Na vijftig jaar nog altijd het laatste woord Turkije toont met film en muziek eigentijds gezicht Creatief programma museum Volkenkunde I OEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Fatal attraction (12); do. t/m za. 14.00, 18.45, 21.30. zo. t/m wo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ASTA 2: A night on the town (al); 19.00, 21.30. ASTA 3: Hector (al); do. t/m za. 14.00. zo. t/m wo. 13.30, 16.00. Sammy Rosie get laid (16); 19.00, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): Can't buy me lovel (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. BABYLON 2: Fatal attraction (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 3: The pick-up artist (al); 14.00, 18.45, 21.30. ZO. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Bui tenhof 20, tel. 630637): Amster- damned (12); do. vr. 14.00, 18.45, 21.30. za. t/m wo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Dragnet (al); do. vr. 14.00, 18.45. 21.30. za. t/m wo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Dirty dancing (al); do. vr. 14.00, 18.45, 21.30. za. t/m wo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): The last emperor (al); 14.00, 20.30. Funny lady (al); zo. 11.00. METROPOLE 2: Barfly (12); 18.45, 21.30. do. vr. ook 14.00. METROPOLE 3: Dirty dancing (al); do. vr. 14.00, 18.45. 21.30. za. t/m wo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. Metropole 4: Stakeout (al); do. vr. 14.00, 18.45, 21.30. za. t/m wo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METRO- POLE 5: Innerspace (al); do. vr. 14.00. za. t/m wo. 13.15, 16.Q0.Hal moonstreet (16); 18.45, 21.30. ODEON 1 (He rengracht 13. tel. 462400): Am- 8terdamned (12); do. vr. 13.45, 18.45, 21.30. za. t/m wo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Schorem van de school (al); do. vr. 13.45, 18.45, 21.30. za. t/ m wo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Dirty dancing (al); do. vr. 13.45, 18.45, 21.30. za. t/ m wo. 13.30, 16.00. 18.45, 21.30. ODEON 4: Jaws: The revenge (12); 18.45, 21.30. do. vr. ook 13.45. STUDIO 1 (Ketting straat 12b, tel. 656402): Oci ciornie (16); 19.15, 21.45. zo. t/ m wo. ook 14.45. STUDIO 2: Rita, Sue and Bob tool (16); 19.00, 21.30. STUDIO 3: La fa- miglia (16); 19.00, 21.30. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1: Le jupon rouge; 19.30. zo. 14.00. I've he ard the mermaids singing; 21.45. vr. za. ook 23.45. zo. 16.15. All about Eve; zo. 14.00, 16.15. De radiodroom; zo. 16.15. Zaal 2: Prick up your ears; 19.30, 21.45. vr. za. ook 23.45. zo. 14.00. Zaal 3: 19.30, 21.45. zo. 19.30, 22.00. Ligh tning over water; do. Hellza- poppin'; vr. The purple rose of Cairo; za. Harlow; zo. Marilyn Monroe beyond the legend; ma. Movie Movie; di. The porno- graphers; wo. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Amsterdamned (16); za. 00.15. CINEAC 2: An gel heart; za. 00.15. CINEAC 3: Dirty dancing (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN ASTA 2: Benji (al); do. t/m za. 14.00. zo. t/m wo. 13.30, 16.00. METROPOLE 2: De redder- tjes; za. t/m wo. 13.00, 15.50.* ODEON 4: Masters of the universe; za. t/m wo. 13.30, 16.00. STUDIO 2: Peter Pan; zo. t/m wo. 13.30, 15.30. STU DIO 3: De troetelbeertjes 3; zo. t/m wo. 13.15, 15.15. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Am sterdamned (12); 13.45, 18.45, 21.15. za. zo. ook 16.15. EU ROCINEMA II: Amsterdamned (12); 13.45, 18.45, 21.15. za. zo. ook 16.15. EUROCINEMA III: Dirty dancing (al); 13.30, 18.30, 21.00. za. zo. ook 16.00. EU ROCINEMA IV: Fatal Attraction (12); 13.30, 18.30, 21.30. za. zo. ook 16.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Dirty dan cing (al); 19.00, 21.15. za. t/m wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Last Emperor (12); 20.00. zo. ook 14.30. Amsterdamned (12); Night on the town (al); Fatal at traction (12); Stakeout (al); 14.30, 19.00, 21.15. Reddertjes (al); za. t/m wo. 14.30. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): American ninja II (12); dag 14.30. 19.00 en 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414); Intim kontakt privat (16); 14.30, 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: geen. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-12800): Raw deal (16); za. ma. 21.15. Inner Space (al); za 15.00, 19.00. rna. 19.00. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Spaceballs (al); 14.45, 19.00. Hector (al); 21.15. CITY THEA TER II: Havinck (12); 19.00. Be lievers (al); 21.15. do. vr. zo. ma. dl. ook 14.45. Repelsteeltje (al); za. wo. 14.45. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7. tel. 079- 511313): Amsterdamned (12); do. 20.00. vr. 20.00. ma. dl. wo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. 24.00. Dirty dancing (al); do. 19.00, 21.00. vr. 18.30, 20.30, 22.45. za. zo. ma. di. wo. 13.30, 16.00, 18.30, 20.30, 22.45. De reddertjes (al); wo. t/m za. 14.00. Fatal attraction (16); do. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 16.00, 19.00, 21.30. ma. di. wo. 19.00, 21.30. fUNST ;en geld voor houd tv-studio N HAAG Minister ikman (WVC) komt niet tg op zijn besluit om af te t van een financiële bijdra- tan de Stichting studio Ire- Die stichting streeft naar ^behoud van de historische Studio Irene, waar in 1951 "eerste Nederlandse tv-uit- ding werd verzorgd. In Woord op schriftelijke vra- van het Kamerlid Van Es P) rechtvaardigt de be- r dsman deze opstelling met verwijzing naar zijn reeds ar vermogen" geleverde a rage aan de verkoop van pand aan de gemeente |sum tegen een prijs onder marktwaarde. Bovendien dt Brinkman het niet zo kngrijk de studio met rijks- lil te conserveren voor het (eslacht. In nader overleg <1 de stichting ziet hij geen 'taganini's viool -n Sovjetunie MOSKOU Een meisje an 11 jaar in Sjita in het liden van Siberië heeft in huize van haar groot ader een viool gevonden ie aan Niccoló Paganini >u hebben toebehoord. 1 aar het dagblad Sovjets- aja Rossija gisteren be- besloot Rita Bala- lerov na een televisiebe- cht over de diefstal van en Stradivarius, de viool 'sns van dichterbij te be- ijken die aan de muur bij 'aar grootvader, Ivan Ba- 'goerov, hing. Tot haar errassing stonden in de ast van de viool de naam an Stradivarius en de iscriptie „Concertviool an Paganini". De viool 'ordt op het ogenblik be- udeerd door deskundi- en in Moskou. £eidóe6ou/ia/nt zaterdag 13 februari i9ss pagina is. Stobbelaar amusante Zeeuwse babbelaar Cabaretier Thomas Stobbelaar speelt: „Kijken kost niets" Muziek: Gustav van Coervering Thomas Stobbelaar. Regie: Rob Hoozemans. In theater PePijn te Den Haag, gisteravond. Her haling: Vanavond In haast anderhalf uur presenteert Thomas Stobbelaar zijn cabaretpro gramma: „Kijken kost niets". Een man neemt vanachter zijn jaloezieën de we reld waar. Met zijn video-camera legt hij opmerkelijke situaties vast. Wan neer de jaloezie opgetrokken wordt en hij een glitterjasje aantrekt, verandert de bange man in een enthousiaste ar tiest, die vol zelfvertrouwen het podi um bestijgt. Stobbelaar is vooral mimisch erg sterk aanwezig. Veel gebaren en weinig woorden geven zijn programma in houd. Het is natuurlijk erg moeilijk om steeds weer iets nieuws te verzinnen, maar Stobbelaar heeft de grote handi cap dat zijn Zeeuwse dialect, door een slechte geluidsafstelling in een aantal onverstaanbare klanken uitmondt. Zijn presentatie is vooral tegen het einde van de voorstelling heel acceptabel. Hij werkt zich in het zweet en springt als een bezetene over het toneel. Op dat moment dwingt hij ontzag af. Stobbelaar heeft leuke vondsten in zijn programma verwerkt zodat het toch een verrasend geheel vormt. Alleen moet hij zeker meer gaan werken aan een betere verstaanbaarheid, want mis schien is het programma nog veel leu ker dan waar genomen kon worden. ROB VAN DER MIJL Meer stakingen in theaters Rotterdam ROTTERDAM De ambtenaren bond AbvaKabo wil het technisch personeel van het Rotterdamse mu ziektheater De Doelen tijdens een concert van Nana Mouskouri komen de donderdag laten staken. Datzelfde moet de zondag daarop in De Doelen gebeuren en op 24 februari in het ge meentelijke Luxor-theater in Rotter dam, waar die avond André van Duin optreedt. Inzet van het conflict is het aantal vrije weekeinden dat het theaterper- soneel jaarlijks krijgt in de, bijna vol tooide, nieuwe schouwburg van Rot terdam. Volgens plannen van de ge meente houden de technici, die zor gen voor verlichting, geluid en het functioneren van de podia, in het nieuwe theater maar elf volledig vrije weekeinden over. De technici houden echter vast aan de 26 vrije weekeinden die zij nu hebben. Wethouder Linthorst van Rotterdam, de werkgever, vindt dat „werken in het theater werken op onregelmatige tijden en in het weekeinde betekent". Maandag praten AbvaKabo en ge meente weer met elkaar. Juist als ge volg van het ontbreken van een toe zegging ziet de bond voorlopig geen reden de voorbereiding van acties te staken. 1 danks herhaalde goed be- 'v 1de pogingen het symfo- h oeuvre van Rachmani- even populair te 'maken zijn tweede pianoconcert I dat maar niet lukken. Ook misSiona is daarin niet ge ragd al heeft hij een boeien- vertolking van de tweede pifonie tot stand weten te ingen. Het Residentie Or- ■^t liet zich door hem inspi- en. pst Jaring Walta is sinds 9 Zino Vinnikov concert- jester van het Residentie kest. Vinnikov heeft kans Jien vrijwel onopgemerkt taak te vervullen met uit- idering van enkele solo-op- tiens. Gisteravond vertolkte j het tweede vioolconcert 1 Wieniawski en daarbij gat hij de „mededeelzaam- d". Enkele virtuoze stunts rgelaten had hij weinig of Is te zeggen. concert wordt hedenavond haald. ADRIAAN HAGER Prijzen „Visuele Poëzie" uitgereikt AMSTERDAM In gebouw De Meervaart in Amsterdam zijn vrijdag de prijzen uitge reikt in de wedstrijd „Visue le Poëzie", georganiseerd door de Stichting Schrijvers School Samenleving. De eer ste prijs voor schoolinzendin- gen werd gewonnen door de Bisschop Beckersschool uit Eindhoven. De school kreeg een speciaal hiervoor door Lucebert gemaakte gouache. In de categorie individuele inzenders wonnen acht per sonen hetzelfde kunstwerk van Lucebert. De wedstrijd „Visuele Poëzie" werd dit jaar voor het eerst gehouden. Volgens de Stichting Schrij vers School Samenleving was de respons -350 inzen dingen- zo groot, dat overwo gen wordt de wedstrijd ieder jaar te houden. Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen 14.00 en 15.00 uur, telefoonnr.071- 122248 en uw krant wordt nog dezelf de avond nabezorgd. LEIDEN Het Museum voor Volkenkunde heeft voor de krokusvakantie een drie dagen durend creatief programma opgezet. Kinderen vanaf negen jaar kunnen daaraan mee doen. Het programma sluit aan op de exposities 'Kawahara Keiga, fotograaf zonder camera' en 'Chimu, pre-Spaans aar dewerk' uit Peru. Het programma duurt vier dagen, dinsdag tot en met vrijdag, steeds van 10.30 uur tot 12.30 uur en van 14.00 uur tot 16.00 uur. Dinsdagmorgen is er een demonstra tie grimeren, de andere dagen is er gelegenheid om met klei te werken, voor origami (Japans papier vouwen), op zijde schilderen en calligrafie. „DEUTSCHER WORTSCHATZ": in Roemenië geboren Ame- dirigent Sergiu Co- die gisteravond het sidentie Orkest leidde, is druk bezet baasje. Vanaf is hij artistiek-leider van Baltimore-orkest, vanaf in dezelfde funktie bij het uston-orkest, vanaf 1986 jfdirigent van de New York y Opera, gastdirigent van erdere Europese orkesten, tivaldirigent en bovendien j hij bemoeiienissen met de versumse radio-orkesten. ;t eerder dan aan het einde deze maand staat chef-di ent Hans Vonk weer voor orkest, maar hij neemt 1 slechts drie concerten ;t twee programma's) voor rekening. Geen wonder vanuit het orkest de kreet ;eboren: „Hans Vonk moet er concerten in Den Haag üigeren". Met die „hap-snap- igenten" is noch de conti- teit noch de kwaliteit van orkest gediend. Voor het ^a;in van het volgende sei- n zal dan ook orde op di- se zaken gesteld moeten I rden. II *St onbelangrijke bijkomstig- n,d in de verhouding tussen nissiona en het Residentie is dat hij al eens een opese tournee van het or- heeft geleid. Aardig mee- lomen maar geen garantie een hechte sdmenwer- laat staan voor een suc- volle gezamenlijke beklim- ^bg naar de toppen van de 1st. Maar ook halverwege beklimming is een fraai licht mogelijk en dat uit- °it bood de dirigent met de 3 irgave van de ouverture de ouverture „Le Corsai- van Berlioz. DEN HAAG De meeste ge zinnen blijven naamloos of kunnen hooguit bogen op één bekende ouder, zoon of doch ter. Het gezin Schneider bleef in Nederlands-Indië dan wel geen kamp-opsluiting be spaard, vader en de drie zoons hebben tot nog toe voor zoveel roem gezorgd, dat gerust kan worden gesproken van een su perfamilie. Een turbo-gezin, zouden trend-sprekers zeggen. Gisteren werd in Pulchri Stu dio te Den Haag het feit her dacht dat prof. dr. Jan Schnei der (1905-1972) precies vijftig jaar geleden het succesvolste, best onthouden en tegelijkter- tijd meest gevreesde school boek van Nederland, „Deut- scher Wortschatz", het levens licht liet zien. Liefst 456.789 exemplaren zijn er sinds 1938 verkocht en het Mendelcollege in Haarlem is de enige school die 35 lang on afgebroken gebruik heeft ge maakt van „Deutscher Wort schatz". Uitgeverij Wolters- Noordhoff vierde het halve- eeuwfeest" met de presentatie van de „Neuer Deutscher Wortschatz", een door drs. Biesma en H.J. Fischer afge slankte versie van de 20e druk van het gewone Duitse idioomboek, dat als hoofdboek zal blijven bestaan. Jans wedu we Corrie Schneider-Lücht kreeg het eerste exemplaar aangeboden en haar zoons Ca- rel Jan, Nederlands ambassa deur in Oost-Duitsland, Eric, beroemd acteur, en Hans, hoogleraar Egyptologie en di recteur van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden, kre gen de drie volgende. Ook voor de ambassadeurs van West-Duitsland, Oost-Duits- lan'd, Zwitserland en Oosten rijk had algemeen-directeur drs. J.G. Eelkman Rooda nieu we exemplaren. „Het boek ziet er énig uit", riep Corrie Schneider ondeu gend uit. „De kassa blijft rin kelen". Het was deze spontane Groningse natuur die Corrie's ietwat gesloten echtgenoot al tijd zoveel goed heeft gedaan. Ambassadeur en schrijver Ca- rel Jan Schneider bekende dat hij nog dagelijks het idioom boek van zijn vader openslaat om gebruik te maken van de 5000 meest voorkomende Duit se woorden. „Mijn vader was een perfectionist die alle Duit se angels en voetklemmen bij elkaar wist te krijgen. Steeds werden de nieuwste taalkun dige bananeschillen op het pad van ons stervelingen neerge legd. Maar geen enkele Neder lander zal de inhoud van het boek ooit geheel onder de knie krijgen. „Deutscher Wort schatz" heeft altijd het laatste woord. Geheim Uitgever Eelkman Rooda kwam met een „irrationele" verklaring voor het geheim van het succes van Schneiders Moeder Schneider en haar drie zoons herdenken de uitgave, vijftig jaar geleden, van „Deutscher Wortschatz", de nachtmerrie van vele honderdduizenden Nederlandse scholieren, foto: jeroen de jong idioomboek. „Het geheel is ke punten. Het is meer het ge- meer dan de som van de ster- haim van de begenadigde mens Schneider dan van de Germanist. De meeste mensen zullen zich uit hun middelbare-schoolpe- riode vooral de Duitse leraren herinneren als de ijverigste mensen, die bovendien vele lesuren vulden met het over horen van wat hun leerlingen aan idioom uit de „Deutscher Wortschatz" in hun hoofd hadden moeten stampen. Die harde aanpak moge dan niet zo gezellig lijken, er .is nog al tijd geen beter alternatief om goed Duits te léren, zo meende zoon Carel Jan Schneider. De Westduitse ambassadeur Otto von der Gablentz herinnerde zijn gehoor aan de Duitse be zetting en zei: „Wij mogen dankbaar zijri dat „Deutscher Wortschatz" onze taal hier le vend heeft gehouden, heel dankbaar. In 1992 moet Euro pa volgens de EG-plannen één markt kennen en praten we allemaal Engels met elkaar. Maar om oppervlakkigheid in de betrekkingen tegen te gaan, is het belangrijk dat de EG- landen eikaars talen blijven leren om tot een verdiept be grip voor eikaars cultuur te komen". De Duitse ambassadeur toonde zich een dapper man door de aanwezigen op een foutje in de 20e druk van „Deutscher Wortschatz" te wijzen. Na lang lezen had hij iets ontdekt wat duizenden leraren Duits tij dens de lessen niet was opge vallen. „Ik zou er een voor stander van zijn", zo vervolgde Von der Gablentz zijn welge meend betoog, „dat er iets meer Witz, meer humor, werd aangebracht in de oefenzinnen van Deutscher Wortschatz. Neem een woord als „Zu- kunft", toekomst. Neem in het boek bijvoorbeeld de volgende vraag aan een taxi-chauffeur op: „Wat denkt u van de toe komst?". „Ach", zal de man antwoorden, „de toekomst is niet meer wat het geweest is". DEN HAAG Het toe risme vanuit Nederland naar Turkije neemt jaar lijks toe, het aantal in Nederland werkzame Turken is groot: 200.000. Toch weten de meeste Nederlanders van dit half Europese, half Azia tische land niet veel. Zelfs woorden als Turks bad, Turkse trom, Turk se koffie worden niet of nauwelijks in verband gebracht met het land, dat ongeveer vier keer de grootte van Frankrijk heeft. En ambassadeur Ismet Birsel wil daar wat aan doen. „Nee nee, niet om het toerisme naar Turkije te bevorderen", weert hij haastig en met twee uitgestoken handen af. „Mijn eerste doel is, dat de Nederlander wat meer over Turkije te we ten komt", zegt hij. „En zodoende ook anders te gen mijn 200.000 landge noten gaan aankijken". Ismet Birsel is, na een am- bassadeurspost in Irak, nu een jaar in Nederland en met name Den Haag zal dat we ten. Morgenmiddag wordt rond het middaguur in het Kurhaus een modeshow ge geven en van 2 tot 6 maart zijn in het Haags Gemeente museum films te zien van vooraanstaande hedendaagse regisseurs. Op 23 februari leidt de Turkse dirigent Gü- rer Aykal het Concertge bouw-Kamerorkest met me dewerking van de (Turkse) violiste Suna Kan die de so lopartij van het concert KV 219 van Mozart voor haar re kening neemt. Dit speelt zich af in de Kleine Zaal van het Concertgebouw. Ballet Birsel:. „Natuurlijk heeft een miljoenenstad als Istanboel een groot symfonie-orkest, evenals de hoofdstad, Anka ra. En kan Turkije een Staats Opera Ballet naar Nederland sturen, voor een uitvoering (zondag 20 maart) in het Scheveningse Circustheater. Maar de republiek Turkije is staatkundig een relatief jong land (in 1929 gesticht); kultu- reel is dit oorspronkelijk Os- maanse rijksdeel heel erg oud. Als dit voor sommige toeristen een reden is om naar Turkije te trekken, Bir sel is op de eerste plaats am bassadeur voor zijn tijd- en landgenoten. Daarom wil hij, dat de Nederlander er zo snel mogelijk achterkomt, dat zijn land aanzienlijk méér is dan kreeg er genoeg van en het aantal daalde. Met echter de positieve consequentie dat er wel minder, maar ook kwali tatief veel betere films wer den gemaakt. Op welk peil de huidige Turkse film staat, kan straks in Den Haag worden bezien; komende zaterdag laat de pianiste Gülsin Onay in het Kurhaus horen wat een meisje uit een muzikale fami lie in Istanboel achter de vleugel waard is. De AVRO zendt haar recital dat bestaat uit werk van Chopin, Liszt en Adnan Saygun recht streeks uit op Radio 4. De verschillen tussen Grie kenland en Turkije zijn niet erg groot, er zijn meer over eenkomsten dan verschillen, in land en volk. Toch weet de Nederlandse toerist bijna alles van Athene en klinkt Istanboel zeer ver en oosters. Athene kan als voorbeeld dienen voor de oudste Euro pese beschaving, terwijl Is- tanboel-Turkije eerder ge dachten oproept aan gastar beiders en onverzorgd. Ter wijl het tegendeel van dit laatste waar is. Vooroordelen Ambassadeur Birsel: „Het wordt inderdaad tijd, dat een aantal vooroordelen uit de weg wordt geruimd, ook al is het begrijpelijk hoe die kon den ontstaan. Om te begin nen behoort Turkije meer tot Azië dan tot Europa; Istan boel, het voormalige Con- stantinopel, het voormalige Byzantium, is met omgeving het enige Europese deel, al heeft in het verleden een groot deel van Europa, tot Polen toe, in Turkse in vloedssfeer gelegen. Begin van deze eeuw trok Turkije zich uit Europa terug en pas in 1923 bij de proclamatie tot republiek, zocht de nieuwe president, Kemal Atatürk het' voorbeeld van het westen". De politiek van Atatürk wordt töt op heden voortge zet, zoals de toeristen weten, die het huidige Turkije op zoeken. Maar het land zit met het nadeel, dat het bij lange na niet de bekendheid heeft als het aangrenzende Griekenland, ook niet die van andere landen aan de Middellandse Zee. Dat het wat verder ligt, maar dat de méérkosten van vervoer ruimschoots worden goedge maakt door de onthutsend lage prijzen ter plaatse, is bij de meeste belangstellenden inmiddels wel bekend. Bedoeling Birsel: „Maar daar gaat het me nog niet eens om. En het is ook m'n bedoeling niet de Nederlander te wijzen op de oudste geschiedenis van Tur kije. Het gaat me erom, dat de Nederlander het huidige Turkije te zien krijgt, een modern land in ontwikke ling. En geen witte vlek op de kaart, waar zoveel gastar beiders vandaan komen". FRITS BROMBERG Ismet Birsel, de Turkse ambassadeur in Nederland: „Turkije is geen witte plek op de kaart waar alleen maar veel gastarbei ders vandaan komen. Het culturele leven staat op hoog peil en is westers georiënteerd". foto: cees verkerk een ver, beetje oosters land waar wel erg veel gastarbei ders vandaan komen. En daarom wordt, onder meer, een filmweek in het Haags Gemeentemuseum gehouden. Birsel: „Er worden geen pro pagandafilms vertoond, na tuurlijk. Wel films die artis tiek op hoog niveau staan, maar tegelijk duidelijk zijn over Turkije, land en volk". Dat Turkije inmiddels inter nationaal kan meedoen, be wezen films als „Yol" (Gou den Palm in Cannes 1982), „De droge zomer" met de eerste prijs op het filmfesti val van Berlijn in 1964 en het behalen van de Zilveren Beer en FIPRESCI-prijs in Berlijn en Venetië. Al is deze situatie niet altijd zo geweest. Goedkoop Omdat de film voor het Turkse volk de goedkoopste wijze van vermaak was, be gon de Turkse filmindustrie films te maken voor de bin nenlandse markt. Wat aan tallen betreft, kwam Turkije na Japan, India en Hong Kong op de vierde plaats. Maar deze Turkse films wa ren niet best, het publiek Tarik Akan in de film „Yol" van Yilmaz Güney die in Cannes met een gouden palm werd bekroond. foto: pr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 15