Han en Lex" voor het laatst samen in vrije dansproduktie Herberg van Van Gogh's zelfmoord gerestaureerd bioscopen Leidse Politie: van Wagner tot Gershwii KUNST EcidócSomunt ZATERDAG 30 JANUARI 1988 PAGI] Minister Brinkman maakt eigen tv-programma HILVERSUM Minister Brinkman en de NOS-leiding zijn het erover eens geworden, dat eerstgenoemde een tv-programma zal maken, dat zal worden- uitgezonden op 4 april, wanneer de minister Nederland 3 in bedrijf stelt. Van het NOB BV zal de minis ter alle medewerking krijgen om dit pro gramma tot stand te brengen. Hij krijgt car te blanche en zal niet vooraf worden geïn formeerd over de kosten. Achteraf zal hem evenwel de rekening worden gepresenteerd, evenals een beoordeling van de artistieke cg. informatieve kwaliteiten van deze uit zending. De uitdaging kwam tot stand uit een discussie met de minister, die meende dat er goedkoper betere tv kan worden ge maakt. Pools-Canadese schilder Iskowitz gestorven TORONTO Gershon Iskowitz, een van de bekendste ab stracte schilders van Canada, is na een langdurige ziekte op 67-jarige leeftijd overleden. Iskowitz werd geboren in Kielce in Polen, en heeft als jongen in de concentratiekam pen Auschwitz en Buchenwald gezeten. Zijn familie heeft de jodenvervolging niet overleefd. Na langdurig verblijf in een ziekenhuis en enkele jaren studie aan de kunstacade mie van München emigreerde Iskowitz naar Canada. In 1960 had hij zijn eerste tentoonstelling in de Galerie Here And Now in Toronto. In 1972 werd hij door de Natio nal Gallery uiitverkoren om Canada te vertegenwoordi- gern op de Biennale van Venetië. In 1982 eerde de Art Gallery van Ontario Iskowitz met een overzichtstentoon stelling van 40 jaar werk. Directeur William Withrow zei dat Iskowitz een heel speciaal talent had, en dat het grote publiek nooit naar de „betekenis" van zijn schilderijen vroeg, zoals dat zo vaak gebeurt bii abstract werk, maar direct zintuigelijk werd getroffen door hun positieve en spirituele werking. EDUCATIEVE DIENST SCAPINO STAAKT AMSTERDAM De educatieve medewer kers van het Scapino-ballet in Amsterdam zijn gisteren in staking gegaan uit protest te gen het besluit van de minister van WVC om het educatieve werk uit de begroting van het Scapino te schrappen. De educatieve mede werkers bezoeken scholen en organiseren daar balletprojecten. Ook bereiden zij scholie ren voor die naar voorstellingen van het bal let in theaters gaan kijken. „Het waardevolle educatieve werk in de scholen zal nog dit jaar verdwijnen als de kamer de minister maan dag tijdens het debat over zijn kunstenplan niet terugfluit", aldus het Scapino. „De doel stelling van het Scapino, het toegankelijk ma ken van de danskunst voor de jeugd, wordt door de maatregel van Brinkman volstrekt onderuit gehaald". Bestuur HGO dreigt met opstappen ARNHEM Het bestuur van Het Gel ders Orkest (HGO) treedt af als minis ter Brinkman (WVC) de door de Twee de Kamer ingediende moties op het kunstenplan uitvoert. De Tweede Ka mer vraagt de minister in de moties het Noordelijk Symphonie Orkest en Fo rum Philharmonisch te ontzien bij de bezuinigingen. Brinkman heeft al laten weten dat een dergelijke maatregel ge volgen zal hebben voor de financiële positie van HGO en de balletgroep In- trodans. HGO-penningmeester Ovezall: „In dat geval kunnen we onze verantwoorde lijkheid niet langer nemen en zal het bestuur de portefeuilles ter beschikking stellen aan de minister." Amsterdamse kunstuitleen in problemen AMSTERDAM De Amster damse kunstuitleen is in de problemen geraakt door de op heffing van de Beeldende Kunstenaarsregeling (BKR) en een gebrek aan nieuw beleid van de gemeente. Door het wegvallen van de stroom van kunstwerken stagneert het le dental van de vier Amster damse artotheken en wordt er de laatste tijd zelfs na de con stante groei ledenverlies waar genomen. Dit stellen Maria van der Wolf, hoofd van de artotheek in Amsterdam- Noord en lid van het overleg hoofden van artotheken en beeldend kunstenaar Henk Rijzinga, adviseur van de lan delijke Vereniging Overleg Artotheken (VOA) en van de Amsterdamse artotheken. De vorig jaar opgeheven BKR garandeerde beeldende kunstenaars een inkomen waarmee zij niet alleen in hun onderhoud konden voorzien maar ook in hun beroep werk zaam konden zijn. In ruil daarvoor leverden zij werk in. Daarmee werden de artothe ken bevoorraad. Na de ophef fing van de regeling waren de meeste kunstenaars aangewe zen op de bijstand en was er ook geen nieuw werk meer voor de kunstuitleen. „Wat wij nu zien gebeuren is een typisch Amsterdams ver schijnsel. In plaatsen als Den Haag heeft men wel bijtijds gekozen voor een nieuw kun stenaarsbeleid, waarbij men hier en daar het systeem van het inhuren van kunstwerken hanteert", stelt Rijzinga. Raad voor de Kunst: Noordelijk orkest wordt te groot DEN HAAG De gewenste ar tistieke vernieuwingen in het or- kestenbestel kunnen niet door gaan als de Tweede Kamer, er bij blijft dat het nieuwe noordelijke orkest uit honderd man moet be staan. De Raad voor de Kunst heeft de volksvertegenwoordi gers gisteren deze waarschuwing Sïr telegram gestuurd, iverse commissies uit de Twee de Kamer spreken maandag met minister Brinkman van WVC over uiteenlopende onderwer pen, die nog niet zijn afgedaan bij de behandeling van de departe mentale begroting. Minister Brinkman heeft de Kamer intus sen een brief gestuurd, waarmee hij reageert op de eerdere discus sies en tientallen moties en amendementen. Daarin zegt hij zich niet langer tegen de motie te willen verzet ten om voor het orkest in het noorden van het land meer per soneel toe te staan en dat het zich niet op één maar op twee plaat sen mag vestigen, Groningen en Leeuwarden. Brinkman vindt wel dat hij dan met de andere or kesten tot een oplossing moet zien te komen. Dit heeft volgens de Raad voor de Kunst ernstige consequenties voor de hele orkestenoperatie in ons land. De raad noemt het aan tal van honderd formatieplaatsen veel te hoog. Het blokkeert de mogelijkheden voor andere or kesten. Bovendien leggen dit gro te aantal en de twee vestigings plaatsen een te groot beslag op de gelden die waren bedoeld voor een herverdeling over de onder scheiden kunstsectoren, die de Tweede Kamer zelf gewenst acht. OP HET LUF GESCHREVEN" V* AMSTERDAM Vier jaar geleden deelde Rudi van Dantzig, artistiek lei der van het Nationale Ballet, zijn sterdanser Han Ebbelaar mee dat hij serieus moest gaan denken aan afbouw van zijn carrière als eerste so list bij het gezelschap. Ebbelaar reageerde ont daan, kon niet aanvaar den wat hij allang had zien aankomen. Aan het einde van het lopende seizoen zet de inmiddels tot assistent artistiek lei der van het Nationale Ballet benoemde ballet danser definitief een punt achter zijn actieve danscarrière om zich ge heel aan zijn nieuwe taak als dansleider te kunnen gaan wijden. Han Ebbelaar over dat mo ment: „Ik vond dat mijn tijd nog niet gekomen was. Het einde van een danscarrière laat zich niet formeel bepalen maar kondigt zich op een na tuurlijke manier aan. Het is een organische stap en die had zich bij mij op dat mo ment nog helemaal niet aan gediend. Grote danstalenten kunnen langer doorgaan Mensen die over de veertig zijn kunnen andere kwalitei ten laten zien, waar jongere dansers hun voordeel mee kunnen doen. Neem Lex, Alexandra, zoals die op haar 45ste nog een „Assepoester" danst - ik zie daar aspecten aan toegevoegd die ik nog niet eerder heb gezien en dan zie je jongere dansers daar naar kijken van hé.... Het wordt pijnlijk als mindere dansers denken dat ze nog goed zijn. Ik was het er dus niet mee eens. Ik was dan ook blij dat ik samen met Lex kon doorgaan met eigen produkties. Bij mijn af- scheidsvoorstelling, „Afzien", vorig jaar bij het Nationale Ballet, had ik ook een heel positief gevoel. Er hing iets goeds in de lucht, ik proefde dat al uit de afscheidsspeeche van Rudi van Dantzig, wat geen echte afscheidsspeeche was. Een maand later kwam hij met dat voorstel om zijn assistent te worden. Van die vrije produkties heb ik din gen geleerd die voor mijn nieuwe functie heel waarde vol zijn, onder meer het op zetten van een programma, het kiezen van de juiste cho reografieën en de juiste mu ziek, het maken van een be groting". Laatste De derde vrije produktie van Alexandra Radius en Han Ebbelaar, „Op het lijf ge schreven", is de laatste waar in Han Ebbelaar optreedt. Aan het einde van het lopen de seizoen stopt hij definitief met dansen om zich geheel aan zijn nieuwe taak bij het Nationale Ballet te kunnen wijden. Is die aankondiging van het danseinde nu wel na tuurlijk verlopen of hebben de onverwachte perpectieven van het assistentschap dat moment versneld? Han Ebbelaar: „Het een heeft natuurlijk met het ander te maken. Het op peil houden van je fysieke conditie als danser vraagt zoveel zorg, dat valt met die nieuwe func tie niet goed te combineren. Vooral in het begin was het een compleet gekkenhuis, want naast alle nieuwe werk zaamheden en oriëntaties moest ik ook mijn eigen werk afmaken. Het dansen op het toneel vormde eigen lijk het enige rustpunt voor mij, en dat zal ik straks zeker gaan missen". Hollands In het televisieportret waar deert oud-leraar Max Dooies Han Ebbelaar als een typisch Hollandse danser. Geen dan ser met een aangeboren bril- tante techniek of een ver bindend mooie stijl zoals bij Noerejef, maar een danser op karakter, een die dankzij hard werken en ploeteren en gedragen door de ijzersterke wil eèn uitnemend danser te worden een' hoog niveau heeft bereikt. Inderdaad gaan in Ebbelaars optreden als danser een zekere Hol landse nuchterheid en solidi teit samen met een onblusba re passie voor de dans, die tot een eigen, onverwisselbare dansexpressie en aanwezig heid op het podium hebben geleid. Voelt Ebbelaar zelf voor die Hollandse typerings? Han: „Max Dooies was mijn leraar op de toneelschool en hij wees je op het bewustzijn van je eigen aanwezigheid op het toneel. Het individu maakt de danser Wij zijn zo technisch georiënteerd dat het indivuduele aspect zwaar in de knel komt. Het wezen van de dans komt uit jezelf, je moet magie uitstralen zo dat het publiek iets gaat bele ven. Dat is creatief dansen: proberen wat in mensen los te maken. Ik geef nu les aan de oudstejaarsleerlingen van de dansacademie, dus je kunt dat ook overdragen. Dat wil ik in ze zien en dan pas ook vind ik het interessant". Noerejef „Noerejef had een uitzonder lijk gevoel voor de klassieke dans. Mijn uitstraling schuilt vooral in de energie, de kracht. Daar functioneer ik het beste in, het is je ziel die je in de dans legt. Als je Ma ria Callas ziet en hoort zin gen over liefde, over pijn, dan beleeft ze die ook volle dig". In de jaren zestig hebben Alexandra Radius en Han Ebbelaar enkele seizoenen gewerkt bij het American Ballet Theatre in New York en heeft Alexandra ook enige tijd met Noerejef gedanst. Van hem zegt ze veel geleerd te hebben. Heeft Han Ebbe laar daar als haar vaste part ner ook voordeel bij gehad? Han Ebbelaar: „We hebben vijf jaar met Noerejef ge werkt. Mijn idee over tech niek is door hem enorm ver anderd. Ik kampte in die tijd met een ernstige rugblessure en Noerejef heeft me geleerd daarmee op de juiste manier om te gaan. Hij heeft in Mos kou natuurlijk een fabelach tige opleiding gehad. Hij danst volledig in balans, weet exact hoe je de belasting van een beweging over je lichaam moet verdelen, want normaal gesproken had hij fysiek toch totaal kapot moeten zijn. Ti ming, landingen, draaiingen - bij hem zit dat allemaal goed. Noerejef danst vanuit de mogelijkheden die je hebt. Met dansen volgens het boekje verknal je de boel al leen maar". Ebbelaars danscarrière wordt nauw geassocieerd met de klassieke, academische bal lettechnieken. Hoe denkt hij over jongere dansgroepen die zich aan die technieken wei nig gelegen laten liggen en uitgaan van een heel andere bewegingstaal? Modern Han Ebbelaar: „Ik ben hele maal niet klassiek geschoold maar opgeleid in de Graham- techniek. Bij het Nederlands Danstheater ben ik als mo dern begonnen. Maar ik moet je zeggen dat ik bij de meeste jongere dansgroepen geen noemenswaardige vooruit gang zie op bij voorbeeld een choreografie als „Rooms" van Anna Sokolow uit de ja ren vijftig. Ook bij Pi na Bausch niet, zij het dat zij de moderne dans wel met een aantal theatrale aspecten heeft uitgebreid. De basis van de Graham- school is een andere emotie en een ander gebruik van ie lijf. Naar die bron voert alle hedendaagse dans ons terug. Wij hebben dat natuurlijk niet allemaal al gedaan, maar wel het wezen ervan aange raakt. Tegenwoordig noemen ze iets al heel snel een chore ografie. Maar onze norm is kwaliteit, en dat is iets an ders dan populariteit. Caro lyn Carlson vind ik een prachtige danseres en chore ografe. Die is in staat om in haar eentje een heel eigen, individuele atmosfeer en uit straling te creëren, magische momenten op te roepen. Bij ons doet Krisztina de ChStel dat met haar dansers heel goed, vind ik. Maar een voor stelling die mij echt schokte door het nieuwe en ongezie ne was 'Artifact' van William Forsythe in het Holland Fes tival. Daar was ik echt kapot van". Nils Christe Voor „Op het lijf geschre ven", werd oud-collega en choreograaf Nils Christe ge vraagd een aantal balletten te schrijven. Waarom alleen Christe? Han Ebbelaar: „Voor ons tweede programma, Duetten voor Ballet en Muziek, had Christe het Duo Concertant op muziek van Stravinsky geschreven. We vonden we zo geslaagd dat we een heel programma van hem wilden doen. Het is een mooi geva rieerd geheel geworden. Het begint heel licht met Neces sarily So op drie bewerkte songs van George Gershwin. Strings op muziek van Bar- tok is heel virtuoos. Het Duo Concertant is moeilijk en ge compliceerd om te dansen. En La Notte op muziek van Franz Liszt tenslotte is een geslaagde combinatie waarin met weinig middelen veel wordt gezegd". Tussen de balletonderdelen door spelen Christiaan Bor op viool en Kyoko Hashimo to op piano enkele kamermu ziekwerken van genoemde componisten, met uitzonde ring van Gershwin. Vlak na zijn benoeming tot assistent artistiek leider, in januari 1987, wilde Han Eb- belaar nog niets loslaten over zijn visie op de toekomstige programmering van het Na tionale Ballet. Is hij daar nu wel aan toe? Han Ebbelaar: „Ik denk dan in de eerste plaats aan conti nuering. Het Nationale Ballet is de enige groep in de we reld die bij voorbeeld ballet ten van Carolyn Carlson naast klassieke stukken brengt. Ik vind het een heel spannende groep, ken geen ander balletgezelschap in de wereld dat zo'n breed geo riënteerd en bovendien wei nig voorspelbaar repertoire voert Ik erger me wat dat betreft aan het gemak waar mee dansresencenten hier denken een repertoire te kunnen samenstellen. Ik dank God dat het Muziekthe ater er staat en dat het pu bliek eindelijk kan zien hoe uniek wat dat betreft het Na tionale Ballet binnen de in ternationale context bezig is". GODERT VAN COLMJON AUVERS-SUR-OISE De „Auberge Ravoux" in het dorp Auvers-sur-Oise op 40 kilometer ten noor den van Parijs, waar Vin cent van Gogh zichzelf het leven benam, wordt gerestaureerd en een pel grimsoord voor de bewon deraars van de schilder. De zolderkamer waar Van Gogh de laatste zeventig dagen van zijn bestaan woonde is onveranderd gebleven, maar de her berg, die op de monumen tenlijst staat, is aan het vervallen. De Belgische kunstminnaar Janssens heeft de Auberge Ra voux voor 3 miljoen franks ge kocht en zij staat nu in de stei gers, die met groen zeildoek zijn bekleed. Janssens zal vijf keer zoveel uitgeven aan de renovatie, bijeengegaard door particulieren. Au vers wordt door ongeveer 50.000 mensen per jaar be zocht. Men gaat er ook kijken naar de graven van Van Gogh en zijn broer Theo en de land schappen die Vincent en de Impressionisten schilderden. Janssens verwacht na de reno vatie 400.000 bezoekers per jaar. De schamele kamer van Van Gogh, met haar ijzeren ledi kant en wastafel, is onveran derd gebleven sinds hij er op 29 juli 1890 overleed, twee da gen nadat hij zich in de maag streek had geschoten. In Auvers herinnert niemand zich Van Gogh meer, maar in Aries in het zuiden is er nog een vrouw die over hem zegt dat hij een "onaangename man" was. Jeanne Calment, die in de winkel van haar vader pense len aan de schilder verkocht en die staat in het Guinness Book of Records omdat zij 112 jaar is, heeft tegen de staf van het verzorgingshuis waar zij woont gezegd: „Hij was zo le lijk als de nacht". Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Fatal Attraction (12); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCI NEMA II: Dirty dancing (al); 18.45, 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. EUROCINEMA III: Witches of Eaatwick (16); 18.30. 21.00. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCINEMA IV: Hector (al); 18.30, 21.00. zo. ook 16.00. Reddertjes (al); za. zo. wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Dirty dancing (al); 19.00. 21.15. za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Laat Emperor; 20.00. zo. ook 14.30. Inner Space (al); 19.00. 21.15. do. vr. ma. di. 14.30. Fatal attraction (12); Rai sing Arizona Junior (al); Stakeout (al); 14.30, 19.00, 21.15. Redder tjes (al); za. zo. wo. 14.30. TRIA NON (Breestraat 31. tel. 123875): Masters of the universe (al); za. zo. wo. 14.30. Van geluk gespro ken (12); 19.00, 21.15. do vr ma. di. 14.30. REX (Haarlemmer straat 52. tel. 071-125414); Los bandige schoolmeisjes (16); 14.30, 19.00. 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Secret of my succeys (al); zo. ma. 19.00. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Hector (al); 19.00, 21.15. do. vr. zo. ook 14.45. Repelsteeltje (al); za. wo. 14.45. CITY THEATER II: In ner Space (al); 19.00. do. vr. za. zo. wo. ook 14.45. Raw deal (16); 21.15. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Innerspace (al); do. t/m zo. 19.00. za. zo. wo. 14.30. The secret of my success (al); do. tL/m zo. 21.15. Havinck (16); do. t/ m wo. 20.30. De geest van de Beijenkorf (16); ma. t/m wo. 20.15. Who's that girl (al); vr. za. zo. wo. 15.45 WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): The moming after (12); vr. za. zo. 20.00. Zoeken naar Eileen (12); ma. di. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Pink Panther Festival (al); za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7. tel. 079- 511313): Fatal attraction (16); do ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo 14.00. 19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.00 De reddertjes (al); za. zo. wo. 14.00. Dirty dancing; do ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. 14.00, 18.30, 20.30, 22. 14.00. 19.00. 21.30. wo. 20.00. DEN HAAG. ASTA 1 (Spui 2( 463500): Fatal attraction 14.00, 18.45, 21.30. zo. 1 16.00, 18.45. 21.30. ASTAj night on the town (al), i 19.00, 21.30. zo. 13.30, i 19.00. 21.30. ASTA 3: HB (al); 14.00. 19.00, 21.30. za. 19.00, 21.30. BABYLON 1f kelcentrum Babylon, tel. 47* 21.30. zo 13.30. 16.00. 21.30. BABYLON 2: Fatal al tion (12); 14.00. 18.45, 21.3ft 13.30, 16.00. 18.45, 21.30. K BYLON 3: Angel heart (16); ipldk 18.45, 21.30. za. zo. wo. if"-:j 21.30. CINEAC 1 (Buitenhc'r J j tel. 630637): Dirty dancing»nsd 14.00, 18.45. 21.30. zo. \Lii\r 16.00, 18.45, 21.30. CINEV* J Stakeout (al); 14.00, 18.45. 5s. na zo. 13 15. 16.00. 18 45. 2 end CINEAC 3: Aphrodite 18 45. 21.30 do. vr. ma. difede 14.00 METROPOLE 1 (C e I 21.30. zo. 13.15, 16.00, 21.30. METROPOLE 3: ThaWeT ches of Eastwick (12); 1 lipn 21.30. do. vr. ma. di. ook if Metropole 4: Innerspace a- 14.00, 18.45, 21.30. zo. 1 PO 16.00. 18.45. 21.30. METRO LE 5: Tough guys don't dj" (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 1|T h' 16.00. 18.45. 21.30. ODECw, i. (Herengracht 13. tel. 4621. Jaws: The revenge (12); 1 rite 18.45, 21.30. zo. 13.30, bi 18.45. 21.30. ODEON 2: principal (12); 13.45, 18.45, 2 nee zo. 13.30, 16.00, 18.45, 2 IS ODEON 3: Dirty dancing „n 13.45. 18.45. 21.30. zo. 1! s"' 16.00, 18.45. 21.30. ODEO Innerspace (al); 13.45. 1i I G 21.30. zo. 13.30, 16.00, 11 a s 21.30. STUDIO 1 (Kettings ,.j. 12b. tel. 656402): Oci ciornie ai" 19.15. 21.45. ZO. 14.45. ip 21.45. STUDIO 2: La fam ige (16); 19.00. 21.30. zo. 14.30. 19 da 21.30. STUDIO 3: Amadeu> _tri, 20.00. HAAGS FILMHUIS (|P",J. neweg 56. tel. 459900): Zaain Prick up your ears; 19.30, 2<n I zo. 14.00. 16.15. It happened fein< night; zo. 14.00, 16.15. Zaal 2. s ei heard the mermaids *ingL.p 19.30, 21.45. zo. 14.00, 16.15. JT 3: 19.30, 21.45 (beh. ma.) P. 19.30, 21.45.: L'Amour a mort;ipio Passione d'amore; vr. Pierroten fou; za. Edipo re; zo. Effi Bri^er ma. La princesse de Cleves:|Qe L'lmportant c'est d'aimer; wo.^ NACHTVOORSTELLINGEN de CINEAC 1: Dirty dancing (jtop rodite (16); za. 00.15. 3'lai htig 14.00. zo. 1f 15.30. BABYLON 3: De «rol* f beertjes 3 (al); za. wo. 14.00 por 13.30, 15.30 CINEAC 3: Mai_ of the universe (al); za. wo. 1<__ zo. 13.15. 16.00. METROPOL. De reddertjes (al); za. wo. 1<| zo. 13.00. 15.30. STUDIO./1 Bambi (al); zo. 13.30, 15.30. Blinde violiste speelt Bartok De blinde violiste Barbara Sue Martin, 23. uit Louisville in tucky speelt de Roemeense Dansen van Bela Bartok in Parijsferi gelegenheid van een actie voor gehandicapte kunstenaars. I o< bara won in 1984 de eerste Itzhak Perlman-prijs. |en FOTO: AP Sic Stadsgehoorzaal Leiden: Brassband onder leiding van Cees Brugman en Rein Quint en Tamboers onder lei- Na een wat plechtige opening (Wilhelmus) van de jaarlijkse winteruitvoering van het Leidsch Politie Muziek Gezel schap stond gisteren vooral de politiebrassband, winnaar van de eerste prijs van het Natio naal Brass Festival te Utrecht in 1986 en 1987, met tal van arrangementen van bekende klassieke werken in de schijn werpers. Het programma voor de pauze bestond uit composi ties van onder meer Mozart, Rimsky-Korsakov en Wagner, werken waarin de leden van het gezelschap zich over het algemeen uitstekend thuis voelden. De Leidenaren maakten werkelijk furore met „Kaleidoscope" van Rimsky- Korsakov, een kleurrijk arran gement voor brass op thema's van de grote Russische compo nist, soms zeer beheerst, soms heel uitbundig gespeeld. Heel zachtjes wisten Herman de Mooij en Henk van Ophuizen met afgedempte cornetten hun partijen in Rossini's katten duet te blazen: een hoogtepunt van de avond. Dat gold niet minder voor de gedragen uit voering van de „Bruidsstoet van Elsa" uit Wagners opera Lohengrin. Minder geslaagd klonk de bewerking Bachs „Badinerie". Aan dJ voering van deze elegante! ziek zou nog wel het een a geschaafd kunnen wordej leek het. Maar wellicht 1 deze muziek zich ook wel I der voor een uitvoering! brassband en bleef er dai van het luchtige karakterL Bachs muziek te weinig oir De Tamboers openden tweede deel van het coi| met drie composities van der Pluym en S. Egtl Liefhebbers van kwamen daarna aan hun ken met bijvoorbeeld „I've got plenty of nothi muziek waarmee de blJ v onmiddellijk alle aandacht!! het publiek hadden. Het ojr den van de gast van de av George Julien, was voor v een van de aantrekkelij onderdelen van het progi ma, dat na de pauze helei in het teken van de lichte ziek stond. De combinatie de Leidse Sinatra en de tiebrassband had in elk f zoveel succes dat het la nummer van solist en „Lullaby of Birkland" on dellijk herhaald r, worden. In een gezamei optreden van Tamboers blazers werd het zeer gesl de concert in de helaas uitverkochte Stadsgehooi op schitterende wijze afg^e ten met de mars Arroman® van Nico de Jeu. L TOM STRENGf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 16