Vlamingen hebben vitale
indruk van Nederlandse kerk
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
kerk
wereld
beroepingen
Kardinaal Sin wil nu
snel landhervormingen
Gereformeerde Kerken
beschuldigd van
onduidelijkheid over
homosexualiteit
w
Amerikaanse zuster Philip Marie hoort Jezus spreken
)>weer
fa
SoktócSowuvnt
WOENSDAG 20 IANUARI 1988 PAG
INFORMATIEBIJEENKOMSTEN OVER PAROCHIE-REGLEMENT
DELFT Het bisdom Rotterdam wil de komende maanden
informatiebijeenkomsten beleggen over het nieuwe reglement
voor parochiebesturen.
Vicaris-generaal J.G.M. Zuidgeest deelde dat gisteravond mee
op de Diocesane Patorale Raad. Het reglement, waarop veel
kritiek is, wordt met ingang van 1 juli 1988 van kracht.
Het is de bedoeling dat de informatiebijeenkomsten gehouden
worden in Rotterdam, Den Haag en Leiden. Juristen die bij de
opstelling van het reglement waren betrokken, zullen aanwe
zig zijn op de betreffende avonden.
Volgens mededelingen op de DPR betekent invoering van het
nieuwe reglement niet dat een parochievergadering niet langer
geleid mag worden door een leek. De pastoor, die de leiding en
de verantwoordelijkheid heeft in en voor de pastoraal, mag en
hoeft niet zwaarder worden belast dan tot nu toe het geval
was; als momenteel een parochievergadering geleid wordt door
een leek kan dat derhalve worden geformaliseerd, aldus de
persdienst van het bisdom.
In het nieuwe Reglement zal de pastoor er verder op worden
gewezen, dat zorgvuldig moet worden omgegaan met leken-
medewerkers.
Onze natuur ligt in de
beweging; volmaakte
rust is de dood.
Blaise Pascal
Baeten:
kloosters kerk
in het klein
HILVERSUM „Klooster
gemeenschappen moeten
proberen kerk in het klein te
zijn waar iedereen zich thuis
kan voelen en waar niemand
zich gedrukt hoeft te voelen
onder wetten of regels. Het is
nooit onze bedoeling geweest
een alternatieve kerk te vor
men of het legitieme gezag
van de bisschoppen te onder
graven".
Dat zei abt Ton Baeten van
de abdij van Berne in Hees-
wijk-Dinther in het KRO-ra-
dioprogramma Echo. Baeten
reageerde op de uitspraak
van paus Johannes Paulus II
vorige week dat de Neder
landse bisschoppen moeten
voorkomen dat de kloosterin
stellingen een alternatieve
kerk worden, „een toe
vluchtsoord voor wie moei
lijkheden ondervindt in het
aanvaarden van het legitie
me gezag van de bisschop
pen".
De paus leek daarbij te doe
len op Baeten, die kort na de
benoeming van hulpbisschop
J.G. ter Schure tot bisschop
van Den Bosch zijn abdij
openstelde als 'vrijplaats'
voor mensen met problemen
met deze benoeming.
Baeten is „erg geschrokken"
van het negatieve beeld dat
de paus van de Nederlandse
religieuzen heeft geschetst.
Hij meende dat dat een ge
volg is van informatie van
sommige bisschoppen, die
niet gelukkig zijn met de ont
wikkelingen bij de Neder
landse religieuzen en hun vi
sie dan bij de paus „depone
ren".
Baeten pleitte voor „open"
gesprekken tussen de bis
schoppen en de Nederlandse
religieuzen. ,,Wij moeten met
elkaar verder. We zijn tot el
kaar veroordeeld", aldus
Baeten. Hij wil onder meer
een gesprek tussen de reli
gieuzen en de vijf bisschop
pen die lid zijn van een reli
gieuze orde of congregatie
over de manier waarop dezen
hun religieus ideaal ervaren.
Nederlands Hervormde Kerk
Beroepen te Hasselt (deelgemeente
De Baak). H.J.C.M.Schouten te Ee
en Oostrum-Jouswier; te Steenwijk,
R.J.Perk te Nieuw-Buinen; te Am
sterdam (Thomaskoepel kerkge
meente), W.G.J.van der Sluys te
Amsterdam, die dit beroep heeft
aangenomen.
Gereformeerde Kerken vrijge
maakt
Beroepen te Bruchterveld, Lutten
en Roodeschool. drs.A.S.van der
Lugt kandidaat te Kampen.
Nederlands Gereformeerde Ker
ken
Christelijke Gereformeerde Ker
ken
Beroepen: te Zaamslag. J.Veenen-
daal te Barendrecht; te Leeuwar
den. A.Hilbers jr te Emmen. Aange
nomen naar Alblasserdam,
L.C.Buijs kandidaat te Apeldoorn.
BRUSSEL De BRT heeft
een programma gemaakt over
de godsdienstbeleving in Ne
derland dat niet anders kan
worden betiteld als keurig.
Programma-maker Erik
Pertz: „Wij hebben op de eer
ste plaats een cultureel-histo-
risch programma willen ma
ken. De Vlamingen zijn niet
goed erg goed op de hoogte
van de manier waarop de
protestantse kerk in elkaar
zit. We hebben de grote lijnen
willen trekken van uit het
verleden om zo het heden te
verklaren. Dat geldt ook voor
het katholicisme, dat een
sterk calvinistische inslag
heeft."
Bij de BRT valt ook de term:
wetenschappelijk. In de ter
minologie van onze zuiderbu
ren wil dat zeggen dat alle
feiten die in de documentaire
worden vermeld, niet op nat-
te-vinger-werk berusten,
maar degelijk zijn onderzocht.
Het wil per se niet zeggen dat
het programma saai is. Het is
onderhoudend en leerzaam,
omdat het Nederlandse katho
lieken nu eens op een begrij
pelijke manier uitlegt hoe de
twee voornaamste Nederland
se kerken, de Nederlands
Hervormde Kerk en de Gere
formeerde Kerken in Neder
land functioneren en wat zij
als de essentie zien van hun
geloofsbeleving: de dienst van
het woord. Pertz: „Met het
programma hebben we voor
oordelen willen doorbreken.
Hier in Vlaanderen hoor je
dat de Gereformeerde kerken
zwarte-kousenkerken zijn
Dat is niet waar. Slechts
hooguit tien procent kan tot
die categorie gerekend
worden." In tegenstelling tot
het programma van Zonne
veld zien we volle kerken,
vooral protestantse waar in de
prediking ingegaan wordt op
onderwerpen als de vrouw en
de rol van de erotiek.
Saamhorigheid
Protestanten kunnen nog
eens zien wat voor een enor
me ontwikkeling de Neder
landse katholieke kerk heeft
doorgemaakt, ook al is dat on
getwijfeld vaker aan de orde
gesteld. Het laat de oorspron
kelijke maar nu radicaal ver
dwenen saamhorigheid zien
van de Nederlandse katholie
ken, de verschuivingen in de
jaren zestig, de nadruk op
verantwoordelijkheid inzake
moraal door bisschop Bek
kers, beelden uit het Pastoraal
concilie over de schermutse
lingen over het verplichte ce
libaat met in de hoofdrollen
kardinaal Alfrink en kape
laan Simonis, de wijding van
de laatste door een geëmotio
neerde kardinaal Alfrink, en,
vrij summier, de huidige pola
risatie en impasse in de Ne
derlandse rk kerk.
De dominees Blei en Over-
eem, respectievelijk secreta
ris-generaal van de hervorm
de kerk en praeses van de sy
node van de gereformeerde
kerken, vertellen over de
werkwijze van hun werk. De
katholieken moeten het doen
met Huub Oosterhuis en een
voorstander van de Bossche
bisschop Ter Schure die een
grote inzamelingsactie hield
ter gelegenheid van diens wij
ding in 1985. Bisschoppen zijn
niet door de Vlaamse pro
gramma-makers geïnter
viewd. Wel is er een KRO-
fragment te zien uit een inter
view tussen bisschop Simonis
en pater Alfred van de Weijer
waarin de eerste de rol van
het ambt - beslissend onder
scheid met de protestantse
kerken - verdedigt. Eens te
meer blijkt dat de bisschop
pen duidelijk moeilijker bena
derbaar zijn.
Controversieel
Uit het feit dat het program
ma onderlaag en bovenlaag in
de religieuze gemeenschappen
laat zien volgt niet dat er geen
opmerkelijke, zo niet contro
versiële, zaken te noteren
zijn. Bijvoorbeeld de kerkge
meenschap in de Leidse Me-
renwijk waar protestanten en
katholieken samen avond
maal/eucharistie vieren. Om
dat de katholieke kinderen
daar te communie gaan, krij
gen protestantse kinderen ook
de hostie.
Het programma geeft kortom,
voorzover dat mogelijk is in
een tijdsbestek van ruim een
uur, een goed inzicht in de
nederlandse kerken. Het be
gin van het programma laat
de afbraak van een kerk zien
in Nederland. Is het allemaal
zo somber? Wie het hele pro
gramma gezien heeft, krijgt
een positieve en vitale indruk
van de Nederlandse kerken.
Het laat veel betrokkenheid
zien. Misschien is het te aar
dig, maar zo denken buiten
landers in ieder geval over
ons.
paul van velthoven
De BRT zendt het programma
God in Nederland uit op
maandag 25 januari om 21.15,
BRT I.
Pagina 3: BRT schort KRO-
programma ook op.
KEULEN De Fillipijnse
aartsbisschop van Manilla,
kardinaal Sin, zal met politi
ci, grondbezitters en econo
men besprekingen voeren
over noodzakelijke landher
vormingen in zijn land. Vol
gens Sin er is voldoende land
voorhanden en kan een eer
lijke verdeling daarvan ook
geen problemen opleveren.
De kardinaal zei dit in Keu
len, vlak voor terugkeer naar
zijn land. Hij zei optimistisch
te zijn over de toekomst van
de Fillipijnen, zeker na de
recente lokale verkiezingen.
Die zijn „voorzover ik weet
eerlijk en goed verlopen", zo
verklaarde Sin dinsdag in
Keulen tijdens een vraagge
sprek met verslaggevers.
Voorafgaande aan de verkie
zingen is weliswaar sprake
geweest van gewelddadighe
den, maar die zijn volgens de
kardinaal nog niet-te verge
lijken met het geweld ten tij
de van het Marcos-regime.
President Corazon Aquino
heeft het land weer terugge
bracht naar democratische
structuren, aldus Sin, die ook
verklaarde vertrouwen te
hebben in de door de rege
ring toegezegde landhervor
mingen.
Voor de ontwikkeling van de
Fillipijnen heeft het land
hulp nodig van de rijke lan
den, aldus Sin. Hij zei het te
betreuren dat de regerings-
vijandige rebellen in het land
financiële en materiële hulp
krijgen van Westeuropese
landen.
De Fillipijnse kerk heeft zich
na een „noodzakelijke inter
ventie tegen Marcos" weer
uit de politiek teruggetrok
ken, zo maakte Sin duidelijk.
Hij voegde er aan toe dat de
politiek eigenlijk - ook het
werkterrein van leken is.
Wel heeft de kerk volgens
hem het recht en de plicht
een standpunt in te nemen
als het gaat om morele vra
gen in de politiek, waarbij de
geestelijken zich overigens
moeten onthouden van een
duidelijk stellingname voor
een partij. Bisschoppen en
priesters moeten „profeten"
zijn die het onrecht aan de
kaak stellen en tegelijk „die
naar van de verzoening" zijn.
Kardinaal Sinn
LEUSDEN De Gereformeerde Kerken in Nederland laten
de homoseksuelen in de kou staan, doordat ze homoseksuali
teit goed- noch afkeuren. De gereformeerden hebben gekozen
voor een pastorale benadering zonder aan te geven of homo
seksualiteit volgens de bijbel wel of niet geoorloofd is.
Dat concludeert een studiecommissie van de Gereformeerde
Oecumenische Synode (GOS) in een rapport over de houding
van de Gereformeerde Kerken ten aanzien van homoseksua
liteit. Het rapport beschuldigt de gereformeerde kerken van
„ethisch agnosticisme".
De GOS, waarin ongeveer dertig gereformeerde kerken zijn
verenigd, riep in 1984 in Chicago de gereformeerde synode op
hun pastoraal advies over homoseksualiteit in te trekken. In
dit advies (1979) adviseert de gereformeerde synode de plaat
selijke gemeenten de homofiele naaste te aanvaarden en ho
mofiele gemeenteleden toe te laten tot het avondmaal en de
kerkelijke ambten.
Verscheidene kerken binnen de GOS, waaronder de Christe
lijke Gereformeerde Kerken in Nederland, hebben onoverko
melijke bezwaren tegen dit advies.
Volgens de woordvoerder van de Gereformeerde Kerken
heeft de studiecommissie van de GOS een uitsluitend theolo
gisch rapport geschreven, met als uitgangspunt een dogma
tisch systeem waarin geen plaats is voor een positieve kijk op
homoseksualiteit en waarin geen aandacht is voor resultaten
van het bijbelonderzoek dat tot een andere visie op homosek
sualiteit kan leiden.
Prof.dr. H.B. Weijland, adviseur van de synode, werkt op
verzoek van het moderamen aan een reactie op het studierap
port.
Sinie Strikwerda
Strikwerda
voorzitter
Theologie en
Maatschappij
AMSTERDAM Sinie
Strikwerda, die van 1983 tot
1986 voorzitter was van het
Komité Kruisraketten Nee, is
voorgedragen als voorzitter
van de Vereniging voor The
ologie en Maatschappij.
De VTM stelt zich ten doel
theologisch onderwijs en on
derzoek te bevorderen zodat
deze een practische bijdrage
leveren aan „maatschappelijk
bevrijding". Ze is ontstaan
door de samenvoeging van
diverse groeperingen en or
ganisaties die zich verzetten
tegen het officiële kerkelijke
beleid. Sinds 1984 verzorgt de
VTM een theologie-opleiding
aan de academie De Horst in
Driebergen: „de eerste in Ne
derland waarvan het beleid
niet wordt bepaald door de
kerkelijke top (bisschoppen
en synodes), maar door de
basis".
Als het VTM-congres ak
koord gaat, wordt Strikwerda
de opvolgster van Karl Derk-
sen. Strikwerda is lid van de
Nederlandse Hervormde
Kerk. Ze wasvoorzitter van
de Nederlandse Christen
Vrouwen Bond; de laatste ja
ren is ze in actief in feminis-
tisch-theologische kringen,
onder meer binnen de VTM.
Nog tien priesters
in Chinese
gevangenissen
SHANGHAI In China zit-
ten nog ongeveer tien pries
ters gevangen, omdat zij wei
geren met het Vaticaan te
breken. Dat heeft de vroege
re aartsbisschop van Shang
hai, Igantius Gong Pingmei
gezegd.
Gong (86) werd eerder deze
maand in al zijn burgerrech
ten hersteld, nadat hij dertig
jaar gevangen had gezeten
wegens zijn trouw aan de
kerk van Rome en zijn wei
gering toe te treden tot de
patriottische kerk in China.
Deze kerk erkent de paus
niet als hoofd van de kerk.
Gong deelde mee dat hij op
geen enkele wijze „berouw"
heeft getoond of zich bij de
patriottische kerk heeft aan
gesloten.
DEN HAAG Maar wat
moet nu de zoeker die
het Nieuwe Testament
met regelmaat raad
pleegt en Jezus toch niet
aanwezig voelt in de let
terlijke zin waarin zuster
Philip Marie Burle het
bedoelt?
Zuster Philip Marie: „Ge
bruik uw creativiteit en uw
verbeeldingskracht. Ver
plaats u naar de tijd dat Hij
op aarde was en zie uzelf in
Zijn directe omgeving. Lees
bijvoorbeeld Johannes hoofd
stuk 14, waar Jezus zijn leer
lingen toespreekt tijdens het
Laatste Avondmaal, en voel
ook uzelf aanzitten en naar
Hem luisteren. Hoor één van
de leerlingen, Filippus, aan
Jezus vragen: „Heer, toon
ons de Vader; dat is ons ge
noeg".
En hoor Jezus antwoorden,
tot Filippus, maar ook tot u:
„Ik ben al zo lang bij u en gij
kent Mij nog niet, Filippus?
Wie Mij ziet, ziet de Vader.
Hoe kunt ge dan zeggen:
Toon ons de Vader? Gelooft
ge niet dat Ik in de Vader
ben en de Vader in Mij is? De
woorden die Ik u zeg, spreek
Ik niet uit Mijzelf, maar het
is de Vader die, blijvend in
Mij, zijn werk verricht".
Zie uzelf mee aanzitten aan
het Laatste Avondmaal en
hoor hoe Jezus het woord tot
u richt. En reageer daarop.
Laat uw reactie bovenkomen
en schrijf die op. In de kant
lijn van uw bijbel of in een
schrift. Maar schrijf het op.
Treed met Jezus in commu
nicatie".
schroom overwinnen om persoonlijk te reageren op Gods Woord-
De Amerikaanse zuster Phi
lip Marie Burle, van de
rooms-katholieke Congrega
tie van het Allerheiligste
Bloed (C.PP.S.), is een echte
missie-zuster. Verbonden aan
de kloostergemeenschap St.
Agatha in de stad St. Louis
(Missouri), reist ze het groot
ste deel van het jaar de ge
reld rond om mensen te hel
pen in hun spirituele groei.
Waarbij ze zich bevlogen
weet door de Heilige Geest,
die haar de kracht geeft Je
zus' getuige te zijn „in Jeru
zalem, in geheel Judea en Sa
maria en tot het uiteinde der
aarde" (Handelingen 1-8).
Sinds gisteren verblijft zuster
Philip Marie in Nederland en
vanavond is ze te horen in
Wateringen. Op uitnodiging
van de („charismatische")
Stichting „Bouwen aan de
Nieuwe Aarde" die, net als
de Amerikaanse zuster, ge
loofsvernieuwing door de
Heilige Geest voorstaat. Wat
geen gering ideaal is in een
cultuur die het geloof heeft
ingeruild voor de scepsis.
„Terug in de tijd?", hoort
men de opinie-leiders im
mers hoofdschuddend grinni
ken. „Bij Jezus aan tafel?
Apekool!"
Maar zuster Philip Marie
wijst er op dat in de afgelo
pen 2000 jaar tallozen via de
Schrift tot een mystieke inti
miteit met de man van Naza
reth zijn gekomen. En niet
altijd de domste luitjes. Au-
FOTO: MILAN KONVALINKA
gustinus, Franciscus, Ignatius
van Loyola allemaal ape
kool? Die thans definitief is
geweken voor de sceptische
levenshouding en haar alom
zichtbare zegeningen?
Samen met zuster Sharon
Ann Plankenhorn, eveneens
van de Congregatie van het
Allerheiligste Bloed, heeft
zuster Philip Marie een spiri
tuele vormingscursus samen
gesteld die in acht stappen
een vernieuwende kennisma
king beoogt met de katholie
ke traditie. Waarbij hoofd èn
hart van de deelnemers
worden gemobiliseerd, en de
weg wordt gebaand naar een
niet aflatende, vertrouwelij
ke, omgang met de Zoon van
God.
„Tijd en ruimte hoeven ons
van Jezus niet te scheiden",
zo citeert zuster Philip Marie
de heilige Paulus. „Wij kun
nen met Hem leven zoals de
apostelen dat deden. Hij kan
in ons leven zijn bij alles wat
we doen en op alle momen
ten van de dag. En als we
Hem toelaten ontstaat er lief
de, vrede. Een sfeer van ver
gevingsgezindheid ook, en
van eerbied. Het leven wordt
doortrokken van een geur
van eerbied".
Volgens de zuster wijst de
praktijk uit dat die eerbied
en vergevingsgezindheid he
lend werken op zowel geest
als lichaam. Overal ter we
reld maakt zij het mee dat
mensen die hun religieuze
oriëntatie verdiepen, van
kleine en grote lichamelijke
gebreken afkomen. Vorig
jaar nog in Den Haag leidde
ze een vormingscursus waar
bij een mevrouw plotseling
genezen bleek van een ern
stige hartkwaal.
„Vaak is het wrok die de
ziekte veroorzaakt", aldus
Philip Marie. „Het vinden
van innerlijke vrede neemt
de wrok weg en het lichaam
kan zich herstellen".
Luisteren naar Gods Woord
zoals dat door de Schrift tot
ons komt, en dan de schroom
overwinnen om persoonlijk
te reageren dat is de kern
van het spirituele advies van
Philip Marie. „Lees de bijbel.
Onderstreep wat u in het bij
zonder aanspreekt. En schrijf
uw reactie op, bij wijze van
liefdesbrief aan God. Doe dat
minstens 20 minuten per dag
en langzaam maar zeker zult
u dichter bij Hem komen. De
woorden zullen een reali
teitsgehalte krijgen dat niet
langer metaforisch is, maar
dat ook niet kan worden om
schreven als een „letterlijke"
realiteit. Het is de realiteit
van het geloof".
Krulletjes
Zelf wijdt zuster Philip Marie
klein van stuk, met grote
donkere ogen en honderd
zwarte krulletjes op het
hoofd twee uur per dag
aan deze contemplatie. In
haar eigen vuistdikke bijbel
zijn inmiddels alle woorden
onderstreept. En zijn de mar
ges zozeer volgeschreven dat
ze steeds kleinere lettertje
moet gebruiken om er nog
een liefdeskrabbel aan toe te
kunnen voegen. In aanmer
king genomen dat ze op haar
twintigste is ingetreden bij de
Congregatie van het Aller
heiligste Bloed en nu ruim
een halve eeuw oud is, kan
dat ook geen verwondering
wekken.
Wie de Amerikaanse zuster
wil ontmoeten kan nu nog
besluiten om vanavond,
woensdagavond, naar de St.
Jozefkerk aan de dr. Schaep-
manstraat 12 in Wateringen
te gaan, waar zij vanaf 20.15
uur een samenkomst leidt.
De vormingscursus die zij ko
mend weekeinde in Helmond
geeft is al volgeboekt en
daarna keert zij terug naar
haar klooster in St. Louis.
Inlichtingen over gebeds
groepen die gebruik maken
van het cursusboek „U zuil
kracht ontvangen", van de
hand van zuster Philip Marie
Burle en zuster Sharon Ann
Plankenhorn, kunnen
worden ingewonnen bij Jan
Bentvelsen tel. 015 - 121063.
WILLEM SCHEER
Tweemaal nadenken
O
3SEI
Lpro)
Suggesties voor een tijdelijke oplossing van hebtte 1
eens tijdelijke cellentekort worden onveranderlijk {jlvoe
door kritiek die van de plannen geen spaan heel laataren
niet verwonderlijk, want ook de plannenmakers zijn
wust van bezwaren die onvermijdelijk aan elke nooï wi
sing kleven. Het is steeds opnieuw een kiezen tussetfvoe
kwaden. |God
famn
MINISTER Korthals Altes van justitie zal deze weeljfozfri
brief aan de Tweede Kamer de laatste stand van zaljaat.
ven aangaande voorstellen, die in de afgelopen maan;
zijn departement zijn uitgebroed. Deze zijn met deskü;
en mensen uit de praktijk, zoals vertegenwoordigers"
gevangenbewaarders, besproken en vervolgens deels (jt"
gelegd. Het nieuwste plan is om verdachten van bepaajjH
lieten in plaats van hen in voorlopige hechtenis
men de mogelijkheid te bieden tegen betaling y
borgsom op vrije voeten te blijven.
De minister leverde gisteren gemakshalve de bezw^
meteen bij: in de VS is dat een doodnormale zaak, rk m
ons land zal men al gauw tegenwerpen dat op die maf)
leen iemand met veel geld zich vrij kan kopen. In zijr 4
meenheid is dat natuurlijk waar, maar bij de bepaling
hoogte van de borgsom kan rekening worden gehoudi
de financiële mogelijkheden van de verdachte. Maai
zien daarvan: door het cellentekort is het enige altern^
betrokkene de straat op te sturen. Dat geldt ook voor e
der plan van minister Korthals Altes van justitie om I
brek aan capaciteit van de Nederlandse strafinrichting
delijk te ondervangen: twee gedetineerden in één cel]
brengen.
HET cellentekort is een probleem van voorbijgaandi^B
want binnen afzienbare tijd zal door uitbreiding van b(k^
de complexen en nieuwbouw voldoende gevangenis^
aanwezig zijn om te voorkomen dat men, zoals onlangBL
beurd, potentiële tuchthuisklanten in arren moede ma^H
huis stuurt. Dat is overigens niet aan orde van de dHH
gaat om incidenten. Niettemin hebben deze begrijpelijk^
voor zoveel publieke verontwaardiging en daarna vc
veel politieke druk gezorgd, dat Korthals Altes sir"1*
noodverband moet leggen. 'n
stee
Er wordt ook gedacht aan de mogelijkheid politiecelf^
durende langere tijd als onderkomen voor verdacht c
voorlopige hechtenis te gebruiken. De ambtenarenceL^
waarin de gevangenbewaarders zijn vertegenwoordig^
den daar geen bezwaar tegen hebben. De Rotterdamsein
commissaris Blaauw heeft het voorstel evenwel afge|,ns
Die politiecellen hebben een andere functie, en noch (|re(
tie noch het aanwezige personeel is voor gevangenlnje
berekend. In politiecellen, zo is onlangs in Den Haagf^g
ken, gebeuren nu al meer dan genoeg ongelukken.
Officieel is de mogelijkheid van twee gevangefetei
één cel nog in studie, maar in politiek Den Haag tekeing
reeds een parlementaire meerderheid (CDA en VVD) jede
de tweemanscel. De gedetineerden zijn momenteel OTijg
algemeen niet ontevreden over hun omstandighedjkh
bleek kort geleden uit het mislukte gevangenenprotën
tweemanscel zien zij echter volstrekt niet zitten. Wïb
De verleiding is groot om daar minder op te letten, peYk
zien gevangenen uiteindelijk niet voor hun genoegen Fon
inwoning van de staat hebben gekregen. Maar gevaife v
hebben ook rechten en we mogen zeker niet te snel fn-
manitaire traditie van ons gevangeniswezen overboof0n
ten. Dat zou het geval zijn als een eventuele tweeraeW(
niet echt een tijdelijk verschijnsel zou blijven, waarr^aa*
In de broeierige sfeer van de gevangenis kunnen snjn^
sporingen plaatsvinden. Geweld, intimidatie, verkrajen
en chantage zijn er geen onbekende begrippen. Een beLor(
categorie gevangenen pleit uit lijfsbehoud voor de inri!
van „drugsvrije" compartimenten in de bajes. Ged\^et
inlevering van het laatste restje privacy aan een opgn D
gen celgenoot, kan voor een aantal gedetineerden eWn
gevolgen hebben.
EEN ander bezwaar is ingebracht door de gevangenWhili
ders. De cipiers wensen niet bij het betreden van een dera
manent in een twee-tegen-een situatie te belanden. D[ltel
hen nauwelijks kwalijk te nemen. Ook cipiers hebbeiLr{
ogen in het achterhoofd. Overvolle gevangenissen leiqjen
grotere spanningen bij gedetineerden en bewakers en jele
deproblemen en veiligheidsrisico's, zo menen de amjiak
renbonden. Daar valt weinig tegenin te brengen. i_
Het enige antwoord is een forse uitbreiding van het j jy
neelsbestand. Die zit er in elk geval al aan te komen ni
oog op de voorgenomen uitbreiding van het totale aantj.trj
len met ongeveer 1500. De invoering op dit moment V
tweemanscel zou "echter de opleiding en de geleidelijjER;
schakeling van zoveel nieuwe collega's tegelijk ondeïmi
grote druk zetten. Bedrijfsongevallen zijn dan niet uijk c
ten. En in een gevangenis lopen bedrijfsongevallen siP^
de hand. Al met al zijn er voldoende argumenten onLir
dan tweemaal na te denken, alvorens de tweemanscel
geïntroduceerd. [aat
T
Buien
DE BILT (KNMI) Een die
pe depressie, die vandaag ten
noorden van Schotland lag, is
langzaam naar het noorden
verder getrokken. Een rand-
storing ervan bevindt zich bo
ven de Noordzee en beheerst
morgen het weer in ons land.
Het is dan wisselend bewolkt.
Nu en dan valt er een bui. Mo
gelijk komt daarbij hagel of
natte sneeuw voor, terwijl ook
onweer niet is uitgesloten. De
temperatuur daalt vannacht
tot ongeveer drie graden, 's
middags wordt het circa vijf
graden. De wind is matig, aan
de kust krachtig uit overwe
gend zuidwestelijke richting.
Het wordt de komende dagen
geleidelijk kouder met 's
nachts lichte vorst.
Spanje en PortugalVooral in het
noorden af en toe regen, elders nu en
dan zon. Middagtemperatuur van 12
graden aan de Atlantische kust tot 18
graden aan de zuidoost-kust.
ORG? v'
Miaek
5 3 i"
WEERRAPPORT HEDEN MORGI1,
Weer
Amsterdam zw.bew
De Bilt zw.bew
Eelde zw.bew. 6 S| "Sl
Eindhoven zw bew. 10 5jrdt
Den Helder zw.bew. 8 "6nb.
Rotterdam zw.bew. 10 8"KD
Twente zw.bew. 9 6rdo'
Vlissingen regen 10 7fon
Zd. Limburg zw.bew. 12 ffQn(
Aberdeen onbew. 8 2"—-
Barcelona
Klagenfurt
Kopenhagen
w.bew
jfit
-r—
d!
tl
sb