KANT PAST OVERAL
Thea Egger staat met
één been in Italië
i r J»
mm
Mevrouw Mantelpak
Verleidelijke
badmode
m £X j
Schoen-ontwerpster Thea Egger uit Rijswijk: „Ik heb natuurlijk het een en ander in mijn
hoofd, maar ik wil altijd eerst Italië opsnuiven. Daar zijn ze een half jaar vooruit en Neder
land loopt een half jaar achter".
FOTO: MILAN KONVALINKA
Thea Egger en haar echtgenoot
gaan tweemaal per jaar naar
Bologna. „De rimboe in", vertelt
ze in haar Rijswijkse modewin
kel. Het duo onderneemt een
avontuurlijke tocht op zoek naar
kleine schoenfabrieken die
Thea's eigen ontwerpen kunnen
maken. Met een pak vol ideeën
tuffen ze richting Perugia (200
km van Rome), maar eerst accli
matiseren ze in Milaan, Florence
en ten slotte in Bologna om -
wat Thea noemt - „het straat
beeld op te pakken".
„Ik heb natuurlijk het een en an
der in mijn hoofd, maar ik wil
eerst Italië opsnuiven. Het beeld
is er toch anders dan in Neder
land. Je kunt het ook niet zo
maar vertalen. In Italië zijn ze
een half jaar vooruit en Neder
land loopt een half jaar achter.
Maar de Nederlandse vrouw is
wel steeds meer bereid iets
nieuws te proberen".
Eenmaal in Italië hebben ze het
ook „samen leuk". Thea heeft
grote steun aan haar echtge
noot, die jurist is en ook Ita
liaans heeft gestudeerd. „Alleen
zou ik het niet klaren", zegt ze
achter haar grote tekentafel.
„Mijn man voert de onderhan
delingen, hij maakt de contrac
ten en helpt met de grensdocu-
menten. Ik doe het creatieve
werk. Natuurlijk heb ik vakdiplo
ma's van opleidingen in leder-
verwerking (Utrecht, Amster
dam, red.), maar er komt veel
kijken bij ons werk, ook admini
stratief".
Een perfecte samenwerking dus
en veel plezier. „Als we klaar
zijn met het zoeken en bezoe
ken van relaties gaan we lekker
iets eten en een glaasje wijn
drinken in een verstopt café. Die
moet je opsnorren. Je moet in
Italië kijken wat er achter oude
verzakte poortjes en deurtjes
schuilt. Dat is het Italië waar de
toerist niet zo gauw komt. Wij
staan altijd met één been in Ita
lië".
„ONHOLLANDS"
Met haar strak achterover ge
kamd haar, hoge jukbeenderen
en heftige make-up ziet Thea
Egger er ook tamelijk „onhol
lands" uit. „We eten thuis Ita
liaans, we denken Italiaans. De
Italianen zijn ontzettend aardige
mensen. Ónze beste vrienden
zitten daar; het zijn verre vrien
den maar wel heel goeie vrien
den. Ik ben nog nooit door een
Italiaan belazerd en dat kan ik
niet van iedereen zeggen".
Thea Egger verkoopt haar ex
clusieve merk schoenen niet al
leen met haar naam in de zool,
maar ook - in kleine letters - op
de hak of een ander stiekem
plekje. Haar schoenen zijn
goedkoper dan Italiaanse mer
ken omdat er bij de inkoop geen
tussenpersonen aan te pas ko
men. Pumps (in 1e kleuren) kos
ten sinds jaar en dag 129.-.
Dit seizoen brengt ze „perlato",
letterlijk vertaald: „zilverleer".
Thea Egger noemt het zelf liever
„platina", omdat het geliger is
dan zilver. „Zilver is te wit", be
toogt ze. In de collectie van dit
seizoen zit veel glans met brons
en het reeds genoemde perlato.
Heel mooi is het platina als het
wordt gebruikt samen met don
ker nubuck. Op de neus van de
schoen of rond de hiel zijn glan
zende strakke belijningen aan
gebracht, bijvoorbeeld in de
vorm van een driehoek. Thea
werkt veel met gestyleerde mo
tieven op het leer voor de voor
voet, die hoog opgesneden is,
terwijl de open hiel wordt om
spannen door dunne bandjes
met een elastieke versteviging
van 1 of 1 1/2 cm.
Ontwerpen en uitvoering vullen
elkaar uitstekend aan. De prijs
van zo'n schoen met open hiel is
niet hoog, rond de 135,-. Er
blinkt niet alleen zilver maar ook
goud of goudbrons voor kleine
bewerkte hakjes, die een beetje
Egyptisch aandoen. In april
komt Thea Egger met velours-
achtige stoffen schoentjes, een
nieuw produkt op de markt.
TINY FRANCIS
Tien jaar heeft Carla V. in een be
knopt atelier in Voorburg haar uit
zonderlijke leercreaties verkocht.
Door haar toedoen, zo mag men
wel zeggen, is leder in de Neder
landse couture doorgedrongen.
Tegenwoordig huist zij aan het Ro-
kin (nr. 40) in Amsterdam. Bijzon
der fraai zijn de leren mantelpak
ken van Carla V., doordat zij
voortdurend bezig is met nieuwe
kwaliteiten, verwerkingstechnieken
en kleuren. Nieuw is het soepele
gespikkelde (leer)velours met een
goudachtige optiek, zeer geschikt
voor jurkjes, jasjes en blousons.
Haar rokjes zijn van micro-mini tot
langer en kunnen naar wens
worden besteld. In de zomercol
lectie heeft Carla ruimte gemaakt
voor veel linnen, cool wool en ka
toen, te zamen met het dunste
suède in eigen zachte tinten:
bruin, peach, beige, rose, rood, lila
blauw, groen en wit. Op haar
adres kunnen nu ook exclusief de
kleren van Louk Grauwen worden
verkocht, accessoires van Brigitte
Salezius en een geselecteerde
schoencollectie van Dr. Adams en
Jan Jansen.
Van Carla V. ge
tailleerd kort jas
je en koker in
zwart plongë-
leer. Het jasje
loopt even uit na
de taille door in
teressante naad
verwerking; de
revers zijn rond
en de rok is mini-
Haarmode voor
hem en haar
HIJ-mode is voor hem, ZIJ-mode
voor haar. Maar haar-mode is er
voor beiden. Haar is erg
belangrijk. Het verwarmt, het
verbergt, het verraadt, het
verfraait, het shockeert, het
etiketteert of het zondert uit.'
In de mode is haar een hoofdstuk
apart. Haar is niet iets dat je
zomaar even aan of uit kunt
trekken. Kleren die afgedragen
zijn of de mode niet hebben
overleefd, kun je weggooien en
vervangen door iets nieuws, al
dan niet modern. Maar met het
haar dat je als kind hebt
meegekregen zit je opgescheept
totdat de natuur anders beslist.
Je kunt er hooguit het beste van
maken. Wie zijn haar onder de
douche verwaarloost, valt sneller
op dan iemand die tijdens een
wasbeurt alleen zijn oren
overslaat. Uit haar blijkt hoe vies
of ziek iemand is; ook hoe
ouderwets of trendy, slordig of
verstrooid. De staat waarin een
kapsel zich bevindt kan ook
verraden welke activiteiten er net
hebben plaatsgevonden.
Bijna iedereen heeft wel een
reden om een bepaalde
haarkeuze te maken. Lang haar
maakt mij altijd wantrouwend.
Zie ik iemand met
decimeterslange bossen, dan
schiet mijn blik naar de oorpartij
om te zien of geprobeerd wordt
een paar zeilers dan wel een stel
punters aan het oog te
onttrekken. Nog langer haar, dat
dan ook vaak nog aan de
voorkant langs het lichaam wordt
gedragen, duidt op een verlegen
natuur van de draagster. Zij wil of
haar gezicht of haar vrouw-zijn
verbergen.
Hoe ouder een vrouw wordt hoe
korter zij haar haar zal laten
knippen. Een vrouw die haar haar
langer laat groeien dan bij haar
leeftijd past, sorteert meestal het
omgekeerde effect: zij ziet er niet
jonger uit maar juist ouder.
Immers, al te nadrukkelijke
pogingen om jonger te lijken
waarschuwen de omgeving
ogenblikkelijk dat het in
werkelijkheid om een ouder
iemand moet gaan.
Sommige kapsels bevatten nog
maar zo weinig haar en zijn zo
vreemd „geschoren", dat je de
indruk krijgt dat iemand wat al te
geforceerd wil tonen lak aan de
maatschappij te hebben. Bij zo'n
verknipt geval was het
geestelijke instrument van een
psychiater meer op zijn plaats
geweest dan de tondeuse van
een kapper.
Zo kun je elke haarvorm onder de
loep nemen, maar de rol van het
haar moet ook weer niet worden
overtrokken. Alles is gelukkig
betrekkelijk. Er zijn kale mannen
die door iedereen bejubeld
worden en er zijn fraai gelokte
kerels die in niemands ogen
genade vinden. In zijn eentje redt
haar het niet; het „groeit" in
combinatie met andere
kwaliteiten die een mens te
bieden heeft. Een sterke
combinatie daarentegen redt het
ook zónder haar.
Los van alles wat de mens zelf wil
of wat de natuur hem gunt, laat
hij zich ook leiden door het
modebeeld. Bakkebaarden en
pagekoppen brengen iemand nu
in diskrediet, coupe '88
daarentegen zorgt voor
meerwaarde. De zin en onzin van
het haar zijn ooit treffend
samengevat in het volgende,
beroemde gedicht:
Zij hield van hem
maar ook van haar,
wel lang niet kort.
Niet lang hield zij
niet van kort,
want kort na lang
hield zij van kort,
en nog steeds van hem
Ik bedoel maar.
HERMAN JANSEN'
Het badpak en de bikini zijn de
laatste jaren in de mode een ei
gen leven gaan leiden. Ze spelen
een aardige rol in de lichaams
verering. Strandverleidsters kun
nen ook dit jaar weer goed te
recht bij de badmode, die zon
nig, bloot en soms ook komiek
is.
Koel en vrouwelijk is het onver
woestbare zwart met wit, leutig
wordt deze klassieke combinatie
als het dessin is uitgevoerd als
een schaakbord met schaakstuk
ken hier en daar opgedrukt. Co-
mic-strips zijn eveneens te bekij
ken in het water of op het droge.
Ook vrolijke matrozenfans kuie
ren langs de vloedlijn. Ze dragen
blauw-wit-rood in blok-strepen of
vaantjes en vlaggetjes. Katten-
look is ook gewild op zand, naast
palmen, safari en schelpdepsins.
We gaan toch ver weg met va
kantie: vliegtuigen brengen de
mens in een ommezien naar an
dere werelddelen en dat weer
spiegelt zich in de badmode.
TINY FRANCIS
Noblesse-
Negresco van
Triumph.
FOTO: PR
Kant is er voor rustige uurtjes in
intiem samenzijn. Een opzienba
rend entree, dwars over het glan
zend parket is voor kant zelden
weggelegd. Het weefsel komt het
best tot zijn recht in lingerie, bin
nenshuis. Jean Paul Gautier en
Thierry Mugier lanceerden kant in
de corsetlook voor buiten de deur.
Madonna pakte het idee op en
heeft er furore mee gemaakt. Kan
ten bustiers en boxing shorts,
kanten kousen en jarretelles, ze
zijn al weer bijna oude koek.
Kant heeft een oude historie. Ooit
was het in Italië omstreden. Tij
dens het Edict van Venetië werd in
1542 het dragen van zijden en
gouddoorweven borduursel wette
lijk verboden. Prachtlievende ar
tiesten uit de hoogste klasse (de
„Serissima" of doorluchtigheden)
verzonnen er toch iets op om zich
overdadig luxueus te kleden. Ze
leefden hun creativiteit uit op kant
achtige weefsels, die op den duur
ook in Europa en Engeland ver
schenen. Om de „lagere standen"
op hun plaats te houden, vaardig
de Mary Tudor in Groot-Brittannië
(17e eeuw) zelfs een wet uit waar
bij het iedereen beneden de rang
van „peer" (adellijke titel voor le
den van het Hogerhuis, op z'n
minst baron) verboden was kant
te dragen. Vluchtende Hugenoten
brachten kant echter uit Frankrijk
mee naar Engeland en wel in zo
grote mate dat de latere koning
Charles I alle kantimport verbood,
zodat de kantindustrie in zijn ei
gen land ruimte kreeg zich te ont
wikkelen.
Vandaag de dag schrijven vorsten
echter geen wetten meer voor
over modegrillen. Niemand ver
biedt een vrouw een kanten beha
of slipje te dragen en dit is nu juist
de grote rage in de lingerie, waar
aan het streng choreografisch ge
spring van Madonna een steentje
heeft bijgedragen.
Grote namen in de lingeriemode
zijn Cerruti, Warner Triumph en
Schiesser. Nino Cerruti, kleinzoon
van de opnchters (1881), is van
daag de dag het brein achter de
luxueuze collectie dag- en nacht
lingerie die door Schiesser gepro
duceerd wordt. Voor dit jaar zijn
er „combinations", teddy's en bo
dy's, deels met prachtige Art
Deco-kant. Gemercireerde katoen,
polyester-satijn, elastische kant,
polyester crêpe de chine en zuiver
zijde zijn de toegepaste materia
len. Warner brengt voor de lente
de „balconnet" beha, een beugel
beha met 3/4 cup en met opzij ge
plaatste schouderbandjes, de zo
genaamde boothalslijn. Die beha
zorgt voor een perfecte „push
up", zeer leuk voor kleinere ma
ten. Een nieuwe „balconnette"
heeft een voorsluiting, waardoor
het decolleté nog lager kan
worden gemaakt. Het „nieuwe
bloot" dus, want van de blotigheid
moeten mooie vrouwen het dit sei
zoen hebben. Alles echter toch
keurig. „Vulgair" en „ordinair"
staan niet in het modewoorden
boek.
TINY FRANCIS
„Floral", beha met slipje van Warner ge
ïnspireerd op het materiaal opaline,
melkwit doorschijnend opaalglas, met de
hand beschilderd in een geaderd kleuren
spel van bloemen in pasteltinten. Dit des
sin werd in 1900 vaak gebruikt voor sler-
vazen.
Bodystocking met elastische kanten inzet
ten (Cerruti). De pijpjes zijn hoog opge
sneden en met een smal kantje afgezet.
Perfecte pasvorm (Schiesser).
FOTO'S: PR