Fonds voor beeldende kunsten
neemt rol van overheid over
Gouden Beer
Berlijn voor
Chinese film
K«4d6C(SOLIAÓnt
Weergaloze Parkingvan
Loes Luca en Olga Zuiderhoek
Pop Archief wil al snel beginnen
SUBSIDIES KUNSTENAARS KOMEN NIET MEER VAN MINISTERIE
VT
Redding Kleine Komedie gaat
ten koste van andere kunst
ALPHEN AAN DEN RIJN
ROCINEMA I (Van Boet;
FOTO: DARIA SCAGLIOLA
bioscopen
KUNST
WOENSDAG 24 FEBRUARI 1988 PAGINj
Zhang Yimou met de Gouden Beer die hij gisteren ontving in
Berlijn.
FOTO: EPA
Orkater: „Parking" van Loes Luca,
Olga Zuiderhoek, Gerard Thoolen en
Jurriën Rood. Regie: Jurriën Rood.
Spelbegeleiding: Gerard Thoolen.
Dekorontwerp: Alex van Warmer
dam. Met Loes Luca en Olga Zuider
hoek. Theater aan de Haven, Den
Haag, herhalingen t/m zaterdag.
Olga Zuiderhoek is zo'n actrice
die uit een slecht stuk toch nog
altijd zoveel weet te halen, dat
je het kunt waarderen. Van
Loes Luca is gezegd, dat ze
zelfs het telefoonboek leuk zou
kunnen spelen. Sommigen
zien haar als de vrouwelijke
Kees van Kooten. De combi
natie Loes Luca-Olga Zuider
hoek staat garant voor een
avond genieten.
Twee vrouwen zijn door toe
vallige omstandigheden samen
door het leven gegaan. Erna
was bleu en dom en vroeg of
ze zich aan Joyce mocht op
trekken. Na jaren lief en voor
al leed gedeeld te hebben
brengen zij de oude dag door
op een hellend parkeerterrein-
tje: hun eigendom.
„Parking" dwaalt heen en
weer door de geschiedenis van
Joyce en Erna. Vriendinnen
zijn het, al hebben ze elkaar
meer dan eens een hak gezet.
Ze hebben een bankroof ge
pleegd en ervoor gezeten. Een
moord leverde hetzelfde resul
taat op. Ze hebben genoten
van de buit van de bank en
hebben geleden onder het ge
wicht van hun eigen onderne
ming, het parkeerterrein.
Op het perspectivisch geschil
derde parkeerterrein met een
fraai nagemaakte scooter erop
en een blauwe eend en een
gele kever in het platte vlak
zetten Zuiderhoek en Luca
Joyce en Erna neer. Zuider
hoek speelt de kordate Joyce
met zo'n bitsheid, dat de toch
al verlegen Erna van Luca
slechts een enkele maal zelf
tot bloei komt. Dat schept een
slapstick-duo verhouding, die
Paul Newman schenkt
bedrijfswinst weg
WESTPORT De acteur Paul New
man zal de winst van 5 miljoen dollar
die zijn voedingsmiddelenbedrijf
Newmans Own vorig jaar heeft ge
maakt aan het goede doel besteden.
Sinds 1982 heeft het bedrijf al 15 mil
joen dollar voor het goede doel be
stemd. Dit jaar is het bedrag onder
andere bestemd voor de Internatio
nale Liga voor Mensenrechten en de
National Coalition for Homeless, een
daklozenorganisatie. Newmans Own
werd in 1982 opgericht om de bijzon
dere dressing van amateurkok en ac
teur Newman op de markt te bren
gen. Inmiddels maakt het bedrijf ook
spaghettisausen, popcorn en limona
des.
AMSTERDAM De werkgroep
Pop Archief Nederland (PAN) pre
senteert 1 maart haar plannen voor
een „Pop Archief Nederland". Dit
archief moet alle relevante informa
tie op het gebied van popmuziek
gaan bevatten.
Zo zal zo snel mogelijk worden begonnen
met de opbouw van een representatieve
collectie van geluidsdragers, video en lite
ratuur op dit gebied. Het PAN wil casset
tes, platen en jaarboeken gaan uitgeven
en tentoonstellingen, films en lezingen or
ganiseren. „De popmuziek is in de loop
van haar ontwikkeling uitgegroeid tot een
levendig cultuurgebied met belangrijke
maatschappelijke aspecten", aldus de PAN
in een beginselverklaring. „Poporganisa
ties van uiteenlopend karakter hebben
hun maatschappelijk nut inmiddels bewe
zen. Nergens in Nederland is dit cultuur
goed zodanig geordend dat het beschik
baar is en dienstbaar gemaakt kan
worden, laat staan een internationaal uit
dragende functie kan vervullen".
Tijdens de presentatie in het Amsterdam
se Paradiso wordt medewerking verleend
door B.B. King, The Nits en Boudewijn
Büch. Het PAN heeft een begroting opge
steld van 600.000 gulden. Daarvan zou het
ministerie van WVC 350.000 gulden voor
zijn rekening moeten nemen en worden
voor de resterende 250.000 gulden andere
subsidiebronnen aangeboord. Volgens een
woordvoerster van het PAN heeft minis
ter Brinkman nog geen toezegging gedaan
over de gevraagde subsidie van 350.000
gulden.
Kunstwerk
van Munch
gestolen
uit museum
OSLO Een van
de drie „Vampier"-
schilderijen van de
Noorse kunstschil
der Edvard Munch
is gisteren uit het
Munch-museum in
Oslo ontvreemd.
Het museum heeft
een alarminstalla
tie, maar een be
waker die in het
museum woont
kwam te laat om
de diefstal te ver
hinderen. Het doek
„De vampier" van Munch.
van 96 bij 106 een- Munch vervaardig-
timeter maakt deel de de doeken in de
uit van een serie jaren 1893-1894.
van drie, die alle Het gestolen doek
een vrouw laten was verzekerd
zien die een man voor ruim vijf mil-
in de nek kust. joen gulden.
Julien Clerc
naar Den Haag
DEN HAAG Julien Clerc
behoort in Frankrijk tot een
der grootste supervedettes.
Maar ook buiten eigen land
is zijn populariteit enorm.
In Nederland had hij nog
zeer recentelijk een top-tien
hit met het nummer „Belle
Helène". Het is inmiddels
lang geleden dat deze Fran
se ster in ons land was voor
een concert. Clerc komt op
19 april voor een eenmalig
optreden naar Nederland.
Het concert vindt plaats in
het Congresgebouw. De
voorverkoop voor dit con
cert start zaterdag 5 maart.
door de jaren heen een gouden
formule is gebleken, onder an
dere van Laurel en Hardy.
Zuiderhoek kan zo'n type
prachtig spelen. De samenge
balde energie in haar grimas
sen stuwt de humor over het
voetlicht. Daar tegenover staat
een verlegen, fletse Erna van
Luca die slechts een enkele
keer zichzelf overmant om het
hoofd te bieden aan de omge
ving die haar keer op keer de
baas is. Luca speelt de onno
zelheid zelve, knap gedoseerd,
en zo ontstaat het geniale con
trast in de types.
De teksten balanceren tussen
ronduit flauw en melig, tussen
spits en knap verzonnen. Het
gaat ook niet om het wel en
wee van twee waanzinnige da
metjes. „Parking" is slechts
een vehikel voor het talent
van Luca en Zuiderhoek, een
aanleiding om beiden weerga
loos aan het werk te zien.
PETER SNEL
Voor een uitgebrei
agenda, ook voor de 1
mende dagen, raadple
men „UIT", de gratis w
kelijkse bijlage van de
krant.
Gouden Harpen uitgereikt H
Jos Brink, Mieke Telkamp, Hans Vermeulen en Willem Wilmink tonen zich uitermate verheugd
dat Mies Bouwman ze enkele minuten eerder een Gouden Harp had opgespeld. De stichting#*
mus, die de Harpen toekent, vindt dat de vier een grote rol hebben gespeeld bij de promotlê5 jk
vaderlands amusement.
F0T0..^5(
straat 6, tel. 01720-20800):/
sterdamned (12); 13.45, 18,
21.15. ma. di. niet 13.45. i
ROCINEMA II: Amsterdam) E
(12); 13.45. 18.45, 21.15. ma. I
niet 13.45. EUROCINEMA u
Dirty dancing (al); 13.30, 18,
21.00. ma. di. niet 13.30.
ROCINEMA IV: Fatal Attract
(12); 13.30. 18.30, 21.30. r
niet 13.30.
LEIDEN LUXOR (Stations^
19, tel. 071-121239): Dirty dl
cing (al); 19.00, 21.15. wo. 14
LIDO en STUDIO (Steenstr I
39. tel. 124130): Last Emw
(12); 20.00. Amsterdamned
Night op the town (al); Fatal ii
traction (12); Stake out I
14.30. 19.00. 21.15. Redder 1
(al); wo 14.30. TRIANON (Bi SI
straat 31. tel. 123875): Amerii
ninja II (12); 14.30. 19.00, 21
REX (Haarlemmerstraat
tel. 071-125414); Coming ano i
(16); 14.30. 19.00, 21.15.
161
NOORDWIJK LIDO THEA1 lf
(Pr. Bernhardstraat 56.
01719-12800): Hector (al); i
19.00. Inner Space (al);
21.15.
KATWIJK CITY THEATEI c
(Badstraat 30. tel. 01718-740!p
American ninja II (12); >r
14.45, 19.00. ma. di. 19.00. E
foot (al); 21.15. CITY THi
TER II: Angel Heart (16); ma, X
wo. 19.00, 21.15. Speurneui
(al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENW'0
(tel. 01717-4354): The witche
of Eastwick; wo. 20.15. Full n
tal jacket (12); 20.30. Who's II0
girl (al); wo. 14.30. Masten i(
the Universe (al); wo. 15.45.
KINDERVOORSTELLING
Bambi; wo. 14.00. >t
WASSENAAR ASTRA (ln
01751-13269): Raising Ari»B'
(12); ma. di. wo. 20.00. ;er
sic
KINDERVOORSTELLING e(
Who's that girl (al); wo. 14.01 e:
ZOETERMEER PROMENA B!
1,2,3 (Promenade 7, tel. 0aa
511313): Amsterdamned ;t
ma. di. 20.00. wo. 14.00, 20, :11
Dirty dancing (al); ma. di. 20.in
wo. 14.00, 20.00. De redder! lt{
(al); wo. 14.00. Fatal attract in
(16); ma. di. wo. 20.00.
at
DEN HAAG. ASTA 1 (Spui ie
tel. 463500): Fatal attract er
(12); 14.00, 18.45, 21 >p
ASTA 2: A night on the lo 7
(al); 19,00, 21.30. ma. di. i ?,n
14.00. ASTA 3: Hector )k
14.00. Sammy Rosie get Bit
(16); 19.00, 21.30. BABYLO^
(Winkelcentrum Babylon, fc..
471656): Can't buy me love! 7
14.00, 19.00, 21.30. BAB\ [e
2: Fatal attraction (12); 14 e
18.45, 21.30. BABYLON i
The pick-up artist (al); 14.
18.45, 21.30. CINEAC 1 (BT
tenhof 20, tel. 630637): Aimlil
damned (12); 14.00, 18j|
21.30. CINEAC 2: Dragnelil
14.00, 18.45, 21.30. CINE*
3: Dirty dancing (al); 14
18.45, 21.30. METROPOLI -
(Carnegielaan, tel. 456756): 1 C
last emperor (al); 14.00, 20
METROPOLE 2: Barfly f
18.45, 21.30. ma. t/m wo. Ci.4
14.00. METROPOLE 3: 0
dancing (al); 14.00, 18.45, 21; 5.4
Metropole 4: Stakeout
14.00, 18.45, 21.30. MET! 1.5
POLE 5: Innerspace (al); 14i3.0
Hal moonstreet (16); 18.3.0
21,30. ODEON 1 (Herengra
13. tel. 462400): Amsterdami 3.1
(12); 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 2: Het (lot)geval (3 3
13.45, 18.45, 21.30. ODEOI
Dirty dancing (al); 13.45, 18.
21.30. ODEON 4: Scho( j.o
van de school (al); 13.45, 18.3.1
21.30. STUDIO 1 (Ketlii
straat 12b, tel. 656402):
ciornie (16); 19.15, 21.45.33.4
00k 14.45. STUDIO 2: 0U.4
mow (16);; 18.45, 21.30. S 1.1
DIO 3: La lamiglia (16); 19
21.30. HAAGS FILMHl
(Denneweg 56, tel. 459900): I
1: Le jupon rouge; 19.30, ).i
mich auch; 21.45. Zaal 2: Pi
up your ears; 19.30, 21.45.2
3: 19.30, 21.45. Passion; i
Dreamboat; di. Andy Warhoi.3
Heat; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN
ASTA 2: Benji (al); wo. 14
METROPOLE 2: De redd'
tjes; wo. 14.00. 3.1
Sir Alec Guinnes en de Chinese regisseur Zhang Yimou waren
gisteren de winnaars van de Gouden Beren op het filmfestival in
Berlijn.
FOTO: AF
BERLIJN Tijdens het
38ste internationale film
festival van Berlijn is de
film „Het Gouden Koren
veld" van de Chinese re
gisseur Zhang Yimou tot
beste film uitgeroepen en
met een Gouden Beer be
kroond. Het is de eerste
keer in de geschiedenis
van de Chinese Volksre
publiek dat een film van
een van haar regisseurs
deze prestigieuze prijs in
de wacht sleept.
In totaal werden gisteren twee
Gouden en zeven Zilveren Be
ren toegekend. De elfkoppige
jury, onder leiding van de Ita
liaanse schrijver en filmcriti
cus Guglielmo Biraghi, kende
ook een Gouden Beer toe aan
de korte film „De Macht" van
de Joegoslavische regisseur
Zdravko Barisic. In de catego
rie lange speelfilms streden in
totaal 20 films uit 15 landen
om de eer.
„Het Gouden Korenveld" is de
epische verfilming van het le
vensverhaal van een jonge
vrouw in de Zuidchinese pro
vincie Shanxi. De film speelt
zich af aan het eind van de ja
ren 20 en het begin van de ja
ren 30, waarin de Japanse be
zetters grote wreedheden te
gen de bevolking pleegden.
Zhang is een duidelijke expo
nent van een nieuwe generatie
Chinese filmmakers die
hun werk voor China onge
bruikelijk realistisch thema's
als seksualiteit en emotie aan-
„De commissaris" van de Rus
sische regisseur Aleksandr As-
koldov, een film die 20 jaar
lang verboden was in de Sov
jetunie, werd door de jury on
derscheiden met een Zilveren
Beer.
Zilveren Beren werden ook
toegekend aan de Amerikaan
se regisseur Norman Jewison
voor zijn film „Moonstruck"
en de Amerikaanse actrice
Holly Hunter, voor haar rol in
„Broadcast News" van James
Brooks.
Het filmfestival trok een re
cord-aantal bezoekers. Vooral
de Amerikaanse inzendingen
werden door het Berlijnse pu
bliek hogelijk gewaardeerd.
De laatste film die in het ka
der van het festival te zien
was, Steven Spielbergs „Empi
re of the Sun", deed niet mee
in de in de strijd om de beren.
De Engelse acteur Alec Guin
ness kreeg een Gouden Beer
voor zijn hele loopbaan, en een
staande ovatie van het 1200
koppen tellende publiek in het
Zoopalast. De 74-jarige Guin
ness, die twee keer een Oscar
heeft gewonnen, maakte zijn
toneeldebuut in 1934 en is we
reldberoemd geworden door
de veelzijdige rollen die hij op
het toneel en op het zilveren
doek heeft gespeeld.
3.000, 4.000 of 5.000 gulden per
half jaar afhankelijk van de te
maken beroepskosten en de te
verwachten inkomsten.
Het fonds beschikt over een
budget van 29 miljoen gulden.
Voor de beroepskostenvergoe
ding is 9 miljoen gulden be
schikbaar (vorig jaar op jaar
basis 12 miljoen) en voor indi
viduele subsidies 16,5 miljoen.
De rest (3^5 miljoen gulden)
gaat naar kosten van het fonds
zelf. Volgens fondsdirecteur A.
Frankhuizen zal het budget
voor de beroepskosten volgend
jaar nogmaals met 3 miljoen
worden veripinderd. Het bud
get voor de subsidies zal on
aangetast biijven. Wat de sub
sidies betreft is voor beeldende
kunsten 11,5 miljoen beschik
baar, voor vormgeving 2,9 mil
joen en voor bouwkunst 2,1
miljoen.
De Bond van Beeldende
Kunstenaars (BBK) was aan
vankelijk tegen de oprichting
van het fonds. „Wij waren van
mening dat het toekennen van
subsidies en beroepskostenver
goedingen onder de minister
moet vallen. Hij is verant
woordelijk voor het parle
ment, de Raad voor de Kunst
en de beroepswereld. Met de
privatisering van die werk
zaamheden is hij onder die
verantwoordelijkheid uit.
Maar nu dat fonds er toch is
zullen wij er in de fondsraad
aan meewerken en er het bes-
„e van proberen te maken. Wij
zullen ook de activiteiten van
uit die positie kritisch blijven
volgen en met zinnige voor
stellen komen in het belang
van de kunstenaars", aldus
BBK-voorzitter F. Linne-
mann.
Linnemann sprak voorts de
vrees uit dat het budget voor
de beroepskosten in de toe
komst tot nul gereduceerd zal
worden. Evenmin was hij te
vreden over het budget voor
de individuele subsidies. „Er
komt nu 16,5 miljoen in de pot,
terwijl er in het verleden over
25 miljoen gesproken is", aldus
zijn reactie op de oprichting
van het fonds.
KUNSTRAAD OVER PVDA-VOORSTEL
AMSTERDAM Met haar voorstel tot redding van de
Kleine Komedie treft de Amsterdamse raadsfractie van
de Partij van de Arbeid de meest kwetsbare sector van
de kunst. De vreugde over het PvdA-voorstel duurt
dan ook kort. Dit zegt de Amsterdamse Kunstraad, ad
viesorgaan voor de wethouder van cultuur, op de voor
stellen van de PvdA om 4,5 ton vrij te maken voor de
Kleine Komedie.
De PvdA wil dat bereiken door twee ton te onttrekken aan de
programmeringssubsidie voor de Stadsschouwburg, terwijl 2,5
ton vrijgemaakt zou moeten worden van de post „vrije kredie
ten". Wat dat laatste bedrag betreft, betekent een en ander dat
een kwart miljoen weggehaald wordt bij de kleinere groepen en
bij projecten op diverse kunstgebieden, aldus de kunstraad.
De vele suggesties zoals onder meer aangedragèn in het advies
van de kunstraad, die deels overeenkomen met die van Youp
van 't Hek, zijn genegeerd. De extra gelden voor Carré, het
eeuwfeest van het Concertgebouw en -orkest, de energiekosten
van het Muziektheater, het blijft allemaal onaangetast, terwijl in
de budgetten voor incidentele toneelinitiatieven, dans, mime, al
lochtone kunstbeoefening en dergelijke gesneden dreigt te gaan
worden, aldus de kunstraad.
De door de PvdA-voorgestelde verlaging van het produktiebud-
get van de Stadsschouwburg met twee ton is te veel, vindt de
kunstraad, die verder stelt: „In ons advies van december stelden
wij wel een zekere verlaging voor (éénmalig, als gedeeltelijke
dekking voor de Kleine Komedie), maar een verlaging met 2
ton betekent dat in één jaar het produktiebudget zou dalen van
2 miljoen naar 1,8 miljoen. Dat is te veel", aldus de kunstraad.
„De PvdA is blijkbaar geschrokken van de actie van Van 't Hek.
Dat is begrijpelijk. Onbegrijpelijk is dat geen van de alternatie
ven die betrekking hebben op de meer draagkrachtige sectoren
in de kunst zijn aangegrepen, maar dat juist de PvdA haar heil
zoekt in het aanpakken van het meest armlastige deel van de
kunstensector; de kleine groepen en individuele kunstenaars,
groepen die niet in staat zijn de media te mobiliseren", aldus de
kunstraad.
Loes Luca en Olga Zuiderhoek in „Parking".
AMSTERDAM De
Stichting Fonds voor de
Beeldende Kunst, Vorm
geving en Bouwkunst
heeft gisteren voor het
eerst haar plannen voor
de toekomst gepresen
teerd. Deze stichting, die
de rol van het ministerie
van WVC als subsidie-ge
ver moet overnemen,
moet financiële steun ge
ven aan beeldende
kunstenaars, vormgevers
en architecten, in de vorm
van individuele subsidies
en beroepskostenvergoe
dingen. Onder beeldende
kunsten worden ook foto
grafie en video gerekend.
Het fonds wil door het ver
strekken van een financiële
bijdrage kunstenaars in de ge
legenheid stellen zich gedu
rende een bepaalde periode
geheel op hun scheppend
werk te concentreren, of bij
zondere activiteiten te ont
plooien die. voor hun kunste
naarschap van belang zijn.
Daarvoor kent het fonds zes
subsidievormen: een startsub
sidie voor een periode van 12
maanden voor beginnende
kunstenaars (maximaal 35.000
gulden), een werkbeurs voor
professioneel werkende
kunstenaars voor maximaal 12
maanden (maximaal 42.000
gulden), projectsubsidie voor
de uitvoering van een indivi
dueel project, een studiebeurs
voor het volgen van een studie
of cursus van maximaal een
jaar ter verdieping van de pro
fessionele kennis, een presen
tatiesubsidie voor presentatie
van eigen werk in het buiten
land of steun bij de presentatie
van eigen werk in de vorm
van publikatie of catalogus en
een reisbeurs voor maximaal
drie maanden.
De subsidie-aanvragen worden
voorgelegd aan de commissie
individuele subsidies van het
fonds. Deze onafhankelijke
commissie wordt bijgestaan
door subcommissies en werk
groepen op het punt van de se
lectie voor de subsidies.
De beroepskostenvergoeding is
bedoeld voor professioneel
werkende beeldende kunste
naars, met het doel hen tijde
lijk in staat te stellen hun be
roepsuitoefening voort te zet
ten.
Sinds het opheffen van de
Beeldende Kunstenaarsrege
ling (BKR) zijn vele kunste
naars aangewezen op de bij
stand en daardoor niet in staat
hun beroep uit te oefenen.
Voor de vergoeding komen al
leen beeldende kunstenaars in
aanmerking die over onvol
doende inkomsten beschikken
om de beroepskosten zelf te
dragen en die hun professiona
liteit kunnen aantonen.
In de periode van vijf jaar
kunnen beeldende kunste
naars maximaal vijf keer voor
zo'n vergoeding in aanmer
king komen, telkens voor een
half jaar. Zij moeten dan een
lager inkomen hebben dan het
wettelijk minimum loon
(24.000 gulden). De hoogte van
de beroepskostenvergoeding is