Mill 11=
mi E
Uitbundigheid
siert de jeugd
Mooi van buiter
maakt mooi
van binnen
ZOMER-KLEURKAART
IN BLOESEMTINTEN
„Mode
brengt
mensen
op
een
dwaalspoor"
Wachten is een eigenaardige
bezigheid. Als je zelf op tijd bent
en je wacht in de regen op een
bus die veel te laat is, dan is dat
onaangenaam. Maar als je be
wust wat vroeger bent en je af
spraak in het Schiphol-Hilton
geldt twee aardige vrouwen die
met zekerheid stipt zullen zijn en
aan je reeds ingeschonken glas
wijn een boeiende conversatie
gaan toevoegen, dan is wachten
een luxe. De meewarige blik in
de ogen van de barkeeper ver
dwijnt als ijs in een kop hete
soep wanneer zijn eenzame
klant gezelschap krijgt van An-
gelique Hogendoorn en Elisa
beth Reijenga. Beiden hebben
veel gewerkt als mannequin en
fotomodel, maar de laatste tien
jaar timmeren zij vooral aan de
weg met hun bureau „Model In
ternational" in Haarlem.
Over hun leeftijd doen Angeli-
que (43) en Elisabeth (40) niet
moeilijk, want de tijd krijgt op
hen toch amper greep. Hun na
men horen eigenlijk thuis in het
Guinness Book of Records,
want ooit organiseerden ze ze
ventien verschillende mode
shows in drie dagen. Angelique
en Elisabeth hadden toen de
zorg over 1250 kledingstukken,
3180 accessoires, 28 modellen,
28 kleedsters, alsmede kap
sters, visagistes en mensen voor
het licht, de muziek en de op
bouw van de bühnes. Na die
krachtsinspanning kunnen ze al
les aan.
Nu hebben ze het even wat rus
tiger. Hun houdingcursus voor
modellen, mannequins en dress-
men staat één seizoen stil, om
dat zij daar een nieuwe vorm en
een nieuwe naam voor zoeken.
Samen vertellen ze: „Die cursus
is eigenlijk bedoeld voor het
verbeteren van de houding én
het zelfvertrouwen. Er komen
ook niet alleen mooie mensen.
Onze cursisten zijn meestal uit
de leeftijdsgroep 18 tot 45 jaar".
VROLIJK
Het is al weer zeven jaar gele
den dat Elisabeth Reijenga en
Angelique Hogendoorn hun eer
ste modeshow organiseerden. In
de modewereld verbaast men
zich er nog steeds over hoe
twee vrouwen na zo'n lange tijd
nog net zo vrolijk en goed kun
nen samenwerken als in het be
gin. Twee vrouwen die naast
hun werk ook nog aandacht
moeten schenken aan hun res
pectieve man en kinderen en
aan het huishouden. Elisabeth
en Angelique blijken twee gelijk
gestemde zielen te zijn met een
humorvolle, filosofische inslag.
Zij kenden echter een totaal ver
schillende start in de wereld van
kleding en show.
Zo begon het allemaal. Elisa
beth: „Ik ben echt in de mode
opgegroeid. Mijn vader had tex
tielzaken en ik showde al op
mijn zesde kleding. Ik ben later
Onze
verrichtingen
in de Golf
hebben hun
sporen
nagelaten. De
Jantjes zijn en
blijven
populair
(C&A).
FOTO: PR
De modethema's voor de
jeugd zijn afgekeken van de
volwassen mode, maar zijn
nóg uitbundiger! Vrolijke fi
guurtjes uit stripverhalen en
cartoons laten zich bekijken
op droge shorts, sweats, po
lo's en T-shirts. Olympische
motieven staan ook hoog ge
noteerd. Voor aanhangers der
„klassieken" op het gebied
van kleding is er keus in het
marine-thema, dat niet alleen
in semi-matrozengoed is uitge
voerd, maar ook in blauw/wit
te blokstrepen, seinvlaggetjes
en college-logo's. Er zijn sug
gesties uit de watersport, wie
lersport en fitness-wereld, die
voor de wat, rustiger uitgedos
te jongelui uitmonden in ver
fijnder clubsportsweaters en
cruise-kleding. Het lijkt of de
romantiek voor meisjes heeft
afgedaan, maar niets is minder
waar. Meer dan ooit viert
bloempjesdessin hoogtij, als
.argeloze herinnering aan de
jaren '50-'60. Blazertjes voor
koele dagen worden gecombi
neerd met shorts, bermuda's
en zeemansbroeken. Tenslotte
zijn de Nederlanders nog altijd
een zeevarend volkje. Onze
verrichtingen in de Golf heb
ben hun sporen nagelaten. De
Jantjes zijn en blijven populair.
TINY FRANCIS
Angelique
Hogendoorn
(links) en
Elisabeth
Reijenga van
Model
International"
horen eigenlijk
thuis in het
Guinness Book
of Records;
ooit
organiseerden
zij zeventien
verschillende
modeshows in
drie dagen.
FOTO: MILAN
KONVALINKA
doorgegaan als fotomodel en
mannequin. Na de geboorte van
mijn twee kinderen wilde ik weer
gaan studeren, medicijnen of
psychologie. Maar toen ont
moette ik Angelique. En nu wer
ken we al tien jaar met zeer veel
plezier samen".
Angelique begon „op latere
leeftijd". „Ik werd pas op mijn
dertigste gevraagd als model/
mannequin te gaan werken",
vertelt ze. „Ik vind ook dat ik
pas na de geboorte van mijn
zoon mooi ben geworden". Zij
kreeg plotseling een golf van
complimenten over zich heen,
werd op een voetstuk gezet.
Maar dank zij het verantwoorde
lijkheidsgevoel van de trouwe
moeder en echtgenote die zij is,
liet Angelique zich niet gek ma
ken; de meeste opdrachten in
het buitenland wees zij af.
De kleding kan nog zo slecht
zijn, elke ontwerper of confec
tionair kan altijd een goed geor
ganiseerde en vooral gezellige
show verwachten van Model In
ternational, omdat de beide „di
rectrices" altijd bij de show aan
wezig zijn. Elisabeth: „Ik regis
seer, spreek, laat de modellen
op tijd opkomen en afgaan en
hou het licht en de muziek in de
gaten".
Angelique fungeert als floorma
nager en ziet toe op de styling
van de show, d.w.z. de choreo
grafie en de afwerking. „Ik let
op dingen die het publiek niet
ziet. Je moet streng zijn. Manne
quins hebben leiding nodig. Ze
leven vaak in een roes en weten
dan niet wanneer ze moeten op
komen. Ze mogen niet te re
laxed worden". Het zakelijke
toontje waarmee modellen toe
gesproken moeten worden,
wordt bereikt door hun tijdens
hun werk een nummer te geven
en niet bij hun naam te noemen.
RELATIVEREN
Na zoveel jaar hard werken is
het leidingevende duo van Mo
del International alles steeds
meer gaan relativeren. Die ont
spannen houding houdt hen op
de been en biedt tevens moge
lijkheden voor nieuwe plannen.
Angelique en Elisabeth, die in
den lande ook assertieve en so
ciale vaardigheden onderwijst,
zien als nieuwe uitdaging ook
wel iets in het geven van per
soonlijke kleedadviezen. Ge
woon een klant een paar dagen
mee de stad in nemen, kleren
kopen, kapper en visagiste be
zoeken, hapje eten enzovoort.
„De meeste Hollanders kunnen
niet combineren", weet Elisa-
TIEN JAAR
MODEL INTERNATIONAL"
beth Reijenga. „Ze hebben vaak
veel kleren, terwijl ze aan een
paar basisdingen genoeg zou
den hebben". Maar er zijn ook
mensen die nooit willen veran
deren. Voor die groep heeft An
gelique Hogendoorn een hard
en eerlijk advies: „Leer aan je
zelf te wennen in je nieuwe kle
ren. Dat is een leerproces. Bij de
meeste vrouwen zit ingekapseld:
m'n vent vindt het wel goed zo
als ik nu ben. Hun omgeving is
dan bepalend, niet hun eigen ik.
Je moet kritisch kijken naar je
zelf".
Is mooi zijn dan echt zo belang
rijk? Op zich niet, menen Elisa
beth en Angelique, maar hoe
meer je uit jezelf haalt hoe meer
voldoening je voelt. Je wordt
dan ook mooi van binnen en dat
straal je dan weer uit. En daar
gaat het om.
HERMAN JANSEN
Galante kleuren voor de zomer
die levenslust moeten uitstralen.
Dit predikt Shiseido, het Make
up Huis waarvan Serge Lutens
zich dit seizoen heeft laten inspi
reren door de middeleeuwse
vlaggekleuren, die krachtig
overkomen, zoals fuchsia, paars,
blauw, geel en oranje. Over het
algemeen echter houdt de lente/
zomer-maquillage het op teer en
bekoorlijk. De teint is licht en de
lipstick en de oogschaduw pas
sen zich aan. Dit is niet al te
leuk voor vrouwen die graag
met een gebronsde huid pron
ken. De blondines en roodhari-
gen zijn goed af met de New
Look: „Les Bouquets" van Dior,
die beeldschone vierkleuren
doosjes eyeshadow in de collec
tie heeft. „Les Classigues" van
Dior is een serie van acht kleu
ren om huidoneffenheden op het
gelaat te verdoezelen. „Special
Fluid Make-up Extra Soft" van
Sans Soucis (in lichte kleuren)
geeft de huid een fluwelig aan
zien; het is een perfecte fond de
leint, waarin een natuurlijke
vochtbinder Aloë Vera zit. Lan
caster laat de lente inluiden met
koele, gebleekte pastels als he
melsblauw, vanille en teer lila;
naar de zomer toe komen rozi
ger tinten aan bod. Het portret
van de vrouw werd door Lancó-
me speels en sprekend met frui
tige züurtjeskleuren getekend.
„Lumière des Andes et Menthe
a l'eau" geeft een impressie van
koel stromend water, waarbij in
zacht mint opgemaakte ogen.
Voor de brunette verdiept zich
de eyeshadow met warme ko
pereffecten (oogpotlood „Bleu
Profond") en eyeshadow „Frian-
dise" en Reflet", respectieve
lijk perzik/jade en bruin, samen
gesteld op koper en goudgeel.
De lippen worden aard-oranje
gekleurd.
TINY FRANCIS
KLEURADVISEUSE
RUBINGH:
Mevrouw Rubingh (links), bezig met het vaststellen van de juiste kleurcombinaties:
„Een onderzoek is maar één keer in je leven nodig".
FOTO: MILAN KONVALINKA
Mevrouw R. Rubingh uit Noord-
wijk is er een kleine drie jaar ge
leden als één van de eersten in
Nederland mee begonnen: het
geven van adviezen aan mensen
die wel eens precies willen we
ten welke kleuren in kleding en
make-up bij uitstek passen bij
de tinten van hun huid, haar en
ogen. Zelf werd zij op die manier
ooit in de Verenigde Staten ge
adviseerd. „Het was zo simpel,
dit moet Nederland weten,
dacht ik toen".
Aldus geschiedde. In Londen
volgde mevrouw Rubingh, die
van oorsprong schoonheidsspe
cialiste is, de Amerikaanse cur
sus „Color Me Beautiful". Zij
heeft nu een eigen praktijk en
leidt „Kies Je Kleur", de Neder
landse afdeling van de inmiddels
wereldwijde organisatie.
De basis voor het kleurengebeu-
ren werd gelegd door de kunst
schilder Johannes Itten. Ooit
merkte hij op dat als zijn leerlin
gen vrij mochten schilderen, zij
altijd kleuren kozen die in har
monie waren met hun uiterlijk.
Een Amerikaanse studente
kunst en mode, Carole Jackson,
kwam deze uitspraak tegen, zag
er brood in en ontwikkelde een
theorie, gebaseerd op de vier
seizoenen. Elk seizoen wordt
volgens haar gekenmerkt door
een reeks kleuren in de natuur
die nooit in disharmonie met el
kaar zijn. leder mens, ongeacht
huidkleur of geslacht, heeft pig
menten in de huid die het best
aangevuld worden door één van
de seizoenpaletten. Vervolgens
introduceerde Jackson de win
ter-, lente-, zomer- en herfst-
vrouw/man. Toen haar boek
„Color Me Beautiful" een best
seller werd, besloot Jackson
een organisatie met dezelfde
naam op te richten.
STAALTJE
De man of vrouw die behoefte
heeft aan een deskundig advies
van mevrouw Rubingh, mag er
op rekenen daarmee wel een
ochtend of een middag zoet te
zijn. Ze plaatst je op een stoel
en doet net als bij de kapper
een wit laken om je heen om
volledig zicht te kunnen krijgen
op de pigmenten in je huid, je
haar en je ogen. Daarna houdt
de adviseuse een groot aantal
kleuren bij je gezicht om te kij
ken welke de natuurlijke kleuren
het best aanvullen. Als blijkt in
welk seizoen je het best inge
deeld kunt worden, krijg je een
zogenaamd kleurenpaspoort
met staaltjes stof in de juiste
kleuren. De ongeveer drie en
een half uur durende zittingen
worden altijd gehouden met drie
of vier mensen tegelijk. „Als ik
dan met één persoon bezig ben,
kunnen de anderen meepraten
over hoe het er uitziet. Dat geeft
wat meer vertrouwen dan uit
sluitend mijn oordeel; ik ben
tenslotte commercieel bezig".
Jong en oud doet een beroep
op de adviezen van „Kies Je
Kleur". De mannen zijn voorlo
pig nog wat ondervertegenwoor
digd. Rubingh: „Het is voor
mannen ook heel belangrijk om
er representatief uit te zien.
Want als je weet dat je er goed
uitziet, stijgt het zelfvertrouwen.
Maar mannen zijn vaak toch wel
een beetje kleurenblind. Hoewel
de kleur van het overhemd heel
belangrijk is, dragen mannen
dikwijls een wit overhemd, om
dat dat geassocieerd wordt met
vertrouwen. Toch zijn er heel
weinig mannen die wit kunnen
hebben; de meesten worden er
niet mooier van. Verkeerde
kleuren benadrukken de baard
groei en de lijnen in het ge
zicht".
ONZEKER
„Vaak zijn mensen heel onzeker
als ze voor een advies komen.
Ze lopen winkel in, winkel uit en
durven niets te kopen omdat ze
bang zijn dat het hen eigenlijk
niet staat. Voor deze mensen is
een advies een uitkomst. Ze krij
gen een kleurenpaspoort mee
dat ze kunnen vergelijken met
de kleding die ze van plan zijn
aan te schaffen. Andere mensen
zijn juist heel overtuigd van hun
eigen ideeën en zoeken alleen
een bevestiging, die ze dan vaak
ook krijgen. Er is ook een keer
een vrouw bij me geweest die
het allemaal aandachtig aan
hoorde en na afloop zei dat ze
toch lekker zou doen wat ze zelf
wilde. Tja, dat moet ze natuurlijk
zelf weten, ik zit daar niet mee".
Het is volgens mevrouw Ru
bingh niet zo dat mensen altijd
met iets wanstaltigs thuiskomen
als ze zich niet laten adviseren.
„Van nature kiezen de mensen
voor de juiste kleuren, maar ze
worden op dwaalsporen ge
bracht door de mode. Ze zien er
dan wel goed uit, maar waarom
zou je er góed uitzien als je er
gewéldig uit kunt zien? Ook ou
ders of een partner kunnen de
menselijke intuïtie op een
dwaalspoor brengen. Vroeger
zag mijn man er in de winter al
tijd zo vaal uit. Dat kwam omdat
hij altijd in mijn lievelingskleuren
liep in plaats van in zijn eigen
warme kleuren. Nu mijn man de
juiste kleuren draagt, ziet hij er
jaren jonger uit".
LUUK OBBINK