Biddend door bossen en velden
I
kerk
wereld
VAN AKEN NAAR MORESNET-CHAPELLE
Maria in de eikeboom
Ds. Van der Zee: Betrekkingen
met Zuidafrika nu verbreken
weer
£etd6c6omo4t(^
brieven
van
lezers
GEESTELIIK LEVEN/OPINIE
Eeidae (Soman!
DONDERDAG 3 MAART 1988 PAGINA 2 BI
Verlangen Armeniërs „normaal en legitiem"
JEREVAN Het hoofd van de Armeens-apostolische kerk,
Katholikos Vasgen I, beschouwt het verlangen van het Ar
meense volk naar heropneming van het autonome gebied Na-
gorno-Karabach in de republiek Armenië als „normaal, legi
tiem en in overeenstemming met de grondwet", De patriarch,
die zich ook in een telegram tot de Russische partijleider Mi-
chail Gorbatsjov heeft gewend, vertrouwt erop dat „de hoogste
autoriteiten in de Sovjetunie" een „rechtvaardige en zakelijke
oplossing in de geest van de ontwikkeling der democratie" zul
len vinden. Katholikos zegt dat hij het „verdriet" van het Ar
meense volk over de situatie van de Armeniërs in Nagorno-
Karabach deelt. Het gebied maakt nu deel uit van de
gend islamitische repoubliek Azerbajdzjan.
Ongelovige vader stuurt gelovige zoon naar inrichting
BRATISLAVA De 23-jarige Juraj Lomnicky in Tsjechoslo-
wakije is wegens zijn rooms-katholieke geloofsovertuiging in
een psychiatrische inrichting opgenomen. De vader van Lom
nicky zou daarvoor verantwoordelijk zijn. Lomnicky, wiens
ouders overtuigde atheïsten zijn, is al op jonge leeftijd rooms-
katholiek geworden. Om godsdienstige redenen wilde hij geen
militaire dienst vervullen. Vooral dat laatste zou de carrière
van zijn vader in gevaar hebben gebracht. De vader stelde de
jongen voor een psychiatrisch onderzoek te ondergaan. Lom
nicky junior stemde met dit voorstel in, ervan overtuigd dat hij
geheel gezond zou worden verklaard. Maar na het onderzoek
kwam Lomnicky niet uit de inrichting terug.
Plichtsbesef is nuttig
bij arbeid, maar
aanstootgevend in
persoonlijke relaties
VAALS De ochtend is
kil en klam. In de bossen
rond het Drielandenpunt
plakt de mist tussen de
bomen. Op Belgisch ge
bied is een boer bezig
met zijn tractor. Een ge
dempt geluid ergens in
het dal. Op een landweg,
die vanuit Aken omhoog
voert over de heuvelf
lank, klinken stemmen.
Een vaag, monotoon ge
murmel, dat langzaam
sterker wordt. „Heilige
Maria, Mutter Gottes, be-
tet für uns Sünder...". In
de nevelflarden nadert
een stoet mensen.
Voorop een jongeman met
een kruis. Hij loopt wat voor
over gebogen. Achter hem
een hele rij pelgrims. Ze zijn
op weg van Aken naar Mores-
net-Chapelle, een landelijk
dorpje in de Ostkantons, het
Duitstalig deel van België.
Een groep van 190 mensen.
Elke week, weer of geen
weer, maken ze de voettocht
van de oude Keizerstad naar
het dromerige bedevaarts
plaatsje, waar de laatste hon
derd jaar de tijd lijkt stil te
hebben gestaan.
Hardop biddend, dwars door
de velden en de bossen. Een
telkens wisselend gezelschap
met een vaste kern. Vooraan
in de linkse rij loopt Egidius
Wermeesters. Hij is de organi
sator en heeft de vrome wan
delaars de afgelopen vier jaar
naar Moresnet geleid. „Vroe
ger deed Leo Maletz dat",
vertelt hij, „maar die heeft dit
moeten opgeven omdat hij
een zwaar zieke vrouw heeft.
Nu gaat Leo in zijn eentje via
een kortere weg door het bos
naar Moresnet om daar het lof
te volgen. Dan keert hij weer
snel terug naar huis. Wij trek
ken er iedere woensdag naar-
Gemiddeld 'n man of hon-
Jongeren
Klokslag elf uur die morgen
zijn ze vertrokken vanuit
Aken. Mannen en vrouwen,
voor het merendeel ouderen,
maar ook kinderen. Ieder van
hen heeft zijn of haar eigen
intenties.
„Er zijn niet zoveel jongeren
die meelopen", zegt Wermees
ters. „Dat kan ook niet, want
normaal gesproken moeten
die naar school of naar het
werk. Alleen in de vakantie
zie je een grote toeloop van
jongeren. Die vinden zo'n
wandeling prachtig". Een van
de trouwe bedevaartgangers
is Hennes. Een man die nu
zijn leven aan God heeft ge
wijd, zoals hij vertelt. „Ik ben
blij dat ik ongeschonden uit
Weer of geen weer, hardop
biddend door bossen en vel
den van Aken naar Moresnet
FOTO: FRANS WELTERS
de oorlog ben gekomen. Ook
mijn twee broers hebben geen
schrammetje opgelopen. Daar
om dank ik Maria. Ik bid ook
dat de verschrikkelijke ziekte
Aids gestopt wordt en ik denk
dat God dat alleen kan".
Dan hervat hij zijn gebed. Met
de rozenkrans tussen zijn vin
gers geklemd gaat hij eerbie
dig prevelend verder.
Egidius Wermeesters draagt
een zwarte stok waarop een
klein kruisje zit. Bijna achter
aan loopt een wat oudere man
die ook zo'n stok heeft. Beide
mannen heffen de stok beur
telings van rechts naar links.
Daarmee geven zij aan welke
zijde van de groep aan de
beurt is met bidden. Plotse
ling roept iemand: „rechts,
rechts!" Het gebed stopt. De
groep blijkt zo groot te zijn
dat de laatste man niet meer
kan zien welke kant aan de
beurt is. Er wordt een oplos
sing gevonden. Een man met
een geruit hoedje gaat in het
midden lopen en steekt zijn
paraplu met de spitse punt
omhoog in de lucht. Zo gaan
ze weer verder. „Wees ge-
groeit Maria, vol van gena-*
de..."
De bebouwde kom van Mo
resnet komt in zicht. De da
mes Stollenwerk vertellen
wat hun motivatie is: „Wij
vereren Maria omdat zij ons
geholpen heeft". En een van
de dames vervolgt: „De
De pelgrimsgeschiedenis
van het dorpje Moresnet
begon ruim 200 jaar gele
den met de wonderbaarlij
ke genezing van de burge
meesterszoon Peter Ar
nold Franck. De jongen, in
1741 geboren, kreeg tijdens
een hevige aardbeving last
van epileptische aanval
len. De aanvallen steeds
vaker terug. Toen hij ne
gen jaar was, schonk een
vrouw hem een Maria-
beeldje met het kindje Je
zus op de arm. Elke dag
bad hij tot haar in de hoop
weer gezond te worden.
En na veel bidden genas
hij. Het verhaal werd
doorverteld in de loop van
jaren kwamen steeds meer
mensen naar de plaats in
het bos waar Arnold met
zijn Mariabeeldje had ge
beden. Toen de streek
eens werd getroffen door
een besmettelijke ziekte
onder het vee, kwam de
bevolking rond de eik met
het beeldje bij elkaar voor
een gemeenschappelijk ro
zenkransgebed. Vanaf dat
ogenblik kwam er geen
enkel ziek dier meer bij en
de epidemie verdween.
Uit voorzorg voor de
woeste soldaten tijdens de
Franse Revolutie haalde
Arnold het beeldje uit het
bos en stopte het in een
kist. Later bleek het
beeldje verdwenen uit de
kist: het stond als vanouds
in de door hemzelf ge
maakte houten nis bij de
eik in het bos.
Na dit wonder werd het
„Eichscheneen toe
vluchtsoord voor mensen
uit de hele streek. In 1823
werd op die plek een be
gin gemaakt met de bouw
van de kapel, die sinds
dien nog tweemaal werd
verbouwd. Zes jaar later
kwam de eerste georgani
seerde bedevaart uit Aken
en een iaar later uit het
Zuidlimburgse Epen.
vrouw van mijn zoon is gek
geworden en weggelopen. Wij
hebben steeds tot de Moeder
Gods gebeden en na negen
maanden is zij teruggekomen.
Het is een wonder, echt waar.
Nu zijn wij hier om haar te
bedanken".
Biddend naderen de bede
vaartgangers de kapel. Dan
worden Marialiederen aange
heven. De wanden van het
kerkje zijn bedekt met gebro
ken witte marmeren gedenk-
tegels met gouden letters. „In
niger Dank Maria" en „Maria
Hat geholfen und Maria wi.rd
weiter helfen".
Links, achter glas op een
soort tabernakel, staat Maria
met het kindje Jezus, het ori
ginele kleinood uit 1750. Een
hoog aardewer
ken beeldje, omgeven door
bloemen, rode potjes met
kaarsen, zilveren kruisjes en
andere geschenken van pel
grims.
Rechts staat het beeld van de
heilige Franciscus. Vlak voor
het opstapje, in het midden
onder de achthoek, ligt een
gedenktegel, die de plaats
aangeeft waar het eikje stond.
De gedenkwaardige boom
geleden allemaal begon. Op
een houten paneel wordt de
ontstaansgeschiedenis van het
bedevaartsoord uitgebeeld,
compleet met het eikje en de
biddende Arnold Franck.
Plotseling staan twee paters
Franciscanen op het altaartje
naast het Mariabeeld. Er
wordt een lied ingezet, ge
volgd dobr een gebed. De
oudste van de twee paters
roept de mensen op om de
eenheid in de kerk te bewa
ren en de overleden pelgrims
te gedenken. Na drie weesge
groetjes worden de pelgrims
gezegend met de monstrans
en wordt gecollecteerd voor
het onderhoud van de kapel.
Het is half twee en etenstijd.
Vóór ze de „Calvaire" gaan
lopen, de befaamde kruisweg
op de kunstmatig aangelegde
heuvel achter de kapel, heb
ben de bedevaartgangers een
uur pauze. De meesten gaan
naar een van de vier etablis
sementen die het dorpje telt
of het enige souvenirwinkel
tje dat Moresnet nog rijk is.
Het eens welvarende dorpje
maakt nu een verlaten in
druk. De tijd van de grote be
devaarten is voorbij. Sommige
winkelpanden zijn geblin
deerd door zware luiken. Het
gaat slecht met de commercie.
Wonder
Pater Reiner woont in het
kloostertje achter de kapel.
Zijn orde is daar gevestigd
sinds 1875. „In dat jaar wer
den door de kloosterwet in
Duitsland alle kloosters van
de Franciscanen opgeheven",
vertelt hij. „Wij vluchtten
toen naar Moresnet. Eerst
woonden wij in een huis vlak
bij het Eichschen en later
bouwden we een nieuw kloos
ter naast de kapel. In 1887
kregen wij toestemming om
terug te keren naar Duitsland.
De paters Jezuïeten namen
onze taak hier over en huur
den het klooster. In 1894 kwa
men wij weer terug en toen
hebben wij de openlucht
kruisweg gemaakt".
Even na 2 uur 's middags heb
ben de meeste pelgrims zich
verzameld voor de ingang
van de „Calvaire". De kruis
weg bestaat uit veertien sta
ties, die zijn gegroepeerd in
een heuvelachtig p^rk. Iedere
statie is ongeveer 3 meter
hoog en vormt een soort grot
van lavastenen, waarvan de
wanden zijn bekleed met
kleurige mozaïekjes. De beel
den zijn van witte steen en de
hoofdfiguren komen uit de
achtergrondreliëfs naar vo-
Eerbiedig wordt bij elke statie
stil gestaan. Bij de twaalfde
statie roept een vrouw plotse
ling: „Hier heb ik een wonder
gezien. Voor ons stond een
vrouw met krukken die aan
de vreselijke ziekte MS leed.
Plotseling gooide zij de kruk
ken weg en riep: „Ik voel
niets meer, ik kan weer nor
maal lopen". Een andere
vrouw uit het gezelschap
knikt bevestigend. Zij was er
ook bij. Haar motivatie voor
deze pelgrimstochten: „Om
hier te bidden voor onze kin
deren dat zij zonder oorlog en
gezond mogen opgroeien en
dat het geloof behouden
blijft".
Dat laatste is ook een intentie
van veel andere bedevaart
gangers. Ze hopen dat de on
zekerheid in de Rooms- Ka
tholieke kerk verdwijnt.
Dan verspreidt de groep zich.
Sommigen nemen de bus te
rug naar huis. Anderen
worden opgewacht door fami
lieleden, die per auto zijn na
gekomen. Een aantal van hen
wandelt weer terug door de
bossen en bidt onderweg nog
een rozenhoedje.
Volgende week zijn de mees
ten er weer bij. Weer of geen
HENK RAMAKERS
beroepingen
Hoorn J. Kok. kand. te Amsterdam
die bedankte voor Schore; te Vlaar-
dingen A.J. Zoutendijk te Gronin
gen. Aangenomen naar Gouda G.
Geitenbeek te Poortugaal. Toegela
ten tot de evangeliebediening: 6. de
Haan. H.A. Lorentzstraat 61. 1782
JG Den Helder, tel: 02230-12037.
Toegelaten tot de evangeliebedie
ning en beroepbaar: J.H. Brouwer.
rsweg 7
gen. tel:050-144719 -
Bedankt voor Barneveld A. van de
Beek te Genemuiden -
Gereformeerde Kerken vrijge
maakt
Beroepen te Haarlem H. Geertsma
te Goes: te Middelburg H. Jagersma
te Bergentheim; te Assen-Noord
H.J. Siegers te Leek.
Beroepen te Heerenveen C. van
Bremen te Avereest-Dedemsvaart -
HILVERSUM De secretaris van de Raad van Kerken in
Nederland, ds. W.R. van der Zee, vindt dat Nederland de di
plomatieke betrekkingen met Zuidafrika moet verbreken.
„Het Zuidafrikaanse regime is illegaal. Dat wordt nu aan alle
kanten duidelijk. Er kan niet worden volstaan met een maat
regel als het terugsturen van een paar diplomaten". Hij rea
geerde op het besluit van de Zuidafrikaanse regering de poli
tieke activiteit van zeventien anti-apartheidsorganisaties te
verbieden en op het wetsvoorstel dat de regering in staat stelt
alle steun uit het buitenland aan dergelijke organisaties te
verbieden. De Zuidafrikaanse Raad van Kerken is voor onge
veer 80 procent afhankelijk van financiën uit het buitenland.
Van der Zee zei de „vurige hoop" te hebben dat het „eindelijk
eens tot de mensen hier doordringt" dat een illegaal, onder
drukkend regime zich mede door het beleid van de westerse
regeringen kan handhaven. „Wij zijn het die op indirecte wij
ze bijdragen aan de onderdrukking van de lijdende meerder
heid van het Zuidafrikaanse volk'aldus Van Der Zee.
Ds. W. van der Zee
Westduitse bisschoppen: priesters
mogen mee demonstreren voor werk
MAINZ De voorzitter van de Westduitse bisschoppencon
ferentie. bisschop Karl Lehmann van Mainz, vindt het goed
wanneer priesters in solidariteit met de mijnwerkers in het
Ruhrgebied de straat op gaan om voor behoud van de werk
gelegenheid te demonstreren. Maar ze moeten wel oppassen
dat ze niet voor het verkeerde karretje worden gespannen.
De bisschoppenconferentie heeft steun uitgesproken voor de
overheidsbijdrage ter hoogte vasn één miljard mark voor het
noodlijdende Ruhrgebied. Met het oog op de teruglopende
werkgelegenheid moeten er echter naar meer oplossingen
worden gezocht, aldus Lehmann.
Daarom hebben de bisschoppen een beroep op Westduitse on
dernemers gedaan hun kapitaal in de Bondsrepubliek te in
vesteren om zodoende meer werkgelegenheid te scheppen.
Tegelijkertijd moeten de bedrijven wel op de kosten blijven
letten om op de wereldmarkt te kunnen concurreren.
Winterse buien
DE BILT (KNMI) Tussen
een hogedrukgebied ten wes
ten van de Britse Eilanden en
een depressie boven zuid
Skandinavië staat boven de
Noordzee het komende etmaal
een koude noordwestelijke
stroming. De temperaturen
zijn vooral in de bovenlucht
erg laag. Daardoor vormen
zich in deze lucht boven de
Noordzee talrijke sneeuw- en
hagelbuien. Deze zullen het
komende etmaal ook ons land
binnendrijven. Tussen deze
buien door komen opklaringen
voor. De komende nacht val
len de minima nog mee, lager
dan nul graden wordt het
waarschijnlijk vrijwel nergens.
Morgenmiddag blijft de tempe
ratuur, ook bij zon, bij zo'n
graad of 5 steken. De wind
waait uit west tot noordwest,
matig in het binnenland en af
en toe krachtig aan de kust en
op het ijsselmeer.
Weersvooruitzichten voor de
Europese landen geldig voor
morgen en zaterdag:
Zuid-Skandinavië: Van tijd tot
tijd enige sneeuw. Middagtem-
peratuur in de kustgebieden
rond het vriespunt, meer naar
het noorden enkele graden on
der nul.
Britse Eilanden: In Schotland
en langs de Engelse Oostkust
sneeuwbuien, elders opklarin
gen maar later in noordwest
Schotland en noord-Ierland
mogelijk regen. Middagtempe-
ratuur van 4 graden in Schot
land tot 8 graden in het zuid
westen.
Denemarken, noordwest-
Duitsland: Van tijd tot tijd
sneeuwbuien. Middagtempera-
tuur iets boven nul, 's nachts
lichte vorst.
Benelux: Hagel en sneeuwbui
en. Ook opklaringen. Middag-
temperatuur rond 5 graden, in
de Ardennen onder nul. Mid
den- en zuid-Duitsland: Vooral
in midden-Duitsland enkele
sneeuwbuien. Middagtempera-
tuur van 0 tot 4 graden, in de
middelgebergten onder nul.
Frankrijk: Op veel plaatsen
enkele regen- en in het noord
oosten ook sneeuwbuien. Ook
af en toe zon. Middagtempera-
tuur van 11 graden langs de
Middellandse zee tot 4 graden
in het noordoosten.
Alpengebied: In het noordelij
ke en noordoostelijke deel
sneeuw of sneeuwbuien, in het
zuiden en zuidwesten eerst
droog maar op zaterdag moge
lijk sneeuw. 0 graden grens
aan de noordzijde bij of iets
boven het laaglandniveau.
Aan de zuidzijde 's middags tot
800 a 1000 meter hoogte boven
Spanje, Portugal: Veranderlijk
bewolkt. Voornamelijk in het
zuiden en in het noorden en
kele buien. Middagtempera-
tuur van 10 graden in het
noorden tot 16 graden in het
zuiden.
Italië, Joegoslavische kust:
Vooral morgen regenbuien
met name in het midden en
zuiden. Middagtemperatuur
van 7 graden in noord-Italië
tot 14 graden in het zuiden.
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
Shultz op herhaling
zwaa
loen
rige
ie, t<
leep
De Amerikaanse minister van buitenlandse zaken Shult8®u
maakt dezer dagen heel wat vlieguren. Na een bezoek aair^
Moskou begin vorige week, reisde hij via Brussel naar he^n
Midden-Oosten, waar achtereenvolgens Jeruzalem, Caïrope c
Amman en Damascus werden bezocht. Eergisteren arriveefluk i
de hij in Londen. Gisteren en vandaag is hij aanwezig op d^Hefi
topconferentie van de NAVO in Brussel. Vanavond vertrekt"
hij opnieuw naar het Midden-Oosten, om zijn pendeldiplo^®^
matie voort te zetten.
DiE Amerikaanse activiteit doet op het eerste gezicht heel.
wat vermoeden. Zo'n vijftien jaar geleden boekte Kissinger,
de voorganger van Shultz, immers ook resultaat met zijBv*-
pendeldiplpmatie tussen Israel en de Arabische hoofdsteden.,
Voor de huidige Amerikaanse bewindsman zijn de voortey».
kens echter veel minder gunstig. De oorzaak hiervan lig
voor een deel in de uiterst verwarde situatie in Israel zelf err:
de verdeeldheid onder de Arabische buurlanden. Het sombe»|
re perspectief is echter voor een deel ook de eigen schul<$£|
van de Amerikaanse regering.
BiJNA acht jaar lang hebben de VS zich niet intensief beDEl
ziggehouden met de situatie in het Midden-Oosten. De zinloOP^
ze strijd van de Contra's in Nicaragua werd belangrijker geiie I
acht dan het kruitvat dat het Midden-Oosten was en is. Dé£
vraag lijkt dan ook gerechtvaardigd of Shultz in actie zoi|eg<
zijn gekomen als er geen sprake was geweest van een Palest
stijnse volksopstand in de bezette gebieden. Nu heeft WasOJlt'
hington opeens haast. kna
van
DESONDANKS wekt het geen enkele verbazing dat de re^J
acties op de Amerikaanse voorstellen tot nu toe weinig enfr.
thousiast zijn. De plannen voorzien in voorlopig Palestijns-
zelfbestuur in de bezette gebieden. Daarna zouden onder eeif,
internationale „paraplu" Arabisch-IsraelisChe besprekingen^
moeten worden gehouden voor een alomvattende, definitiev&jor
regeling. Kor
Afaa
De Israëlische premier Shamir heeft de vredesplannen vaif^
tafel geveegd. Hij wil niets weten van het opgeven van d«aa
bezette gebieden noch van een internationale vredesconfeaele
rentie. Hij is volstrekt ongevoelig voor het argument dat he?e 2
laten voortduren van de onrust alleen meer haat kweekt on-,
der de Palestijnen. Die haat is op den duur veel gevaarlijke^
voor het voortbestaan van Israel dan de vestiging van eei$p
Palestijnse staat op bijvoorbeeld de westelijke Jordaanoevemeej
Maar ook dat gaat er bij Shamir niet in. Dat vice-premier erpn
minister van buitenlandse zaken Peres er totaal anders ove^*
denkt, brengt weinig verandering in de situatie. De breub^'
tussen de coalitiegenoten in Israel is allang een feit, maajfen
geen van beide partijen wil de handdoek in de ring werpenrén,
omdat komend najaar verkiezingen worden gehouden. lusl
Ier:
ISRAELS buurlanden hebben afwijzend op de voorstellend
gereageerd omdat zij weinig verwachten van gedeeltelijken
regelingen. Bovendien willen zij zelf zo min mogelijk met dee r
Palestijnen te maken hebben, net zo min overigens als dat zijp
zich de voorbije jaren oprecht voor het lot van de Palestijnei^^
hebben ingezet. je
Zo zijn de vooruitzichten voor het vervolg van Shultz' pen^P?
deldiplomatie niet bepaald rooskleurig. Intussen duurt de^
Palestijnse volksopstand voort en wordt de veertigste ver-^p,
jaardag van de staat Israel nog steeds de enige democratithad
in het Midden-Oosten steeds verder overschaduwd dooPve
het geweld in de bezette gebieden.
TT -f?®
LIET vredesproces kan waarschijnlijk alleen écht op gangtpl*
komen, als Israel de PLO erkent en de PLO op haar beurten
het bestaan van de staat Israel binnen de door de Verenigdé?u
Naties vastgestelde grenzen. Dat laatste is voor Israel een ab-or
solute voorwaarde voor het eerste: je gaat niet onderhande- 1
len met een groepering die herhaaldelijk heeft verklaard Is-17
rael van de kaart te zullen vegen en tot nu toe heeft gewei-V
gerd zich duidelijk van dat standpunt te distanciëren. Overi
gens hebben Israel noch de PLO momenteel de krachtige lei
ders die tot die ingrijpende stappen kunnen besluiten. En dél
Verenigde Staten missen na acht jaar Reagan het politieke!
overwicht om dergelijke besluiten min of meer op te leggenj
alle bemiddelingspogingen van Shultz ten spijt.
Er is nog een heel klein lichtpuntje strohalm. Geen enkele
van de betrokken regeringen heeft de deur definitief voor d<
neus van Shultz dicht durven slaan. Geen enkel land wil de;
gene zijn, die een definitief einde maakt aan de vredespogin
gen. Wie uit dat lichtpuntje hoop denkt te putten, moet ech
ter wel een grote optimist zijn.
inj.
>n
Schillebeeckx (5)
Wanneer je binnen de rooms
katholieke kerk je nek uit
steekt, dan kun je verwachten
dat het hele roomsche geweld
over je heen komt rollen. Ook p,
pater Schillebeeckx weet dak^
en zal naar ik hoop en ver^l
wacht er geen slapelozftfil
nachten aan overhoudertJe
Wanneer kritiek echter niefö^
verder komt dan boosaardige?'
en niet bewezen vóórondepB
stellingen, zoals een briefWG
schrijver die in Schillebeeck^ei
(4) poneert, dan nadert dez^g,
kritiek het peil van onwaardig
ge roddel. Discussie? - Oke^
Maar wel onderbouwd en op?1
oenlijk peil. -h«
lie
Kees van Soest,
Lid Mariënburg vereniging,
Lid 8 Mei Beweging,
Vóór alles lid van de
Rooms Katholieke Kerk, tT(
NOOTDORP. do]
Stort uw bijdrage op
postgiro 50500 of
bankgiro 70.70.70.929
Nederlandse Stichting voor
Leprabestrijding/Amsterdam
Wibautstraat 135,1097 DN
Amsterdam. Tel. 020-93 8973