Vrouwelijke bestaan niet Komieken OOIT GEPACHT SAAB TE GAAN RIJDEN UIT KOELE BEREKENING? IN EEN SAAB 9001 OF 9000i KOST 'N VIALLE GASINSTALLATIE U EVEN NIETS. Haags Filmhuis zet maandlang schijnwerper op de vrouw als komiek i___— FILM EcidóCSoiWCMlt VRIJDAG 4 MAART 1988 PAGINA 16 f— Iedere zakelijke rijder wordt gekweld door een zeker dualisme als het gaat om het kiezen van een nieuwe auto. Hij wil representatief rijden en - als gevolg van de vele kilometers die hij maakt - veilig en komfortabel. Hetgeen pleit voor een Saab. Anderzijds moet hij zakelijk verantwoord rijden en vragen de kosten per kilometer (vooral bepaald door de soort brandstof die er wordt getankt) om zuinig beleid. Nu hebben wij een argument dat het u in financieel opzicht gemakkelijk maakt om voor Saab te kiezen. Koopt u nu namelijk een Saab 900i of Saab 9000i, dan krijgt u daarin van ons gratis een door de firma Vialle geïnstal leerde autogasinstallatie. Waarde f 2.875,—(incl. BTW) U rijdt dan voortaan Saab voor slechts enkele dubbeltjes per liter. Zo goedkoop is autogas. En schoon. Onderzoek leert namelijk dat autogas milieu vriendelijker is.Omdat u niet in zon installatie hoeft te investeren, gaat het voor deel ten opzichte van benzine en diesel voor u al tellen vanaf een jaarkilometrage van ongeveer 7600 km. Maar omdat u een veelvoud daarvan rijdt, is uw bespa ring nog groter. Vanaf 25.000 km per jaar scheelt het u al zo'n 2000 gulden. Mogen wij hier spreken van een genereus aanbod? Dit aanbod geldt uiteraard niet onbeperkt. Dus vol gas naar de Saab dealer om gebruik te maken van het feit dat Saab naast veiligheid nu ook voordeel heeft ingebouwd. Leaseprijzen ind Vialle gasinstallatie: Saab QOOi 4-deurs f 1.295,-; Saab 9000i f 1.550,- per maand (exc! BTW) Op basis van 48 maanden. 25 000 km per jaar. Vrouwelijke komieken bestaan niet. Een merk waardig lijkende constate ring wanneer het Haags Filmhuis (met diverse an dere filmhuizen) een hele maand wijdt aan het feno meen „De vrouwelijke ko miek". Wat wél bestaan zijn films met vrouwen in min of meer komische rollen. Een hemelsbreed verschil. Maar waarom zijn er nooit vrouwelijke tegenhangers van Laurel Hardy, Danny Kaye, Jerry Lewis e.d. opge staan? Kunnen vrouwen niet leuk zijn? Hoe zit dat? Geconfronteerd met een der tigtal films waarin we geacht worden te lachen om actrices in komische rollen best een aardige vraag. Vanaf het aller eerste stomme begin van de film hebben de manlijke ko mieken de boventoon gevoerd. Noem maar op, Chester Con- klin, Ben Turpin, Chaplin, Buster Keaton, Harry Lang don. Die enkele vrouw die mee mocht doen aan de gooi en smijtpartijen (Mabel Nor mand, Marie Dressier) is al leen bij de kenners bekend en speelde sowieso een bijrol. De liefhebber van slapstick die de visite in het gareel placht te zetten en de gordijnen sloot om z'n collectie „home mo vies" te draaien zal het teleur gesteld vaak genoeg gezegd hebben: „Vrouwen houden niet van slapstick". Een dood doener natuurlijk. Maar wel een met een achtergrond. Je moet er sociologie en psycholo gie voor bedrijven om er pre cies uit te komen, maar het heeft allemaal te maken met de rol van de vrouw in de sa menleving - een rol die ze meestal niet zelf voor het kie zen had - en de acceptatie van de vrouw in de mannenwereld die de film in de begintijd ze ker was. Mannen konden gek doen, gekke bekken trekken, vallen en weer opstaan zonder VERSTOPPING Hier sinds jaren niet meer vertoond in bioscoopland: er dreigt een hevige verstop ping in de theaters. De top- films draaien zo goed dat premières van nieuwe films alsmaar verschoven en uitge steld moeten worden. „Am sterdamend" hoopt dit week einde de 500.000ste bezoeker te halen, zelfs „The Last Em peror" loopt alsof het de eer ste was. Toch moet die film in de naamtheaters van de Tuschinski-bioscopen volgen de week het veld ruimen voor de geplande première van „Cry Freedom". Waar schijnlijk komt de film van Bertolucci daarvoor in twee andere zalen terug. De Can non-theaters zitten zo „vol" dat filmdistributeur Cannon de „eigen film (van het door Cannon vertegenwoordigde Orion Pictures) „September" aan de concurrentie heeft moeten gunnen. Woody Al- lens laatste en nogal serieu ze film - komt nu dus uit bij de Holland Film Group. An ders had het nog tijden ge duurd voordat er ruimte was geweest voor Aliens film, al dus Cannon. dat er iemand aan hun man lijkheid, hun ego en hun ver dere kwaliteiten ging twijfe len.. Wie terugkijkt naar z'n schooltijd zal zich voorname lijk jongens herinneren die de komiek wilden uithangen om meisjes te imponeren of in drukwekkender medescholie ren er van te overtuigen dat ze op een indirecte manier toch echt wel mee telden of ge woon, om het genot van men sen aan het lachen te maken. Meisjes zag je zoiets weinig doen. En als er al een vrouwe lijke durfal was, dan werd ze door de jongens omzichtig be naderd. Met het gevoel van: we weten niet precies wat we daarmee aan moeten. Lelijk meisje De veel stringenter (onge schreven) voorgeschreven ge dragspatronen die er voor meisjes en vrouwen golden en gelden, het feit dat zij zich in feite secundair op moesten stellen om hun aantrekkelijk heid als mogelijke partner niet te verliezen moet een grote rol gespeeld hebben" in het ontbre ken van vrouwelijke komie ken. In dat allereerste begin- vlak en later. Welke dames deden er gek? Die enkelinge die niets meer „te vrezen" had, opgenomen was in een vertrouwde situatie waar ze geaccepteerd was. En vooral dat lelijke meisje dat toch „geen enkele kans meer had" haar leeftijdsgenoten voor zich te winnen op de manier van de klassieke, erotisch ingete kende vrouwelijkheid. Want een vrouw werd geacht mooi te zijn, een object, en pas daar na ook een denkend en spe lend mens. Ga de handboeken over filmkomieken na en je ziet (b.v. Leonard Maltins „The Great Movie Comedi ans") drie komische dames vermeld. Bij één van hen is* het al van het begin af aan duidelijk. Marie Dresler. Ze had een „homely face", een euphemistische uitdrukking voor een gezicht dat niet direct elke man in een staat van ver rukking bracht. Zij werd ko- Goldie Hawn („Private Benjamin"): een van de weinige actrices die zich „komiek" kunnen noemen. haar aangenaam ogende zelf. was geweest, heeft een te hoge pet op van de Hollywoodse emancipatie. Er zijn maar twee actrices te noemen die consequent hun komische gang hebben kunnen en dur ven gaan. In de eerste plaats Lucille Ball, een vrouw met een persoonlijkheid van hier tot gunter, die - vooral in haar tv-werk - bewees dat vrouwen even zo goede komieken kun nen zijn als mannen, of zelfs betere. En een jongere actrice, Goldie Hawn, die het evenmin van een erotische uitstraling moet hebben, en die in films als „Private Benjamin" en „Shampoo" het beeld van de Pure Komiek, de vrouwelijke Danny Kaye nadert. Het is on begonnen werk zo'n thema compleet met films te illustre ren. Het Haags Filmhuis heeft een hoop komisch acterende filmdames gekozen die al een tijdlang niet meer te zien zijn Julie Walters geweest. Op zichzelf al aardig genoeg. Maar iets om je in te verdiepen blijft het: Waarom bestaat die Vrouwelijke Ko miek niet? Op 11 maart draait Frank Tashlins komedie „The girl can't help it". Afgezien van de rol van Jane Mansfield daarin, de titel spreekt in dit geval boekdelen. BERT JANSMA miek (al speelde ze even zo goed dramatische rollen). Wat moest ze anders? Pas later is de situatie van de actrice enigszins veranderd als gevolg van veranderingen in de maatschappij. Maar de his torische basis voor een vrou welijk komiekendom ontbrak en de film (het theater ook) veranderde zo, dat er van ac trices een veelheid aan presta ties werd gevraagd. Vrouwen die er nog naar streefden om met „komiek" aangesproken te worden, kon je op de vin gers van één hand tellen. Een actrice als Doris Day („The thrill of it all", Pillow Talk") was in haar glorietijd zo'n huishoudelijk begrip gewor den, dat ze niet meer „kapot" kon, wét ze ook deed. Shirley MacLaine was (zeker in haar begintijd met films als „Artists and Models") zo'n ongrijpbaar wezentje dat gek kon zijn zon der haar „sex appeal" te ver liezen. Op den duur zou ze completere rollen kiezen. Maar als er één vrouw in staat was geweest de manlijke hege monie van het komiekendom te doorbreken, dan was zij het. Films zijn met de jaren subtie ler geworden, het lachen om „gekke bekken" gebeurt hoofdzakelijk nog in het thea ter, de kansen voor een uitge sproken vrouwelijke komiek werden toch al minder, en een „komische actrice" werd een „comédienne". Je lachte niet om haar bloedeigen stuntel- werk, maar om de situatie die haar uit haar evenwicht bracht. Van dat soort actrices biedt de cyclus „De vrouwelij ke komiek" in het Filmhuis er ettelijke. Van Katherine Hep burn (te intelligent qua uitstra ling om maar enige hinder te hebben van de negatieve kan ten van een commediènne- schap), tot en met Julie Wal- ters, een Britse actrice die zich („Educating Rita", „Car trou ble") niets gelegen laat liggen aan glamour en er „verschrik kelijk" durft uit te zien. Een kwestie van emancipatie dus. Druppels drank Marilyn Monroe („How to marry an millionaire", „Mon key Business") had de stilisti sche aanzetten tot dat komiek zijn, maar zij zat al zo vast aan de karikatuur die Hollywood van haar gemaakt had, dat ze als comédienne nooit veel ver der kwam dan het blondje dat dom was, maar niettemin aan trekkelijk bleef omdat ze er appetijtelijk genoeg uitzag. Dat fenomeen blijf je nog altijd zien in Hollywood. Kim Basin- ger speelt in „Blind date" een dame die na een paar druppels drank alle remmen losgooit, zonder dat ze zichzelf af kan remmen. Een komische nood lottigheid die typisch geweest had kunnen zijn voor de oude „komiekenfilm". Maar wie denkt dat Basinger die rol ge kregen zou hebben als ze niet Komische Jane Mansfield in „The girl can't help it". 's Gravenhage, Heijer's Automobielbedrijf b.v., Alexanderplein 2,2585 AZ, Tel. 070-639934. Delft/Delfgauw, Autobedrijf Harteveld b.v., Delftsestraatweg210,2645 AD, Tel. 015-565100. Reeuwijk, A.C.R. b.v., Van Staverenstraat 39,2811TL, Tel. 01829-3142. Leiderdorp, Automobielbedrijf Oudshoorn b.v.,Touwbaan 5,2352 CZ, Tel. 071-410141. Monster, Automobielbedrijf den Boer, Molenweg 4a, 2681 RE, Tel. 01749-47204. Wassenaar, Fred Menken Automobielen, Rijksstraatweg 338,2242 AB, Tel. 01751-19342.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 16