Amerika marcheert goedgelovig
het „nieuwe tijdperk" in
Bidden is meer dan een ritueel"
CcidóeGomac
ih
GEESTELITK LEVEN/OPINIE
kerk
wereld
Verleden
Lpli
weer
Overwegend
droog
QeidóaQowuvnt
ZATERDAG 16 JANUARI 1988 PA!
u
Raad van Kerken: nodig ANC-delegatie uit
AMERSFOORT De Nederlandse regering moet een delega
tie van het Afrikaans Nationaal Congres (ANC) onder leiding
van president Oliver Tambo uitnodigen voor een bezoek aan
ons land. Dit schrijft de Raad van Kerken in Nederland naar
aanleiding van een conferentie vorig jaar mei in Lusaka, waar
aan kerkelijke vertegenwoordigers en delegaties van de bevrij
dingsbewegingen ANC, PAC en SWAPO hebben deelgenomen.
In de slotverklaring werd uitgesproken „dat het Zuidafrikaan-
se regime en zijn koloniale overheersing van Namibië onwettig
zijn en dat de volken van Zuid-Afrika en Namibië de bevrij
dingsbewegingen van hun landen hebben aangewezen als au
thentieke middelen om uitdrukking te geven aan hun verlan
gen naar zelfbeschikking".
Pinksterwereldcongres in 1989 in Singapore
DEN HAAG De wereldconferentie van Pinksterkerken
houdt op 27 oktober 1989 in Singapore haar vijftiende 'Pink-
sterwereldcongres'. Er worden ongeveer 10.000 deelnemers uit
ruim tachtig landen verwacht.
Volgens de „World Pentecost", het tijdschrijft van de conferen
tie, vormen de pinksterkerken op het moment het grootste
protestantse kerkgenootschap ter wereld. Het blad baseert die
conclusie op cijfers uit een onderzoek van prof. dr. P. Wagner
van Fuller Theological Seminary in de Verenigde Staten. Met
in totaal 130 miljoen aanhangers is de Pinkstergemeenschap de
snelst groeiende kerk, zo meent Wagner. Alleen al in China
zijn er volgens hem ruim veertig miljoen pinksterchristenen.
We zullen weigeren te
zeggen wat we niet
denken.
door Marinus van der Berg
Als je in Amsterdam in de
tram zit, kan het je overkomen
dat plotseling de deuren
opengaan en er door alle deu
ren tegelijk iemand naar bin-
nenspringt. Je schrikt en
denkt: „een overval". Het is
geen overval maar controle
van het vervoerbewijs. Zo pro
beert men het zwart-rijden
aan te pakken. Maar wat blijkt
nu, zo melden kranten ons,
die kaartjescontroleurs zijn
zelf ook geen brave hendrik
ken en trusen - er zijn ook
vrouwen bij. Twintig zijn er
ontslagen, omdat ze 'n straf
blad hebben. Ze hebben geen
schoon verleden en komen
voor in de annalen van de po
litie. Nu voel ik er weinig voor
om lichtzinnig te doen over
kleine en grote criminaliteit.
Vooral de kleine criminaliteit
tast de dagelijkse leefsfeer
aan. Het is een meer dan lasti
ge ervaring als er in je huis is
ingebroken. Ouderen kunnen
straatvrees krijgen als ze van
hun handtasje zijn beroofd. Er
is nog altijd meer hulp voor
misdadigers dan voor hun
slachtoffers en dat kunnen
sommige mensen maar moei
lijk verwerken. Ik heb ook het
land aan sussende opmerkin
gen zoals: „iedereen zit wel
eens fout". Soms krijg je de
indruk dat je minstens één
keer de moed moet hebben
gehad om iets mee te nemen
uit een winkel. Je hebt dan
ook jouw bravourverhaal en
telt mee. Dat er een groeiende
kloof is tussen mensen die
„hebben" en mensen die met
„steeds minder" rond moeten
zien te komen, is een proble
matiek die via de weg van de
politiek in het streven naar
meer gerechtigheid aan de
orde moet komen. Slogans als
„bezit is diefstal" zijn wel
goed te verstaan, maar kun
nen ook misbruikt worden. Nu
weet ik niet of diefstal op het
strafblad stond van de ontsla
gen controleurs. Het kunnen
ook andere geweldsdelicten
zijn. Krantenberichten geven
onvoldoende informatie om de
gehele zaak te kunnen beoor
delen. Toch riep het bij mij 'n
vraag van algemenere aard
op. Zoals duidelijk zal zijn,
ben ik ervoor om „fout fout"
te noemen. Het blijkt dat men
sen die zich over iets schuldig
voelen er niets aan hebben als
anderen alsmaar zeggen dat
het niet zo erg is, dat het wel
meevalt. Als iets als fout
wordt erkend, door jezelf en
door anderen, dan kan er ook
iets anders gebeuren, name
lijk vergeving. Vergeving is
ook geen lichtzinnig begrip.
Veel te gemakkelijk wordt ge
zegd: „zand er over". Iets kan
heel diep zitten en iemand kan
zelf het gevoel hebben te
moeten boeten voor wat er is
gebeurd. Die boete kan op al
lerlei manieren vorm krijgen.
Ik praat dus niet over goedko
pe vergeving, want die blijkt
vaak niet vergevend te wer
ken. Er wordt ook te gemak
kelijk gepraat over „vergeven
en vergeten". Iets kan verge
ven zijn, maar nog niet verge
ten. Sommige gebeurtenissen
zijn onvergetelijk in je leven.
Vergeven betekent dan ook
niet zozeer dat het verleden
wordt weggepoetst, zoals je je
kamer een nieuw behangetje
geeft en het oude erachter
plakt. Vergeven betekent dat
je 'n nieuwe kans krijgt. Je
krijgt die van anderen en je
geeft jezelf die nieuwe kans.
Vergeven is aan iemand met,
zoals dat heet, „een verleden"
toekomst geven. Toekomst
geven aan iemand en aan je
zelf, is nieuw vertrouwen
schenken. „Gezeten hebben,
een strafblad hebben", is een
ongemakkelijk verleden. Je
kunt je afvragen of dit straf
blad niet groter zal worden en
„het zitten" niet herhaald zal
worden, juist als aan iemand
geen nieuwe toekomst wordt
gegeven, als iemand blijvend
het verleden wordt nagedra
gen. Als een mens geen nieu
we kans krijgt, dan kan dat
diepe agressie in hem losma
ken. Het kan je diep kwetsen
als je excuus hebt aangebo
den en je ontvangt geen ge
baar van vergeving. Dat ge
beurt niet alleen in Amster
dam.
NIEUWE PSEUDO-RELIGIEUZE RAGE HEEFT MILJOENEN VOLGELINGEN
(Van onze correspondent Jo
Wijnen)
WASHINGTON Er is
geen enkele reden tot
wanhoop meer. Het door
oorlogen, ziekte, honger
en armoede geplaagde
mensdom gaat betere tij
den tegemoet. Want de
wereld staat op het punt
het „Nieuwe Tijdperk"
(The New Age) binnen te
gaan, waarin de mens
evenwichtig, gelukkig,
welvarend en vredelie
vend wordt. In feite
woedt het Nieuwe Tijd
perk al in volle hevig
heid, voornamelijk in
Amerika. Het geloof in
deze onontkoombare pe
riode van geluk en even
wicht heeft in de Vere
nigde Staten al vele hon
derdduizenden, zoniet
miljoenen aanhangers.
Boeken over datzelfde
Nieuwe Tijdperk worden
met stapels verkocht.
Steeds meer Amerikaanse
radiostations wijden zich ge
heel aan de volstrekt harmo
nieuze periode van 2000 jaar
die volgens de astrologen
het Tijdperk van Aquarius
vormen die het mensdom
op het punt staat binnen te
gaan. Geïnteresseerden in dit
onafwendbare tijdperk van
menselijk geluk en even
wicht moeten er rekening
mee houden dat het Nieuwe
Tijdperk zich heeft omgeven
met alles wat het alternatieve
denken, de astrologie, het oc
cultisme en vele honderden
religies de laatste eeuwen
aan rariteiten hebben opgele
verd: reïncarnatie, genees
krachtige kruiden, wichel
roede en pendel om slechts
wat te noemen.
Het Nieuwe Tijdperk heeft
alles, behalve een God. Het
heeft bovendien een grondi
ge hekel aan alles wat ratio
neel is. En zeker is dat aan
de miljoenen zeer goedgelo
vige Amerikanen die het
Nieuwe Tijdperk inmiddels
Shirley MacLaine
FOTO:AP
als een leidend beginsel heb
ben omhelsd, al fortuinen
geld zijn verdiendi
Het „nieuwe denken" kon
aanvankelijk allerminst bo
gen op een grote schare vol
gelingen. Het voornaamste
ritueel van het Nieuwe Tijd
perk bestond uit meditatie.
Al gauw werden daar de
astrologische voorspellingen,
het geloof in heksen, de reïn
carnatie en de hypnose aan
toegevoegd. Ook dat leidde
aanvankelijk niet tot een
massaal succes. Dat kwam
pas toen in de jaren zeventig
remedies voor een beter le
ven en meer persoonlijk ge
luk werden uitgevonden en
toen het woordenboek van
het Nieuwe Tijdperk werd
uitgebreid met woorden als
„zelfbewustheidsvorming" en
„zelfvervulling". Kortom, het
Nieuwe Tijdperk had zijn
aanhangers plotseling iets te
bieden. Bovendien kon de
"zelfvervulling" op hoogst
aangename manieren
worden bereikt: geld, macht
en sex werden als legitieme
middelen voor het bereiken
van het allerhoogste geestelij
ke evenwicht gezien. Vanaf
dat ogenblik ging het snel
bergopwaarts met het geloof
in het Nieuwe Tijdperk.
„Wedergeboorte"
Maar de beweging kwam pas
echt in een stroomversnelling
toen zich haar eerste en eni
ge echte hogepriesteres aan
diende in de persoon van
Shirley MacLaine, de enigs
zins uit de aandacht en ver
volgens aan de drank ge
raakte actrice. Die schreef in
1983 een duimdik boek waar
in de „wedergeboorte" cen
traal stond. Zij is het dan ook
die miljoenen gewillige Ame
rikanen met succes de wereld
van het ongerijmde heeft
binnengevoerd. Ofschoon het
Nieuwe Tijdperk een uiterst
moeilijk grijpbare structuur
heeft, staat het vast dat Shir
ley MacLaine de meest
spraakmakende vertolkster
van dit gedachtengoed.
In het door crises geplaagde
Amerika vond het geloof in
het Nieuwe Tijdperk een rij
ke voedingsbodem. Tussen de
20 en 35 procent van de
Amerikanen gelooft herinne
ringen aan of ervaringen met
een vroeger leven te hebben.
Tussen de vijf en tien pro
cent gelooft aan de warrige
beginselen van het Nieuwe
Tijdperk. Een ongekend
groot aantal Amerikanen
zegt regelmatig met overle
den familieleden te praten.
Voor de goedgelovigen be
vinden er zich overal in de
wereld zogenaamde „druk-
punten" waar de aanstaande
„wereldharmonie" reeks kan
worden gevoeld dan toch op
enigerlei wijze ervaren.
Kortom, het Nieuwe Tijd
perk is de grote occulte hit
van de VS. Geen wonder dat
Shirley Maclaine van een
voudige burgers 300 dollar
entreegeld durft te vragen
voor het bijwonen van een
van haar „seminars". Het
weerhoudt de Amerikaanse
massa's er niet van toe te
stromen. MacLaine verdien
de onlangs 1.5 miljoen dollar
met een toernee langs 15
Amerikaanse steden.
Het is opmerkelijk dat het
Nieuwe Tijdperk dit keer nu
eens niet zijn aanhang vindt
in het excentrieke, op drift
geraakte deel van de Ameri
kaanse bevolking. De aan
hangers van de beweging zijn
gegoede burgers met de noai-
ge financiële armslag en een
uitstekende opleiding. Intel
lectuelen en zakenlieden
stromen dan ook in grote
aantallen toe. Het feit dat
hun niet duidelijk is waar
heen ze op weg zijn, door wie
ze worden geleid en waar in
sommige gevallen hun goede
geld blijft, hindert deze ma-
sa's geenszins.
Bij dat alles komt dat het
Nieuwe Tijdperk niet het on-)
mogelijke vraagt van haar
aanhangers. Integendeel.
Opoffering, menselijke weg
cijfering, charitas, kuisheid,
onthouding, soberheid en
onthechting worden niet ge
vraagd en zijn zelfs onge
wenst. Hebzucht is niet ver
boden en egoïsme heeft geen
kwade klank in de beweging.
„Succes" is het meest ge
bruikte woord in het Nieuwe
Tijdperk. Succes mag. Dat
geldt ook voor bezit en rijk
dom. Dat zijn zelfs tekenen
dat de „zelfvervulling" zich
reeds aan het voltrekken is.
Dat wil niet zeggen dat het
Nieuwe Tijdperk geen idea
len heeft. Oorlog, milieuver
vuiling en kernwapens zijn
taboe. Feminisme moet daar
entegen. Ook de honger is uit
den boze, hetgeen geleid
heeft tot het opzetten van
een zonderlinge semi-organi-
satie die het Honger Project
wordt genoemd. Overigens
moet men niet denken dat
vertegenwoordigers van het
Honger Project de deur plat
lopen in zulke rampgebieden
en Ethiopië of de Sahel.
Waarschijnlijk heeft het
Honger Project al miljoenen
dollars getoucheerd van en
thousiaste volgelingen. Maar
dat geld wordt niet besteed
aan voedselaankopen, maar
aan propagandaprojecten'
voor het Nieuwe Tijdperk.
Geldmakers
De enigen die zich moeiteloos
laten traceren in de onover
zichtelijke vangnetten van
het Nieuwe Tijdperk zijn de
onvervalste geldmakers. Die
verkopen de boeken, de kris
tallen bollen, de met "nieu
we" muziek volgespeelde
platen en cd's. Het mag alle
maal. Want in het Nieuwe
Tijdperk stinkt geld niet,
maar maakt het zelfs geluk
kig. organisatie bestaat het
Nieuwe Tijdperk niet eens.
Het bestaat slechts als een
mentaliteit waarin miljoenen
mensen geloven en waarmee
enkele honderden gewiekste
zakenlieden - met Shirley
MacLaine voorop - grof geld
verdienen.
Zoveel is zeker: in het Nieu
we Tijdperk heeft de goedge
lovigheid haar absolute
triomf bereikt.
JO WIJNEN
CURSUS HELPT SCHROOM OVERWINNEN
DOORN Een cursus
bidden. Het klinkt mo
dern, maar dat is het in
feite niet. „Bidden is
meer dan een ritueel. Bij
velen zit er geen enkele
creativiteit meer in het
bidden. Het zijn altijd
dezelfde woorden. Dat is
natuurlijk nooit goed
voor welke relatie dan
ook', zegt Adrie Tukker
(36), namens het Insti
tuut voor Evangelisatie
uit Doorn. Hij is betrok
ken bij een cursus, waar
deze week in Olden-
broek mee is begonnen.
Het initiatief heeft een
oecumenisch karakter,
dat goed aansluit bij de
gebedsweek voor de een
heid der christenen die
komende week wordt
gehouden.
„Als ik met mijn vrouw
praat, dan breng ik ook altijd
nieuwe dingen in. Door altijd
hetzelfde te zeggen verslapt
je interesse in God. Je moet
ook kunnen luisteren. Dat
wordt ons niet meer geleerd.
„Heer, leer ons bidden',
vroeg de discipel tweedui
zend jaar geleden en die
vraag is nog steeds actueel.
Bidden is het allerbelangrijk
ste in het hele geloof".
De cursus is bedoeld als
handreiking: een mogelijk
heid voor christenen om hun
geloof te verrijken. Het echt
paar Van Oene uit Oldebroek
gelooft dat veel mensen, net
als zij, een ander leven kun
nen gaan leiden. Het echt
paar zegt dat zii dank zij hun
dochter Bea hebben ingezien
dat geloven meer is dan al
leen zondags naar de kerk
Bidden kan geleerd worden
gaan. „Ik heb God heel an
ders leren kennen. Hij werd
vaak afgeschilderd als een
boeman, maar dat is natuur
lijk onzin', zegt de heer H.
van Oene (48).
„We zijn in de Hervormde
Kerk volgens een bepaalde
traditie opgegroeid. Uiteraard
kregen we een christelijke
opvoeding en gingen we wel
naar de kerk, maar het was
meer geloof als gewoonte. Er
ging geen kracht en overtui
ging van uit. Eigenlijk is er
in ons gezin iets gebeurd dat
je als een omgekeerde situa
tie zou kunnen beschouwen'.
Kracht
Over de positieve effecten
van de bewustere geloofsbe
leving zegt mevrouw R. van
Oene-van Weeghel (45): „Ik
ben trouwer en gerichter de
Bijbel gaan lezen. Je voelt
dat God in je werkt en na
tuurlijk kom je soms wel eens
op een dood punt, maar door
te bidden kom je daar snel
weer overheen. Je moet gelo
vig bidden. Je moet vertrou
wen hebben, maar toch denk
je nog wel eens: „Er komt
niks van terecht'. Dom hé?
Ik heb vanuit mijn eigen le
ven ervaren dat bidden me
kracht geeft, dat het elke dag
nodig is. Als je bidt, dan
word je gebed verhoord. Niet
altijd direct, soms pas na ja
ren. Ik moet eerlijk zeggen
dat ik schroom heb om hard
op te bidden."
Haar man vult aan: „Er gaat
een geweldige kracht van
bidden uit. Toen mijn vader
op sterven lag hebben we sa
men bij zijn bed gebeden dat
God hem uit zijn lijden zou
verlossen. Direct daarna was
zijn polsslag weg en dat, ter
wijl de artsen gezegd hadden
dat hij nog enige tijd te leven
had". „We vergeten dat we
in totaliteit niks kunnen zon
der God', zegt Tukker. Het
gebed is eigenlijk geestelijk
ademhalen. Veel mensen
stormen op de hemel af met
allerlei wensen, maar verge
ten dat ze Hem ook moeten
aanbidden, verheerlijken."
Toerusting
De cursusochtenden hebben
als doel de mensen „op te
roepen, aan te moedigen en
toe te rusten om te gaan bid
den voor de maatschappelijke
en geestelijke nood in de we
reld". „Het gaat om mensen
die al naar de kerk gaan en
die hun gebedsleven nieuwe
impulsen willen geven. Ik
hoop dat er ook mensen ko
men die anderen willen aan
moedigen en stimuleren. Het
is een interkerkelijke aange
legenheid, waarbij we als
broeders en zusters tezamen
komen. Er zijn geen beper
kingen. Ook niet-gelovigen
zijn welkom. We treden ie
dereen open en eerlijk tege
moet en er wordt bij de bij
eenkomsten geen hoogdra
vende taal gebruikt. Geloof is
toch iets heel praktisch; niet
iets alleen voor de zondag. Je
kunt er de hele week mee
door", aldus Tukker.
„Eenparig in gebed is heel
wezenlijk. Het is de eenheid
die ons samen tot het chris
tendom brengt', zegt Tukker.
„Laatst deed ik tijdens een
bijeenkomst met kerkeraads-
leden het voorstel te begin
nen met een bidstonde. Nou,
't was alsof ik een bom in
hun midden legde. De predi
kant ging immers altijd voor
in gebed. Tijdens vergaderin
gen zijn het ook altijd dezelf
den die voorgaan in gebed.
Anderen hebben er angst
voor: de dominee is er im
mers bij en die kan mooi en
lang bidden...'.
Adrie Tukker kende een pre
dikante die met een gebeds
groep wilde beginnen. „Daar
bleek niemand belangstelling
te hebben. Nu gaat ze elke
zaterdag alleen bidden. De
anderen komen vanzelf wel',
zegt ze. De liturgie van veel
Kerken laat niet toe dat we
gezamenlijk bidden. Het is
een sleur geworden. De Ker
ken zouden er de waarde van
in moeten zien. Het hoeft
geen tien minuten te duren.
Een handvol woorden is vol
doende: „Heer ik hou van
U".
_prz
Gorbatsjov diplomatiek a<fh
SlNDS het aantreden van de Russische partijleider|fe
Gorbatsjov zijn de verhoudingen tussen Oost en Vecte
verschillende, vrij spectaculaire ontwikkelingen beet b
verbeterd. De relatie tussen Moskou en Peking blee®a£
uiterst grimmig, zeker vergeleken met de uitstekef"
trekkingen die ondanks de ideologische tegei*3 v;
gen al sedert jaren bestaan tussen China en het jor I
Sinds in 1960 - via een fikse ruzie tussen Chroetsjovjng
- de ernstige breuk ontstond tussen Moskou en Pekp00'
er geen directe contacten meer geweest tussen partidest
van beide landen. Het was de grote verdienste var ®en
Kissinger, de veiligheidsadviseur van de voormaliger
kaanse president Nixon, dat in 1972 de betrekkingei
de VS en China werden hersteld. Toen in februari il-.
jaar Nixon in Peking stevig de hand schudde van Ma[l
de muren yan het Kremlin mee te trillen, zo groot!
paniek in de Russische hoofdstad.
SlNDSDIEN heeft Moskou geduldig getracht de bet
gen met China te verbeteren. Tot nu toe vergeefs, m01
lijkt nu verandering in te komen. Hoewel partijleid
batsjov lange tijd al zijn aandacht uitsluitend op bett-,-
houdingen met het Westen leek te hebben gevestigd,1 V
Russische diplomatie ondertussen ook op twee and*'
langrijke fronten actief: het Midden-Oosten en Chim
1 an
Het ziet er naar uit dat de Sovjetunie in het Midday
ten een doorbraak tot stand zal brengen in de al la»te
gespannen verhouding met Israël. Herstel van de dip^nc
ke betrekkingen tussen beide landen is noodzakelijk e
bereiken van een internationale vredesconferentie o^et
conflict in deze roerige regio, dat door extreme groep^
aan Arabische én Israëlische zijde gaande wordt gelors,
Een vredesconferentie onder auspiciën van de Veilyv0
raad van de Verenigde Naties lijkt de enige maniei.je
een einde aan te maken. De Sovjetunie heeft evenv
lang bij het doven van de permanente brandhaarden
Midden-Oosten als de Verenigde Staten. Vandaar daLor
hoog op Gorbatsjovs politieke agenda staat. L v
jilan
De relatie met Peking scoort ten minste zo hoog èy^
batsjov acht nu kennelijk de tijd gekomen toenadé za]
zoeken tot zijn Chinese buren. De Sovjetunie en Chik 1
een eindeloos lange grens delen, hebben de afgelopenn Hi
nia enkele malen aan de rand van een oorlog gestaafd
het grensgebied is herhaaldelijk gevochten. Het Knov
heeft ooit zelfs een „preventieve aanval" overwogetf^
voorkomen dat ook China een atoommacht zou 4t0f
maar de definitieve confrontatie is uitgebleven, mec^-zij.
zij de goede relatie tussen China en de Verenigde Sti sv
■rik
deze week hebben de Chinese leiders koel gereagi^js
Moskous diplomatieke ouverture. Zij willen drie dingen
regeld zien voordat ze toe zijn aan een gesprek over np in
sering van de betrekkingen: Afghanistan, Kampuchejrde
(militaire) situatie in het omstreden grensgebied. Zrn
vlag er thans voorstaat lijken ze op hun wenken te L.6*
bediend. Er ligt een plan voor terugtrekking van defe ge
troepen uit Afghanistan en ongetwijfeld onder Rile g
druk hebben de Vietnamezen verklaard dat zij >te I
tocht voorbereiden uit Kampuchea, waar zij inder#lier
nenvielen om een eind te maken aan het wrede regikel
de Rode Khmers en waar ze, zoals gebruikelijk in zi^n
vallen, toen maar zijn blijven hangen. Gorbatsjov zajdvc
zijn diplomatieke manoeuvre niet willen laten straiè
Russische troepenconcentraties in het grensgebied mg f
na. Het ziet er dus naar uit dat er te zijner tijd goed i
van het Russisch-Chinese front kan worden verwach'IU
batsjov kan vervolgens aan het werk om te trachten d
taire uitgaven van zijn land terug te dringen. Dan pasf^
een redelijke uitgangspositie hebben bereikt om de anbg]
ze economische hervormingen door te kunnen voerr
nodig zijn om de Sovjetunie een vooraanstaande plaat:
rij van moderne, industriële landen te bezorgen. n
ene
Oo
liusl
DE BILT (KNMI) Een sto
ring die gistermiddag boven
midden-Frankrijk lag trekt
vandaag via ons land naar De
nemarken. Afgelopen nacht
bracht deze storing plaatselijk
nog regen maar omdat de acti
viteit geleidelijk minder wordt
kan het vandaag op de meeste
plaatsen droog blijven.
Omdat er weinig wind staat
kan er hier en daar nog lang
mist voorkomen. De middag-
temperatuur wordt ongeveer 5
graden. Ook zondag is de kans
op droog weer groot, en het
blijft erg rustig.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, mede
gedeeld door het KNMI, geldig
voor morgen en maandag:
Zuid-Skandinavië: Veel be
wolking en vooral in Noorwe
gen af en toe regen. Aan de
Noorse kust temperaturen
rond plus 1 graad, elders in de
nacht matige vorst en overdag
temperaturen rond min 2 gra
den.
Britse eilanden: Wolkenvelden
en vooral op zondag in Ierland
en Schotland enkele buien.
Middagtemperaturen rond 6
graden.
BeYielux: Overwegend veel be
wolking en op de meeste
plaatsen droog. Nachttempera-
turen om het vriespunt, mid-
dagtemperatuur ongeveer 4
graden.
toe regen. Middagtemperatu
ren van 4 graden in het noord
westen tot 12 graden aan de
Middellandse Zee. In het
noordoosten in de nacht lichte
vorst.
Duitsland: Veel bewolking en
op de meeste plaatsen droog.
kab
In de nacht lichte vorsl>ed^
dag temperaturen vanf dl
den in het noorden tol"et
den in het zuiden. rd-
iviei
Alpenlanden: Aan demper
Alpen af en toe zon,, A
veel bewolking en af IA)
wat neerslag, boven lljsda
ter sneeuw. Nul-gradefttaa
in de middag rond 16O0el
Middagtempera tuur inflani
len ongeveer 4 graden.zini
D
Spanje en Portugal: Vlen
wolking en buien, vofetip
zondag mogelijk met dvan
Middagtemperaturen jre i
graden in het binnenljti
sein;
Italië en Joegoslaviscl
Veel bewolking en
noord-Italië en aan
Slavische kust buien. It
temperatuur van 5 gr»"J
de Povlakte tot 18 graLr
Sicilië.
lans
WEERRAPPORT HEDENMORGjiè
M»!1"
VliSi ngen
Zd Limburg
Brussel
Dublin
Frankfurt
Mallorca
Malta
Moskou
Munchen
Ste"
ii ibij
;EI