Benelux-tv te zien van Helsinki tot in Afrika Geen deel"met muziek en dans in bewegingsstuk Europees filmjaar begint zonder geld Zeer geslaagde Po wderfinger Utrechts danstheater neemt sprong in het diepe UITZENDINGEN MOETEN NOG DIT JAAR BEGINNEN %b Kleurrijh spel vai Alicia De Larrochï Foreholte onderuit Premier Lubbers start Nederland-Museumland U KUNST ficidócSoiMmit VRIJDAG 15 JANUARI 1988 PAGIN, Kritiek op componistenfonds niet terecht AMSTERDAM Het Fonds voor de Scheppende Toon kunst heeft het subsidiegeld voor componisten in de perio de 1982-1987 op een verant woorde manier besteed, zo blijkt uit een onderzoek van de Boekmanstichting. Bij de verdeling over de componisten zijn zowel beginnende als ge arriveerde componisten aan bod gekomen. De kritiek op het fonds, dat te weinig wordt gedaan aan nieuwe componis tengeneraties, blijkt niet te recht. Het gemiddelde van de uitkeringen bedraagt 6.150 gulden op jaarbasis. UTRECHT Na vijf jaar in te kleine panden te hebben gezeten, heeft de Utrechtse werkplaats voor theaterdans Dansend Hart een „fantastisch gebouw" gevonden. Hoewel het pand bestemd was voor sloop, ging de gemeente overstag. Dansend Hart mag het voor malige zwembad Ozebi aan de Biltstraat in Utrecht betrek ken, mits er binnen een maand drie ton op tafel ligt voor de belangrijkste verbou wingen. Paniek in de tent, maar de dansers spelen het spel. Die drie ton komt er, daar zijn ze van overtuigd. „Het is een ramp als het niet doorgaat." Eén van de twee artistiek lei ders van Dansend Hart, Wies Merkx, vertelde bij de start van de inzamelactie „drie ton in dertig dagen", dat het een onmogelijke taak leek. „Wij zijn dansers, geen sponsormen sen. Maar goed, we willen in dat pand". Het zwembad staat in de buurt van het huidige onderkomen van Dansend Hart. In de werkplaats voor theater dans, de ondertitej van Dan send Hart, wordt zowel ama teuristisch als professioneel ge danst. Ook produkties komen er tot stand. Zo'n 350 dansers krijgen er les van studenten. Straks, en volgens Wies Merkx kan dat al in september 1989 zijn, vindt dat alles plaats in de Overdekte Zwem- en Badinrichting, die twee jaai geleden dicht moest omdat het bad en de bijbehorende dou ches niet meer genoeg geld op brachten. „Heel wat Utrech ters hebben er zo hun herinne ringen aan. De eerste zwemles bij voorbeeld. Zij zullen blij zijn dat het pand niet tegen de grond gaat". De architecten zijn het er nog niet over eens: moet er een vloer óver het grote zwembad (14 bij 25 meter) komen, of zal die vloer in de kuip komen? Wies Merkx: „Daar moeten we goed over nadenken. Het is een prachtig gebouw, Berlagi- aans haast, met ornamenten en mooie mozaïeken. We wil len die uitstraling behouden." Het voormalige pierebadje wordt een kleine studio. Waar voorheen de rijke heren zich voor een paar cents in de luxe badkuipen vleiden, zou oor spronkelijk een tweede studio komen. „Toen dachten we: waarom behouden we die bad kuipen niet? Zodat iedereen, dansers en anderen, er voor een paar piek kan baden." De gemeente Utrecht zal het achterstallig onderhoud voor haar rekening nemen. Daar mee houdt de financiële bij drage van Utrecht op. Wies Merkx: „Dansend Hart, dat dan overigens Dans in Ozebi gaat heten, moet een self-sup porting cultureel centrum worden. Ik denk dat dat ook kan. We kunnen met onze ac tiviteiten quitte spelen. Komen er sponsors of gelden van overheden, dan kunnen we wat meer gaan doen." HILVERSUM De satel liet-uitzendingen van Be nelux-tv zullen te ontvan gen zijn van Helsinki tot Noord-Afrika. Op deze wijze hoopt men ook de Nederlandse toeristen in de Middellandse-zeelan- den te kunnen bedienen. Maar in eerste instantie is het programma gericht op Nederland. Ad Ossendrij ver, met Willem van Koo- ten de drijvende kracht achter Benelux-tv, hoopt dat veel beheerders van kabelnetten Benelux-tv in hun aanbod zullen opne men. Het nieuwe station hoopt op kijkersaantallen van één a twee miljoen per avond. Geldschieters van Benelux-tv zouden zijn de Rabobank, Phi lips en het verzekeringscon cern Aegon. Volgens Ossen drijver zijn er geen wettelijke beletselen voor Benelux-tv. Mr. A. Geurtsen, van het nieu we commissariaat voor de me dia. bevestigde dit. Hij heeft minister Brinkman (wvc) la ten weten dat de plannen pas sen in het kader van de Medi awet. Benelux-tv gaat uitzenden via een satelliet. Het station heeft het kanaal gehuurd dat eerder werd gebruikt door het inmid dels ter ziele zijnde Europa TV. Met de PTT, die het be treffende kanaal beheert, zou al een contract gesloten zijn. Benelux-tv gaat de ruimte in via een grondstation van de PTT in Nederhorst den Berg. De programma's zullen worden gemaakt in Hilver sum, waar al twee studio's staan. Deze worden nu al ge bruikt door Cable 1, het eerste, Europese kabelradiostation. Ook deze zender is opgezet door Van Kooten en Ossen drijver. Hoe het programma-aanbod van Benelux-tv eruit zal zien, is nog niet precies bekend. Volgens Osssendrijver mikt men op series, waaronder Ne derlands drama, kwissen en ander amusement. Op sportge bied zal men proberen con tracten te sluiten voor het (live) uitzenden van wedstrij den. Ook moeten er nieuwsuit zendingen komen, al wil men nog niet zeggen waar de beel den vandaan zullen komen. Het geheel moet worden gefi- Willem van Koo ten, een van de drijvende krach ten achter Bene lux-tv, de eerste Nederlandse commerciële sa tellietzender. FOTO: DIJKSTRA nancierd uit reclame. Voorlo pig zal dit geen speciaal op Ne derland gerichte reclame mo gen zijn. De kans is echter groot dat het Europese Hof van Justitie medio dit jaar een einde maakt aan deze bepaling in de Nederlandse mediawet. De EG-richtlijn voor omroep activiteiten, die in de maak is, zal er waarschijnlijk voor zor gen dat satellietstations vijf- tién procent van hun pro gramma's mogen vullen met commercials. In Nederland is dat nu nog slechts vijf procent. Scène uit „Geen deel". FOTO: BAS MARIEN DEN HAAG De groep „Geen deel" geeft zaterdagavond om ne gen uur de première (try-out op vrijdag, zelfde tijd) in Korzo, tijde lijk aan de St. Jacobstraat 16 k. Groep en stuk dragen dezelfde naam „Geen deel", een dans- en muziekvoorstelling waar danseres sen en musici haar en zijn bijdrage aan leveren. In dit stuk is de muziek meer dan ach tergrond, of een ondergrond waarop de drie danseressen zich kunnen bewegen. Zij bewegen zich niet slechts op de maat van de muziek, maar laten zich letterlijk - lijfelijk - door de muziek meeslepen. Maar ze kiezen soms ook zelf voor initia tief, of spelen het spelletje mee, het spel van aantrekken en afstoten, meegaan en weerstand bieden. „Geen deel" is een bewegingsstuk waar in het theatrale element niet overheerst. De gitariste, drummer en pianist zijn geen verlengstukken van hun instru menten, de danseressen geen anonieme lappenpoppen. Het stuk is op initiatief van Neel Ver doorn en Arend Niks in samenwerking met Studio Al Porto tot stand gekomen; beiden zijn in 1986 afgestudeerd aan resp. de Rotterdamse Dansacademie en het Rotterdams Conservatorium. Eerde re samenwerking resulteerde in het stuk „Daar laat ik mij niet over uit", dat de choreografieprijs won op Start '87. LAK-theater (Leiden): Brandtheater met Powderlinger van E.E. Breen. Regie: Koos Terpstra. Spelers: Bert Apeldoorn, André Bersseling, Eric van Sauers, Linda de Woll. Gezien op 14 januari: Nog te zien in het Lak op 15 en 16 januari, 20.30 uur. Vanwege een weddenschap met Bert, probeert Eric Linda te versieren. Bert de smoor erin, want het klikt echt tus sen die twee, terwijl Bert ei genlijk zelf een oogje op haar had. Maar Eric staat nu een maal bekend als de versierder, en Bert als degene die nooit op een meisje durft af te gaan. Dan is er nog André, die als geïnteresseerde derde probeert de zaken te verhelderen, maar misschien zelf ook iets wil? Tussen deze vier personages ontwikkelt zich een spel van schijn en werkelijkheid, van wie wil wat, en wie doet wat, en wat bedoelt iedereen nu ei genlijk? De personages leggen elltóar hun verwachtingspatronen op (Bert zorgt ervoor dat niet hij maar Eric het meisje versiert), en gaan er dan tegen in het geweer. Ondertussen spelen ze spelletjes met elkaar, ze worden koning, kapper, dwerg, allemaal om elkaar dingen duidelijk te maken, of misschien wel om ze te ver sluieren. En het publiek tuint er net zo goed in; in het begin lijk je het nog bij te houden, zodat je weet met welke be doeling iemand in een rol stapt, maar op den duur raak je de kluts kwijt, hetgeen ook de bedoeling is van het Brand theater. Alle vier de spelers staan sterk op het toneel, hoewel het per sonage André wat naar de achtergrond geschoven lijkt. Het stuk, dat speciaal voor de groep werd geschreven, is de spelers inderdaad op het lijf geschreven, wat zorgt voor veel spelplezier. Er zijn komi sche momenten te over, die ook goed getimed en uitge sproken worden. Misschien zou er iets meer vaart in de voorstelling gebracht kunnen worden. Maar hoe dan ook le verden de spelers al in de pre mière een uitstekende speel- prestatie, en zorgden ze voor een uiterst genietbare avond. JACQUELINE MAHIEU GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER F1LMS.MUZIEK THEATER. RECREATIE.EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA Guterman-collectie van Nederlandse meesters verkocht NEW YORK Bij Sotheby in New York is gisteravond de collectie Guterman van vooral Hollandse en Vlaamse mees ters van de zestiende en ze ventiende eeuw, bij opbod ver kocht voor ruim 10 miljoen dollar. Dit is een record voor Oude Meesters uit een privé- verzameling. Onder de ver kochte werken waren er van Hals, Koninck, van Ruisdael, Saenredam en de Heem. Voor 18 stukken, die 25 procent van de verzameling uitmaakten, werd geen koper gevonden. Gerald Guterman, een beleg ger, was in het begin van de jaren zeventig aan de opbouw van zijn kunstcollectie begon nen. Toen zijn aandacht was getrokken door een zelfportret van de zeventiende-eeuwer Fabritius, besloot hij zijn col lectie op oude meesters uit de zuidelijke en noordelijke Ne derlanden toe te spitsen. Daar toe reisde hij met zijn vrouw de wereld rond. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerslraat 6, tel. 01720-20800): Innerspace (12); 18.30, 21.15. za. niet om 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCINEMA II: Dirty dancing (al); 18.45, 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. EUROCI NEMA III: Donna donnall (al); 18.30, 21.15. De reddertjea (al); za. wo. 14.00. zo. 14.00, 16.15. EU ROCINEMA IV: Hector (al); 18.30. 21.00. za. 20. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Dirty dancing (al); 19.00. 21.15. za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): The last emperor (al); 20.00. zo. ook 14.30. The wit ches of Eastwick (16); 19.00, 21.15. do. vr. ma. di. 14.30. Fatal attraction (12); Donna donnall (al); Hector (al); 14.30. 19.00, 21.15. De reddertjea (al); za. zo. wo. 14.30. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Masters of the universe (al); 14.30. Van geluk gesproken (12); 19.00, 21.15. REX (Haarlem merstraat 52. tel. 071-125414); Jo- sefine Mutzenbacher (16); 14.30. 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): Beverly Hills cop II (al); za. 19.00. zo. ma. 21.15 Who's that girl (al); zo. ma. 19.00. za. wo. 15.00. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Donna donnall (al); 19.00. do. vr. za. zo. wo. ook 14.45. ma. di. wo. ook 21.15. The witches of East wick (12); do. vr. za. zo. 21.15. CITY THEATER II: Secret of my success (al); 19.00, 21.15. do. vr. zo. ook 14.45. Bambi (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Who's that girl (al); vr. t/m zo. wo. 15.45. Hector (al); do. t/m zo. 19.00. ma. t/m wo. 20.15. The untouchables (16); do. t/m zo. 21.15. ma. t/m wo. 20.15. The morning after (12); do. t/m zo. 20.30. KINDERVOORSTELLING Een avontuur met een staartje (al); za. zo. wo. 14.00. Peter en de vliegende autobus (al); za. zo. wo. 14.30. WASSENAAR ASTRA (tel 01751-13269): Robocop (12); vr za. zo. 20.00. Radio days (al); ma. di. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Repelsteeltje (al); za. zo. wo 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2.3 (Promenade 7, tel. 079- 511313): Fatal attraction (16); do ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00. 21.30. wo. 14.00, 20.00. De reddertjea (al); za. zo. wo. 14.00. Bigfoot and the Hen- dersons (al); vr. 19.00. za. zo. 14.00, 19.00. wo. 14.00. Full metal jacket (16); do. ma. di. wo. 20.00. 21.30. DEN HAAG» ASTA 1 (Spui 27; 463500): Fatal attraction 14.00, 18.45, 21.30. zo. iL.. 16.00, 18.45, 21.30. ASTA UM night on the town (al); ijnezei 19.00, 21.30. zo. 13.30, 1|eDUb 19.00, 21.30. ASTA 3: HwP sti (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 1? 16.00, 19.00, 21.30. BABYL^ (Winkelcentrum Babylon, I3K a 471656): Bigfoot The Henan C sons (al); 14.00, 19.00, 21.30js na 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. eLpit: BYLON 2: Donna donnall P" 14.00. 19.00, 21.30. zo lfl 16.00. 19.00, 21.30. BABYL0S nie Angel heart (16); 14.00. 1H hei 21.30. za. zo. wo. 18.45. 21UC0 CINEAC 1 (Buitenhof 20.i/oa 630637): Stakeout (al); l{ 18.45. 21.30. zo. 13.15, 1? de 18.45. 21.30. CINEAC 2: flder dancing (al); 14.00, 18.45. 2tjn I (al); 14.00, 18.45. 2Kn w 15. 16.00, 18.45, 2t,llin \C 3: Masters of theu,rif, il); 14.00. zo. 13.15, 1fnr" lastr— CINEAC c verse (al); Luchtmacht academie (al); 1L. 21.30. METROPOLE 1 (Ca gielaan, tel. 456756): The last P peror (al); 14.00, 20.30. z 20.30. A star is born (al); j METROPOLE 2: Dagboek f een oude dwaas (al); 14.00, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 21.30. METROPOLE 3. The? ches of Eastwick (12); 21.30. do. vr. ma. di. ook Hj Metropole 4: Innerspace 14.00, 18.45, 21.30. zo. KL,,,., 16.00, 18.45, 21.30. METRORsu 1 LE 5: Spaceballs (al); 14.00, 18van 21.30. zo. 13.15. 16.00, 1%ruit 21.30. e ODEON 1 (Herengrj n;P| 13. tel. 462400): Dirty dancing, V 13.45. 18.45. 21.30. zo. K#PD1° 16.00, 18.45, 21.30. ODEOfan I Innerspace (al); 13.45. 18even 21.30. zo. 13.15, 16.00, T8)iikse 21.30. ODEON 3: Nadine (i - vi 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. 13.45 ODEON 4: Street snhet. (16); 13.45. 18.45. 21.30. zo. 13 ouc 16.00, 18.45, 21.30. STUDK spe (Kettingstraat 12b, tel. 6564t. He Oei ciornie (16); 19.30, 21.45.lM 14.45, 19.30, 21.45. STUDK? Full metal jacket (16): l#33" 21.30. zo. 14.30, 19.15, 21| STUDIO 3: The untouchab (16); 19.00, 21.15. HAAGS FIUPfj( HUIS (Denneweg 56. tel. 4599f,Jrri Zaal 1: I've heard the merm£ler singing; 19.30, 21.45. zo. 14,0m Extra: Ninotchka; zo. 14.00, 16ght Nederlandse korte film; zo. 16!Torr Zaal 2: La dolce vita; 20.00. |:p 14.00. Zaal 3: 19.30, 21.45: SN, Nancy; do. One from the heart;Prlc>1 Ouerelle; za. She was ike a Ver f chrysanthemum; zo. Hiroshian mon amour; ma. La notti di Cinder ria; di. II grido; wo. r NACHTVOORSTELLINGEN 33n ASTA 1: Fatal attraction (tgse za. 24.00. ASTA Lost b* vo (16); za. 24.00. CINEAC 1: SIh00I- out (16); za. 00.15. CINEAC^, Dirty dancing (16); za. 00.15. NEAC 3: Platoon (16); za. 00 15holie KINDERVOORSTELLINGEN mma BABYLON 3: De troetelbeerLp]Hf 3 (al); za. wo. 14.00. zo. 13? 15.30. CINEAC 3: Masters of fn 4 dertjes (al); za. wo. 14.00. tm 13.00. 15.30. ODEON 3: De rui--,, dertjes (al); za wo. 13.45. F, 13.15, 16.00. STUDIO 2: BaiJdra' (al); zo. 13.00, 15.00. dan rdag Stadsgehoorzaal Leiden: Residentie Orkest onder leiding van Alain Lom bard met werken van Ravel, Mozart en Prokovieff met medewerking van Alicia De Larrocha (piano). Gehoord op 14 januari. Herhaling vanavond en morgen in de Dr. Anton Philips- zaal in Den Haag. De Spaanse pianiste van we reldformaat, Alicia De Larro cha, maakte gisteravond in de Leidse Stadsgehoorzaal in haar vertolking van Mozarts con cert voor piano en orkest in Es (KV 482) uit 1785 de hoogge spannen verwachtingen rond haar optreden in alle opzich ten waar. Geleid door dirigent Alain Lombard begeleidde het Residentie Orkest het bijzon dere spel van de beroemde so liste. Door haar heel eigen benade ring van Mozarts muziek had zij al vanaf de eerste maten ie ders aandacht. Een feilloze techniek stelt deze pianiste in staat om de toehoorders op een adembenemende manier te confronteren met de niet zel den diepe emoties die achter de schijnbaar eenvoudige en elegante oppervlakte van Mo zarts noten schuijgaan. Daarbij is het beslist zeldzaam te noemen hoe Alicia de kunst verstaat om schrijnende en en gelachtige elementen, beide ei gen aan al Mozarts betere wer ken, aan de vleugel tot een schitterend weefsel te ver vlechten. Met ongeëvenaard meesterschap weet zij op ver schillende plaatsen in de parti tuur, vooral op minder voor de hand liggende, bijna tartend de melodie af te remmen. Bovendien is de kleuring waarmee zij alle passages een prachtige vanzeifsprekeif meegeeft van dien aarc men nu en dan de iif krijgt dat de vleugel haar handen in een har) andert. Tenslotte schuilkw» i geheim van haar succes dTak, over de hele wereld ent0*#l gisteren in de bijna u? kochte Stadsgehoorzaal "0 a te, waarschijnlijk voor eerrzich gering deel in de ongeloopen helderheid van haar Geen enkele muzikale ziitJJJJJJ drinkt ooit in enig vir«wa vertoon. Elke passage krièrb«i volle aandacht en is dooi"01*1 cia's transparante spel F onmiddellijk verstaanbaaiMnarJ De Larrocha's optreden ij uit concert was ontegenzegj Fa: het hoogtepunt van de aW8ul1 Daarom was het zo teleu' lend dat de kwaliteit vaj,^ begeleiding af en toe pijin Z\ ten achter bleef bij de likt i van de'soliste. Het orkest R( al moeite had met het programmaonderdeel, Maizwit Ravels „Alborado del gig. R< so" uit 1931 dat sloridig ei1 aar gelijk klonk, speelde inPlï concert van Mozart beslis^n d ter, maar het bleef wat mhiws ongenuanceerd, niet alert.! alleen verdient een pianist Alicia De Larrocha beter,2 aanpak is ook het ResidMi Orkest, waarvan we tochbal, beter gewend zijn, onwaaMn Al werd de aandacht af eiM,,< afgeleid door storende oL1^ verheden, toch was Piwn, vieffs symfonie nr. 5 in Bddtdi 1944, waarin het orkest het algemeen goed op i?"*" was, een indrukwekJJ^' sluitstuk van een boeitu i avond. i a TOM STRENGF d< Nipt verlies LZ'68 tegen Chinezen LEIDEN LZ'86 heeft giste- ren met 10-12 verloren van het nationale waterpoloteam- team van China. De Chinezen, die dit weekeinde deelnemen aan het Van Hazelentoernooi in Amersfoort en een dagje in Leiden vertoefden, kwamen in de eerste periode op een 2-3 voorsprong, waarna de strijd in de volgende twee perioden (5-5; 8-8) gelijk opging. In het laatste part gaf het grote aan tal wisselspelers van China de doorslag tegen het moegestre den LZ: 10-12. Uitblinker bij LZ was Wilco de Zeeuw met 6 treffers. Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19 00 uur, zaterdags tussen 14.00 en 15.00 uur. telefoonnr. 071- 122248 en uw krant wordt nabezorgd. LEIDEN De handbalsters van Datateam Foreholte heb ben de inhaalwedstrijd tegen E&O met 19-17 verloren. De Voorhoutsen misten daarmee een goed kans om in de boven ste rangen van de eerste divi sie terug te komen. De ploeg verspeelde de moge lijkheid tot winst al in de eer ste twintig minuten. Toen pas seerden de goed combinerende dames uit Emmen de weinig overtuigende Karina Bruins acht maal. Foreholte stelde daar slechts een mager doel punt tegenover. Op dat mo ment schakelde coach Jan ucCriuMuethy over op een 6-0 verdediging. Daar had E&O meer moeite mee. Bij rust al was de achterstand terug ge bracht tot 10-9, terwijl Fore holte met nog tien minuten te gaan voor het eerst een voor sprong verdedigde: 15-16. Bij 17-17 misten de Voorhoutsen twee goede kansen binnen vijf seconden, waarna de arbiters ook nog eens enkele dubieuze beslissingen namen. „Iedereen is nu natuurlijk tegen ons" verdedigde Kecskemethy zich, doelend op de affaire Bult- /Knigge. „Dat is duidelijk te zien. Als die scheidsrechters gewoon gefloten hadden, had den we gewonnen". De winst ging echter naar E&O. Het team rondde de laatste aanval len goed af en vierde na de 19- 17 een klein feestje. Ellie Spreeuw was de meest produc tieve Voorhoutse speelster. Zij scoorde zeven maai. MAASTRICHT Premier Lubbers heeft gistermiddag in het Limburgse provinciehuis in Maastricht het start sein gegeven voor de landelijke manifestatie „Neder land-Museumland". Hij herinnerde eraan dat geen enkel ander land ter wereld zo'n museumdichtheid kent als ons land. Het gaat om één museum per 40.000 inwoners. Het aantal museumbezoekers is bovendien in enkele jaren gestegen van vijf tot meer dan veertien miljoen per jaar, aldus de premier. Restauratie van museumbezit blijft volgens hem „bikkelhard nodig". Het ministerie van welzijn, volksgezondheid en cultuur heeft daarom ondanks de bezuinigingen, toch een extra subsidie beschikbaar gesteld. In dit verband vroeg Lubbers zich af of de verzamelwoede van sommige musea niet wat al te ver gaat. Hij acht in het belang van het behoud van de hoge museumkwali teit waarom Nederland in het buitenland bekend staat, een strengere selectie nodig. Samen met de gouverneur van Limburg, dr. Kremers, reikte hij tot slot aan de leerlingen van enkele basisscholen de eerste mu seumpaspoorten uit. In de paspoorten, die 2,50 gulden kosten, kunnen de kinderen maximaal tien stempels van deelnemende musea verzamelen. BRUSSEL In Brussel is gisteren het Europese Jaar van Film en Televisie uit geroepen zonder een cent in kas om de activiteiten te bekostigen. Tijdens een persconferentie gaf de voorzitter van het jaar, de voormalige voorzitter van het Europese parlement Simo- ne Veil, toe dat de belangrijk ste geldschieters op Europees niveau het hebben laten afwe ten. De twee organisaties die het evenement patroneren, de Raad van Europa en de Euro pese Commissie, zitten te krap bij kas. De EG heeft voorlopig niet eens een begroting. Met het Jaar wil men Europese film- en tv-makers en de au diovisuele industrie in Europa een steuntje in de rug geven in de strijd met de oppermachtige concurrentie uit de VS. Volgens Veil moesten een aan tal projecten wegens geldge brek worden geschrapt. De meeste activiteiten worden echter door nationale comité's georganiseerd. Die zijn er be ter in geslaagd geld op te ha len bij overheden en bedrijfs leven. Het jaar gaat donderdag toba start met de uitreiking vafc „Prijs voor de eerste Euro?1™' Film" in het kader van^ filmfestival in Brussel. Tij» %o\ het filmfestival van Beiiek dit jaar culturele hoofcM'1 van Europa, volgt nog compleet Europees filmf 19j zenfestival in de stijl varinuu Amerikaanse Oscar-uitrei*Me Televisiekijkers in krijgen op 21 maart een 1 pese Televisiedag voorgel teld. De zenders is gevré hun programma's aan Eu| te wijden, hoofdzakelijk I Europese films te vertoney1^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 16