Alle knieën
verzamelen
Londen ziet
mini wel
zitten
Parijs
maakt
er
een
vrolijke
zomer
van
LEIDSE COURANT
DINSDAG 23 FEBRUARI 1988 PAGINA 4
V
Jean Louzac uit Voorburg, altijd
al geporteerd voor mini, raakt in
extase als de korte rok ter spra
ke komt in het maandelijks Mo
decafé in Amsterdam, georgani
seerd door de Nederlandse Ver
eniging van Modejournalisten.
„Een vrouweknie doet iedere
man iets", begint Nederlands
enige „singing designer" zijn
boeiend betoog door de micro
foon. „De lange rok en de te
brede schouders zijn opge
warmde erwtensoep. „Es war
einmahl". De korte rok heeft het
nu gewonnen. Dat is duidelijk en
men kan er niet meer omheen.
Men draagt het of men draagt
het niet, maar als men het
draagt is men wel „in". Ik be
doel IN!! Parijs is nuffig op hoge
hakken. Pumps met strikken
liefst. Beter een mini in de kast
dan een lange rok die niet meer
past. Er zijn twee stijlen: een
blazertje dat vijf centimeter van
de minirok laat zien en het zoge
naamde „cropped jacket", het
kleine nauwsluitende jasje met
de ronde natuurlijke schouders.
„Vive la taille!" Hoe toont mini?
Hoe kijkt men bij mini? Ben je
ladylike of uitdagend? Dit be
paalt de sfeer van de mini. Alle
bei zijn op gezette tijden goed.
Mini is now, micro, coming! Car-
la Schmelzer wilde in haar tijd
dat (modisch gesproken) 'de
beer los was'. Ik maakte een
jurk voor haar met splitten tot
haar slipje. Mevrouw Luns heeft
de beer nooit losgelaten! Maar
als iemand ladylike mini heeft
gedragen is het mevrouw Luns.
Zij bleef altijd een dame. Mijn
moeder droeg jurken van 5 cm
boven de knie. Dat vond ik als
jongetje van vijf jaar al mooi.
Mijn vader zei: „Vrouwen keur
je net als paarden, naar de be
nen"... Mata Hari heeft er veel
mee bereikt. Ze had alleen niet
verliefd moeten worden, dat
heeft haar de kop gekost. Maar
ze was wel de eerste die met de
benen werkte".
Jean Louzac, Nederlands enige „singing designer" meent: Beter een mini in de kast dan een lange
rok die niet meer past". Dit been tekende de mode-ontwerper uit Voorburg speciaal voor onze krant.
FOTO: MILAN KONVAUNKA
Kanten topje bij een kanten rok. De top is eendelig, maar lijkt te
bestaan uit een strapless lijfje met daarover een openhangend ves
tje, dat in de taille met twee knopen vastzit. De Fransen noemen dit
trompe-l'oeil" (gezichtsbedrog). rnrn c- pp
Duizenden mensen zijn onlangs
als door een magneet aange
trokken tot de „Londen Show",
waar meer dan 350 modecollec
ties voor zomer en winter 1988
te zien waren. Want Engeland
gaat een steeds grotere rol spe
len in de mode en had zo'n vijf
tig confectionairs en ontwerpers
opgetrommeld onder één dak,
het „Kensington Exhibition Cen
tre". Er schitterden namen als
„Pamplemousse", „Cobber-
nob", Gordon King, Network en
uit het buitenland onder meer
WWRA (Japan) „Twisted Sis
ters" en „Milenco" (Holland). De
Engelsen hebben wat hun
mode-uitingen betreft nog altijd
het keurige kostschoolmeisje in
de kop, dat echter in toenemen
de mate uit de band springt. De
Britse mode heeft nog altijd er
gens in de verte een aura van
ingetogenheid: het schooluni
form, het strohoedje en de plat
te schoenen. Maar even zo goed
verzet de Engelse mode zich te
gen deze beeldvorming door
soms dwars te liggen, gek te
doen en tegen het verleden aan
te trappen, op weg om volwas
sen te worden. Het resultaat is
een eigenzinnig beeldmerk.
Kant en rozeknoppen vieren
hoogtij in overdadige jaquard
patronen naast prints uit verre
warme eilanden. Polo's en shirts
voor mannen zijn tegenhangers
van tailor-made, dat nog altijd
voor deftige heren wordt ge
maakt in Regentstreet. Geen
echte Engelsman koopt dan ook
gewoon een overhemd, hij laat
het aanmeten. Maar voor dit
soort chic is de London Show
niet in elkaar gezet. Er werd veel
gegokt op tweedelig. Een geheel
nieuwe mannencollectie van
Crowther Comp. bestond uit
sluitend uit (over)hemden, polo's
en tops.
Voor de vrouw komt ook in En
geland de knie duidelijk in
beeld. Voor wie daar niet aan
wil (zoals premier Tatcher) zijn
er nog rokzomen net onder de
knie. Het overgrote deel van de
Engelse zomermode laat een
flink deel van de dij bloot. Hot
pants zijn geen uitzondering. De
korte minirokken en zeer korte
broeken doen aan de jaren zes
tig denken, maar het uitgangs-
met tricot
„coordinate" op heupstuk, vast
gehouden door bretels. Bijpas
sende blouse, maar er kan ook
een andere blouse of een polo
onder worden gedragen.
punt is anders. Toen was mini er
om te schokken, nu is het de
gewone golfbeweging van de
mode: lang, kort, lang en op
nieuw kort. Net als de danspas
sen van de goede oude tango.
Rokken vertonen ook weer aller
lei bollingen en wijdtes, die ko
men uit de jaren vijftig. Hier dus
ook een beetje terug naar het
verleden. Pettycoats en ruime
broekrokken zijn „in the pictu
re" en de cocktaildresses zijn
zwierig en onschuldig. Ze kun
nen bij wijze van spreken ook
overdag worden gedragen. De
kleuren zijn vol van gulle Caraï-
bische tonen en waterige pas
tels voor transparante stoffen
die de schouders bloot laten. Je
zag ook nogal wat korte (pof-
jmouwtjes. Veel werk wordt ge
maakt van de hals; vormvaria
ties geven schouders (niet meer
zo breed) nadruk, dus halterlij-
nen, soms met een klein kraag
je, boothalzen, rechte en blok
vormige decolletés. De ouder
wetse dubbele kraag van door
zichtige stof die langs het V-vor-
mige decolleté loopt, is weer
van stal gehaald.
Opvallend is het aanbod van lin
nen bij het netjes gestreken
schooluniform. Als tegenhanger
voor „classics" als Prince de
Galles en pied de poule zijn er
kinderlijke weidebloempjesdes-
sins. Voorts wordt er nogal wat
kant gebruikt, zoals malle zwar
te kanten ruches aan witte rok
ken of zwarte kantkraag en -
mouwen aan een pastelkleurige
blouse. Daarbij witte panties.
Sommige jurkjes krijgen motie
ven als vliegtuigbestek of de
driesterren-aanduiding van koel
kasten.
TINY FRANCIS
ADVERTENTIE
Guy Laroche met japonnetje van
taft. De korte rok lijkt op een
omgekeerde paraplu. Het geheel
is uitgevoerd in regenboogkleu-
LEIDSE COURANT
DINSDAG 23 FEBRUARI 1988 PAGINA 9
Dunne cloquée in zebra-print
voor een prachtige, gedrapeer
de wit/zwarte jurk van Christian
Dior, die hij een shawl-japon
noemt.
Provenpaalse imprimé robe
bustier van Lacroix. Hoeden
als wagenwielen doen opgeld.
FOTO'S: PR
Van Dior een gepoederd rood
jasje op een zwart/wit pied de
poule rokje met gedrapeerde
panden en uit de taille komende
geplooide strook. Zwart/witte
blouse met zeer kleine nopjes
en een coquet herenhoedje op
één oor. Handschoenen.
Laurent heeft zeer mooie grijze
mantelpallen met satijnen blou
ses. Er is ook veel wit in een mix
met marine. Pastels, voorname
lijk voor de lente, zijn lila met
rose. Voor de zomer felle kleu
ren: rood, groen, geel en een
blauwachtig paars. Over de hele
linie worden de rokken kort ge
houden, alleen Karl Lagerfeld
brengt twee langere rokken, een
sensatie omdat Lagerfeld (voor
Chanel) nu juist de pionier voor
mini is geweest. Een voorteken,
dat de zomen zullen zakken?
Ook Nina Ricci en Guy Laroche
hebben naast ultra korte rokken
knielange exemplaren en dit
lijkt, nu veel modellen alleen
maar het middenstuk van het li
chaam lijken te gaan bedekken,
al behoorlijk lang. Overigens
moet een vrouw wel een figuur
hebben dat die billen omspan
nende lijn verdraagt. De lijfjes
van de bustiers met een lapje
rok eraan zitten zó nauw dat het
moeilijk is je er relaxed in te be
wegen.
Korte bollende rokjes komen er
ook uit Parijs (Lacroix). Jasjes
met schootjes eraan doen den
ken aan hoerendracht uit de
Provence. Bij de meisjesachtige,
haast popperige outfit worden
zeer grote hoeden gedragen. Je
kunt zelfs zeggen, dat de zomer
hoed terug in de mode is. Groot
als wagenwielen staan ze op
omhoog gekapte haartjes, klaar
voor de rennen in Longchamp.
De broek die in de prêt porter'
nauwelijk „ruimte" kreeg, is
voor de haute couture wel ge
lanceerd, maar dan in een zeer
wijd model en gemaakt van dun
ne, spoelende stof. Vaak is het
model hoog opgeknipt.
St. Laurent, die zich bepaalde
tot een korte, rechte rok, heeft
enkele sportieve broeken in zijn
collectie. De schouders van jas
jes en jurken (voor zover die niet
strapless of off-shoulder zijn),
hebben een bollende ronding en
zijn duidelijk minder manhaftig
en breed. Vrouwelijkheid staat
dus overal hoog in het vaandel.
Mouwen hebben accenten, zelfs
pofmouwen voor de avond zijn
toegelaten.
TINY FRANCIS
Van Christiaan
Lacroix een robe
maillot van zwart/
witte katoen in de
badpakstijl. Het
dessin is
uitgevoerd in
polkadots. Het
rugdeel zit met
bandjes vast.
Kort, strak, borduursels en ro
zen zijn trefwoorden voor de
olijke zomermode die Parijs
brengt. De bloempatronen zijn
nieuw. Ze bloeien op de meest
verscheiden stoffen. Christian
Lacroix, wiens ster hemelhoog
gerezen is, loopt voorop met zijn
zuidelijke ideeën. Hij is één der
belangrijkste couturiers en is
verrukt van bloemenpracht: an
jers, margrieten, kleine bloemp
jes en rozen verdringen elkaar
op de korte wijde jurkjes over
uitstaande onderrokken, die ook
een trend vormen. Sommige
modellen zijn voorzien van een
taille-lange bolero, overdekt met
tot rozen of rozetten gedraaide
stof.
Andere dessins vormen de ruit,
de nop en de streep, soms door
elkaar gebruikt in één model. St.