„Ik zoek m'n
engagement
bij de buurman
hl
folie bak
!?oor
leidooi
lehoud
leine
omedie
Bekende presentatoren
de deur uit bij TROS
Henk Elsink twee dagen met
blijzijn in schouwburg:
KLUNST
C&idaeSomtwt
DINSDAG 23 FEBRUARI 1988 PAGINA 9
Smeltend ijs als kunstwerk
ENSCHEDE Een smeltend prisma van
ijs, drie meter hoog, is vrijdag en zaterdag
te zien in het Rijksmuseum Twenthe En
schede. Het smeltproces zal niet alleen
zichtbaar zijn, ook hoorbaar. Het prisma is
een idee van de Haagse beeldhouwer Aris
de Bakker en kon tot stand komen door fi
nanciële bijdragen van verschillende be
drijven en met wetenschappelijke en tech
nische bijstand van Twentse Universiteit
en in vriestechniek gespecialiseerde bedrij
ven. Op het ijsprisma wordt wit licht gezet
dat door het prisma in z'n samenstellende
regenboogkleuren wordt ontleed. Naarma
te het smelten vordert, zullen de kleuren
veranderen. Het Rijksmuseum biedt het
publiek vrijdag van 16.00 tot 23.00 uur ge
legenheid het smelt- en verkleuringsproces
te kunnen volgen. Zaterdag gaat het mu
seum om 10.00 uur open. Het hele smelt
proces zal 24 uur duren.
Weer prijs voor
„De Wisselwachter"
DEN HAAG Filmregisseur en -
producent Jos Stelling heeft met
zijn al elders geprezen speelfilm De
Wisselwachter uit 1986, op het in
ternationale festival in Oporto, Por
tugal, eveneens lof geoogst.
Jim van der Woude, hoofdrolspeler
naast Johnny Kraaykamp sr., werd
uitgeroepen tot de beste acteur. Ver
der kende de jury de prijs voor de
beste fotografie toe aan de camera-
lieden van De Wisselwachter. Ten
slotte vond het publiek de film de
beste van het hele festival. De Wis
selwachter kreeg in 1986 al de grote
prijs van het Internationale Film
festival van Sao Paolo in Brazilië.
Vrouw van 113 jaar oud
herinnert zich Van Gogh
ARLES Een vrouw die zich Vincent van Gogh
nog herinnert als een moeilijke klant heeft giste
ren haar 113de verjaardag gevierd en is daarmee
voor zover bekend de eerste persoon in Frankrijk
geworden die die leeftijd bereikt. Jeanne Calment
vierde haar verjaardag in een verzorgingstehuis in
Arles. Volgens vrienden en medisch personeel is
Madame Calment nog goed bij de tijd en mankeert
er niets aan haar geheugen. Zo herinnert zij zich
nog hoe Van Gogh in Arles iets kwam kopen in de
stoffenwinkel van haar oom. „Hij was geen ge
makkelijke klant. Hij was veeleisend en wilde iets
beters dan wij hadden. En hij was niet erg knap
om te zien". Het geheim van haar lange levens
duur was een koude douche iedere ochtend en
wandelingen in het park bij het tehuis, vertelde zij.
Elke twee weken wordt ze het stadje in gereden
om zich te laten kappen.
froege
iondriaan
ntdekt in
imsterdam
MSTERDAM Een
edewerker van het vei-
Ighuis Sotheby heeft
steren in een pand aan
(t Museumplein in Am-
jrdam een vroege Mon-
liaan ontdekt,
et gaat om een impres-
inistisch werk van on-
jveer veertig bij zestig
ptimeter, waarop en-
jle vissersschepen in
n haventje staan afge
leid. Volgens de ont-
kker van het werk, di-
pteur A. van der Werff
In Sotheby, is het schil-
irij vermoedelijk ge-
hilderd in 1906. Hij
(lat de waarde ervan
gens tussen de zestig-
f tachtigduizend gul-
h*
ft werk wordt vermoe
ilijk dit najaar geveild,
yerigens vindt Van der
lerff de vondst nauwe-
ks bijzonder. „Ik krijg
jt er altijd een beetje
jnauwd van als ieder-
n plotseling opspringt
s zo'n werk is gevon-
jn. Dit is gewoon een
ooi, goed geschilderd
grk, dat toevallig van
jondriaan is. Maar het is
?en sleutelstuk in zijn
jerk, niet heel bijzon-
lergelijke schilderijen
ijn ook al terug te vin-
en op de expositie
Mondriaan - van figu-
tie naar abstractie", die
gelopen weekeinde in
t Haags Gemeentemu-
iim is geopend. Dit
krt werk werd tien jaar
leden nog voor zo'n
Sr- a vijfduizend gul-
jn geveild. Door de toe-
mende waardering
•or Mondriaans latere
srk is echter ook zijn
oegere werk plotseling
el meer waard gewor-
in, aldus Van der
ërff.
UTRECHT Op het top
punt van zijn roem, het
seizoen '74-75, stond hij
tien keer in een uitver
kocht Congresgebouw in
Den Haag en speelde hij
zes weken achtereen in
een redelijk gevuld Am
sterdams Carré. Nu blijft
het beperkt tot twee op
tredens morgen en over
morgen in de Koninklijke
Schouwburg in Den Haag
en is Amsterdam op de
tourneelijst maar overge
slagen. Henk Elsinks
roem is duidelijk tanende.
Toch stond de 53-jarige confe
rencier vorige week twee
avonden voor een uitverkoch
te Stadsschouwburg in
Utrecht en was ook het Rot
terdamse Luxortheater eind
vorig jaar zes keer redelijk
bezet voor zijn nieuwste voor
stelling „Blij zijn". Een oogst
waarmee heel wat „grappen
makers", zoals Elsink zichzelf
en zijn collega's betitelt, te
vreden zouden zijn.
Henk Elsink, het karakteris
tieke, wat hese stemgeluid
nog steeds onaangetast, maar
de ogen buiten het podium
bijgestaan door een goudkleu
rige bril, is bezig aan zijn vij
fendertigste seizoen als ko
miek. Een periode waarin het
aantal optredens van niets
groeide tot honderden per
jaar en weer daalde tot zo'n
zeventig per seizoen. Vrijwil
lig, dat wel. Elsink, bij wie
geen spoortje vermoeidheid te
bespeuren is, ondanks een reis
van zo'n vier uur van zijn wo
ning op Majorca naar de
schouwburg in Utrecht: „Ik
kon het niet meer aan. Als je
honderdveertig optredens per
jaar hebt legt dat een enorme
druk op je. Ik heb gezegd: ik
ben nou 53, ben vanaf mijn
achttiende in dit vak bezig, en
nu wil ik wel blijven optre
den, maar alleen op mijn
voorwaarden. En die zijn dat
ik vier maanden per jaar op
treed en dat ik voor de rest
van de tijd eindelijk eens doe
waar ik zelf zin in heb".
Blij
Het werken onder zijn eigen
voorwaarden heeft in ieder
geval geleid tot een gemoeds
toestand die Elsink inspireer
de tot zijn programma „Blij
zijn": een conventioneel thea
terprogramma, volgens het al
oude stramien van een sketch
en een liedje, zonder veel pre
tenties. Henk Elsink wil niet
anders en kan niet anders,
zegt hij. „Het zijn gewoon wat
leuke dingen achter elkaar
gezet, dingen die me persoon
lijk aanspreken. Ik ben een
ouderwets, traditioneel ko
miek, houd me niet bezig met
actuele zaken. Ik heb geen
politieke zaken nodig, maar
zoek mijn engagement meer
bij de buurman. Zo werk ik al
jaren, de mensen verwachten
ook niet anders. Natuurlijk
ben ik wel geëvolueerd in die
vijfendertig jaar, maar je
brengt toch steeds jezelf mee.
En je kan jezelf niet verande
ren".
Het verwijt dat zijn aanpak
verouderd is legt hij met een
gerust hart naast zich neer.
„Als je ziet wat Toon Her
mans niet verguisd is omdat
hij niet vernieuwde, niet
„geengageerd" was. Maar dat
is nu ook over. Natuurlijk ben
je allemaal een keer verou
derd. Dat geldt voor alle al
wat oudere grappenmakers.
Over twintig jaar geldt dat
ook voor Freek en Youp, en
Frisse Jongens. Ik herinner
dan steeds aan wat Louis Da
vids ooit zei: „Het gaat er niet
om wat je zegt, maar wie het
zegt". Het draait toch om die
ene persoon op het podium,
die moet de boel naar zich
toetrekken".
Slijtage
Elsinks gelijk wordt die
avond bewezen in zijn eigen
programma in de Utrechtse
Stadsschouwburg. Van enige
slijtage is na 35 jaar voortbor
duren op dezelfde succesfor
mule weinig te merken. El
sink staat op het toneel alsof
hij ter plekke improviséert,
zet typetjes neer die nog net
zo subtiel zijn dat de geloof
waardigheid behouden blijft
en maakt grappen die uitbun
dige lachsalvo's opleveren.
Enig nadeel is dat hij sommi
ge „running-gags" net even té
lang uitmelkt, al lijkt dat voor
het publiek nauwelijks een
bezwaar.
De krantenrecensies op „Blij
zijn" waren niet altijd even
gunstig. Hoewel Elsink de ge
moedelijkheid zelve is, vlamt
er toch iets op als hij enkele
van die kritieken voor de
geest haalt. „Ik kan goed te
gen kritiek, maar als het echt
onredelijk is dan wil ik slaan.
Dan word ik razend. Zoals
met het Nieuwsblad van het
Noorden, waar ene meneer
Jacques d'Ancona mijn show
in Groningen besproken
heeft. Dan wil ik echt vech
ten, omdat de kritiek niets
met mijn show te maken
heeft".
Hoereren
Het zijn dat soort zaken die
hem indertijd deden besluiten
anderhalf jaar uit het vak te
stappen en die leidden tot zijn
verhuizing naar het Spaanse
Majorca. Ver weg van wat hij
betitelt als „alles d'rom en
d'ran": de kritieken, de kin
nesinne, de corrumpering van
een leven in de schijnwerpers.
Elsink: „Ik ben op Majorca
bevrijd van alles d'rom en
d'ran, van al die minder leuke
dingen die aan het artiesten
vak kleven. Ik hoef niet meer
zo nodig die aardige jongen te
spelen voor de radio, hoef niet
meer te hoereren met Jan en
alleman. Er zijn mensen die
's nachts niet kunnen slapen
als ze twee weken niet in de
roddelbladen staan. Ik heb er
gelukkig geen last van, maar
heb het blijkbaar ook niet no
dig. Het lijkt onverstandig,
want je bent uit beeld, buiten
de publiciteit. Ik heb in het
verleden drie keer zes weken
in Carré gestaan. Dat is heel
leuk, maar als je ziet wat je er
voor moet doen, al die recla
me voor jezelf Dat ligt me
niet. Ik kan mezelf niet ver
kopen, dat zit een beetje in 't
nest, in die Twentse achter
grond van me. Ik beschik
over een te grote dosis be
scheidenheid. Ik denk dan
vaak aan Fons Janssen, die
nooit één interview gegeven
heeft maar toch de zalen vol-
kreeg. De publiciteit heeft op
hem geen enkele vat gehad".
Moeilijker
Elsink weet dat het de laatste
jaren wel moeilijker is gewor
den zonder een stringent pr-
beleid. Radio en tv doen, en
kele uitzonderingen daargela
ten, nog bitter weinig aan de
promotie van de vaderlandse
conferenciers en in aangren
zende vakgebieden werkzame
artiesten. De tijd van een ra-
FOTO: ANP
dio-programma als NAR (Ne
derlandse Artiesten Revue)
ligt al weer enkele jaren ach
ter ons. Elsink: „We worden
niet meer gedraaid. Men kan
het geduld misschien niet
meer opbrengen, misschien
duren conferences te lang.
Misschien was het ook een
tijdsbeeld, de periode '65-'75.
Mensen kenden complete
conferences uit hun hoofd:
Hermans' „leg neer die bal",
Paul van Vliets „Bram", mijn
„lift". De Gouden Dagen. Die
tijd is voorbij".
Het deert hem niet echt. „Het
Congresgebouw liep vol met
mensen die alleen maar
„Harm met zijn harpje" en
„de lift" wilden horen, maar
die teleurgesteld waren als ik
ook nog begon te zingen, want
dat kenden ze niet. Dat was
niet écht leuk". Ook finan
cieel maakt het hem weinig
meer uit. „Ik heb in die tijd
natuurlijk wel gezorgd voor
perioden dat het wat minder
gaat. Het zou ook een schande
zijn als ik dat niet had gedaan
en straks een beroep moest
doen op de bijstand, na zoveel
gouden jaren". Vooralsnog
verdient hij ook nu, met ze
ventig voorspellingen per jaar,
een meer dan redelijke boter
ham. Op zijn voorwaarden,
dat wel.
KOOS VAN WEES
Met belerend vingertje wendt Youp van 't Hek zich tot het publiek in de „uitverkoch
te" Kleine Komedie, dat zijn pleidooi tot behoud van het theater kwam aanhoren.
FOTO: ANP
TERDAM In een let-
tot de nok toe gevulde
Ié Komedie heeft de ca-
jier Youp van 't Hek gis-
en W van Amsterdam
gemeenteraad proberen
plijk te maken dat dit the-
met een beetje goede wil
kan blijven. Meer dan
ïnd mensen kwamen naar
..politieke voorstelling",
[in Van 't Hek een laatste
deed het „leukste en
jste theater van en voor
gewone Amsterdammer"
sluiting te behoeden,
[ïonderd mensen, onder
cultuurwethouder M.
gistra, zaten op elkaar ge-
in de zaal, terwijl buiten
Mde deur nog eens hon-
Wbelangstellenden via een
Wlsinstallatie mee konden
van het protest in het
Van 't Hek, die in een adver
tentie had beloofd de benodig
de vijf ton subsidie zelfs met
zijn paar jaar mavo op de
kunstbegroting te kunnen vin
den, hield woord. „Door een
paar onzinposten te schrappen
en bij andere theaters één pro
cent weg te halen" bespaarde
hij ruim één miljoen gulden.
Zo kan volgens hem het eeuw
feest van het Concertgebouw
met een ton minder toe, de
stadsschouwburg met vier ton,
moeten mensen met vrijkaar-
tjes gaan betalen (125.000 gul
den) en en kan op de telefoon
rekening van het Muziekthea
ter 150.000 gulden bespaard
worden. Tenslotte levert een
korting van één procent van
de totale subsidie aan toneel,
muziek, dans en mime nog
eens een bezuiniging van
290.000 gulden op, aldus Van 't
Hek.
Wethouder Luimstra reageer
de vanuit de zaal met de op
merking dat Van 't Hek met
zijn voorstel wel over de bud
getten van andere instellingen
en gezelschappen beschikt.
Dat wuifde van 't Hek meteen
weg: „Al die andere theaters
hebben tot nu toe ook nog niks
van zich laten horen voor 't
behoud van de Kleine Kome
die".
A. 's-Gravesande, directeur
van het Holland Festival, stel
de voor de 540.000 gulden ge
meentesubsidie aan het festi
val maar voor de Kleine Ko
medie te bestemmen. Er wordt
toch al zoveel bezuinigd, dat
het volgens hem toch weinig
zin héett om ,„zo" dit festival
nog langer te organiseren.
Artistiek leider G.J. Rijnders
van Toneelgroep Amsterdam
verklaarde dat „Van 't Hek
absoluut niet weet hoe 't in el
kaar zit". Volgens Rijnders
zijn van de subsidie voor zijn
gezelschap onder andere hon
derd mensen aan het werk.
„Als er op onze subsidie bezui
nigd wordt, betekent dit dat
mensen op straat komen te
staan".
De PvdA-fractie in de Am
sterdamse gemeenteraad wil
nog een maal 4,5 ton subsidie
geven aan theater de Kleine
Komedie. Het raadslid Cnoop
Koopmans maakte dit gisteren
bekend. De subsidie zou vol
gens Cnoop Knoopmans een
malig moeten zijn, totdat de
theaterevaluatie deze zomer
door de Kunstraad wordt uit
gebracht.
Na werkzaamheden voor commerciële stations
HILVERSUM De TROS op
Radio Drie ondergaat binnen
kort een aanzienlijke aderla
ting. De directie van deze om
roep heeft namelijk besloten
de contracten met discjockeys
Ferry Maat, Tom Mulder en
Jeroen Soer niet te verlengen,
omdat hun werkzaamheden bij
satelliet-radiostations Cable
One en Radio 10 niet verenig
baar zijn met hun baan bij de
TROS. „Ze werken voor se
rieuze concurrenten van ons;
je kunt ze dan moeilijk in
dienst houden. Zoiets is on
denkbaar", zegt TROS-woord-
voerder Leo Schiltmans.
Ferry Maat vertrekt al per 1
april, terwijl de contracten met
Soer en Mulder tot respectie
velijk 1 september dit jaar en 1
april 1989 lopen.
Hoewel de TROS aanvankelijk
zelfs van plan was de nieuws
voorziening voor het satelliet
station Radio 10 te verzorgen,
heeft de omroep die belofte nu
ingetrokken. „We hadden niet
verwacht dat het deze vorm
zou aannemen. Bovendien
heeft onze nieuwe algemeen
directeur, Wolzak, in deze
kwestie een belangrijke rol ge
speeld', zegt Schiltmans.
„We hadden niet gedacht dat
het mogelijk zou zijn binnen
de huidige mediawet Neder
landstalige, commerciële ra
dioprogramma's te maken. Als
TROS vervullen we al jaren
een voortrekkersrol als het
gaat om de invoering van
commerciële omroep. Wij pro
beren dat via de voordeur te
realiseren, maar dat wordt
krampachtig tegengehouden
door de overheid. Diezelfde
overheid schept echter wel de
mogelijkheid voor Soer en
Willem van Kooten (respectie
velijk Radio 10 en Cable One,
red.) om hun commerciële as
piraties bot te vieren. En op
dat moment zijn het concur
renten van ons en elke con
current nemen we serieus".
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
mmiK-A
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6, tel. 01720-20800): Am-
sterdamned (12); 13.45, 18.45,
21.15. ma. di. niet 13.45. EU
ROCINEMA II: Amaterdamned
(12): 13.45. 18.45, 21.15. ma. di.
niet 13.45. EUROCINEMA III:
Dirty dancing (al); 13.30, 18.30,
21.00. ma. di. niet 13.30. EU
ROCINEMA IV: Fatal Attraction
(12); 13.30, 18.30, 21.30. ma. di.
niet 13.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): Dirty dan
cing (al); 19.00, 21.15. wo. 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39. tel. 124130): Laat Emperor
(12); 20.00. Amaterdamned (12);
Night on the town (al); Fatal at
traction (12); Stake out (al);
14.30, 19.00, 21.15. Reddertjea
(al); wo 14.30. TRIANON (Bree-
straat 31, tel. 123875): American
ninja II (12); 14.30. 19.00, 21.15.
REX (Haarlemmerstraat 52,
tel. 071-125414); Coming angela
(16); 14.30, 19.00, 21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel.
01719-12800): Hector (al); ma.
19.00. Inner Space (al); ma.
21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
American ninja II (12); wo.
14.45, 19.00. ma. di. 19.00. Big-
toot (al); 21.15. CITY THEA
TER II: Angel Heart (16); ma. di.
wo. *19.00, 21.15. Speurneuzen
(al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): The witches
of Eastwick; wo. 20.15. Full me
tal jacket (12); 20.30. Who's that
girl (al); wo. 14.30. Masters of
the Universe (al); wo. 15.45.
KINDERVOORSTELLING
Bambi; wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Raising Arizona
(12); ma. di. wo. 20.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27.
tel. 463500): Fatal attraction
(12); 14.00, 18.45, 21.30.
ASTA 2: A night on the town
(al); 19,00, 21.30. ma. di. ook
14.00. ASTA 3: Hector (al);
14.00. Sammy Rosie get laid
(16); 19-00, 21.30. BABYLON 1
(Winkelcentrum Babylon, tel.
471656): Can't buy me love! (al);
14.00, 19.00, 21.30. BABYLON
2: Fatal attraction (12); 14.00,
18.45, 21.30. BABYLON 3:
The pick-up artist (al); 14.00,
18.45, 21.30. CINEAC 1 (Bui
tenhof 20. tel. 630637): Amater
damned (12); 14.00, 18.45,
21.30. CINEAC 2: Dragnet (al);
14.00, 18.45, 21.30. CINEAC
3: Dirty dancing (al); 14.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 1
(Carnegielaan, tel. 456756): The
last emperor (al); 14.00, 20.30.
METROPOLE 2: Barfly (12);
18.45, 21.30. ma. t/m wo. ook
14.00. METROPOLE 3: Dirty
dancing (al); 14.00. 18.45, 21.30.
Metropole 4: Stakeout (al);
14.00, 18.45, 21.30. METRO
POLE 5: Innerapace (al); 14.00.
Hal moonstreet (16); 18.45,
21.30. ODEON 1 (Herengracht
13. tel. 462400): Amaterdamned
(12); 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 2: Het (lot)geval (al);
13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3:
Dirty dancing (al); 13.45, 18.45,
21.30. ODEON 4: Schorem
van de school (al); 13.45, 18.45,
21.30. STUDIO 1 (Ketting
straat 12b, tel. 656402): Ocl
ciornie (16); 19.15, 21.45. wo.
ook 14.45. STUDIO 2: Oblo-
mow (16);; 18.45, 21.30. STU
DIO 3: La famiglia (16); 19.00,
21.30. HAAGS FILMHUIS
(Denneweg 56, tel. 459900): Zaal
1: Le jupon rouge; 19.30. Du
mich auch; 21.45. Zaal 2: Prick
up your ears; 19.30. 21.45. Zaal
3: 19.30, 21.45. Passion; ma.
Dreamboat; di. Andy Warhol's:
Heat; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN
ASTA 2: Benji (al); wo. 14.00.
METROPOLE 2: De redder
tjea; wo. 14.00.
Cable One, waar Tom Mulder
drie uur per dag een ochtend
programma verzorgt, is En
gelstalig en is op dit moment
te ontvangen via de kabelnet
ten van Amsterdam, Rotter
dam, Veenendaal, Hengelo,
Leeuwarden, West-Berlijn en
Glasgow. Radio 10 is Neder
landstalig en start officieel op
7 maart. De netten waarop dit
wordt doorgegeven zijn nog
niet bekend. Ferry Maart
wordt bij Radio 10 program
maleider en bovendien ver
zorgt hij, evenals Jeroen Soer,
elke dag een drie uur durend
programma. Overigens zal ook
Adam Curry, de veronica-dj
die naar Amerika vertrok, zes
uur per week aan (band)pro-
gramma's maken voor Radio
10.
De TROS betreurt het vertrek
van de belangrijke dj's zeer.
„Met name een discjockey als
Ferry Maat was natuurlijk ge
zichtsbepalend voor onze om
roep. Naar mijn idee is hij de
beste in dit vak', zegt Schilt
mans. „Ik denk dat dit wat ons
nu overkomt iets is waar an
dere omroepen ook rekening
mee moeten houden. Door de
satellietstations komt er een
grote vraag naar ervaren
krachten. Alhoewel het jam
mer is dat ze weggaan, moeten
we zo reëel zijn dat iedereen
vervangbaar is. Achter de
schermen zijn we overigens al
een tijdje bezig met het oplei
den van een nieuwe generatie
van presentatoren, dus op zich
hoeft het vertrek geen proble
men op te leveren
SANDER LINDENBURG