Expositie s in Stedelijk en Museum Overholland EcidóeSoiwa/nt grootste Mondriaan- <xpositie geopend Introdans met sprongen vooruit FRANK STELLA: GROOTS EN MEESLEPEND Toneelvereniging Diever naar Stratford-upon-Avon £eidae Gou/ia/nt Whitney Houston begint wereldtournee in Ahoy' Berio nog altijd boeiend componist -UNST ZATERDAG 20 FEBRUARI 1988 PAGINA 21 HAAG Rudi Fuchs, directeur van het Haags Gemeente- ium, had zo zijn twijfels over de grote Mondriaan-tentoon- ng die gisteren in zijn museum is geopend; na de 250 wer- in hun samenhang te hebben gezien kon hij niet anders dan _v jousiast zijn. Tijdens de opening van de tentoonstelling ver dorde hij een nieuwe Mondriaan te hebben ontdekt. tentoonstelling is mogelijk geworden doordat de 91-jarige hlerikaan zijn particuliere verzameling van 69 doeken (tijde- d f) naar Den Haag heeft gestuurd. De zo ontstane collectie om- j werken uit alle periodes van Mondriaan. Als tegenprestatie ft het Haags museum al eerder een aantal doeken in Ameri- tentoongesteld. hielijkertijd ging ook een overzichtstentoonstelling van start de Haagse School. Schilders als Weissênbruch, Israël en de Deders Maris zijn te bekijken. Het gaat om werken van het •um zelf. Introdans" in de Koninklijke Schouwburg met „Carmine Bura- na", „Cellen" en „Nono"; vrijdaga- Als het veelzijdig inzetbare oostnederlandse Introdans het nationaal gaat maken, is dat zeker de verdienste van huis- choreograaf Ed Wubbe, die zijn goed getrainde Nederland se cast telkens op een ander spoor zet. Hij zocht het in zijn Haagse première nu eens niet in gevoelsdiepte en vertede ring. Zijn „Carmina Burana", een theatraal spektakelstuk, even sentimenteel als seksis tisch, even wreed als wulps, werd geen kakelbonte kitsch. Ondanks de nostalgische ro- mantiseerlust van Orffs mu-' ziek met haar metrische mee zingers en ondanks de vele tientallen meters podiumtex- tiel. Het bleef bloedwarm bal let, mede dankzij een prachti ge karakterrol van de artistiek leider Ton Wiggers. Van deze danser-choreograaf het ballet „Cellen", dat een collectieve confusie uitbeeldt. De duetten zijn hier het sterkst, maar deze choreografie, waarin de dis harmonisch dansende uitvoe renden zich zichtbaar thuis- voelen in hun fysiek middel punt, is iets te weinig gericht op het maken van theater. Wiggers wil normale mensen laten zien, wie het allemaal wat te veel is geworden. Hij moge bedenken dat ook toe schouwers onder deze catego rie vallen. Het was opvallend hoe goed de Koninklijke Schouwburg bezet was. En dat nog wel, terwijl het Nationale Ballet op deze zelfde avond aan het Spui danste. Wubbe's nieuwste choreogreafie „Nono" met destructieve punkmuziek als klankdecor, leek met de spectaculair be- lijnde, felkleurige body-stoc- kings en met de signaalvlag gen, voorzien van een geome trisch suggestieve vlakverde ling, als 't ware voorbestemd voor een nachtelijk uit te stra len videoclip. Snelle vormver anderingen zenden niet alleen een vleugje Chinese wijsheid en een snufje eigentijdse da dendrang zaalwaarts, maar ook strakke schoonheid, on derkoelde emotie en feilloos scharnierend precisiewerk in soli, duetten en kwartetten zaalwaarts. FRANK DELBOY •rgens in de Westerse wereld leken kunstenaars te hangen aan een eenmaal gevestigd imago als de Verenigde Staten. Wie na een jaar of vijftien n ommezwaai maakte, kon rekenen op een flinke isis scepsis. Frank Stella brak in de jaren zeventig zijn vroegere handelsmerk, het abstract-geome- feche schilderen. Het vlakke doek, vroeger voor de top, beschouwt hij sindsdien als gepasseerd ition. nijnk Stella 1970-1987". Tot 10 bj in het Stedelijk Museum, Am- zjtjam. Brochure f5,-, Engelstali- .iatalogus ƒ45.-. „Frank Stella, iningen 1956-1970" tot dezelfde 3rr|m in Museum Overholland, Am- Duitstalige catalogus 45.- ailSTERDAM Niet al- is Amerika allang de tym kwijt van het land !e de onbegrensde mo- jjjkheden, wat de Wes- e kunst betreft hebben Europeanen de fakkel l2c an het eind van de ja- :dl zeventig overgenomen Vs Amerika dat na 1945 ïnioude wereld met Parijs ni voorpost, had over heid. ^'morrne vitaliteit van Stel- ej nieuwere werk lijkt een Jng om tenminste een ge- spel te behalen. Het Mo- 1 Museum of Art in New k, samensteller van de ten- stelling die in mei naar js verhuist, doet in ieder ~al zijn uiterste best om m ";ppa met overzichtstentoon- lingen de aandacht te vesti- op de eigen beroemdhe- bezoeker wordt hierin niet 'eürgesteld: wie gaat kijken, in het Stedelijk Museum f Amsterdam 42 werken 'ï\r je niet langs komt zonder zijn minst deelachtig te Jden in de bruisende sfeer aier in volle vaart van af En voor wie dat nog niet is, kan bij de buren in Overholland zien hoe ja met tekeningen zijn ab- :t-geometrisch werk voor- fidde. liëfs ;rootste deel van de schil- zal niet iedereen zo- [r herkennen als schilderij- aI|iet zijn reliëfs die bestaan lagen uitge- jgde vormen van hout of Over de beeldelemen- ligt een wildé, abstracte z|hildering in sprekende viren die doet denken aan n|iti. Maar zoals Keulen en de niet op één dag zijn ge- K'd, liggen er ook verschil de stadia tussen Stella's posities waarin alles onop- ,0{jelijk lijkt te bewegen en jo|atische abstract-geometri- werken die hem in de ja- zëstig tot voorman van een fratie maakten. igon met foto's van hou- jsynagogen in Polen die liet verwoesten. Het dat als puzzelstukken in ir greep, bracht bij Stella iele associaties op gang die itwerkte in de zogenaam- "tolish village series" zoals ski III" uit 1974. De !tl"-cultuur in de joodse :n waar de houten syna- stonden, had al voor de 3!genaam ia heeft zich altijd erfge- )n gevoeld van de diverse ingen in de nonfiguratie- Overzicht Erezaal met links „The Crotch" en rechts „Loomings", beide uit de Wave-series 1986/'87. ve kunst uit de jaren twintig en dertig. Vanaf zijn vroegste schilderijen ging hij door op het idioom van Malewitsch en Mondriaan. Hij maakte strak ke doeken met streeppatronen in een streng, formeel ritme die elke verwijzing naar de werkelijkheid uitsloten. Zijn uitspraak „what you see is what you see" werd de slogan van de schilders die horen tot de zogeheten „post-painterly abstraction" van de jaren zes tig. Het streepmotief had Stel la uitgebreid door af te stap pen van hét rechthoekige ka der van het doek: in de randen brengt hij op gelijke afstanden inkepingen aan. Met de Polish village-serie zet Stella een stap verder. Hij gaat zijn schilderijen letterlijk „construeren": hij voegt uit hout gezaagde vormen samen die in zijn voorafgaand werk nog op het doek waren aange bracht en die hij als het ware uit het beeldvlak heeft getild. Zo komen de verschillende beeldelementen aan de opper vlakte. Ze zijn uit de gesugge reerde ruimte van het schilde rij overgebracht naar de wer kelijke ruimte waar u en ik ons in bevinden. Afgezien van een tijdelijke te rugkeer naar strakke recht hoeken, ging Stella verder met het reliëf-idee. De toevallige vondst van een doos oude sja blonen die gebruikt waren Dij het ontwerpen van schepen en spoorrails, was van beslissende invloed. Hij kon er de krul- en hoekige achtergrond bevredigt Stella niet. Hij vervangt het doek door een metalen raster werk zoals in „Ram Granga" uit de „Indian Bird Series", tot stand gekomen tijdens een verblijf in India. Stella kwam op het idee om de negatiefvormen die overble ven na het uitzagen van de sjablonen, in zijn werk op te nemen. Het strakke raster achter het werk haalde hij naar voren: hij etste de lijnpa- tronen op het metaal zodat er in de beschildering van de los se vormen een contrast ont stond tussen een expressionis tisch en een strak geometrisch patroon. Daarmee was het werk binnenstebuiten ge keerd. In de jaren tachtig experimen teerde Stella met onbeschil derde sjablonen en voegt zich bij de ronduit barokke stijl middelen een nieuw soort vor men, de „cones and pillars", kegels en zuilen van karton die beschilderd zijn met lijnen die qua breedte in oplopende reeksen naast elkaar worden gelegd. Het is de manier die tekenaars in cartoons gebrui ken om een suggestie van vo lume te bereiken. Deze geab straheerde, vereenvoudigde manier van uitbeelden is on miskenbaar beiivloed door Pop Art-kunstenaar Roy Lich- tenstein. En Stella zou Stella niet zijn als hij ook deze vor men niet „echter dan echt" probeerde te maken door ze in drie dimensies uit het beeld vlak te laten oprijzen. Schilderijen Een van de tekeningen van Stella in Museum Overholland. boogvormen mee tekenen die bieren. hij in zijn volgende reliëfs toe- Aanvankelijk is het aantal ge past. Een nieuw werkprocédé bruikte sjabloonvormen be is geboren: met de sjablonen perkt. Ze zijn aangebracht op maakt Stella een ontwerp dat een monochroom geschilderde vervolgens als kartonnen ma- achtergrond; een eenvoudige, quette wordt uitgevoerd. In een fabriek worden de sjablo nen uit metaal gézaagd om ze in het eigen atelier te assem- heldere compositie is het volg. Maar zodra Stella de krullen en bogen gaat beschil deren met wilde vegen en lij nen, raakt de nieuwe stijl in een stroomversnelling. Motieven Voor het achterliggende vlak dat evenmin vrij blijft van Stella's woeste beschildering, slingert zich een woud van kleurige motieven. Die recht- Hoe veel de reliëfs ook mogen weg hebben van beeldhouw kunst, de maker zelf staat erop dat we ze schilderijen noemen. Want al komen sommige re liëfs meer dan een meter naar voren, de composities blijven frontaal. Via de zijkanten kun je hooguit zien hoe het werk constructief in elkaar zit, maar wat beeldende werking betreft spelen ze geen rol van belang. Stella heeft met zijn nieuwe werk bewezen dat nonfigura- tieve, abstracte kunst veel meer kan zijn dan geometrie alleen. De meeslepende, ener gieke manier waarop deze le venslustige Amerikaan de draad van Mondriaan heeft opgepakt, verdient een warm applaus. De beide Stella-exposities wer den onafhankelijk van elkaar samengesteld. Jammer genoeg, want in de priegelige tekenin gen in Overholland, voorstu dies voor werk van voor '70, zien we een hele andere Stella dan in het Stedelijk. De tekst borden geven uitstekende in formatie maar zullen voor ve len niet kunnen goedmaken dat bij de schetsen het uitein delijke resultaat ontbreekt. Omgekeerd zou het interessant zijn geweest om tekeningen en maquettes te zien van het werk dat wel in het Stedelijk hangt. We moeten maar hopen dat de directeuren Braun en Beeren elkaar de volgende keer net zullen ontlopen maar zoeken. ADA VAN DER VELDEN Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Amsterdamned (12); 13.45, 18.45, 21.15. za. zo. ook 16.15. ma. dl. niet 13.45. EUROCINEMA II: Amsterdam ned (12); 13.45, 18.45, 21.15. za. zo. ook 16.15, ma. di. niet 13.45. EUROCINEMA III: Dirty dancing (al); 13.30, 18.30, 21.00. za. zo. ook 16.00. ma. di. niet 13.30. EURO CINEMA IV: Fatal Attraction (12); 13.30, 18.30, 21.30. za. zo. ook 16.00. ma. di. niet 13.30. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Dirty dancing (al); 19.00, 21.15. do. t/m zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steen straat 39, tel. 124130): Last Empa- ror (12); 20.00. zo. ook 14.30. Am sterdamned (12); Night on the town (al); Fatal attraction (12); Stake out (at); 14.30, 19.00, 21.15. Reddertjes (al); do t/m zo. wo 14.30. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): American ninja II (12); 14.30. 19.00, 21.15. REX (Haar lemmerstraat 52, tel. 071-125414); Coming angels (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Hector (al); za. zo. ma. 19.00. Inner Space (al); 'zo. ma. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): American ninja II (12); do. vr. za. zo. wo. 14.45 en 19.00. ma. di. 19.00. Bigfoot (al); 21.15. CITY THEATER II: Angel Heart (16); do. vr. zo. 14.45, 19.00, 21.15. za. ma. di. wo. 19.00, 21.15. Speurneuzen (al): za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): The witches of East- wick; do. tr/m zo. 19.00. ma. t/m wo. 20.15. Angelheart (16); do. t/m zo. 21.15. Full metal jacket (12); do. t/m wo. 20.30. Who's that girl (al); do. t/m zo. wo. 14.30. Masters of the Universe (al); do. t/m zo. wo. 15.45. KINDERVOORSTELLING Bambi; do. t/m zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Who's that girl (al); do. vr. za. 20.00. vr. za. zo. 14.00. Raising Arizona (12); zo. ma. di. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Who's that girl (al); vr. za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7, tel. 079- 511313): Amsterdamned (12); do. vr. zo. 14.00, 19.00, 21.30. za. 14.00. 19.00, 21 30. 24.00. ma. di, 20.00. wo. 14.00, 20.00. Dirty dan cing (al); do. zo. 14.00, 19.00, 21.30, vr. za. 14.00, 18.30, 20.30, 22.45. ma. di. 20.00. wo. 14.00, 20.00. De reddertjes (al); do. vr. za. zo. wo. 14.00. Fatal attraction (16); do. vr. zo. 19.00, 21.30. za. 19,00, 21.30, 24.00. ma. di. wo. 20.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): Fatal attraction (12); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 2: A night on the town (al); do. t/m wo. 19.00, 21.30. ma. di. ook 14.00. ASTA 3: Hector (al); do. t/m zo. 13.30. 16.00. ma. t/ m wo. 14.00. Sammy Rosie get laid (16); 19.00. 21.30. BABY LON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): Can't buy me lovel (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. BABYLON 2: Fatal attraction (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 3: The pick-up artist (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. CINE- AC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Amsterdamned (12); do. t/m zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Dragnet (al); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Dirty dancing (al); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. METRO- POLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): The last emperor (al); 14.00, 20.30. The Westside Story (al); zo. 11.00. METROPOLE 2: Barfly (12); 18.45, 21.30. ma. t/m wo. ook 14.00. METROPOLE 3: Dirty dancing (al); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. Metro- pole 4: Stakeout (al); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 16.34, 21.30. ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. METRO- POLE 5: Innerspace (al); do. t/m zo. 13.15, 16.00. ma. t/m wo. 14.00. Hal moonstreet (16); 18.45, 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Amsterdamned (12); do. t/m zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m wo. 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: Het (lot)geval (al); do. t/m zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m wo. 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3: Dirty dancing (al); do. t/m zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m wo. 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: Schorem van de school (al); do. t/m zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m wo. 13.45, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Oci ciornie (16); 19.15, 21.45 do. t/m zo. wo. ook 14.45. STUDIO 2: Oblomow (16);; 18.45, 21.30. STUDIO 3: La fa- miglia (16); 19.00, 21.30. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1: Le jupon rouge; 19.30. zo. 14.00. Du mich auch; 21.45. zo. 16.15. Le dernier metro; zo. 14.00, 16.15. Zaal 2: Prick up your ears; 19.30, 21.45. zo. 14.00, 16.15. Zaal 3: 19.30, 21.45. do. 19.30, 22.00. Frances; do. S.O.B.; vr. Le nuit Americaine; za. Red desert penitentiary; zo. Passion; ma. Dreamboat; di. Andy War hol's: Heat; wo. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Amsterdamned (16); za. 00.15. CINEAC 2: Dragnet; za. 00.15. CINEAC 3: Dirty dan cing (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN ASTA 2: Benji (al); do. t/m zo. 13.30, 16.00. wo. 14.00. METRO- POLE 2: De reddertjes; do. t/m zo. 13.00, 15.30. wo. 14.00. STUDIO 2: Peter Pan; do. t/m zo. 13.30, 15.30. STUDIO 3: De troetel beertjes 3; do. t/m zo. 13.15, 15.15. DIEVER De toneelver eniging Diever gaat in juli naar het Engelse Strat- ford-upon-Avon om twee voorstellingen te geven van de Nederlandse versie van Shakespeare's Midzo- mernachtdroom. Het is voor de eerste keer in het veertigjarig bestaan van de toneelvereniging dat in Shakespeare's geboorte plaats de toneelvereniging uit Diever een plaats in neemt op het omvangrijke festival-programma ter ere van de Engelse toneel schrijver. Het bestuur van de vereniging is tot de slotsom gekomen dat een Nederlands-talige opvoe ring in Stratford-upon-Avond mogelijk is. Doorslaggevend was de verkenningstocht van regisseuse Wil ter Horst en technicus Frans Tiemersma. Zij keerden eind vorige week uit Engeland terug met hun bevindingen. Die waren der mate positief dat de toneelver- j eniging heeft besloten de gok te wagen, zowel artistiek als financieel. Elk jaar wordt in de laatste weken van juli een groots op- gezet Shakespeare-festival ge houden in Stratford-upon- Avon, de geboorteplaats van de Engelse toneelschrijver. Daaraan doen groepen uit de 1 hele wereld mee, niet alleen A. op het gebied van toneel maar ook ballet, dans en muziek. „Het is een buitengewoon eer- - volle uitnodiging voor een amateur-ploeg uit Diever," kon burgemeester H.G. Over- weg, tevens pr-man van de to- neelvereniging, gistermiddag - trots verkondigen. De toneel- 7 vereniging Diever zal in Enge- land twee keer op de planken komen met de Midzomer- 3. nachtdroom. W lil Donderdag 10 maart verschijnt deze krant met de bijlage Wonen voorjaar 1988. Informatie over de adverteermogelijkheden in deze bijlage wordt u graag ver strekt door Aernoud Lippmann, die bereikbaar is onder nummer 071-122 244. ier winnaars ouden Earpen 1987 1STERDAM De chting Conamus heeft Gouden Harpen voor jaar 1987 toegekend n de cabaretier Jos ink, de zangeres Mieke lkamp, de popmusicus ins Vermeulen en de tstschrijver Willem Wil- ink. De jury bestond uit inny Vandenbos, Warry n Kampen, Willem van >oten, Joop Stokker- ins en Guus Jansen jr. "ize jaarlijkse onderschei- ig geldt als bekroning n een carrière van com- nisten, tekstdichters en voerende kunstenaars het gebied van de Ne- landse lichte muziek, j- Gouden Harpen prden op 23 februari in |t Amsterdamse Hotel rasnaposky uitgereikt. Mikkelsen naar opera Brussel AMSTERDAM De Deense koordirigent van de Neder landse Opera, Johannes Mikkelsen, vertrekt naar de Natio nale Opera van België in Brussel. Hij zal ook daar de leiding van het operakoor op zich nemen. Mikkelsen blijft nog tot het eind van dit opera-seizoen verbonden aan de Nederland se Opera. Hij werkte al sinds januari gedeeltelijk voor de Belgische Opera. Hij wordt daar nu de opvolger van de koor dirigent Gunter Wagner. De Nederlandse Opera wilde giste ren nog geen commentaar geven op het vertrek van Mikkel sen. „Wij weten officieel nog van niets", aldus de woordvoer ster. DELFT De Amerikaanse zangeres Whitney Houston zal op 19, 21 en 23 april concerten geven in het Rotterdamse Ahoy'. De concerten in Nederland zullen het begin zijn van haar wereldtournee, aldus impresario Mojo Concerts uit Delft. Om op de best mogelijke manier in de tournee te kun nen groeien heeft Whitney besloten om na elk concert een vrije dag te nemen, zodat haar stem bij ieder optreden in op tima forma is. De voorverkoop begint vrijdag 26 februari bij alle bekende adressen. Gouden Camera voor Douglas De Amerikaanse acteur Kirk Douglas heeft gisteren in West Berlijn de Gouden Camera, toegekend door het tv-blad „Hör Zu", in ontvangst geno men. De onderscheiding is hem toegekend op grond van zi;n film- en televisiewerk. Berio-concert door het Residentie Orkest onder leiding van Elgar Ho- warth met medewerking van Carlo Chiarappa, viool, Glenys Linos, mez zo-sopraan en Vladimir Mendels sohn, altviool. Herhaling vanavond in de Dr. Anton Philipszaal Den Haag. De Doelen Rotterdam. ROTTERDAM Ook van avond staat hét programma van het Residentie Orkest in het teken van de in 1925 in Italië geboren componist Luci ano Berio, een door de Engelse dirigent Elgar Howarth geleid concert dat gisteravond reeds werd gegeven in de Rotter damse Doelen. Een Berio-pro- gramma als eerste van een se rie van drie: op 11 maart in de Dr. Anton Philipszaal (12 maart in De Doelen) het twee de concert dat, geleid door de componist, gegeven wordt met medewerking van de bas Ro bert Holl (Mahler/Berio-liede- ren) en op 27 maart in Den Haag (25 maart in Rotterdam) dopr het Radio Symfonie Or kest onder leiding van Ken neth Montgomery met onder meer de Folksongs van Berio door de sopraan Lucia Meeuw- sen. Berio en Rotterdam hebben nauwe banden, acht van zijn werken beleefde in de Maas stad de eerste uitvoering. In 1979 werd een project gewijd aan zijn uitvoerig oeuvre, maar ook bij het Residentie Orkest was hij eerder te gast. Berio: „Ik voel mij in Neder land thuis". Hij is een compo nist die nadrukkelijk streeft naar communicatie met zijn gubliek, hij wil door dat pu- liek verstaan worden. Hij is een componist door wie men zich gemakkelijk laat overtui gen, zijn imponerende uit drukkingskracht, zijn veelzij digheid en zijn visie op de funktie van de hedendaagse muziek geven all reden tot be wondering. De affiniteit van dirigent El- ga^ Howarth met het oeuvre van Berio werd uit de pro gramma-toelichting niet dui delijk, wel uit zijn (soms wat voorzichtige) benadering van de muziek. Op het program ma: ReqUies (1984-1986) voor kamerorkest, Corale (1981- 1982) voor vioolsolo, strijkers en 2 hoorns, Voci (1984-1985) voor altvioolsolo en twee in strumentale groepen en Berio's orkestratie van de Siete can- ciones populares espanolas van De Falla. Zowel in Requies als in de Canciones van De Falla klinkt de nagedachtenis aan de vocaliste Cathy Berberian door. Zij was van 1950 tot 1965 met Berio getrouwd en over leed in 1983. Zij was een zan geres die vocaal ongelooflijke mogelijkheden bezat, door Be rio in tal van werken optimaal benut. Requies staat in het te ken van een constant in bewe ging zijnde klankbodem waar boven kwinkelende golven van geluid. In De Falla so- lieerde de Engels/Griekse mezzo-sopraan Glenys Linos. Zij had enige moeite de Doe lenzaal te vullen en leek niet in alle onderdelen de zangeres bij uitstek geschikt om Spaans temperament te realiseren. Een toonbeeld van originaliteit is Corale, in wezen één van de Chemins. Berio ten voeten uit. De Italiaanse violist Carlo Chi arappa, voor wie Berio -het. werk schreef, voldeed op in drukwekkende wijze aan de eisen. Een compliment ook voor de twee RO-hoornisten en de strijkers. Van Spanje naar Sicilië, van De Falla naar Siciliaanse volksmelodieën in een trans-, criptie van Berio. Boeiend, fas cinerend en adembenemend, de (versterkte) altviool ver richt wonderen daarin bijge staan door de twee groepen in strumentalisten. Vladimir Mendelssohn speelde op groot- se wijze, een schitterend slot£ van dit Berio-concert. ADRIAAN HA^jïERJ'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 21