Vonk moet vaker voor
het Residentie Orkest
Bekende Nederlanders schilderen
verbluffende opbrengst bij elkaar
EcidócSoivuuit
Wagners
„Nibelungen
in Rotterdam
HOGE BEDRAGEN
VOOR VOGELBOEKEN
Directeur
Haarlemse
schouwburg
de laan uit
JAN TAAT WEG ALS ARTISTIEK LEIDER
Wedspel W?
voortaan
dagelijks
ii
KUNST
VRIJDAG 5 FEBRUARI 1988 PAGINA
ROTTERDAM Wagners Ring des Nibelungen zal in
de nieuwe schouwburg van Rotterdam worden opge
voerd. Althans, als de plannen financieel en organisato
risch haalbaar zijn.
De bedoeling is dat de Opera van het Westduitse Kassei
in mei de opera-cyclus zal uitvoeren. Dit normaal niet
reizende gezelschap zou echter langere tijd in Rotterdam
moeten blijven om de de uitvoeringen mogelijk te ma
ken. De „Ring" bestaat uit vier onderdelen, „das Rhein-
gold", „Die Walküre", „Siegfried" en „Götterdamme-
rung". De nieuwe schouwburg in Rotterdam wordt in
april geopend.
AMSTERDAM Op een boek- en grafiekveiling,
dinsdag, woensdag en donderdag bij veilinghuis
Van Gendt in Amsterdam ziin hoge bedragen be
taald voor vogelboeken. Zo bracht „The Birds of
Great-Britain", een 5-delige serie met 367 handge
kleurde litho's van J. Gould, 144.000 gulden op.
De serie verdwijnt naar het buitenland. De bilio-
theek van wijlen prof. G.J.D. Aalders werd voor
23.408 gulden verkocht. Aalders, die hoogleraar
was aan de VU, genoot landelijke en internationa
le bekendheid op het terrein van de Oude Ge
schiedenis en staatkundige instellingen van de
Grieken en Romeinen. Zijn verzameling blijft in
Nederland. Een 58-delige encyclopedie, in 1775 sa
mengesteld door Diderot en d'Alembert haalde
13.800 gulden. Tenslotte hadden woensdag vooral
verzamelaars bijna 134.000 gulden over voor de
collectie topografische prenten.
Schubertfestival van
tien jaar in New York
NEW YORK Eind januari is in New York
een festival van tien jaar begonnen tijdens het
welk alle gepubliceerde werken van de compo
nist Franz Schubert zullen worden uitgevoerd.
Het betreft een ambitieus project van de West
duitse bariton, Schubertkenner en sinds kort
dirigent Hermann Prey, die al meer in het voor
sport en cultuur bestemde congrescentrum is
opgetreden. De taak die Prey zich heeft gesteld
is niet gering: Schubert schreef, hoewel hij
slechts 31 jaar werd, meer dan 600 liederen, 9
symfonieën, 22 suites voor piano, 15 strijkkwar
tetten, een paar opera's, missen en stukken van
uiteenlopende aard. De composities zullen
worden uitgevoerd door het kamersymfonieor
kest van New York, dat het congrescentrum
bewoont, en talrijke internationale ensembles.
Ook Prey zal enkele malen als gast optreden.
Nijhofprij_
voor vertalers
DEN HAAG De belangrijkste
prijs voor vertalingen in Neder
land, de Martinus Nijhofprijs, is
toegekend aan Frans van Woerden
en Alain van Crugten. Van Woer
den vertaalde Céline, en Van
Crugten vertaalde Het verdriet
van België van Hugo Claus in het
Frans. De prijs, bestaande uit een
geldbedrag van 15.000 gulden,
wordt jaarlijks uitgereikt door de
Prins Bernhardstichting. Van
Woerden vertaalde Guignol's
Band, Dood op krediet en Van het
ene kasteel naar het andere van
celine. De manier waarop hij dat
deed is volgens de jury „een lite
raire prestatie van formaat".
HAARLEM Het college
van burgemeester en wet
houders van Haarlem
heeft ingestemd met het
ontslag van de directeur
van de Stadsschouwburg
en het Concertgebouw
van Haarlem, drs. J.H.
Knopper.
Het bestuur van de stichting
Stadsschouwburg en Concert
gebouw verwacht dat de ont
slagprocedure rond Knopper
nu binnen twee weken kan
worden afgehandeld. De ge
meente heeft aan het stich
tingsbestuur een krediet van
325.000 gulden als „gouden
handdruk" beschikbaar ge
steld.
De gemeente en het stichtings
bestuur hebben hiertoe beslo
ten nadat eerder bekend was
gewordqn dat er een budgeto
verschrijding van ruim 700.000
gulden op de exploitatiereke
ning van beide gebouwen had
plaatsgevonden. De overschrij
ding van ruim zeven ton
kwam in november 1987 aan
het licht. Voor een deel was de
overschrijding van het budget
terug te voeren op onverwach
te tegenvallers. Voor zeker
300.000 gulden viel een uitga
ve van Knopper echter buiten
de begroting, terwijl het be
stuur over die uitgaven onvol
doende was geïnformeerd, al
dus voorzitter Soeteman. Na
dat het bestuur en het perso
neel het vertrouwen in de di
recteur hadden opgezegd,
werd Knopper op non-actief
gezet.
Voorzitter Soeteman denkt dat
de gesprekken tussen zijn be
stuur en de in onmin geraakte
directeur over de ontslagpro
cedure nu snel rond kunnen
zijn. Als plaatsvervanger voor
Knopper is voorlopig adjunct
directeur Baart aangesteld.
Over een definitieve plaats
vervanger voor Knopper, die
ruim 3,5 jaar directeur is ge
weest, zal in de loop van het
komende jaar worden gespro
ken.
B. van der Meer.
DEN HAAG Chef-di
rigent Hans Vonk van
het Residentie Orkest in
Den Haag moet meer
met dit orkest werken;
artistiek directeur Jan
Taat is op eigen verzoek
van zijn taak ontheven
en kijkt uit naar een an
dere baan.
Vonk is door het orkest min
of meer gesommeerd zich als
chef-dirigent wat vaker met
de gang van zaken bij het or
kest bezig te houden. Aanlei
ding daartoe was onder meer
een optreden onlangs bij de
Scala in Milaan en onvrede
over een langere afwezigheid
door zijn functie als muzikaal
directeur van de Staatskapel-
le en -Opera in Dresden. Vol
gens directeur B. van der
Meer van het Residentie Or
kest was er algemeen onte
vredenheid over de geringe
aanwezigheid van de chef-di
rigent in Den Haag. „Zijn op
treden in Milaan was voor
ons reden eens met Hans
Vonk te praten. Het is uiter
aard ook in ons belang als
onze chef-dirigent een inter
nationale carrière maakt. Dat
is goed voor het orkest. Maar
als dat resulteert in langduri
ge afwezigheid, waarbij hij
minder voor het orkest staat
dan contractueel is afgespro
ken, dan komt voor ons het
moment dat de maat vol is.
En dat we willen praten over
zijn betrokkenheid met het
orkest".
Het orkest heeft min of meer
als eis gesteld dat Vonk als
chef-dirigent minimaal
twaalf weken per jaar voor
het orkest staat en zich bezig
zal houden met het artistiek
Jan Taat: de laan uit.
beleid, de koers die het or
kest moet varen. Vooralsnog
blijft Vonks aanwezigheid
volgens jaar beperkt tot ne
gen weken, maar het jaar
daarop zijn dat er al twaalf
en het jaar daarop zelfs zes
tien. „Dat is voor een chef
dirigent in deze tijd erg
lang", aldus van der Meer.
„De tijden dat een chef-diri
gent zes maanden voor een
orkest staat zijn yoorbij. Er is
zo'n behoefte aan goede diri
genten, en aan een man als
Vonk is dan ook grote be
hoefte bij andere orkesten,
die hem graag als gastdiri-
gent zien".
Vonk zal in de nu gemaakte
afspraken ook een deel van
de artistieke leiding op zich
Een gevolg van het
Hans Vonk: vaker voor het orkest.
vertrek van artistiek leider
Jan Taat, die gisteren zijn
ontslag nam. Taat was met
name in het nu lopende sei
zoen mikpunt van kritiek
omdat hij volgens veel or
kestleden een veel te behou
dend programma had ge
maakt, waarin het aandeel
Nieuwe Muziek beduidend
was teruggebracht. De artis
tiek directeur had de op
dracht de pas geopende Dr.
Anton Philipszaal vol te krij
gen en koos dan ook voor
een voor breed publiek aan
vaardbaar programma. De
kritiek die op hem af kwam
vanwege die programmering,
en anderszijds de steun die
ook binnen het orkest voor
zijn beleid bestond, belem
merde volgens Taat een goed
contact met het orkest als ge
heel. Van der Meer: „Hij
voelde zich belemmerd. In
het orkest bestaan eigenlijk
twee kampen, en het artis
tiek beleid is een resultaat
van die twee verschillende
opvattingen. Maar dat is ei
genlijk van puur filosofische
betekenis. Als artistiek leider
zul je toch voor een bepaald
beleid moeten kiezen, en dat
met overtuiging uit moeten
dragen, en niet iedereen ter-
wille willen zijn. Dan heb je
een artistiek beleid".
Van der Meer noemt het
„tragisch" dat het functione
ren van Taat de laatste tijd zo
bemoeilijkt is door de her
haaldelijk de kop opstekende
geruchten dat hij zou ver
trekken als artistiek leider.
„In het bedrijfsleven is het
heel gewoon als iemand ver
trekt, maar in het culturele
leven moet dat blijkbaar
eerst voorafgegaan worden
door een hoop kritiek in de
pers. Als je om de dag ge
vraagd wordt of je weg gaat
dan raak je daardoor aange
slagen. Als je iedere keer in
de krant leest hoe moeilijk je
het wel niet hebt ga je h^t
nog geloven ook. En darN
moet je op een gegeven mo
ment wel dudelijkheid ver
schaffen"-.
Taat kwam drie jaar geleden
bij het orkest als opvolger
van Piet Veenstra. Hij blijft
de lopende zaken afhandelen
onder verantwoordelijkheid
van directeur mr. B. van der
Meer KOOS VAN WEES
(In
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Fatal Attraction
(12); 18.30. 21.15. za. zo. wo. ook
13.30. zo. ook 16.00. EUROCI
NEMA II: Oirty dancing (al); 18.45,
21.30. za. zo. wo. ook 13.45. vr.
ook 14.00. za. zo. ook 16.15. EU
ROCINEMA III: Witchee of Eaat-
wick (16); 18.30. 21.00. za. zo. wo.
ook 13.30. zo. ook 16.00. EURO
CINEMA IV: Hector (al); 18.30,
21.00. zo. ook 16.00. Reddert jee
(al); za. zo. wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Dirty dancing
(al); 19.00. 21.15. za. zo. wo. 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39. tel. 124130): Laat Emperor;
20.00. zo. ook 14.30. Inner Space
(al); 19.00, 21.15. do. vr. ma. di.
14.30. Fatal attraction (12); Rai-
eing Arizona Junior (al); Stakeout
(al); 14.30. 19.00. 21.15. Redder-
tjes (al); za. zo. wo. 14.30. TRIA
NON (Breestraat 31. tel. 123875):
Maatera of the univerae (al); za.
zo. wo. 14.30. Van geluk gespro
ken (12); 19.00. 21.15. do. vr. ma.
di. 14.30. e REX (Haarlemmer
straat 52. tel. 071-125414);
Schoolmeiajea bij wie U „lea"
kunt nemen (16); 14.30, 19.00,
21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Secret of my f jfif'
zo. ma. 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Hector (al); 19.00, 21.15. do. vr. zo.
ook 14.45. Repelateeltje (al); za.
wo. 14.45. CITY THEATER II: In
ner Space (al); 19.00. do. vr. za.
zo. wo. ook 14.45. Raw deal (16);
21.15.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): The eecret of my
aucceaa(al); do. t/m zo. 19.00.
Blue velvet (16); do. t/m wo. 20.30.
Van geluk gesproken; do. t/m zo.
21.15. ma. t/m wo. 20.15. Inner-
space (al); za. zo. wo. 14.30. Who'a
that girl (al); vr. za. zo. wo. 15.45.
WASSENAAR e ASTRA (tel.
01751-13269): Angelhart (12); vr.
za. zo. 20.00. Zoeken naar Eileen
(12); ma. di. wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
De gouden zeehond; za. zo. wo.
14.00.
ZOETERMEER e PROMENADE
1,2,3 (Promenade 7, tel. 079-
511313): Amadeua; zo. 10.45,
15.00. Fatal attraction (16); do.
ma. di. 20.00. vr. zo. 19.00, 21.30.
za. 14.00, 19.00, 21.30. wo. 14.00,
20.00. Dirty dancing; do. ma. di.
19.00. 21.00. wo. 19.00, 21.00. De
reddert jee (al); za. wo. 14.00. i.
13.30. lLV
E o|
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. f|sh
463500): Fatal attraction (1|iZer
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.fi
16.00, 18.45, 21.30. e ASTA 2:f,
night on the town (al); 14.Q
19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.Qren
19.00, 21.30. ASTA 3: Hedjjve
(al); 14.00, 19.00, 21.30. za. zo. *£p
19.00, 21.30. BABYLON 1 (Wt
keicentrum Babylon, tel. 47165I1
120.
(16); 14.00, 18.45, 21.30. za.
wo. 18.45. 21.30. CINEAC 1 (B»jlie
tenhof 20. tel. 630637): Dirty d*|ijn
cing (al); 14.00. 18.45, 21.30. L p,
13.15, 16.00, 18.45. 21.30. Cllf
AC 2: Stakeout (al); 14.00, 18.(iin
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.f
21.30. CINEAC 3: Vuil apel (Krr?
18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ot r,
14.00. METROPOLE 1 (Carij"
gielaan, tel. 456756): The laat
peror (al), 14.00, 20.30. The UIL
shop of horrors (al); zo. 11.11
METROPOLE 2: Barfly
14.00, 18.45, 21.30.
16.00, 18.45. 21.30. METROPl
LE 3: Half moon street (16); 18.4
21.30. do. vr. ma. di. ook 14.0
Metropols 4: Innerapace (i
14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.)
16.00, 18.45, 21.30. e METROPPU!
LE 5: The witchee of Eaatwfi
(12); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.H
16.00. 18.45. 21.30. ODEONTS.
(Herengracht 13, tel. 4624CL-S
Jaws: The revenge (12); 13To
18.45, 21.30. zo. 13.30, l6.$gS'
18.45, 21.30. ODEON 2: THiil
principal (12); 13.45, 18.45, 21.1 J
zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.1»
ODEON 3: Dirty dancing (ftst
13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.L i
16.00, 18.45, 21.30. e ODEONP 1
Innerapace (al); 13.45, 18,4an
21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.1^,
21.30. STUDIO 1 (Kettingstrr
12b, tel. 656402): Oei ciornie (1Ü1C
19.15, 21.45. zo. 14.45, IMfat.
21.45. STUDIO 2: Rita, Sue «T.
Bob tooi (16); 19.00, 21.30. 1JSS
14.30, 19.00. 21.30. STUDIOjdai
La famiglia (16); 19.00, 21.1.
HAAGS FILMHUIS (Dennevf
56. tel. 459900): Zaal 1: I've hefVI)
the mermaids singing; 19.30. L*
za. ook 23.45. zo. 14.00. GardV'
of stone; 21.45. zo. 16.15.
dreaser; zo. 14.00, 16.15. Zaa
Prick up your ears; 19.30, 21.j
zo. 14.00. 16.15. Zaal 3: do. ma.l
wo. 19.30, 21.45. vr. za. 19.£
22.00. zo. 20.00. Holywood bou
vard; do. The last tycoon; v
derico Fellin's 8V»; za. De
uit marmer; zo. Silent movie;
La femme de l'hotel; di. Het ga
stermeiaje; wo.
I c
NACHTVOORSTELLINGEN !>ni
e CINEAC 1: Dragnet (16); t>r I
00.15. CINEAC 2: Dirty danciijev
za. 00.15. CINEAC 3: Vuil a£m
(16); za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN |ro<
ASTA 3: Bigfoot The Hend(aai
sons (al); za. wo. 14.00. zo. 13.L c
15.30. BABYLON 3: De troel?
beertjes 3 (al); za. wo. 14.00. r
13.30, 15.30. CINEAC 3: Mast#
of the universe (al); za. wo. 14.(n c
zo. 13.15, 16.00. STUDIO |jni
Bambi (al); zo. 13.30, 15.30.
Igei
-*rd
DEN HAAG Ladbroke
Totalisator stopt met het uit
keren van honderdduizend
gulden indien er één win
naar is in het W5. De actie,
die vijftien maanden duurde,
komt zondag al te vervallen.
In deze looptijd kwamen ze
ven gelukkigen voor de ex
tra uitkering in aanmerking,
hetgeen Ladbroke totaal
350.000 gulden heeft gekost.
Vanaf april zal Ladbroke
fase-gewijs de nieuwe, zeer
geavanceerde computer in de
wedkantoren en op de koers-
banen introduceren. Va?-
medio 1988 zal het mogefjj
zijn om op de Nederland
koersbanen elke dag W5
spelen.
Schrik
Het is even schrikken als je als bezoeker van een museum, kij
kend naar een kunstwerk, plotseling tot de ontdekking komt dat
het leeft. Het overkwam de vrouw op de foto gisteren in New
York, waar kunstenaar Stephen Taylor Woodrow de levende
beelden heeft aangebracht in het museum voor hedendaagse
kunst. Belangrijkste onderdeel van Woodrows kunst vormt het
contact tussen kunst en kijker.
FOTO: AP
Holland Coin Fair in Koopmansbeurs
AMSTERDAM In de Amsterdamse Koopmansbeurs wordt
van 19 tot en met 21 februari de „Holland Coin Fair 88" gehou
den, 's Rijks Munt, De Nederlandsche Bank, het Rijksmuseum
Koninklijk Penningkabinet en het Koninklijke Genootschap
voor Munt- en Penningkunde zullen er stukken tentoonstellen.
Deze derde Holland Coin Fair wordt georganiseerd door de Ne
derlandse Vereniging van Munthandelaren. Burgemeester Van
Thijn opent de beurs.
NOORDWIJK „Zijn ze
gek of niet". Met deze vijf
woorden vatte Sonja Ba
rend gisteravond in
Noordwijk samen, wat de
gedachten moeten zijn ge
weest van vijfhonderd en
thousiastelingen. Uitein
delijk zouden 27 beter ge
situeerden het mooie be
drag van 130.250 gulden
bijeen brengen, in ruil
voor enig schilderwerk
van nogal bedenkelijk ni
veau van „bekende Ne
derlanders". Maar om dat
schilderwerk ging het
niet, ze kochten per opbod
en soms nogal venijnig
ook, stukjes illusie, herin
neringen, aandenken,
geef het maar een naam,
het is altijd van toepas
sing.
De afdeling Small Business
van de Hoge School Haarlem,
waar jonge mensen studeren
voor het ondernemerschap,
bedacht deze veiling, ten be
hoeve van AVO-Nederland,
die zich inmiddels 60 jaar inzet
voor de gehandicapte arbeider.
Op zo'n 15.000 gulden was ge-
hóópt en niet eens gerekend;
maar dat bedrag was al na ze
ven veilingbeurten overschre
den, er zouden nog twintig
meesterwerken volgen.
„Per schilderij hopen we op
een bedrag dat tussen de vier
honderd en zeshonderd gulden
kan komen", lichtte een zegs
vrouw van Small Business toe.
„Bij elke gulden méér gaan we
juichen".
En gejuichd werd er, geklapt
en geroepen, vermengd met
kreten van verbazing, toen
een aantal malen stappen met
duizenden guldens tegelijk
werden genomen. Toen voor
een doek van de couturier
Twee stuks Willeke Alberti, die 1400 gulden op zouden brengen op de veiling die zeer vakkundig
werd geleid door de directeur van Christie's Amsterdam, H. Nijstad.
FOTO: WIM VAN NOORT
Frans Molenaar tienduizend
gulden werd geboden, viel een
stilte, waarna een lichte ver
bijstering viel over de vijfhon
derd verzamelden. Directeur
H. Nijstad van Christie's Am
sterdam die de veiling leidde -
en hoe! - deelde die verbijste
ring een moment, tot hij als
eerste wakker werd bij een
bod op een volgend schilderij
dat weer enkele duizenden zou
opbrengen. „Gaan we nog
klappen of hoe zit dat?" vroeg
hij bij het geboden bedrag van
vijftienhonderd gulden. En ge
klapt werd er; het enthousias
me was daarna niet meer te
stuiten.
Handig
De studenten van Small Busi
ness hadden het prima voor
elkaar, die jongens komen er
wel. Handig als de bliksem
hadden ze uit verschillende ni
veaus kopstukken bereid ge
kregen enig schilderwerk te
leveren voor het goede doel:
AVO-Nederland. Kwasten,
verf en doeken leverde Talens
voor nop, de Bekende Neder
landers hoefden die doeken al
leen maar met verf vol te ma
ken en vooral te signeren. Of
het wat voorstelde was hen
een biet; het mocht wel, maar
opv-articiteit zou niet worden
gelet, verzekerden ze. Als er
maar geschilderd werd.
Het eerste elftal van Ajax deed
mee. Compleet. Wiileke Alber
ti. Mies Bouman. Luns en Son
ja, Brinkman, Sparta trainer
Hughes dus ook. Soren Lerby,
zakenvrouw van het jaar '85
Sulvia Toth, damkampioen
Jannes van der Wal, Berdien
Stenberg, Wisse Dekker en
Evert van Benthem en nog
vele anderen. En zeker niet te
vergeten couturier Frans Mo
lenaar, die iets van zijn vak in
het schilderwerk legde dat als
enige werk echt kunstwaarde
bezat en evenals Sylvia Toth
het vorstelijke bedrag van
De maestro
Uud secretaris-generaal van
de NAVO Joseph Luns werd
de maestro van de -avond: hij
boekte twaalfduizend gulden
voor een werk dat ongesig
neerd op de rommelmarkt als
een lachertje zou worden afge
daan. Maar het Oranje Hotel
in Noordwijk was geen rom
melmarkt, het was een verza
melplaats van zeer goedwillen-
den die op een duizendje meer
of minder niet hoeven te kij
ken.
Is de glorietijd van Mies
Bouwman voorgoed voorbij?
Haar bijdrage die zij plechtig
Sabbatical Year had gedoopt,
maar meer leek op een strand
stoel met hoedje - aan het
strand - leverde „slechts" vijf
duizend gulden op. Arme
Kneet bracht het met zijn ge
stuntel dat hij bij voorbaat al
„geen kunst" noemde, niet
verder dan 1400 gulden, het
zelfde bedrag dat Willeke Al
berti werd gegund. Maar zij
kwam met haar twee stuks
amateurisme aan het begin
van de avond, toen de bieders
nog niet wisten hoe de markt
waarde lag. Sonja Barend,
stralend in haar verbijstering,
wist zich 8.500 gulden toege
meten, maar zag onmiddellijk
in dat ze niet van vak hoefde
te veranderen.
Dat dit een eenmalig incident
is geweest, zagen bieders en
schilders na afloop wel in,
maar een móói incident, dat in
gepaste sfeer dus zeer geniet
baar werd afgesloten. Alleen
Erica Terpstra (6000 gulden
voor niet eens zo onaardige
„Stille wateren") en Sylvia
Toth houden er iets meer aan
over: ze hebben aan de op
dracht een hobby overgehou
den, schilderen. Misschien wel
de twee verstandigsten van de
hele avond.
FRITS BROMBERG
Clint
Eastwood j
wil niet
verder als j
burgemeester
CARMEL De Amel
kaanse filmacteur Cli'.
Eastwood heeft beslott
de politiek althans voo$5
lopig de rug toe te kere
20-
Hij zal geen tweet
ambtstermijn als burg
meester van Carmel Hl
Californië nastrevém
omdat hij wat meer t\5
wil hebben voor zijn g
zin. De 57-jarige Eal°
wood heeft twee kind
ren van zijn een
vrouw, een zoon van 25
en een dochter van
Zijn tweede vrouw is j5
filmactrice Sondra Ldo
ke, die in enkele van z$
films heeft meegespeelfö
„Ik ben met veel plezi
twee jaar burgemeesl
geweest, maar ik mc
mij nu met mijn privéiQ_
ken bezighoudeni
Eastwood tegen e
plaatselijke krant.
Hij wees erop dat hij
politiek niet geheel vaé
wel zegt, maar wellió
later terugkeert als
kinderen ouder zif|
Eastwood werd in apgg
1986 tot burgemeestsQ
van het stadje Carmel &o
kozen. Hij had beslot
in de politiek te ga
omdat de gemeenterag6
zijn verzoek had afgewo
zen bij de verbouw vPO
een perceel 55 cm hofos
te mogen bouwen dan\
de bouwvoorschriften i
vastgelegd. Onlangs l
leefde Eastwood de
noegdoening een oud-f
meenteraadslid dat i
dertijd tegen hem
stemd had, een koel
van eigen deeg te gevfi5
-