Christian Timm geeft glans aan concoursstad Den Haag Edo de Waart begroet als een verloren zoon Excelsior prominent voor het voetlicht Opnieuw werk Van Gogh bij Christie's in veiling Tatoeage-museum in Amsterdam OOK STEINWAY-PIANOCONCOURS NAAR DE HOFSTAD „Randstad voorgetrokken" DTS maakt van Babysii een knappe, hemedie KUNST C^idócSommit VRIJDAG 26 FEBRUARI 1988 PAGINA lf Masterclass Rita Reys ROTTERDAM Jazz-zangeres Rita Reys geeft 1, 8, 15, 22 en 29 maart masterclasses in het Rotterdams Conservatorium, Kaar lessen, die duren van 14 tot 17 uur, hebben het karakter van een interpretatiecursus (jazz-standards). Dinsdagavond 29 maart wordt een concert gegeven waarin de deel nemers van de cursus optreden. Tijdens een aantal cursusdagen en tijdens het slotconcert begeleidt Louis van Dijk aan de piano. Een masterclass voor contrabassisten wordt maandag 7 maart tussen 10.30 en 16.30 uur gegeven door Gary Carr. Donderdagavond 14 april vindt er een presentatie-avond plaats van de Licht Muziekafdeling van het conservatorium in de Doelen; de avond, die wordt gepresenteerd door Pim Jacobs, be gint om 20.15 uur. Onder de optredende mu sici zijn de beste deelnemers van de master class van Rita Reys. LONDEN Het veilinghuis Christies gaat opnieuw een werk van Vincent van Gogh aanbieden. Ditmaal gaat het om het portret van Adeline Ravoux, dat hij kort voor zijn dood in Auvers-sur-Oise voltooide. Het wordt 11 mei in New York geveild. Het portret wordt geschat op 30 miljoen gulden. De eigenaar is onbekend. Het doek is het por tret van de 13-jarige dochter van een herber gier in Auvers-sur-Oise, bij wie Van Gogh de laatste drie maanden van zijn leven inwoonde. Van Gogh schreef op 24 juli 1890 aan zijn broer Theo: „de afgelopen week heb ik een portret gemaakt van de dochter van de mensen Dij wie ik woon. Ik heb hun dit portret geschonken; ik heb een variant ervan voor jou geschilderd". Een maand later pleegde hij zelfmoord. De her bergiers zetten zijn laatst geschilderde doeken rond de baar, waaronder het portret van Adeli- AMSTERDAM Amsterdam is vanaf maandag een „museum" rijker: het Tattoo Museum, een initiatief van de Nederlandse Tattoo Stichting, opent zijn deuren aan de Oudezijds Voorburgwal in het centrum. „Museum" is volgens voorzitter Henk Schiffmacher van de stichting eigenlijk een groot woord. Het is meer een „galerie-achtige" permanente expositie over de geschiedenis van het tatoeëren als volkskunst. Niet alleen de hedendaagse, mo derne tatoeage komt aan bod, maar ook de tradi tionele vormen, waarvan een aantal reeds is uit gestorven. Het Amsterdamse Tattoo Museum is het tweede ter wereld. In San Francisco aan de Amerikaanse westkust is er ook een. DEN HAAG Den Haag maakt zo langzamerhand aanspraak op het predi kaat „Concoursstad". De concoursen van de Stich ting Jong Muziektalent Nederland worden gevoed vanuit het Koninklijk Conservatorium (het eerstvolgende en derde concours is in december van dit jaar), tweejaarlijks worden de Iordens Viool- dagen georganiseerd en jaarlijks kunnen de musi cerende scholieren hun kunnen tonen tijdens het interscholaire concours Edith Stein. Op het professionele vlak krijgt het vorig jaar in het Cir custheater gehouden cellocon cours in april van dit jaar een vervolg met een internationaal Fluitconcours en het Stein- way-pianoconcours, dat tot nu toe jaarlijks in Eindhoven werd gehouden, zal nu om het jaar in Den Haag plaatsvinden. „Eindelijk gaan wij onze ach terstand op het gebied van de ontwikkeling van het jonge Nederlandse muziektalent in halen". Christian Timm, voor zitter van de Stichting Jong Muziektalent Nederland en adjunct-directeur van het Ko ninklijk Conservatorium, stelt dat feit met voldoening vast. Hij is de man die tot taak heeft muzikaal begaafde tot hoogbe gaafde kinderen te „ontdek ken" en te begeleiden. Timm: „De discussie over de waarde van concoursen is in Neder land al zo'n twintig, dertig jaar aan de orde. Ik denk dat dit onze zwakte is: wij praten over iets terwijl in het buitenland al jarenlang wordt ingezien dat alleen door middel van con coursen jonge musici kunnen worden aangesproken op hun talenten. In België en Duits land hebben organisaties op het terrein van jeugdconcour- sen hun 25-jarig jubileum al achter de rug, in Zwitserland en Oostenrijk zijn zij inmid dels al tien jaar bezig. Maar gelukkig zijn wij nu zover dat wij onze „toptien" kunnen la ten deelnemen aan de con coursen van de Europese Unie van -Nationale Muziekconcour sen". Binnen die organisatie heeft Timm zich in korte tijd een vooraanstaande plaats ver worven. Talent Het is een steeds terugkerende vraag: wat is talent? Christian Timm heeft aan de hand van de dagelijkse prak tijk een formule ontwikkeld: a) aangeboren muzikaliteit; b) dispositie ten opzichte van het instrument en c) de juiste mentaliteit, dat wil zeggen dat het kind niet van muziek en niet van het instrument kan afblijven. Timm: „Het is een misvatting te denken dat muziek is aan te leren. Alle elementen moeten reeds aanwezig zijn, de rest is een kwestie van groei en van ontwikkeling. Eigenlijk doen wij niet meer dan „het zonne tje erop laten schijnen" en dat is genoeg. Je zou het kunnen vergelijken met topsport, het ontwikkelen van muziektalen ten is even kwetsbaar. Eén ge ringe blessure of een moment van lichamelijke zwakte en je kan de gouden plak verder vergeten. Daarom proberen wij in het conservatorium voordat de opleiding begint zo veel mogelijk zekerheden in te bouwen". Bij het Koninklijk Conservato rium komen de toekomstige muziekstudenten binnen via een informele test. In een „kindvriendelijke sfeer" wordt ook met ouders en/of docen ten de mogelijkheden bespro ken en bij een positieve uitslag mag het kind toelatingsexa men doen. Timm: „Negen van de tien vallen af. Die afvallers krijgen het advies om fijn door te gaan met muziekmaken, maar dan als hobby. Het is een kwestie van bescherming bie den, dat geldt ook voor de test, die na één jaar wordt afgeno men. Zowel bij het toelatings examen als bij de test worden zware eisen gesteld, maar wij Jong muziektalent. zoals hier gefotografeerd tijdens de Iordens Viooldagen. krijgt in Nederland nog onvoldoende gelegenheid zich te profileren. FOTO: SP zijn in onze formulering strikt eerlijk, daar hebben kind, ou ders en docenten recht op. Ty pisch is dat wij over het alge meen goed contact hebben met de ouders, maar sommige do centen laten zich aan hun pu pil weinig gelegen liggen. Toch vragen wij ons wel eens af: „Wat doen wij allemaal aan die kinderen, waar zijn wij mee bezig?". Na afloop van hun studie gaan de meesten toch naar de orkestscholen of worden leraar aan een mu ziekschool. De bezuinigingen maken hun toekomst niet rooskleuriger. Maar, het is na tuurlijk wel zo: zij hóeven de muziek niet in. Er zijn véél mooie beroepen". Clustervorming De Stichting Jong Muziekta lent Nederland stelt zich tot taak ouders en pedagogen te adviseren over de te volgen net /anuit de voor opleiding wil het Koninklijk Conservatorium de Neder landse muziektalenten samen brengen, zij hebben elkaar no dig en kunnen elkaar stimule ren. Het echte talent - ook hier geldt dat velen zich geroepen yoelen maar weinigen uitver koren zijn - moet snel naar de top kunnen doorstoten, dat ta lent moet voorrang hebben. De cluster van Haagse con coursen is dé weg om het mu ziektalent te ontdekken. De foede samenwerking tussen de tichting, de Iordens Vioolda gen, het Edith Steinconcours en het Steinwayconcours is dan ook een waardevolle zaak. Timm, nauw betrokken bij de akt'iviteiten van de Europese Unie, is van mening dat het Koninklijk Conservatorium binnen ae Nederlandse Con servatoria ook op het gebied van de ontwikkeling van het muziektalent een unieke plaats inneemt: „Wij stoppen veel kwaliteit, veel aandacht, veel zorg en veel tijd in het muziektalent. Onze vooroplei ding geeft de garantie dat het muzikale kina een opleiding volgt met andere muzikale kinderen. Op een normale school behoren zij immers dik wijls tot de outcast. Vooral het echte talent heeft het op de normale school dikwijls moei lijk, ook al omdat zij meestal ook in de gewone schoolvak ken uitblinken. De „toptien" van talenten heeft recht op steun, op activering, op stimu lering. Dat kunnen wij niet al leen, daarbij is financiële steun nodig. Onze sponsors, de Nuts- spaarbank voorop, laten ons gelukkig niet in de steek, maar ook het ministerie van WVC moet inzien dat die „top tien" steun verdient. Wat be treft Den Haag: terecht mag onze stad zich concoursstad noemen, maar „adel ver plicht". Het is voor een stad toch een voorrecht zoveel mu zikale aktiviteiten op het ge bied van het muzikale kind te kunnen koesteren, zoveel ide alen mede te kunnen realise ren. Het is iets heerlijks om dagelijks met deze talenten be zig te zijn". Timm, ambassa deur van het muziektalent, doet zijn werk met hart en ziel. Het plezier in dat werk straalt van hem af. ADRIAAN HAGER Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Amsterdamned (12); 18.45, 21.15. za. wo. ook 13.45. zo. ook 13.45 en 16.15. EUROCINEMA II: Amsterdam ned (12); 18.45, 21.15. zo. ook 13.45, 16.15. Troetelbeertjo8 in wonderland (al); za. zo. wo. 14.00. EUROCINEMA III: Dirty dancing (al); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCI NEMA IV: Fatal Attraction (12); 18.30, 21.30. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Dirty dancing (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Last Emperor (12): 20.00. zo. ook 14.30. Barfly (12); 14.30, 19.00, 21.15. zo. niet 14.30. Amsterdamned (12); Night on tho town (al); Fatal attraction (12); 14.30, 19.00, 21.15. Redder- tjes (al); za. zo. wo. 14.30. TRIA NON (Breestraat 31, tel. 123875): American ninja II (12); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmer straat 52. tel. 071-125414); Show down (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Full metal jacket (16); za. zo. ma. 19.00. Hector (al); za. zo. ma. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Street smart (16); do. vr. za. zo. wo. 14.45. 19.00. ma. di. 19.00. American ninja II (12); 21.15. CITY THEATER II: Stakeout (12); do. vr. zo. 14.45, 19.00, 21.15. za. ma. di. wo. 19.00, 21.15. Speur neuzen (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Big foot and the Hendersons (al); do. 19.00. vr. t/m zo. 15.45, 19.00. wo. 15.45. The witches of Eastwick (12); do. t/m zo. 21.15. ma. t/m wo. 20.15. Out of Africa (al); ma. t/m wo. 20.15. Prick up your ears (16); do. t/m zo. 20.30. KINDERVOORSTELLING Masters of the universe (al); za. zo. wo. 14.30. Bambi; za. zo. wo. 14.00. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Full metal jacket (12); vr. t/m zo. 20.00. Trip to Bountiful (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Who's that girl (al); za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7, tel. 079- 511313): Amsterdamned (12); do. ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14,00, 19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.00. Fatal attraction (16); do. ma. di. wo. 20.00. vr. za. zo. 19,00, 21.30. Dirty dancing (al); do. ma. di. 20.00. vr. 19k00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.00. De reddertjes (al); za. zo. 1 wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Wall street (al); 14.00, a 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2: Fatal at-,, traction (12); 14.00, 18.45, 21.30, zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30." ASTA 3: Sammy Rosie gel C laid (16); 14.00, 19.00, 21.30. zo. i! 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. BA- i BYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): Fatal attraction (12); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 2: Can't buy me lovet (al); 14.00, 19.00, 21.30. za. zo. wo. 19.00, 21.30. BABYLON 3: The pick-up D artist (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo.E 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. CINE-E AC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): i Amsterdamned (12); 16.00, 18.45,2 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, f 21.30. CINEAC 2: Dirty dancing (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3:' Dragnet (al); 14.00, 18.45, 21.30.E zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.r METROPOLE 1 (Carnegielaan,- tel. 456756): The last emperor (al);3 14.00, 20.30. Fantasia (al); zo.- 11.00. METROPOLE 2: The dead I (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,1 16.00, 18.45, 21.30. METROPO- LE 3: Dirty dancing (al); 14.00. (do. i 13.00), 18.45, 21.30. zo. 13.15,1 16.00, 18.45, 21.30. METROPO-f LE 4: Stakeout (al): 14.00, 18.45,8 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: Barfly (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON lJ (Herengracht 13, tel. 462400): Am-: sterdamned (12); 13.45, 18.45,, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: A nightmare on Elmstreet (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45,, 21.30. ODEON 3: Dirty dancing (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30,' 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4:1 Schorem van de school (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Ketting straat 12b, tel. 656402): Oci clor nie (16); 19.15, 21.45. zo. wo. ook1 14.45. STUDIO 2: Oblomow (16);; 18.45, 21.30. STUDIO 3: Ul famiglia (16): 19.00, 21.30., HAAGS FILMHUIS (Dennewe< 56, tel. 459900): Zaal 1:1 love you] 19.30, 21.45. zo. 14.00. 16.15. T<" be or not to be; zo. 14.00, 16.15 J Zaal 2: Prick up your ears; 21.45 J zo. 16.15. Du mich auch; 19.30. zo» 14.00. Zaal 3: 19.30, 21.45. vr 19.30, 22.00. di. 20.00. Home mo- vies; do. The French lieutenant'! woman; vr. Bellissima; za. Le fern r me publique; zo. Hollywood of, bust; ma. Funny girl; dl. Fun witl t Dick and Jane; wo. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Amsterdamned (16) i za. 00.15. CINEAC 2: Dirty dan cing; za. 00.15. CINEAC 3: Drag^, net (16); za. 00.15. 1 KINDERVOORSTELLINGEN E BABYLON 2: Benki; za. wo. 14.00 zo. 13.00, 16.00.* METROPOLE 4 De reddertjes; za. wo. 14.00. zo. 13.00, 15.30. STUDIO 2: Pete1 Pan; zo. 13.30, 15.30. wo 14.30.* STUDIO 3: De troetelbeer 1 tjes 3; zo. 13.15". 15.15. wo. l4.3Q(a Stort uw bijdrage op postgiro 50500 of bankgiro 70.70.70.929 Nederlandse Stichting voor Leprabestrijding/Amsterdam Wibautstraat 135,1097 DN Amsterdam. Tel. 020 - 93 89 73 Edo de Waart en het Rotterdams Philharmonisch Orkest in werken van Bach, Maderna en Elgar. Solist de hoboïst Heinz Holliger. Herhaling vanavond. De Doelen, Rotterdam. Dirigent Edo de Waart is terug in Nederland en het muziekle ven begroet hem met een vreugde als bij de thuiskomst van de verloren zoon. Concer ten gisteravond en vanavond bij het Rotterdams Philharmo nisch Orkest, vier concerten met het Concertgebouworkest, drie concerten met het Neder lands Blazers Ensemble, con certuitvoering in Amsterdam van Wagners' opera „Das kheingold" en in het komende Holland Festival John Adams opera „Nixon in China". En dan de grote vraag: is Edo de Waart (46) de nieuwe man in Hilversum als chefdirigent van het Radio Filharmonisch en als artistiek directeur van het gehele orkesten- en koor- apparaat van de omroep? Niets is directer dan de vraag voor te leggen aan de betrokkene zelf. De Waart, in de pauze van het Doelenconcert: „Het is een feit dat we in onze gesprekken dichter bij elkaar komen. De handtekening onder een con tract is nog niet gezet maar het is dan ook een heel ingewik kelde baan. Het is niet alleen een kwestie van dirigeren, het is een constructie van orkes ten. Eerst moet alles goed doorgesproken zijn". De Waart heeft leergeld be taald. Hij was destijds boos, hij was woest omdat drie orkesten werden samengevoegd tot Ne derlands Philharmonisch or kest, woest ook om alle ellende bij de Nederlandse Opera toen aij muzikaal directeur en chef dirigent was geworden. Hij keerde Nederland de rug toe en werd artistiek leider van Or chestra. Is het dan toch het bloed dat kruipt waar het niet gaan kan? Maar hij heeft het grootste gelijk van de wereld dat eerst alle „ins and outs" bij de omroep op papier moet staan. Al doende leert men. Het is al meer dan twintig jaar geleden dat het Rotterdams Philharmonisch Edo de Waart benoemde tot dirigent en in 1973 tot artistiek leider. Het was gisteravond alsof hij nooit was weggeweest, de samen werking met de Rotterdam mers verliep perfect. Flitsend en voortvarend was de ope ning van het Concert voor oboe d'amore en strijkorkest van Bach met de vermaarde hoboïst Heinz Holliger als so list. Bruno Maderna schreef 250 jaar na Bachs concert zijn derde hoboconcert, wie een hoboïst als Holliger in huis heeft maakt die onmogelijke combinatie Bach-Maderna. Het was een verrassende ervaring dat dit concert, de laatste com positie van Maderna, nog niets heeft verloren van de kracht en de pracht. Na de adembe nemende en fascinerende ope ningsmaten groeit een fantas tisch werk. Groots vertolkt door Holliger en op bezweren de wijze geleid door De Waart. Op zijn naam staat inderdaad „Land of Hope and Glory", maar men zou Elgar tekort doen het daarbij te laten. Hij was per slot in zijn vaderland een nationale figuur van bete kenis dank zij de Enigma-va riaties, enkele oratoria en twee symfonieën. Edo de Waart stortte zich gisteravond met alle energie, vaart en niet te vergeten kundigheid op de tweede symfonie. Geen mees terwerk maar dank zij De Waart zeker goed verteerbaar. ADRIAAN HAGER Edo de Waart, voor het eerst sinds lange tijd weer voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest. FOTO: NOS handen op elkaar. Het mu ziekprogramma werd besloten met diverse nummers in een mer lichter genre, zoals „Ja mes Bond 007 Selection" in een arragenment van Johan de Mey, en „America Panora ma" (J. Darling). „Excelsior" kwam prominent voor het voetlicht en het publiek be dankte daarvoor groots. NOORDWIJK Fanfa rekorps Excelsior speelde 'gisteravond in „De Kuip" de première van haar jaarlijkse uitvoeringen. Voor deze gelegenheid had het korps een aan trekkelijk programma sa mengesteld, waarin zij haar kwaliteiten uitste kend etaleerde. Voorzitter E. van Schie kon digde de verschillende onder delen aan. Het orkest opende met de mars „Washington Grays" van de Zwitser C.S. Grafullade. Een gaaf gespeeld stuk, dat al meteen aantoonde, dat dirigent Sjef Weyers met zijn over het algemeen jongen muzikanten heel wat weet te bereiken. „Excelsior" behoort tot de koplopers van de mu ziekkorpsen in het gewest en bewees deze faam gisteravond ook op het podium van het Noordwijkse dorpshuis. Na de openingsmars lieten de muzi kanten van de fanfare eerst „Music for Band" (A. Waig- nein) en daarna „Point of no return" horen. Aan laatstge noemd werk van de bekende, inmiddels overleden compo nist Pi Scheffer, bewaart het' Noordwijkse Fanfarekorps bij zondere herinneringen. Het werd vorig jaar met veel suc ces op ht bondsconcours ge speeld. Gisteravond excel- leenrde „Excelsoir" met de „Point" van Scheffer. Het eerst deel van het concertpro gramma werd besloten met een mars, en wel „Arroman- ches" van A. E. Kelly. Ter af wisseling volgde een zeer charmant optreden van majo rette en mininrettes. Instuctri- ce mevrouw Kitty van der Brug en de leidsters Yvonne Zonneveld en Jennifer Koele- wijn kregen daarvoor veel dank en lof van de voorzitter en een fors applaus van de zaal. Beroepsinstructrices zijn moeilijk te krijgen, vertelde de voorzitter nog en daarom was men blij met deze vrijwilliger- sters. Ook het drumband-pro gramma, uitgevoerdonder lei ding van Bértus van Schie, vracht een en andermaal de Na de pauze volgde een optre den van Excelsior's eigen to neelgroep. Deze bracht met veel verve het blijspel „Wie een kuil graaft voor een an der" op de planken. De bezoe kers hebben er van genpten. Deze avond had een nog grote re opkomst verdiend. Onder de belangstellenden bevond zich emeritus pastoor P. J. van den Bosch. In zijn speeches vestigde voorzitter Van Schie. er de aandacht op, daqt het fanfarekorps nog nieuwe mu zikanten kan gebruiken. Van avond heeft een herhaling van het programma plaats en za terdag is de laatste avond van de reeks uitvoeringen, het aanvangstijdstip op beide avonden is 19.30 uur. TONEELGROEPEN GLOBE EN THEATER BU RAAD VAN STATE DEN HAAG Minister Brinkman heeft ten onrechte besloten dat toneelgezel schappen met een vast repertoire in het oosten en zuiden niet meer nodig zijn. Hij heeft bovendien zijn beslissing om de subsidie aan de toneelgezelschappen Globe en Theater per 31 juli te beëindi gen te laat bekend gemaakt, daar hij dit minimaal een jaar voor het einde van de subsidieperiode had moeten doen. Dat zei gisteren (donderdag 25/2) mevrouw mr. E.H. Swaab, advocate van de met opheffing be dreigde toneelgezelschappen Globe in Eindho ven en Theater in Arnhem, tijdens de arob-pro- cedure die beide gezelschappen hadden aange spannen tegen minister Brinkman bij de Raad van State, afdeling rechtspraak. Volgens de gezelschappen, die 23 juli 1987 te horen kregen dat de subsidie wordt gestopt, wordt door de maatregelen van Brinkman de Randstad weer het enige centrum van cultuur en wordt cfe rest van het land op dit gebied achtergesteld. Brinkman besloot in 1985 de sub sidie per drie jaar toe te kennen en tussentijds te bekijken of het artistiek beleid moest worden aangepast. De beide gezelschappen, die respec tievelijk 33 en 35 jaar bestaan, stellen echter dat met hen door de minister geen overleg is ge voerd over een eventuele gewenste aanpassing van het artistiek beleid. Bovendien zeggen zij niet voldoende subsidie te hebben gekregen om in elk geval het seizoen 1988/1989 nog te kun nen draaien. De minister weet zich in zijn beleid gesteund door de Raad voor de Kunst. Deze stelt voor dat de toneelvoorzieningen buiten de Randstad worden omgebouwd tot „produktiekernen die op ad-hoc-basis produceren en een grotere va riëteit aan theateractiviteiten bestrijken dan de huidige regionale repertoire-gezelschappen". Dat houdt in dat de toneelgezelschappen per produktie mensen in dienst nemen en aus geen vast team met een eigen repertoire aan toneel stukken meer hebben. Uitspraak op 7 april. Tontelvereniging D.T.S. met: sit" van Bob van Leersum in <1 gie van Henk van Veen. Theater Poort te Den Haag, gisteravr Herhalingen: Vanavond en moi Een blijspel is voor amati verenigingen het meest vj de hand liggende repert< Het geeft de bezoekers plezierige avond en de sp veel plezier tijdens de re) ties. DTS speelde gisteravj het blijspel „Babysit" van van Leersum in twee be< ven van een uur. Het décor had uitgangen noeg om de klucht verri de wendingen te geven, nen dit décor speelde naar hartelust. Twee niei spelers binnen de groep p; uitstekend in de rolverdel Anita Egberts als Maijoleii Evert-Jan Kloet als de Lex. De ietwat brutale ling bezit Anita al van naj en dat is mooi meegenon In haar ondeugende rol koij consequent een natuurlijk] drag handhaven en zich meten met haar tegenspel Evert-Jan had iets te veel in de zaal zitten, die zijl met sappig kommentaar v vendigden, zodat zijn spel op de juiste waarde gei kon worden. Het werd di lijk dat de spelers een nal lijk spelgedrag vertoonde) qua types uitstekend pastel- de te spelen rollen. Het is F zondermeer gelukt om eer zellige toneelavond te brei en daar was het tenslotte

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 36