Kerken staan tolerant tegenover oproep imam £cidócSotwatt )weer kerk wereld Duitse kerken eisen bescherming zondagsrust Druk op homoseksuelen in Anglicaanse kerk neemt toe GEESTELITK LEVEN/OPINIE £e*dae6oinant WOENSDAG 10 FEBRUARI 1988 PAGINA? Vera Wollenberger naar Bondsrepubliek uitgewezen Eerste opvoering Matthaus Passion in Jeruzalem BIELEFELD Vera Wollenberger, mede-oprichtster van de beweging „Kirche von unten" in de DDR, is gisteren uit ge vangenschap ontslagen en met haar man en twee kinderen in de Bondsrepubliek aangekomen. Volgens kerkelijke kringen in de DDR was Wollenberger de laatste die nog vast zat van de 22 politieke gevangenen, die op 17 januari waren gearres teerd omdat zij een eigen demonstratie voor mensenrechten hielden tijdens een officiële herdenking van de communisti sche partij voor de vroegere Duitse revolutionairen Karl Liebknecht en Rosa Luxemburg in Oost-Berlijn. De 35-jarige Wollenberger was voor haar deelname wegens „poging tot sa menscholing ter verstoring van de openbare orde" tot zes maanden cel veroordeeld. JERUZALEM De Nederlandse bas-bariton Max van Eg- mond behoort tot de solisten in de eerste Matthaus Passion van Johann Sebastian Bach die in Jeruzalem zal worden op gevoerd. Plaats van handeling is de abdij van de Benedictijnen Dormi- tio. De Matthaus Passion wordt opgevoerd in het kader van het 'Israël festival' dat van 15 tot 22 mei plaats heeft. De abdij het weten dat zij „geen rust meer kent'sinds de geruchten over de opvoering op gang kwamen. Voortdurend werd er door muziekliefhebbers in Israël en andere landen telefonisch om kaarten voor het concert verzocht. De Matthatis Passion wordt opgevoerd door het Bach-vocaal ensemble en het Töl- zer Knabenchor. Neem blijmoedig afscheid van het leven, zoals een rijpe olijf valt, die de natuur zegent en dankbaar is jegens de boom waaraan zij groeide. Marcus Aurelius Paus ontvangt premier Shamir niet in audiëntie vaticaanstad Paus Johannes Paulus II is niet van plan de Israëlische premier Yitzhak Shamir tijdens diens bezoek aan Italië op 15 en 16 februari in particuliere au diëntie te ontvangen. Volgens het Vaticaan heeft Shamir niet om een onderhoud ge vraagd. Het is het eerste offi ciële optreden van Shamir in het buitenland sinds de onlus ten in de bezette gebieden, die eind vorig jaar uitbraken en tot nu toe aan ongeveer vijftig Palestijnen het leven hebben gekost. Het is uitzonderlijk dat regeringsleiders van be langrijke landen een bezoek aan Italië brengen zonder bij de paus langs te gaan. Shamir spreekt in Italië met .president Francesco Cossiga, premier Giovanni Goria en minister van buitenlandse za ken Giuilio Andreotti. Ko ning Hoessein van Jordanië en de Egyptische president Hosni Moebarak doorliepen vorige week datzelfde pro gramma en werden tevens ontvangen door de paus. Plaatsvervangend PLO-leider Faruk Kaddumi heeft vorige week een onderhoud gehad met aartsbisschop Achille Sil- vestrini, de Vaticaanse 'minis ter van buitenlandse zaken'. „De paus heeft de Israëliërs niets te zeggen en zij kunnen hem bovendien niets vertel len wat hij niet al weet", al dus kerkelijke bronnen in het Vaticaan. Volgens Israëlische waarnemers zou Shamir, die als minister van buitenlandse zaken de paus in 1982 heeft ontmoet, wel prijs stellen op een audiëntie als de paus hem daartoe zou uitnodigen. Het is echter in het Vaticaan ge bruik dat bezoekers een au diëntie aanvragen. Het Vaticaan en Israël onder houden geen diplomatieke be trekkingen. De Palestijnse kwestie en de status van Jer- zualem. sinds 1980 Israëls on gedeelde hoofdstad, zijn de belangrijkste obstakels voor het aanknopen van betrek kingen. Yitzhak Shamir Goerees ook in hoger beroep veroordeeld ARNHEM Het gerechtshof in Arnhem heeft gisteren het echtpaar Lucas en Jenny Goeree uit Zwolle in hoger beroep verdere verspreiding verboden van „Sodom in Ne derland". nummer 17 van hun gospelblad „Evan". Het gerechtshof heeft de Goerees ook verboden kwetsende, on juiste. beledigende en onnodig grievende uitlatingen over homoseksuelen te doen. Het gerechtshof bekrachtigde het vonnis van de rechtbank in Zwolle van vorig jaar mei. De Amsterdamse homoseksueel Fred van Zijl had in kort ge ding een verbod van „Sodom is Nederland" gevraagd. Vol gens de Zwolse rechtbank kan Van Zijl voor elke over treding van het vonnis een dwangsom van 5000 gulden van de Goerees opeisen. In ..Sodom in Nederland" zeg gen de Goerees dat iemand die homoseksualiteit bedrijft net als een moordenaar bloed schuld op zich laadt en de doodstraf verdient. Verder noemt het evangelistenecht paar aids de straf van God voor de zonde van homosek sualiteit. „Bekering is de eni ge kans op genezing", aldus de Goerees. De Amsterdam mer Van Zijl voelde zich door de uitlatingen gegriefd en eis te een verbod. Volgens het ge rechtshof heeft iedereen het recht om zijn levensovertui ging vrij te belijden, maar men mag zich daarbij niet on nodig kwetsend of grievend over anderen uitlaten. DEN HAAG In een sa menleving met meer cul turen en godsdiensten is verdraagzaamheid jegens elkaar noodzaak. Dat is voor de Tweede Kamer een belangrijk motief ge weest de gebedsoproep vanuit de moskee wette lijk gelijk te stellen met het luiden van de kerk klokken. Voortaan hoeft de moslim-gemeenschap voor haar gebedsoproep geen toestemming van de gemeente te vragen. De christelijke kerken staan er positief tegenover. „Het lijkt mij een gevolg van de vrijheid van godsdienst", vindt dominee C. A. ter Lin den van de Haagse Klooster kerk. „Het tijdstip waarop en het volume waarmee de imam zijn boodschap verkondigt, moeten echter rekening hou den met anderen maar dat is ook met de kerkklokken het geval. Zelf heb ik het in een nieuwbouwwijk meegemaakt dat het klokgelui tot een mi nuut beperkt werd. In die wijk sliepen de mannen zon dag om tien uur nog ten ge volge van hun continue ar beid". Deken Kwaaitaal van Den Haag heeft gelijke ervaringen. „Het klokgelui wordt vaak beperkt tot de aankondiging van de laatste mis op zondag ochtend om de mensen niet hun ochtendrust te ontne men", zegt Kwaaitaal. „Dit is niet omdat gevreesd wordt voor gebrek aan tolerantie, maar het komt voort uit res pect voor elkaar en uit het re kening houden met elkaar. We leven nu eenmaal in een pluriforme samenleving". „Hetzelfde geldt een optreden van de imam. Als hij op zon dag tot het gebed wil oproe pen zou dit in onze samenle ving mogelijk moeten zijn. Overigens heeft het dekenaat de laatste jaren weinig met deze kwesties te maken ge had. Doorgaans worden zaken als het luiden van klokken door de pastores en de kerk besturen van de parochies zelf opgelost. Een dekenaat moet zich niet overal mee bemoei- „Het klokgelui is wettelijk toegestaan, maar voor andere kerken is er geen aparte rege ling", zegt een woordvoerder van de gemeente Den Haag. „Hoewel de geluiden van de moskee officieel niet zijn toe gestaan, wordt er niet tegen opgetreden. Den Haag wacht tot de wet veranderd is. Klachten over geluidshinder Menselijke stem Navraag bij het moslim infor matiecentrum in Den Haag leert dat de man die tot gebed oproept geen imam maar mu- azzin wordt genoemd. Ook worden in tegenstelling tot wat veel Nederlanders den ken geen geluidsbanden ge bruikt voor de oproep. Als de wetten van de islam strikt worden toegepast moet de op roep door de menselijke stem gedaan worden. Over de wettelijke gelijkstel ling tussen de oproep en het klokgelui is het moslim infor matiecentrum weinig positief. „Het is een dode mus", zegt Abdoel Wahid van Bommel van het centrum. „De gelijk stelling zal door de moslim wel gewaardeerd worden om dat het met zijn identiteit te maken heeft. Tegenstanders kunnen echter nog gemeente lijke voorschriften gebruiken om de oproep te verhinderen. Alleen in Leiden heeft de ge meente een eenmalige toe stemming gegeven voor het vrijdagsgebed. Zo'n gebed om vat zeven lange zangererig geroepen zinnen en duurt maximaal drie minuten". In de landen rond de Middel landse Zee waar de islam wijd verbreid is, wordt vijf keer per dag opgeroepen tot gebed: voor zonsopgang, 's middags, in de namiddag, na zonson dergang en 's nachts. Zover zal het volgens Van Bommel in Nederland niet komen. „De oproep heeft hier een deel van zijn sociale functie verlo ren omdat de moslims niet rondom de moskee wonen. Bovendien is het in het be lang van de moslims geen hinder te geven, omdat zij toch al niet de populairste groep in Nederland zijn". Zondagswet Voor het gelijkstellen van de roepende imam met het lui den van klokken wordt een aanpassing van de zondagswet doorgevoerd. Sinds deze wet in 1953 van kracht werd is er veel veranderd in Nederland. Bij de indiening van de wet vermeldde de minister nog dat „het christendom zijn stempel op ons volksleven drukt en ook de zondag en enige christelijke feestdagen daarvan het merk dragen". Doel is de bescherming van de openbare rust op zondag. Tegenstanders van wijziging van de zondagswet moeten vooral in orthodoxe hoek ge zocht worden. „Het is een te ken aan de wand dat wij dit gewoon moeten vinden en al les moeten accepteren", vindt Klaas Beuker van de RKPN. „Gelijkstelling is niet op zijn plaats omdat in een christelij ke cultuur de overheid, als dienaresse Gods, prioriteit moet leggen bij oproepen door klokgelui". zegt kamerlid Leerling van de RPF. „Dat De Haagse moskee aan de Wagenstraat roept zijn gelovigen per luidspreker op hun religieuze plichten te vervullen. FOTO: CEES VERKERK heeft niets te maken met een achterstelling van moslims en is ook geen beperking van de vrijheid van godsdienst". De zondagswet bevat bepalin gen die het maken van la waai. dat op meer dan 200 meter te horen is, verbieden. Dat betekent dat er wettelijk geen 1-meimanifestatie toege staan is bij het Troelstra-mo nument in een Haags park. De gemeente Den Haag ziet het niet als haar taak om in dit opzicht actie te onderne men. „Wij wachten totdat de PvdA deze zaak op landelijk niveau aanpakt". Deken Kwaaitaal vindt het gek als een rustige 1-mei-manifestatie op zondagmorgen geen door- rant tegenover staan". De beperkingen van de zon dagswet worden niet gebruikt tegen de imam. „Ons uit gangspunt is dat de imam geen hinderlijk geluid mag opleveren" zegt De Raat van de directie bestuurlijke en ju ridische aangelegenheden van de gemeente Leiden. „Het lui den van de klokken is een eeuwenoude traditie waar de mensen aan gewend zijn. Mis schien wennen de mensen op den duur ook aan de imam en zal iedereen er zich bij neer leggen als de imam ook in de grondwet wordt opgenomen". FRANK DE KLERK. BONN De RK Kerk en de Evangelische Kerk in de Duit se Bondsrepubliek hebben ervoor gewaarschuwd de zondags rust aan economische belangen op te offeren. Zuiver econo mische argumenten kunnen uitzonderingen op het verbod om op zondag te werken niet rechtvaardigen, aldus beide kerken. Zij verlangen dat zowel de regering als de werkge vers- en werknemersorganisaties de zondag beschermen. In de verklaring onder de titel „Onze verantwoordelijkheid voor de zondag betreuren de kerken het dat velen zich steeds minder Dewust zijn van de religieuze en culturele waarde van de zondag. Zij constateren dat technische, econo mische en sociale ontwikkelingen leiden tot een „sluipende uitholling" van de zondag. Zij doen een dringend beroep op de Bondsregering ervoor te zorgen dat het door de regering kort geleden ingediende wetsvoorstel voor een regeling van de werktijden niet wordt afgezwakt en dat uitzonderingen op het verbod van werken op zon- en feestdagen tot een mini mum wordt beperkt. De kerken beschouwen de zondagsrust als een „centrale waarde van onze cultuur". De Duitse minister van sociale za ken Norbert Blüm noemde de verklaring een „belangrijke richtingwijzer" voor en een ondersteuning van het beleid van de regering. Een woordvoerster van de SPD verklaarde dat haar partij de eis steunt van de kerken om het werken op zondag tot een minimum te beperken. Evangelische kerk DDR stopt na één dag met adviseren OOST-BERLIJN De Evan gelische Kerk in Oost-Berlijn is na één dag al gestopt met advies en pastorale zorg te ge ven aan mensen die een ver zoek hebben ingediend om uit de DDR te emigreren. Nadat honderden mensen maandag het hoofdkantoor van de kerk in Oost-Berlijn hadden bele gerd en de telefoonlijnen overbelast waren geraakt, liet 'superintendent' Giinter Kru- sche weten dat zinvolle advie zen niet mogelijk waren, nu veel meer mensen dan ver wacht van het aanbod van de kerk gebruik hadden ge maakt. Op grond van misverstanden dachten mensen die uit de DDR willen emigreren, dat de kerk hun daadwerkelijk hulp zou kunnen geven, maar dat is uitsluitend aan de organen van de staat voorbehouden, aldus Krusche in zijn verkla ring. Bij de gesprekken met emi granten zou telkens een pre dikant en een jurist aanwezig zijn. De voorzitter van de ker- keraad, Manfred Stolpe, on derstreepte gisteren nogmaals, dat de kerk aan die mensen pastorale bijstand wilde geven die in psychische nood zijn geraakt doordat ze lange tijd op hun verzoek om te emigre ren hebben moeten wachten. In de verklaring van Krusche wordt er „nogmaals aan her innerd dat de Evangelische Kerk er al sinds de jaren vijf tig bij de leden van de kerk en alle overige burgers van de DDR op aandringt de kansen en mogelijkheden die er in de De inval in de milieubibliotheek van de Zionsfcerk in Oost-Ber lijn eind november vorig jaar vormde het startpunt van de Oost- duitse autoriteiten tegen tegenstanders van het regime. FOTO: AP DDR liggen, te benutten en gemeente maar ook de sa- zich niet aan hun taken te menleving heeft iedereen no- onttrekken". De christelijke dig, aldus Krusche. Pax Christi, IKV: meer contacten PLO DEN HAAG Pax Christi Nederland en het Interkerke lijk Vredesberaad (IKV) wil len dat de contacten tussen Nederland en de PLO worden uitgebreid. Daarom zou de Tweede Kamer de motie-Gu- althérie van Weezei uit 1983, die contacten tussen de Ne derlandse regering en de PLO beperkt tot het ambtelijke ni veau, moeten intrekken. Dat blijkt uit een brief van beide vredesbewegingen aan de vaste kamercommissie voor buitenlandse zaken. De com missie spreekt vandaag over de situatie in de door Israel bezette gebieden. De vredes bewegingen menen dat de re gering aan haar opvatting in zake legitieme rechten van het Palestijnse volk meer in houd moet geven. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen Ie Zwaagwesteinde drs. K. van der Kamp, kandidaat te Wlrdum. Beroepen te Scheveningen G. de Fij- ter te Siddeburen en Wagenborgen. Aangenomen naar Amsterdam t.b.v. de commissie voor vrijzinnig her vormden (parttime) mw. L.M. van Reijendam-Beek eervol ontheven predikant wonende te Santpoort- Zuid. Bedankt voor Steenwijk R.J. Perk te Nieuw-Buinen. Gereformeerde Kerken Aangenomen naar Nijensleek W. Wijbenga voorheen predikant te St.Jacobiparochie, wonende te Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Grijpskerk i.c.m. met Nlezijl drs. A.S. van der Lugt, kandi daat te Kampen. LONDEN De leken in de Anglicaanse synode hebben in meerderheid steun betuigd aan bis schoppen die weigeren praktizerende homosek suelen tot geestelijken te wijden. In de motie, die bij handopsteking werd aangenomen, vragen ze verder de bisschoppen een gezamenlijke verkla ring met deze strekking over seksuele vraagstuk ken uit te geven. „Kwezels" riep Peter Tat- chell, actief in de beweging voor de rechten van homo seksuelen, van de publieke tribune, toen de uitslag van de stemming bekend werd. Hij beschuldigde de leken' in de synode ervan dat zij het vuur van de vooroordelen tegen homoseksuelen opstoken. Ds. Tony Higton, die vorig najaar de campagne tegen ho moseksuele geestelijken open de, vroeg de bisschoppen wat zij hadden gedaan om te ga randeren dat „alleen kandida ten die het standpunt onder schrijven dat overspel en ho moseksualiteit zondig zijn, voor de wijding in aanmer king komen". Bisschop Barry Rogerson van Bristol ant woordde hierop dat de bis schoppen hiervoor op hun ei gen oordeel moeten afgaan. Tevoren had de Britse minis ter van landbouw, John Gum- mer, synodelid, een scherpe aanval gedaan op wat hij de „condoomcultuur" in Enge land noemde. Juist nu wordt van de Anglicaanse Kerk ver wacht dat zij de mensen tot kuisheid en huwelijkse trouw oproept, aldus Gummer. Na de synode van vorig jaar no vember, toen de synode wei gerde homoseksualiteit als zondig te veroordelen, kan gezegd worden „dat het vol gens de Anglicaanse Kerk minder zondig is om met de buurman dan met de buur vrouw vreemd te gaan", zo zei Gummer. Crockford De Anglicaanse synode ver wierp verder het voorstel om het anonieme voorwoord over de situatie van de anglicaanse kerk in de 'Crockford's Cleri cal Directory' te schrappen. Het bestuur en de financiële afdeling van de Anglicaanse kerk, die 'Crockford's' uit geeft, zullen nu moeten bepa len wat er moet gebeuren met het voorwoord van het boek, een naamlijst van geestelijken in de Anglicaanse kerk. In december vorig jaar ontstond opschudding toen in het voor woord een scherpe aanval werd gedaan op het hoofd van de Anglicaanse kerk, dr. Robert Runcie. Enkele dagen later pleegde kanunnik Ga- reth Benneth zelfmoord. Hij bleek de schrijver van het voorwoord te zijn, hoewel hij dat herhaaldelijk tegenover journalisten haa ontkend. De Jongs nuanceringen NADAT bekend geworden was dat dr. Lou de Jong in concept-tekst van zijn laatste deel van „Het Koninkrijk Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog" had geconstat dat Nederlandse militairen in het voormalig Nederlands dië oorlogsmisdaden hebben gepleegd, ontstond er eind v jaar veel opwinding. De voor de uitgave van het werk De Jong (en niet voor diens visie) verantwoordelijke m ter is zelfs gevraagd te voorkomen dat het concept ooi uiteindelijke tekst zou worden. De minister, die terecht wees op de vrijheid van meninj ting van de auteur, greep niet in. De „deskundige meelez die De Jong altijd al bij zijn geschiedschrijving raadple« hebben hem er inmiddels echter van kunnen overtuigen enige wijzigingen gewenst zijn. Maar dat is waarschiji ook .alles. Zoals vorig jaar bleek uit een uitvoerig artikel in krant, ontbraken in de aanvankelijke tekst de nodige ni ceringen beslist niet. De Jong suggereerde geenszins dat Nederlandse strijdkrachten zich schuldig hebben gem aan oorlogsmisdaden. Hij stelde dat het uitzonderingen ren, maar dan wel méér dan tot nu toe op grond van i ringsrapporten kon worden verondersteld. DiE constatering mag als navorsingen dat hebben u wezen niet ontbreken in een boek dat pretendeert standaardwerk te zijn. Opheldering na alles wat over i zaak is geschreven, is voor een juiste geschiedschrijving misbaar. HeT probleem van iedere historicus is altijd weer dat d( ken die hij beschrijft niet mogen worden beoordeeld vol de op het tijdstip van publikatie geldende normen. Het o; den van ontdekkingsreizigers, de activiteiten van de V nigde Oost-Indische Compagnie, laat staan de Nederlai rol in de slavenhandel, kunnen niet worden beoordeeld i de huidige maatstaven, maar moeten worden geplaatst k context van de tijd. TROUWENS ook de geografische factor is van belang: is wat in verre landen gebeurt zó cultureel bepaald, dat waarnemer met het normenpatroon van de westelijke we niet in staat is tot een waardeoordeel. Om een voorbeel geven: wat hier kinderen heten, zijn in Derde<-Wereldlar vaak volwassenen. Het is voor de geschiedschrijver ondoenlijk alles wal noteert in de zuivere context te plaatsen en de lezer te fronteren met de noodzaak van het maken van voorbe den. Zijn taak beperkt zich tot het registreren van de f< die de lezer in het juiste perspectief moet plaatsen. D< danks was een kritische kanttekening wellicht toch op plaats geweest waar De Jong in de aanvankelijke tekst vergelijking trok tussen de Duitse oorlogsmisdaden en optreden van Nederlanders tegen de strijders voor de bliek Indonesia. Er is een fundamenteel onderscheid. De uitwassen die in de strijd in de Indonesische jungle voordeden waren) gevolg van de omstandigheden: een guerrilla-oorlog ini gebied waar de vijand thuis en Jan Soldaat totaal vrei was. Angst en de wil te overleven lagen eraan ten grondi DAARMEE willen we de wandaden niet goedpraten; zei gen evenwel niet in één adem genoemd worden mef structureel geplande massamoord van de nazi's. Nog afga van het feit wat iedereen zelf kan bedenken da eerste niet-smerige oorlog nog moet worden uitgevocht» Er is nog een ander tijdsaspect dat aandacht verdient! jeugdige Nederlanders die naar Indië werden uitgezoil waren oorlogskinderen, opgegroeid in een wereld wa| geen gebod gold. Tijdens de bezetting werd men des te r gerespecteerd naarmate men de wetten (van de bezef overtrad. De burgerlijke ongehoorzaamheid van nu kan i in de schaduw staan van die uit de jaren 1940-1945. f HET leven in de eerste jaren na de bevrijding was voor len moeilijk: de wet diende weer te worden geëerbiedigd^ was gedaan met de vrijbuiterij en het piratendom. Datli wenningsproces kostte sommigen jaren. Zij die, nog maai bevrijd, werden ingezet in dat verre, vreemde land kr< de tijd niet te acclimatiseren. Dat sommigen van hen, ooi leiders, niet de ethische normen hanteerden waarmee w| vertrouwd heten te zijn is begrijpelijk. Het zou ons niet bazen indien dr. De Jong in het laatste deal van zijn daardwerk, dat in april verschijnt, op deze punten extn anceringen zal hebben aangebracht. Buien. DE BILT (KNMI) Komen de nacht neemt de wind ver der af. De depressie die van daag voor storm zorgde, trekt naar Scandinavië weg en vult op. De buiigheid houdt echter voorlopig nog aan. In deze bui en kan ook natte sneeuw voor komen. Daartussen komen ook enkele verspreide opklaringen voor. Vannacht daalt de tem peratuur tot iets boven nul, morgen overdag wordt het cir ca 6 graden. De wind is voor lopig westelijk en vrij krach tig, aan de kust en op het IJs- selmeer af en toe hard. Mor genavond draait de wind naar zuid. Er nadert dan een nieu we depressie die vrijdag dicht langs of over ons land trekt. Ook in het weekeinde blijven depressies het weer bepalen. Weersvooruitzichten voor de Europese landen geldig voor morgen en vrijdag: Britse eilanden: Morgen wisse lend bewolkt en enkele regen of sneeuwbuien. Vrijdag in net zuiden tijdelijk regen en moge lijk ook sneeuw. Middagtem- peratuur van 5 gr aden in het noorden tot 8 graden in het zuidwesten. Alpengebied: Morgen voorna melijk aan de noordzijde sneeuw, beneden 800 meter ook regen, vrijdag vooral in de wat hogere delen opklaringen, 0-graden-grens 's middags op 800 1200 meter hoogte. Benelux, noord-west Fi- rijk: Morgen vooral in de11 nelux nog buien, vrijdag uit west-Frankrijk opkom regen, landinwaarts sneeuw. Middagtemper.3 van 9 graden in west-Fif( rijk tot 5 graden meer naaj® oosten. WEEERAPPOR r HEDENMORGEN I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2