Trevor Howard (71) overleden bioscopen „Nederlandse boer laat zijn land niet braak liggen" CckbeOotuont Sylvia Kristel mag Argentinië weer in I „ENGELANDS GROOTSTE ACTEUR" VERKOOS FILM 18.45. 21.30. zo. 13.15.' 16.0fens 18.45, 21.30. METROPOLE jpen Beverly Hills cop II (al); 14.0fn 18.45. 21 30. zo. 13.15, 16.ÓSn.« 18.45. 21.30. ODEON 1 (Herefnd gracht 13, tel. 462400): Dirty daindei cing (al); 13.45, 18.45, 21.30. zje 1' 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ODta.„ ON 2: Spaceballe (al); 18.4?. 21.30. do. vr. ma. di. ook 13.4L1 ODEON 3: Nadine (12); 13.4^tra 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.0» Th 18.45. 21.30. ODEON 4: Strefctud smart (16); 13.45, 18.45, 21.30. zoc i. 13.15, 16.00. 18 45. 21.30. STlf" V DIO 1 (Kettingstraat 12b, ten r KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 2: De troetelbeertjes 3 (al); za. wo. 14.00. zo. 13.3$ 15.30. CINEAC 2: Masters of th universe (al); 14.00. 18.45. zc 13.15, 16.00. 18 45. METROPC LE 2: De reddertjea (al); za. wi 14.00. zo. 13.00, 15.30. ODEOr 1: De reddertjes (al); za. wo. 13.4! zo 13.15, 16.00. STUDIO Bambi; zo. 14.30. j Nadal-prijs voq<™ Argentijn Saér j~i in Spanje wonende Argerr Juan José Saér, die 50 jaar rj|L is gisteren onderscheiden i D0r de veelbegeerde Spaanse ven terkundeprijs „Nadal", v gro zijn roman La Ocasión. Aan prijs zitten drie miljoen pesf A*. vast. Saér, geboren in Sap pr0 Fé, had zijn boek ingestuB Nie onder de schuilnaam J.M. P W® riega. De nieuwe laureaat z ceert aan de universiteit p w*e Rennes. „Ik kan niet zegj tair dat ik mij voor de Argentij sch dictatuur in ballingschap i *an gaf," zei hij, „maar ik waf^j.' wel vierkant tegen." eep Sportwereld Die Algemeen Het Westdui pro Olympische Comité heeft Dvc eerste instantie negent sporters aangewezen deelneming aan de Olynj^— sche Winterspelen, die van tot 28 februari in Calgr J** worden gehouden. Het betfo Cal acht bobbers, zes rodelaars gra vijf schaatsers. Monika HO Jou zner-Gawenus zal in CanS ®e. voor de vijfde keer deelnen® 9jj| aan de Spelen. Zij is de eejo Mir sportvrouw in de historie, nad dit presteert. In 1972 maa siac ze als Monika Pflug haar P.re buut op zestienjarige leeftijj5 La' Geen krant ontvangen 19.00 uur. zaterdags tut uur. telefoonnr 071-122248 i wordt nog dezeddo avond nabezorgd. n 7 Bel tusaen 18.0tc tussen 14.00 en f J 122248 en uw 1 FILM/KUNST Michel Auclair (65) overleden PARIJS - De Franse toneel- en filmacteur Michel Auclair is donderdagmorgen op 65-jarige leeftijd aan een inwendige bloeding overleden ten huize van zijn moeder in Fayence in het departement Var. Auclair. die eigenlijk Wladimir Vujovic heette, begon bij film en toneel als verleider en slechterik om geleidelijk aantrekkelijker personages neer te zetten. In films speelde hij voor de beroemd ste Franse regisseurs van na de oorlog: Jean Coeteau, Henri-Ge orges Clouzot („Manon"), Christian-Jaque („Singoalla") en An dre Cayatte (..Justice est faite"). Zijn laatste film, „Preuve d'a- mour", van Michel Courtois, komt in februari uit. Op het toneel blonk Auclair uit in Molière. Zijn Tartuffe in 1964 was ongewoon. In 1985 speelde hij nog in „La dame aux Caméli- as" van Alexandre Dumas fils. Daarnaast speelde hij Musset, Shakespeare en modernen als Péguy, Claudel, Cocteau en Achard. Auclair was in Koblenz uit een Servische vader en Franse moe der geboren Op zijn derde jaar verhuisden zijn ouders naar Pa rijs. Op 18-jarige leeftijd koos hij, na aan een studie medicijnen te zijn begonnen, voor een klassieke toneelopleiding. Zoete wraak van Clint Eastwood CARMEL Filmacteur Clint Eastwood heeft eindelijk de oude rekening kunnen vereffenen, die hem er ooit toe bracht om burgemeester van het Californische plaatsje Carmel te worden. Vier jaar geleden vroeg Eastwood aan het gemeentebestuur of hij bij de renovatie van zijn woning een liftkoker 45 cm hoger mocht maken dan de strenge bouwvoorschriften van de ge meente toestonden. Het verzoek werd afgewezen en Clint East wood moest zijn bouwplan wijzigen. Ergernis over dat voorval, zei de acteur, bracht hem ertoe een gooi te doen naar het burge meesterschap. De Amerikaanse superster kreeg het in 1985, te gen een salaris van 200 dollar per maand. Dinsdag j.l. herhaalde de geschiedenis zich. Nu kreeg de ge meenteraad een verzoek te behandelen van David Maradei (lid van de gemeenteraad die Eastwood indertijd tegenwerkte) om het dak van zijn te verbouwen huis 45 cm boven de 7,3 meter- grens te mogen laten uitsteken. Eastwood vond dit verzoek „bui tengewoon cynisch", maar stemde niet mee omdat hij „uit de aard der zaak bevooroordeeld was". De raad wees Maradei's verzoek af. Eastwood zal best even gegrijnsd hebben. BUENOS AIRES Bijna 15 jaar na dato is de Franse soft-pornofilm „Emmanuel- le" donderdag in de Argentijnse bioscopen in roulatie gegaan. De film was de afgelo pen week aangekondigd met posters bij bushaltes en treinstations, waarop het li chaam van de blote Sylvia Kristel van en kele zwarte stroken was voorzien. De Buenos Aires Herald beschreef haar lezers wat zij konden verwachten van de film over de seksuele avonturen van de Franse diplomatenvrouw in Thailand; „een gedateerde les in vrije liefde, waar van de seksscenes koel zijn. vergeleken met wat zich vandaag de dag in de gemid delde film afspeelt". „Emmanuelle" was door de militaire censuur van vóór 1983 verboden. Satire op Biko-film 1 VE: JOHANNESBURG Zelfs voordat Richard jste tenboroughs film „Cry freedom" over de dood )a Steve Biko nog in Zuid-Afrika vertoond is, h&oo de cabaretier Pieter-Dirk Uys er een satire op<jste maakt. Titel van Uys' programma. „Cry Freempn 7 dela: The Movie" De Uys staat bekend als een kritikaster van presid»evi Botha en diens Apartheidsbeleid. Niettemin zetfct c een karikatuur neer van Richard Attenboroiprer (met diens befaamde bakkebaarden en al) en-de peert hij de journalist Donald Woods (op wi^e boeken de film gebaseerd is) als een man die 5kin eigen aandeeel in de Biko-tragedie schromejden overdrijft. op Uys later er overigens geen twijfel over bestoet dat hij de sociale structuur van Zuid-Afrika Vfkir oordeelt. In hetzelfde programma schopt Uys if zi tegen heel wat schenen: van de Zuidafrikaa»e veiligheidsdienst en van president Botha. F De Zuidafrikaanse autoriteiten hebben besloL „Cry Freedom" begin dit jaar ongecensureerd vb roulatie toe te laten. Thomas Bos naar Baselga del Pine1 AMERSFOORT De KNSB vaardigt komend weekeinde I r gen schaatsers af naar de afsluitende wedstrijden van het int nationale driebanentoernooi in Baselga de Pine. Tot de groep horen sprinters Bauke Jonkman (St. Nicolaasga) en Arie IJ (Eindhoven) en allrounders Thomas Bos (Den Haag) en Ben i i der Burg (Den Hoorn). Bij de dames start onder meer kernplö I rijdster Mariska Hekkers (Schalkhaar). DEN HAAG Wan neer boeren hun land braak laten liggen, neemt de produktie af. Dat kan een einde bete kenen aan de giganti sche overschotten, in de vorm van graanheuvels en dergelijke en tevens een streep trekken door de post „opslag en con servering" die jaarlijks enkele miljarden gul dens beloopt. Althans, iets dergelijks zal landbouwcommissaris Frans Andriessen zich hebben voorgesteld, in zijn plan de boeren premies te geven voor het ten minste vijf jaar braak laten liggen van ten minste twintig procent van hun gronden waarop mo menteel graan wordt ver bouwd. De Commissie, het dagelijks bestuur van de EG, heeft zich er deze week weer het hoofd over gebo gen. Binnen de EG zou één miljoen hectaren in aanmer king komen voor de regeling op een totaal akkerbouwa- reaal van zeventig miljoen. Braakliggend land hoeft niet te worden bemest of te be spoten en het natuurlijk evenwicht kan zich herstel len. Bovendien heeft een vermindering van over schotten van graan tot ge volg dat de westerse wereld minder in ontwikkelingslan den „dumpt", waardoor ook in de Derde Wereld de voed selprijzen op een hoger ni veau kunnen komen. Boeren in die landen worden zo doende gestimuleerd meer te produceren en de hongers nood zal geleidelijk afnemen. Het braak laten liggen van landbouwgronden is derhal ve vanuit politieke, als eco nomische en milieutechni sche overwegingen het over wegen waard. Een dergelij ke regeling valt of staat ech ter met de medewerking van diegenen, die geacht worden hun land niet meer te bebouwen, de Europese boeren. En zij getuigen ai door de eeuwen heen van een dermate grote onderne merszin, dat het zeer te be twijfelen valt of zij onkruid op vruchtbare grond willen zien. Het spreekt voor zich dat zij schadeloos gesteld moeten worden voor de vrijwillige vermjndering van de graan- produktie, zoals die nu is voorgesteld. En daar wringt de schoen: de EG heeft geen geld. De kas biedt niet meer mogelijkheden dan „enkele" honderden gulden per hecta re per jaar. Misschien voor een Griekse of Portugese boer aantrekkelijk, maar voor een Nederlander? Woordvoerder EC. Oggel van het Landbouwschap be twijfelt het ten zeerste: „Zelfs de slechtste bodems leveren in Nederland toch al gauw 1500 tot 2000 gulden aan graan per hectare per jaar. Stel: ae EG geeft 500 gulden om het braak te laten liggen. Zolang de regeling niet verplicht wordt gesteld, trapt daar geen Nederlandse boer in. Volgens de EG-re- geling kunnen lidstaten zelf een bepaald bedrag toevoe gen, maar zou Den Haag dat doen? En hoeveel dan wel? Immers, de Nederlandse boer vormt een economische macht, maar geen politieke". Oggel noemt juist „politiek" als bepalende machtsfactor, omdat in een land als de Bondsrepubliek, de grootste politieke partij, de CDU zeer afhankelijk is van de boe ren. Bonn is dus zeker be reid flink bij te dragen aan het luttele bedrag dat de EG per hectare gaat geven. Ster ker, de Bondsrepubliek wil dat de Europese boer die niet van plan is zijn grond braak te laten liggen, tien procent van zijn opbrengst inlevert. Hoe logisch hqt overigens ook klinkt land braak, overschotten weg een vaststaand feit is dat nog in het geheel niet. De milieube wegingen in Nederland voe ren al enkele maanden een pittige discussie. Onder deze is Milieudefensie in Amster dam, waarvan woordvoerder Leo Takema beaamt dat één simpele regeling geen zalig makende oplossing biedt. Houtproduktie Takema: „Er zijn een aantal onzekerheden iri het plan. Wordt de boer op een rede lijke manier schadeloos ge steld of gaat-ie al of niet financieel gedwongen zijn overige land intensiever be bouwen zodat zijn graanpro- duktie gelijk blijft? Wat ge beurt er met het braaklig gende land? Soms kan braakligging erosie in de hand werken, maar dat heeft niet per se. Wordt het land voor vijf jaar uit pro duktie genomen of voor en kele decennia? En als het laatste het geval is, kan het misschien worden gebruikt voor de houtproduktie; kan er een bos op worden ge plant?" Nieuw is de discussie niet: het mondiale landbouwbe leid moet hervormd. De hoge subsidies hangen de EG als een molensteen om de nek; de VS produceren veel, om toch vooral hun ex port (en daarmee macht smiddel) naar bijvoorbeeld de Sovjetunie, Saudiarabië en Egypte veilig te stellen; de westerse dumpprijzen veroorzaken het faillisse ment van boeren in ontwik kelingslanden; de uitbuiting van de bodem is een bedrei ging voor het landbouwa reaal en daarmee de voed- selproduktie in de gehele wereld. In „Onze gemeenschappelij ke toekomst" een rapport van de Commissie Brundt- landt, in opdracht van het VN-Ontwikkelingsprogam wordt derhalve geconclu deerd: „De landbouw komt geen bronnen te kort, maar mist het beleid dat moet ver zekeren dat voedsel wordt geproduceerd waar het no dig is en dat zorgt dat het bestaan van de plattelands bevolking niet in gevaar komt". De Nederlandse boer zal in elk geval niet voorop lopen in de navolging van de vrn- willige beperking van de graanproduktie. Dr. M. Vos, voorzitter van het produkt- schap voor granen, wees gis teren op de noodzaak van een vrij marktbeleid met daaraan gekoppeld sociale maatregelen. Hij vroeg ook aandacht voor de gevolgen van de EG-maatregelen voor handel en industrie. Veel graan wordt in Neder land echter niet verbouwd VRIIDAG 8 JANUARI 1988 PAGINAL. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Inner space (12); 18.30, 21.15. za. niet 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00 EUROCINEMA II: Dirty dancing (al); 18 45. 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. EUROCINEMA III: Donna Donna II (al); 18.30, 21.15. De reddertjea (al); za. wo. 14.00. zo. 14.00, 16.15. EUROCINEMA IV: Hector (al); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Dirty dancing (al); 19.00. 21.15. za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): The last emperor; 20.00. zo. ook 14.30. The witches of Eastwick (16); 19.00, 21.15. do. vr. ma. di. 14.30 Donna Donna n (al); Bigfoot and the Hendersons (al); Hector (al); 14.30. 19.00, 21.15. De reddertjes (al); za. zo. wo. 14.30. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Masters of the universe (al); 14.30. Van geluk ge sproken (12); 19.00. 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414); The devil in miss Jones III (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): Masters of the universe (al); za. zo. ma. 19.00. Beverly Hills cop II (al); za. zo. ma. 21.15. Avon tuur met een staartje (al); za. wo. 15.00. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Beverly Hills cop II (al); 21.15. do. t/m zo. wo. ook 14.45. Who's that girl (al); 19.00. CITY THEATER II: The witches of Eastwick (12); do. vr. zo. 14.45, 19.00. 21.15. za. ma. di. wo. 19.00. 21.15. Bambi (al); za. wo. 14 45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Hector (al); do. t/m zo. 19.00. ma. t/m wo. 20.15. Be verly Hills cop II (al); do. t/m zo. 21.15. za. zo. wo. 14.30. Salvador (12); do. t/m zo. 20.30. Een maand later (al); ma. t/m wo. 20.30. Who's that girl (al); vr. za. zo. wo. 15.45. 20.30. KINDERVOORSTELLING Een avontuur met een staartje; za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Robocop (12); vr. za. zo. 20.00. Radio days (al); ma. di. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Repelsteeltje; za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7. tel. 079- 511313): Donna Donna II; do. ma. di. wo. 20.00. vr. za. zo. 19.00, 21.30. De reddertjes; za. zo. wo. 14.00. Bigfoot and the Hender sons; vr. 19.00. za. zo. 14.00, 19 00. wo. 14.00. Full metal jac ket; do. ma. di. wo. 20.00. vr. za. zo. 21.30. Hector; do. ma. di. 20.00. vr 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.00. en zolang de maatregel niet verplicht wordt en niet wordt doorgetrokken naar aardappelen, suikerbieten en FOTO: SP uien, zal het plan van An driessen in Nederland geen schokgolf veroorzaken. JOOS PERSOON die aan een beginnend regis seuse die hem voor een rol wilde cynisch-treurig schreef: „Kindje, je kan mij niet veroorloven, ik ben veel te duur voor je", Howard zei nog op het laatste van zijn le ven: „I enjoyed myself", ik heb er plezier in gehad. Hij speelde wèl een rol voor een beginnende, Belgische regis seuse, Marion Hansel, „Dust" (met Jane Birkin). Maar Ho ward huldigde dan ook het principe: beter een kleine rol, en desnoods in een slechte film, dan helemaal geen rol Een aantal grote collega's uit zijn beginjaren en een aantal critici hebben hem dat wel verweten. De toneelcriticus Sheridan Morley vond het pure zonde dat met Howard- de-filmacteur het Britse to neel verstoken bleef van een potentieel groot Shakespeare- acteur. Sir Laurence Olivier vroeg Trevor Howard bij de oprichting voor zijn National Theatre. Howard antwoordde dat hij na dertig jaar toch niet meer aan dat soort klas sieke rollen zou kunnen wennen. Hij speelde nog wel op het toneel in een versie van Anouilh's „Valse des to readors". Afgekeurd Trevor Howard werd op 29 september 1916 geboren als zoon van een Britse verzeke ringsagent en een Canadese verpleegster. In 1934 begon hij zijn acteursloopbaan met Shakespearerollen in Strat- ford-upon-Avon en in de Londense Old Vic om daarna twee jaar lang (met Rex Har rison) Terence Rattigans suc cesstuk „French Without Te- ars" te spelen. Op het witte doek was hij voor het eerst te zien in 1944, als marineoffi cier in „The way ahead". Hij was toen net afgekeurd voor het echte leger, waarin hij in 1940 dienst had genomen. Howards eerste grote hoofd rol kwam in '45 met „Brief encounter". Daarna volgden hoogtepunten als de harde cynicus in Carol Reeds klas sieker „The third man", de politieman-op-instorten in nog een Graham Greene verfilming, „The heart of the matter". In '56 ging Howard naar Hollywood om een duis tere plantage-eigenaar te spe len in „Run for the sun". Terwijl hij in Engeland ge liefd was en geliefd bleef, kon het Amerikaanse pu bliek blijkbaar niet al te warm lopen voor zijn steeds verweerder rakende kop, al werd hij in 1960 voorgedra- gen voor een Oscar voor zijn aandeel in "Sons and Lo vers", naar D.H. Lawrence. Een echte Ster werd hij niet, al bleef hij altijd opvallend. Onder enkele Europese regis seurs speelde hij nog grote rollen, zoals de priester in David Leans „Ryan's Daugh ter" (1970) en Wagner in Lu- chino Visconti's "Ludwig" (1973). Daarna waren het vooral lucratieve bijrollen die Howard op zich nam. Het ging hem gemakkelijk af en hij kon ervan genieten. Trevor Howard trouwde in 1944 met de actrice Helen Cherry. Hun huwelijk over leefde financiële moeilijkhe den en veelvuldige woorden wisselingen over Howards romantische avonturen in het buitenland, zijn drankge bruik en zijn ruziezoekerij. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. t|j 463500): Donna, Oonnall 14.00. 19 00, 21.30. 16.00. 19.00. 21.30. ASTA 2: 1 night on tho town (al); 14.0 17.00, 19.00, 21.30. zo. 13.3 16.00. 19.00. 21.30. ASTA Hector (al); 14.00. 19.00. 21.30. 13.30. 16.00. 19.00. 21.30. BYLON 1 (Winkelcentrum Babylol tel. 471656): Bigfoot The I" deraona (al); 14.00, 19.00, 21.3 zo. 13.30, 16.00. 19.00, 21.3 BABYLON 2: Angel heart (ld 14.00, 18.45, 21.30. za. zo. wl 18.45, 21.30. BABYLON 3: Fifl metal jacket (16); 14.00. 18.4 21.30. zo 13.15, 16.00. 18.4$ 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof tel. 630637): Innerspece (al); 14.0 18.45, 21.30. zo 13.15. 16.0$ 18.45. 21.30. CINEAC 2: Mastel of the universe (al); 14.00, 18.41 zo. 13.15. 16.00, 18.45. Luchj macht academie (al); 21.30. NEAC 3: Dirty dancing (al); 14.0 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.0, 18.45. 21.30. METROPOLE (Carnegielaan, tel. 456756): last emperor (al); 14.00, 20.30. 13.15, 16.45. 20.30. Hair (al); 11.00. METROPOLE 2: The w«r a ches of Eastwick (12); 14.01 18.45. 21.30. za. zo. wo. niet 14.0tyEI METROPOLE 3: Innerspace (a| 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.1S.fr, 16.00. 18.45.21.30.* Metropolefir 14.0*t 21 45 zo. 14.45, 19.30. 21.4& 20 STUDIO 2: The untouchablaet s (16); 19.15, 21.30. zo. 14.30, 19.1! V.T 21.30. STUDIO 3: De naam va de roos (16); 20.00. HAAGf FILMHUIS (Denneweg 56. ttfalij 459900): Zaal 1: La dolce vitnd v 20.00. It started in Napels; zt Pp]( 14.00. 16.15. Zaal 2: The big earn?!: 19.30. 21.45. zo. 14.00, 16.15. ZaP*" 3 Sad and destructive screenlf l'r ves; do. zo. wo. 19.30, 21.45. vr. <fc ro 14.00. za. ma. 19.30, 22.00. La trjt in viata: do. Sophie's ehoie®;^. in nocente; za l'Eternel retour; zo.y' mistero di Oberwald; ma. Teas; <- Les jeux sont faits; wo. NACHTVOORSTELLINGEN SI ASTA 1: Fatal attraction (H^S za. 00.15. CINEAC 1: Stake oi^™ (16); za. 00.15. CINEAC 2: Innei space (16); za. 00.15. CINEAC ?T -I Dirty dancing (16); za. 00.15. Na een korte ziekte is gisteren de Britse filmac teur Trevor Howard op 71-jarige leeftijd overle den. Howard, die in meer dan zeventig films speelde, gold als een van Engelands topacteurs. Zijn bekendste rollen speelde hij tegenover Celia Johnson in David Leans prachtige „Brief encounter" (naar een verhaal van Noel Coward), als kapitein William Bligh in ..Muiterij op de Bounty" (Marlon Brando speelde Flet cher Christian) en in „The key" (naar het boek „Stella" van Jan de Hartog) voor wel ke rol hij in Engeland de prijs van de beste acteur Trevor Howard kon met een ogenschijnlijk groot gemak de meest uiteenlopende rol len aan. Hij kon gevoelige, waardige rollen spelen (als in de relatie op het perron in „Brief encounter"), straalde onmiddellijk het precieze aantal strepen uit van het uniform dat ze hem aanma ten. etaleerde met perfectie de Britse „stiff upperlip" en zette met merkbaar plezier de fors drinkende, snoever neer. Zijn belangrijkste rol len speelde hij vooral in het eerste deel van zijn carrière: eerst op het Londense toneel, daarna op de film Later nam hij genoegen met een serie bijrollen waarvoor hij eigen lijk vaak veel te goed was. Wat dat betreft kan je Ho ward vergelijken met een an dere. inmiddels ook overle den, grote Britse acteur, Ja mes Mason. Was Mason dui delijk een teleurgesteld man Trevor Howard in een van z'n vele geüniformeerde rollen: als Lord Cardigan bij de Slag van Balaclava in „The charge of the light brigade". FOTO. SP Boven: Trevor Howard zolals hij te zien was naast Sophia Loren en William Holden in „The key", een verfilming van Jan de Hartogs boek „Stella". FOTO: SP Rechts: Recent portret van Tre vor Howard. De filmhistoricus David Shipman noemde hem „de beste van alle acteurs in Groot-Brittannië" en de vooraanstaande filmcritica Dilys Powell schreef in 1957 in The Sunday Times: „Ik ken geen acteur die achter een in de plooi blijvend ge zicht zo suggestief hartver scheurend kan zijn als hij." BERT JANSMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 10