„Vrouwen zijn het cement van de kerk*" GEESTELIJK LÉVEN/OPINIE kerk wereld Filipijnse katholieke sociale organisatie ontbonden Terpkerkje verzakt brieven lezers CcidócSoiwatïl Paspoort en politiek geweta )weer EcidócQowuvnt VRIJDAG 5 FEBRUARI 1988 PAGINA P Hoge PLO-functionaris op het Vaticaan ontvangen Amerikaanse TV-dominees stellen gedragsregels op VATICAANSTAD Faruk Kaddumi, plaatsvervanger van PLO-leider Yasir Arafat, is door de Vaticaanse „minister van buitenlandse zaken", aartsbisschop Achille Silvestrini, ontvan gen. Bijzonderheden over het gesprek werden niet bekend ge maakt. Kaddumi werd in 1981 door kardinaal-staatssecretaris Casaroli en door aartsbisschop Silvestrini ontvangen. Dat be zoek leidde tot protesten van joodse zijde. Het Vaticaan is vol gens woord verder Navarro zeer bezorgd over het deerniswek kende lot van de Palestijnen in de door Israël bezette gebieden. Paus Johannes Paulus II heeft de afgelopen weken bij herha ling gepleit voor het recht van het Palestijnse volk op een ei gen vaderland. WASHINGTON De Amerikaanse televisie-evangelisten zul len een reeks verplichte gedragsregels invoeren om het ver trouwen van donateurs in hun bedrijfstak te herstellen. Met 324 stemmen voor en 6 tegen besloten de leden van de vereniging van tv-evangelisten NRB een gedragscode in te voeren voor het ophalen van geld, die door alle leden moet worden onderschreven en nageleefd. De inkomsten van de Amerikaanse elektronische kerken zijn drastisch gedaald sinds vorig jaar het sex-schandaal losbarstte rond Jim en Tammy Bakker van de kerk PTL. Het echtpaar bleek ook miljoenen te hebben binnengehaald bij het publiek <?m er een luxe leven op na te kunnen houden. God heeft ons eeuwig leven gegeven en dit leven is in zijn Zoon. Wie de Zoon heeft, heeft het leven, wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet. 1 Johannes 5 11,12 NIEUWE PRIESTER BOSCO BEUK: AMSTERDAM/NOORD- WIJK ,,De oudste wet in het geloof is het eigen geweten. Dat zouden alle katholieken moeten we ten. Bisschoppen en priesters kunnen advies geven maar iedereen blijft zelf verantwoorde lijk". Dat stelt de 33-jari- ge Bosco Beijk die afge lopen zaterdag tot pries ter werd gewijd in Je- roenskerk van Noord- wijk-Binnen. Een pries ter die absoluut niet ge looft de antwoorden op alle vragen te hebben. „Ik heb de waarheid niet", zegt hij simpel, „en als iemand in de kerk zou zeggen „ik bezit de waarheid" dan heeft hij hem zeker niet. De waar heid is God en die heeft niemand in het bezit". Joannes Bosco Beijk (33), Bosco voor familie en vrien den, groeide op in Sassen- heim. Hij was het middelste kind uit een gezin met elf kinderen. Na een lagere schooltijd in de katholieke school in De Engel, de HBS in Lisse ging hij op de BAVO in Noordwijkerhout werken. Na tussendoor zijn diensttijd vervuld te hebben, vertrok hij voor vakantie naar Israël. Daar werkte hij in een hotel en als bouwvakker. „Het was werk met voorgefabriceerd materiaal en dus niet erg moeilijk", vertelt hij lachend, terwijl hij thee zet in de keu ken van zijn woning in het centrum van Amsterdam. Terug in Nederland begon Bosco een studie sociale psy chiatrie in Leusden. Daarna werkte hij een klein jaar bij de reclassering in Utrecht. „Via allerlei contacten kreeg ik het aanbod een kaarsen makerij voor heroïnever- slaafden in Haarlem te run nen. Daar ben ik elf maan den, dag en nacht, mee bezig geweest. Toen ik wegging was het project erkend door de gemeente Haarlem en werd het gesubsidieerd. Dat was mijn beloning". Omdat Bosco voor zijn werk in de kaarsenmakerij niet betaald werd verdiende hij 's avonds de kost in een verpleeghuis en in een polikliniek voor geslachtsziekten Na het werk in de kaarsen makerij. doorliep Bosco het vierde jaar van de Amster damse sociale academie, nu geld verdienend in een patat zaak. Vervolgens reisde hij af naar Taissé, een oecumenisch klooster in Frankrijk. „Ik was met alles klaar en moest iets nieuws gaan doen. In Taizé heb ik besloten theolo gie te gaan studeren, na lang getwijfeld te hebben tussen psychiatrie, sociologie, theo logie en wijsbegeerte. Ik wil de in ieder geval een geestes wetenschap gaan doen, iets over mensen want die boeien mij mateloos. Uiteindelijk werd het theologie want dat biedt de rijkste gedachten over het menselijk leven. Alle andere vakken komen hier bij aan bod". Bosco Beijk schreef zich, in middels 24 jaar oud, in bij de Katholieke Theologische Universiteit in Amsterdam. Drang Het idee om priester te worden trok Bosco Beijk op dat moment nog niet. De eer ste drie jaar dacht hij erover om terug te gaan in het maatschappelijk werk. „Ik heb altijd gewerkt met „mar ginale" mensen. Dat boëit mij". De studie verliep anders, want na vijf jaar ging Bosco Beijk katechese doen. Hierop studeerde hij af na een jaar les te hebben gegeven onder andere op de Dominicus Sa- vio mavo in Lisse. „Toen stond ik weer op een punt in mijn leven dat ik dacht „wat nu". Het bisdom Rotterdam vroeg of ik het pastoraat in wilde en dat heb ik geaccep teerd. Op voorwaarde dat ik terug mocht naar de Bollen streek. Ik had op dat moment het gevoel dat ik naar huis wilde". Tweeënhalf jaar werkte Bos co Beijk in de Jeroensparo- chie in Noordwijk. Hij werd diaken en zaterdag uiteinde lijk priester. „Dat is een groot gevecht geweest. Ik heb niet altijd de drang gehad om priester te worden. Het ging op een zeker moment gisten in de parochie: mensen die vroegen waarom ik het niet deed. Ik heb het toen aan de kerk voorgelegd. Die rea geerde door drie keer te ap- plaudiseren. Onmiddellijk kreeg ik allerlei felicitaties. Dat heb ik serieus genomen Nadat ik in januari 1988 af studeerde op een scriptie over het ambt, heb ik mij la ten wijden. Eerder wilde ik niet want anders zou ik nooit meer afstuderen. Je kunt als pastoor niet zeggen dat je niet beschikbaar bent omdat je moet studeren". Griezelig De beslissing van Bosco Beijk werd niet overal enthousiast ontvangen. Vrienden en fa milie zetten vraagtekens bij de priesterwijding. „Mensen vroegen mij „Jeetje geef jij je aan die club". Ze kwamen vaak direct met de slechtste voorbeelden aanzetten om te laten zien dat het hier om iets griezeligs ging. In de kerk zitten hele rare mensen maar ook hele mooie. De kerk is niet anders dan de wereld. Dat kan ook niet want de kerk wordt gevormd door hele normale mensen en gaat, net zoals wij allemaal, weieens de mist in". De richtingenstrijd die op dit moment in de katholieke kerk plaatsvindt maakt het voor Bosco Beijk niet makke lijker. „Er is in de media te veel aandacht voor wat de bisschoppen zeggen", vindt hij, denkend dat daardoor een verkeerd beeld wordt ge geven. „Als premier Lübbers over de schreef gaat. is heel Nederland toch nog niet slecht", poneert hij vriende- hjk. Bosco Beijk heeft niet erg veel problemen met het feit dat er veel stromingen in de kerk bestaan. Een teken van volwassenheid, noemt hij het zelf, mits ze met elkaar in ge sprek blijven. „Net als bij mij in de familie: er zitten VVD- ers, PvdA-ers en CDA-ers bij. Tegen verkiezingstijd worden de programma's doorgesproken. We zijn het dan niet altijd eens maar we hebben respect voor eikaars standpunt. Zo moet het in de katholieke kerk ook zijn. De een gelooft in een autoritaire kerk, de ander in een libera le maar we blijven één ka tholieke gemeenschap. Van elkaar kunnen we leren", al dus Bosco Beijk die absoluut tegen afsplitsingen is. „Dat is de ergste kwaal van allemaal. Het probleem is dat wij in Nederland de neiging hebben onszelf en onze ideeën als het middelpunt van de wereld te zien. Dan kom je in Rome en blijkt Nederland slechts een klein dossier in een giganti sche kast dossiers te zijn. Als katholieke kerk moeten we samen naar oplossingen zoe ken. Dat betekent dat we moeten luisteren naar wat de katholieken in Afrika en Azië zeggen en dan pas be slissingen nemen". Bosco Beijk heeft geen be zwaar hebben tegen beoogde vernieuwingen in de kerk. „Gelovig zie ik geen enkele belemmering om vrouwen priester te laten worden, ze ker als je de theologie van Paulus serieus neemt. Ook Jezus maakte geen onder scheid tussen mannen en vrouwen. Ook ben ik voor een grote plaats van leken in de kerk. Uiteindelijk staat in het nieuwe testament dat wij allemaal priesters zijn. Ik constateer verder dat de pa rochies op dit moment al he lemaal draaien dankzij de in zet van leken. Met name vrouwen steken het vaakst de handen uit de mouwen. Zij zijn het cement van de kerk". Ook de huwelijksmoraal vindt de nieuwe priester niet terug in de nieuwe testa ment. „Er is heel veel later bij verzonnen", constateert hij nuchter, er aan toevoe gend dat het huwelijk als sa crament heel nuttig kan zijn. „In onze maatschappij waar je alles kunt kopen en kie zen, bestaat het gevaar dat mensen elkaar makkelijk aan de kant schuiven. De mens is geen massaprodukt, we moeten voor elkaar zorgen. Juist nu er geen belemmerin gen meer zijn om bij elkaar weg te gaan, moeten we voor elkaar knokken waarbij ik wel wil zeggen dat het in sommige gevallen ook heel christelijk kan zijn om uit el kaar te gaan. Als het echt niet meer goed komt, kun je elkaar uit respect de vrijheid teruggeven". Over de afschaffing van het celibaat wil de nieuwe pries ter niet veel kwijt. Een beetje geïrriteerd: „Daar wordt een vreselijke poespas omheen gemaakt door de mensen. Er zijn toch ook gewone vrijge zellen? Het is ronduit beledi gend en vernederend voor hen hoe er over niet ge trouwde mensen wordt ge dacht. Het huwelijk wordt tot gigantische hoogte opgewaar deerd en dat terwijl Jezus ook niet getrouwd was". Voor de Sassenheimer staat het vast dat de in de jaren zestig ingezetté, vernieuwin gen in de katholieke kerk doorgaan. „God gaat immers vooruit", stelt hij beslist. „Vernieuwingen kun je niet terugdraaien, ook al zullen veel veranderingen lang na mij worden ingevoerd. Het is echter net als met auto's, die kun je ook niet meer weg denken uit onze wereld. Je kunt blijven roepen dat au to's vervuilen maar dat de den man en paard ook. Vroe ger was het niet beter dan nu. Ook toen waren er ver schillen binnen de kerk". Brieven Bosco Beijk heeft sinds zijn priesterwijding weinig rust meer gehad. Hij heeft een doos met 600 brieven staan Joannes Bosco Beijk: „Ka tholieken moeten een grote gemeenschap blijven". die beantwoord moeten worden. Ook moet hij in ver- scillende plaatsen de komen de weken voorgaan in eucha ristievieringen. Zo komt hij zaterdag in het Noordwijkse bejaardenhuis St. Jeroen en zondag om 11.00 uur in de Pancratiuskerk in Sassen- heim. Dat betekent dat hij preken moet voorbereiden. Verder zijn er besprekingen gaande over zijn nieuwe post, drie parochies in de Vliet- streek. Hij kijkt uit naar zijn nieuwe taak. Vooral katechese geven en huisbezoeken afleggen, trekt hem. Bang dat hij zal verdrinken in het vele werk dat hij in de drie parochies ongetwijfeld zal vinden, is hij niet. „Als dat gebeurt, dan is de parochie niet goed georga niseerd", stelt hij beslist. „Een priester kan het werk nooit alleen aan. Alleen in Noordwijk werken al 400 mensen actief mee in de kerk. Die mensen worden in de toekomst alleen maar be langrijker want veel werk dat vroeger door priesters werd gedaan, zal in de toe komst door leden van de kerk worden gedaan. De tij den veranderen en meer priesters" komen er niet. Ne derland is, zeker in vergelij king met Afrika of Zuid- Amerika, altijd al verwend geweest met het grote aantal priesters. Daar is het normaal dat een keer per maand de priester langs komt". Het enige dat Bosco Beijk spijt is dat hij uit de Bollen streek vertrekt. „Ik hou van die streek en het slag men sen", zegt hij simpel. „Het zijn nog echte gemeenschap pen met harde werkers. Bo vendien is het een mooie streek met een landelijk ka rakter dat nog niet besmet is met de negatieve kanten van de urbanisatie. Ik ben echter harder nodig in de Vliet- streek. Ten opzichte van de katholieken daar zou het niet eerlijk zijn als ik bijvoorbeeld in Noordwijk bleef". ROZA VAN DER VEER MANILA De primaat van de Filipijnen, kardi naal Jaime Sin, heeft be kend gemaakt dat de Fi lipijnse bisschoppencon ferentie haar organisatie voor sociale actie (NSSA) h^eft ontbonden. opstandelingen. De kardinaal zei dat op 28 ja nuari met algemene stem tot de ontbinding was besloten. „NSSA was zwaar geïnfil treerd met geld uit het bui tenland (het zou Nederland en de Bondsrepubliek hebben betroffen). Het werd gebruikt om wapens te kopen en het NPA (Volksleger) te verster ken," zei hij. Sin kon niet zeggen om hoe veel geld het was gegaan, maar hij achtte een schatting van miljoenen dollars per jaar aannemelijk. Na de ont binding van NSSA was er nog 13 miljoen dollar in kas, zei hij. De Nederlandse ambassade in Manila heeft de al diverse malen geuite beschuldiging als zouden er financiële be trekkingen met de commu nistische opstandelingen zijn onderhouden opnieuw tegen gesproken. HOGEBEINTUM De bewoners van het Noordfriese dorpje Hogebeintum zijn ernstig verontrust over de toestand van de hoogste terp van Friesland, die in hun dorp ligt. Door het natte weer van de afgelopen maanden verzakt de terp waarop de 12de-eeuwse kerkje van het Friese dorpje staat. „Als er niet snel iets aan de situatie wordt gedaan stort het kerkje samen met de terp binnen korte tijd in", aldus bur gemeester T. Bouwens van de gemeente Ferwerderadeel waarin Hogebeintum ligt. Hij noemt de terp „niet meer dan een ruïne". Sinds 1982 ver zakt de terp al, maar het ministerie van welzijn, volksgezond heid en cultuur heeft nog geen geld uitgetrokken voor een onderzoek naar de verzakkingen. Op verzoek van de ge meente Ferwerderadeel en de provincie Friesland, waarin om een bijdrage in de restauratiekosten van de terp wordt ge vraagd, heeft het ministerie nog niet gereageerd. Volgens een woordvoerder van de stichting Aide Fryske Tsjerken, de ei genaar van de kerk in Hogebeintum, gaat er een „uniek mo nument" verloren als er niets aan de terp wordt gedaan. Ie der jaar komen er duizenden toeristen naar het eeuwenoude kerkje. Het kerkje op de terp waarvan door de regen grote delen zijn weggespoeld. Gemeentewerken probeert er nog wat aan te doen. Tl Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorlen Keuringseisen Graag gun ik iemand die wel licht na kortere of langere tijd een dodelijke ziekte krijgt tot zolang succes bij een sollicita tie. Wie niet? Toch moeten we reeel blijven. Al van eeuwig heid af kiest elke werkgever uit het aanbod die sollicitant die hem het beste voorkomt: capabel, gezond en zonder voorzienbare problemen op korte termijn. Niemand die daar een onaanvaardbaar over uitsprak. Sollicitanten die wat ouder zijn, krijgen geen uitno diging voor een gesprek. Of ze vroeg-oud zijn of nog vele vi tale jaren voor de boeg en ver der ook alles mee hebben, hun brieven verdwijnen zonder nader onderzoek in de prulle- mand. Niemand die zegt dat zoiets niet moest mogen. Waarom zegt men dat ineens wel als mensen vanwege be smetting met het aidsvirus niet worden aangenomen? Deze mensen verklaren zelf al ja ren, dat ze zich voelen als met een tijdbom in hun lichaam. Weliswaar duurt het vaak lan ger dan eerst gedacht werd voor de ziekte echt uitbreekt, maar het percentage besmet ten dat naar verwachting wer kelijk aids krijgt is zo hoog ge stegen, dat men zo'n risico nooit aan een werkgever zou opdringen als het om iets an ders dan aids ging. Vanwaar dat meten met twee maten? Waarschijnlijk een kwestie van koppigheid en schuldgevoel. De „nele we reld" en een deel van de ker ken zingt al een generatie of langer in close harmony, on der strenge directie van de homo-lobby en andere „vrije geesten", dat homoseksualiteit o.k. is en dat ook de hetero naar niets of niemand hoeft te luisteren dan naar wat zijn (verstoorde) natuur hem in geeft. Zo is men natuurlijk schuldig tegenover de slachtoffers die in versneld tempo gaan vallen. Wie zich alsnog op een effec tieve manier verantwoordelijk wil tonen, kan beter nederig erkennen moreel uit de bocht te zijn gevlogen en de jeugd te hebben misleid, dan dat hij de seropositieven positief discri mineert op andermans kosten. Ten koste nl. van mede-sollici tanten die om minder redenen afgewezen worden en ten kos te van bedrijven wier concur renten in het buitenland niet zo'n zwaar risico op de nek krijgen. P. van Boven, DEN HAAG. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE Bil UW KRANT MET INTORM AT1E OVER FILMS.MUZIEK THEATER. RECREATIE. EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA terre des hOmmes voor kinderen in nood Het simpele feit dat het nieuwe, fraudebestendige paspk er nu komt had eigenlijk bij voorbaat de angel uit het di in de Tweede Kamer weggehaald. Laten we nou maar be nen en „niet omzien in wrok", luidde deze week de tx schap van CDA en VVD. Nog langer wachten zou de op tie alleen maar duurder maken. En het nieuwe paspooi dan wel te duur en de totstandkoming was met een hoop klungel gepaard gegaan, maar het resultaat mag er we een hopelijk fraudebestendig paspoort - TNO moet dit bevestigen - dat op de omslag verwijst naar de Europese meenschap. MAAR in politiek opzicht knaagde er nog wat. „Het had ders gekund en anders gemoeten", had premier Lubbers zegd. De Staatsuitgeverij en gelddrukker Joh. Enschede ren buiten de deur gehouden, er was een overeenkomst sloten zonder offertes en de kostprijsberekening had het rakter van natte-vingerwerk. Het zakendoen van de vo i staatssecretaris Van Eekelen (VVD) was niet van dien jfj dat het vertrouwen van de burgers in de kwaliteiten van landsbestuurders zal zijn gegroeid. In het debat ging het om de vraag wie verantwoordelij te stellen voor de beschamende chaos rond de invoering dit paspoort, om de vraag'wie de Kamer op het matje roepen (aangenomen dat een meerderheid dat zou will Staatssecretaris Van der Linden (CDA) van buitenlandse ken wordt nagegeven dat hij er op de van hem bekende gensachtige wijze alles aan gedaan heeft „de kar met v kante wielen" te trekken, al deed hij dat in de ogen van PvdA soms als „een blind paard". K Is Van der Linden die de weinig aantrekkelijke erfenis Van Eekelen voor lief nam, verantwoordelijk? Hij had kfr nen weigeren, maar als onervaren bewindsman zag hij t mogelijkheid opdoemen te laten zien waartoe hij in staat Of is zijn blunderende voorganger Van Eekelen verantw» delijk? Neen, legde Lubbers de Kamer uit. Om de doodeif voudige, staatsrechtelijke reden dat hij geen staatssecreti! meer is. De bewindsman die hem opvolgde, is politiek \L antwoordelijk. En dus kreeg deze van links en rechts om£ oren. Het lukte de oppositie niet er politieke munt uit te slajj Maar de inderhaast opgetrommelde PvdA-fractievoorzif( Kok liet er geen misverstand over bestaan dat de PvdA V Eekelen ter verantwoording zal roepen zodra de kans voordoet. Immers Van Eekelen bleek na de RSV-affaire f al in de Walrus-affaire geblunderd te hebben, wat de sf een half miljard kostte, maar was toen - evenals nu -J| grijpbaar omdat hij net een andere politieke functie had. Q| zelfde Van Eekelen beheert nu het mijardenbedrijf van i fensie. 1 BLIJFT natuurlijk de vraag waarom VVD-woordvoert Wiebenga ineens zo nadrukkelijk een breekpunt maakte f zijn al eerder uitgesproken voorbehoud. Waarom „groen licht" meer maar een soort „oranje knipperlicli Lubbers had met zijn opmerkingen: „het had anders gekit en anders gemoeten" in feite Van Eekelen in het open® een lesje gegeven. Van Aardenne (VVD) overleefde K» Deetman (CDA) de studiefinanciering, Braks (CDA) de fraude. De Korte (VVD) zijn kritiek op het staatsbezoek i1 koningin en prins aan Japan. Maar zou Van Eekelen de jj1 poortaffaire overleven? Zijn partijgenoot Wiebenga liet ey zijn tanden zien door niet pal achter de christen-democi|i Van der Linden te gaan staan. Het gaf hem en zijn partij V litiek de ruimte om te manoeuvreren als de positie van V' Eekelen ter discussie komt te staan: dan zou de VVD alsf Van der Linden kunnen laten vallen. Het hoeft niemancfj verbazen als Van Eekelen ook ditmaal de slag overleeft. jj Buien DE BILT (KNMI) Het blijft ook morgen onbestendig weer Vannacht passeert een wol kenzone met regen ons land. De temperatuur daalt tot onge veer 3 graden. Overdag is deze bewolkingszone grotendeels gepasseerd en kan de zon nu en dan doorkomen. Over de Noordzee nadert dan een bui- engebied, dat vooral in de middag en avond ook bij ons buien zal brengen, mogelijk met hagel, onweer of natte sneeuw. De wind is overdag zuidwestelijk en overwegend matig, aan de kust krachtig. In de buien kunnen windstoten voorkomen. De middagtempe- ratuur wordt ongeveer 6 gra den. Het onstandvastige weer handhaaft zich voorlopig. Zuid-Seandinavie: Af en toe sneeuw buien, in het zuidwesten ook regen buien Middagtemperatuur van 4 gra den in het noorden tot 7 graden aan de zuidwest kust tot om het vriespunt landinwaarts. Eelde regenbui 8 Eindhoven l.bew 9 Den Helder iw.bew. 9 Rotterdam onbew. 9 Bordeaux Brussel Dublin Frankfurt Genève Helsinki Innsbruck Klagenfurt zenbui 18 11 Zurich Casablam Sneeuwberichtei DEN HAAG Sneeuwberichtef mengesteld door de ANWB in! menwerking met het KNMI naa situatie van donderdag 4 februari Dicht-bij-huis L In het Zwarte Woud zijn skimogs heden op een sneeuwlaag die' sche Ardennen, de Duitse Eifel. 1 erland en Harz zijn geen wintersp mogelijkheden. Weersverwachting geldig tot genavond: Boven 500 a 800 rrt van tijd tot tijd sneeuw. Nul-gral niveau overdag in Noord-Duits dalend van 800 naar 500 meter 9 Zuid- Duitsland van 1100 naarf meter hoogte Frankrijk en Italië overwegend de tot zeer goede langlauf- en ski gelijkheden. Een overzicht van de gemidd sneeuwhoogten op geopende pist| Oostenrijk Vorarlberg Denemarken. Noord-Duitsland dal pl 45 ntsland.' Tirol Salzburgerland Karinthië 55 l| Zwitserland Berner Oberland Graubuenden Wallis Frankrijk Haute Savoie Weersverwachting Alpengebied Oostenrijk: Vandaag boven 1200 meter van tijd tot tijd sr vooral aan de noorzijde van del tenrijkse Alpen. Nulgraden-r; overdag op 1200 a 1500 mi Zwitserland/Noord-Italië/FranklJ Vandaag in de Franse Alpen en de noordzijde van de Zwitsers*! pen boven 800 a 1200 me' Zaterdag kans op sneeuw boven a 1400 meter in Italië en a zijde van de Zwitserse Alpen. I graden-niveau overdag op 124 1500 meter hoogte. Voor meer gedetailleerde inford de ANWB/KNMI-sneeuwliinen:| Belgische Ardennen/Eilel/S land/Harz 06 - 910 910 20 Oostenrijk 06 - 910 910 30 Zwitserland/Frankrijk/Noord-Itl 06 - 910 910 40 1 Joannes Bosco Beijk wordt tot priester gewijd in de St. Jeroenskerk in Noordwijk door bisschop Ph. Bar. FOTO: PR

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2