„We blijven
vriendinnen
voor het leven"
Nog meer V Hartenjagers
HEMA
„Dit museum is altijd ondergewaardeerd"
DE HARTENJAGERS
VAN DEZE WEEK
CeUlócSotvumt
JOHAN KAARTPRIJS
VOOR JOHN LANTING
DOLLY DOTS STOPPEN ERMEE, MAAR:
SCHEIDEND DIRECTEUR OPENLUCHTMUSEUM ARNHEM:
Soundmixshow naar
Circustheater
Half miljoen
voor portret Sint
Bartolomeus
Musical
Nonsens
KUNST
DINSDAG 9 FEBRUARI 1988 PAGINA 7
Uni herensokken
60/40% scheerwol/polyamide, w)
In 9 kleuren. Mt. 39-46.2 paar 9.75
Vnü 2 paar 8.25
Effen damessokjes van elastisch
katoen in veel kleuren. Mt. 37-40.
4.75
Vnü 4.-
Glazen schaaltjes en coupes
voor ijs, kompóte enz. 1- en 1.50
Vnü 3 stuks 50c goedkoper
Nagellak remover 100 ml. 1.60
Vnü 2 flesjes 2.75
Zakje met 80 witte of gekleurde
make-up wattenschijfjes.
2.50
Vnü 2 zakjes 4.25
.Echt WaarVoor Je Geld_
Aanbiedingen geldig t/m 13 februari 1988
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Fatal
Attraction (12); 18.30. 21.15. wo.
ook 13.30. EUROCINEMA II:
Dirty dancing (al); 18.45. 21.30.
wo. ook 13.45. EUROCINEMA
III: Witches of Eaatwick (16);
18.30, 21.00. wo. ook 13.30.
EUROCINEMA IV: Hector (al);
18.30. 21.00. Reddertjes (al);
wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): Dirty dan
cing (al); 19.00. 21.15. wo. 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39. tel. 124130): Last Emperor;
20.00. Inner Space (al); 19.00.
21.15. ma. di. 14.30. Fatal at
traction (12); Raising Arizona
Junior (al); Stakeout (al); 14.30,
19.00. 21.15. Reddertjes (al);
wo. 14.30. TRIANON (Breestraat
31. tel. 123875): Masters of the
universe (al); wo. 14.30. Van ge
luk gesproken (12); 19.00.
21.15. ma. di. 14.30. REX
(Haarlemmerstraat 52. tel. 071-
125414); Schoolmeisjes bij wie
U „les" kunt nemen (16); 14.30.
19.00. 21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel.
01719-12800): Secret of my
success (al); ma. 19.00. 21.15.
KATWUK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Hector (al); 19.00, 21.15. Repel
steeltje (al); wo. 14.45. CITY
THEATER II: Inner Space (al);
19.00. wo. ook 14.45. Raw deal
(16); 21.15.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Blue velvet
(16); 20.30. Van geluk gespro
ken; ma. t/m wo. 20.15. Inner-
space (al); wo. 14.30. Who's that
girl (al); wo. 15.45.
KINDERVOORSTELLING
Peter Pan; wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Zoeken naar Ei-
leen (12); 20.00.
KINDERVOORSTELLING
De gouden zeehond; wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27.
tel. 463500): Fatal attraction
(12); 14.00, 18.45. 21.30.
ASTA 2: A night on the town
(al); 14.00. 19.00. 21.30. ASTA
3: Hector (al); 14.00, 19.00,
21.30. wo. 19.00, 21.30. BA
BYLON 1 (Winkelcentrum Baby
lon. tel. 471656): Sammy Ro-
sie get laid (16); 14.00, 19.00,
21.30. BABYLON 2: Fatal at
traction (12): 14.00, 18.45,
21.30 BABYLON 3: Angel he
art (16); 14.00, 18.45, 21.30. wo.
18.45. 21.30. CINEAC 1 (Bui
tenhof 20. tel. 630637): Dirty
dancing (al); 14.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 2: Stakeout (al);
14.00, 18.45. 21.30. CINEAC
3; Vuil spel (16); 18.45. 21.30.
ma. di. ook 14.00. METROPO-
LE 1 (Carnegielaan, tel. 456756):
The last emperor (al); 14.00.
20.30. The little shop of horrors
(al); zo. 11.00. METROPOLE 2:
Barfly (12); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 3: Half moon
street (16); 18.45, 21.30. ma. di.
ook 14.00. Metropole 4: Inner-
space (al); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 5: The witches
of Eastwick (12); 14.00, 18.45,
21.30. ODEON 1 (Herengracht
13, tel. 462400): Jaws: The re
venge (12); 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 2: The principal (12);
13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3:
Dirty dancing (al); 13.45. 18.45,
21.30. ODEON 4: Innerspace
(al); 13.45, 18.45, 21.30. STU
DIO 1 (Kettingstraat 12b. tel.
656402): Oei ciornie (16); 19.15,
21.45. STUDIO 2: Rita, Sue
and Bob tool (16); 19.00, 21.30.
STUDIO 3: La famiglia (16);
19.00, 21.30. HAAGS FILM
HUIS (Denneweg 56. tel.
459900): Zaal 1: I've heard the
mermaids singing; 19.30. Gar
dens of stone; 21.45. Zaal 2:
Prick up your ears; 19.30,
21.45. Zaal 3: ma. di, wo. 19.30,
21.45. Silent movie; ma. La
femme de l'hotel; di. Het gang
stermeisje; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN
ASTA 3: Bigfoot The Hen
dersons (al); wo. 14.00. BABY
LON 3: De troetelbeertjes 3 (al);
wo. 14.00. CINEAC 3: Masters
of the universe (al); wo. 14.00
Ieanne Moreau
i Amsterdamse
dsschouwburg
STERDAM De be-
ende Franse film- en to-
eelactrice Jeanne Moreau
iO) zal 4 en 5 april in de
msterdamse Stads-
houwburg een solovoor-
j> ailing geven.
jj speelt dan ,,Le recit de
servante Zerline" (1949)
{an de Oostenrijkse schrij-
er Hermann Broch. Het
voor de eerste keer dat
oreau met een solopro-
1 amma naar Nederland
imt.
AMSTERDAM De Johan Kaartprijs voor het seizoen
1986/1987 is toegekend aan de acteur John Lanting. Hij
kreeg de prijs gisteren in Amsterdam uitgereikt door W.
Bary, voorzitter van de Stichting ter Bevordering van de
Blijspel-Klucht-Kunst die de prijs jaarlijks toekent. Lan
ting kreeg de prijs voor zijn „jarenlange inspanning om
middels het Theater van de Lach de kluchtkunst op zo'n
professioneel hoog mogelijk niveau uit te oefenen". Met
de toekenning zegt de jury tot uitdrukking te willen
brengen dat John Lanting de initiatiefnemer is geweest
om de traditie van een vaak verguisd facet van het toneel
voort te zetten en verder uit te bouwen. Puttend uit de
rijke Engelse historie van de klucht, heeft Lanting er een
eigen Nederlandse en voor een breed publiek zeer her
kenbare signatuur aan gegeven, aldus het juryrapport.
Het is het twaalfde achtereenvolgende theaterseizoen dat
de Johan Kaartprijs wordt uitgereikt. Vorig jaar ging de
prijs naar Jenny Arean.
Frank Stella
in Stedelijk
Museum
AMSTERDAM In het Ste-
delijk Museum in Amster
dam kan het werk van de
Amerikaanse kunstenaar
Frank Stella bewonderd
worden. De expositie omvat
35, meest abstracte schilderij
en met gecompliceerde patro
nen en grillig kleurgebruik,
vervaardigd in de periode
tussen 1970 en 1987. De wer
ken van Frank Stella zijn
vanaf 13 februari dagelijks te
bezoeken van 11.00-17.00 uur.
Voor de tentoonstelling moet
een verhoogde entreeprijs
worden betaald.
Tony Bennett in
Circustheater
DEN HAAG De Amerikaan
se zanger Tony Bennett komt
naar Scheveningen. Op zater
dag 27 februari treedt hij op het
in Circustheater. Hij brengt een
programma van ballads en jazzy
songs. „Hij brengt een vleugje
Las Vegas in Scheveningen" al
dus het Circustheater. Bennett
treedt al meer dan dertig jaar
lang op in de grootste theaters
ter wereld, met door hem ge
schreven nummers als „Because
of you", „Just in time" en „I left
my heart in San Francisco".
Bennett geeft twee concerten in
ons land. Op 22 februari staat
hij ook nog in het Concertge
bouw in Amsterdam.
■AMSTERDAM Op 1
j! maart houdt de Dolly
ii Dots, de leukste meiden-
groep ter wereld, het
3}voor gezien. Na negen
fiar succes wordt het tijd
oor een nieuw hoofd-
iistuk in hun leven. Hoe
Jdeze er precies uit zal
(gaan zien, weten ze nog
niet. Een ding staat ech-
ter vast „We blijven
(vriendinnen voor het le-
jven", aldus Angela
3 Groothuizen.
Als je zoveel met elkaar hebt
i meegemaakt, onstaat er een
liefde die boven het vriendin
zijn uitgroeit. Ik heb wel eens
gedacht, als een ander mij dat
zou aandoen, dan werd hij
«oor altijd uit mijn adressen-
r boekje geschapt. Maar het zijn
in de afgelopen negen jaar ge
woon mijn zusjes geworden.
Ik hou erg veel van ze, maar
ik bewonder ze ook heel erg.
We hebben samen heel hard
gewerkt om gewoon goede
vakmensen te worden en we
hebben veel van elkaar ge
leerd. Ik zal het missen dat ik
ze niet elke dag meer zie".
Wie de balans opmaakt van
negen jaar Dolly, Dots moet
vaststellen dat het vijftal kan
terugkijken op een glansrijke
carrière. Niét alleen de gou
den en platina-platen bewij
zen dat, maar ook de speel
film „Dutch Treat" en de ei
gen televisie-serie waarmee
hun succes in gang werd gezet
en de tournees door Japan,
Turkije en Egypte zijn een be
wijs.
Een van de redenen om te
stoppen, was het uitblijven
van een blijvend succes in het
buitenland. Angela: „Als je
het vergelijkt met andere Ne
derlandse groepen, hebben we
veel hits gehad in het buiten
land, kleine en grote hits,
maar nooit tegelijkertijd in
alle landen. Dat is voor weini
gen weggelegd".
Met „Dutch Treat" had dat
internationale succes moeten
worden bereikt, maar dat ge
beurde niet. Ondertussen trad
in Nederland een zekere ver
zadiging op. Angela; „We heb
ben alle zalen al minstens vijf
keer gehad. Als je dan steeds
weer dezelfde mensen ziet te
rugkomen, moet je constate
ren dat de groei eruit is. Er
onstaat een bepaalde moeheid,
ook bij de Hilversumse disc-
jockeys. Op het moment dat
„This Girl" op 29 bleef ste
ken, hadden we zoiets van:
hebben ze dan echt genoeg
van ons. Dat is heel vreemd
om te ervaren. Ook omdat
niemand je het rechtstreeks
zegt".
Er werd eind vorig jaar nog
een poging ondernomen het
buitenlandse succes af te
dwingen met het Engelse pro-
duktie-team Stock, Aitken
Waterman, maar de single
„What A Night" kon het pu
bliek zowel in Nederland als
daarbuiten niet echt boeien.
Angela: „We hebben gedacht:
je kunt beter op een hoogte
punt stoppen, dan te verval
len tot een b-groepje. Het is
overigens niet de eerste keer
hoor dat we over stoppen
hebben nagedacht. Deze keer
hebben we de knoop echter
definitief doorgehakt".
Die beslissing werd vrijdag
middag genomen. Angela:
„Het was een unaniem be
sluit. Vijf minuten nadat we
bij elkaar kwamen, viel de
beslissing. En niemand had er
bezwaar tegen".
Hoe de toekomst eruit ziet,
weten ze niet. Sjeel denkt in
de richting van de sportmas
sage en Esther wil wat in de
mode gaan doen, maar Ria en
Patty hebben echt geen idee.
Angela, die zich tijdens de
Dolly Dots-periode al bezig
hield met produkties, onder
ARNHEM Het Neder
lands Openluchtmuseum
in Arnhem wil een over
dekt museum op het eigen
terrein. Dit zogenoemde
binnenmuseum zou in de
negentiger jaren gereed
moeten komen en onder
dak moeten bieden aan
onder meer tentoonstel
lingen. Het moet ook
worden gebruikt ten be
hoeve van voorlichting en
educatie.
Het binnenmuseum moet het
mogelijk maken het Open
luchtmuseum ook 's winters
open te houden. Volgens schei
dend directeur dr. F.J.M. van
Puijenbroek zou volgens de
programmering van de Rijks
gebouwendienst in 1992 met
ae bouw begonnen kunnen
worden. „Maar de hoeveelheid
geld die men er voor wil uit
trekken is zeer schamel en ik
twijfel er aan of op dat tijdstip
alle plannen wel klaar zijn".
Van Puijenbroek verlaat het
museum op 1 april. Hij krijgt
tot zijn pensioen een jaar later
een andere baan bij het minis
terie van WVC. Hij vertrekt
dit jaar omdat voor 1 januari
volgend jaar de aangekondigde
privatisering van het museum
voltooid moet zijn. „Ik ga weg
omdat de besluiten die nu
moeten worden genomen bo
ven mijn normale verantwoor
delijkheden als directeur uit
gaan. Als directeur kan ik nu
toch niets meer doen voor het
museum in de nieuwe situa
tie". Volgens hem worden het
personeel en de directie van
het museum bij de voorberei
ding voor de privatisering op
een onbehoorlijke manier ge
passeerd.
Sluiting
De privatisering is een gevolg
van het voornemen van minis
ter Brinkman van WVC om
het museum te sluiten. Begin
vorig jaar kondigde de be
windsman aan dat het Open
luchtmuseum 120 arbeidsplaat
sen zou moeten inleveren.
Volgens de directie zou dat de
sluiting van het in dat jaar 75-
jarige museum betekenen.
„Maar we hebben onszelf ge
red", zegt Van Puijenbroek.
„Door de publieke opinie te
mobiliseren ging er een ont
hutsend signaal naar Den
Haag dat we een museum van
de mensen zijn". Uit protest
tegen de sluitingsplannen
trokken in één weekeinde
ruim honderdduizend mensen
naar het museum.
De minister trok mede onder
druk van de Tweede Kamer
zijn plannen in en ging ak
koord met een overname van
het museum door de Stichting
Vrienden van het Openlucht
museum, gecombineerd met
een bezuiniging van 3,5 mil
joen gulden.
Volgens Van Puijenbroek ligt
er geen enkele filosofie ten
grondslag aan de privatisering.
„Het was geen beleidskeuze
maar een keuze uit verlegen
heid. De enige reden is dat de
minister een bezuiniging op
het aantal personeelsleden
moest doorvoeren".
Met de privatisering zou het
publiek tot 600.000 bezoekers
per jaar moeten groeien. Van
Puijenbroek: „Vorig jaar heb
ben we dankzij alle gratis re
clame en de enorme belang
stelling van de media ruim
500.000 bezoekers gehad. Ik zie
niet in hoe je ten tijde van een
gelijkblijvende en vergrijzende
bevolking en een enorme toe
name van het aantal dagat
tracties aan zo'n aantal moet
komen
Veronica-effect
„Het museum dreigt het
slachtoffer te worden van het
Veronica-effect waarbij het
doel moet worden aangepast
aan het publiek. Het museum
heeft een publieksfunctie,
maar is naar aard en doelstel
ling gewoon niet geschikt om
gigantische stromen mensen te
lokken".
Na de privatisering bestaat
volgens cfe directeur het risico
dat het museum een collectie
verzamelt die alleen aantrek
kelijk is voor het publiek, ter
wijl de culturele waarde niet
meer aan de orde komt. „Als
we nu een kerkje uit Zeeland
in het museum willen hebben,
wordt dat gebouw steen voor
steen afgebroken en op ons
terrein steen voor steen opge
bouwd. Ik sluit niet uit dat het
in geprivatiseerde vorm te
veel gaat kosten waardoor
men besluit om het kerkje
maar kunstmatig na te bou
wen", aldus Van Puijenbroek.
De directeur verbasst zich
overgens niet over de wijze
waarop de overheid omgaat
met het museum. Waardevolle
onderdelen van de collectie
moesten al jarenlang woTden
ondergebracht in brandge
vaarlijke houten barakken
omdat het Rijk geen geld be
schikbaar wilde stellen voor
nieuwbouw op het terrein.
Een deel van de collectie liep
daardoor schade op. Ook de
publieksvoorzieningen zijn
vaak beschamend geweest. Te
genwoordig zijn de toiletten en
het restaurant een steen des
aanstoots. Pas in 1986 kon met
de bouw van een nieuwe kan
toorvleugel voor de admini
stratie worden begonnen. Dat
was de eerste permanente
nieuwbouw in dertig jaar.
Generatie
Nieuwbouw voor het Open
luchtmuseum heeft volgens
Van Puijenbroek altijd een
lage prioriteit' gehad bij de
rijksoverheid. Van Puijen
broek: „Als je met het Rijk
moet werken, kost elke veran
dering een halve generatie.
Bovendien leek het erop dat
de rijksoverheid alleen belang
stelling had voor het creëren
van nieuwe musea. En daarbij
kwam dat Den Haag de mo
derne kunst altijd al op de
voorplecht had staan".
Er was volgens hem wel waar
dering voor het Openluchtmu
seum, maar men onderschatte
voortdurend het belang van
goede huisvesting. „Wat dat
betreft is er een structurele
onderwaardering geweest van
het museum".
De scheidende museumdirec
teur hoopt dat het Openlucht
museum in de toekomst zijn
cultureel-historische doel kan
blijven waarmaken. „Privati
sering kan voor een heleboel
rompslomp uitstekend wer
ken, je krijgt de kans om de
zaken bedrijfseconomisch be
ter te organiseren. Maar de
vraag is of het ook ten goede
komt aan dat cultureel-histori
sche doel."
Hij benadrukt overigens dat in
zijn tijd ondanks de beperkin
gen veel voortgang is geboekt
op het terrein van de museale
aspecten. Er zijn verschillende
nieuwe gebouwen bij gekomen
zoals een kerk, een landbouw
werktuigen-magazijn en een
weeghuis, terwijl ook de col
lectie voorwerpen verder is
uitgebouwd. „Wij proberen de
mensen duidelijk te maken
wat de betekenis is van het
verleden voor het heden. Wat
dat betreft heeft het museum
geen eindpunt, het groeit met
de tijd mee", aldus Van Puij
enbroek.
DEN HAAG De populariteit van
Henny Huismans Soundmixshow strekt
zich binnenkort ook uit tot het Circus
theater in Scheveningen. Op woensdag
23 en donderdag 24 maart wordt er een
theater-Soundmixshow gegeven, waar
in de kandidaten worden geselecteerd
voor de TV-versie van dit gebeuren. De
kandidaten worden geselecteerd door
een jury bestaande uit componist Hans
van Eijck, artiestenmanager Gerard
Ridderhof en TV-producer Rein Sluijk-
Daarnaast zijn er optredens te zien van
voormalige finalisten als het duo Chess
(Elaine Page en Barbara Dickson) en
David Ray (Tom Jones). De show be
gint om 20.15 uur en duurt ongeveer
drie uur.
meer voor The Scooters, blijft
waarschijnlijk met muziek be
zig. Angela: „Misschien moet
ik eens iets gaan doen met de
composities, die ik de afgelo
pen jaren heb geschreven,
maar nooit voor de Dolly Dots
heb gebruikt omdat ik altijd
het idee had dat anderen be
tere Dolly Dots-nummers
schreven. Bovendien ben ik
altijd bang geweest, dat het
dan fout zou gaan, ook omdat
mensen dan op je gaan reke
nen. Ik heb in elk geval wel
de ambitie om te schrijven".
Misschien moeten de Dolly
Dots gewoon als solo-artiesten
verder. De stemmen hebben
ze er voor, dat hebben ze wel
bewezen. En ergens in het
kantoor van hun platenmaat
schappij liggen de opties daar
voor ook klaar. Dat was in elk
geval zo in 1985.
Wat vast staat, is dat het pu
bliek tijdens een tweetal con
certen afscheid kan nemen
van de Dolly Dots. Dat ge
beurt in september. Vergeet
niet een zakdoek mee te ne
men, want er is maar een vijf
tal de leukste meidengroep
ter wereld en dat is en blijft
de Dolly Dots.
AMSTERDAM Een ze-
ventiende-eeuws schilderij
van de Heilige Bartolomeus
uit de Spaanse school heeft
gisteren op een veiling van
Oude Meesters bij het vei
linghuis Sotheby's in Am
sterdam ruim een half mil
joen gulden opgebracht, tien
tallen keren meer dan was
geschat. De waarde van het
doek was geschat op 25.000
tot 30.000 gulden. Na inten
sief bieden door vier telefo
nische bieders werd het
kunstwerk uiteindelijk afge
slagen op 534.750 gulden. De
koper is een anonieme verza
melaar. Het schilderij is 127
bij 177 centimeter groot. Het
is niet bekend wie het doek
heeft geschilderd.
Het portret van Sint Bartolo
meus, dat gisteren zoveel meer
opbracht dan was geschat.
Fantasie sweatshirt
65/35% polyester/katoen.
Mt. 128,140 en 152.24.75
NÜ 20.75
Textiel douche-gordijn
Uni: 120x200 cm 29.75
180x200 cm 36.75
Dessin: 180x200 cm 39.75
NÜ 5.- GOEDKOPER
De Dolly Dots,
met op de
voorgrond
Angela
Groothuijsen.
FOTO: PR
DEN HAAG Begin maart
wordt in het Circustheater
de musical „Nonsens" ge
speeld, met en over nonnen
die een ongelukkige maaltijd
van de keukennon hebben
overleefd en nu een liefda
digheidsavond geven om de
begrafenis van de minder ge
lukkige nonnen - tijdelijk in
de diepvries - te kunnen be
talen. Voor nonnen spelen
Nelly Frijda, Josine van Dal-
sum, Sylvia de Leur, Milly
Scott en Nelleke Burg. De
regie heeft de schrijver en
regisseur van de oorspronke
lijke eerste voorstelling in
New York, Dan Goggin, in
samenwerking met John van
de Rest.
2-Delige baby-pyama zonder
voet. 85/15% katoen/poly
ester. Mt 74,80 en 86.9.75
NÜ 2 STUKS
16.75
Mt. 86-98.18.75 Mt. 104-116.20.75
NÜ3.- GOEDKOPER
Chenille velours
gordijnstof
100% acryl.
O.a. in lichtgrijs,
bleu en fraise.
120 cm breed.
19.75 p.m.
NÜ 16.7"