Belangstelling KRO oppepper voor Forum ter EcidócSouocmt Wethouder Schiedam beëindigt expositie Snel succes voor „Eddie Murphy Raw" %r 3uhrgebied: van firschaftswunder u|t armenhuis ZATERDAG 9 JANUARI 1988PAGINA 15 [EDAM Wethouder L. 0— amp voor cultuur in •dam heeft opdracht gege- He tentoonstelling over de pde Franse schrijver J.K. mans (1848-1907) en zijn ,e tot deze stad in het Ste- l Museum van Schiedam lijdig te sluiten. De ten- Itelling die al twee weken Ie gang was en tot 24 janu- du duren is intussen afge- en. Volgens een woord- jer van de wethouder is gebeurd na publicaties in jlaatselijke pers, waarin jng werd gemaakt dat de etbalntiende eeuwse Franse it Pejver een „antisemiet en ra- giste- zou zijn. De wethouder lijksu wilde voorkomen dat „de expo sitie zou leiden tot discussies met schadelijke effecten", aldus de woordvoerder. De stap werd genomen op het moment dat museumdirecteur Hans Paalman met vakantie was. Deze heeft zijn vakantie onderbroken en is in allerijl in het museum teruggekeerd. Paalman, die de aantijgingen tegen Huysmans sterk overdre ven noemt, zegt het zeer te be treuren dat de wethouder deze stap genomen heeft zonder dat een fundamentele discussie heeft plaats gehad met externe deskundigen over het werk van Huysmans, vooral met be trekking tot Schiedam. Volgens de museumdirecteur is het een aardige tentoonstelling met foto's en ander materiaal rond het verblijf van Huys mans eind vorige eeuw in Schiedam, waar hij op zoek was naar sporen van de heilige Lidwina, die in Schiedam ge boren zou zou zijn. Huysmans geldt als een van de grote schrijvers van het negentiende- eeuwse Frankrijk. De afgelopen weken is er van verschillende kanten aandacht besteed aan Huysmans en zijn werk. De VPRO belichtte de schrijver kort geleden in het kunstprogramma Atlantis en de Huysmansvertaler en -ken ner bij uitstek Jan Siebelink richtte enkele weken terug in Vrij Nederland de schijnwer pers op de Franse schrijver. Het voortijdig sluiten van de „leuke tentoonstelling over de fantastische schrijver Huys mans" noemt hij nogal over dreven. Hij geeft toe dat er in het werk van Huysmans „een paar zinnetjes voorkomen, waarin joden over de hekel worden gehaald". Maar Huys mans een „antisemiet en racist" te noemen vindt Siebelink sterk overdreven. De VPRO is van plan zondag in het kunstprogramma Atlan tis in te gaan op de rel in Schiedam, zo heeft Hank On rust van deze omroep laten we- LOS ANGELES Ook Eddie Murphy's nieuwste film („Eddie Murphy Raw", een registratie van een live-optreden van de komiek) lijkt al meteen een bioscoophit te worden. Na drie dagen draaien had de film in 1391 zalen al een dik ke negen miljoen dollar opgebracht. Dat is zesenhalfduizend dollar per „doek". Daarmee stond de film meteen aan de top van de première-films. Murphy's film is geregisseerd door de jonge zwarte filmer en komiek Robert Townsend, wiens eersteling, „Hollywood shuffle", binnenkort in Nederland te zien is. In dat debuut geeft Townsend o.m. een Eddie Murp- hy-imitatie. Die beviel de komiek zelf zo goed dat hij Town send een kans wilde geven zijn theatershow te filmen. Er waren met „Eddie Murphy Raw" nogal wat problemen bij de Amerikaanse advieskeuring. Zoals gewoonlijk gebruikt Murphy nogal wat krachttermen, waarvan hij nu een groot deel heeft moeten „inleveren" om zijn film toegankelijk te zien voor een groot publiek. ng. >sure-' p^'jjDornist raakt ;'pon®or bijster erb^PEN De befaamde ^ogjtduitse hoornist Her- diê" Baumann die in de sporJs8eboorzaa' 'n Kam- ubbe als solist °Ptrad biJ Fo" neen) Pbdbarmon'scb. za^ ,ende'concert niet licbt ver" dacht'0, was in de voora" ssured welgemoed vanuit eelen! tijdelijke adres in En~ nder^de °P we8 8egaan- leünir bij Zwolle raakte hij 3mensP°°r bÖster timu-1 »nf°rmant bleek een ?e dr1^" Kampenaar te ~h in» d'e beêreeP waar hij ^ktiikF toe moest en samen dorp6" ze tot voor de deur ch jg de Stadsgehoorzaal in sure^ipen. waar bet concert irter^as begonnen. itpr<ïthelper ging met dank t opeen flink bedrag om p| een taxi naar Zwolle kunnen veroorloven, ?r Zwollewaarts. «mann Baumann speel- "™^en fraaie solo als toe tje pl voor bet Kamper pu- audgék- "om voor u en eika'anSe re*s naar bet of ^-den heugelijk te ma- t vod'. zei b'J vriendelijk. Vjet ^„noorden" verklaarde spoi dat !i0agd ikenmarkt blijft mHeincieel stabiel e LSI Het ITERDAM De boe- Prob^arkt in Nederland duü! uitgedrukt in gul- - in grote lijnen sta- maar daalt qua aan- __erkochte exemplaren. toekhandel en litera- blijven het goed De Stichting Speur- k betreffende het c concludeert dit op i van haar jongste en- p onder circa 600 ioudens. Dat onder vindt elk kwartaal is. De laatste enquête »ft oktober 1986-sep- ter 1987. nsument besteedde in die .je 586 miljoen gulden ijjet algemene boek (fiction ^°°J1on-fiction). Er werden p y^pit bedrag circa 27,9 mil- ken gekocht. Het ge- .-ld bedrag per exemplaar jï gulden. jonsument geeft sedert oortdurend meer uit aan i-boeken. Deze stijgende wordt echter teniet door de geleidelijk da- verkopen op het gebied >n-fiction-boeken. _nre literatuur is volgens pachting Speurwerk be ide het Boek de voor- ite veroorzaker van de fiction-omzet. Dit kent de laatste jaren een iin omzet en in aantal ge- je exemplaren, oekhandelskanaal (boek- ils, kiosken, erkende wa- Huizen en dergelijke) zag in Afgelopen periode zijn ^&°iaandeel opnieuw toene- Algemene boeken nu voor 59 procent totale omzet) via boek- 'ls aangeschaft. Boeken- en postorderbedrijven ofUdlzen no® steeds terrein. Ie HENK KREUKNIET: „TV KAN DREMPEL VERLAGEN" Henk Kreukniet, tenor, straks zingend met het hoofd in het schandblok. foto: pr APELDOORN Opera Forum uit Enschede is er maar wat blij mee, dat zo nu en dan de KRO-televi- sie met een batterij came ra's en een woud van ka bels in een theater aanwe zig is om er een voorstel ling van het oostelijke operagezelschap te regis teren. Vandaag en morgen is de KRO-tv met regis seur Nico Hiltrop aan het hoofd in het Apeldoornse Orpheus present om daar de uitvoering van Rossi ni's „L'Italiana in Algeri" vast te leggen. „Een op pepper voor Forum", noemt één van de solisten, de tenor Henk Kreukniet, deze televisie-registratie. Kreukniet (47): „We bereiken nu in één klap een heel groot publiek. Veel mensen denken nog dat opera zware muzikale kost is. Zo'n tv-uitzending kan ze van gedachten doen veran deren. Misschien raken ze wel door de voorstelling gefasci neerd en gaan later zelf ook eens naar een theater om een opera-uitvoering bij te wonen. De televisie kan de drempel vrees verkleinen". Voor de uitvoerenden bete kent de aanwezigheid van tv- camera's ook nog iets anders. Kreukniet: „De televisie geeft een extra' dimensie aan een uitvoering. Je weet dat je con stant bespied wordt en dat je voluit moet gaan op strafie van een onmeedogenloze re gistratie van je tekortkomin gen. Een gewone uitvoering kan goed of slecht zijn, maar na het laatste applaus is het af gelopen. De televisieopname betekent dat alles wat op het toneel gebeurd is nog eens be keken kan worden, dat alles vastgelegd is, gedocumenteerd. Je doet er dan automatisch een schepje bovenop. Dus ook wat dat betreft zorgt de tv in de zaal voor een oppepper. Het werken voor een zaal met mensen is fantastisch, maar door de tv krijgt de uitvoering toch iets extra's". Niet eenvoudig Kreukniet vindt dat het voor de tv-mensen helemaal niet zo'n eenvoudige zaak is een opera-uitvoering goed op de band te zetten. Van de eerste keer dat de KRO de verrich tingen van Forum volgde, bij de uitvoering van Der Zigeu nerbaron, vielen de resultaten wat tegen. Kreukniet: „Het was toen wat chaotisch, de keuze tussen totaalshots en close-ups was niet altijd bevre digend. Maar het was dan ook Scène uit „L'Italiana in Algeri". de eerste keer. Ik heb de in druk dat het nu wat zorgvuldi ger gaat. Trouwens bij ons wordt ook iets geperfectio neerd. Met name aan de cho reografie wordt meer aandacht besteed en een aantal scènes wordt wat gepolijst". Bij het televisiepubliek was Der Zigeunerbaron al, voordat Opera Forum er mee op het scherm verscheen, een beken de klank. Bij „L'Italiana in Al geri" ligt dat wat anders. Kreukniet: „Maar het is een opera die het op de tv gewel dig doet. Spectaculaire scènes, fraaie kostuums en decors, kortom de aankleding is alleen al oogstrelend. En dan de mu ziek, bruisend en tempera mentvol. Rossini mag dan zelf het schrijven van deze opera een tijdverdrijf hebben ge noemd - hij deed er niet lan ger dan twintig dagen over - maar niet ten onrechte was het werk direct al bij het pu bliek geweldig populair". Komische opera „L'Italiana in Algeri" gaat door voor een komische opera, maar regisseur Vittorio Pata- né. die al eerder bij Forum Mozarts Cosi fan Tutte en La Finta Semplice deed, heeft ge probeerd wat dieper te graven en niet alleen de komische kant te belichten. Kreukniet: „Rossini's opera is vrolijk, maar dat niet alleen. Er mogen dan tal van scènes zijn die bij het Theater van de Lach thuis horen, maar neem maar eens het moment dat ge zongen wordt „Denk aan je vaderland", een beetje Verdi- aans. Helemaal niet louter vro lijk. De verschillende facetten licht Patané er heel goed uit. Bij hem gaat het bijvoorbeeld ook niet alleen om het mooie zingen, maar om het zingen met emotie. Mijn eerste ver schijning op het toneel - ik zing de rol van de Italiaanse slaaf Lindoro, die er met zijn geliefde in slaagt uit de han den van de bey van Algiers te ontvluchten - is in een schandblok, met mijn hoofd door het gat, geen gemakkelij ke houding om te zingen. Pa tané zegt dan: je hoeft hele maal niet echt mooi te zingen, als de mensen maar horen dat je in een benarde situatie ver keert. Hij wil ook het publiek zo dicht mogelijk bij het ge beuren op het toneel brengen. Het orkest bijvoorbeeld zit bij „L'Italiana in Algeri" niet weggestopt in de orkestbak, maar heeft plaatsgenomen in de zaal. Het orkest hoort er ook bij, zegt hij". Cast Forum zong een kleine drie jaar geleden Rossini's opera ook al. Met dezelfde cast. Met Jan Alofs en Ans Philippo en ook met Henk Kreukniet, de tenor uit Hendrik Ido Am bacht die in de intensieve re petitieperioden bij Forum in Haaksbergen verblijft. „Een winnend team moet je niet veranderen. En de eerste reeks uitvoeringen was een groot succes. Het is trouwens een heel goede cast. Met veel Nederlanders". Kreukniet, net als de andere solisten op free-lance basis werkend, heeft bij Opera Fo rum al vele rollen gezongen, zoals in Die lustigen Weiber von Windsor, Ariadne auf Naxos, Nabucco, Manon Les- caut. Der Zigeunerbaron en Eugen Onegin. Hij bekent een zwak te hebben voor het oos telijk operagezelschap. „En dat komt mede omdat Forum steeds zorgt voor Nederlandse zangers en zangeressen als so listen. Dat is zo'n vijf, zes jaar geleden begonnen. Er werd ons toen gezegd: op een hoog salaris hoef je niet te rekenen, maar we zijn een Nederlands gezelschap en zullen in eerste instantie vaderlandse solisten aantrekken. Dat is tot op he den goed gelukt". Dodelijk Kreukniet prefereert het gast- FOTO: GUY DUMAS zingen, zoals regelmatig bij Fo rum, boven een vaste aanstel ling. „Je moet natuurlijk wel zorgen dat er regelmatig brood op de plank is maar je bent aan de andere kant niet zo ge bonden. Je moet je steeds weer waar maken. Het lijkt mij do delijk als je als artiest niet steeds de stimulans hebt het uiterste te geven". Dat reizen en trekken door de regio heeft de tenor overigens ook geleerd dat het publiek in het oosten van het land anders reageert dan dat in de rand stad. Trouwens ook plaatselijk zijn er verschillen. „Er zijn za len waar het muisstil is en al leen aan het slot een daverend applaus aangeeft dat het pu bliek genoten heeft, maar er zijn ook theaters waar emoties nadrukkelijker naar voren ko men. Maar, zoals in het wes ten, kreten van bewondering of .uitroepen van afkeuring, die hoor je in het oosten niet. Toch moet dat allemaal kun nen. Het publiek komt naar de voorstelling, wil waar voor zijn geld en wij hebben maar te zorgen dat het tevreden huiswaarts kan keren. Doen we het goed, dan willen we dat best weten, doen we het niet goed, alla, dan mogen we best op een boeh-geroep ge- tracteerd worden". THOM STROINK ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Inner «pace (12); 18.30, 21.15. za. niet 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCINEMA II: Dirty dancing (al): 18.45, 21.30. za. zo wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. EUROCINEMA III: Donna Donna tl (al); 18.30, 21.15. De reddertjea (al); za. wo. 14.00. zo. 14.00, 16.15. EUROCINEMA IV: Hector (al); 18.30. 21.00. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Dirty dancing (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): The last emperor; 20.00. zo. ook 14.30. The witches of Eastwick (16); 19.00. 21.15. do. vr. ma. di. 14.30. Donna Donna II (al); Bigfoot and the Hendersons (al); Hector (al); 14.30, 19.00, 21.15. De reddertjes (al); za. zo. wo. 14,30. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Masters of the universe (al); 14.30. Van geluk ge sproken (12): 19.00. 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414); The devil in miss Jones III (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDW1JK LIDO THEATER (Pr Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): Masters of the universe (al); za. zo. ma. 19.00. Beverly Hills cop II (al); za. zo. ma. 21.15. Avon tuur met een staartje (al); za. wo. 15.00. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Beverly Hills cop II (al); 21.15. do. t/m zo. wo. ook 14.45. Who's that girl (al); 19.00. CITY THEATER II: The witches of Eastwick (12); do. vr. zo. 14.45. 19.00. 21.15. za. ma. di. wo. 19.00, 21.15. Bambi (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Hector (al); do. t/m zo. 19.00. ma. t/m wo. 20.15. Be verly Hills cop II (al); do. t/m zo. 21.15. za. zo. wo. 14.30. Salvador (12); do. t/m zo. 20.30. Een maand later (al); ma. t/m wo. 20.30. Who's that girl (al); vr. za. zo. wo. 15.45. 20.30. KINDERVOORSTELLING Een avontuur met een staartje; za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Roboeop (12); vr. za. zo. 20.00. Radio days (ai); ma. di. wo. 20.00. ZOETERMEER e PROMENADE 1.2.3 (Promenade 7, tel. 079- 511313): Donna Donna D; do. ma. di. wo. 20.00. vr. za. zo. 19.00, 21.30. De reddertjea: za. zo. wo. 14.00. Bigfoot and the Hender sons; vr. 19.00. za. zo. 14.00, 19.00. wo. 14.00. Full metal jac ket; do. ma. di. wo. 20.00. vr. za. zo. 21.30. Hector do. ma. dl. 20.00. vr 19.00. 21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.00. DEN HAAG* AST A 1 (Spul 27. tel. 463500): Donna, Donnall (al); 14.00. 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00. 21.30. ASTA 2: A night on the town (al); 14.00. 17.00, 19.00. 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00. 21.30. ASTA 3: Hector (al); 14.00, 19.00. 21.30. zo. 13.30. 16.00, 19.00, 21.30. BA BYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): Bigfoot a The Hen dersons (al); 14.00. 19.00. 21 30. zo. 13.30. 16.00, 19.00. 21.30. BABYLON 2: Angel heart (16); 14.00. 18.45. 21.30. za. zo wo 18.45. 21.30. BABYLON 3: Full metal jacket (16); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30 CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Innerspace (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30. CINEAC 2: Masters of the universe (al); 14.00, 18.45. zo. 13.15, 16.00. 18.45. Lucht macht academie (al); 21.30. CI NEAC 3: Dirty dancing (af); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. .456756): The last emperor (al); 14.00, 20.30. zo. 13.15. 16.45. 20.30. Hair (al); zo. 11.00. METROPOLE 2: The wit ches of Eastwick (12); 14.00. 18.45. 21.30 za. zo. wo. niet 14.00. METROPOLE 3: Innerspace (al); 14.00. 1845. 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. Metropole 4: Van geluk gesproken (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45. 21 30. METROPOLE 5: Beverly Hills cop II (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. e ÖDEON 1 (Heren gracht 13, tel. 462400): Dirty dan cing (al); 13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. ODE- ON 2: Spaceballs (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 13.45. ODEON 3: Nadine (12); 13.45. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. ODEON 4 Street smart (16); 13.45. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45. 21.30. STU DIO 1 (Kettingstraat 12b. tel. 656402): Oei ciomie (16); 19.30, 21.45. zo. 14.45. 19.30, 21.45. STUDIO 2: The untouchables (16); 19.15. 21.30. zo. 14.30. 19.15. 21.30. STUDIO 3: De naam van de roos (16); 20.00. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1: La dolce vita; 20.00. It started in Napels; zo. 14.00, 16.15. Zaal 2: The big easy; 19.30, 21.45. zo. 14.00, 16.15. Zaai 3: Sad and destructive screenlo- vea; do. zo. wo. 19.30. 21.45. vr. dl. 14.00. za. ma. 19.30. 22.00. La tra- viata; do. Sophie's choice; vr. I'ln- nocente; za. CEternel retour; zo. II mistero di Oberwald; ma. Teas; di. Lea jeu* aont faita; wo. NACHTVOORSTELLINGEN ASTA 1: Fatal attraction (16); za. 00.15. CINEAC 1. Stake out (16); za. 00.15. CINEAC 2: Inner space (16); za. 00.15. e CINEAC 3: Dirty dancing (16); za. 00.15 KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 2: De troetelbeertjes 3 (al); za. wo. 14.00. zo. 13.30, 15.30. e CINEAC 2: Masters of the universe (al); 14.00. 18.45. zo. 13.15, 16.00. 18.45. METROPO LE 2: De reddertjea (al); za. wo. 14.00. zo. 13.00, 15.30. e ODEON 1: De reddertjea (al); za. wo. 13.45. zo. 13.15, 16.00. e STUDIO 2: Bambi; zo. 14.30. 'Laat lepra ook jóu een zorg zijn'. Stort uw bijdrage op postgiro 50500 of bankgiro 70.70.70.929 Wibautstraat 135.1097 DN Amsterdam. Tel. 020-938973 Russische kunst uit jaren ''20 trekt weer belangstelling MOSKOU De Russische avant-garde kunst uit de jaren '20 staat in het westen hoog aangeschreven. In Rusland zelf werd deze kunst tot voor kort officieel vrijwel doodgezwegen. De door Sovjetleider Gorbatsjov gepropageerde nieuwe manier van den ken lijkt nu echter ook tot de officiële galeries en musea door te dringen. Steeds vaker worden daar werken tentoongesteld die lange tijd tot de vergetelheid veroordeeld waren. Het afgelopen jaar vond in Moskou een grote tentoonstelling van de werken van Marc Chagall plaats. Een deel van de schil derijen was speciaal voor deze gelegenheid uit het buitenland geleend. Vele doeken waren echter uit de Sovjet Unie zelf af komstig. Zij hadden jaren opgeslagen gelegen in de kelders van musea of waren door particuliere verzamelaars aan het publieke oog onttrokken. Chagalls tentoonstelling kreeg veel publiciteit, zowel in Rusland als elders. Minder publiciteit trokken andere, toch opmerkelijke tentoonstellingen van Russische schilders uit de jaren '20. De twee belangrijkste musea van het land, de Tretjakov-galerij in Moskou en het Russisch Museum in Leningrad, hebben hun opgeslagen kunstschatten van de jaren '20 te voorschijn gehaald en voor het eerst weer officieel tentoongesteld. In de jaren '70 en begin jaren '80 doken doeken van kunstenaars als Marc Chagall, Vasily Kandinsky en Kazimir Malevitsj een enkele keer op temidden van andere werken op kleine tentoon stellingen waaraan niet of nauwelijks ruchtbaarheid werd gege ven. De schilderijen die nu in Moskou en Leningrad aan het grote publiek worden getoond zijn sinds de jaren '20 nimmer meer te zien geweest. Overigens is ook in de Hongaarse hoofd stad Boedapest onlangs een grote tentoonstelling van lang be wust vergeten werken van start gegaan. VAN DE WAARHEID h30R DUITSE STAAL nvloj besij ar g Ier ei 3p H (Van onze correspondent Rink Drost) lar n feeJN - De modernste en meest efficiënte staalfabrie- „alter wereld staan in het Ruhrgebied. De hoogoven omt|Krupp in Duisburg-Rheinhausen is er een voor- 5terd van. Maar de hoogoven in Rheinhausen moet ei- c hjjk dicht, want de staalproduktie hier kan econo- niet uit de voeten. ^iaalarbeiders in het toch al zo door werkloosheid ge- j- jide Duisburg hebben zich met hand en tand verzet tegen i w3annen van Krupp. Ze kregen steun van alle politieke kiaJen in hun deelstaat Nordrhein-Westfalen en in Bonn, tegpk van de vakbonden, van de landbouwers, van hun n i^en, van massa's gewone inwoners van het Ruhrgebied. d, dfrupp-directie heeft nu gas teruggenomen. Zeker, de sa- ïinjlg in de staalindustrie en dus bij Krupp gaat door. Al- eurial EG-afspraken dwingen daartoe. Maar in de uitwer- i van die plannen zal nu worden gestreefd naar het be houd van de staalproduktiestandplaats Duisburg-Rheinhau sen. Misschien blijft nu de hoogoven in Rheinhausen branden. Dat is goed voor de geplaagde stad Duisburg, waar nu al een werkloosheidspercentage van 16,7 geldt. Dat is goed voor de werkgelegenheid in het Ruhrgebied, het dichtst bevolkte ge bied van heel Europa. Voor het gehele Ruhrgebied geldt een werkloosheidspercentage van 15,1. Maar de staalcrisis is er niet mee opgelost. Als Rheinhausen open blijft, moeten el ders in Duitsland, elders in het Ruhrgebied, staalfabrieken dicht. In de komende pakweg vijf jaar moeten er nog eens 40.000 arbeidsplaatsen in de Duitse staalindustrie verdwijnen. Geen wonder De staalsanering in het Ruhrgebied is niet een ontwikkeling van de laatste tijd. In feite is ze al sinds 1958 aan de gang. In 1961 had 12 procent van alle werknemers in het Ruhrgebied nog een baan in de staalindustrie. In 1985 was hun percenta ge gekrompen tot 8; nu ligt het in de buurt van de 7. Het wonder dat economen van naam veertig jaar geleden hadden voorspeld, met voorop de Fransman Jean Fourastié, is niet uitgekomen. Voorspeld was dat de industriewerkne mers die in hun bedrijven door rationalisering en automati sering in de volgende decennia overbodig zouden worden, moeiteloos nieuw werk konden vinden in de dienstensector die onbeperkte groeikansen leek te hebben. De praktijk pakte anders uit. Weliswaar groeide de dienst verleningssector, van 38 procent in 1961 tot 57 procent van de werknemers in 1985, maar dat was op geen stukken na voldoende om de vrijgekomen industrie-arbeiders op te kun nen vangen. De oliecrisis van 1973/74 liet de laatste hoop op het wonder vervliegen. De overheidsmiddelen bleken be- Eerkt te zijn en de industrie kreeg te kampen met afzetpro- lemen. Dure kolen In de kolenmijnen, de tweede economische poot onder het Ruhrgebied, gaat het net zo beroerd als bij de staalproduktie. Hier moeten de komende jaren nog eens 30.000 mensen om zien naar ander werk, dan wel het toch al formidabele leger van werklozen en vervroegd gepensioneerden gaan verster ken. Voor de kolen geldt hetzelfde als voor de staal: de Duit se mijnen zijn hypermodern en werken reuze-efficiënt, maar de uit het buitenland geïmporteerde kolen kosten deson danks maar ongeveer een derde van de kolen dat de Duitse mijnwerkers aan de oppervlakte brengen. Waarom komen die moderne en efficiënte fabrieken en mij nen in Duitsland niet uit de problemen? Daar zijn verschil lende oorzaken voor te vinden. Zo drukken de hoge loonkos ten in de Bondsrepubliek zwaarder op de prijs van het eind- produkt dan in andere landen. Zo hebben de Duitse staalcon cerns - in tegenstelling tot bijvoorbeeld Zweden - verzuimd om te schakelen op hoogwaardige staalprodukten die in de 'goedkope' landen door gebrek aan vakkennis en investe ringsmiddelen niet kunnen worden gemaakt. Maar de be langrijkste oorzaak is wel de concurrentievervalsing in lan den waar de vrije marktpolitiek van overheidswege wordt gemanipuleerd. Overproduktie Met soms gigantische subsidies houden regeringen de staal- prijs uit verouderde en veel te arbeidsintensieve fabrieken kunstmatig lager dan die in Duitsland zonder subsidies kan zijn. Ook EG-landen (Frankrijk, Italië) bezondigen zich aan deze manipulaties, met als argument dat de arbeidsplaatsen die met de staalproduktie gemoeid zijn hun te dierbaar zijn. Het resultaat is gelijk aan dat van de Europese landbouwpoli tiek: overproduktie. Tot nu toe zijn de Europese leiders onbekwaam gebleken het overproduktieprobleem structureel aan te pakken. In plaats daarvan kwamen er in 1975 lapmiddelen: de EG werd naar buiten toe afgeschut met heffingen; intern werden mini mumprijzen vastgesteld en produktiequota voor de lidlanden vastgesteld. Duitsland kwam er met een aandeel van 32 procent relatief genadig van af; geen enkel ander EG-land mocht zoveel pro duceren (37 miljoen ton). Maar Duitslands capaciteit was veel groter. Bij een vrij marktmechanisme zouden Frankrijk, Ita lië en misschien ook Groot-Brittannië weggeconcurreerd kunnen worden. Saneringen - lees: bedrijfssluitingen en ont slagen - bleven en blijven nu niet uit. In 1983 stelde de vers aangetreden christen-liberale coalitie van Helmut Kohl een staal-adviescollege in, waarin verte genwoordigers van de financiers: verzekeringen en banken. Die club bracht fluks een 'ondernemersvriendelijk' rapport uit, waarin fusies, inkrimpingen, moderniseringen en... mas sale ontslagen werden voorgesteld. Ongetwijfeld zou met doorvoering van de voorstellen de staalindustrie in Duitsland weer winstgevend kunnen worden gemaakt. Maar de regering-Kohl kwam keihard in botsing met de socialistische deelstaatregeringen in Düssel- dorf (Nordrhein-Westfalen) en SaarbrUcken (Saarland). Die weigerden de sociale gevolgen en de daaraan verbonden kos ten voor hun rekening te nemen, zoals in het rapport was voorgesteld. Want voor de opvang van de werkloze staalar- beiders gaf het rapport geen suggesties. Armenhuis Sinds 1958 hebben alle partijen in Duitsland kunnen zien aankomen dat de industrietakken kolen en staal, die het 'Witschaftswunder' waar hadden gemaakt, op den duur moesten worden afgedankt. Met kuntsgrepen en afspraken tussen de machtige vakbonden IG Metall en IG Bergbau enerzijds, en de werkgevers en de regering anderzijds is de noodzakelijke sanering gerekt tot een tijdstip, waarop Groot- Brittannië en Zweden zich van dergelijke saneringsklappen grotendeels hebben hersteld. Nu in de Bondsrepubliek het uur van de waarheid, c.q. de massale ontslagen in de kolen- en staalindustrie is aangebroken, blijkt dat er veel te weinig is gedaan om de tienduizenden in de kolenmijnen en staalfa brieken overbodig geworden werknemers elders op te van gen. Het Ruhrgebied, dat Duitsland tot de economisch sterk ste staat van Europa en ooit van de hele wereld heeft ge maakt, verkommert tot het armenhuis van de Bondsrepu bliek. Baden-Wurttemberg, Hessen, Beieren en Hamburg zijn nu de deelstaten waar het grote geld wordt verdiend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 15