OP 4,5 EN 7MAART KOMT U BIJ DE LADA DEALERS VOOR 'N VERRASSmJE STAAN LADA Venezolaan Oscar d'Leon: salsa in Houtrusthallen Expositie Van der Velde bij Kröller-Müller Stripblad Kuifje verdwijnt na 42 jaar Vooroorlogs drukwerk PTT tentoongesteld KUNST CeidA&gotMmil DINSDAG 1 MAART 1988 PAGINA 13 ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6, tel. 01720-20800): Am- •terdamned (12); 18.45. 21.15. wo. ook 13.45. EUROCINEMA II: Amsterdamned (12); 18.45. 21.15. Troetalbeertjaa in won derland (al); wo. 14.00.* EURO CINEMA III: Dirty dancing (at); 18.30. 21.00. wo. ook 13.30. EUROCINEMA IV: Fatal At traction (12); 18.30. 21.30. wo. ook 13.30. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Dirty dan cing (al); 19.00. 21.15. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Last Emperor (12); 20.00. Barfly (12); 14.30. 19.00. 21.15. Amsterdamned (12); Night on the town (al); Fa tal attraction (12); 14.30. 19.00. 21.15. Reddert jes (al); wo. 14.30. TRIANON (Breestraat 31. tel.* 123875): American ninja II (12); 14.30. 19.00. 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414); Showdown (16); 14.30. 19.00. 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-12800): Full metal jacket (16); ma. 19.00. Hector (al); ma. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Street smart (16); wo. 14.45, 19.00. ma. di. 19.00. American ninja II (12); 21.15. CITY THE ATER II: Stakeout (12); ma. di. wo. 19.00. 21.15. Speurneuzen (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Big foot and the Hendersons (al); wo. 15.45. The witches of Eastwick (12); wo. 20.15. Out of Africa (al); ma. t/m wo. 20.15. KINDERVOORSTELLING Masters of the universe (al); wo. 14.30. Bambi; wo. 14.00. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Trip to Bountiful (12); 20.00. KINDERVOORSTELLING Who's that girl (al); wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1.2.3 (Promenade 7. tel. 079- 511313): Amsterdamned (12); ma. di. 20 00. wo. 14.00. 20.00. Fatal attraction (16); ma. di. wo. 20.00. Dirty dancing (al); ma. dl. 20.00. wo. 14.00. 20.00. De red- dertjea (al); wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Wall street (al); 14.00. 18.45. 21.30. ASTA 2: Fatal attraction (12); 14.00, 18.45. 21.30. ASTA 3: Sammy Rosie get laid (16); 14.00. 19.00. 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): Fatal attraction (12); 14.00. 19.00. 21.30. BABYLON 2: Can't buy me lovel (al); 14.00. 19.00, 21.30.. wo. 19.00, 21.30. BABYLON 3: The pick-up ar tist (al); 14.00. 19.00. 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Amsterdamned (12); 16.00., 18.45. 21.30. CINEAC 2: Dirty dancing (al); 14.00. 18 45. 21.30. CINEAC 3: Drag net (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan. tel.'456756): The last emperor (al); 14.00. 20.30. METROPO LE 2: The dead (16); 14.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 3: Dirty dancing (al); 14.00. 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Sta keout (al): 14.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 5: Barfly (12); 14,00. 18.45. 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Amsterdamned (12); 13.45. 18.45. 21.30. ODEON 2: A nightmare on Elmstreet (16); 13.45, 18.45. 21.30. ODEON 3: Dirty dancing (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: Schorem van de school (al); 13.45, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Ketting straat 12b, tel. 656402): Oci ciornie (16); 19.15. 21.45. wo. ook 14.45. STUDIO 2: Oblo- mow (16);; 18.45. 21.30. STU DIO 3: La famiglia (16); 19.00, 21.30. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1:1 love you; 19.30. 21.45. Zaa! 2: Prick up your ears; 21.45. Du mich auch; 19.30. ZaaI 3: 19.30, 21.45. di. 20.00. Hollywood or bust; ma. Funny girl; di. Fun with Dick and Jane; wo. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 2. Benki; wo. 14.00. METROPOLE 4: De redder- ties: wo. 14.00.STUDIO 2: Pe ter Pan; wo. 14.30.* STUDIO 3: De troetelbeertjes 3; wo. 14.30. Eenmalig concert Frank Zappa DELFT Na geruime tijd van stilte komt Frank Zappa weer naar Europa voor con certen. In Nederland verzorgt Zappa één concert en wel op 3 mei in Ahoy in Rotterdam. Hij wordt onder anderen begeleid door Ike Willis op guitaar, Bobby Martin op keyboards, Chad Wackerman op drums, Albert Wing op tenorsax en fluit, Bruce Fowler op trombo ne en Walt Fowler op de syn thesizer. Steun voor omstreden Russisch toneelstuk MOSKOU Een groep prominente toneelschrijvers en theaterdi recteuren heeft het gisteren in de Pravda opgenomen voor een controversieel toneelstuk waarin zware kritiek wordt geuit op Jo sef Stalin. De schrijvers van een ingezonden brief zeggen dat er ten onrechte een grootscheepse campagne wordt gevoerd tegen het „Dalsje, Dalsje, Dalsje" (Verder, verder, verder) van Michail Sja- trov. De brief scheen onder andere te zijn gericht tegen het partij blad zelf, dat vorige week een artikel publiceerde waarin Sjatrov ervan werd beschuldigd een onjuiste interpretatie van de Sovjetge schiedenis te geven. Drie historici schreven toen dat Sjatrov het „historische proces reduceerde tot persoonlijke tegenstellingen". De Pravda merkte nu in een reactie op dat „niemand het mono polie op de waarheid heeft" en dat geen enkel onderwerp van kri tiek is uitgesloten. Het toneelstuk werd vorige maand gepubliceerd in het blad Znam- ja (Het vaandel), maar is nog niet in het theater opgevoerd. Wel zijn voorstellingen in voorbereiding in Moskou en Leningrad. In het stuk worden denkbeeldige confrontaties opgevoerd tussen Sta lin, Lenin, Trotski, Boecharin en andere vooraanstaande bolsje wieken uit 1917, van wie een aantal slachtoffer is geworden van de zuiveringen tijdens het bewind van de dictator. OTTERLO Van de archi tect Henry van de Velde (1863-1957) wordt van 19 maart tot 2 mei een grote ex positie van schilderijen en te keningen gehouden in een gebouw dat hij ontwierp: het Rijksmuseum Kröller-Müller in het park De Hoge Veluwe. De expositie is samengesteld door het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen, dat het initiatief ertoe nam nu het 125 jaar ge leden is dat Van de Velde werd geboren. Het Museum op de Hoge Veluwe bestaat tevens een halve eeuw. Uniek is, dat de expositie in Otterlo plaats heeft te mid den van de museumcollectie, die destijds werd samenge steld mede op advies van Van de Velde. Het museumgebouw in het park werd in 1938 geopend en was bedoeld als tijdelijk onderkomen, in afwachting van een permanent gebouw dat evenwel nooit werd vol tooid. Het tijdelijke werd de finitief en kreeg waardering om vorm en ordening en om de natuurlijke lichtinval via het bovenlicht. Daar zijn de komende maanden ongeveer 35 schilderijen en 90 tekenin gen te zien die uit internatio nale openbare en privé-col- lecties bijeen werden ge bracht. Van de Velde, geboren in Antwerpen, volgde er de academie. In 1881, kort na zijn opleiding, keerde hij zich af van het in Antwerpen ge waardeerde conservatieve schildersmilieu. Hij onder ging aanvankelijk invloed van de schilders van Barbi zon. In 1888 sloot hij zich aan bij de Brussels avant-garde groep Les Vingts. Hij bewon derde enige tijd het pointil- lisme van de neo-impressio- nist Georges Seurat. Dat ver- andere na een paar jaar in voorkeur voor werk van Vincent van Gogh. Met name de lijn en de krachten die uit dit werk kunnen spreken, waren voor Van de Velde een belangrijke in- spratiebron. „SALSA-KONING" MAAKT TOERNEE DOOR NEDERLAND AMSTERDAM Oscar d'Leon wordt in zijn ei gen land, Venezuela, de Koning van de Salsa ge noemd. Hij is er een Ster, maar daar niet alleen. Zijn elpee „Riquitin" staat al een jaar of twee hoog genoteerd in het jaaroverzicht van de Amerikaanse Billboard salsa charts, en hij heeft inmiddels 46 elpee's ge maakt. Nederland kan dezer dagen voor het eerst met hem en zijn orkest „Salsa mayor" kennismaken. Een toernee van een week voert D'Leon langs een aantal grote disco- theeks en zalen in Neder land. Op 5 maart a.s. zal hij het publiek in de Haagse Houtrusthallen (van 22.30 tot 05.00 uur) om de oren slaan met zijn hevige Zuidameri- kaanse ritmes. Oscar d'Leon was zondag j.l. te gast op een presentatie van zijn nieuwste elpee in de Amsterdamse disco Shehera- zade. „De Venezuela para el mundo" is de titel en de plaat bevat in acht nummers de ritmische boodschap van D'Leon aan de wereld. Het is allemaal „allegria" (vrolijk heid) wat de klok slaat en maar een enkele keer klinkt er iets van een verborgen waarom achteraan: „para no llorar" (om maar niet te hui len). D'Leon zelf is een 'self made man' in de traditie van zovele muzikanten in Zuid- Amerika. Muziek maakte hij al op school, waar hij begon op de lessenaar te keer te gaan alsof het een bongo was, op feestjes optrad met jon gens uit de buurt tot hij in de barre werkelijkheid van het leven z'n brood ging verdie nen als taxi-chauffeur. Van het geld dat hij verdiende kocht hij muziekinstrumen ten, en in de zeventigerjaren richtte hij zijn eerste orkestje op. In '73 brak hij door met de hit „Pensado en ti" (Den kend aan jou). Hij had toen al een vierde orkest geformeerd (Dimension 1 latina) en was sinsdien niet meer van de muzikale top in zijn land weg te slaan. Toernee's brachten hem populariteit in Colom bia, Panama, Peru, Mexico, de Antillen, Suriname en Amerika. „Hard werken" zegt hij op de vraag wat dat succes voor hem betekent. „Voortdurend bezig blijven, je compleet inzetten en nieuw repertoire zoeken. „De Venezuela para el mundo'" mag dan hier mijn eerste of ficieel uitgebrachte plaat zijn„ ik heb er al 46 elpee's opzit ten en ben in Europa vooral in Spanje bekend". x Pittige ketch-up Niet alleen in Spanje, want in Sheherazade blijken Suri naamse en Antilliaanse Ne derlanders zeer exact op de hoogte van de kwaliteiten van D'Leon, wiens elpee's je hier via de import al in di verse platenbakken tegen kwam. Nu de „salsa" ook in Nederland een steeds breder publiek interesseert, zag pla tenmaatschappij Dureco de mogelijkheid in België en Nederland zelf zijn werk op de markt te gaan brengen. „Salsa" betekent saus en D'Leon verklaart het woord heel simpel met: „Op een ge geven ogenblik waren er een paar discjockey's die hun pla- tenmenu draaiden en opeens zeiden: en nu gooien we er De rage die „salsa" heet is in werkelijkheid wat gecompli ceerder ontstaan. Het eerste succes van de Zuid- en Mid- denamerikaanse dansorkes- ten en ritme's buiten het ei gen territoir dateert uit de veertiger jaren in New York. „Afro Cuban" heette de mu ziek die veel mambo's en rhumba's telde toen nog en Cubaanse Amerikanen als Machito (Frank Grillo) wa ren er de profeten van. Die muziek had al direct invloed op de jazz, vooral de bop van vlak na de oorlog (Dizzie Gil lespie), maar de grote door braak kwam pas toen het aantal Hispano-Amerikanen in New York en omgeving steeds groter werd (orkesten van Mongo Santamaria, Tito Puente, Ray Barretto). Het woord „salsa" gold voor namelijk jazz overgoten met een „latin" sausje. In het spoor van dit succes sloeg de bestaande puur-latijns-ameri- kaanse muziek ook de brug naar een breed, Amerikaans en later Europees publiek. Absoluut geen typische jazz, al hadden omgekeerd de in vloeden van de jazz-big bands ook de „latin music" veranderd. Je hoort het als je oude latijns-Amerikaanse platen naast nieuwe legt aan de „riffs" van de trompetten en de arrangementen. Inmiddels werd „salsa" ook een nieuw woord voor „la tin". Het wordt gebruikt voor een echte jazzband als Irake- re uit Cuba, maar ook voor de latijns-Amerikaanse klan ken van Oscar d'Leon. Zijn orkest van een man of der tien blaast die „riffjes" de ene keer jazzier dan de ande re. Hoofdzakelijk is het aan stekelijke, vrolijke muziek, waarbij de sterke ritme's toonaangevend zijn. Waarin vooral liefde en vrouwen, maar af en toe ook culinaire lekkernijen (Los tamalitos de Oscar d'Leon. Olga) lyrisch en ondeugend centraal staan. En wat die ritme's betTeft kunnen de af en toe verschrikkelijk rap zingende Leon en de zijnen er wat van. Drie, vier of vijf percussionisten zijn te horen op drums, claves en maracas. En als je ze eenmaal gehoord hebt, krijg je hun frenetieke geluid niet meer uit je oren. FOTO: PR Na Spanje doet D'Leon nu voor het eerst Nederland aan. In het voorprogramma begeleid door Nederlands-Su rinaamse groepen als Enos en Trafassie. Goed voor een ge heid feestelijke avond: de Houtrusthallen dreigen zater dag a.s. een zee van ritme te worden. BF.RT JANSMA BRUSSEL Het stripblad Kuifje, „voor de jeugd van 7 tot 77 jaar", verdwijnt na 42 jaar. Het maakt in de herfst van dit jaar plaats voor een Franstalig maandblad dat „Tintin repor ter" (Kuifje reporter) gaat heten. De uitgeversgroep Hergé heeft besloten het blad terug te nemen van uitgever Lom bard. Deze publiceerde het weekblad sinds september 1946 op basis van een overeenkomst van Georges Rémy (alias Hergé), de vader van Kuifje en Bobby, en Lombard-direc teur Raymond Leblanc. De Franstalige editie haalt bijna 110.000 exemplaren en de Nederlandse uitgave ongeveer het zelfde. Het blad bracht de Franse, Belgische, Nederlandse en Zwitserse jeugd wekelijks verder de avonturen van onder anderen Alex, Blake en Mortimer, Rik Ringers en Michel Vaillant. Het nieuwe blad, dat wordt uitgegeven onder ver antwoordelijkheid van mevrouw Rémy, de weduwe van Hergé, zal voorlopig alleen in het Frans worden gemaakt. DEN HAAG Verschil lende stijlen wisselen el kaar af op de tentoonstel ling van het drukwerk voor de PTT in de jaren twintig en dertig, die van middag door minister Smit-Kroes werd geopend in het Rijksmuseum Meer- manno-Westreenianum Museum van het Boek. Doordat er destijds ont werpers van diverse plui mage zijn ingehuurd, valt er geen duidelijke stijl te definiëren van het rekla- medrukwerk van de PTT ■J uit deze tijd. Een belangrijke rol in de typo-4 grafie van het vooroorlogse PTT-drukwerk, werd gespeeld door J.F. van Royen. Hij was lange tijd algemeen secretaris '5 ;van het hoofdbestuur van de PTT, de tweede man bij het staatsbedrijf. Daarnaast was hij actief in alle mogelijke organi saties op het gebied van de kunst, en had hij een zeer dui delijke mening over vormge ving. Uit de diversiteit in stij len die op de tentoonstelling is te zien, blijkt dat hij toch geen stempel heeft gezet op de vormgeving van het druk werk. Kennelijk was Van Royen te veel een kunstlief hebber om zijn eigen smaak te laten overheersen. Wat opvalt aan het drukwerk is het belerende toontje waar mee het publiek destijds werd benaderd. Kenmerkend hier voor is het logo van de ten- toonstelling; het grote staatsbe drijf wijst naar de kleine bur- Een busbiljet uit 1937 van de hand van S.van Vleuten. Busbiljet ten werden op een speciaal formaat gemaakt, zodat ze precies op een brievenbus pasten. van de diensten van de PTT. Op affiches wordt uitgelegd hoe een envelop gebruikt dient te worden. Ook uit een rondschrijven dat te zien is op de tentoonstelling blijkt de houding van het bedrijf ten opzichte van de burger: „Bij raadpleging van 'de naamlijst voor den interlocalen telefoon dienst, die de namen van alle aangeslotenen in Nederland bevat, trok het mijn aandacht, dat Uw naam daarin niet is vermeld", zo begint de brief, die overigens ook een aankon diging bevat van een bezoek aan de deur van een ambte naar van de PTT. „U zult het stellig op prijs stellen", zo schreef men destijds. Het materiaal van de tentoon stelling, dat voor een groot deel afkomstig is van de on langs opgeheven Pers- en Pu- bliciteits Dienst (PPD) van de PTT. staat gerangschikt naar onderwerp. Zo zijn er vitrines ingericht met de telefoon, de luchtpost, het telegram en de postzegels als thema. De post zegels zelf komen niet aan bod, omdat de organisatoren de tentoonstelling wilden be perken tot de typografie van het reklamedrukwerk. De tentoonstelling is tot en met zaterdag 7 mei te zien in het Rijksmuseum Meermanno- Westreenianum/Museum van het Boek, Prinsessegracht 30, Den Haag, van maandag tot en met zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur. Grandioze Lada Show... Op 4,5 en 7 maart houden de Lada- dealers een wervelende show, waar in de hoofdrollen zijn weggelegd voor alle Lada modellen. Van de economische Lada 1200 S, de zeer complete Lada 2105 en Lada 2107, de stoere, vierwielaangedreven Lada Niva tot de krachtige Lada 2104 stationcar en de verrassende Lada Samara. Deze show is een prachtkans om eens uitge breid kennis te maken met de betrouwbaarheid en degelijkheid die voor Lada vanzelfsprekend zijn. En die kennismaking hoeft zich echt niet alleen tot de showroom te beperken. Want natuurlijk kunt u een Lada ook tijdens een proefrit bewonderen. ...met grandioze voordelen. Gedurende de 3-daagse show zijn de Lada-dealers in een nogal gulle bui. En daar profiteert u van als u besluit nog dit voorjaar in een nieuwe Lada te rijden. We houden nog even geheim welke voordelen de dealers voor u in petto hebben. Dat vertellen ze u graag pèrsoonlijk in de showroom. Zeker is in ieder geval dat de Lada- dealers zich van hun voordeligste kant laten zien. Kom dus langs. Met uw hele gezin. En desnoods 'n flinke hoeveelheid bagage/Want elke Lada biedt u 'n oceaan aan comfort en ruimte. Voor 'n verrassend bescheiden prijs. LEIDEN AUTOBEDRIJF VAN HAASTEREN B.V., POTGIETERLAAN 32, TEL 071-310800 NOORDWIJKERHOUT AUTOBEDRIJF A. KLEVERLAAN, DE VLASHOVEN 8, TEL. 02523-73724 Er is al een Lada vanaf 10.395,-. Prijzen incl. BTW en katalysator, excl. afleveringskosten en ML-behandeling. Wijzigingen voorbehouden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 13