. Het Vaticaan houdt vast aan het principe dat nieuwe bis schoppen volledig trouw aan Rome moeten zijn. Praag daarentegen wil dat priesters die milder tegenover het communistische bewind staan, tot bisschoppen worden benoemd. De afgelopen weken hebben 300.000 Tsjechen een petitie getekend, waarin wordt ge vraagd om nieuwe bisschop pen. meer priesters en schei ding van kerk en staat. Ook vragen de gelovigen het recht te twijfelen aan de marxistische leer. Op 4 janu ari sprak de 88-jarige Toma- sek zijn steun aan de petitie uit in een herderlijk schrij ven. De kardinaal heeft zich geleidelijk scherper opge steld. In zijn boodschap aan de Tsjechen prees de paus de pe riode van geestelijke ver nieuwing die Tomasek kort geleden heeft uitgeroepen. In dit kader werd de misopge- dragen voor prinses Agnes van Bohemia, die in de 13e eeuw haar titel opgaf en een klooster stichtte. Naar ver wachting zal zij later dit jaar worden heilig verklaard. Tomasek ging in zijn preek niet in op de petitie waarin ruim 300.000 Tsjechen voor meer godsdienstvrijheid heb ben gepleit. De door de staat gecontroleerde media hebben de petitie een poging tot de stabilisatie van het commu nisme genoemd. Kardinaal Tomasek begroette na afloop van de eucharistie viering vanaf het balkon van het aartsbisschoppelijk paleis het gejuich van de gelovigen op het plein, terwijl de politie lijdzaam toekeek. Tevoren hadden de autoriteiten gepro beerd de toeloop naar Praag te beperken door het televi sieprogramma voor de zon dagmorgen te veranderen en een populaire Franse film te De politie in Praag heeft de afgelopen dagen verder ruim 30 vooraanstaande dissiden ten in hechtenis genomen, onder wie Augustin Navratil, opsteller van de petitie. Tot hen behoren ook de schrijver Vaclav Havel, woordvoerder Stanislaw Devati van de mensenrechtenbeweging Charta 77 en de rooms-ka- tholiek Vaclac Benda, even eens actief in Charta. De arrestaties in Oost-Duits- land hebben volgens de Evangelische Kerk plaatsge vonden in zowel de hoofd stad als andere steden en streken, zoals Leipzig, kust streken rond de Baltische Zee en Eichsfeld, een gebied in het westen van de DDR, waar voornamelijk katholie ken wonen. In alle gevallen zou het gaan om mensen die aandringen op emigratie. De leider van de Evangelische Kerk in de DDR, Werner Leich, heeft vorige week in een onderhoud met partijlei der Erich Honecker zijn on gerustheid uitgesproken over het lot van de Oostduitsers die hun land wensen te ver laten. Oud-pastoor Slots overleden WANSSUM Jean Slots, emeritus-pastor te Wanssum (L.), blijft vorige week op 75- jarige leeftijd te zijn overle den. Hij stond bekend als „de rode pastoor" omdat hij er geen geheim van maakte op de PvdA te stemmen. In 1972 werd hem ontslag verleend waar hij op medisch advies om had verzocht. Hij kreeg in de jaren '60 bekendheid door de zogenaamde AOW- huwelijken. In striid met de wet zegende hij kerkelijke huwelijken in van gepensio neerden die om hun AOW niet te verliezen geen bur gerlijk huwelijk sloten. Hier voor werd hij in 1969 veroor deeld tot 200 gulden of vijf dagen hechtenis. STUDIEDAG MARIËNBURGVERENIGING ROTTERDAM Is er sprake van een funda mentele gedaanteveran dering van de kerk ter plaatse, met andere woorden functioneert de parochie niet langer van ouds als de geografisch begrensde geloofsge meenschap en treden daarvoor andere gemeen schapsvormen in de plaats? Deze en soortgelij ke vragen stonden ter discussie op de nationale studiedag die de Mariën- burgvereniging, de vere niging van vernieuwings gezinde rooms-katholie- ken, zaterdag hield in de hervormde Prinsekerk in Rotterdam. Volgens professor P. van Hooijdonk, rector van de ka tholieke theologische univer siteit van Amsterdam, blijft de traditionele parochie de meest consistente vorm om mensen te verzamelen. Pasto raat voor speciale groepen is bijna altijd een aanvulling op de parochie, aldus Van Hooij- Nauw verbonden was daar mee de vraag hoe de plaatse lijke parochie nog kan func tioneren, nu leken steeds va ker functies van gewijde ambtsdragers moeten overne- De priester-socioloog Gerard van Tillo, verbonden aan de Heerlense universiteit voor theologie en pastoraat, die in viel voor de kerkjurist R. Huysmans, een van de opstel lers van het betwiste paro chiereglement, zag de paro chie als een lekenorganisatie. Deze zou hoofdzakelijk gedra gen moeten worden door mensen uit de parochie zelf en in staat moeten zijn er voor te zorgen dat er een priester beschikbaar is op mo menten dat dit voor de ge- Deken E. Stagge van Rotterdam loofsgemeenschap het meest belangrijk is. Volgens Van Tillo zou de plaatselijke kerk minder bedreigd worden door het toenemend tekort aan priesters wanneer de paro chie-organisatie consequent zou worden opgezet als een taak en een verantwoordelijk heid van leken. Parochies die geen eigen priester meer tot hun beschikking hebben zou den meer de nadruk moeten leggen op en diaconie. "Met lel het roer die zelf door werksi tuatie en gezinsleven meer in het leven van alledag staan, zal de kerk wellicht ter plaat se beter gemodelleerd worden naar de behoeften die er le ven, zo suggereerde Van Tillo. Versluieren FOTO: PR blemen versluierde door de parochie te zien als een leken organisatie. „De plaatselijke kerk is een sacrament en in de uitwerking van haar sacra- mentaliteit kan de kerk ge stalte krijgen. Er zijn voor gangers nodig om de tegen woordigheid van Christus present te stellen. Daarover sluiten" aldus Van Hooijdonk. De rol van de Mariënburgver- eniging komt er volgens Van Hooijdonk onder meer op neer te blijven pleiten voor verruiming van de ambtsmo gelijkheden. Mariënburgvoor- zitter P. Jansen meende ech ter dat het blijven hameren op een punt als de toelating van de vrouw tot het ambt erg onvruchtbaar is „en daar om doen we dat niet". Deken E. Stagge SJ van Rot terdam signaleerde het pro bleem dat naarmate de pries ter door het grote tekort aan priesters geconcentreerd wordt op zijn specifiek sacrale taken zijn rol als pastor („her der") steeds meer in het ge drang komt. Als voorbeeld noemde hij het feit dat een pastorale werker in een zie kenhuis in Rotterdam wel de patiënten terzijde mag staan, maar dat hij de laatste sacra menten niet mag toedienen. Voor dat laatste moet dan een gewijde priester overkomen van een ander ziekenhuis. „Wordt de priesterlijke bedie ning niet losgemaakt van de pastorale zorg", zo vroeg hij zich af. Stagge constateerde ook een steeds verder uiteen groeien van de juridische re gels en de feitelijke gang van zaken in de parochies. For meel heeft de gewijde ambts drager de eindverantwoorde lijkheid, maar in hoeverre kan hij die waarmaken als hij drie parochies onder zijn hoe de heeft? Die zal dan toch neerkomen op de schouders van de pastorale werker of werkster die in zo'n parochie feitelijk leiding geeft. Stagge: „Ik voel mij soms als een bur gemeester in oorlogstijd" om er direct aan toe te voegen dat de sfeer in zijn dekenaat er overigens niet onder lijdt. Hij wees er ook op dat we leven met de discrepantie die er be staat tussen wat het nieuwe parochiereglement vereist in zake eindverantwoordelijk heid en de feitelijke situatie. „Ze geeft meestal geen pro blemen, tenzij er een pastoor komt die heel nadrukkelijk de leiding van een parochie weer voor zich op eist. In Rot terdam is er een parochie waar zich dit heeft voorge daan". aldus Stagge. Naast de problematische taak verdeling tussen priesters en al dan niet pastoraal opgeleide leken wees de Rotterdamse deken op de nieuwe taken die parochies krijgen, speciaal waar het de katechese betreft. Traditioneel was dit een zaak van de lagere scholen die tot een parochie behoorden, maar lang niet alle parochies heb ben nog een school tot hun beschikking. De katechese die was uitbesteed aan de school, wordt dus nu een taak van de parochie en daar is men slecht op voorbereid. Als parochie staan we trouwens volgens hem veel te weinig stil bij het inhoudelijk aspect van het ge loof en de geloofsoverdracht. „Er is een taboesfeer in paro chies om aandacht te vragen voor (maatschappelijk gerich te) problemen. Dat roept soms aggressie op bij de parochia nen. De parochiegeemsnschap komt voor een liturgisch ge beuren of voor een vergade ring bijeen. Voor wat de in houd van het geloof betreft moeten de meesten het nog steeds hebben van de zondag se preek. Velen voldoet dat niet en daarom moeten we naar andere vormen zoeken om het geloof aan de orde te stellen", aldus deken Stagge. Bisschop Ernst Voor de Mariënburgbijeen- komst waren alle Nederlandse bisschoppen uitgenodigd. Bis schop Ernst had gehoor gege ven aan de uitnodiging en woonde het eerste gedeelte van de bijeenkomst bij even- -generaal J. Zuid Bar hac het bui tenland de uinodiging niet kunnen aanvaarden. De aan wezigheid van de Bredase bis schop werd door de ongeveer vierhonderd aanwezigen met een nadrukkelijk applaus op prijs gesteld. In zijn welkoms twoord tot de bisschop wees voorzitter dr. P. Jansen van de Mariënburgvereniging erop dat hij de aanwezigheid van de bisschop niet wilde uitleggen als een teken „dat u in alle opzichten de standpun ten en visies van de Mariën burgvereniging huldigt". Bis schop Ernst reageerde niet op de toespraak van de voorzit ter maar liet wel weten dat hij overal aanwezig wil zijn waar gelovigen beraadslagen. PAUL VAN VELTHOVEN DR. G.J. SCHUTTE (VU): V) AMSTERDAM Het is maar de vraag of het beeld van een streng, sober, elk vermaak en vertier als zondig afwijzend calvinisme, dat met religieuze ijver de straat schoonschrobde en in materiële rijkdom een verzoeking zag, juist is. Aldus de historicus prof. dr. G. J. Schutte bij de aanvaarding van het bijzonder hoogleraarschap van de geschiedenis van het Ne derlands protestantisme aan de Vrije Universiteit. Schutte signaleerde in zijn toespraak dat de term calvinistisch grote populariteit geniet als typering en verklaring van aller lei eigenaardigheden van het Nederlands volkskarakter. Het beeld van het typische calvinisme, vloeit voort uit de ge schiedschrijving van de invloed van het calvinisme op de Ne derlandse samenleving in de loop der eeuwen. De meeste aandacht gaat daarbij gewoonlijk uit naar de zestiende en ze ventiende eeuw. Het traditionele beeld, dat in de populaire geschiedschrijving nog steeds geldig is, is dat het calvinisme de drijfkracht ver leende aan de opstand tegen koning Phillips II en vervolgens onder dwang de natie tot het protestantisme probeerde te be keren. In werkelijkheid werden de strenge, aogmatisch-idea- listische predikanten in hun streven naar de vorming van „een gereformeerd Israël", gefrustreerd door de rekkelijke, tolerante, Erasmiaanse maatschappelijke en politieke elite, al dus de historicus. Europees In wezen is „het calvinistisch Nederland" volgens de nieuwe hoogleraar een restant van de nalatenschap van de negen- tiende-eeuwse geschiedschrijving. Die had als functie, in het verleden „de grondtoon van het Nederlandse volkskarakter" te vinden. Daarbij speelde de toen actuele discussie over de nationale identiteit een grote rol. De populaire stereotyp be rust, wat Schutte betreft, op een denkfout en kan maar beter niet gehanteerd worden. Het beeld van hèt calvinistisch Nederland is volgens hem te veel gebaseerd op normstellende theologische geschriften, vooral van streng-puriteinse zijde en te weinig op de volle breedte van de dagelijkse werkelijkheid. Ook woraen allerlei karakteristieken van „fijn" gedrag en het streven naar nor mering en disciplinering van de publieke samenleving, al te nadrukkelijk aan de calvinisten toegeschreven; Schutte is van mening dat het hier om een algemene Europese trend gaat. De tegenstelling tussen koopman en dominee en die tussen „rekkelijke overheid" en „precieze kerkeraad", behoorden eerder tot de uitzonderingen, dan tot de regel, zo betoogde hij. Bovendien is er volgens de historicus te weinig gekeken naar andere perioden dan de tijd van de vestiging van de gerefor meerde kerk als „publieke kerk". IR. J. VAN DER GRAAF VAN GEREFORMEERDE BOND: HUIZEN „De Samen op Weg-kerk van Her vormden en Gerefor meerden komt er niet," zegt ir. J. van der Graaf, algemeen secretaris van de Gereformeerde Bond in de Nederlandse Her vormde Kerk. Hij is lid van de Raad van deputa- ten (bestuur) van Samen op Weg, het herenigings proces van de Neder landse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken in Nederland. Er is een harde kern van Hervormde gemeenten die volgens Van der Graaf niet willen. Ongeveer 40 procent van de gemeenten zei ,nee' of ,nee tenzij' tegen het Samen op Weg-proces. Daar heeft het Hervormd moderamen rekening mee gehouden. De weerstanden in de Hervorm de Kerk waren dermate groot, dat bij de aanvaarding van de Intentieverklaring de verplichting tot samengaan met de Gereformeerden eruit is gehaald. Het proces gaat nu veel minder snel dan men dacht dat het zou gaan. De Bond, die een kwart tot een derde van de belijdende leden der Hervormde Kerk omvat, vreest dat na het sa mengaan van beide kerken de heersende theologie in de Gereformeerde Kerken „als een lawine" de Hervormde Kerk zal meesleuren. „De nieuwe kerk zou innerlijk vreemd zijn aan de kerk der Ir. J. van der Graaf i vatte in 1984 de toenmalige voorzitter, ds. L.J. Geluk, de bezwaren van de Bond samen. Hij sloot niet uit dat Samen op Weg zich zou afkeren van degenen die altijd de vaderen trouw zijn gebleven. Het Samen op Weg-proces dreigt kerk- scheurend in plaats van kerkverenigend te werken, zo schreven Van der Graaf en de Leidse (Bonds-)predi- kant S. Meyers in 1985. FOTO: SP Als de Hervormde Kerk in Samen op Weg-proces een weg zou gaan die de Gerefor meerde Bond niet wil, dan is zowel voor de Kerk als de Bond „de ramp niet te over zien", zo meent Van der Graaf. Na de Afscheiding van 1834 en de Doleantie van 1886 zou de Hervormde Kerk opnieuw „levend bloed" ver liezen. Voor de Bond zou het betekenen dat hij zelf kerk zou moeten zijn. Zondeval Amerikaanse tv- dominees houdt aan CHARLESTON Na Jim Bakker en Jimmy Swaggart is op nieuw een Amerikaanse televisiedominee meegesleurd in de openbare zondeval. Dominee Michael Agnello moest de lei ding van de "Kerk van het Nieuwe Leven" neerleggen we gens een "doodzonde", begaan met de weduwe van een z'n collega's. Agnello's opvolger, Jim Legg, maakte dat afgelopen weekeinde bekend in Charleston, West-Virginia. Voor 350 ge lovigen, onder wie zijn vrouw, bekende Agnello dat hij te ver was gegaan in zijn toenadering tot de weduwe van Davy His- som, een geestelijk leider van dezelfde kerk die negen maan den geleden omkwam bij een vliegtuigongeluk. "Aanvanke lijk was hun verhouding onschuldig, de vrouw leed onder het verlies van haar echtgenoot", zei Legg. "Dominee Agnello heeft zijn zonde opgebiecht voor de gelovigen, berouw ge toond voor God en de kerk gevraagd hem vergiffenis te schenken." Kleiner maar niet beter HET regeerakkoord voor de periode 1986-1990 schrijft j naast andere ombuigingen een bezuiniging voor miljard op de omvang van de overheid. Dat bedrag moet c gebracht worden door een vermindering van het aantal an tenaren en het afstoten van taken naar het particulitj bedrijfsleven: de afslanking van de rijksdienst waarvai kleinere maar betere overheid het resultaat moet zijn. VOLGENS minister Van Dijk van binnenlandse zaken met de algemene coördinatie van de rijksdienst is belast, isL het afgelopen jaar de doelstelling van de afslankingsoperatl een vermindering van het aantal ambtenaren bij de rijW overheid met 4000, gehaald. In financieel opzicht heeft de i slanking vorig jaar 125 miljoen opgeleverd. DeZE cijfers geven minister Van Dijk de hoop dat de doi stellingen van de totale afslankingsoperatie, die nog rul goed op gang is gekomen, in 1990 alsnog gehaald kunnL worden. Hij maakt daarbij echter één kanttekening. DoordL de vereenvoudiging van het belastingstelsel volgens de vocji stellen van de commissie-Oort niet voor 1992 voltooid zijn, kan de belastingdienst pas in dat jaar met minder i tenaren toe. Een tegenvaller van tachtig miljoen, die binnjlj de eigen begroting van Financiën gecompenseerd worden. Het uitstel van de vereenvoudiging van het belastingstel is echter niet de enige tegenvaller bij de afslankingsoperat Het ziet er naar uit dat het bedrag dat voor de begeleidij van de afslanking is gereserveerd, te laag is ingeschat, levert de decentralisatie van ambtelijke functies naai meente en provincie geen bezuiniging op omdat de salai kosten van deze ambtenaren door de rijksoverheid extra het gemeente- en provinciefonds gestort moeten worden. AlS gevolg van verdergaande automatisering verdwijn# op de ministeries vooral banen voor lager geschoolden, uitgangspunt van de afslankingsoperatie, dat „de trap bovenaf moet worden schoongeveegd", wordt daardoor het oog verloren. Het schrappen van een arbeidsplaats vc een lager betaalde levert bovendien een geringere bezuif ging op. rlijl De afslankingsoperatie verloopt dus helemaal niet volger^et plan. Die indruk wordt bevestigd doordat het wegvallen vF* arbeidsplaatsen slechts voor een gering deel het gevolg i gericht beleid. Vaak worden willekeurige vacatures niet v£ vuld om aan minder ambtenaren te komen. Het feit dat I overheid het afgelopen jaar 5852 minder ambtenaren koor dienst had dan is toegestaan, is een teken aan de wand. ron6' Het is goed dat de overheid de kwaliteit van de dienstW lening wil bevorderen. Automatisering en vermindering vj" de bureaucratie zijn hiervoor goede middelen. De overhe zou er echter, zoals iedere organisatie, goed aan doen zich gelrrratig te laten doorlichten op de effectiviteit van ha werkzaamheden. Dat kan leiden tot het afstoten van onj] genlijke taken. Daarvoor is evenwel een duidelijke visie de rol van de staat nodig. Het verschuiven van werk als d<j op zich en het niet vervullen van vacatures leidt niet vanz tot een kleinere en betere overheid. lO LF Af en toe zon DE BILT (KNMI) De noordwestelijke stroming, die de afgelopen dagen bij ons voor diverse buien zorgde, neemt langzaam af. Vannacht kan er aan de kust nog een en kel buitje vallen, maar over dag wordt de noordelijke stro ming onderbroken door een zwakke rug van hogelucht- druk die van het noorden van de noordzee naar onze omge ving trekt. De kans op opkla ringen is dan ook vrij groot, waarbij de middagtemperatuur echter niet veel hoger wordt dan 6 graden. Na morgen kan de bewolking weer toenemen en mogelijk valt er wat regen. Daarna, tegen het weekeinde, is de kans op droog weer vrij groot. Weersvooruitzichten voor de Europe se landen geldig voor morgen en Zuid-Scandinavie: Woensdag van het westen uit regen of sneeuw. Middag- temperatuur rond het vriespunt, lan- Briise Eilanden: Overwegend droog en wolkenvelden. Middagtempera tuur van 8 graden in het noorden tot 10 in het zuiden. Denemarken en noord-Duitsland: Wisselend bewolkt en overwegend droog. Middagtemperatuur rond 5 graden. Zuid-Frankrijk. zuid-Duitsland: Af en toe zon. ook wolkenvelden en overwegend droog. Middagtempera tuur ongeveer 4 graden, in zuid- Frankrijk rond 12 graden. |n h T da Alpengebied: Morgen in het oosteÉgF61 Alpengebied mogelijk wat sneeikcht rijwel overal droog en et zon. Nulgraden mveaJ^Ura de west-Alpen rond 800 meter oostelijk Alpengebied vrijwel il h. ■ond. Italië en Joegoslavische ku: WEERRAPPORT HEDENMORGEN !t S< kor ze i gsal; rdcr ft da IsUnboel niet Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon- Mishandeling (2) Terugdenkend aan het einde van de veertiger jaren aan de Juridische fakulteit van de Gemeentelijke Universiteit te Amsterdam waaraan toen evenals elders zovele eminente Joodse docenten waren ver bonden doe ik thans een beroep op de Joodse juristen in Nederland publiekelijk hun afschuw uit te spreken over 5 dagelijkse wandaden bedret irjpg door hun volk in Israël. je(j€ velen van hen herinner ik n p, de emotionele rede t !0-ja 'EK wijlen professor Kisch concertgebouw aan de vooftjj^ vond van de onafhankeli jer -j heid van Israël. Thans veertig jaar later won wij dagelijks gekonfronte op televisie en in de pers r beelden, die in herinnerf roepen de bezettingsjaren 1 tot 1945. Wij leden dan maar vijf jaar onder een wr bezetting en zij de Pales nen reeds twintig jaar. zou de Joodse juristen hoeders van het recht strijders van het onrecht sieren, hun volk in Israël bezinning op te roepen. Tot heden hebben zij ech slechts gezwegen! B.J.J. Schwanebeck, DEN HAAG. ir g( rm i naak ag< ÏSTI ljuL-n

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2