Finale Iordens Viooldagen een feest voor de jeugd Arnold Schönberg Kamerkoor op dreef Sint Jans fanfare grijpt naast wimpel £eidóe Sou/unit Hans Boswinkel weg bij Kunstenbond FNV Beurs van Amsterdam bioscopen Zelenka-ensemble zet barok in helder licht KUNST MAANDAG 1 FEBRUARI 1988 PAGINA t Blokkade Tijdens een optreden van de Israëlische zanggroep Shalom 88 heeft de Gro ningse politie zaterdaga vond een einde gemaakt aan de blokkade van de Evenementenhal. Demon stranten probeerden be zoekers van de zanggroep de toegang te verhinderen, uit protest tegen het Israë lische optreden in de be zette gebieden. FOTO. ANP Antiquarenbeurs Amsterdam succesvol AMSTERDAM De negende Euro pese beurs van de Nederlandsche Vereeniging van Antiquaren in Am sterdam is succesvol verlopen. De omzet die werd bereikt bedraagt 1,3 miljoen gulden. De gemiddelde omzet per bezoeker steeg met 24 procent. Dit jaar werd een opvallende belang stelling geconstateerd voor hoog waardige antiquarische werken zoals incunabelen (wiegedrukken) uit de vijftiende eeuw. Er was veel belang stelling uit het buitenland, vooral van Japanners. De Amerikanen daarente gen, die doorgaans goed vertegen woordigd zijn, lieten het dit jaar gro tendeels afweten. Men vermoedt dat de ongunstige dollarkoers daar debet aan is. Play-in van 130 blazers met zeer veel jeugd Play-in van blaaecorpsen. Dirigent: Jaap Koopa Aula Segbroekcollege, zaterdag. Opvallend was het grote aan tal jongeren, dat meedeed aan de „Play-in" van de Haagse Federatie van Muziekgezel schappen zaterdag in de aula van het Haagse Segbroekcolle ge. Leden uit vrijwel alle Haagse corpsen, maar ook uit omliggende gemeenten waren om tien uur present om onder leiding van Jaap Koops, In specteur van de Militaire Mu ziek, eerst de noten in te stu deren van een vijftal stukken in verschillende moeilijkheids graad om daarna vorm en in houd te leren kennen. En ten slotte werd 's middags om vier uur dit alles in concert ge speeld voor een aandachtig publiek. Kortom een leerzaam en goed georganiseerd evene ment, dat zeker regelmatig herhaald dient te worden. Natuurlijk slaagde niet alles vlekkeloos. Rogier van Otter- loo's Soldaat van Oranje was eigenlijk te moeilijk, maar men hoorde een mooie zingen de klank van het gehele en semble in het Largo van Vi valdi en de ritmisch-jazzy Free world fantasy van Jacob de Haan, die voortreffelijk schrijft voor de „middenklas se" corpsen, deed het goed, terwijl bij Jef Penders' March of the Androids menigeen in de lach schoot om al de grap jes. Maar bovenal werkte het enthousiasme waarmee werd gespeeld, aanstekelijk. Jaap Koops, eminent pedagoog en dirigent, wist zijn „gelegen heidsorkest" precies aan te pakken: een voorbeeldige me thode om binnen korte tijd een samenhangend ensemble uit ong. 130 spelers te vormen. Tenslotte: het blijkt meer en meer, dat de jeugd zeer actief met muziek bezig is, zowel op de conservatoria (Rotterdam b.v. heeft een schitterend blaasorkest) als op het amateu ristische vlak, waar in con coursen opvallende successen worden behaald. Overheid s.v.p. hier géén bezuinigingen. NOES KOKEE Finale Vijfde Iordens Viooldagen met acht finalisten. Koninklijk Con servatorium, Den Haag. DEN HAAG Prins Claus vertelde zaterdag middag aan de winnaars van de Iordens Vioolda gen dat hij als privé-jury een wat andere volgorde had dan de jury onder voorzitterschap van Her man Krebbers, maar dat hij zich met die officiële uitslag goed kon vereni gen. Dat informele sa menzijn met de prins vormde het hoogtepunt van de Vijfde Iordens Viooldagen. Na drie voorspeeldagen tra den vier finalisten aan in de A-categorie (10 t/m 12 jaar) en vier in de B-categorie (13 en 14 jaar). Viooldocente Coosje Wijzenbeek leverde in de A-categorie de eerste en de tweede prijs met Janine Jan sen uit Soest en Annelieke van Beest uit Bilthoven. „Jij houdt de eer van de man nen hoog", zei prins Claus te gen de tienjarige Jeffrey Bruinsma uit Den Haag. Zo klein als hij is bewees hij uit het goede violistenhout gesne den te zijn. Jeffrey deelde de derde prijs met Yvonne Smeulers uit Zwijndrecht. De schaduwjury onder voorzit terschap van Isabelle van Keulen week in het oordeel nauwelijks van de beroepsju ry af. Prijzen voor alle finalisten, ook in de B-categorie. Terecht deelden Sonja van Beek uit Boxtel en Saartje Hochsten- bach uit Hoogblokland de eer ste prijs. Sonja speelde het eerste deel uit het vioolcon cert van Mendelssohn en Saartje het tweede deel uit het vioolconcert van Sibelius. De prestaties liepen nauwe lijks uiteen. De jury had Saar tje geadviseerd aan de finale deel te nemen met een andere viool, een instrument met meer klank. Was dat een ver standig advies? Iedere violist weet toch dat het spelen op een onbekende viool een op gave op zich is. Dat advies moet Saartje in de kaart ge speeld hebben, maar gelukkig was ook zij eerste prijswin- Sonja won twee jaar geleden op imponerende wijze de eer ste prijs in de A-categorie en ook nu toonde zij haar grote Prins Claus temidden van de prijswinnaars van de Iordens Viooldagen, zaterdag in het Koninklijk Conservatorium. FOTO: MILAN KONVALIKA klasse. Haar spel vertoonde karakter en de vertolking bleef boeien dank zij haar muzikale persoonlijkheid. In het Sibeliusconcert werd van Saartje veel gevraagd maar met Kreisler bewees zij haar virtuoze eigenschappen. Ma- riska Godwaldt uit Rosmalen kreeg de tweede prijs en Nao mi Peters uit Utrecht de der de prijs. De schaduwjury kwam met dezelfde uitslag uit de bus zij 't dat voorzitter Isa belle van Keulen, die in 1980 de eerste prijs won („elke mi nuut van die dag kan ik me nog herinneren"), even char mant als verward de uitslag bekend maakte. Hoe klein ook het wereldje van het aankomend talent is bewijst de finale van het Edith Steinconcours aanstaan de zondagavond in Diligentia: in de categorie t/m 15 jaar vechten om een eervolle plaats Sonja van Beek en Saartje Hochstenbach. Het is zoals vader Hochstenbach zei: „Die twee lopen elkaar op een prettige manier altijd voor de voeten". Peter Jan Wagemans compo neerde voor de Iordens Viool dagen een compositie getiteld „Great Expectations", een werk dat bij de jeugdige deel nemers bijzonder in de smaak viel. Wagemans: „Ik wilde geen uitgesproken pedago gisch werk schrijven en hoe wel ik geen kinderen heb wil de ik toch proberen echt voor kinderen te componeren". Hij is daarin voortreffelijk ge slaagd. ook volgens Herman Krebbers. „Het aardige is", al dus Wagemans. „dat sommige violisten kans hebbèn gezien er meer uit te halen dan ik er heb ingestopt". Herman Kreb bers noemde dit Haagse eve nement een ontroerende er varing en iedereen die zich betrokken voelt bij jonge mensen op het concertpodium zal die uitspraak volmondig onderstrepen. ADRIAAN HAGER AMSTERDAM Hans Boswinkel heeft zaterdag afscheid geno men als voorzitter van de Kunstenbond FNV. Dat gebeurde op het congres van de bond in Amsterdam, dat F. Diepenbrock koos als opvolger. Onder grote belangstelling van vertegenwoor digers van de vakbeweging en de kunstwereld werd Boswinkel op een receptie na het congres uitgeluid als een man die op be vlogen wijze de afgelopen tien jaar leiding aan de Kunstenbond heeft gegeven. Voorzitter H. Pont van de FNV schetste Boswin kel als een man die met grote inzet en hartstocht de belangen van de Nederlandse kunstenaars heeft behartigd. Hans Boswin kel werd op 30 januari 1978 voorzitter van de Kunstenbond en liet toen al weten dat voor een beperkte tijd te willen doen. Dat zijn dus tien jaar geworden. Daarvóór maakte hij naam als ac teur en soms als regisseur bij verschillende toneelgezelschappen in ons land, voor het laatst bij het Publiektheater. Ter gelegen heid van het afscheid van Boswinkel heeft de Kunstenbond FNV een boekje uitgegeven met een bloemlezing van acht jaar columns in de Kunstenkrant, het orgaan van de bond. Noteringen van maandag 1 februari 1988 (tot 10:45 uur) dividend over 8611.30 86 11.40 86/6,60 86 /27.- 85/86 5% st 86/2.55 86 1.80 Kt 86 5.95 d 86/4.-+2% sla 86/4.50 86 1.55 el 85/86 1.35 86 12.88 86 1.- 86 1.75 86 1.30 86/3.50 86 1.50 CL 86/5.50 86 12.80 86 2.50 ol 4% sta 86/8.50 86/7.- 86/4.- 86 10.- 86/3.60 86/2.- 86 2.92 86 4.60 2% SU 85/86 1.16 78 4.40+5% Sla 86/0.80 86 15.33 86/9.25 86 1.85 ho dd 63.80 6/1 71.701/2 95.708/1 40.90 5/1 145.80 29/1 41.80 6/1 61.005/1 107.70 1/2 113.001/2 87.505/1 45.706/1 50.00 8/1 202.308/1 47.006/1 20.704/1 25.801/2 135.506/1 28.00 6/1 40.20 18/1 49.50 15/1 32.50 6/1 125.508/1 218.00 8/1 53.106/1 119.501/2 186.00 19/1 76.80 18/1 205.00 5/1 76.70 1/2 28.106/1 27.108/1 85.60 6/1 146.00 1/2 78.70 15/1 55.00 29/1 14.50 15/1 113.5015/1 63.008/1 22.90 8/1 64.50 15/1 119.707/1 la dd 56.00 15/1 57.304/1 83.304/1 36.4021/1 144.30 4/1 35.504/1 54.90 21/1 93.00 4/1 89.205/1 78.50 27/1 40.00 13/1 46.00 21/1 185.504/1 38.7011/1 15.50 28/1 22.00 4/1 116.50 28/1 24.504/1 35.004/1 34.50 4/1 27.904/1 112.5013/1 197.804/1 45.8015/1 113.0011/1 128.004/1 62.50 4/1 166.00 13/1 62.004/1 23.3020/1 22.50 20/1 80.504/1 143.40 4/1 73.004/1 53.60 12/1 12.50 4/1 100.30 13/1 50.204/1 20.20 21/1 54.004/1 106.50 14/1 145.60 145.80 145.80 buhrm Mc 41.30 193.50 196.00 196.00 118.70' 120.50 120.00 171.00 172.50 174.00 74.70 76.70 76.50 24.70 25,00+ 25.00 145.90 146.00 146.00 108.70 110.10 110.30 111.50 112.80 112.80 ZOETERWOUDE/POEL- DIJK Met een score van 324 punten heeft de Zoeterwoudse Sint Jans fanfare gisteren uitste kend gepresteerd tijdens het nationaal kampioen schap. Weliswaar kwamen de Zoeterwoudse muzi kanten daarmee niet in aanmerking voor de zo felbegeerde „wimpel", maar de schitterende prestatie die was geleverd vergoedde veel. De vader landse titel werd behaald door een korps uit het Limburgse Sint Geertruid met 330 punten. Kunst en Genoegen uit Nieuwegein behaalde 325,5 punten. Een groot aantal Zoeterwoudse supporters was in de concert zaal te Poeldijk aanwezig. De Sint Jan's fanfare speelde ge- durfde werken met diverse soli. Andere korpsen hadden, dat niet en speelden dus meer „op zeker". Fanfare-dirigent Paul Olislager: „Wij hebben bewust risico genomen met deze werken. Ik vind dat dat door de jury enigszins is on dergewaardeerd. Een beetje teleurgesteld ben ik wel. Je wilt immers het hoogste berei ken. Maar de fanfare is wel enorm gegroeid. We behaalde hetzelfde puntenaantal als tij dens het bondsconcours, ter wijl nu aanzienlijk zwaarder werd gejureerd". De lichte teleurstelling was snel vergeten. Immers na vele weken van intensieve voorbe reiding was nu de druk van de ketel. De Sint Jans fanfare heeft, bewezen tot de absolute top van Nederland te behoren. Met dagelijkse repetities een zware opgave voor amateur- muzikanten. Toch moet dat kunnen volgens Olischlöger: „Als je echt liefde hebt voor het maken van muziek is bijna alles mogelijk. Ik noem dit dan ook echte topsport en daar moet je erg veel voor doen. We hébben een prestatie neer gezet die nog nooit eerder in Zuid-Holland is vertoond. Ik ben tevreden en er kan maar één de wimpel winnen". Vlak voor het optreden in Poeldijk werd het korps ver rast met een telegram namens het gemeentebestuur, terwijl wethouder Graniewski van welzijn in Poeldijk aanwezig was om het optreden van Sint Jan met eigen ogen en oren gade te slaan. Bij terugkeer in Zoeterwoude werd een feesta vond gehouden in het Muziek centrum. Carnavalsvereniging De Hangkonten verrastte diri gent Paul Olischlager en voor zitter Cees Dobbe door hen te onderscheiden in de orde van de Hangkonten. (ADVERTENTIE) Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN OEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. lel. 01720-20800): Fatal Attraction (12); 18.30, 21.15. wo. ook 13.30. EUROCINEMA II: Dirty dancing (al); 18.45, 21.30. wo. ook 13.45. EUROCINEMA III: Witches of Eaatwick (16); 18.30, 21.00. wo. ook 13.30. EUROCINEMA IV: Hector (al); 18.30, 21.00. Redderties (al); wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, lel. 071-121239): Dirty dan cing (al); 19.00, 21.15. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Sleenslraat 39. tel. 124130): Last Emperor; 20.00. Inner Space (al); 19.00, 21.15. ma. di. 14.30. Fatal at traction (12); Raising Arizona Junior (al); Stakeout (al); 14.30, 19.00, 21.15. Reddertjea (al); wo. 14.30. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Masters of the universe (al); wo. 14.30. Van ge luk gesproken (12); 19.00, 21.15. ma. dl. 14.30. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414); Losbandige school meisjes (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-12800): Secret of my success (al); ma. 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Hector (al); 19.00, 21.15. Repel steeltje (al); wo. 14.45. CITY THEATER II: Inner Space (al); 19.00. wo. ook 14.45. Raw deal (16); 21.15. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Innerspace (al); wo. 14.30. Havinck (16); 20.30. De geest van de Beijen- korf (16); 20.15. Who's that girl (al); wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Zoeken naar Ei- leen (12); 20.00. KINDERVOORSTELLING Pink Panther Festival (al); wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7, tel. 079- 511313): Fatal attraction (16); ma. di. 20.00. wo. 14.00, 20.00. De reddertjes (al); wo. 14.00. Dirty dancing; ma. di. 20.00. wo. 14.00, 20.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Fatal attraction (12); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 2: A night on the town (al); 14.00, 19.00, 21.30. ASTA 3: Hector (al): 14.00, 19.00, 21.30. wo. 19.00, 21.30. BA BYLON 1 (Winkelcentrum Baby- Ion, tel. 471656): Gardens of stone (al); 14.00, 19.00, 21.30. BABYLON 2: Fatal attraction (12); 14.00, 18.45, 21.30. BA- BYLON 3: Angel heart (16); 14.00, 18.45, 21.30. wo. 18.45. 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Dirty dancing (al); 14.00, 18.45, 21.30. CINE- AC 2: Stakeout (al); 14.00, 18.45. 21.30. CINEAC 3: Aph rodite (16); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): The last emperor (al); 14.00, 20.30. METROPOLE 2: Halfmoon- street (16); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: The witches of Eastwick (12); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. Metropole 4: Innerspace (al); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: Tough guys don't dance (12); 14.00, 18.45, 21.30. ODEON 1 (He rengracht 13, tel. 462400): Jaws: The revenge (12); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: The princi pal (12); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3: Dirty dancing (al); 13.45. 18.45, 21.30. ODEON 4: Innerspace (al); 13.45, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Ketting straat 12b, tel. 656402): Oci ciornie (16); 19.15, 21.45. STUDIO 2: La famiglia (16); 19.00, 21.30. STUDIO 3: Ama- deus (al); 20.00. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 00): Zaal 1: Prick up your ears; 19.30, 21.45. Zaal 2: I've heard the mermaids singing; 19.30, 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45 (beh. ma.) ma. 19.30, 21.45. Effi Briest; ma. La prin- cesse de Clevea; di. L'lmpor- tant e'est d'aimer; wo. KINDERVOORSTELLINGEN ASTA 3: Bigfoot The Hen dersons (al); wo. 14.00. BABY LON 3: De troetelbeertjea 3 (al); wo. 14.00. CINEAC 3: Masters of the universe (al); wo. 14.00. METROPOLE 3: De redder tjes (al); wo. 14.00. Concert Arnold Schönberg Kamer koor met werken van Stockhausen (choraal), Poulenc (motetten), Mon- - teverdi (madrigalen) en de opera 'Dido and Aeneas' von Pureed, on der leiding van Maarten Michielsen. Met medewerking van solisten Nan cy Cox, Pauline van der Werff, Elja Ouwehand, Liduin Stumpel, Mariët Kaasschieter (allen sopranen) en Hans Smout (bas) en orkesL Ge hoord op zondag 31 januari in da Lokhorstkerk in Leiden. Leiden kent de laatste ja ren een duidelijke groei in het aantal kamerkoren. Uiteraard bestaat er tus sen deze koren een duide lijk verschil in kwaliteit. Het twee jaar geleden op gerichte Arnold Schön berg Kamerkoor heeft met het concert van gis termiddag evenwel bewe zen dat net nu al gere kend moet worden tot een van de beste Leidse ka merkoren. Dat komt niet in de laatste plaats door dat het koor zich waagt aan de uitvoering van mu ziek met een hoge moei lijkheidsgraad, die daarbij ook nog eens prachtig is om te horen. Het programma dat het Schönberg Kamerkoor giste ren een tot op de laatste plaats bezette Lokhorstkerk voorschotelde, stelde in dit opzicht zeker niet teleur. Voor de pauze bracht het koor een aantal „a capella"- werken. Het concert werd overtuigend begonnen met de vertolking van de „Cho ral" van de Stockhausen. De talrijke dissonanten in dit stuk kwamen goed uit de verf. Hierna volgden de „Quatre motets pour un temps de Pénitence", in de tweede helft van de jaren dertig van deze eeuw ge schreven door de Franse componist Poulenc (1899- 1963), die zich toen juist weer tot het katholicisme aange trokken voelde. Het contrast met de daarna gezongen madrigalen van Claudio Monteverdi (1567- 1643), in tegenstelling tot de „motets" van Poulenc niet geschreven op religieuze maar op wereldse teksten en wel door een landgenoot, de dichter Guarini, was minder groot dan eigenlijk de bedoe ling is. Daar komt bij dat de uitvoering van de „motets" en de madrigalen zangtech- nisch wel in orde waren, maar dat de verschillende stemmen soms niet geheel in evenwicht met elkaar waren. Oorzaak hiervan was de ster ke sopraanbezetting die vaak een overheersing van deze stem tot gevolg had. De bas sen waren desondanks steeds wel goed hoorbaar; zeker de alten maar ook de tenoren, de zwakste partij in het koor, niet alleen qua volume, maar ook qua zang, gezien de in zetten die niet altijd gelijk waren, schoten in dit opzicht wel wat tekort. Het belangrijkste program maonderdeel volgde echter na de pauze: de „Dido and Aeneas van de Engelse componist Henry Purcell (1659-1695). Met de uitvoe ring van deze in Nederland zelden uitgevoerde opera zorgde het Arnold Schönberg Kamerkoor tesamen met so listen en orkest voor een spannende finale van dit in teressante concert. De opera van Purcell is ge baseerd op het vierde boek van de „Aeneas" van de Ro meinse schrijver Vergilius, met daarin verweven een aantal typisch eigentijdse ele menten, zoals het optreden van een tovenares en de heksen. Hierin wordt ver haald hoe Aeneas, net ver dreven uit het brandende Troje, het hof van koningin Dido in Carthago bereikt. Dido en Aeneas worden op slag verliefd op elkaar. Dido, haar man is kort daarvoor gestorven, gaat na lang aar zelen op de toenaderingspo gingen van Aeneas in. Hun geluk is echter van korte duur. Aeneas geeft tot woede en verdriet van Dido gevolg aan het bevel van de goden de tocht over zee richting Rome voort te zetten. Als hij, door Dido's weeklagen bewo gen, toch weer besluit te blij ven, wil Dido niet meer. Met de gedachte haar in de steek te laten heeft hij bij haar alle goodwill verspeeld. Met het dreigement de hand aan zichzelf te slaan maant zij hem te vertrekken, wat hij, aangeslagen, ook doet. Dido pleegt dan alsnog zelfmoord. Koor, solisten en orkest heb ben met de uitvoering van de „Dido and Aeneas" (1689), zeker een knappe prestatie geleverd, al viel er zeker nog wel wat op aan te merken. Overtuigend waren met name de vertolkingen van Belinda, de vertrouwelinge van koningin Dido, door Pauline van der Werff, en de Sorceress (tovenares) door de mezzo-sopraan Liduin Stum pel, die na een werkelijk ij- zersterk begin, de binnen komst in de grot aan het be gin van de eerste scène van het tweede bedrijf, met „Wayward sisters, yoy that fright", de interpretatie van haar rol jammer genoeg niet tot het eind wist vol te hou den. Dit laatste neemt echter niet weg dat zij een zeer goe de indruk heeft achtergela ten. De Dido en de Aeneas van respectievelijk Nancy Cox en Hans Smout waren van een ietwat minder ge halte, qua expressiviteit, in leving in hun rollen stonden zij in de schaduw van de Be linda en de Sorceress. Dit laatste gold zeker ook voor de twee heksen; zij moetend misschien eens wat vaker ini een potje met ratelslangen roeren. Het koor was in de „DidoÊ and Aeneas" goed op dreef, i Er werd zuiver gezongen en I de inzetten, ook die van de tenoren, waren vrijwel alle maal gelijk. Qua dynamiek en expressiviteit valt er nog wel wat aan te sleutelen. Wat het orkest betreft, het viel op dat het de hele opera door vrij snel speelde, soms iets te snel. Sommige passages klon ken daardoor wat gejaagd, over het geheel genomen was het spel van het orkest echter van een goed niveau. Dat gold trouwens voor bijna alle uitvoerenden. Het ap plaus na afloop van het con cert was dan ook zeker ver- diend- PETER VAN VEEN Het Zelenka Ensemble speelt op de zondagmiddag in Diligentia, werken van o.m. Hëndel, Zelenka en Tele- mann. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIILAGEBU UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS,MUZIE* THEATER, RECREATIE EXPOSITIE; EN EEN COMPLETE AGENDA Het Zelenka ensemble bestaat in zekere zin uit twee onder delen. Het clavecimbel en de violone zijn copieën van oude instrumenten en worden be speeld door in de barok gespe cialiseerde musici, Anneke Uittenbosch en Maggi Urqu- hart. De twee hobo's, de fagot en de trompet zijn in handen van blazers van het Concert gebouworkest en het Radio Kamerorkest, dat wil zeggen dat het daar gaat om heden daagse instrumenten bespeeld door generalisten. Aan muzikaliteit en techni sche beheersing geen gebrek, terwijl ook onderling een goe de klankbalans werd bereikt. Als desondanks een met veel. vaart en een grote mate van helderheid in de articulatie uitgevoerd concert niet hele maal bevredigt, ligt het voor de hand de reden daarvoor te zoeken in het feit dat de bla zers misschien toch niet tot in de finesses vertrouwd zijn me de authentieke uitvoering» praktijk. Het Trio da Camera in d van Handel, het Concert! no in D van Molter, het Tril in F van Boismortier, de schijjj terende Triosonate in g val Zelenka en het Concert in J van Telemann werden plezie rig en bijna routineus neerge zet, maar misten nuancering in het aanbrengen van de fra sering en de articulatie. Daar door werd het muzikale eind- produkt te gelijk in stijl en als het ware te glad en gemakke lijk, ondanks de uiterst plezie rige en exacte presentatie. Hiermee contrasteerden door de claveniste gespeelde prelude in d van d'Anglebèrt en Sonate in D van Salaverde voor violone en clavecimbel omdat met name in de prelude de verworvenheden van de authentieke uitvoeringsprak tijk met veel fantasie werden toegepast. Muzikaal trof voord de Triosonate van Zelenka, df wel als de Tsjechische Bad wordt aangeduid, een bijnaaf die hem getuige deze sonaf terecht toekomt. ERIK BESIEj

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 6