De Surprise
Show kan
hartstikke
leuk worden
Nieuwe uitdaging
voor Henny Huisman
Amerika
aan de Maas
■CeidóeGouoa/rit'
HILVERSUM - Wie Henny Huis
man gadeslaat tijdens zijn werk op
televisie of in het theater, valt meer
op dan alleen zijn vlotte babbel en
zijn soepele manier van spelen met
het publiek. Je hoeft niet eens zo'n
heel opmerkzame toeschouwer te
zijn om te zien dat Henny Huis
man zelf echt geniet van zijn ge-
sprekjes met kandidaten en zijn
contact met de toeschouwers.
1 „Ja, je mag best zeggen, dat ik van men-
j sen houd. Maar zie me alsjeblieft niet als
een soort supermens die van alle men-
j sen houdt, want dat is niet zo. Er zijn
I heus mensen aan wie ik een hekel heb
en de ene persoon vind ik aardiger dan
de andere. Maar het omgaan met men
sen, ja, daar geniet ik van, dat doe ik
ontzettend graag. Ik sta open voor men-
sen en die eigenschap gebruik ik in de
show".
In die zin is Henny Huisman (36) dan
ook reuze blij met het nieuwe program-
I ma dat hij vanaf 11 april op KRO-tele-
visie gaat presenteren. De „Henny Huis-
1 man Surprise Show" biedt hem volop
gelegenheid mensen van verschillend
pluimage te ontmoeten. En dat niet al
leen: hij mag ze nog verrassen ook.
„Ik denk dat het een hartstikke leuk pro
gramma kan worden", zegt de populaire
presentator op enthousiaste toon. „Het
idee is overgewaaid uit Engeland. Daar
heet het „Surprise, Surprise" en wordt
1 het gepresenteerd door Cilla Black. Wij
hebben het niet exact zo overgenomen
als het daar op televisie komt. Dat is
echt te Engels. Wij hebben het moeten
vernederlandsen, maar het principe is
hetzelfde gebleven".
„De Surprise Show is een programma
waarin mensen een ander op een origi
nele manier kunnen verrassen. Stel dat
je weet dat je vriendin zo< graag haar
broer weer eens wil zien, cjie, twintig jaar
geleden naar Nieuwzeeland is geëmi
greerd. Dan kun je schrijven naar de
KRO en als wij die verrassing uitkiezén,
regelen wij de overkomst van die broÈri t
Dus dan loopt die vriendin de ikans aai i
ik ineens bij haar op de stoep sta en haar
uitnodig mee te gaan fiaajr Schiphól,
waar die broer dan staat tó Wachten".
Weesmeisje
„Maar ook heel andere surprises zijn
mogelijk. Misschien heeft je buurvrouw
er altijd al van gedroomd om.eens als
het doorgezaagde weesmeisje te mogen
optreden. Ook zo'n wens komt in aan
merking voor onze show. Maar die
buurvrouw loopt wel de kans dat ze in
de studio nog eens extra verrast wordt.
Ze heeft bijvoorbeeld het idee dat ze in
tweeën doorgezaagd wordt en dan denkt
ze: Mij kan niks gebeuren. Maar dan za
gen ze haar ineens in vieren. Op die ma
nier is het een dubbele verrassing".
„Zie de Surprise Show maar als een
nieuw soort mengeling van In de Hoofd
rol en Mensen Wensen. Met als absolute
voorwaarde, precies als bij de Hoofdrol
het geval was, dat degene die verrast
wordt van niets weet. Bij In de Hoofdrol
is het eenmaal voorgekomen dat de
hoofdpersoon wist wat hem te wachten
stond. Dat was Ted de Braak. Dat pro
gramma is daarom toen ook niet doorge
gaan. Ook bij ons mag degene die ver
rast wordt tevoren met weten dat ik
kom. Dan is de lol er af. En degene die
ons geschreven heeft, moet dan maar
zorgen dat de persoon in kwestie thuis is
als wij voor de deur staan".
Henny playback
Henny Huisman heeft er echt zin in met
de Surprise Show te beginnen. Dat de
KRO, toen het idee voor dit programma
ter tafel kwam, onipiddellijk aan hem
dacht als presentator van het geheel,
stemt hem zeer tevreden. „Ik krijg nu de
kans eens iets heel anders te doen dan
squndmix of playback. Ik kan nu laten
zien dat ik niet alleen maar „Henny
Playback" ben. Ik denk dat het juist
goed is dat ik iets anders mag doen.
Maar ik besef heus wel dat er een risico
in zit om met wat anders te komen zo
kort na dat overweldigende succes van
de Soundmix-finale, 't Is ook best wel
een beetje eng. Maar ik ben niet bang
om te vallen of uit te glijden. De Surpri
se Show is zo totaal anders dan de
Soundmix Show; vergelijking is eigenlijk
niet mogelijk, al zullen de mensen dat
toch wel doen. Als ik na de Mini Play
back Show met de Soundmix Show be
gin, zijn er ook altijd mensen die zeggen:
„Met die kinderen vind ik toch leuker".
Terwijl ook de Mini Playback en de
Soundmix niet met elkaar te vergelijken
zijn. Wat die kinderen doen, een artiest
playbackend nadoen, verschilt totaal
van de soundmixers die zelf moeten zin
gen".
Van het grote succes van de Soundmix-
finale is Henny Huisman zelf ook onder
steboven. Het programma werd als to
taal met een 8 gewaardeerd, maar het
onderdeel van het doorbellen van de
stemmen, waardoor het totale telefoon
verkeer in Nederland gestoord raakte,
kreeg zelfs een 8.2. „Dat is een ongeken
de waardering. Dat zijn cijfers die Wim
Kan tien jaar geleden haalde. Ja, door
die telefoon is de Soundmix Show een
nationaal gebeuren geworden. Het Jour
naal heeft er negen keer aandacht aan
besteed en dank zij de telefoonstoring
zijn er Tweede-Kamervragen over ge
steld", constateert de presentator smake
lijk lachend.
Buren
„Direct na afloop zei ik al: Eindelijk heb
ik echt heel Nederland plat. Al ben ik.
heel blij dat er niks is gebeurd. Hoewel
ook dat wel wat overtrokken is. Wij zijn
er echt een beetje een land voor om bij
zoiets meteen te zeggen: „Als er nou
maar niet dit en als er nou maar niet dat
gebeurt". In het Journaal zeiden ze, dat
de mensen in paniek de straat op gingen,
omdat de telefoon kapot was en ze in ge
val van nood niet konden bellen. Maar
Met de Soundmix Show heeft Henny
Huisman dit seizoen de absolute top
I bereikt. Ongekend hoge kijk- en
waarderingscijfers waren er met name
voor de finale, die vrijdag 29 januari het
totale telefoonverkeer in Nederland lam
legde. Het ongelooflijke succes verbijstert
de populaire presentator. Maar lang blijft
hij er niet bij stilstaan. Een nieuwe
uitdaging wacht hem. Vanaf 11 april
presenteert hij voor de KRO-televisie het
programma de „Henny Huisman
Surprise Show". Al beseft hij drommels
goed dat na het enorme succes van de
Soundmix Show het risico van uitglijden
volop aanwezig is, toch grijpt Henny
Huisman deze kans gretig aan. Het
nieuwe programma biedt hem de
gelegenheid te laten zien dat hij meer is
dan „Henny Playback". Bovendien kan
hij in de Surprise Show volop doen wat
hij het liefste doet: met mensen omgaan.
ze gingen alleen maar naar buiten om te
kijken of de telefoon van de buren het
wel deed, want ze wilden hoe dan ook
stemmen".
Henny Huisman, toch al heel populair,
is er een nationaal idool door geworden.
Hij kan geen kwaad meer doen bij het
publiek. Dat blijkt overduidelijk uit de
stemming in de zaal bij Soundmix-voor-
ronden in het land. Hij hoeft maar in
het licht van de schijnwerpers te ver
schijnen, of hij krijgt een ovationeel ap
plaus. Het publiek, jong en oud, draagt
hem van begin tot eind op handen.
„Dat ik zo vereerd word, zo'n idool ben,
verbijstert me. Er zijn zoveel mooiere,
slankere enzovoort mannen dan ik.
Toch krijg ik brieven van grietjes van
een jaar of zéstien die schrijven dat ze
me „onwijs gaaf' vinden. Ik weet echt
niet hoe dat komt. Ja, ze zeggen wel dat
het komt doordat ik zo gewoon ben en
zo gewoon doe. Maar dat is het volgens
mij toch ook niet, want op iemand die
alleen maar gewoon staat te wezen, ben
je volgens mij toch ook snel uitgeke
ken".
„De Soundmix Show is wel een pro-
apart. Dat zie je wel als bijvoorbeeld een
acteur of actrice voor presentatiewerk
wordt gevraagd. Zo iemand speelt de
presentator. Een acteur heeft tekst nodig,
terwijl presenteren een kwestie van im
proviseren is. Ik ben blij dat ik bekend
ben geworden als wie ik ben. Ik ben
nooit iemand anders geweest dan Henny
Huisman. Gelukkig maaf".t
Improvisatie en spontaniteit zijn dan
ook de belangrijkste ingrediënten van
Henny Huismans presentatie: Daarom
ook wil hij niet voor de show praten met
de kandidaten. „Op het podium moet
een spontaan gesprek ontstaan tussen de
kandidaat en mij. Zoiets moetje niet in
studeren, dan is het niet leuk meer.
Maar de kandidaten vinden dat vaak
maar griezelig. Die zijn nog zenuwachti
ger voor het gesprekje met mij dan voor
hun optreden. Dat optreden hebben ze
ingestudeerd, maar mijn vragen kennen
ze niet. De meesten vragen dan ook aan
de producer: „Wat gaat hij vragen?".
Maar dat merken ze pas op het podium,
want van ingeblikte vraaggesprekjes
houd ik niet".
NOLLY SPEIJERS
gramma dat voor de mensen heel dicht
bij is. Het nadoen van bekende mensen
is dichtbij en het wordt gepresenteerd
door iemand die dichtbij is. Maar waar
ik nou die enorme populariteit aan te
danken heb, dat weet ik echt niet. En ik
denk dat het maar goed is dat ik niet
weet waarom de mensen mij zo leuk
vinden. Want als ik dat wist, dan zou ik
dat misschien wel forceren, dat aspect
van mezelf extra aandikken. En dan ben
je niet leuk meer".
Opa
Henny Huisman verklapt dat hij zijn
vlotte babbel en zijn gemak met mensen
om te gaan geërfd heeft van zijn opa.
„Als mijn opa iets zei, dan was iedereen
stil. Al was er eerst nog zo'n geroeze
moes, zodra hij zijn mond opendeed,
luisterde iedereen. Terwijl hij eigenlijk
niks bijzonders zei. Ik heb dat ook en
dank zij die eigenschap ben ik ook ont
dekt".
„Ik moest in 1982 op het AZ-terrein
voor de wedstrijd van AZ'67 tegen Inter
Milan een optreden van André Hazes
aankondigen. Je kunt je wel voorstellen
hoe het in een stadion toegaat voor zo'n
wedstrijd. De mensen joelen, zingen,
fluiten. Krijg dat dan maar eens stil voor
een zanger. Maar ik pakte de microfoon,
zei wat, en het was stil".
„Laat nou net bij die wedstrijd Joop van
den Ende aanwezig zijn. Die zag kenne
lijk wat in me en vroeg toen of ik zoiets
ook voor de televisie zou durven. Zon
der erbij na te denken zei ik toen ,ja".
Pas later, thuis, kreeg ik de zenuwen,
maar op dat moment gelukkig niet, want
anders had ik hier misschien niet geze
ten. Uit dat eerste contact met Joop
kwamen vijf Zomeravondshows bij de
KRO voort. En later de Playback- en
Soundmix Show".
Volgens Henny Huisman wordt het vak
van presentator nog altijd onderschat.
„Als er een feestavond gepland wordt, is
de presentator altijd de sluitpost. Men
denkt er onmiddellijk aan om Lee To
wers of Anita Meijer te contracteren.
Maar alles aan elkaar praten, daarvan
denken ze dat iedereen dat zo maar even
doet. Presenteren is echter een vak
Het is onjuist dat de Spaanse conquista
dores de grote Indianenculturen van
Midden- en Zuid-Amerika te gronde
hebben gericht door er geslachtsziekten
binnen te brengen. En dat Inka's of Az
teken weliswaar een hoge graad van be
schaving hadden ontwikkeld, maar niet
hoog genoeg om zoiets simpels als het
wiel uit te vinden, berust ook al op een
onwaarheid. Deze en nog veel meer mis
verstanden kunnen weggenomen worden
door een bezoek aan net Amerika Mu
seum te Cuijk dat men moet zoeken aan
de Brabantse kant van de Maas, pal on
der Nijmegen. Heeft men het geluk er
rondgeleid te worden door pater A.
Rientjes, dan zal deze wijzen op een
beeldje dat een Mexicaanse Indiaan
boetseerde toen onze jaartelling nog een
aanvang moest nemen. „Een zogenaamd
ziektebeeldje", zal hij uitleggen. „Let op
de misvorming van het scheenbeen. Ty
pisch een symptoom van syphilis. Deze
geslachtsziekte moet daar dus al gewoed
hebben, lang voordat Cortez en Pizarro
aan hun veroveringstochten begonnen".
Even verder vervolgens zal pater Rien
tjes de aandacht vestigen op een stuk
speelgoed uit het Peru van voor Colum
bus. „Kijk", zal hij doceren, „er zitten
In het kader van „Nederland
Museumland 1988" belichten wij elke
week een minder bekend museum. In
februari staan de musea in de provincie
Brabant centraal. Vandaag aandacht
voor het Amerika Museum.
wieltjes onder. De Inka's kenden dus wel
degelijk het wiel. Ze pasten het alleen
niet toe in hun dagelijkse leven. Het
landschap van terrasvormig oplopende
bergen dat ze bewoonden, leende zich
eenvoudig niet voor het gebruik van
voertuigen of landbouwgereedschap op
wielen".
Leidt een bezoek aan het Amerika Mu
seum met zijn ruim duizend uitgestalde
voorwerpen dan louter tot bespiegelen
over verdwenen volkeren en vergane
culturen? Nee. De romantische ziel
wiens beeld van Amerika is gevoed door
Karl May, komt evenzeer aan zijn trek
ken. Men ziet er een kano van berkebast
waarin Winnetou kan hebben rondgeva
ren, een hoofdtooi van adelaarsveren die
hij gedragen kan hebben, een foudraal
van buffelleer waarin hij mogelijk zijn
zilverbuks bewaarde, en natuurlijk een
vredespijp van catlinieth, de heilige
steen der Indianen, die hij kan hebben
gerookt. Daarnaast bevredigt de collectie
die gewijd is aan Eskimoculturen, ten
volle de eventuele nostalgische behoefte.
De schaarse bezoekers - gemiddeld zo'n
twintig per dag; de sfeer is er een van
aangename rust - vergapen zich daar
beurtelings aan een wel twee meter lange
tand van een narwal en aan de fijnzinni
ge kunstvoorwerpjes - jagende ijsberen,
ravottende zeehondjes - die de oor
spronkelijke bewoners van Labrador uit
het ivoor van dit fabeldier wisten te snij
den.
Maar hoe komt een Amerika Museum
verzeild aan de Maas, in een plaatsje
met nauwelijks naambekendheid? Dat is
te danken aan de Paters Oblaten van
Maria die er hun Nederlandse hoofdze
tel hebben. Geen nieuw gebied op de
aardbol kon ontdekt worden of deze ver
woede missionarissen zaten er al tenein
de de wilden te kerstenen, en van hun
verre reizen brachten ze menige snuiste
rij mee naar huis. Nu wil het geval dat
pater Rientjes archeologie heeft gestu
deerd. Daarom kreeg hij in 1964 van
zijn overste de opdracht om de collectie
souvenirs „museabel te maken", zoals
hij dat noemt. „Ik heb me toen toege
Een kano van berkebast in het Amenka Museum te Cuijk.
FOTO: PR
1973 zijn we opengegaan. Ik heb het mu
seum vanaf het eerste stuk helemaal zelf
ingericht, dat mag u wel zeggen, ja".
spitst op het Amerikaans bezit omdat er
in Nederland nog geen museum voor In
dianen- en Eskimoculturen bestond, en
omdat met name de verzameling arte
facten uit Canada erg bijzonder bleek.
Wat volkenkundig niet belangwekkend
was, heb ik weggedaan en de overgeble
ven collectie heb ik sterk kunnen uit
breiden met wat ik op de zolders van
onze hoofdzetel in Rome aantrof. In
Trots als een pauw is pater Rientjes op
het materiaal uit de tijd van de Valdi-
viacultuur dat hij heeft weten te verwer
ven. „Die beschaving is al zesduizend
jaar oud, maar werd pas twintig jaar ge
leden in de binnenlanden van Equador
ontdekt. Hier, deze vruchtbaarheidsfi
guurtjes. Echt het eerste figuratieve aar
dewerk dat op het Amerikaanse conti
nent vervaardigd is. En die kruikjes
daar. Ze behoren tot de Vicuseultuur uit
de eerste eeuw voor Christus in Peru.
Ook pas ontdekt. De vindplaatsen zijn
inmiddels helemaal leeggeroofd". De
rondwandeling voert van topstuk naar
topstuk. Een uiterst zeldzaam beeldje
van een Mexicaanse hond („vetgemest
om opgegeten te worden") van zo'n
achttienhonderd jaar gelegen krijgt een
aai over de rug en elders zet pater
Rientjes een kruik in de vorm van een
eend aan zijn mond die bij dit drinkge-
baar op mysterieuze wijze aanvangt te
kwaken. De gemiddelde dagjesmens
moge dan het liefst verwijlen bij een
blaasroer met giftige pijlen of een heuse
tomahawk, het hart van pater Rientjes
gaat voornamelijk uit naar de pre-Co-
lumbiaanse periode, naar de tweedui
zend jaar oude dodenmaskers en mum
miebanden die hij op de kop heeft weten
te tikken, naar het Nazca-aardewerk,
zijnde „het meest decoratieve uit Zuid-
Amerika", naar de strijdknotsen waar
mee de Indianen eikaars schedel klief
den, en de fluitjes van keramiek waar
mee ze de opkomende zon een welkom
toebliezen in tijden toen ten onzent nog
werd gedacht dat de aarde ophield bij de
Straat van Gibraltar.
PIET SNOEREN
Amerika Museum, Molenstraat 51, Cuiik. Ope
ningstijden dinsdag tot en met talerdag 10 tot 17
uur. Volwassen 1,25, kinderen en 65+ f 0,75.