Onbekende Van Gogh gaat weg „voor wat de gek er voor geeft" Tom Amadeus) Hulce en Jeroen Krabbé samen in Nederlandse film ws Brinkman biedt orkesten soelaas Van Otterloo al vele jaren ernstig ziek Veilingmeester twijfelt niet aan echtheid Naderende titelstrijd^ inspireert bowlers g FILM/KUNST Ceidoe Gouoaui VRIJDAG 29 JANUARI 1988 PAGINj Haagse scholieren actief in Koninklijke Schouwburg DEN HAAG Een groot aantal scholen voor voortgezet onderwijs in Den Haag en de randgemeenten neemt dit seizoen deel aan de educatieve activiteiten van de Haagse Comedie in de Koninklijke Schouwburg. Onder leiding van speldocenten van Peter Pan Produkties bezoeken de leerlingen de ateliers in de schouwburg, voeren zij ge sprekken met acteurs uit verschillende stukken van de Haagse Comedie en zien ze op het toneel hoe de voorstel lingen opgebouwd en uitgelicht worden. Een ander onderdeel van het project vormt een spelles waarin leerlingen improviseren op thema's uit toneelstuk ken als Woutertje Pieterse en Wie trouwt de weduwe. Ter afsluiting van het project bezoeken de scholieren een voor stelling in de Koninklijke Schouwburg of het Grote Repe titielokaal. Met het project wil de Haagse Comedie, in sa menwerking met Peter Pan Produkties leerlingen laten kennismaken met toneel en, waar nodig, levende aanvul ling geven op het literatuuronderwijs. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Van minister Brink man van WVC mag het orkest van het operagezelschap Forum in Enschede tot 1992 zijn symfonische taak blijven vervullen. Pas daarna zal het orkest alleen nog kunnen fungeren als bege leider van opera's. In een brief aan de Tweede Kamer komt Brinkman ook tegemoet aan de wens van de CDA'er Beinema om het fusie-orkest dat voortkomt uit de fusie van het Frysk Orkest en het Noordelijk Philharmo- nisch Orkest twee lokaties te geven: Leeuwarden en Groningen. De bezet ting van dat orkest wordt bepaald op honderd musici. Blaeu-atlas In het Amster damse Krasna- polsky wordt de zer dagen een antiquarenbeurs gehouden. Een van de pronk stukken is deze Blaeu-atlas, die naar verwachting ongeveer hon derdduizend gul den kan opbren gen. FOTO: ANP (Vervolg van de voorpagina) HILVERSUM Rogier van Otterloo was al vele jaren erg ziek. In 1983 werd hij met een longtu mor opgenomen in het ziekenhuis. Na een opera tie hervatte hij zijn werk als dirigent van het Me- tropole Orkest weer. Het laatste jaar ging het echter weer bergafwaarts. Van Otterloo, zoon van Resi dentie-Orkest dirigent Wil lem van Otterloo, begon zijn carrière als pianist bij het Lurelei-cabaret, waar hij ook de tijd had voor arrangemen ten voor het Metropole-or- kest, toen nog onder leiding van Dolf van der Linden. Landelijk bekend werd hij in eerste instantie door zijn sa menwerking met fluitist Thijs van Leer en de daaruit voortkomende Introspection- elpees. In die tijd verzochten regisseur Paul Verhoeven en producent Rob Houwer de filmmuziek te schrijven voor Turks Fruit en Soldaat van Oranje. Na vier jaar platen gemaakt te hebben met Van Leer, Letty de Jong, Rita Reys en Pim Jacobs, wat vrijwel aldoor resulteerde in een gouden plaats, maakte Van Otterloo de overstap naar een gastdirigentschap bij het totaal anders musice rende Metropole-orkest, dat zich veel meer richt op jazz én big-band. Hij stelde zich tot doel het orkest op dit ge bied tot het beste van Europa te maken, een streven waar in hij zich ook geslaagd acht te. Als dirigent verzorgde Van Otterloo vele malen de Nederlandse orkest-bijdrage aan het Eurovisie Songfesti val. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE Bil UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA GRONINGEN De meeste kunstliefhebbers zullen een zeker eufo risch gevoel over zich krijgen als ze er plotse ling achter komen dat ze een „grote meester' in huis hebben. De Gro ningse veiligmeester Jo- pie van den Ende (51) re ageerde echter met de koelheid van polaire winterlucht, toen hij de zer dagen ontdekte dat een bejaarde dame hem een nog volstrekt onbe kend schilderij van Vin cent van Gogh had aan geboden. „Ach, zo zijn wij nu eenmaal. Typische Groningse nuchter heid', relativeert Van den Enden zijn ontdekking. Het gaat om „Meisje met bloem', zoals de veilingmeester het schilderij heeft gedoopt. Het in vooral rood, groen en blauw op karton geschilderde werkje meet 20 bij 13,5 centi meter. Vincent van Gogh maakte dit stilleven in 1886 toen hij in Parijs verbleef. Van Gogh was, na een kort verblijf in Antwerpen, naar de Franse hoofdstad gegaan, omdat hij veel had gehoord over de impressionistische schilderkunst en de Japanse kunstuitingen, die op dat mo ment in de mode waren. Vin cent kwam in Parijs dan ook onder invloed van beide stro mingen te staan, zoals uit „Meisje met bloem' is te zien. Het heeft wat neo-impressio- nistische trekjes, maar tevens typische Japanse „kleurscha keringen'. Hoewel Jopie van den Enden nog geen enkele Van Gogh- expert heeft geraadpleegd, is hij er niettemin van over tuigd dat het hier inderdaad om een echte Van Gogh gaat. „Voor mij is dat wel zeker. Kijk, ik weet natuurlijk wel een klein beetje van kunst af...en dan zie je die handte kening van Vincent. Boven dien staat op de achterkant in het Frans een tekst dat het een Van Gogh is. Ja, ikzelf twijfel er niet aan', aldus een zelfverzekerde veilingmees ter. „Het schilderwerkje komt uit een privéverzame- ling van een bejaarde dame - ze is denk ik ergens tussen de 65 en 70 jaar oud - die het van haar vader geërfd heeftr. Ik ken haar al wel, want ze heeft wel vaker schilderijen bij mij ter veiling aangebo den. Haar vader heeft „Meis je met bloem' ergens tussen 1910 en 1920 gekocht. Waar dat gebeurde is nu niet meer te achterhalen. Die bejaarde vrouw was toen nog een klein meisje, maar haar va der heeft altijd tegen haar gezegd: „Bewaar die kunst stukken goed, want alles wat ik koop wordt later veel geld waard'. Geen richtprijs Van den Enden heeft nog geen flauw idee van wat het doek tijdens de veiling op 15 februari moet opbrengen. „Het schilderij staat nergens geregistreerd, er is geen en kele schatting van de prijs gemaakt...Ik zou niet weten wat er voor betaald gaat worden, tienduizend gulden, twintigduizend gulden, een ton... Het is min of meer een kwestie van wat een gek er voor zal geven. Om die reden heb ik in de catalogus dan ook een streepje gezet achter de richtprijs. We zien gewoon wel'. Overigens is het ook bijzon der moeilijk op voorhand een prijs aan te geven. Dat komt omdat de kwaliteit van de schilderijen en tekeningen van Vincent van Gogh enorm variëert. Heel genera liserend komt het er op neer dat de werken van Van Gogh pas tijdens zijn Parijse periode een niveau kregen dat nu als zeer hoogstaand en revolutionair wordt ervaren. Die sterk uiteenlopende kwa liteit èn het in kleur en lijn revolutionaire (dus vroeger weinig aansprekende) karak ter van zijn werk hebben er in het verleden vaak toege- leid dat de waarde van de schilderijen en tekeningen volledig werd onderschat. Tijdens zijn leven zelf heeft de Nederlandse meester slechts één schilderij ver kocht (De Rode Wijngaard, geschilderd in 1888 in Arles, ƒ290,-). En zo was er kort na de Tweede Wereldoorlog in Breda nog een winkel in an- tiquariteiten waar tekenin gen van Van Gogh uit zijn Nuenense periode werden gebruikt als pakpapier. Er zijn zelfs verhalen bekend van doe-het-zelvers die ver rotte deurpanelen dichtstop ten met tekeningen van Vin cent. In wezen kreeg Van Gogh pas internationaal erkenning, nadat in 1967 in het Metropo litan Museum in New York een overzichtstentoonstelling van zijn werk werd gehou den. Daarna gingen de vei- lingprijzen jaarlijks ook met tientallen procenten omhoog. Vorig jaar waren daar weer sterke voorbeelden van te zien, toen een Japans verze keringsconcern éen van zijn acht stillevens met zonne bloemen aankocht voor 74 miljoen gulden. Daarna volg den nog de verkoop van Le Pont de Trinquetaille (42 miljoen gulden) en de Irissen (104 miljoen gulden). Hausse Ondanks de „Van Gogh- hausse' van dit moment heeft de kalme Groningse veiling meester op geen enkel mo ment overwogen „Meisje met bloem' naar bij voorbeeld Christie's in Londen over te brengen. Daar namelijk stro men tijdens veilingen kunst verzamelaars uit de hele sa men om hun verzameling met bijzondere werken - en desnoods tegen exorbitante prijzen - uit te breiden. „Nee, hoor', zegt Jopie van den Enden, „Dit schilderij is in Groningen te voorschijn gekomen en daarom wordt het ook gewoon hier in Gro ningen geveild". HENDRI BELTMAN POOLSE REGISSEUR PIOTR ANDREYEV MAAKT „SHADOWMAN" AMSTERDAM - Vandaag starten in Amsterdam de opnames voor „Shadow- man", een nieuwe Neder landse speelfilm met in de hoofdrollen Tom („Ama deus") Hulce, Jeroen Krabbé en de Engelse Patsy Kensit („Absolute beginners"). Regisseur is de in Nederland levende Pool Piotr Andreyev, pro ducent Gys Versluys. Budget voor de film tegen de twee miljoen gulden. Producent Gys Versluys: „Ik kan je het budget niet eens precies zeggen, want dat blijft zich nog een beetje wijzigen. Het is namelijk ontzettend snel gegaan met „Shadowman". Piotr Andreyev belde me vlak voor de Kerst vorjg jaar op. En ik dacht nog een rustige Kerst te hebben. Hij had zijn kon takten met Tom Hulce en Je roen Krabbé al rond. Alleen de financiering lukte niet. Die is nu tot stand gekomen via steun yan het Fonds voor de Nederlandse film, privé-finan- ciering, en buitenlands geld. De film zal gemaakt worden in het Nederlands en het En gels. Het scenario is zo ge schreven dat die talen logisch samengaan. Er komt maar één versie van de film. Geen na- synchronisatie in een andere taal". De kleine Amerikaanse acteur Tom Hulce zal de rol spelen van een Poolse vluchteling die in Amsterdam terechtkomt en daar moet onderduiken. Het is oorlog. Niet de tweede wereld oorlog, maar een niet nader aangeduide oorlog. Regisseur Andreyev: „Natuurlijk wordt ons beeld van oorlog bepaald door die tweede wereldoorlog, maar ik laat bewust in het midden wat voor oorlog dit is. Het gaat mij om mensen die door die oorlog onder druk ko men te staan. Om een toestand van armoede en terreur, waar in mensen hulp nodig hebben. M'n film zal helemaal in Am sterdam spelen. Voor mij is Amsterdam een van de „eeu wige" steden. Generaties ko men en gaan, maar de stad verandert niet of nauwelijks. Net zoals Venetië. Parijs is waarschijnlijk meer veranderd dan Amsterdam. Ik wil geen historische film maken, of een toekomstfilm. „Shadowmah" is een verhaal van alle tijden. Ik wil geen opmerking hoeven te horen dat er „Amsterdam mertjes" (de befaamde paaltjes langs trottoirs die de laatste ja ren met gulle hand uitgezaaid zijn over de stad. BJ) in beeld zijn die er nog niet waren tij dens De Oorlog". Mevrouw Spielberg Het aardige is dat „Shadow man" twee acteurs bijeen brengt die allebei graag in het buitenland werken. De Ameri kaan Hulce, die een seizoen lang op de planken van Lon den speelde, voor „Amadeus" al in Tsjechoslowakije filmde en nu in Amsterdam terecht komt. De tengere acteur: „Ik was hier al in Amsterdam sa men met Milos Forman bij de première van „Amadeus". Het contact met Piotr Andreyev was er. Dus ik wist toen al dat ik hier best eens zou kunnen terugkomen. Toch heerlijk dat je als acteur zo internationaal kunt werken? Na „Amadeus" heb ik stromen van aanbiedin gen, scripts gekregen. Van over de hele wereld. Je naam en je gezicht zijn door zo'n suc cesfilm in één keer bekend ge worden. „Shadowman" is een hele bijzondere film. Ik speel een Pool die ergens voor op de vlucht is en Jeroen Krabbé is een soort „wise guy" bij wie hij onderduikt. Het script be looft dat het een ongewone ka rakterfilm gaat worden". Je roen Krabbe vult'dat aan met: „Het is echt een prachtig èn ontroerend scenario. Ik speel een harde man die aan het eind van de film volkomen veranderd is. Die Pool mag bij mij onderduiken, maar dan wel voor geld. Geen geld? Dan gaat 't niet door. Die mentali teit. Maar ik verander. Aan het slot geef ik mijn leven voor hem". Krabbé is net te rug uit Amerika, waar hij sa men met Amy Irving (me vrouw Spielberg) de komedie „Crossing Delancey" maakte. Jeroën Krabbé: „Met een Ne derlandse cameraman Theo van der Sande. Z'n tweede Arperikaanse film. Hij deed 't heel goed. Theo wil ook graag z'n terrein verbreden. Gelijk heeft-ie. Nederland is inmid dels behoorlijk bekend gewor den in filmkringen in Ameri ka. Paul Verhoeven, Robby Müller, Rutger Hauer, ikzelf. Regisseurs, cameramensen, ac teurs. Als je het nu over Hol land hebt, wordt er echt niet meer gevraagd of dat Holland Michigan is. Ze houden bij wat er hier vandaan komt". Vestdijk Piotr Andreyev maakte in ons land al enige korte films, zoals „Capriccio Amsterdam" en en kele tv-produkties, waaronder de verfilming van een verhaal van Vestdijk. „In de pers werd het „weer eens echt Neder lands televisie-drama" ge noemd" zegt de Pool trots. Hij kreeg zijn opleiding op de be roemde filmschool van Lodz. „Shadowman" wordt zijn eer ste grote speelfilm. Een film die weer een voorbeeld is hoe de Nederlandse film zich in de toekomst zou kunnen gaan ontwikkelen. Met internatio nale acteurs die „trekkers" zijn en de mogelijkheid van verkoop naar het buitenland vergemakkelijken. Taal: ^raak Engels, de „lingua franca" van de internationale film. Bij het Produktiefonds zal er dan ook hard nagedacht gaan moeten worden of de regel dat een film alleen subsidiabel is wan neer hij in het Nederlands ge draaid wordt, nog te handha ven is. „Shadowman" wordt overigens gesteund door het „kleinere" Fonds voor de Ne derlandse film, dat moeilijke re, meer artistieke films helpt, en dat met ingang van dit jaar alleen films met een budget van onder de miljoen gulden meefinanciert. De toezegging voor „Shadowman" (een duur der project) dateert van voor die regeling. Ook de Avro-te- levisiè is medefinancier. Ver dere rollen: Karin Bloemen en Trudy Labij. De film komt in september a.s. in de bioscopen. Het heen en weer verkeer van filmtalent tussen Amerika en Nederland houdt voor Jeroen Krabbé in elk geval in dat hij weer een „thuiswedstrijd' speelt. „Heerlijk" zegt hij. „Weer eens een tijdje in je ei gen bed slapen. Nu is Tom Hulce diegene die met heim wee elke avond aan de tele foon mag hangen om naar huis te bellen". BERT JANSMA Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Fatal Attraction (12); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCI NEMA II: Dirty dancing (al); 18.45, 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. EUROCINEMA III: Witches of Eastwick (16); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCINEMA IV: Hector (al); 18.30, 21.00. zo. ook 16.00. Reddertjes (al); za. zo. wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Dirty dancing (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Last Emperor; 20.00. zo. ook 14.30. Inner Space (al); 19.00, 21.15. do. vr. ma. di. 14.30. Fatal attraction (12); Rai sing Arizona Junior (al); Stakeout (al); 14.30, 19.00. 21.15. Redder tjes (al); za. zo. wo. 14.30. TRIA NON (Breestraat 31, tel. 123875): Masters of the universe (al); za. zo. wo. 14.30. Van geluk gespro ken (12); 19.00, 21.15. do. vr. ma. di. 14.30. REX (Haarlemmer straat 52. tel. 071-125414); Los bandige schoolmeisjes (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Secret of my success (al); zo. ma. 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Hector (al); 19.00, 21.15. do. vr. zo. ook 14.45. Repelsteeltje (al); za. wo. 14.45. CITY THEATER II: In ner Space (al); 19.00. do. vr. za. zo. wo. ook 14.45. Raw deal (16); 21.15. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Innerspace (al); do. t/m zo. 19.00. za. zo. wo. 14.30. The secret of my success (al); do. tL/m zo. 21.15. Havinck (16); do. t/ m wo. 20.30. De geest van da Beijenkorf (16); ma. t/m wo. 20.15. Who's that girl (al); vr. za. zo. wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): The morning after (12); vr. za. zo. 20.00. Zoeken naar Eileen (12); ma. di. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Pink Panther Festival (al); za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7. tel. 079- 511313): Fatal attraction (16); do ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00. 19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.00. De reddertjes (al); za. zo. wo. 14.00. Dirty dancing; do ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. ma 14.00. 18.30. 20.30. 22.45. 14.00, 19.00, 21.30. wo. uhet 20.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, j-p 463500): Fatal attraction (f'f1 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.?°te 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2:)try night on the town (al); I4.brru 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.C 7ji 19.00, 21.30. ASTA 3: Hecl^j 1 (vvpe i kelcentrum Babylon, tel. 47165ilen Gardens of stone (al); 14.00, 19.0er 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.(Lpi 21.30. BABYLON 2: Fatal attriQ tion (12); 14.00, 18.45, 21.30. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. Bfn BYLON 3: Angel heart (16); 14.Cnar 18.45, 21.30. za. zo. wo. IS.telle 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof £-rr tel. 630637): Dirty dancing 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.fte 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC P Stakeout (al); 14.00, 18.45. 21.3jet zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.3 CINEAC 3: Aphrodite (1^ 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. oc 14.00. METROPOLE 1 (Cam gielaan, tel. 456756): The last en peror (al); 14.00, 20.30. CarninC* (al); zo. 11.00. METROPOLE J Halfmoonstreet (16); 14.00, 18.4 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.4 21.30. METROPOLE 3: The wi ches of Eastwick (12); 18.41 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.0( Metropole 4: Innerspace (a|J 14.00, 18.45, 21.30. zo. 16.00, 18.45, 21.30. METROPC LE 5: Tough guys don't dant (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.lfEB 16.00, 18.45, 21.30. ODEON pD (Herengracht 13, tel. 4624CHLy Jaws: The revenge (12); 13.4f 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.0(an( 18.45, 21.30. ODEON 2: TK V principal (12); 13.45, 18.45, 21.31 H zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.3thte ODEON 3: Dirty dancing (aT f 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.3T.e 16.00, 18.45, 21.30. ODEON Z1J Innerspace (al); '13.45. 18.4jen. 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.4hr 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraf 12b, tel. 656402): Oci ciornie (16 7 19.15, 21.45. zo. 14.45, 19.1?sa 21.45. STUDIO 2: La famigli (16); 19.00, 21.30. zo. 14.30, 19.0(ct 21.30. STUDIO 3: Amadeus (aljhe 20.00. HAAGS FILMHUIS (Der M, neweg 56, tel. 459900): Zaal j Prick up your ears; 19.30, 21.4!®r zo. 14.00, 16.15. It happened onchr night; zo. 14.00, 16.15. Zaal 2:1'vtair heard the mermaids singin»v. 19.30, 21.45. ZO. 14.00, 16.15. Za» y 3: 19.30, 21.45 (beh. ma.) mi 19.30, 21.45.: L'Amour a mort; d#en Passione d'amore; vr. Pierrot irm fou; za. Edipo re; zo. Effi Brier in ma. La princesse de Cleves; d|e L'lmportant c'est d'aimer; wo. a(j, NACHTVOORSTELLINGEN tof CINEAC 1: Dirty dancing (16; kl za. 00.15. CINEAC 2: Stakeoiv-s (16); za. 00.15. CINEAC 3: Aphrp rodite (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN lei ASTA 3: Bigfoot The Hendein sons (al); za. wo. 14.00. zo. 13.3ts 15.30. BABYLON 3: De troeteL_ beertjes 3 (al); za. wo. 14.00. z(.^ 13.30, 15.30. CINEAC 3: Master in of the universe (al); za. wo. 14.00t i zo. 13.15, 16.00.* METROPOLE Y De reddertjes (al); za. wo. 14.01 j al: vo tge LEIDEN Leiderdorps bowl ster Conny Baak verbeterde het Leiderdorps serierecord bij de dames. Over 4 games gooi de zij het totaal van Anja de Jong (821) naar het verleden door 829 te noteren. Tevens gooide zij een baanrecord met 262. Ook de regerende bonds- kampioenen Tony Hoeberichts (Leiderdorp) en Ivon van der Leek (Zuid-West) zorgden met de bondskampioenschappen in het vooruitzicht weer eens "ouderwets" voor de nodige sportieve opschudding. Hoebe richts verzorgde zijn nomina tie voor de zoveelste titel door over vier games 929 te laten noteren. Evenals zijn game van 276 was -dit een Leider dorps seizoenrecord. Zijn to taal van 276, 200, 208 en 245 vormt de tweede hoogste serie aller tijden. Alléén Joop Schimmel was vorig beter (953). In Zuid-West stevent Ivon van der Leek dus „simpel" op haar zevende kampioenschap af. Tenminste als zij vormbe houd toont. Voor Scheffer Sportprijzen haalde zij uit, ge tuige haar 647 (3 games). Daar mee bleef zij slechts één pin verwijderd van het BBLlfi record, dat op naam staat t Marit Mferemet. Ook mett 257-game kwam de 27-jal Leidse net één pin tekort. 1^ was Amanda van der HcNi twee jaar geleden de beste; de Menkenbowling werd tri wens over de hele linie gt ai gescoord. Jan Snik (Menk Bi /Van Rhijn) bowlde 634 bije Jan Kuyken (Ladan) kwJl' tot 613, terwijl Bas Menl (e (Lotus) 606 gooide. u - Pi De zoon van Tony Hoej JJ richls, Jef Hoeberichts, blij ook van wanten te weten. I k, kwam in Holiday Inn tot e. ie totaal over 4 games van 7631 P was daarmee de beste in c jj bond. De „kleine" Hoebericf y speelt bij Bax. Les Humi k van Den Hoorn was bijna r t< zo goed. Hij plaatste een 7( C serie. Anja Pieterse van Flyi ÏJ Pins toonde met het oog opl h titelstrijd ook al de goe1 s vorm. Haar totaal was 71 s Noordwijkerhout leveii geen hoge scores. Alleen Tit jj Ruygrok zij komt uit vo Ladies kwam tot boven e)-2 redelijk gemiddelde. Met erbij wierp zij 599 bij elkaai Steun voor halVVSB NOORDWIJKERHOUT Voetbalvereniging VVSB krijgt 15.000 gulden subsidie voor de bouw van een sport hal. Gisteravond ging de ge meenteraad akkoord met het voorstel van het college. De subsidie moet volgens de par tijen gezien worden als een aanmoediging voldeed de vereniging r de regels voor komt vooral door 1 zelfwerkzaamheid i vrijwilligers waardoor de \L eniging de bouw zelf kanf nancieren. Maar om dit v vrijwilligerswerk niet te i straffen stemden iedereen f' 1 de 15.000 gulden in. Het CL j had het liefst zelfs 35.000 f den gegeven, het bedrag wo i door de vereniging om wasP BILJARTEN Veen en Rijnstreek: C1 poule A: De Plas 12-64, RBV 12-49, De Band 12- 41. Nw. Wetering 12-41, "t Fort 12-40, De Sport 12-36, Rijnegom 12-34, Ja- cobswoude 12-31. C1 poule B: De Schelp 12-54, 't Scheepje 12-53, 't Fort 14 12-49, De Sporl 12-43, Rijne- §om 12-40, RBV 12-35, 't Fort 18 12- 4, De Band 12-28. C2 poule A: DVH 11-51, De Sport 11-47, 't Fort 23 11- 42 Jacobswoude 11-41, De Drie sprong 11-41, Nw. Wetering 11-40, 't Fort 29 11-38, R.A.Veen 10-35, Rijne gom 11-31, De Kroon 11-27, Mono- pole 11-27. C2 poule B: De Kroon 11- 57, De Driesprong 11-45 "t Scheepje 11-41,5, 't Fort 11-41. Rijnegom 11- 39, R.A.Veen 11-36, RBV 11-35, De Verg. Vos 11-34, Westerhaven 11- 32,5, Jacobswoude 11-31, De Sport 11-28. C3: De Plas 63 11-75, De Plas 69 11-63, Monopole 67 11-57, De Driesprong 11-50, De Kroon 11-48, 't Scheepje 11-46, Nw. Wetering 72 11- 44, Nw. Wetering 66 11-44, DVH 11- 40, Monopole 61 10-37, Westerhaven 11-36. C4: RBV 84 12-65, R.A.Veen 12-59, De Schelp 12-59, De Drie sprong 12-57, De Sport 12-54, "t Fort 12-54, Harago 12-54, De Verg. Vos 12-53, De Band 12-51, 't Scheepje 12-49, DVH 12-43, RBV 90 12-40. C5: Manege 106 10-64, Monopole 10-57, Jacobswoude 11-43, Rijnegom 11-48. Manege 102 10-41, De Sport 10-37, Westerhaven 10-34. Driebanden Groot: De Band 1 11-45 De Band 5 10-42, RBV 7 10-40, De Verg. Vos* 38. DVH 10-36, RBV 3 10-34.K Sport 10-17. Driebanden Klein: fi .Veen 11 12-52, R.A.Veen 22 12-4! RBV 12-47, Rijnegom 20 12-46 Fort 19 12-44 Westerhaven 1 42, irt 19 12-44, De Verg. Vos 12) esterhaven 12-42, R.A.Veen 17jq J, 't Fort 13 12-36, DVH 12-3V Scheepje 12-33,5, Rijnegom 14' Geslaagde Korenavond Lisse In de Pauluskerk TE men gisteravond 16 parocljl koren deel aan de 21e korefo vond van het Dekenaat B lenstreek. Voorzitter Jos HW driks van de Dekenale SeL cegroep voor Liturgie hefö eenieder welkom, waarna 16 chard Bot, voorzitter vanio Gregoriaanse vereniging het Bisdom Rotterdam eenLs leiding hield. De koorzf werd begeleid door Ton B rakker op het orgel. Na aflo werd gesproken van een L. slaagde korenavond, m* dankzij de bezielende leid^s. van leider R. Bot.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 16