Edith Stein-concours;
verbluffend hoog peil
Willen de echte regisseurs van de toekomst opstaan?
EeidócSommit
Filmmaker Pressburger
overleden
Expositie Kirkeby
in Gemeentemuseum
Magie
Frankie
houdt een
kruistocht
voor de
blues
SLOT FILMFESTIVAL ROTTERDAM
The General" met Rotterdams Orkest
Residentie Orkest speelt 2 verschillende sprookjes
VAN BRUGGEN BOEIT
OP ORGEL WAALSE KER1
■KUNST
MAANDAG 8 FEBRUARI 1988 PAGINjf
LONDEN Emeric Pressburger, auteur van filmscripts
en met Michael Powell producer van Britse films van
naam, is op 85-jarige leeftijd in Aspalls in Sussex overle
den. Powell en Pressburger maakten gedurende 16 jaar
films en zetten de kroon op hun partnerschap met „The
Red Shoes" uit 1948, over een meisje dat balletdanseres
wordt maar dat zelfmoord pleegt wanneer zij tussen car
rière en liefde heen en weer wordt geslingerd.
Pressburger werd 5 december 1902 als Imre Pressburger
in Hongarije geboren. Hij studeerde voor civiel ingenieur
in Praag en Stuttgart, werd journalist en daarna script
schrijver voor Oostenrijkse en Duitse films, waarbij nij
samenwerkte met jonge regisseurs zoals Max Ophtlls.
In 1934 ging Pressburger naar Frankrijk en twee jaar la
ter naar Groot-Brittannië, waar hij veel scripts schreef
voor hij met Powell in zee ging. Zij schreven samen
scripts en produceerden en regisseerden samen.
Première nieuw programma
Annemaire Oster bij Branoul
DEN HAAG De schrijfster en actrice An-
nemarie Oster brengt haar nieuwe program
ma „Zo tedere schade" op 20 februari in
Ëremière in Literair Theater Branoul in
'en Haag. Het eerste deel van het program
ma is een poëzie-voordracht. In het tweede
deel leest ze uit eigen werk de verhalen
„Hoe moet je kijken" en „Nog even niet".
Het programma wordt de volgende dag her
haald in het theatertje in de Haagse binnen
stad. Branoul kondigt verder aan dat het
programma „Zingende Dichtkunst - Spre
kende Muziek" van actrice en zangeres
Trins Snijders en pianist Peter Beijersber-
fen wegens groot succes nog eens, op 19 fe-
ruari wordt uitgevoerd. Het programma is
gebaseerd op gedichten van Maria Vasalis,
afgewisseld met liederen van Brahms en R.
Strauss.
Extra concert
Pink Floyd
ROTTERDAM Er
komt een extra con
cert van de popgroep
Pink Floyd in het Rot
terdamse Feyenoord
stadion.
Organisator Mojo Con
certs heeft hiertoe be
sloten op grond van de
grote belangstelling
voor het eerder vast
gestelde concert op 14
juni.
Zaterdag is de voor
verkoop daarvoor be
gonnen. Het extra op
treden van Pink Floyd
is op 13 juni.
Doek valt voor oudste
acteur ter wereld
ZAGREB Zvonimir Rogoz, volgens
de Joegoslaven de oudste actieve to
neelspeler ter wereld, is zaterdag op
100-jarige leeftijd overleden. Het persa
gentschap TANJUG memoreerde dat
Rogoz een carrière had van bijna 80
jaar die internationale bekendheid
kreeg door een rol in een opzienbaren
de Amerikaanse - en 's werelds eerste
erotische film uit 1933: „Ecstasy",
met Hedy Lamarr.
Rogoz stond in september van het vorig
jaar nog op de planken. De titel van
zijn autobiografie, „Mijn eerste honderd
jaar", verraadt hoe weinig zin hij had
in ophouden. De acteur, vader van een
zoon van negen jaar, overleed in een
ziekenhuis in Zagreb aan complicaties
voortvloeiende uit aderverkalking.
DEN HAAG Het Haags Gemeentemuseum
toont tot 21 maart een uitgebreid overzicht van het
werk van de Deen Per Kirkeby (49). De tentoon
stelling is tot stand gekomen in samenwerking met
het Museum Ludwig in Keulen. Kirkeby werd ge
oloog en was vanaf de jaren zestig filmer, dichter
en schrijver. Hij ontwikkelde zich tot een veelzij
dig beeldend kunstenaar. Van zijn werk, dat noch
abstract, noch figuratief is te noemen, kon men in
ons land kennisnemen in 1982 in het Van Abbe-
museum in Eindhoven. Onlangs kreeg het Boy
mans-Van Beuningen in Rotterdam een bakstenen
sculptuur van hem in de tuin achter het museum.
In Den Haag zijn schilderijen, tekeningen en bron
zen beelden te zien die sedert 1964 zijn ontstaan. In
dit werk gaat Kirkeby een dialoog aan met uiteen
lopende kunstenaars als Rodin, Cozens, Constable,
Turner, Strindberg, Munch en Jorn.
Magnifiosi (Liase): Magie Frankie A
The Blues Disease. Gehoord op 5 fe-
„Are You Listenin?",
roept Magie Frankie het
uit tijdens zijn optreden in
Magnifiosi. „Yeah," klinkt
het in koor. En nog eens
vraagt hij het aan zijn toe
hoorders: „Are You Liste
nin'?" Het is tevens een
mooi verkooppraatje voor
zijn eerste gelijknamige
elpee.
De Bredase Bluesbrother wil
het zeker weten en stapt van
het podium af. Solerend op
zijn gitaar houdt hij halverwe
ge de zaal halt, om andermaal
te informeren of iedereen wel
bij de les is. „Yeah," roept het
enthousiaste publiek. In een
ruk loopt Frankie verder, na
gekeken door zijn driemansbe
geleidingsband The Blues Di
sease die achterblijft op het po
dium. De volgende stop is bij
de bar, alwaar hij zichzelf
trakteert op een meer dan ver
diend biertje. In één teug slaat
hij het achterover. Nog altijd is
hij niet geheel zeker van zijn
zaak. En dus vervolgt hij zijn
kruistocht voor de Blues.
De merkwaardige bouw van
Magnifiosi in Lisse voorziet in
twee naast elkaar gelegen za
len, één voor optredens en één
voor de disco. Misschien zitten
er bij de buren van de grote
zaal wel potentiële bekeerlin
gen? Nieuwsgierig loopt onze
Frankie daar naarbinnen, een
hele stoet als in het sprookje
zwaan-kleef-aan achter zich
aansleurend. Hij treft er een
stelletje quasi-verveelde punks
aan, dat tot dan toe slechts had
zitten staren naar het plafond
van het danszaaltje. Ook zij
gaan nu onherroepelijk voor
de bijl. Goedgemutst neemt
Frankie een maffiosi in
Magnifiosi vanonder de
brede rand van zijn hoed de
stand van zaken in ogen
schouw. Hij kan tevreden zijn,
hij heeft de situatie volkomen
onder controle. De pelgrim
stocht terug naar het podium
kan gaan aanvangen.
Met een kamerbrede grijns
van oor tot oor voegt hij zich
weer bij zijn bandleden. Al die
tijd zijn ze, net als Magie Fran
kie zelf, gewoon doorblijven
spelen alsof het de normaalste
zaak van de wereld is. Daar
mee slaat het viertal de spijker
op zijn kop: Blues is de nor
maalste zaak van de wereld.
Dat we in een scheefgegroeide
wereld wonen, waarin het
producerstrio Stock, Aitken
Waterman de dienst uitmaakt,
doet daar niets aan af. Blues
betekent doodgwoon: spelen,
niets meer en zeker niets min
der. „Nothin' But The Blues,"
verzucht Frankie gelukzalig.
Behalve een trektocht door de
zaal, maakt Magie Frankie ook
een cruise langs de diverse
Bluessoorten en daarmee
nauw verwante muziekstijlen.
Meeslentijds is dat de Chicago
Blues, doch zo nu en dan
wordt er ook, met name door
toedoen van zijn broer drum
mer Coen van den Bergh in
een Mardi Grass-optocht ma
jestueus New Orleans binnen-
geshuffeld. Deze Coen „King
Of The Shuffle" drumt even
functioneel en funky als de
grote Joseph Modeliste van
The Meters destijds. Samen
met bassist John „Voom-
Voom" Zwetsloot vormt hij de
sluitende definitie van strak
spelen. Pianist Michaël Breu-
ker laat onbeschroomd de eer
ste letter r uit zijn achternaam
achterwege, om zijn instru
ment de passende behandeling
te geven.
„The Blues Is Allright!," roept
Magie Frankie met een over
rompelende overtuigings
kracht. Magie Frankie zélf is
trouwens ook allright. Zet hem
op het North Sea Jazz Festival
deze zomer. Hij heeft er recht
op.
ROBBERT TILH
Diligentia, Oen Haag.
DEN HAAG Het cir
cuit van jonge talentvolle
en ambitieuze instrumen
talisten is in feite zo klein
dat zij elkaar bij de diver
se concoursen niet alleen
figuurlijk maar soms zelfs
ook letterlijk voor de
voeten lopen. Het was dit
jaar voor de eerste maal
in negentien jaar dat het
Interscholaire Muziek
concours Edith Stein sa
menwerkte met de stich
ting Jong Muziektalent.
Bovendien namen aan
het Steinconcours meer
dere violisten deel die
ook hun kunnen toonden
tijdens de recente Iordens
Viooldagen.
Twaalf van de 56 scholieren
die in de voorronde van het
Steinconcours speelden be
reikten de finale. Zij lieten
zich gisteravond in Diligentia
horen voor een jury onder
voorzitterschap van Theo
Olof. Alle finalisten, die een
verbluffend hoog peil demon
streerden, vielen in de prij
zen.
De hoofdprijs, een optreden
met het Residentie Orkest
ging naar Jacomien Punt uit
Middelburg. Zij gaf in de so
nate opus 25 van Hindemith
duidelijk blijk de materie en
haar instrument, de altviool,
voortreffelijk te beheersen. In
deze categorie vanaf 15 jaar
was de tweede prijs voor de
violiste Hebe Mensinga die
temperamentvol de le rapso
die van Bartok speelde. De
derde prijs was voor Caroline
Wagner en de vierde voor
cellist Marco Vossen.
De eerste prijs bij de tokkelin-
strumenten ging naar harpiste
Petra van der Heide, de eerste
prijs bij de houtblazers naar
Nicoline Alt, die ook bij het
concours van Jong Muziekta
lent prijswinnares was. Sanne
Brasser, gitaar, werd beloond
met de tweede prijs tokkelin-
strumenten. Voor Hebe Men
singa tevens de prijs voor een
optreden bij het radiopro
gramma „Für Elise".
In de categorie t/m 15 jaar de
le prijs strijkers voor Sonja
van Beek en de 2e prijs voor
Saartje Hochstenbach, beiden
le prijswinnaars van de Ior
dens Viooldagen. De le prijs
koperinstrumenten een
KRO-optreden was voor Er-
win Wieringa, de le prijs hou
tinstrumenten voor Masha
Schuit en de 2e prijs voor Ma-
riska Bleidoorn.
Favoriet bij de 56 deelnemers
was de viool (18x) gevolgd
door hobo (8x) en klarinet
(8x), de groepen zang, gitaar
en trompet waren met ieder
één deelnemer karig bedeeld.
Dat was ook het geval met
werken van Nederlandse
componisten die op de finale
in het geheel niet vertegen
woordigd waren. Er is bij dit
concours dan ook geen prijs
voor de weergave van een
Nederlandse compositie.
Volgens jaar wordt het twin-
Voor alle twaalf finalisten van het Edith Stein Concours was een prijs, die werd uitgereikt door
Theo Olof, vijfde van links. De altvioliste Jacomien Punt uit Middelburg, tweede van links, achter
in, kreeg de hoofdprijs.
FOTO: PETER VAN MULKEN
tigste Edith Steinconcours ge- feestje te Bouwen. Bij dat con- aandacht zal uitgaan naar de
houden en volgens secretaris cours zijn de toetsinstrumen- bezetting vierhandig piano en
Ruud van der Meer is het de ten (piano, clavecimbel en or- spel op twee vleugels,
bedoeling dan een muzikaal gel) aan de beurt, speciale ADRIAAN HAGER
ROTTERDAM De Re
gisseurs van de Toekomst
en een Grootheid uit de
Geschiedenis van de film
sloten zaterdagavond in
de Rotterdamse Doelen
het Filmfestival Rotter
dam i af. Op papier een
prachtige tegenstelling:
Een vertoning van „The
general", de nog altijd
verrassende komedie van
Buster Keaton als slota
potheose mèt muziek, na
dat de regisseurs werden
bekend gemaakt en -
voor zover aanwezig - op
het podium genodigd die
door een panel van film
critici, directeuren van
filmfestivals en filmar
chieven tot de Hoop van
de Toekomst waren uitge
roepen.
Als het Filmfestival Rotter
dam iets is, is het een festival
voor de toekomst. Doorgewin
terde liefhebbers - en er wa
ren er weer drieduizend meer
dan in '87 - koesteren er onbe
kend filmtalent uit alle wind
streken. Via films die de ge
wone bioscoopganger voor het
grootste deel nauwelijks te
zien zal krijgen. Dat laatste is
Meer bezoekers Filmfestival
ROTTERDAM Het 17e Filmfestival Rotterdam is volgens de organisatoren
een groot succes geweest. De 23.000 bezoekers bezochten in totaal 150.000 keer
een filmvoorstelling. Vorig jaar werd 130.000 maal een voorstelling bezocht
door 20.000 bezoekers. De opbrengst van de kaartverkoop bedraagt 270.000
gulden, een stijging van 15 procent ten opzichte van 1987.
Op het festival werden 140 korte en lange films uit 31 landen vertoond. Het
werd zaterdagavond afgesloten met een voorstelling van „The General" van
Buster Keaton met begeleiding van het Rotterdams Philharmonisch Orkest.
De voorstelling en het aansluitende filmbal werden door 3.000 mensen be
zocht.
een kwestie van de reikwijdte
van het talent, van de moei
lijkheidsgraad van de films,
van het wie-heeft-er-geld-
voor-over in de distributiesec
tor. Slechts een handvol van
de „Rotterdam"-films komt ze
ker in de bioscoop. „Barfly"
draait al, evenals Frears'
„Sammy and Rosie get laid".
John Hustons laatste' film
„The dead" komt ook, evenals
„Slam dance" met Tom
(„Amadeus") Hulce. Verder
zullen een klein aantal films
zeker ooit in de filmhuizen te
zien zijn en zal een aantal
films op den duur zijn weg
naar de televisie vinden. Dat is
Rotterdam nu eenmaal: een
showcase voor de specialisten
die niet te beroerd zijn om in
het donker te gaan zitten voor
beginners uit de Derde We
reld, onbekenden van dichter
bij en de grote namen die het
nooit veel verder hebben ge
bracht dan de festivalcircuits.
Buster Këaton
in „De
Generaal".
Maar wanneer je bij die twin
tig regisseurs van de toekomst
namen aantreft als Jean-Luc
Godard, Wim Wenders (opval
lend groot applaus van het
Rotterdamse publiek), Otar hebben zich al lang en breed
Iosseliani, Eric Rohmer, David bewezen, zijn geaccepteerd en
Lynch, Martin Scorsese, Chan- hebben al jaren lang een vaste
tal Akerman, Raul Ruiz en Pe- plaats binnen het internationa-
ter Greenaway, ga je óf twijfe- le filmgebeuren. Hetzij in de
len aan de toekomst van de brede bioscoopfilm, hetzij in
film, óf aan het open oog van de marge. En een man als Go-
festivaldirecteuren voor die dard is zelfs al compleet uitge-
toekomst. Al die regisseurs speeld. Zijn „King Lear" - ver-
toond in Rotterdam - lijkt al-
V)
Vertoning van de film „The General"
van en met Buster Keaton als be
sluit van het zeventiende Filmfesti
val Rotterdam. De Doelen, Rotter-
Het zeventiende Filmfestival
van Rotterdam is zaterdaga
vond in een stampvolle Doe
lenzaal afgesloten met een
ovatie voor de man die in 1966
overleed: Buster Keaton. Na in
1925 de film „Go West" ge
maakt te hebben kreeg de
veertigjarige Buster Keaton
een jaar later veel kritiek te
verduren op de film „The Ge
neral" omdat zijn grappan
over de Amerikaanse ourger-
oorlog in deze film niet wer
den gewaardeerd. De burger
oorlog dient als entourage,
centraal staan de twee liefdes
van Keaton: zijn locomotief
„The General" en Annabelle
(Marion Mack). Lang na 1926
is men gaan inzien dat „The
General een waar meester
werk is met talloze vondsten.
In het „live" begeleiden van
stomme films lijken de Neder
landse symfonieorkesten een
nieuwe taak gevonden te heb
ben. Het Brabants Orkest was
op dit terrein al eerder actief,
onder meer met een verras
sende vertoning van „Pantser
kruiser Potemkim". Het Rot
terdams Philharmonisch Or
kest werkte vorig jaar met het
Filmvestifal samen in „Casa
nova" onder leiding van Geor
ges Delerue. Bij „The General'
stond zaterdagavond Carl Da-
vis voor het orkest, als compo-
humor in deze film met vele
variaties op Amerikaanse
volksliedjes. Mu^ek ook met
een stuwende kracht en dat
vroeg van de orkestleden een
nist de man die tientallen alert reageren op die gebeurte
nissen die zich achter het or
kest afspeelden. Geen alle
daags werk en zo kon het dan
soundtracks op zijn naam
heeft staan. Hij maakte voor
„The General" een nieuwe
partituur en dat deed hij met
veel vakmanschap. Gezien het
succes van deze voorstelling
voor een vooral jeugdig pu
bliek lijkt de oude stomme
film een nieuwe toekomst te
hebben.
De muziek van Carl Davis is
meer dan illustratief, het is
verhalende muziek, wisselend
van sfeer, aansluitend op de
leen nog een geslaagde poginj
geweest de firma Cannon gel(
uit de zak te kloppen. Een film
die begon met het befaamde
contract op een servetje tijdens
het Cannes-festival en die ein
digde met de hautaine houding
van een man die zich nergens
meer iets van aantrekt. Zeker
niet van het publiek. Op kri
tiek in Cannes antwoordde hij
vorig jaar: „Wanneer je Salva
dor Dali zonder iets in een cel
opsluit, zal hij zelfs met z'n ei-
ook"gebeuren dat een venster gen uitwerpselen schilderen,
met een knal dichtviel maar Dat doe ik ook Godard exit
dat de knal kwam toen het dus. Peter Greenaway is een al
raam al lang dicht was of ie- lang in filmhuiskringen toege-
mand na een tik op het hoofd juichde filmestheet die weinig
al uitgebreid gevloerd was als meer dan vormen te bieden
de tik nog moest komen. Maar heeft. Martin Scorsese hoort al
dat zijn details, de muziek was
boeiend, het orkest functioneel
en de meer dan zestig jaar
oude film grandioos.
ADRIAAN HAGER
Willen de echte regisseurs van
de toekomst opstaan?
Wèl toekomst en opvallend in
Rotterdam waren b.v. de
Deense film „Babette's Feast"
- hoog door het publiek ge
waardeerd - Alejandro Agres-
ti's „Love is a fat woman" (in
Argentinië gemaakt, door
Kees Kasander geproduceerd)
„Egg" van de in Nederland
werkende Israëlische regisseur
Danniel Danniel. Zomaar een
paar titels. De slottekst zater
dagavond j.l. in de Doelen van
de „peetvader" van de Portu
gese film, Manoel de Oliveira,
was overigens behartenswaar-
dig: „Laten we ons niet laten
leiden door een massa'-publiek.
De massa's hebben ons in het
verleden al veel te vaak in de
steek gelaten". Maar ook een
festival als Rotterdam lijkt
niet onder een flirt met de
massa uit te kunnen.
BERT JANSMA
Lynch en de altijd knap zich
zelf gebleven Wim Wenders.
Niets nieuws onder de zon.
Residentie-Orkest o.l.v. Gaetano De-
logu en met medewerking van
Christian Zacharias: Mozart on Rim-
aky Korsakof. Muziektheater, zater
dagavond.
Zaterdagavond liet het Resi
dentie Orkest een volle Dr.
Anton Philipszaal in het Mu
ziektheater van twee heel ver
schillende sprookjes genieten,
die bijna een eeuw na elkaar
gecomponeerd werden. De
Duitse pianist Christian Za
charias gaf voor de pauze een
betoverende vertolking van
het pianoconcert in G nr. 17
KV. 453. De Italiaanse gastdi-
rigent Gaetano Delogu rea
geerde alert op het lichte
mousserende spel van de solist,
zij het soms met een heel lich
te vertraging ten opzichte van
de pianopartij. Door uit te
gaan van een rijk genuanceerd
scala van mezzotinten en een
beweeglijke frasering sugge
reerde de piariist de klank van
het hammerklavier waarop
deze muziek oorspronkelijk
werd gespeeld. Aan dit piaijö-
concert ging Mozarts vrolijke
Ouverture „Der Schauspieldi-
rektor" vooraf in een pittig ge
speelde uitvoering.
Honderd jaar na Mozarts paro
die op het operawezen van zijn
tijd, schreef Rimsky Korsakof
in 1888 zijn symfonische suite
Sheherazade, geïnspireerd
door sprookjes uit Duizend en
een nacht. Concertmeester Ja-
ring Walta speelde in de rijk
geïnstrumenteerde suite ae
verbindende vioolsoli waar
mee hij de verleidelijke She-
de treffend verbeeldde.
Ook een groot aantal andere
orkestleden, fluitist Koos Ver
heul voorop, excelleerden in
korte solistische passages. Diri
gent Delogu nam rustig de tijd
om het weelderige oosterse ko
loriet naar voren te brengen
waarbij zijn welsprekende di-
rektie het orkest bleek te in
spireren tot een rijk klinkende
interpretatie.
Terzijde twee opmerkingen bij
dit concert. Het programma
stond afgedrukt in de tweede
aflevering van het totaal ver
nieuwde maandprogramma
„Rondom RO". De eigentijdse
vormgeving en programma
toelichtingen doen het goed,
maar hebben een duidelijke
systematiek naar het tweede
plan gedrongen. Op de eerste
pagina's staat geen inhoudsop
gave noch een maandoverzicht
omdat ervan wordt uitgegaan
dat de concertbezoeker zijn
programma met behulp van de
datum toch wel vindt. Onhan-
ERIK BESIER
Voor een uitgebrei®
agenda, ook voor de kE
mende dagen, raadplef
men „UIT", de gratis vn
kelijkse bijlage van dag
krant. fj
ALPHEN AAN DEN RIJN
ROCINEMA I (Van Boetzelak
straat 6, tel. 01720-20800): FÉ)
Attraction (12); 18.30, 21.15. f,
ook 13.30. EUROCINEMAf
Dirty dancing (al); 18.45, 21.f
wo. ook 13.45. EUROCINEr
III: Witches of Eastwick (ij
18.30, 21.00. wo. ook 13,r
EUROCINEMA IV: Hector ft
18.30, 21.00. Reddertjes
wo. 14.00.
lï
LEIDEN LUXOR (Stations* g
19. tel. 071-121239): Dirty del
cing (al); 19.00, 21.15. wo. 14.»»
LIDO en STUDIO (Steenstrf*
39, tel. 124130): Last Empaif*1
20.00. Inner Space (al); 19.
21.15. ma. di. 14.30. Fatal fen
traction (12); Raising Arizs.
Junior (al); Stakeout (al); 14
19.00, 21.15. Reddert jes (yig
wo. 14.30. TRIANON (Breestr
31, tel. 123875): Masters ol L,
universe (al); wo. 14.30. Van i
luk gesproken (12); 19JV|
21.15. ma. di. 14.30. R( TJ
(Haarlemmerstraat f'
125414); Schoolmeisjes t
U „les" kunt nemen
19.00, 21.15.
14.30. r:n
I 52. tel. Ohfl
teisjes bij L
en (16); 14J
NOORDWIJK LIDO THEAT?"
(Pr. Bernhardstraat 56, P1
01719-12800): Secret of t-
success (al); ma. 19.00, 21.1L
KATWIJK CITY THEATEF
(Badstraat 30. tel. 01718-7401°
Hector (al); 19.00. 21.15. Re|fa
steeltje (al); wo. 14.45. Ctai
THEATER II: Inner Space (nci
19.00. wo. ook 14.45. Raw du
(16); 21.15.
g
VOORSCHOTEN GREENWk/-
(tel. 01717-4354): Blue vslL
(16); 20.30. Van geluk gespr
ken; ma. t/m wo. 20.15. Innt 3.
space (al); wo. 14.30. Who's 11/
girl (al); wo. 15.45. fg
lid
KINDERVOORSTELLING a
Peter Pan; wo. 14.00. R
WASSENAAR ASTRA (f-
01751-13269): Zoeken naar irg
leen (12); 20.00. p
ZOETERMEER PROMENAk
1,2,3 (Promenade 7, tel. Of
511313): Fatal attraction (fa'
ma. di. 20.00. wo. 14.00, 20lkt
Dirty dancing; ma. di. 191Jfr
21.00. wo. 19.00, 21.00. De rL
dertjes (al); wo. 14.00.
el
DEN HAAG* AST A 1 (Spui If
tel. 463500): Fatal attract},.
(12); 14.00, 18.45, 21?
ASTA 2: A night on the to"
(al); 14.00, 19.00, 21.30. AS n
3: Hector (al); 14.00, 19^jc
21.30. wo. 19.00, 21.30. Cn
BYLON 1 (Winkelcentrum Bai
Ion, tel. 471656): Sammy A Pg
sie get laid (16); 14.00, 191177.
21.30. BABYLON 2: Fatal fa?
traction (12); 14.00. TVC
21.30. BABYLON 3: Angel Fu
art (16); 14.00. 18.45, 21.30.
18.45, 21.30. CINEAC 1 (6—
tenhof 20. tel. 630637): (%-
dancing (al); 14.00, 18.45, 2lF
CINEAC 2: Stakeout L*
14.00, 18.45. 21.30. ClNfl
3: Vuil spel (16); 18.45, 211
ma. di. ook 14.00. METROU,
LE 1 (Carnegielaan. tel. 4567L.
The last emperor (al); 14
20.30. The little shop of horn
(al); zo. 11.00.» METROPOlC
Barfly (12); 14.00, 18.45, 21™
METROPOLE 3: Half mfc,
street (16); 18.45, 21.30. maT
ook 14.00. Metropole 4: Inru,
space (al); 14.00, 18.45, 21££
METROPOLE 5: The witcE-
of Eastwick (12); 14.00. 18|
21.30. ODEON 1 (Herengra. d
13. tel. 462400): Jaws: The'
venge (12); 13.45, 18.45, 2lfr
ODEON 2: The principal
13.45, 18.45, 21.30. ODEOIK
Dirty dancing (al); 13.45, 18K
21.30. ODEON 4: Innerspjj
(al); 13.45, 18.45, 21.30. Stf(
DIO 1 (Kettingstraat 12b, L
656402): Oci ciornie (16); 19L.
21.45. STUDIO 2: Rita, G
and Bob tool (16); 19.00. 21fc
STUDIO 3: La famiglia 0
19.00, 21.30. HAAGS FlC
HUIS (Denneweg 56. u
459900): Zaal 1: I've heard
mermaids singing; 19.30. um
dens of stone; 21.45. ZaaL
Prick up your ears; 19..,
21.45. Zaal 3: ma. di. wo. 19'.,
21.45. Silent movie; ma.
femme do l'hotel; di. Het gsL
stermeisje; wo. g.
KINDERVOORSTELLINGEN -
ASTA 3: Bigfoot The Hh
dersons (al); wo. 14.00. BAH
LON 3: De troetelbeertjes 31]
wo. 14.00. CINEAC 3: Masjfl
of the universe (al); wo. 14.CH
Waalse Kerk (Leiden): Eerste con
cert in Orgel-concertserie 1988 met
Erik van Bruggen op orgel. Werk
van Bach. Gehoord op 7 februari.
In de sfeervolle Waalse kerk
aan de Breestraat trad gister
avond Erik van Bruggen voor
een klein publiek van orgel-
liefhebbers op in het eerste
concert van een orgelconcert-
serie voor 1988. Elke maand
van dit jaar, behalve april en
oktober zal in dit kader op een
aantal zondagavonden een
kort concert plaatsvinden in
verschillende steden in de
Randstad (het volgende is op 6
maart in de Waalse kerk in
Den Haag, op 1 mei volgt in de
Pieterskerk in Utrecht het
derde) met organisten als Hen
drik Kooiker (Den Haag) en
Koos van de Linde (Utrecht).
Voor de pauze was het concert
gewijd aan de fraaie melodie
„Liebster Jesu, wir sind hier".
Met zijn beheerste en goed ge
articuleerde voordracht bracht
Erik van Bruggen achtereen
volgens van deze melodie een
koraalzetting en een zoge
naamde „gecoloreerde" versie
ten gehore. Bij deze laatste
versie bracht de organist door
middel van verandering en
toevoeging van een aantal re-
Het spel van de organist
zeer ritmevast liet mei
boeiende spel het publi»
korte tijd kennis maken1
het brede scala aan regi
mogelijkheden waarover
kleine orgel beschikt/
klonk de fuga in d meL
zachte Prestant 8 en 16 bj[
der warm, bijna verlegen
laas kwamen bij de vertol
van deze fuga niet alleeHi
kwaliteiten van de orgra
naar voren maar tevens""
gebrek van het orgel: he?vi
chaniek van het instruj^
dat in zulke fluisterende n
sages nu en dan de muziej
storende wijze wist te
stemmen. i.)
Als laatste onderdeel vo£p'
pauze klonk het beken<ffei
feestelijke allegro uit de vj;
orgelsonate in een goedjni
zen, niet te snel tempo. W®'
pauze werden koraal en
ties over de 75e psalm tel )a
hore gebracht. In de va4;
viel vooral het gedragenftc
gio op, naast de laatse val*
„grand jeu", de stralendL,
maat voor de afsluiting1
het concert, de samenzang
het publiek. Onder de krjj,
ge orgelbegeleiding droegfce
bezoekers in een van N
meegezongen „U alleen,
ven wij" hun steentje bL
de afsluiting van dit eersfcn
gelconcert in de nieuwe»
TOM STREN(M