Gemeen tem useum:
Minimale kunst met
maximaal effect
Vaste teams voor NOS- journaal
enorme groei in belangstelling voor de kunsten
Ccidóc Qowvant
preeltra ronde in
utekom-concours
V!
Riverside
Pictures
naar het
buitenland
bioscopen
DINSDAG 12 JANUARI 1988 PAGINA 15
ji- kuij;
itieke i
>merk|j
het
orderC,
bura>ti
ivond
id vo<
men
bij
zijny,
de ee j,
n het
naandj.
IHEDE De jury van het Christina Deute-
loncours heeft dit weekeinde na de halve fi-
sesloten een extra ronde in te lassen om de
inalisten te selecteren. Uit de 14 deelnemers
e halve finale zijn er voor de extra ronde op
'iruari vijf uitgekozen: Ellen Bollongino (36)
jtterdam, Irene Maessen (26) uit Amsterdam,
n Mc Fadden (26) uit Purmerend, Henk Poort
uit Amsterdam en Wilma Verbeets (23) uit
el. De finale is op 13 februari. Tijdens de ex-
mde wordt vooral de verhouding stern-orkest
ieeld. Het Christina Deutekom Concours is
ld om Nederlands operatalent te stimuleren,
mers aan het concours krijgen in elk geval
hoe ze zich kunnen ontplooien. De finalis-
ordt bovendien de mogelijkheid geboden sta-
i binnen- of buitenland te volgen. Christina
•kom zit zelf in de jury van het concours.
Christine Deutekom
Redford naar Rusland
voor filmfestival
SUNDANCE De Amerikaanse film
acteur Robert Redford heeft een uitno
diging aanvaard voor het bijwonen
van een filmfestival dat de bond van
Russische filmers dit voorjaar in Mos
kou aan Redford wil wijden. Een me
dewerker van Redford sprak van een
„unieke uitnodiging" en zei dat er nog
de nodige details geregeld moeten
worden. Redford zal in mei zes tot acht
van zijn films bespreken met Russi
sche filmers. De keuze van de films
moet nog gemaakt worden. Het festi
val wordt georganiseerd in samenwer
king met het Amerikaanse Informatie
bureau in de Sovjetunie en de Ameri
kaanse en Russische ambassades. In
maart komt een nieuwe film van Red
ford uit: „The Milagro Beanfield War."
(Vervolg van de voorpagina)
HILVERSUM De NOS-
Journaals gaan vanaf 5
april, als het derde net is
ingevoerd, met vaste
teams werken. Elk team
werkt aan maximaal twee
Journaals mee. De teams
worden in hun nieuws
voorziening gevoed door
een centrale redactie,
waar onder meer de ver
slaggevers en correspon
denten onder ressorteren.
De Journaals zullen als volgt
over de drie Nederlandse net
ten worden verdeeld: om 17.30
uur op Nederland 1 en 3 het
zogenoemde half zes-Journaal,
om 19.00 uur op Nederland 1
een volwaardig Journaal van
tien minuten (was vijf minu
ten) en op Nederland 3 het
Jeugdjournaal. Het grote acht
uur-Journaal zal te zien zijn op
Nederland 2 en 3, het half elf-
Journaal (dat wordt terugge
bracht van vijftien naar tien
minuten) is te zien op Neder
land 1 en 3. Het late Journaal,
na afloop van de normale pro
grammering, is te zien op Ne
derland 2.
Voor de twee tien minuten-
Journaals alsmede het late
Journaal bestaat het vaste pre
sentatieteam uit Noraly Beijer,
Elleke van Doorn, Harmen
Siezen en Gerard Arninkhof,
die daarvoor verhuist van de
Haagse redactie van het Jour
naal naar standplaats Hilver
sum. De eindredactie is in
handen van Lucie Polak en
Theo Dol. Bij de presentatie
van het normale programma
op Nederland 3. zowel van de
NOS als van de andere (klei
ne) zendgemachtigden, is ge
kozen voor een achtergrond-
stem zonder persoon in beeld.
De bedoeling van deze opzet is
de eenvormige presentatie van
het derde net te versterken.
denten Orkest TEKENINGEN BAS VAN DER POLL BIJ GALERIE DE SLUIS
thoorzaal (Leiden): Neder-
g'studenten Orkest onder lei-
i Lucas Vis. Werk van Jan
i Roosendael, Maurice Ra-
Sergei Rachmaninov met me-
s Vis was gisteravond na
ip van een flitsende toegift
late verrukt van zijn mu-
flat hij als vanzelf zo'n
••'..-//ine sprong in de lucht
•///{te, dat het even leek of
lederlands Studentenor-
het net begonnen 36e
jjkse tournee zonder diri-
iu moeten afmaken. Dat
Vis, gewend om voor
;ionele orkesten te
met de prestaties die
Idagavond in een uitver-
Stadsgehoorzaal wer-
;eleverd, meer dan inge-
bleek, kon niemand in
1 verrassen. Op dat'
ilik had geen mens meer
[evoel naar een amateu-
it zoals het gezelschap
scheiden wordt genoemd
jluisterd te hebben,
t spannende concert, met
r werken van een
moeilijkheidsgraad, ge-
fa na slechts enkele maan-
FOTyoorbereiding en één re-
ie-tiendaagse, hebben het
st en zijn dirigent een fan-
j jjjche prestatie geleverd.
L/Alprkest blonk voortdurend
in opmerkelijk gelijk en
ir samenspel en was de
avond bezeten van een
enaam perfectionisme,
gebetenheid op het muzi-
en technisch volmaakte
Ibaarde zich al meteen in
bpeningswerk „Tala" van
Rokus van Roosendael,
n opdracht van het minis-
van WVC-speciaal voor
Nederlands Studenten Or-
i geschreven werd. Na dit
ikkige begin begeleidde het
5st Fred Oldenburg in Ra-
pianoconcert in G. In het
et tlte en laatste deel van deze
:n, jéweldigende muziek waar-
voottwel Spanje als het Ameri-
aan'van de twintiger jaren
zen iklinken, kwamen strijkers
ele relagwerk goed aan hun
rtenken, terwijl het midden-
ou( adagio assai, de solist in
onde! rustige wals bijna niet
ze i genoeg aan het woord
veEnthousiast maar met gro-
meejrecisie zetten de musici
de t'tanden in het laatste deel,
akluchtig aandoende presto
oral zijn- kermisklanken en
ant jolo's die wel iets weg heb-
ni'van een feestende (goed
eerdganiseerde) mierenhoop.
heetwijfeld de grootste uitda-
i delwas voor deze „amateur"-
kinjci de tweede symphonie
antrivan Rachmaninov en voor
er, bubliek het verbazingwek-
hoogtepunt van een
t deert dat maar heel weinig
ganikke ogenblikken kende,
zatei TOM STRENGERS
rvéj
ercfl
DEN HAAG In het
Haags Gemeentemuseum
is nog tot 31 januari de
tentoonstelling „Viltstift
op karton 1964-1984" van
de Nederlandse kunste
naar Martin Rous te zien.
De titel „Viltstift op kar
ton" intrigeert. Want wat
is er nu immaterieler dan
de goedkope viltstift en
het bederfelijke karton.
Pretenties dat het werk
eeuwenlang zal moeten
blijven bestaan, kan de
kunstenaar dus niet gehad
hebben. En dat zou alleen
dan niet erg zijn, als het
toch geen kwaliteit had.
Ik kende het werk van Martin
Rous niet, maar toen ik het
zag was ik verrast en vond dat
het zeker voor het nageslacht
bewaard moest blijven. Rous
wordt tot de Minimal Art-stro-
ming in de beeldende kunst
gerekend. Zijn werk is ab
stract, constructief en doet
soms haast wiskundig aan.
Toch is het bepaald niet koel.
Het bijzondere is dat het juist
introvert, intuïtief en gevoelig
aandoet.
De meeste werken van Rous
bestaan -uit een serie, waarin
hij een bepaald gegeven aan
de orde stelt. Veel tekeningen
bestaan uit grijze viltstift op
grijskarton (afmetingen voor
namelijk 80 x 80 cm). In zo'n
serie veranderen bepaalde
vlakken in het beeld, zoals
filmbeeldjes elkaar kunnen
opvolgen. De vlakken hebben
doordat ze opgevuld zijn met
subtiele lijntjes, een zekere
richting, vlakken krijgen zo
een horizontale werking en
anderen een verticale wer
king. Ze worden verder ge
scheiden door dunne gevoelige
lijnen. Zowel vlakken als lij
nen roepen steeds spanning
op, maar in het totaalbeeld
wordt echter vaak een even
wicht tot stand gebracht.
In zekere zin zou je het werk
op die manier onderzoekend
naar beeldverhoudingen of
compositie kunnen noemen,
maar er is meer aan de hand.
Doordat Rous met reeksen
werkt, probeert de kijker in de
opvolgende beelden een sy
steem te ontdekken. Vaak ten
onrechte.- Er wordt niet langer
met de ogen maar met de her
senen gekeken. Rous fru
streert op die wijze het kijken
en denken.
Een mooi voorbeeld daarvan is
een serie waarbij wit karton
met vilstift helemaal zwart is
gemaakt en waarbij een lijn in
een soort wervelende drie-
hoekvorm is uitgespaard. De
witte lijn die in het zwart is
uitgespaard, lijkt een richting
uit te gaan. Maar de tekening
op het volgende paneel in de
reeks volgt die lijn niet en vol
doet dus niet aan de verwach
ting. Pas het één na laatste pa
neel lijkt met het eerste een
geheel te vormen. Zo ook het
tweede paneel dat zich spiegelt
aan het vierde en het derde
met het zesde paneel. Zo zoekt
de geest naar orde, naar logica,
naar evenwicht. Het werk van
Martin Rous is niet alleen van
een grote schoonheid en ge
voeligheid, maar leert ons te
vens iets over kijken.
De Sluis
In Galerie De Sluis in Leid-
schendam is tot 7 februari
werk te zien van de Haagse
kunstenaar Bas van der Poll.
Het was de bedoeling dat zijn
tekeningen en schilderijen
vergezeld zou worden door
beelden van de Poolse, in
Frankrijk en Italië werkende
beeldhouwer Igor Mitoraj.
Problemen aan de grenzen
zorgden er echter voor dat zijn
prachtige beelden nooit in De
Sluis arriveerden. Er is nu
slechts één bronzen kop, die
reeds langer in de galerie aan
wezig was, van deze Poolse
kunstenaar te zien.
Wie voor het eerst met de te
keningen van Van der Poll ge
confronteerd wordt, denkt te
doen te hebben met tekenin
gen uit de renaissance. Associ-
Human Figure no. 54 van Bas van der Poll.
aties met het werk van Leo
nardo da Vinei worden snel
gemaakt. Zijn werk heeft de
FOTO: PR
menselijke tiguur tot onder
werp. Maar ook gaat zijn werk
over vergankelijkheid, over
Hetzelfde geldt voor de etsen,
waarbij het zuur voor eenzelf
de soort effect heeft gezorgd.
Echt bijzonder wordt het werk
van Van der Poll, doordat hij
beeldmiddelen gebruikt als
kaders, meetlijnen, schriftuur
en de schetsen maar ten dele
uitwerkt. Door deze lijnen en
geschreven teksten krijgen de
tekeningen een studieus aan
zien. Niet de mens als individu
staat centraal, maar de mens
als object, als voorbeeld van
vorm en verhoudingen.
Bij de Haagse Kunst Kring
(HKK) tonen nieuwe leden
nog tot 20 januari hun werk.
Anja Scholten toont bij de
HKK objecten in gebakken en
ongebakken klei, die zij „stre
ken" noemt. De objecten be
staan uit langwerpige vormen,
die op een bepaalde wijze te
gen elkaar aan gezet zijn. De
vormen doen organisch aan en
de beelden roepen associaties
op met oerculturen. Pieter van
de Heuvel, alias Napuka, toont
collages achter glas. De colla
ges bestaan uit honderden
kleine knipsels uit tijdschrif
ten of oude foto's. De werken
doen chaotisch aan, maar dat
is volgens mij ook hetgeen hij
wil uitdrukken. Jos Donkers
loot toont onder meer kleurige
decoratieve aquarellen. Don
kersloot plaatst daarin vergan
kelijke tulpen tegenover een
onvergankelijke piramide.
Ook toont hij een fraai ont
werp voor een piramidevormi
ge gebouw voor het Klein Pol
derplein in Rotterdam. In een
soort collage toont hij een plat
tegrond, luchtfoto en een per
spectivische weergave van de
piramide op het plein. Hanny
Reneman laat bij de Haagse
Kunstkring een groot doek
met acryl en twee tekeningen
zien. Schilderijen in felle kleu
ren en dikke lagen olieverf
worden getoond door Mimi
Schillemans. In haar werk zijn
bepaalde vage figuraties her
kenbaar. Hoewel haar werk
door de wijze van schilderen
heftig aandoet, mist het naar
mijn mening dynamiek. De la
gen verf zijn overal even dik.
Van spanning door verschil in
schilderwijze, dun en dik,
agressief en gevoelig is daarom
geen sprake. Ed Annink toont
enkele tekeningen en een ar
chitectonisch ontwerp en Joke
van Katwijk laat foto's zien.
Marian Arntz-Rutten heeft
ruimtelijk composities ten
toongesteld, voornamelijk be
staande uit twee vormen, die
een bepaalde dialoog met el
kaar aangaan. Uit de beelden
is een helangstelling voor het
architectonische af te leiden.
SYLVIA VAN LEEUWEN
opei
in dSTERDAM De be-
11 Mistelling voor de kun-
heeft het afgelopen
'wj. een enorme groei
defgemaakt. Zowel de
n ddters als de musea pro-
ïrden van de opleven-
belangstelling voor het
ikptcireuit, een „trend"
aat zich nog steeds voort-
B(fcn geldt voor heel Ne-
land, meent A. van
kltndel, directeur van
de/Amsterdamse Uit Bu-
Lr
„Hel
;n zimsterdam groeide het be-'
iouv aan het Concertgebouw.
zo'n 5 a 6 procent naar
E VlOO bezoekers. Carré, dat
eeuwfeest vierde, kon
—jeen groei van zo'n 40 pro-
'noteren in het afgelopen
Vooral de musical Cats,
.dagelijks uitverkochte za-
i kn de revue „100 jaar Car-
r Viet André van Duin droe-
er in aanzienlijke mate toe
lat dit theater aan de Am-
^et record van 358.000 be-
jldfrs kon bereiken.
Stadsschouwburg deed het
ra ifeens beter dan in 1986.
vcterkelijk, omdat in de eer-
jelft van 1986 Het Nationa-
krt^lkt en Nederlandse
.KuTa nog in de schouwburg
Leidseplein zaten. Het
Jektheater, waar beide in-
fngen naar verhuisden,
re"' rond de 300.000 bezoe-
De operavoorstellingen
L#n allemaal uitverkocht en
entsballetuitvoeringen vaak,
ing*" nog niet altijd. De vrees
oifbet Muziektheater bezoek
wegtrekken bij andere
theaters is ongegrond, geble
ken. Zowel Van Schendel als
Muziektheaterdirecteur Sinni-
ge zijn van mening dat het
Muziektheater juist een stimu
lans is geweest voor de belang
stelling van het publiek voor
de andere theaters.
De opgaande lijn in het bezoek
gold eveneens voor de musea.
Het Rembrandthuis had met
100.000 bezoekers een topjaar,
evenals het Amsterdams His
torisch Museum met 205.000
bezoekers en het Joods Histo
risch Museum met, sinds 3
mei, 100.000 bezoekers. Het
Van Goghmuseum sloot het
jaar af met het record van
680.000 bezoekers, het Rijks
museum telde er ruim een
miljoen tegenover 938.000 in
het jaar daarvoor en het Ste
delijk Museum zo'n 510.000
mensen. Alleen in 1985 kwa
men daar meer bezoekers
(550.000), voornamelijk voor
de expositie „La Grande Para
de".
De opmerkelijke groei in 1987
heeft weinig te maken met de
manifestatie Amsterdam Cul
turele Hoofdstad. Ook voor
stellingen en tentoonstellingen
die daar niets mee te maken
hadden trokken meer mensen.
Volgens Van Schendel gaat
het om een „trend" die overal
is waar te nemen. Er bestaat
volgens hem een grote behoef
te aan het beleven van kunst.
Als daar goed op wordt inge
speeld met een aantrekkelijk
aanbod en als dat aanbod goed
en breed bekend wordt ge
maakt is succes verzekerd, be
toogt hij.
Van Schendel is er van over
tuigd dat de ontwikkeling die
zich zo duidelijk in 1987 afte
kende zich dit jaar zal voort
zetten. Er staan activiteiten op
hpt programma rond het
eèuwfeest van het Concertge
bouw, er komen boeiende ten- De nieuwe glazen vleugel van het Concertgebouw (rechts) nadert
toonstellingen in het kader zijn voltooiing. Op 11 april wordt het vernieuwde Concertgebouw
van „Nederland Museum- in gebruik genomerr. Het bezoek aan het Concertgebouw, ook het
land", Cats komt deze zomer afgelopen jaar al sterk gegroeid, zal volgens verwachtingen mede
terug en daar zal het niet bij daardoor fors toenemen.
blijven, aldus Van Schendel. FOTO- ANP
AMSTERDAM Riversi
de Pictures, de Neder
landse filmproducent van
onder meer „Havinck" en
„Flesh and Blood", gaat in
het buitenland de boer op
met zijn films.
Met de oprichting van Riversi
de Pictures International BV
wil de onderneming in het
buitenland al bij voorbaat dis
tributeurs en producenten
warm maken voor de produc
ties van het bedrijf, waaronder
films van Frans Weisz, Paul
Verhoeven, Ine Schenkkan en
Pieter Verhoeff. Het is de be
doeling dat door de activitei
ten van Riverside Pictures Int
in de loop van dit jaar al drie
films in productie worden ge
nomen. In totaal heeft de pro
ducent tien projecten op stapel
staan, waaronder „Inevitable"
van Frans Weisz, gebaseerd op
„Langs lijnen van geleidelijk
heid" van Louis Couperus,
„Affairs" van Paul Verhoe
ven, „Het Zondagsbed" van
Ine Schenkkan naar de gelijk
namige roman van Theun de
Vries en „Een romance" van
Pieter Verhoeff, naar een
boek van Dirk-Ayelt Kooi
man.
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA l (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Inner
space (12); 18.30. 21.15. wo. ook
13.30. EUROCINEMA II: Dirty
dancing (al); 18.45. 21.30. wo.
ook 13.45. EUROCINEMA III:
Donna Donna II (al); 18.30,
21.15. De reddertjes (al): wo.
14.00. EUROCINEMA IV: Hec
tor (al); 18.30, 21.00. wo. ook
13.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): Dirty dan
cing (al); 19.00. 21.15. wo. 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39. tel. 124130): The last empe
ror; 20.00. The witches of East-
wick (16); 19.00. 21.15. ma. di.
14.30. Donna Donna II (al); Big-
foot and the Hendersons (al);
Hector (al); 14.30, 19.00. 21.15.
De reddertjes (al); wo. 14.30.
TRIANON (Breestraat 31. tel.
123875): Masters of the univer
se (al); 14.30. Van geluk gespro
ken (12); 19.00, 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414); The devil in miss Jo
nes III (16); 14.30, 19.00, 21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel.
01719-12800): Masters of the
universe (al); ma. 19.00. Beverly
Hills cop II (al); ma. 21.15.
Avontuur met een staartje (al);
wo. 15.00.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Beverly Hills cop II (al); 21.15.
wo. ook 14.45. Who's that girl
(al); 19.00. CITY THEATER II:
The witches of Eastwick (12);
ma. dl. wo. 19.00, 21.15. Bambi
(al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Hector (al);
20.15. Beverly Hills cop II (al);
wo. 14.30. Een maand later (al);
20.30. Who's that girl (al); wo.
15.45.
20.30.
KINDERVOORSTELLING
Een avontuur met een ataartje;
wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Radio days (al);
20.00.
ZOETERMEER PROMENADE
1,2,3 (Promenade 7, tel. 079-
511313): Donna Donna II; ma. di.
wo. 20.00. De reddertjes: wo.
14.00. Bigfoot and the Hender
sons; wo. 14.00. Full metal jac
ket; ma. di. wo. 20.00. Hector;
ma. dl. 20.00. wo. 14.00, 20.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27.
tel. 463500): Donna, Donnall (al);
14.00, 19.00, 21.30. ASTA 2: A
night on the town (al); 14.00,
17.00, 19.00, 21.30. ASTA 3:
Hector (al); 14.00, 19.00, 21.30.
BABYLON 1 (Winkelcentrum
Babylon, tel. 471656): Bigfoot
The Hendersons (al); 1400,
19.00, 21.30. BABYLON 2: An
gel heart (16); 14.00, 18.45.
21.30. wo. 18.45, 21.30. BA
BYLON 3: Full metal jacket (16);
14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 1
(Buitenhof 20, tel. 630637). In-
nerspace (al); 14.00, 18.45,
21.30. CINEAC 2: Masters of
the universe (al); 14.00, 18.45.
Luchtmacht academie (al);
21.30. CINEAC 3: Dirty dan
cing (al); 14.00, 18.45, 21 30.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel. 456756): The last emperor
(al); 14.00, 20.30. METROPO
LE 2: The witches of Eastwick
(12); 14.00, 18.45, 21.30. wo. niet
14.00. METROPOLE 3: Inner-
space (al); 14.00, 18.45, 21.30.
Metropole 4: Van geluk ge
sproken (al); 14.00, 18.45. 21.30.
METROPOLE 5. Beverly Hills
cop II (al); 14.00, 18.45, 21.30.
ODEON 1 (Herengracht 13,
tel. 462400): Dirty dancing (al);
13.45, 16.45. 21.30. ODEON
2: Spaceballs (al); 18.45, 21.30.
ma. di. ook 13.45. ODEON 3:
Nadine (12); 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 4: Street smart (16);
13.45, 18.45, 21.30. STUDIO 1
(Kettingstraat 1?b, tel. 656402):
Oei ciornie (16); 19.30, 21 45.
STUDIO 2: The untouchables
(16); 19.15, 21.30. STUDIO 3:
De naam van de roos (16);
20.00. HAAGS FILMHUIS
(Denneweg 56, tel. 459900): Zaal
1: La doles vita; 20.00. Zaal 2:
The big easy; 19.30, 21.45. Zaal
3: Sad and destructive screen-
loves; wo. 19.30, 21.45. di.
14.00. ma. 19.30, 22.00. II mis-
tero dl Oberwald; ma. Teas; di.
Les jeux sont faita; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON 2: De troetelbeer
tjes 3 (al); wo. 14.00. CINEAC
2: Masters of the universe (al);
14.00, 18.45. METROPOLE 2:
De reddertjes (al); wo. 14 00.
ODEON 1: De reddertjes (al);
^O. 13.45.
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK
THEATER, FECREAT1E.EX POSITIES
EN EEN COMPUTE AGENDA