„Eindelijk een echte vrouw" Fatal Attraction Jvoor Amerikanen 'n waarschuwing tegen AIDS na ie ZATERDAG 16 JANUARI 1988 ^AMSTERDAM - De vrouwelijke 3 met wie ik „Fatal Attrac- zie. is bijna verontwaardigd: kan die Michael Douglas nou Vzo'n mooie echtgenote bedriegen linet zó'n feeks?". De „mooie echt- Igenote" is in Amsterdam: Anne Ar cher. een inderdaad poesmooie ac trice die zichzelf en haar weelderige haardos aangenaam drapeert. Voor de fotograaf Ze lacht als ik haar die reactie voorhoud. L Dat is typisch voor het succes w film", zegt ze. ..De film „pushes maar buttons" zoals wij in Amerika eken. j-jet raakt je. Of je nu getrouwd bent of ill de niet. Iedereen aie uit de bioscoop komt, Het loopt te argumenteren. Minnaars houden tijd oop op Anne Archer: Een succes als met deze film maak je maar één keer in je leven FOTO: GER DIJKSTRA de boel voor gezien, of maken het juist weer goed. Mannen krijgen ruzie met hun vrouwen. Iedereen bespreekt de voors en de tegens. De film is een heet hangij zer geworden Zelf is ze door „Fatal Attraction" opeens van niets iets geworden. „Als je in zo'n film speelt, gaan alle deuren opeens voor je open. Het verandert ie carrière volko men. Je wordt opeens door miljoenen ge zien. Ik heb de film nog niet tussen net normale bioscooppubliek kunnen bekij ken, maar iedereen vertelt me dal de mensen werkelijk gek van opwinding worden. „Fatal Attraction" is natuurlijk op een interessant moment ontstaan. Na tuurlijk wordt alles in het extreme ge bracht. De vrouw die Glenn Close speelt is echt gek. Maar in wezen gaat de film over huwelijkstrouw. En een film daar over zou in de jaren zeventig moeilijk te verteren geweest zijn. Nu is het opeens een geldig onderwerp geworden. Met aids als stok achter de deur. „Fatal Attrac tion" heeft allerlei discussies losgemaakt. Over hoe een huwelijk in stand te hou den, over echtelijke trouw, over het ge brek aan mannelijke partners voor vrou wen in de dertig, ga maar door". Invoelbaar echt echte vrouw en echtgenote Kan spelen. Niet de vervelende huisvrouw van wie een man maar al te graag wegloopt, zoals dat nogal eens in film te zien is geweest. Beth, mijn rol, is een aantrekkelijke vrouw, die een goed huwelijk heeft. En die geschokt is als ze hoort dat haar man haar bedrogen heeft. Ze wil het liefste weg. Maar in de moeilijkheden groeit ze. En aan het eind van de film is ze werke lijk sterk, een echte overleefster. De film weerspiegelt meer dan iets anders de rea liteit. Het zijn niet alleen vervelende of lelijke vrouwen die mannen hebben die vreemd gaan. Het komt juist in normale situaties als in deze film voor. In gelukki ge huwelijken. Bij mannen die hun vrouw verder voor geen goud zouden wil len missen. Dat maakt deze film zo in voelbaar echt". dat FILMENORM KASSUCCES f hart d telde AMSTERDAM - Alleen in Ameri- ka had de film, na een dikke hon- in jderd dagen draaiemin de biosco <8 pen' a' 1-5 miljoen dollar opge- gen bracht. Acht weken nadat de film o nog uit was sjokte Time Magazine nog r eens verbouwereerd achter de fei ten aan met een coverstory. Psychi aters praten erover, bladen schrij ven erover, mannen zien de film als een waarschuwing, feministes Glenn Close, de mania kale vriendin van Mi chael Douglas FOTO: PR ,Ik ben een paar keer in een volle bio scoop gaan kijken. Tegen de tijd dat de ontknoping komt, verandert de bioscoop in een pandemonium van geluid. Bios coopeigenaren kunnen vanuit hun kan- tpor exact zeggen welke scènes er bezig zijn. Er wordt naar het doek ge schreeuwd, verontwaardiging, waarschu wingen voor de hoofdpersoon. Dit heb ik nog nooit meegemaakt". „Fatal At traction" draait inmiddels een paar da gen in Nederland. Of de film hier zulke klassieke volkstheaterreacties zal oproe pen lijkt de vraag. Maar een fenomeen is het wel. Waarom dat krankzinnige succes van „Fatal Attraction"? Is de film werkelijk zo ontzettend goed? Of is het simpel en alleen een goede thriller die met de juis te ingrediënten exact op het juiste mo ment de bioscoop is komen binnenval len? Zonder maar iets af te doen aan het cinematografische verteltalent van Adri an Lyne, ben je geneigd aan het laatste te denken. Het verhaal van een man die redelijk gelukkig getrouwd is. Een jurist bij een advocatenfirma, in de veertig, een aantrekkelijke vrouw die met alles kan meedoen. Maar toch valt hij op een weekend-alleen voor de avances van een vrouw-alleen. Niet eens de mooiste ter wereld. Een noodlottige dame met een Medusa-kapsel en een hoop moderne verleiding in haar glimlach. Pure seks. Een „one night stand" noemen de Ame rikanen dat. Normaal zou de man weer schielijk naar huis zijn gegaan. Maar die vrouw is weg van hem. Dreigt zelfmoord te plegen als hij verdwijnt. De man blijft een nachtje extra en verdwijnt alsnog naar huis om klaar te zitten wanneer zijn echtgenote terug komt. Met een schuldgevoel, waarom niet. Maar dat schuldgevoel is niet genoeg. De vriendin van die ene nacht duikt weer op. Blijft opduiken. Belt zijn kantoor, schrijft brie ven, dringt bij zijn vrouw binnen onder het mom hun huis te willen kopen, ver volgt de familie. Met een psychotische vasthoudendheid wil ze die man terug. Ze zegt dat ze zwanger is. Waar? Niet waar? Ze claimt rechten op hem. En ze verandert van de tijdelijke Eros in zijn leven tot een Levensgrote Wraakgodin. Ze bedreigt de familie die inmiddels ver huisd is. Ze ontvoert het dochtertje van het gezin een dag lang. Ze smoort het lievelingskonijn van het kind in de braadpan. Ze bedreigt het leven van de echtgenote. Ze wordt een Helleveeg, een Monster, een Maniak. De man heeft in middels moeten opbiechten wat er aan de hand is. De echtgenote is er kapot van. Maar neemt toch de plaats naast haar echtgenoot weer in. Het gezin wordt berdreigd, het gezin zal zich te weer moeten stellen. De American Fa mily moet gered worden van het Buiten echtelijke Kwaad. Symbool aids De „hineininterpretierders" konden hun gang gaan. Glenn Close speelt de mania kale vriendin die haar pond vlees komt opeisen. De verpersoonlijking van het gevaar van onze tijd, schreven de com mentatoren. Zij is het symbool voor aids. De Levende Straf die er op Over spel staat. De waarschuwing aan Ameri kaanse mannen en vrouwen de rijen te sluiten. Aan mannen om in te zien dat de doodstraf kan staan op een seksueel uitstapje. „Fatal Attraction" werd van een wat uit de hand gelopen thriller opeens het Teken aan de wand van de Tijd. Een parabel van het seksuele schuldgevoel. Adrian Lyne ontkent dat hij bij het ma ken van zijn film ook maar een gedachte aan dat alles heeft gehad. „Ik ben een filmmaker zonder politieke of morele bedoelingen. Ik ben mijn carrière in Amerika begonnen met „Flashdance". Die film wilde ik eerst niet maken, heb hem geweigerd, maar hij werd me later een tweede maal aangeboden. Ik had geen andere aanbiedingen, dus ik heb ja gezegd. Ik -heb van die film, zeker aan het slot. iets proberen te maken in de geest van de Busby-Berkeleyfilms van de jaren dertig. Daarna kwam „9 1/2 weeks" over een sado-masochistische verhouding. De sterkste scènes zijn uit die film verdwenen. Hier in Europa ging het nog, maar in Amerika is de enige scène waar je daar iets van ziet ook uit de film gehaald. En die ging toen ner gens meer over. Toen kwam „Fatal At traction". Voor mij gewoon een opwin dend verhaal over een man wiens leven een nachtmerrie wordt. Een spannende griezelfilm. Door mij zonder enige mo ralistische oogmerken gemaakt. Ik denk dat de film zo is aangeslagen omdat het publiek zich zo kan identificeren met al ledrie de karakters, de man, de vrouw én de minnares. Iedereen heeft wel eens zo iets meegemaakt. Persoonlijk, of in zijn omgeving. Wie heeft niet ooit eens mid den in de nacht geprobeerd een vroegere geliefde te bellen. Of een ommetje langs de straat gemaakt waar hij of zij woont? En de dingen die het dichtst bij huis ge beuren zijn toch het meest beangsti gend". V ampier Het blijft een zwakke verklaring voor de enorme „impact" van de film in de Ver- Anne Archer is nu al maanden op toer- nee voor de publiciteit rond „Fatal At traction". „Een fenomeen", zegt ze. „Eerst kregen we de gebruikelijke ronden door Amerika, naar plaatsen waar de film draaide. Maar toen kwam dat enor me succes en de hele pers dook opnieuw op de film. En we konden wéér beginnen met televisie doen, interviews geven. Echt ongelooflijk. Zoiets maak je maar één keer in je leven mee. Dat is uniek. Ik zit er ook niet mee dat volgende rollen min der opvallend zullen zijn. Ik heb er lang genoeg over gedaan om eindelijk deze rol te krijgen Ze schuift een groot deel van het succes terug naar Michael Douglas („een fantastische acteur die echt wil dat jij óók goed uit de verf komt") en regis- seur Adrian Lyne: „Ik geloof dat Britse regisseurs meer gevoel hebben voor rela ties, voor man-vrouwverhoudingen. Alan Parker met Shoot the moon"; John Boorman met Hope and Glory". Ameri kaanse regisseurs zijn de laatste tijd al leen maar geïnteresseerd in „space ships". BERT JAN SM A Regisseur Adrian Lyne: van reclamespo tjes voor Amstelbier tot horrorfilms. FOTO: GER DIJKSTRA enigde Staten. Een psychiater uit Man hattan tegen co-producente Sherrey Lan sing: „Ik weet dat de film een hit is, want vijf van mijn zeven patiënten zijn er al over begonnen". Een filmprofessor aan de universiteit van Zuidelijk Cali- forniê: „Het is niet de seksuele onder drukking die dit keer de psychose ver oorzaakt. Het is de seksuele bevrijding. De vrouwelijke seksualiteit is in deze film voor mannen een bedreiging. In deze film hebben vrouwen de macht, po sitief zowel als negatief. Alex, de minna res, is de vampier die de kracht van de man wegzuigt". Actrice Glenn Close, die de wrekende minnares speelt: „De film bewijst dat de man-vrouwverhouding in dit land nogal kwetsbaar is. Heel veel vrouwen voelen zich door mannen ge bruikt. Ze investeren een hoop in hun relatie, geven hun mannen een emotio nele voedingsbodem, steun in hun car rière, maar ze krijgen voor hun eigen carrières en hun eigen emotionele leven niet dezelfde steun terug". En regisseur John Carpenter, die als maker van „Hal loween" en een hoop andere horrorfilms iets over het onderwerp kan zeggen, stelt: „De sterkste menselijke emotie is angst. Dat is de essentie voor elke goede thriller. Je moet heel even geloven dat de Boze Boeman echt beslaat". Geen zichzelf respecterende Amerikaan heeft het inmiddels nagelaten uitspraken te doen over „Fatal Attraction". Maar nau welijks iemand beseft dat ditzelfde ver haal, een tikkeltje anders, al door Clint Eastwood is verfilmd in „Play Misty for Me". Dat het inderdaad gewoon een op niveau gemaakte thriller is die een grie zelfilm wordt. Met een slot - een twee maal uit het badwater opduikende moordenares met mes - dat zo uit Clouzots „Les diaboliques" komt. „Na tuurlijk ben ik me daarvan bewust", zegt regisseur Adrian Lyne. „Hoe zou een filmmaker die scène niet kunnen ken nen?". Cockney-engels „Fatal Attraction" is de eerste film waar over Lyne tevreden is. „Ik heb me dit keer niét zo gefixeerd op het visuele as pect. Ik heb geprobeerd die familiesitua tie zo herkenbaar, normaal en sympa thiek mogelijk te maken. Daarvoor ben ik ook bij m'n eigen gezin te rade ge gaan", zegt hij in een herkenbare variant op het Cockney-Engels. Lyne (46) begon zijn carrière in'de postkamner van recla me-gigant J. Walter Thompson. Hij werkte zichzelf zonder enige scholing op tot regisseur. Hij kreeg zijn eerste kans een eigen reclamefilmpje te maken van zijn toenmalige collega in de reclame, Alan Parker, inmiddels ook al een ge vierd regisseur in Hollywood. Lyne: „Een jaar of twaalf geleden reisde ik ge regeld naar Amsterdam. Om hier film pjes te maken voor koffie en Amstelbier. Inmiddels woon ik in de Verenigde Sta ten. Ik was blij dat ik mezelf los kon ma ken uit die Engelse klassenmaatschappij. Maar Europa trekt toch nog aan me. Ik voel het weer wanneer ik hier ben. Ik heb dan ook al een huisje gekocht in Zuid-Frankrijk". Opvallend genoeg is hijzelf het sterkst geïnteresseerd in Fran se films. „Le Bonheur", Agnes Varda. Voor de hoofdrol in „Fatal Attraction" dacht hij zelf in de eerste plaats aan Isa- belle Adjani, omdat hij net „L'été meurtrier" gezien had. Dan zit hij toch in het verkeerde land? „Ik hou zelf in derdaad van kleinere films. Maar ik pro beer me zo min mogelijk van Holly wood aan te trekken". Toch sneuvelde het oorspronkelijke einde van „Fatal At traction". Omdat de film - volgens Hol lywoodmethodes - in „sneakpreviews" vooraf aan een publiek werd vertoond dat dat einde niet zag zitten. Lyne: „In dat einde pleegde Alex, de minnares, zelfmoord. Met een mes waarop de vin gerafdrukken van de echtgenoot staan. Zodat die de schuld zal krijgen. We heb ben dat niet veranderd omdat het nieu we einde commerciëler was, maar omdat het eerste einde dramatisch niet werkte. Het was als een voorspel van twee uur zonder orgasme". In de Amerikaanse vakpers werd al gesuggereerd dat de film wel eens met dat oude zelfmoord-einde in Japan zou kunnen gaan rouleren. Omdat daar een andere moraal heerst, en omdat zelfmoord daar in de cultuur een andere plaats inneemt. Adrian Lyne heeft inmiddels op zijn on dervragers uitgetest hoe de verwach tingspatronen in Nederland liggen voor zijn film. En zegt: „Ik maak films in de hoop dat die gezien gaan worden. Het is toch het meest fantastische gevoel dat er bestaat voor een filmmaker als hij weet dat mensen zelfs tegen de muur in een volle bioscoop willen gaan leunen om je film maar te kunnen bekijken. Vandaar dat zo'n verandering van een slot alleen maar logisch is als de film daarmee beter werkt bij het publiek. Ik maak geen films voor mezelf. Dan kon ik net zo goed „home movies" gaan draaien". BERT JANSMA Ceidóc Souxcmt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 23