Bisschoppen en Acht Mei in gesprek Liberaal bestek is amateuristisch verhaal" J>weer GEESTELIJK LEVEN/OPINIE kerk en wereld Gesprek Vaticaan en Tsjechoslowakije vastgelopen brieven lezers U/ EeidódOowiant woensdag 27 januari 1988 pag: 1 Hulp Unesco gevraagd tegen afbraak Roemeense kerken AMSTERDAM Christian Solidarity International, een in terkerkelijke organisatie voor vervolgde christenen, heeft de Unesco gevraagd bij de Roemeense regering aan te dringen op stopzetting van de sloop van kerkgebouwen. Ook de We reldraad van Kerken is door de Roemeense priester dr. Ion Dura met hetzelfde verzoek benaderd. Volgens CSI zijn de afgelopen jaren tientallen kerken afgebroken of verplaatst, vaak ondanks heftige protesten van de bevolking. Diverse li turgische voorwerpen zijn overgebracht naar het klooster vam Cernica. Als reden voor de sloop geeft de Roemeense re gering dat het centrum van veel steden „geherstructureerd" moet worden. Voor dit jaar staan al vijftien kerken op de no minatie voor sloop. Zuidafrikaanse bisschoppen: geen ontmoeting met Strauss PRETORIA De rooms-katholieke bisschoppenconferentie in Zuid-Afrika heeft een uitnodiging voor een officiële ont moeting met Franz-Josef Strauss, de minister-president van de Westduitse deelstaat Beieren, afgeslagen. De bisschoppen zijn wel bereid tot een niet-officieel privégesprek met Strauss, die tevens voorzitter van de CSU is. De drie bisschoppen, wier namen niet bekend zijn gemaakt, willen in dat gesprek de houding van de Zuidafrikaanse kerk tegenover de staat en de apartheid duidelijk maken. Ze hebben bovendien als voor waarde gesteld dat na afloop geen mededelingen worden ge daan over het gesprek. Een kus knalt niet zo hard aan als een kanon maar zijn echo duurt heel wat langer. Olivier Wendell Holmes RECTOR-MAGNIFICUS DATEMA: Vrije Universiteit niet aan kerkelijke traditie gebonden LEEUWARDEN De Vrije Universiteit is geen confessio nele instelling die aan een be paalde kerkelijke traditie is gebonden. Dan zou de univer siteit over tien jaar haar deu ren kunnen sluiten. Dat zei rector-magnificus van de Vrije Universiteit in Amster dam, prof. dr. C. Datema dinsdag tijdens de jaarlijkse ledenvergadering van de Ver eniging van Christelijk We tenschappelijk Onderwijs in Leeuwarden. Hij hield een toespraak over de toekomst en de identiteit van de Vrije Universiteit. Door bezuinigingen werd de VU de laatste jaren volgens Datema „flink door elkaar ge schud". De afgelopen tijd pleitte minister Deetman voor een grotere samenwerking tussen verschillende Neder landse universiteiten. „Voor de VU met haar eigen signa tuur vormen die voorstellen een probleem want we heb ben een heel eigen prote stantse traditie", aldus Date ma. Hij gaf toe dat de Vrije Uni versiteit van Abraham Kui per niet meer dezelfde is als de VU in 1988. „We zijn er in middels wel achter gekomen dat er niet iets als een objec tieve christelijke wetenschap bestaat. Het eigene van de VU bestaat uit iets anders. Het vak dat gedoceerd wordt, wordt door studenten geleerd maar we doen meer. We bera den ons ook over hetgeen aan de wetenschap ten grondslag ligt. We beraden ons over onze houding ten aanzien van de resultaten van de weten schap. De mate waarin op de universiteit een intellectuele discussie wordt gevoerd is voor ons een graadmeter voor het al dan niet functioneren van de VU. Daardoor hebben we nu juist geen kerk nodig die een strikt kader aangeeft waar binnen we uitspraken mogen doen. Dan bloeden dis cussies dood", aldus Datema die er nog eens op wees dat de VU nooit met de Gemeentelij ke Universiteit van Amster dam zal fuseren. TEGENSTELLINGEN LUKEN MOEILUK OVERBRUGBAAR UTRECHT De Acht Mei-beweging is wellicht slechts het topje van een ijsberg waar de bisschop penconferentie tegen aangevaren is. Het is zaak het schip een tijdje stil te leggen om vast te stellen hoe groot de ijsberg pre cies is. De organisator van het pausbezoek, H. van den Biggelaar, gaf bij zijn afscheid eind 1985 dit ad vies aan de Nederlandse bisschoppen mee ter overweging. Lang heb ben de Nederlandse bis schoppen om die ijsberg heen gecirkeld, maar vanavond is het dan ein delijk zo ver. Dan praten op de Maliebaan in Utrecht vijf bisschoppen, kardinaal Simonis, zijn hulpbisschop De Kok en de bisschoppen Bar, Ernst en Bomers onder leiding van de Bossche vicaris E. van Montfoort met een delegatie van de Acht- Mei-beweging, geleid door mevrouw Wies Stael-Merkx. De ijsberg is in de achterlig gende jaren niet geslonken, maar hoe groot de invloed exact is in het kerkelijk ach terland blijft moeilijk vast te stellen. Dat de Acht Mei-be weging gedragen wordt door ruim negentig organisaties zegt op zich evenmin iets over de reikwijdte, want daar be vinden zich werkgroepen on der, maar ook een instantie als de Nijmeegse theologische faculteit of parochies, alles bij elkaar genomen een heel di vers geheel. Wel is duidelijk dat het allemaal om instanties gaat die midden in de rk-kerk staan en zich daardoor onder scheiden van vroegere opposi tiebewegingen in de kerk, die zich veelal ter linker of ter rechterzijde bevonden en daarom eerder geneigd waren haar te verlaten. Met zijn duizenden sympathi santen, vooral ook in kerkelij ke kaders, heeft de Acht Mei- Kardinaal Simonis beweging niet aan kracht in geboet. Er wordt binnenska mers al druk gewerkt aan de vierde ontmoetingsdag, dit maal in Utrecht. Per definitie heeft de beweging een zwak ke structuur en is daardoor in de praktijk erg kwetsbaar. Wie er voor uitkomt een sym pathisant te zijn van de Acht Mei-beweging, kan voor ker kelijke functies op een bis schoppelijk veto stuiten, zoals pater Piet Nelen en de theolo ge Liesbet Huijts onlangs heb ben ervaren. Voor de bisschoppen is het echter onmogelijk de bewe ging te negeren. Als zij zich van haar zou ontdoen, bete kent dit dat de rk kerk het meest vitale deel van de kerkgemeenschap kwijt raakt. Alleen bisschop Gijsen, die de Acht Mei-beweging ooit „le vensgevaarlijk" noemde, is daar wellicht toe bereid. De andere bisschoppen, met name Ernst en Bar, staan dui delijk positiever tegenover de beweging. De Bredase bis schop zei vorige maand dat het „de grote opdracht van nu" om als bisschoppen con tacten te onderhouden met kritische groepen in de kerk" Hij zal zich duidelijk gesteund weten door de oproep van de paus tijdens het ad-limina-be- zoek tot een vruchtbare dia loog te komen met kritische groepen „die zich dreigen te verwijderen van de volledige communio." De afspraak om met de Acht Mei-beweging te praten was overigens toen al gemaakt. Ook bisschop Bar liet onlangs weten dat hij zich door de paus gesterkt' voelt om met de Acht Mei-bewe ging contacten aan te gaan, al was het maar om te zeggen „wat ik tegen ze heb". Het af schrijven van deze groep is waarschijnlijk het laatste dat hij zou willen, want, aldus B&r, een bisschop dient uit te gaan van hun geloofstrouw en die staat zeker niet ter discus- FOTO: MILAN KONVALINKA stroming. „De Acht Mei-be weging moet zich houden aan de leer van het Tweede Vati caanse Concilie en niet tegen de leer van de kerk ingaan", zei hij in het najaar tot de Diocesane Pastorale Raad van het aartsbisdom.' Probleem daarbij is dat het Tweede Va ticaanse Concilie zeker niet voor één uitleg vatbaar is en dat ook de leer van de kerk voortdurend aan wijzigingen onderhevig is. De kardinaal beklemtoont verder ondub belzinnig de hiërarchische structuur, waarbinnen de be weging zijn plaats moet we ten. De Acht Mei-beweging vroeg van meet af aan aan dacht voor een pluriforme niet-autoritaire wiize van ge loven, een praktijk die werd bevorderd aoor die bisschop- Leerstellig De meerderheid van de bis schoppen verzette zich in de afgelopen drie jaar echter om leerstellige redenen tegen een gesprek. Kardinaal Simonis maakte zich herhaalde malen tot woordvoerder van deze pen die het concilie hadden bijgewoond. De leerstellige benadering won het echter steeds van de pastorale aanpak, zo ook vorig jaar toen een voorbereidings- gesprek tussen vertegenwoor digers van de bisschoppen en van de Acht Mei-beweging strandde op een ultimatum van de priester dr. J. Hen driks, verbonden aan het se minarie Rolduc. Deze eiste onderwerping aan het gezag van de bisschoppen. Het ulti matum werd door de bis schoppen overgenomen en het gesprek waar van de kant van de Acht Mei-beweging zo nadrukkelijk op was aange drongen, werd opnieuw ge blokkeerd. Angst Waarschijnlijk mede als ge volg van de protesten die het regende bij het bisschoppen college naar aanleiding van het ontslag van pater Piet Ne len uit de bisschoppelijke ad viescommissie voor de missie (op grond van zijn Acht-lid- maatschap) komt het nu als nog tot een gesprek, maar de kardinaal liet, toen hij in het najaar akkoord ging met het gesprek, opnieuw weten dat de Acht Mei-beweging "zich niet rechtsstreeks tegen de leer van de kerk mag opstel len". In hoeverre er vanavond een werkelijke opening wordt ge boden naar een overbrugging van de tegenstelling is zeer de vraag. De meerderheid van de bisschoppen staat zeer de fensief in het gelid. Zij zijn benoemd op basis van een programma dat eruit bestaat orde op zaken te stellen in or thodoxe zin. De omstandighe den die leidden tot het ont staan van de Acht Mei-bewe ging zijn evenmin veranderd. De tegenstellingen zijn boven dien van persoonlijke aard. Het gebrek aan communica tievaardigheid van de bis schoppen vormde de directe aanleiding voor het ontstaan van de Acht Mei-beweging. De weigering van kardinaal Simonis in het programma van het pausbezoek ook een plaatsje in te ruimen voor theologen als Tine Halkes of Edward Schollbeeckx werd volgens Van den Biggelaar in gegeven door angst. De kardi naal realiseerde zich toen niet hoe wijd verbreid hun aan hang was en hoe sterk veran kerd deze mensen zijn in de structuren van de rk kerk. Die breuk nu alsnog herstel len lijkt daarom erg veel ge vraagd. PAUL VAN VELTHOVEN Mr. Struik: onderwijspassage rammelt aan alle kanten DEN HAAG - „Een ram melend stuk, een cocktail van ongelijkwaardige in grediënten". In dergelijke bewoordingen laat mr. A.L. Struik, voorheen di recteur van het Centraal Bureau voor het Katho liek Onderwijs, zich uit over de onderwijspara- graaf van „Liberaal Be stek", een schets van een studiecommissie van de VVD. Een van de meest markante zinnen in de onderwijspara- graaf is die waarin de opstel lers zeggen dat „bevorderd moet woreen dat instellingen van openbaar onderwijs de status krijgen van bijzonder neutraal onderwijs". „Als je zo'n zin leest, lijkt het heel wat. Maar in het vervolg van het stuk blijkt dat die op merking nauwelijks serieus te nemen is. Want even later staat dat „de grondwettelijke vrijheid van onderwijs geres pecteerd moet blijven. Maar hoe moet dat als je net hebt gezegd dat het openbaar on derwijs moet verdwijnen? Ar tikel 23 van onze grondwet, waarin het gaat over de vrij heid van onderwijs, speelt zich af in de verhouding tus sen openbaar en bijzonder on derwijs. Opheffen van open baar onderwijs betekent dus minstens een fundamentele discussie over hoe je die vrij heid van onderwijs dan vorm wilt geven en hoe de grond wet dan veranderd zou moeten worden", aldus mr. Struik. Hij blijkt overigens geen voorstander te zijn van het opheffen van het openbaar onderwijs. „We kennen in ons land zeer gedifferentieerde opvattingen over onderwijs; niet iedereen kan zich vinden een taak, net als het bijzonder onderwijs". Mr. Struik kan uit „Liberaal Bestek" niet precies halen welke motieven de opstellers hebben voor hun pleidooi voor verbijzondering van het openbaar onderwijs. „Een mo tief kan zijn de decentralisatie zijn, dat wellicht volgens de opstellers een bezuiniging kan opleveren. Ze willen immers ook daarom afslanking van het overheidsapparaat.. Een ander motief kan zijn: het massaal invoeren van bijzon der neutraal onderwijs be strijdt als het ware het confes sioneel bijzonder onderwijs. Ik kan er niet echt achter ko men wat de achtergronden zijn van de wens tot verbij zondering. Daarvoor is het stuk te fragmentarisch en, eerlijk gezegd, te amateuris tisch van opzet en uitwer king". Mr. Struik heeft niet zo'n hoge dunk van de liberale liefde voor de grondwettelijke vrijheid van onderwijs. Dat komt door zijn jarenlange er varing in de (onderwijs)poli tiek waarin steeds bleek dat de VVD geen echt principieel verhaal houdt over wat de partij nu werkelijk met het onderwijs wil. Ook in Libe raal Bestek overheerst de vaagheid. De opstellers zeg gen: wij respecteren de grond wettelijke vrijheid van onder wijs, maar even lager staat: moet dit begrip niet ter dis cussie komen voor het voort gezet en hoger onderwijs? Mr. Struik wijst nog op de re denering dat verzuiling een belemmering is voor schaal vergroting, die geld oplevert, nodig voor kwalitatieve ver beteringen van het onderwijs. „In deze redenering worden uitspraken gedaan zonder eni ge argumentatie. Wie zegt dat schaalvergroting geld op brengt? Het is een onbewezen stelling. Inmiddels is wel dui delijk dat Liberaal Bestek aan alle kanten rammelt en dat de liefde van de VVD voor de vrijheid van onderwijs uiterst verdacht is". LÜTSEN KOOISTRA PRAAG De onderhandelingen tussen het Vaticaan en de Tsjechoslo waakse regering over de verhouding tussen kerk en staat zijn gisteren zonder duidelijke re sultaten beëindigd. De voorwaarden van de Tsjecho- slowaakse staat zouden onaanvaardbaar zijn voor het Vaticaan, zo melden kerkelijke waarnemers in Praag. De sfeer tijdens de gesprekken was bovendien voort durend „ijzig". Belangrijkste onderwerp van gesprek was de kwestie van de tien vacante bisschopszetels in het land. Benoemingen zijn tot nu toe uitgebleven omdat het regime alleen priesters van de staatsgetrouwe vereniging Pacem in Terris acceptabel vindt, terwijl het Vaticaan deze priestervereniging niet erkent. Tij dens de jongste onderhandelingen zou Praag aan deze eis heb ben vastgehouden. Het Vaticaan heeft er van zijn kant op ge wezen dat bisschoppen het vertrouwen van de gelovigen moeten genieten. In kerkelijke kringen in Tsjechoslowakije is verder bekend ge worden dat onder controle van de staat staande priestervereni ging Pacem in Terris fel gekant is tegen de petitie van kardi naal Tomasek die in het land rondgaat en waarin wordt aange drongen op een scheiding van kerk en staat alsmede herstel van de godsdienstvrijheid. Zo heeft de tijdelijke administrator van Jiet bisdom Roznava, Zoltan Belak, de priesters in zijn dio cees verboden gelovigen op te roepen tot ondertekening van de petitie. De administrator van het bisdom Kosice, Stefan Onder- ko, heeft er bij de regering op aangedrongen kardinaal Franti- sek Tomasek te „isoleren". Uit Bratislava komen inmiddels ook meldingen van politie-ac- ties tegen ondertekenaars van de petitie. Twee iongeren en een aantal vrouwen die na een kerkdienst zondag handtekeningen voor de petitie verzamelden, zijn gearresteerd. De reeds ver kregen lijsten met namen zijn in beslag genomen. In kerkelijke kringen is erop gewezen dat dergelijke acties in strijd zijn met wettelijke bepalingen rond het petitierecht. £eidóe Gouacli0 Reagans laatste jaar 111 HA/ leleg WlE de televisiebeelden heeft gezien van Ronald loon bij het uitspreken van de Amerikaanse „troonrede", <^ties of the Union, kon vaststellen dat de 77-jarige presidf^1' steeds zeer vitaal is. Hij is ook niet van plan het wat r"ri aan te doen tijdens zijn laatste jaar als president, rna^j m aangekondigd in de komende maanden nog wat succes e willen boeken. Het is onwaarschijnlijk dat hem datyerit belangrijke kwesties die hij aansneed zal lukken. dit imst De vraag of de Contra's in Nicaragua meer of mindere n dienen te krijgen zal in de VS een zeer omstreden lisch blijven. Dat geldt ook voor SDI, het defensieschil<fe l< ruimte. De weerstand daartegen zal, ook in het buitf in Reagans laatste jaar als president eerder toenem^ i verflauwen. OOK het astronomische begrotingstekort van de VeP^ Staten zal de Amerikaanse president in eigen land ejrwö buiten danig parten spelen en hem verhinderen de sur te boeken waarop hij bij zijn vertrek zo graag zou L.L terugzien. De armoede in de VS, een uitvloeisel van Pp* begrotingsaanpak, zal in een jaar ook niet ingrijpend v derd kunnen worden. el i TOEN Reagan in zijn State of the Union herinnerde ies akkoord dat hij met de Russische partijleider GorK^ heeft bereikt over de afschaffing van de kernrakette115^ de middellange afstand, bracht het Congres hem een |°°r neel applaus. Het ziet er naar uit dat dit akkoord otott belangrijkste wapenfeit zal zijn, wanneer de presideneelc een jaar plaats zal maken voor zijn opvolger. m z tjaj r c Opheffing pensioenbreukp Het ziet er naar uit dat het eindelijk toch zal gebeur^ pensioenbreuk gaat verdwijnen. Enkele tientallen jar& \e gepraat over dit onrecht voor mensen die bij het veraVD van baan een breuk in hun pensioenrechten opliepentel de nieuwe baas opnieuw moesten beginnen met het tv0< wen van rechten. Wie de moed had of de noodzaak oij! of drie keer van werk te veranderen, moest dat zeei betalen. Tallozen hebben langs die weg vele duizend^oi dens pensioen per jaar minder gekregen toen zij de rvet den volgemaakt. |eli< b A.LTIJD waren de premiebetalers het slachtoffer. [fv< werd de premie minder als ze van baan veranderden, Etai loren alleen maar rechten. De pensioenverzekerings^k ven streken het geld op en hebben er vele, vele mill, aan overgehouden. De pensioenbreuk is een maatschap kwaad geworden dat zeer nadelig heeft gewerkt op o wikkeling van onze economie. De onder anderen door ter Ruding van financiën in zijn Tante Truus-intervi^|i pleite mobiliteit van werknemers is er ernstig door I merd, waar ook bedrijven schade van hebben ondervj r als ze veelbelovende kandidaten niet konden aantrek' A GEDWONGEN door de overheid hebben bed rijf speil^" fondsen onlangs besloten de pensioenbreuk op te h Voor enkele miljoenen Nederlanders is dat een gevP^ opluchting. Voor vele andere miljoenen is het een bitttf°" varing dat zij niet meer zullen profiteren van deze vefcaa ring, die na veel touwtrekken zo laat tot stand komt. i ja Mogelijk regen. DE BILT (KNMI) Boven Denemarken handhaaft zich een depressie, terwijl een lage drukgebied boven de Golf van Biskaje zijn invloed langzaam over Frankrijk in onze rich ting uitbreidt. Vannacht zijn er nog opklaringen, waarbij de temperatuur tot circa 1 graad daalt. In' het binnenland kan het plaatselijk onder het vries punt komen. Hier en daar kunnen mistbanken ontstaan. Overdag neemt de bewolking van het zuiden uit toe. Vooral in de zuidelijke provincies kan daaruit later wat regen vallen. De temperatuur loopt in de middag tot ongeveer 5 graden op. De wind is zwak tot matig en draait naar zuidoostelijke richting. De komende dagen neemt de kans op sneeuw toe. Weersvooruitzichten voor de Europese landen geldig voor morgen en vrijdag: Zuid-Scandinavië: Vooral in Zweden af en toe sneeuw, in Noorwegen opklaringen, en overwegend droog. Middag- temperatuur van om het vries punt aan de Noorse kust tot circa min 5 graden in Zweden. Britse Eilanden: In het alge meen veel bewolking met in het noorden af en toe natte sneeuw, in het zuiden regen. Middagtemperatuur van 4 gra den in Schotland tot 8 graden zuid-Ierland. Benelux en noord-Duitsland: Veel bewolking en perioden met regen. Middagtempera tuur morgen 5 graden en vrij dag tot 8 graden. Midden- en zuid-DuPei Veel bewolking en pe?" met regen. Middagtet tuur ongeveer 8 graden. Frankrijk: Half tot zwa?c^ wolkt en perioden met£ei Middagtemperatuur van den in Bretagne tot 15 far aan de Riviera. Spanje en Portugal: Hi 1 zwaar bewolkt en nu él regen of buien. Middagfr ratuur van 13 graden $5 noordwestkust tot 18 aan de zuidoostkust. Tl Italië en Joegoslavische Morgen droog en zonnr rioden. Vrijdag wisselenc wolkt en enkele buien; 0 dagtemperatuur van 5 f0' in de Po-vlakte tot 14 f,s aan de Joegoslavische 1? r 17 graden aan de ItaL zuidkust. Griekse kust: Droog en den met zon. Middagteif tuur circa 17 graden. Alpengebied: Half tot f bewolkt en perioden nine gen, boven 2000 meter sir, Middagtemperatuur in i/' len van 8 graden in Zv land tot 4 graden rijk. Tl Brieven graag Kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Staten Generaal De feestelijke herdenking van het feit, dat op 20-1-1588 de Staten Generaal voor het eerst te 's-Gravenhage als hoge overheid bijeenkwamen vraagt een nadere toelichting. Historisch gezien moet men deze periode in twee hoofdde len splitsen: de periode van 1588 tot en met de Franse tijd en het tijdvak van 1813 tot he den. De eerste periode omvat in hoofdzaak de tijd van de re publiek der Zeven Verenigde Nederlanden, toen de Staten van elk der zeven gewesten afgevaardigden naar Den Haag stuurden om zaken van algemeen belang te bespreken en te regelen. Elk gewest bracht één stem uit. Men kan deze vergaderingen beter met „Algemene Staten" of Genera le Staten aanduiden dan met Staten Generaal. In de huidige provincies Noord-Brabant, Limburg en Zeeland zal men deze herdenking niet hebben gevierd, omdat deze gebieden toen werden aangeduid als Generaliteitslanden (Staats- Brabant, Staats-Limburg en Staats-Vlaanderen) en door de Generale Staten werden be stuurd als veroverd gebied. Na de oprichting in 1813 van het Koninkrijk der Nederlanden regelt de grondwet van 1814 de instelling van een Eerste en Tweede Kamer. Het heeft ech ter tot 1917 geduurd alvorens het algemeen kiesrecht voor mannen werd ingevoerd en tot 1919 vooraleer ook vrouwen kiesrecht kregen. Eerst de Franse tijd maakte een einde aan het bestaan van de Gene raliteitslanden waarbij deze gebieden staatsrechtelijk ge- lijkgsteld werden met het ove rige grondgebied van de Staat. Als Haags initiatief kan men voor deze herdenking begrip opbrengen, maar landelijk ge zien zou zo'n herdenking in het zuiden des lands onaange name herinneringen wakker hebben geroepen en tot uiting zijn gebracht. Dat is gelukkig niet gebeurd. Voedingsbodem (1) Voedingsbodem voor geloof verdwenen, noteert uw ver slaggever in een verslag over katechese op de middelbare school. Een voedingsbodem voor geloof aan leerlingen meegeven houdt toch op de al lereerste plaats in hen erop te wijzen wat goed en kwaad is. Bovendien zou een bewuste uitleg van de Twaalf Artike len van het Geloof geen kwaad kunnen. M.H. v.d. Horst-Van Vilsteren, DEN HAAG. Voedingsbodem (2) De katecheet J. Albers stelde in zijn visie op het middelbaar godsdienstonderwijs alles wel heel somber voor. Van pater dr. H.J. van Dijk lazen wij een heel wat moediger verhaal. Allereerst moet volgens hem de jeugd aan de leraar kunnen zien en voelen dat hij of zij wel degelijk gelooft. Hij schrijft dan onder meer: „Als U spreekt in Zijn naam, staat de Heer achter U, en sterkt U zodat U niets hoeft te vrezen. Menselijk gesproken is deze zending zwaar, want Gods woord is niet meer in tel. Men zegt dat wij in een andere tijd leven en dat wij alleen moeten letten op wat ons bindt, niet wat ons scheidt. Dat is ten dele waar, maar het leidde wel tot een bepaalde onverschilligheid tegenover de vraag wat wel en met geoorloofd is. Velen zien in het geloof alleen een bood schap van medemenselijkheid, maar vergeten dat ons geloof eisen stelt ten aanzien van de eerbied jegens Gods geboden, jegens het menselijk leven, on geboren of oud; dat de Heer onderlinge trouw verlangt van hen die het sacrament van het huwelijk ontvingen; dat men moedig voor zijn geloof moet uitkomen, dat men in de we reld rein en heilig moet leven. In deze tijd echter heeft men het licht onder de korenmaat geplaatst en wil men twee Heren dienen, God en het geld." H. Rutges, DEN HAAG. fig 9WC -20^/ f, Istanboel Las Palma: Beiroet

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2