Bezetting doet islam in Gazastrook herleven Etiopië verwacht 7.000.000 hongerigen 3oï Britse Jan Modag wacht vergeefs op medisch hulp BUITENLAND SaidMOowumt ZATEFDAG 30 JANUARI 1988 PAi militairen een (Van onze correspondent Ad Bloemendaal) GAZA De eigen islami tische staat is nog ver weg, maar het straatbeeld in de Gazastrook wordt al gedomineerd door vrou wen in bijna alles bedek kende gewaden en man nen met de witte gebor duurde keppels van de vrome moslim. Het gebied is arm en traditioneel en zucht onder een uitzicht loze bezetting. De voe dingsbodem bij uitstek voor een religieuze ople ving en voor fundamenta listische organisaties. Er zijn er waarschijnlijk een stuk of acht, maar het radi caalste zijn de cellen van de is lamitische Jihad, een organisa tie die vaak onder andere na men opereert. Maar de Jihad is klein en vindt geen vrede steun onder de bevolking. Dat kan wel worden gezegd van Al-Mujama'a (De Gemeen schap), de enige officieel toe gestane fundamentalistische organisatie in de strip en met tweeduizend actieve leden ook de grootste. Een van de leidende persoon lijkheden is dr. Mohammed Sayam, een naar Kuweit ge ëmigreerde Palestijn, die op tijdelijke basis de Islamitische Universiteit van Gaza be stuurt. Hij heeft er in zekere zin een gemakkelijke baan, omdat zijn instituut een groot deel van het jaar gesloten is. Met 5200 studenten is dit on derwijsinstituut het grootste in de bezette gebieden. De stu denten speelden een belangrij ke rol in de opstand van de af gelopen twee maanden, waar bij de islamitische betogers leuzen scandeerden tegen de ongelovigen en tegen de joden. Naar het idee van Sayam is de jeugd „onvoorstelbaar teleur gesteld" door het onvermogen van de Arabische landen om iets aan de situatie in de bezet te gebieden te veranderen. De bevolking zelf kan geen grote wijzigingen tot stand brengen. Alcoholisme Het gespreksonderwerp ver schuift naar het leiderschap. Sayam: „De mensen willen lei ders uit hun midden, niet uit de kringen van de aristocraten en de rijken. Wie de werkelij ke leiders zijn kan ik niet zeg gen. Als hier een echte leider was, zou hij onmiddellijk ge vangen worden genomen..." En het verschil tussen de secu liere leiders en de religieuzen is dat de eersten veel praten en weinig doen, terwijl de laatsten niet veel woorden ge bruiken maar wel degelijk ac tie ondernemen. Ook Ibrahim Yazuri, de leider van de Mujama'a, wil niet veel informatie kwijt. De Israeli's beschouwen hem als het brein achter recent hardhandig op treden tegen overtreders van islamitische regels. In zijn op dracht zouden café's waar sterke drank wordt verkocht zijn vernield en zouden vrou wen zijn lastig gevallen die niet naar de islamitische mode gekleed gaan. Yazuri, een apotheker in een volkswijk van Gaza, ontkent zijn betrokkenheid echter ten stelligste. Dat vandalisme was het gevolg van een spontane woedeuitbarsting van gelovi gen, zo meent hij. „Wij ver spreiden de islamitische ople ving, en als gevolg daarvan begrijpt de bevolking dat alco hol is verboden." De apotheker laat weten dat de Mujama'a in de eerste plaats is opgericht ter lediging van de medische en maat schappelijke nood van de be volking. Daarnaast dient ze de islamitische geest onder de mensen te bewaken door on derwijs en openbare bijeen komsten. Broederschap In Gaza's zuidoostelijke volks wijk Zaytun staat het centrum van de Mujama'a, de Jawrat al-Shams moskee. Betrekkelijk nieuw, maar alleen te berei ken via haast onbereikbare modderstraten maakt het godshuis een desolate indruk. Op een steenworp afstand woont in alle eenvoud sjeich Achmed Yassir. Hij geniet on der de arme bevolking van Gaza groot aanzien als geeste lijk leidsman. In Israëlische veiligheidskringen daarente gen is hij niet bijster populair. Het is onwaarschijnlijk dat Yassir zelf betrokken is ge weest bij militaire acties, heo- wel hij wel daartoie tot dertien jaar is veroordeeld. Sinds hem op zijn zestiende jaar een on geluk overkwam, is de sjeich bijna volledig verlamd. Yassir is wel de belangrijkste geeste lijk adviseur van de Mujama'a en wordt algemeen beschouwd als de oprichter van de Moslim Broederschap in de Gaza strook. „De islam wil rechtvaardig heid in de wereld brengen en een eind maken aan onder drukking", meent hij. „Niet al leen de onderdrukking van moslims, maar ook van chris tenen of joden". Hij beaamt dat de herleving van de islam gehoor vindt bij de jeugd in de Gaza-strook. „De mens voelt zich schuldig tegenover Allah dat hij hem niet aanbidt en in zonde leeft. Daarnaast is er de bezetting. In moeilijke omstan digheden wendt de mens zich tot Allah". Hechtenis Het opsporen van leiders van fundamentalistische groepen in de Gazastrook heeft iets weg van het verhaal van de kleine negertjes. Vrijwel dage lijks verdwijnen er namen van de lijst; ze worden gedood, verbannen of gevangen. De man, die wordt beschouwd als de leider van de Islamitische Jihad in Gaza, Achmed Sadiq, is onlangs in preventieve hechtenis genomen. En een tweede belangrijke figuur bin nen de Salafiyun, sjeich Abd al-Masri, werd onlangs gevan gen genomen. De Salafiyun is een beweging die er voornamelijk uti is te rug te keren naar de wortels van het geloof (Salafiyun) door te leven zoals de moslims van de eerste drie generaties. In de loop van de eeuwenlan ge bezetting van de islamiti sche wereld door de Europese landen gaven de moslims steeds meer toe aan de zwak heden des vleses als alcohol en sex. Bovendien maakte de na tuurlijke islamitischenQ maakte plaats voor eei aantal afzonderlijke enL» i matig gevormde statenjfl het Europese motto „fcSEL en heers". Als het aan (^se fiyun ligt zal er weer é^n islamitisch rijk gaan grjf mil Volgens de leider sjeicfeoper Jam'i is de islam geenpchap sieve religie. „We veelde leen als we worden aalt bij len." De sjeich is berfli oir verschil uit te leggenfenera zijn organisatie en se zou nationalistische groepenanse de PLO. „Wij hebben «nede mitische wetten. De ai d hebben wetten en regP zijn ontworpen door isP. 1 En die kunnen het n ben." F,^r is d -1. ■y&-' jf .YA" :-.v - y Een groepje Ethiopiërs rust uit van een lange dagmars. Een is geen boom laat staan schaduw om onder te schuilen. Op uitnodiging van World Vision Neder land reisde verslagge ver Ed van de Kerk hof een week lang door Etiopië. Vandaag verschijnt het laatste deel van in totaal drie verhalen; bezoek aan een hongergebied. World Vision is een protestants-christelijke hulporganisatie van Amerikaanse origine. De Nederlandse afde ling is gevestigd aan de Hellestraat 19B in Amersfoort. KOMBOLCHA Na de vallei van de Omo en het dal van Antsokia waar Etiopische boeren nieuwe gronden in gebruik heb ben genomen met behulp van westerse waterpom pen, wordt een bezoek ge bracht aan Kombolcha. Een stadje op de hoofd weg naar het noorden van Etiopië. Een overslagplaats van hulp goederen. Daar verzamelen zich de vrachtauto's van de Verenigde Naties, van Save the Children, van World Vi sion, van welhaast alle nood hulporganisaties in Etiopië. Daar hoor ie 's morgens vroeg het ritmische gezang „Tolobe- le, tolobele", hetgeen „Haast je, haast je" betekent en gezongen wordt door de mannen die zakken graan in vrachtwagens laden. Daar zie je de mannen in schamele kledij aan de poorten van de opslagloodsen staan, hopend op een baantje. Daar, in Kombolcha, bezoch ten we de loodsen van World Vision. Halflege loodsen. Wat er nog aan melkpoeder, graan en soja staat is het restant van de vorige hongersnood, de goederen die toen te laat kwa men. De huidige voorraad is genoeg voor wellicht een maand, misschien meer, mis schien minder. En de nieuwe voorraad? Die is onderweg, maar niemand weet wanneer die komt. Dat gaat op z'n minst twee maanden duren, maar zes maanden kan ook. 'De vracht auto's zijn in redelijke staat, maar er is gebrek aan reserve onderdelen. Geld voor benzi ne, geld voor de lonen van de chauffeurs, dat geld is er al thans bij World Vision niet of nauwelijks, dankzij de val van de dollar en dankzij iets wat de naam „donor-moeheid" heeft gekregen. In Ajibar zijn vorig jaar de re gens niet gekomen, daar is de oogst mislukt. Daar is het droog, daar waait 's morgens een kille berglucht, daar is het 's middags bloedheet. Daar, in Ajibar, zijn zoals het altijd in de geschiedenis is gegaan de armen het eerst de dupe. Armen hebben geen voorraad zolder, armen leven van de dag in de dag. In de dorpen van de streek zijn lijsten opge steld. Waarop alleen de namen van de allerarmsten voorko men. Van de lammen en de blinden, van de weduwen en de wezen. Zij komen van zes kilometer ver of van drie dagen lopen. En alleen zij mogen de poort door. De rest moet buiten de hekken blijven staan. Wachten aan het prikkeldraad, in klei ne groepjes onder de hete zon. Voor de wachtenden is er niets. Vijftien kilo boekweit krijgen de „gelukkigen". Vijf tien kilo die uitgestort worden over vuile doeken, in grauwe zakken. Het rantsoen voor een maand. Voor iemand met honger is vijftien kilo loodzwaar. Voor die vrouw met een kind op haar rug, die vrouw die zich moet bukken, die vrouw bij wie een van de punten van de draagdoek losschiet, die vrouw die dan nog dieper moet buk ken om graantje voor kostbaar graantje weer bijelkaar te schrapen, die vrouw die zich dan weer moeizaam overeind werkt, voor die vrouw met die hulpeloze blik in die doffe ogen, voor die vrouw is vijf tien kilo zwaar. Verbeten vechten de hulpver leners tegen de vorming van nieuwe hongerkampen. „Hon gerkamp" betekent verlaten dorpen, verwaarloosde akkers, „hongerkamp" betekent epide- miëen, betekent haveloze mensen die elke waardigheid verloren hebben. Dat zijn de beelden van de vorige hon gersnood, beelden die niemand meer terug wil. Driehonderd mensen werden in Ajibar door de poort gela ten, duizend mensen moesten er buiten blijven. Daar ver wacht men binnen zes maan den 65.000 monden te moeten voeden. De weerbare mannen zullen in ruil voor eten ingezet worden voor de aanleg van wegen en irrigatiekanalen. „Food for work" heet dat hier. Werkverschaffing heette dat in het Nederland van de crisis jaren. In totaal verwacht men dit voorjaar zeven miljoen hongerenden in Etiopië. ED VAN DE KERKHOF Met een paar afgetrapte laarzen loopt een man met zijn ezel naar de kilometers verderop gelegen markt. FOTO'S: JOOST GUNTQyAAR Met vijftien kilo boekweit op de rug een voorraad voor een maand begeeft een vrouw en haar man zich weer op weg naar huis. (8kke1 rijgei (Van onze correspondent Roger Simons) LONDEN Lucy Vero (3) uit Newport in hetfusie graafschap Shropshire is een schattige peuter mejÊJec blond haar en blauwe ogen die je onderzoeken^ pi kijken. Ze wil per se weten of ze zal sterven v(ran d haar operatie heeft ondergaan. Lucy's moeder kajopen niet ervan afmaken met een smoesje. Over een kg66118 van leven of dood maak je geen grapjes, maar zj n0* beert haar moed in te spreken. „Nee hoor, schat,,JjJJ11 ze terwijl haar hart bloedt. „De dokters zullen jeeren weer helemaal beter maken!" we Maar mevrouw Vero weet dat haar antwoord grotendeel/Jen denken is. Zelfs bij zacht winterweer mag het kleine meisfezet, buiten spelen, want in koele lucht wordt het praktisch (Mom dellijk helemaal blauw. Lucy heeft dringend cardiochirurls va dig. Als een dergelijke ingreep te lang uitblijft, kan dat hlag t< leven kosten. 185 Toch zal het allicht nog een maand of zes duren eer Lucy ^enec beurt komt. De hartchirurgen van het ziekenhuis voor kiflt geb in Birmingham kennen haar geval, maar hun wachtlijsLey: operaties is eindeloos lang en groeit nog steeds. in g< Het lot van de hartpatiëntjes uit de Engelse West Midlartessei wijst dat het systeem van landelijke gezondheidszorg in ilanm Brittannië tegenwoordig zelf doodziek is. De befaamde Jegen nal Health Service" kost de Britse belastingbetalers monëngei ruim 21 miljard pond per jaar. leve t ie Wl- Ingrepen a 30 Bij de NHS zijn 800.000 mensen in dienst, onder wie vprc* 8 conservatieve bewindslieden veel te veel bureaucraten. Ir; dien rijzen de exploitatiekosten torenhoog uit de pan. Dtp ,vd' ring Thatcher weigert echter hardnekkig er nog meer gr dat genaan te gooien dan de speciale toelagen van ruim één rr™( pond die tot nu toe door haar in de bodemloze NHS-put gestort. 1 Net zoals overal elders worden vandaag de dag in Groot-Bi1 J13 p.ië chirurgische ingrepen uitgevoerd, die vroeger onderf Y?' waren, maar die helaas een fortuin kosten. Hartoperaties bf' deren zijn daar een voorbeeld van. Geld speelt daarbij eei rol. Bij gebrek aan de nodige fondsen komt het nu g( voor, dat patiënten dood gaan omdat zij niet tijdig 1 worden behandeld. Ruim 600.000 zieken wachten op hun tie. Voor sommige „niet dringende" ingrepen gaat het ol wachttijd van maanden of zelfs jaren. Geen enkel NHS-ziekenhuis kan nog rondkomen met de ciële middelen die het jaarlijks toegewezen krijgt. Er wor fors bezuinigd, onder meer op het personeel, wat dan weel tot gedwongen sluiting van vele ziekenzalen. Zo zijn bij hl gionale Ziekenhuis van de West Midlands in Birmingh, menteel maar 146 van de 222 bedden meer in gebruik. Verwennen Voor de conservatieve regering Thatcher is de slechte sta. de gezondheidszorg politieke dynamiet. Er gaat geen dagj voorbij of de bewindsvrouwe wordt erover aangevallen, L leen door de socialistische oppositie die de NHS als haar koe" beschouwt, maar ook door dokters, administrateurart i ziekenhuizen, verpleegkundigen, vakbondsleiders en k'beu not least miljoenen bezorgde patiënten. yj Vele Britten die vinden dat hun regering de nationale gef heidszorg ernstig verwaarloost, stemden in de laatste r w' mentsverkiezingen conservatief. Premier Thatcher gaf gefc w lijd de indruk dat zij niet goed wist wat te beginnen nter i NHS. Pas sinds kort schijnt het tot haar door te dringen dfbeti de problematiek van de landelijke gezondheidszorg grote pta jr ke gevaren zijn verbonden. Deze zouden wel eens tot figeer kunnen hebben dat haar wensdroom van een vierde ami® riode niet in vervulling gaat. Thatcher twijfelt er niet aan, dat het einde van de nationarPe^ zondheidszorg zoals de Britten het al veertig jaar kennrWf° zeer nabij is. De NHS-kosten zijn hen boven het hoofd gegLjs°n Van de belastingbetalers kan niet meer worden verwacht e dr een nog zwaardere last zouden gaan torsen. Margaret Th£ a dweept dan ook met alles wat te maken heeft me partinTYY ziekteverzekering. irdt Zorgeloos fc Een nieuwe regeling, waarbij de patiënten ten minste eeijmedc van de gezondheidszorgen die zij nodig hebben voor hunjssion ning zouden moeten nemen, schijnt de Britse premier well 0p vallen. Maar de Britse Jan Modaal zal een dergelijke draf k0ei sche ommekeer pas accepteren als zijn persoonlijke instelli|wins genover de NHS kompleet verandert. jn ine Veertig jaar praktisch kosteloze nationale gezondheidszorg tot ben de doorsnee Brk inderdaad heel sterk verwend. Omdat&t bo ters, ziekenhuizen en behandeling volstrekt gratis zijn, verander hij van de staat dat deze hem kompleet zou onderhouden viar o wieg tot het graf. Wie van het begin af de zekerheid heefalita zijn gezondheid hem nooit in de financiële problemen zalï ver; gen, hoeft daarvoor dus niets opzij te leggen. kerin Dit verklaart de merkwaardige zorgeloosheid van Grootterna tanniës arbeidende klasse, die ervan uitgaat dat in gevalzond nood Vadertje Staat haar wel zal bijstaan. Maar tegen woorj' dat dus anders. Britten zouden liever kiezen voor artsen /all privésector, omdat deze tenminste nog huisbezoeken afleggC^ vg geen wachtlijsten kennen. De rekeningen die zij sturen liegu echter niet om en dat betekent dat een groot deel van de Bj^ gedwongen blijft zich tot de NHS te wenden. Ondanks h^and, dat de wachttijden dramatische gevolgen kunnen hebben.^ J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 8