Afgestudeerd op Bhagwan en toch niet gek geworden Russische winter 'VAN HUIS UIT foidócSoivunit MAANDAG 11 JANUARI 1988 PAG! Haren als kantwerk Het lentesei zoen brengt de. staart „Clippy" die, los gedra gen, verandert in een wuiven de mantel van haren. Alles is echter moge lijk: romantisch krulwerk, korte toefjes of een strenge wrong, speels opge stoken. De nieuwe Clip- pystaart heeft de meest ver scheiden kleur combinaties en is glad, gol vend of fijn ge kruld te krij gen. De prijzen variëren van 49 tot 89 gulden. Voor meer in formatie: eigen kapper of Ma rie Fashion Eu rope in Rotter dam (010- 4360733). FOTO: PR In de mode is een Russische rage ontstaan, die de ontspanning tus sen de beide grootmachten moet onderstre pen. De „Russian Winter" is nader bij gekomen, waarbij het aspect van de „dame" in het gedrang kwam door het verlies van de statuskleding ten gunste van war me, nonchalante wolligheid en ex tra warmtetoe voer door omslag doeken en mut sen. He t in teressan te van mode is de imitatiedrang, die alleen klopt als elk detail in over eenstemming is met het geheel. Bij de Russische dracht bijvoor beeld staan hoge hakken ridicuul. Hier wordt het beste beentje voorgezet met de laars om mee door de sneeuw te baggeren. Bij de Russische look is de kleding geen manifest van her kenbaarheid tot een bepaalde klasse te behoren, maar tot een groep in de maat schappij die zich op dezelfde ma nier gedraagt en kleedt. Geen „kak" van vrien dinnetjes van yuppies en ook geen yuppie-ver heerlijking. Niets van dit alles. De „Russian look" is zonder klassever- schil. Want ieder een heeft het koud in de snij dende wind. De Russische mode uitingen kenmer ken zich door hoog gesloten wijde lange broeken, „astrakanmut sen, hoofddoeken van cashmere of dunne wol, stevi ge laarzen zonder Western -accen ten als franje of stik werk. Mijlen weg van de wisse (mo- dejdood van punk of het naëpen der rijken is er sprake van geloofwaardi ge doelmatigheid zonder opzienba rende labels. Het uiterlijk vertoon is alleen zichtbaar in de consequen tie van de stijl, vreemd aan elk snobisme. De Russische stiil is' zo authentiek als het pakje van Coco Chanel en de Dirndl van de Oostenrijkse gra vin en zo klassiek als de Burberry ruit. TINY FRANCIS Tanja in taupekleurige halfglanzende blouse met gebreide col, tailleband en manchetten 45,-) op een zwierige lange rok. Anouschka koos een wijnrode blouse in „uniform" stijl 65,-) en een zwarte kuitlange broek 69,-). Natascha is gehuld in een witte blouse met Russische folkloreborduur- sel 49,-) op een anthracietgrijze broek op kuitlengte 69,-). Serge draagt een jaquardtrui 49,-) op een band- plooi cord broek 85,-) en Petrouschka tenslotte viel voor de combinatie bruin met zwart: een bruine blouse 49,-) en een zwarte rok met glad heupstuk. Astrakan mutsen, kleurige doeken, stevige laarzen, riemen en (kunst)bont. FOTO: SUPER CONFEX Wie op een onderzoek naar mijn visie wil afstu deren, heeft Bhagwan meer dan eens gewaar schuwd, loopt het risico om knettergek te worden. „Al die contra dicties in mijn boe ken. duizenden en duizenden keren heb ik mezelf tegengespro ken. nee, dat wordt niks. Wie op mij wil af studeren, komt onvermij delijk in het gekkenhuis terecht". Sietse Visser uit Groningen is vorig jaar afgestudeerd op een onderzoek naar de visie van Bhagwan. Zonder bij de psychiater te belan den en met behoud van zo wel een goede nachtrust als het vermogen om redelijk coherent te spreken. Waar mee maar weer eens lijkt aangetoond dat we de om streden Indische meester niet altijd op zijn woord mogen geloven. Maar dit terzijde. Waar het om gaat is dat Sietse Visser (33) op basis van zijn doctoraal scriptie een zeldzaam hel der en diepgravend boek over Bhagwan heeft samen gesteld waaruit de Indiër te voorschijn komt als een waarachtig spiritueel leids man. Een boek dat geschre ven zou kunnen zijn door een talentvolle sannyasin of leerling van Bhagwan. Des ondanks is de auteur een koersvaste christen en als pastoraal medewerker ver bonden aan de hervormde gemeente Oldebert in Gro ningen. In juni doet deze doctorandus in de theologie zijn kerkelijk examen en daarna is hij beroepbaar als f>redikant voor de Neder- andse Hervormde Kerk. Of hij zich, tijdens zijn on derzoek, niet gestoten heeft aan de onophoudelijke tira des van Bhagwan tegen de theologen, priesters en do minees als beroepsmatige verhullers van „de waar heid"? „Ach nee man. Als je op dat niveau gaat zitten, kan je aan alles wat Bhagwan zegt wel aanstoot nemen. Dan zit je echt op de buitenste schil van wat hij te zeggen heeft. Het niveau van de persmensen die, als vliegen op de stroop, afkomen op elke geur van schandaal. Om er munt uit te slaan. Ik wil niet alle kranten over één kam scheren, maar de meeste hebben toch geen enkele moeite gedaan om over Bhagwan inhoudelijke informatie te geven. Verder dan een stel smeuïg opge diste stereotypen over de seks- en giro-goeroe is vrij wel niemand gekomen". Lusten In zijn boek „Een tuin der lusten?" gaat Visser dus wél verder. Zonder te pretende ren Bhagwan nu definitief te hebben geëtiketteerd, plaatst hij hem in het licht van de (ruim duizend jaar oude) tantrische tradities binnen het hindoeïsme en het boeddhisme. Hij be schrijft een aantal „raaklij nen" tussen de boodschap van het tantrisme en de les sen van Bhagwan, en wijst bijvoorbeeld op de overeen komstige grote nadruk op de eigen, authentieke erva ring. (Bhagwan: „Ik wil niet dat je mij gelooft. Ik Sietse Visser: begrippen c ben tegen geloof als zoda nig"). Ook de centrale notie in Bhagwans lessen dat heel het bestaan één is, ja dat be staan èn niet-bestaan uit eindelijk te ervaren zijn als één ondeelbare werkelijk heid, herkent Visser in de tantrische tradities. Zo ook de positie van de goeroe die niet, zoals gewoonlijk over Bhagwan wordt geschre ven, „een soort godheid" is, maar een deur naar het be wustzijnsniveau waarop de ervaring van de werkelijk heid „als één geheel" moge lijk wordt. De tegenstrijdige uitspra ken en soms dubieuze acti viteiten van Bhagwan zijn voor een tantrische Ver lichte ook heel gewoon, legt Visser uit. In dit verband citeert hij een tantrische tekst waarin over een suc cesvolle tantrische yogi wordt gezegd: „Wanneer hij alleen is lijkt hij wel gek, stom of verlamd; in gezel schap van anderen gedraagt hij zich soms als een goed mens, soms als een dwaas; bij gelegenheid lijkt hij zich zelfs te gedragen als een boze geest, omdat hij han delt met ongelofelijk inge wikkelde lange-termijnbe- doelingen" Geen enkele alinea in Siet se Vissers boek bevat ook maar één negatief woord over Bhagwan. In de Bhag- wan-litte'ratuur van de hand van niet-sannyasins is dat tot op heden nog niet voorgekomen. Wat dit be treft zou een vermelding in het Guiness Book of Re cords op zijn plaats zijn. Heeft Bhagwan de aanko mend predikant geraakt in zijn persoonlijk leven? „Nou. in bepaalde zin wel. Zijn psychologische diepgang en zijn humor hebben me zeer geboeid. De intelligente, speelse manier ook waarop hij voortdurend de schone schijn van aller hande fenomenen door prikt. Bhagwan is een my the-doorprikker van dromerige geesteshouding aan. Hij schudt je wakker. Door alle mythes heen wijst hij naar de essentie in dit leven. En ik heb het gevoel dat hij die essentie vat, dat hij vat waar het wezenlijk Maar toch „Ik heb vrij veel van hem gelezen, en na een tijdje kreeg ik toch het. idee: nou weet ik het wel. Dat gevoel van verliefdheid dat zijn leerlingen voor hem voelen dat is mij nooit overko men. En die hele set-up om Bhagwan heen, die hele sannyasin-wereld, trekt me niet aan. Zijn meditatie technieken trouwens ook niet. Ik heb er wel wat mee geëxperimenteerd, maar het beviel niet echt. Nu doe ik de boeddhistische basis meditatie die Vipassana heet. Een meditatie die Bhagwan ook in zijn pakket heeft trouwens, maar waar op mijn meditatie-leraar een andere visie heeft dan Bhagwan maar dat kan natuurlijk kift zijn". Bekering Voor een bekering van het predikant- naar het swami schap hoeven we kortom niet te vrezen? „Ik denk het niet, nee. Ik hou me maar aan het ver haal van de vreemdeling die ergens in een ver land een buitengewoon indruk wekkende kluizenaar te genkwam., „Die kluizenaar heeft nog 's een mooie reli gie", dacht de vreemdeling, „die godsdienst wil ik over nemen". Toen de vreemde ling vroeg of hij de leerling van de kluizenaar mocht worden, zei deze: „Als je zo nodig mijn godsdienst wilt overnemen, betekent dat dat je je eigen godsdienst nog niet begrepen hebt". Mijn eigen godsdienst, mijn moedertaal, is het christen dom". En in die christelijke taal wordt, anders dan bij Bhag wan, de hoogste werkelijk heid als een persoonlijke God aangeduid. „Ja, maar of dat verschil nou beslissend is, weet ik niet. Ramakrishna vroeg aan een leerling: hoe ziet God er uit? De leerling zei: „God is het pure zijn". Ra makrishna zei: „Goed. Als je het zo kunt zien, is het goed". Ik bedoel: wat je ook over God zegt het zijn beperkte aanduidingen. Of je het nou over „religious ness" hebt, zoals Bhagwan doet, of over God de Vader het zijn altijd woorden. Begrippen die naar God verwijzen, maar Hem nooit kunnen vangen. Je kunt God niet opsluiten in de taal, zoals Dorothee Sölle zegt". Op je hart Met welke laatste opmer king we weer terug zijn bij Bhagwan, die immers ook steeds zegt dat zijn woorden er niet toe doen: „Mijn wer kelijke boodschap zit in de stilte tussen de woorden in. De woorden zijn maar amu sement. Om je hoofd bezig te houden. Ondertussen schiet ik mijn pijlen. En die zijn niet op je hoofd maar op je hart gericht". Hoe het inmiddels met de beminde èn gehate wereld- mèester gaat na de ineenstorting van zijn fas cistisch gebleken commune in het Amerikaanse Oregon en zijn wereldreis langs tientallen landen die hem binnen de kortste keren \yeer over de grens zetten? Sinds een jaar is Bhagwan terug in Poona, waar hij ook verbleef in de jaren 1974 - 1981. Een ernstige ziekte die hij zelf heeft toe geschreven aan een gecom pliceerde vergiftigingspo ging door de Amerikaanse autoriteiten, lijkt hij weer te boven. En zoals altijd gaat het meer dan uitste kend met hem. Op reis of thuis in zijn stoel, ziek of gezond, in of buiten de ge vangenis dat maakt hem niets uit. Niets deert hem, aan niets is hij gehecht. Hij is, en dat is voor hem vol doende. WILLEM SCHEER Nog steeds geen beleid voor behandeling cryptorchisme Als jongetjes te vroeg worden geboren, is er een dikke kans, wel 30 procent, dat er geen ballen in hun zakje zit ten. Hoe kan dat? De testes, de zaadballen dus, ontstaan niet op de plaats waar je ze zou verwachten en waar ze later ook horen te zitten, maar een flink eind hogerop in de buik, zo ter hoogte van de nieren. Pas in de achtste maand van de zwangerschap dalen ze, met medeneming van een slip van het buik vlies, af naar de balzak (scro tum). Bij die 30 procent zijn de testes klaarblijkelijk nog Maar er zijn ook kinderen bij wie de testes nooit hun reis doel zullen bereiken omdat ze onderweg om ondoorgron delijke redenen blijven ste ken in de buikholte of het verschijnsel heet op zijn pot jesgrieks „cryptorchisme", wat je letterlijk kunt vertalen met „verborgen zaadbal". Om hoeveel kinderen gaat het precies? Daar heeft men, theoretisch tenminste, een aardig idee over, want bij de lichting 1946 bleek 0,7 pro cent van alle recruten cryp torchisme te vertonen. Dat was nog in de tijd dat deze kwaal niet werd behandeld, zodat je kunt stellen dat als je de natuur zijn werk laat doen het in meer dan 99 procent van de gevallen voor het be reiken van de volwassenheid wel goed komt. In de jaren zestig ging men er steeds meer toe over om per opera tie de echt niet ingedaalde testis alsnog in het scrotum te brengen. Voornaamste reden: op die manier hoopte men de verminderde kans op het krijgen van kinderen te kun nen verbeteren. Stofopjagend We schrijven 1977. In het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde verschijnt een stofopjagend artikel van de hand van dr. D. Hoogen- doorn. Hij becijferde dat meer dan vier op de honderd jongetjes voor cryptorchisme geopereerd werden, terwijl toch hooguit maar een van die vier ook echt deze kwaal vertoont. Vanwaar dat ver schil? Het is zeer waarschijn lijk, schrijft hij, dat zeer vaak geopereerd wordt bij ver meend cryptorchisme, terwijl men in werkelijkheid met re- tractiele testes te maken heeft. Dat behoeft enige uit leg. Jongens en mannen heb ben zoiets als een cremaster- reflex: bij prikkeling (strij ken) van de huid van de bo- vendij wordt de testis door de cremasterspier omhoogge trokken, vaak zo hoog dat hij niet meer in het scrotum is te voelen. De door dit reflex niet in het scrotum aanwezi ge testis heet retractiele tes tis, of glijtestis, en deze vol maakt onschuldige toestand is niet altijd makkelijk van cryptorchisme te onderschei den. In een aanvullend com mentaar schrijft kinderarts prof. Visser dat het duidelijk was dat kinderen „op een druk spreekuur" te vluchtig werden onderzocht. Ze moeten, zegt Visser, herhaal delijk worden nagekeken om een glijtestis uit te sluiten en als ze al geopereerd worden, dan alleen door experts als kinderchïrurgen eii kinderu rologen, want zoals elke ope ratie heeft ook deze operatie zijn complicaties. In de jaren daarop duikt het onderwerp cryptorchisme voortdurend in het Neder lands Tijdschrift op. Hoezo alleen door kinderchirurgen en kinderurologen laten ope reren? vragen drie dokters zich in een ingezonden brief in 1981 af. Daar zijn er maar 9 van en het gaat toch om 5500 operaties per jaar? Ze worden bars te woord ge staan door de kinderuroloog prof. Scholtmeier: „Per jaar komen slechts 850 jongens in aanmerking voor deze opera tie. In ons land behoort deze operatie dus slechts zelden voor te komen". Een jaar la ter rept Scholtmeier over de operatie (orchidopexie) die „in de afgelopen jaren 4 a 5 keer te vaak werd uitge voerd". Hij pleit voor nauw gezet onderzoek en registra tie van de al dan niet aanwe zigheid van de testes bij pas geborenen. Die vertonen dan nog geen cremasterreflex. Zijn de testes bij de geboorte of bij bezoeken aan het con sultatiebureau aanwezig, dan weet je later in geval van twijfel praktisch zeker dat het om ae onschuldige glijtes- tes gaat. Dat jaar worden er De testes ofwel zaadballen ontstaan in de buik. Pas op de achtste maand van de zwangerschap dalen ze af naar de balzak. Komen ze daar nooit aan dan is er sprake van cryptorchisme. 7200 jongetjes geopereerd, het jaar daarop 6000, het jaar daarop 5500 en in 1985 (laatst bekende cijfer) nog altijd 5000. Dat moeten er in de loop der jaren minstens 10.000 te veel zijn geweest. Te bar Rond 1982 wordt dat de Vlis- singse vrouwenarts Snick toch wat te bar. Op Walcher en werden tot dan minstens 40 jongetjes per jaar geope reerd. Geheel eigenhandig zette Snick een registratiesy steem op, bij te houden door consultatiebureaus, huisart sen vroedvrouwen enzovoort. En kijk eens aan: het aantal operaties daalde en men hoopt uiteindelijk uit te ko men op 7 per jaar! Intussen steeg de verwarring over de behandeling van cryptorchis me dusdanig dat deskundi gen in oktober 1986 rond de tafel gingen zitten. Met de grootst mogelijke moeite be reikte men min of meer overeenstemming over de beste behandeling van cryp torchisme. Maar over het te veel opereren werd luchtigjes gedaan. Wel zijn er goede voornemens. Er moet een pe riodieke registratie komen van de ligging van de testes en de uitslag moet bekend zijn bij ouders, huisarts en consultatiebureau. Huisartsen dienen in de eerste week na de bevalling alle pasgebore nen te onderzoeken. „Kosten noch moeite dienen te worden gespaard" om onder zoeksgegevens uit de vroege jeugd te achterhalen voordat men gaat opereren. Daar komt men wel wat laat mee; men heeft gewoon jarenlang de zaak laten sloffen. door Joke Forceville-Van RosPJ, H Stil maar, wacht maar, rere alles wordt nieuw. iap Kerklied „Stil maar, wacht maan groot bent". Herinnert zich nog van vroegernr0C Wachten tot later, tot jfy jq, >er je er soms om. Kon jij helpen datje nog jong ^n]e Dat eeuwige wacht wooi vai wachten. Op ie 21ste heiQe^ volwassen. Nog jaren dinre had je overigens voor sluiten van een huwelij m wam nodig. Wat een kh taak, volwassen worden wat bedoelde men ermf Dat je handelingsbekwM was onder andere, dat jr geacht werd voor eigen rekening beslissingen MIC kunnen nemen en die i een handtekening kon A| bekrachtigen. Maar is volwassenheid niet nog 1 méér. Een volwassen /rfl( overziet enigermate het geheel waarvoor hij statn -j kan, durft keuzes te mar* Meest beslissend in het^JIJ geheel is echter dat hij[ds consequenties van die A he ook ten volle aanvaardend niet geringe opdracht. Lm taak die met de jaren a|jec maar moeilijker is gewó Ik bedoel het helemaal >oe] laatdunkend als ik schrl mensen vroeger eerder j volwassen waren dan nS Daar zijn uiterst plausitr redenen voor aan te gef' Als er niet veel l r mogelijkheden zijn, niel zoveel variatie in modél*t< volgens welke een men> v leven kan inrichten, ms\d andere woorden als er ajn zoveel te kiezen is, zal ijk» beslissing voor een bep$ r vorm van leven n£ gemakkelijker te nemei,e dan in een tijd waarin £ei assortiment mogelijkheid met het jaar toeneemt. jQ allerlei vlakken van onu-s samenleving kun je constateren dut goed-be best nogal relatieve begrippen zijn. In de n i techniek is iets vandaaf** beste wat over een paa. op z'n mooist nog goed heten. Psychologieën, taaltheorieën, medische 1 on tdekkingen, ethische J opvattingen niet uitgesR komen en gaan. Ze wo/p veranderd. Of dat altijd' tevens verbetering betefel zal de toekomst leren. uji In de relaties onder c/et j mensen doen zich ook na allerlei ontwikkelingenLj Lang niet ieder ouderpi Q juicht het samenwonen zoon of dochter toe. Mar afwijzende term „hokktfer neemt men nog zelden i v mond. En hoeveel variè op het aloude thema lts huwelijk bestaan er oai tegenwoordig niet. BOllieii moeder worden (bewusite ongehuwde moeder), eeh lesbische of homosexueklc relatie aangaan, in groepsverband gaan vvofti, jong of oud voor een lin relatie kiezen (ieder op|0r eigen plekje blijven, ma^ wanneer het schikt je t\ samen doorbrengen)... B nog iets anders gehad n, hebben9 'e In het kaleidoscopisch van onze samenleving, waarin nu (bijna) niets 40 onmogelijk en straks al* c méér mogelijk blijkt, vn volwassenheid tijd. Je jflt vinden op allerlei niveii van ons ingewikkeld bfi' daarin ook nog eens her juiste plekje voor jezelf ontdekken en dan tens' daar consequent naar lép Niet gestoord door wat anderen misschien wel allemaal voor babbels N. hebben: Of je je niet tefe vastlegt door een hu welF1 kinderen niet ontzetteni*1 handenbinders zijn, teH ze bovendien opvoedt de meest ondenkbare ie rampen; of je met je kèn voor een gelovige opstd*1 niet een spervuur van vju opent over instituten dfa allang niet meer mak#r onze tijd; of je eigenlijk* kiezen moet in dat rar& dat wereld heet. Wl Het was in mijn jeugd A eenvoudiger. Rechtlijni) zeker. Er waren duideli vragen, er waren even j01 duidelijke antwoorden, zit dat nu? Ik ben bep, niet meer rechtlijnig. 1 kan ik eenvoudig niet Ik heb immers geen cot( antwoorden op individi gevallen van noem mal zelfmoord, euthanasie, *r abortus, echtscheiding. zit het dan met mijn volwassenheid? Mag ik formuleren, ook ik ben nog maar naar op we verder: volwassenheii consequent kiezen voor a eigen zaken, maar heel open laten voor andei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 10