Gereformeerden gaan praten met
blanke Zuidafrikaanse kerk
geestelijk Leven/opinie
kerk
wereld
Celbioloog prof. Galjaard:
„Ik ben doodsbang voor
toenemende ongelijkheid'
CckLeSouoanl
„Soundmixshow" van VVD;
)weer
CcidócSowumt
MAANDAG 1 FEBRUARI 1988 PAGINA
Aantal priesters stijgt sinds lange tijd weer
VATICAANSTAD Voor het eerst sinds lange tijd is het aan
tal in bisdommen werkzame priesters weer gestegen. Eind 1986
waren er 253.710, dat zijn er bijna vierhonderd meer dan het
jaar daarvoor, zo maakte het Vaticaan zaterdag bekend. Ook in
het aantal priesterwijdingen en priesterstudenten is een stijging
waarneembaar met respectievelijk 6,5 en 2,9 procent. In 1986
werden er voorts bijna 150.000 bij een orde aangesloten pries
ters geteld. De ongeveer 850 miljoen rooms-katholieken in de
wereld worden door bijna vierduizend bisschoppen geleid, van
wie er 146 het afgelopen jaar werden benoemd door paus Jo
hannes Paulus II.
Jesse Jackson collecteert voor campagne
WASHINGTON Presidentskandidaat Jesse Jackson, die te
vens predikant is, heeft veel kritiek gekregen toen hij gisteren
in meer dan vijfhonderd baptistenkerken een collecte liet hou
den voor zijn verkiezingscampagne. Kerkelijke vertegenwoor
digers en organisaties die voorstander zijn van scheiding van
kerk en staat, noemen Jacksons voornemen een ontoelaatbare
vermenging van godsdienst en politiek. De wet verbiedt ker
ken en andere organisaties die van het betalen van belasting
zijn vrijgesteld, kandidaten voor politieke functies te onder
steunen. Jackson heeft op deze kritiek geantwoord dat de col
lecten in overeenstemming met de wet zijn, omdat de giften
van individuen en niet van de kerken zelf afkomstig zijn.
De slaap is de enige
vriend die niet komt
wanneer men hem
roept
Comtesse Diane
Mgr. Jerome Hamer
FOTO: AP
Religieuze
orden moeten
rapporteren aan
Vaticaan
VATICAANSTAD Reli
gieuze orden en congregaties
moeten voortaan het Vati
caan minstens elke zes jaar
een gedetailleerd rapport
over hun situatie voorleggen.
Tot nu toe konden zij vol
staan met de notulen van de
vergaderingen van het gene
raal kapittel.
Dat blijkt uit een brief van
kardinaal Jean Jerome Ha
mer, prefect van de Congre
gatie voor de Religieuzen en
de Seculiere Instituten, aan
de orden en congregaties.
Hamer wil op deze wijze
„een vruchtbare dialoog" met
de religieuzen bevorderen.
De rapporten moeten volgens
Hamer onder meer inzicht
geven in het aantal leden, de
financiële situatie, de relatie
met de bisschoppen en met
organisaties van religieuzen
in binnen- en buitenland, en
de acties die worden onder
nomen om het aantal roepin
gen te vergroten. Verder
moet worden aangegeven, op
welke wijze het kloosterle
ven wordt bevorderd en „hoe
het apostolaatswerk zich ver
houdt tot het speciale charis
ma van de orde of congrega
tie".
De rapporten moeten in de
tijd dat het generaal kapittel
bijeenkomt, worden gepre
senteerd. Mocht de orde of
congregatie geen regelmatige
kapittels houden, dan moet
eens in de zes jaar worden
gerapporteerd.
Hamer baseert zich op het
nieuwe kerkelijke wetboek
van 1983, dat een regelmatige
rapportage verlangt. In het
vorige wetboek werd de or
den en congregaties voorge
schreven elke vijf jaar een
rapport aan het Vaticaan uit
te brengen. Het. Vaticaan
schrapte in 1967 deze ver
plichting. Het vroeg de orden
en congregaties alleen om
toezending van de notulen.
„Bijbelse
puntenlijst" voor
presidents
kandidaten
WASHINGTON Een con-
servatieve evangelische orga
nisatie in de Verenigde Sta
ten heeft een „bijbelse pun
tenlijst" bedacht aan de hand
waarvan Amerikanen bij de
presidentsverkiezingen hun
stem kunnen bepalen. De
Amerikaanse televisiepredi
kant Pat Robertson is de bes
te „bijbelse" keuze, zo blijkt.
Vice-president George Bush
doet het ook niet slecht. Hij
staat op de derde plaats. De
plaats vlak achter Robertson
wordt ingenomen door de re
publikeinse afgevaardige
Jack Kemp. De politiek van
de democratische kandidaat
ds. Jesse Jackson is daarente
gen volkomen „onbijbels", zo
vindt David Balsiger van de
„Bijbelse Informatiedienst".
Omdat de Verenigde Staten
zijn gebaseerd op de joods-
christelijke traditie" moeten
politici zich volgens Balsiger
sterk maken ,voor bijbelse
waarden. En dat betekent in
zijn ogen: afwijzing van de
legalisatie van abortus, van
de gelijkberechtiging van
vrouwen en van economische
sancties tegen Zuidafrika.
Pleidooien voor de herinvoe
ring van de doodstraf, anti-
pornografiewetgeving en en
ondersteuning van de tegen
het „goddeloze en marxisti
sche" Nicaraguaanse bewind"
vechtende Contra's in Nica
ragua zijn „onbijbels".
Balsiger wil zeven miljoen
exemplaren van zijn lijst ver
spreiden onder evangelische
kerken in de Verenigde Sta-
ONDANKS OPROEP WARC TOT ONTHOUDING VAN CONTACTEN
LEUSDEN Het ge
sprek tussen de Gerefor
meerde Kerken in Ne
derland en de blanke
Nederduitse Gerefor
meerde Kerk (NGK) uit
Zuidafrika gaat door. De
oproep van de Wereld
bond van hervormde en
gereformeerde kerken
(WARC) om zich te ont
houden van contacten
met de NGK, de grootste
blanke kerk in Zuidafri
ka, afgelopen vrijdag ge
daan, verandert daar
niets aan.
„De Gereformeerde Kerken
in Nederland nemen een bij
zondere positie in", verklaar
de dr. A. Kruyswijk, secreta
ris van het deputaatschap oe
cumene buitenland van de
gereformeerde kerken, des
gevraagd. „Wij zijn binnen
de WARC de enige kerk met
wie de NGK in het verleden
rechtstreekse betrekkingen
heeft gehad. De NGK heeft
die band verbroken. Als zij
ons uitnodigen weer te ko
men praten, doen we dat".
Kruyswijk onderstreept dat
het beoogde gesprek in mei,
vlak voor de gereformeerde
oecumenische synode (GOS)
in Harare, plaatsheeft „in sa
menhang" met de vroegere
dochterkerken van de NGK
voor kleurlingen en zwarten.
Beide kerken hebben de ge
reformeerde kerken uitgeno
digd voor overleg. Het ge
sprek met de NGK zal na af
loop volgens Kruyswijk ook
met hen worden geëva
lueerd.
Doorgang van het gesprek in
mei druist volgens Kruyswijk
dan ook niet in tegen het
WARC-„advies" van vrijdag,
waar hij zich ook zelf achter
heeft geschaard.
Tijdens de consultatie wer
den zes voorwaarden opge
steld waaraan de NGK moet
voldoen wil zij haar schor
sing als lid van de WARC
weer ongedaan maken. Ze
moet dan erkennen dat
apartheid zonde is en dat ze
zich tot nu toe door andere
ideeën heeft laten leiden dan
het evangelie vna Jezus
Christus. Bovendien moet de
grote blanke kerk schuld be
lijden, zwarten en kleurlin
gen beschouwen als gelijke
partners in het, geloof en de
sociaal-politieke situatie in
Zuidafrika grondig analyse
ren. De laatste twee voor
waarden zijn dat de NGK
apartheid publiekelijk ver
werpt en de afschaffing er
van eist en dat zij de schei
ding van kerken naar ras op
heft.
De NGK in 1982 geschorst als
lid van de WARC, maakte
eerder deze maand bekend
dat zij de Gereformeerde
Kerken in Nederland heeft
uitgenodigd voor een ge
sprek. De uitnodiging is on
derdeel van een grootscheep
se campagne van de NGK de
banden met andere kerken
weer wat aan te halen. Die
banden zijn niet al te best
omdat de NGK tot nu toe
heeft geweigerd met het
apartheidssysteem te breken.
In de zeventiger jaren zette
de kerk een punt achter de
contacten met de Nederland
se gereformeerden wegens de
kritische houding van deze
geloofsgenoten.
AMSTERDAM De techno
logisch cultuur waarin wij
zijn terecht gekomen zal lei
den tot een toenemende on
gelijkheid tussen de mensen.
Dat vreest althans de Rotter
damse celbioloog professor
Hans Galjaard, die deze nieu
we ongelijkheid centraal stel
de in een lezing die hij giste
ren hield in het Amsterdam
se theater De Balie. De lezing
was er één uit een cyclus van
zes over technologie als „de
dominante denkstijl" in onze
huidige cultuur.
De mechanisering van rond
de eeuwwisseling, zo schetste
prof. Galjaard de achter
grond van zijn vrees, was in
ons leven en overleven nog
een hulpmiddel. Als je echt
niet wilde, kon je er nog bui
ten. Maar de technologie van
nu is noodzaak, en niet meer
terug te draaien. Onont
koombaar. En die technolo
gie vraagt om hoog-gekwali-
ficeerde en zeer gespeciali
seerde arbeidskrachten: „Ik
ben als de dood dat de mees
ten van ons niet in staat zijn
tot een zo hoog arbeidsni-
veau. Doordat nu eenmaal in
onze maatschappij niet ieder
een dezelfde kansen krijgt
om zich te ontwikkelen.
Maar ook doordat wij gene
tisch ongelijk zijn. De ene
mens heeft, genetisch be
paald, meer aanleg dan de
andere mens voor de top
prestaties die de technologi
sche cultuur van iedereen
vraagt".
Bij welke laatste opmerking
de erfelijkheidsdeskundige
zich ter dege realiseerde dat
dit inzicht nog zeker geen ge
meengoed is. „Toch moeten
we die genetisch bepaalde
ongelijkheid aanvaarden", zo
pleitte hij. „Het heeft geen
zin haar weg te stoppen. Het
samenspel met de omgeving
is van invloed op de ontwik
keling van het individu,
maar diens genen zijn dat
evenzeer. Als we de geneti
sche factor negeren, brengen
we mensen in situaties (bij
voorbeeld tijdens hun loop
baan), waarin ze voorspel
baar zullen mislukken".
Apegapen
De technologische cultuur
schept ook in een reeks ande
re opzichten ongelijkheid, zo
hield de aan de Erasmus Uni
versiteit verbonden hoogle
raar Galjaard zijn gehoor
voor. Zo zal bij het toene
mend inzicht dat we verwer
ven in ons genetisch materi
aal, bijvoorbeeld steeds dui
delijker worden welke men
sen sterk en gezond zijn, wel
ke mensen een wat zwakkere
constitutie hebben en wie er
eigenlijk al op apegapen lig
gen. Voorbeeldje: de ziekte
van Huntington, waarbij je zo
rond je veertigste levensjaar
begint te dementeren. Nu al
is het mogelijk om aan de
hand van iemands genetisch
materiaal vast stellen of die
ziekte al dan niet bij hem of
haar zal optreden.
De celbioloog: „Nu kan ik
wel met mijn eigenwijze
hoofd zeggen dat ik helemaal
geen behoefte heb aan de we
tenschap of ik die ziekte van
Huntington nou wel of niet
onder de leden heb, onder
het motto 'we zien wel', maar
daarmee is de kous niet af.
Mijn dochter die zwanger is
wil dat misschien wel weten.
Als zij de test heeft onder
gaan, is de verleiding toch
wel erg groot om even te
vragen: 'en, wat was de uit
slag?' Waarop zij misschien
zal reageren: 'Wil je het echt
weten, pap?' Nou, dan weet
ik genoeg".
Nog een heel ander voor
beeldje van toenemende on
gelijkheid in de technologi
sche cultuur, op het oog on
schuldig, maar in feite diep
ingrijpend: Daniël Wayen-
berg.
Vóór de revolutie in onze
communicatie-middelen
hoefde je op de piano slechts
een beperkt aantal deuntjes
onder de knie te hebben om
in de kring van vrienden en
familie toch flink wat succes
te oogsten. In jouw kleine
kring was je een van de bete
ren. Maar met de televisie, de
radio, de ceedeetjes van te
genwoordig wordt jouw spel
niet alleen vergeleken met
dat van neef Harrie en buur
vrouw Elize, maar ook niet
dat van Daniël Wayenberg.
Ja, en wat stelt jouw gepingel
dan nog helemaal voor?
Of het nou om voetbal gaat,
snel-schaatsen, schilderen.
„Toch hebben we die introspectie nodig om ons in de techno
logische cultuur staande te kunnen houden".
zingen, beeldhouwen in
de technische cultuur wordt
jouw prestatie ten alle tijde
gemeten aan die van de abso
lute top. En in die ongelijke
strijd leg je voorspelbaar het
loodje.
Inkeer
Wat te doen als het vermoe
den begint te dagen dat je
wel eens niet tot die categorie
van zéér intelligente, zéér ge
zonde en zéér stress-bestendi
ge luitjes zou kunnen beho
ren op wie de technologische
cultuur kan bouwen?
Het, althans voor een bèta
professor, verrassende ant
woord van Hans Galjaard:
„Introspectie. Naar binnen
kijken. Inkeer. In ons opvoe-
dings- en onderwijssysteem
komen we aan introspectie
niet toe. Toch hebben we die
introspectie nodig om ons in
de technologische cultuur
staande te kunnen houden.
Want als hét aankomt op de
grote levensvragen (Waarom
ben ik ongelijk aan de ander?
Hoe kan ik dat aanvaarden?)
laat die top-technologie ons
in de steek. Door introspectie
kun je misschien een inner
lijke kracht opbouwen die je
in staat stelt om zonodig ook
„nee" te zeggen tegen de ei
sen die de technologische cul
tuur aan je stelt".
Nog één vraag, professor. Be
doelt u met introspectie 'bid
den', 'mediteren', of wellicht
het regelmatig bezoek aan
een museum?
„Ik bedoel dat je je er ook
eens rekenschap van moet
geven dat je sterfelijk bent.
Hoe gezond je ook mag zijn,
hoezeer de medische weten
schap ook nog zal vorderen
uiteindelijk ga je dood.
Welke consequenties trek je
daaruit voor jouw leven? De
sociologen zeggen dat ie
mands geluk niet zozeer af
hangt van maatschappelijke
successen alswel van vriend
schappen. Vrijdag nog lees ik
in de krant: Rogier van Ot-
terloo overleden. Zesenveer
tig jaar. Dat geeft toch te
denken? Dat bedoel ik met
introspectie".
WILLEM SCHEER
Zo enthousiast en massaal als gisteren in Panama de hon
derdste sterfdag van de heilige Don Bosco werd herdacht zal
het elders wel nergens zijn voorgekomen. Duizenden mensen
namen in Panama-stad deel aan een processie waarin het
standbeeld van de heilige werd meegedragen. In Nederland
hebben de Salesianen de activiteiten ter herdenking van Don
Bosco over het hele jaar gespreid.
FOTO: AP
RK BISSCHOPPEN BLIJVEN NA
VERSCHIJNINGSVERBOD NEW NATION BETALEN
PRETORIA Ook als de
zwarte Zuidafrikaanse krant
New 'Nation een verschij
ningsverbod krijgt opgelegd,
blijven de rk bisschoppen, die
eigenaar zijn van de krant, de
redactie volledig doorbetalen.
„Als het verbod wordt opge
heven, wordt de krant weer
gewoon uitgegeven", aldus
bisschop Reginald Orsmond
van Johannesburg na afloop
van de plenaire vergadering
van de Zuidafrikaanse bis
schoppenconferentie. Van
daag dient het proces dat New
Nation heeft aangespannen
tegen de officiële waarschu
wingen dat de krant „de revo
lutie zou aanwakkeren".
Uit officiële documenten voor
het proces is gebleken dat als
het aan de regering had gele
gen New Nation vanaf 15 ja
nuari voor drie maandan niet
meer was verschenen. Omdat
de krant twee dagen daarvoor
een aanklacht indiende tegen
de waarschuwingen, zou de
regering de plannen op een
lager pitje hebben gezet om de
uitkomst van het proces af te
wachten.
De bisschoppen hebben tij
dens hun vergadering voorts
besloten een commissie in te
stellen die de verschillende
vormen van controle aan de
grens tussen Mozambique en
Zuid-Afrika gaat onderzoe
ken. Gekeken zal onder meer
worden naar het „kwellen"
van de Mozambiquaanse
vluchtelingen door grenspoli
tie aan beide zijden van de
grens. Ook zijn er plannen om
de vluchtelingen beter en sys
tematischer op te vangen. Vo
rig weekeinde vierden negen
bisschoppen uit solidariteit
met de vluchtelingen een gro
te mis in het grensdorpje Hlu-
vukazi.
Tot een officieel standpunt
over de legitimiteit van de
Zuidafrikaanse regering en de
verklaring van Lusaka zijn de
bisschoppen niet gekomen. De
onderwerpen zijn doorverwe
zen naar diverse commissies.
De Lusaka-verklaring werd
vorig jaar werd opgesteld tij
dens een conferentie van ver
tegenwoordigers van kerken
en bevrijdingsbewegingen
(ANC, PAC en SWAPO).
Kern ervan is de vaststelling
dat het geweld van het Zuida
frikaanse regime de bevrij
dingsbewegingen dwingt tot
tegengeweld.
OJEC en CIDI kapittelden kardinaal
Willebrands buiten medeweten van rk leden
DEN HAAG Het Overleg
orgaan van Joden en Christe
nen in Nederland (OJEC) en
het Centrum voor Informatie
en Documentatie Israël
(CIDI) hebben buiten mede
weten van de Katholieke
Raad voor Israël kardinaal
Willebrands gekapitteld om
zijn weigering op een sympo
sium over 40 jaar Israël te
spreken.
Dit hebben het OJEC, waarin
de raad de RK Kerk verte
genwoordigt, en het CIDI in
een aanvullende brief aan
kardinaal Willebrands ge
schreven. Als president van
het Secretariaat voor de een
heid der christenen is Wille
brands ook verantwoordelijk
voor de religieuze contacten
van het Vaticaan met het
joodse volk. De organisaties
verweten begin deze week de
Rooms-Katholieke Kerk een
misplaatste angst te hebben
om op een open en eerlijke
wijze over haar beleid betref
fende Israël en het joodse
volk te spreken.
Aanleiding hiervoor was de
weigering van acht bisschop
pen en kardinalen om op het
symposium van OJEC en
CIDI het woord te voeren. In
de tweede brief aan Wille
brands schrijven OJEC en
CIDI dat de inhoud van de
eerste brief „uitdrukkelijk
niet wordt gedeeld" door de
afgevaardigden van de Ka
tholieke Raad voor Israël in
het OJEC. In een vruchtbaar
gesprek met hen bleek dat de
goede verstandhouding tussen
het OJEC en de Katholieke
Raad niet is aangetast.
De voorzitter en de secretaris
van de Katholieke Raad voor
Israël, oud-deken J. Keet van
Amsterdam en drs. M. Poort
huis, waren van de brief aan
Willebrands niet op de hoogte
gesteld. De toon ervan von
den ze onjuist, zo zei Poort
huis
Een kleine twee jaar is dr. Ginjaar nu voorzitter van -f
VVD. Bij zijn aantreden verklaarde hij slechts als „regisseiij
te willen werken, achter de schermen dus. Dit in tegensty
ling tot zijn voorganger J. Kamminga, die bijn<a net zo vaii
in de schijnwerpers stond als de toenmalige politiek leidere
Nijpels en dus ook onafwendbaar in diens val werd meegj
sleept.
AaN Ginjaar was de taak na de rampzalige verkiezing»]
van '86 de rust in de VVD te herstellen. Een opgave die rf
rust Herculisch genoemd mocht worden, want de leden fc
gonnen met duizenden per maand de partij te verlaten. H
eerste besluit van de nieuwe voorzitter Ginjaar was dan or
zijn oor te luisteren te leggen bij alle achttien Kamereentr
les (gewesten) van de VVD.
De boodschap die hij meekreeg was duidelijk. Ve
VVD'ers herkenden zich allang niet meer in de eigen part/
top en hadden daarom maar op het CDA van Lubbers en K
ding gestemd, wier degelijke no-nonsense-beleid wél ve
trouwen inboezemde. Wat moest men met Nijpels cum sq.
die het v/ettelijk regelen van euthanasie en de gelijkstellii/
van homofielen belangrijker vonden dan belastingverlagir
en de beteugeling van de criminaliteit?
1
FRACTIEVOORZITTER J. Voorhoeve en vice-premier
de Korte, het nieuwe leidende duo van de VVD, konden
tij niet keren. De laatste vanwege een ongelooflijke staaj^
rechtelijke blunder (affaire-Hirohito) en de eerste omdat I
de VVD nog meer naar links leek te willen duwen dan N}
pels had f
SLECHTS twee vingers had regisseur Ginjaar dus nodig cv
op te tellen wat hij nodig had voor een geslaagde viering vc
het 40-jarig jubileum van de VVD: a) nieuwe teksten en ,c
een nieuwe hoofdrolspeler. In beide zaken meende hij a
kunnen voorzien. De commissie-Geurtsen schreef op zje
verzoek Liberaal Bestek '90 en Hans Wiegel bleek bereid <e
stuk te vertolken. o
r
Is Ginjaar geslaagd in zijn regie? Summa cum laude dune
ons. Wie de jubileumviering in het Turfschip te Breda b*'
woonde, weet hoe uitgelaten de achterban op deze alternate
ve „Soundmixshow" reageerde. Liberaal Bestek en Ha*
Wiegel bleken precies datgene te combineren „wat de mé
sen willen", zoals de Friese commissaris het zelf uitdrukté
r
WaT dat is? „Een vrij en veilig land, goed onderwijs, e|j
toekomst voor de kinderen, liever twee misdadigers in ei
cel dan één op vrije voeten, nog eens voor tientallen miljaf
den bezuinigen op de overheidsuitgaven (maar wel de acn
ontzien), werk, een behoorlijk inkomen en een beetje bes
bijvoorbeeld door de verkoop van woningwetwoningen at£
de bewoners".
'e
Dit betoog leverde Wiegel 21 keer een open doekje op
een regelrecht ovationeel slotapplaus. Kortom: de VVD snaj1
naar het moment waarop zij deze Verloren Zoon, die o£
danks zijn enorme staat van dienst pas 46 jaar is, weer vo
langere tijd aan haar borst mag drukken. Een knap regisse)
als Ginjaar lijkt het wel toevertrouwd ook die wens in vq.
vulling te doen gaan. - j>i
a
Dat is triest voor fractieleider Voorhoeve, die in het Tuig
schip slechts één beleefd applausje oogstte, en die paar aneje
re „echte" liberalen, die hun partij zo graag een keer met io
PvdA zouden zien regeren. Maar zij behoren te weten dat
VVD nog altijd een overwegend rechtse partij is. CDA-parte
voorzitter Van Velzen en PvdA-partijvoorzitter Sint hebb^,
dit weekeinde laten weten dat de koers van Wiegel de VV/(
onaantrekkelijk maakt als coalitiepartner. Wiegel echter e
helemaal niet bang voor een oppositieperiode die hem doe
de concurrentie in het vooruitzicht wordt gesteld. De gnxY
ste groei beleeft de VVD immers als zij zich tegen de Pvde
en een daarmee „collaborerend" CDA tegelijk kan afzette^
Storm en buien.
DE BILT (KNMI) Een
stormdepressie trekt over
Groot-Brittannië naar de
Noordzee, en blijft daar mor
gen liggen. Zij zorgt vooral
vanavond en vannacht voor
zuidwesterstorm. Aan de kust
kan af en toe windkracht tien,
dat is zware storm, worden be
reikt. Het is vrij zacht, met een
minimumtemperatuur van
omstreeks 5 graden. Morgen
middag wordt het ongeveer 7
graden. Het is dan half tot
zwaar bewolkt en er vallen
van tijd tot tijd buien. Deze
kunnen vergezeld gaan van
hagel en onweer. De wind
luwt in de loop van de dag
iets, tot hard of krachtig. In de
buien kunnen echter flinke
rukwinden blijven voorko
men. Het onbestendige weer
duurt de rest van de week
voort.
Weersvooruitzichten voor de Europe
se landen geldig voor morgen en
woensdag:
Zuid-Skandinavië: Perioden met
sneeuw, in het zuiden dichter bij zee
regen Later ook regen tot bij de lijn
Stockholm-Oslo. Middagtemperatuur
in het zuiden bij zee enkele graden
boven nul. Meer naar het noorden
eerst lichte vorst, later enige stijging
van temperatuur tot rond 0 graden.
Britse-EilandenWisselend bewolkt.
Vooral in het westen enkele buien.
Middagtemperatuur 6-9 graden.
Denemarken. noordwest-Duitsland,
Benelux. noordwest-Frankrijk: Wis
selend bewolkt. Van tijd tot tijd bui
en. Bij zee mogelijk met onweer.
Middagtemperatuur van 3-5 graden
in Denemarken tot 5 a 9 graden el
ders.
Noordoost-Frankrijk, midden en
zuid-DuitslandHalf tot zwaar be
wolkt. Plaatselijk regen of enkele
buien. Boven rond 1000 m ook
sneeuw Middagtemperatuur 5-9 gra
den.
Noord-Spanje, zuid-Frankrijk, noord-
Porlugal: Veranderlijk bewolkt.
Vooral bij de oceaankusten enkele
buien Langs de Middellandse zee
vrij zonnig. Middagtemperatuur 9-13
graden.
Zuid-Spanje, zuid-Portugal: Vrij zó
mg. In de kustgebieden 15-18 gradr'
landinwaarts wat lager
bi
Jtalie, Joegoslavische kust. Verandt -
lijk bewolkt. Plaatselijk buien:
dagtemperatuur van 8 graden T
noord-Italië en noord-Joegoslavie
13 a 17 graden in het midden
den van het land.
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK
THEATER, RECREATIE, EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA