Norman Mailer maakt film naar zijn
eigen boek Tough Guys Don't Dance
Voor laatste maal
Fiesta Gitana
ÊcidócSotvuwt
Filmcritici in VS:
The Dead de beste
Onbekende Salieri in
Museum van Moravië
FILMS HEBBEN PLAATS IN ONZE DROMEN'
kunstagenda
Twee Zwitserse vrouwen storten zich in
avontuur met uitgeverij Luchterhand
LOKETTEN EN
INFORMATIECENTRUM VANAF
7JANUARI GEOPEND OP
DONDERDAGAVOND
KUNST
DINSDAG S JANUARI 1988 PAGlN
NEW YORK De Amerikaanse Vereniging van
Filmrecensenten heeft „The Dead", de laatste film van
de vorig jaar overleden regisseur John Huston, uitge-
roepen tot de beste film van 1987. De film speelt in Ier
land en is gebaseerd op een verhaal van James Joyce.
„Hope and Glory", een rolprent van John Boorman
over een jongetje in Londen tijdens de Duitse bombar
dementen in de Tweede Wereldoorlog, kreeg drie prij
zen: voor de beste regie, het beste scenario en het beste
camerawerk.
Steve Martin werd uitgeroepen tot beste acteur voor
zijn rol in „Roxanne" en Emily Lloyd kreeg de prijs als
beste actrice voor haar rol als een opstandige tiener in
een Engelse badplaats in de jaren vijftig in „Wish You
Were Here".
Bronzen Madonna in Abruzzendorp
ROME Eind februari zal het
Italiaanse dorp Pacentro in de
Abruzzen gesierd worden door een
ruim vier meter hoog bronzen
beeld van de Amerikaanse zange
res Madonna, wier grootouders in
1919 naar de Verenigde Staten
emigreerden.
De maker van het beeld, de in
meer dan levensgrote beelden ge
specialiseerde beeldhouder Walter
Pugni, liet gisteren in hotel Jolly
in Rome een gipsen model van 65
cm hoogte zien De zangeres
draagt alleen een bikini die de in
druk wekt bij de volgende danspas
af te zullen zakken.
De kosten van het project zijn be
groot op een kleine 800.000 gulden.
waarvan de helft het honorarium
voor Pugni is.
De burgemeester van Pacentro
heeft Luisa Veronica Ciccone, zo
als „Madonna" eigenlijk heet, uit
genodigd eregast te zijn bij de ont
hulling van het beeld.
De beeldhouwer draaide het mo
del tijdens de presentatie snel rond
om de indruk van beweging te ge
ven tijdens het ten gehore brengen
van Madonna's song „Who's that
Girl?"
Het gemeentebestuur van Pacen
tro kwam op het idee tijdens de
eerste Italiaanse tournee van de
zangeres in september van het vo
rig jaar. „Vrienden van de Revue"
namen het idee over.
PRAAG In het archief van het Museum van
Moravië in Brno in Tsjechoslowakije zijn onbeken
de composities gevonden van Antonio Salieri
(1750-1825), de componist die het ongeluk had tijd
genoot van Mozart te zijn en in diens schaduw te
moeten leven. Onder de tien met de hand geschre
ven partituren zijn de opera's „Atar", „Armida" en
„Cesare", een oratorium, cantates, koorwerken,
een Singspiel en een Requiem, opgedragen aan Sa-
lieri's vriend en opdrachtgever graaf Heinrich
Haugwitz, aan wie de verzameling oorspronkelijk
toebehoorde. Het requiem, zo blijkt uit het manus
cript is in 1824 op het landgoed van Haugwitz, het
kasteel Namest in Namest Nad Oslavou in het zui
den van Moravië, voor het eerst uitgevoerd. Het
orkest van Brno gaat de gevonden composities in
studeren.
Zeven miljoen kijkers
voor dominostenen
HILVERSUM De speciale uitzending van
het TROS-programma De Eerste de Beste,
waarin afgelopen zaterdag een nieuwe aan
val werd gedaan op het wereldrecord domi
nostenen omvallen, is door ruim zeven mil
joen mensen bekeken en heeft hiermee een
recordaantal kijkers getrokken. De kijk
dichtheid bij deze bijzondere aflevering be
droeg 53.9 pet. Met elkaar hadden de kijkers
voor het programma de uitzonderlijke hoge
waardering van 84 over. Er werd nooit
eerder een dergelijke kijkdichtheid en hoge
waardering gemeten. Vrijdag om 19.45 uur
op Ned. 2 zal de TROS aandacht besteden
aan de veiling van de dominostenen. De op
brengst hierval zal ten goede komen aan on
derzoek op het gebied van kinderoncologie.
LOS ANGELES Nor
man Mailer, die nimmer
een controverse schuwt,
heeft zich op de film ge
stort met een keihard
moordverhaal dat bij de
recensenten tot even
verdeelde reacties heeft
geleid als zijn romans.
Tough Guys Don't Dan
ce", met Ryan O'Neal en
Isabella Rossellini in de
hoofdrollen, is door Mai
ler geregisseerd naar zijn
eigen boek. Het is een
gewelddadig verhaal vol
sex, wreedheid en ver
raad in de idyllische
badplaats Provincetown,
Massachusetts, waar Mai
ler zelf een huis heeft.
De 64-jarige Mailer kwam
onlangs naar Los Angeles'
voor de promotie van de
film, die vijf miljoen dollar
heeft gekost en is geprodu
ceerd door Cannon. In de
foyer van het beroemde Cha
teau Marmont vertelt hij ero
ver.
Hoe is door de recensenten
gereageerd op "Tough Guys
Don't Dance"?
„Van het ene uiterste tot het
andere. Als we een slechte
recensie krijgen, is die ook zo
slecht dat ik me afvraag wat
we toch hebben gedaan. De
goede recensies zijn uiterma
te lovend. In een ervan
stond: „In een jaar met uit
stekende films zou dit een
goede, spitsvondige rolprent
zijn geweest. Maar de films
waren dit jaar zo slecht, dat
het bijna een meesterwerk
is." Dat was zo'n beetje het
beste dat we hebben gekre
gen. Het slechtste was zo on
geveer: „Deze film tart iedere
beschrijving."
Wat vindt u van de film?
„Dat is net of je een vader
om een objectief oordeel over
zijn kind vraagt. Ik denk niet
dat ik daarop een antwoord
kan geven; het zou ofwel ei
gen roem worden, of een
wrede en ongewone veroor
deling van mijzelf".
Waarom wilde u een film re
gisseren?
„Waarom stapt iemand op
een boot en vaart de wereld
rond9 De zee trekt hem. ook
al heeft hij daar geen groot
deel van zijn leven op door
gebracht. Film heeft mij al
tijd geboeid. Het heeft een
ander effect op mij dan boe
ken. Ik denk dat een boek
een beroep doet op het ver
stand en een film op de psy
che. Met andere woorden,
boeken raken het bewuste
verstand, maar films gaan
heel, heel diep. Ze hebben
een plaats in onze dromen".
Norman Mailer, opgegroeid als schrijver, nu ook actief als filmmaker.
En uw eerdere ervaringen
met Hollywood, zoals de ver
filming van ..The Naked and
the Dead"?
„Dat vond ik een vreselijke'
film. De volgende verfilming
van een van mijn boeken
was „The American Dream".
Die heb ik nooit gezien.
Vrienden hebben me aange
raden er niet heen te gaan
omdat ik woest zou worden.
Het boek speelt in New York
en ik hoorde dat ze het in
Los Angeles zouden opne
men. Dat is net zoiets als
wanneer je een boek over
Ierland in Bulgarije laat spe
len. „The Executioner's
Song" was redelijk goed.
Maar ik heb daar zelf het
scenario voor geschreven,
dus ik was bevooroordeeld.
Die film kwam in de buurt,
maar ik had nooit het idee
dat een van mijn boeken ge
maakt zou kunnen worden
tot een film die ik kon her
kennen".
Bent u als jong schrijver be
ïnvloed door de film?
„In die tijd waren films zo
sentimenteel dat ik denk dat
ik me er tegen afzette. Ik
nam ze niet serieus. Van de
roman moest je het hebben;
films waren de Venusvlie-
genvanger. We hoorden alle
maal over deze of gene be
roemde schrijver die naar
Hollywood ging en nooit
meer terug kwam. Tegen
woordig hoor je nooit meer
de uitdrukking „Lotusland",
maar toen hoorde je die
voortdurend".
Kijkt u naar de huidige
films?
„Bij vlagen. Soms kijk ik een
half jaar niet naar films en
dan zie ik er heel veel - twee
of drie per dag, vooral op de
videorecorder.
Leert u daar wat van?
„Ja, maar ik kan niet zeggen
wat. Films zijn een deel van
mijn cultuur. Ik heb er van
geleerd zonder het mij be
wust te zijn. Net als in de li
teratuur weet je nooit waar je
door wordt beïnvloed. Ik heb
eens het boek „Armies of the
Night" geschreven, dat vrij
veel succes had. Veel recen
senten vonden: „Je klinkt als
Henry Adams, zoals je aan je
zelf refereert als Norman
Mailer. Ik herinnerde mij
toen dat ik Henry Adams
had gelezen in mijn eerste
studiejaar en dat ik werd ge
troffen door de manier waar
op hij over zichzelf in de der
de persoon schreef. Ik vond
het nogal mal. Ert 28 jaar la
ter deed deze invloed zich
gelden.
Bent u door regisseurs beïn
vloed?
„Het is moeilijk om je te la
ten beïnvloeden door regis
seurs die je bewondert; ze
zijn zo goed dat ik me niet
aan nèvolging kan wagen. Ik
ben dol op Fellini en Berg
man, om te beginnen. En ik
heb een hoge dunk van Cop
pola, Antonioni, Milos For-
man, Bunuel. Zo kan ik nog
wel even door gaan".
Sommigen zeggen dat de jon
ge mensen vandaag de dag
films willen maken en geen
romans schrijven. Is dat zo?
„Dat geloof ik zeker, alleen
al op grond van de jongeren
die ik ken. Er komt een glin
stering in hun ogen als ze
praten over het maken van
een film die ontbreekt als ze
het over het schrijven van
een boek hebben. Romans
schrijven heeft tegenwoordig
iets moeizaams over zich. Het
zou me niet verbazen als het
met romans gaat als met de
poezie toen ik jong was. Wie
dichter wilde worden, reken
de er niet op daar mee de
kost te kunnen verdienen.
Ironisch genoeg kunnen
dichters nu heel goed hun
geld verdienen met leesavon-
den, platen en dergelijke".
Wat betekent dat voor de
toekomst van de roman?
„Over 50 jaar is het mis
schien zo dat de enige men
sen die nog romans schrijven
dat doen omdat ze de vorm
bewonderen. Ze zullen niet
verwachten dat ze door ie
mand worden gelezen".
Gaat u door met schrijven?
„Tja, ik ben opgegroeid als
schrijver. Het is mijn vak,
mijn werk. Ik doet het al 40
jaar... Ja, ik ga wel door met
schrijven".
BOB THOMAS
Loli Flores, eerste danseres bij Fiesta Gitana.
FOTO: PR
DA SIL VA: „HET WORDT ME TEVEEL
DEN HAAG De 31ste
tournee van Fiesta Gitana
door ons land is de laatste
die H. J. da Silva uit Den
Haag heeft georganiseerd.
Het vele werk voor dit
jaarlijks „feest der zigeu
ners" - 22 en 23 januari in
het Scheveningse Circus
theater - wordt de promo
tor van de Flamenco
kunst, nu ook zijn gezond
heid wat te wensen over
laat, teveel. De laatste
reeks optredens met een
nieuw programma begint
16 januari in Utrecht en
eindigt 29 februari in Am
sterdam. Van de 35 ge
boekte voorstellingen
worden er tien in België
gegeven. Met Fiesta Gita
na houdt ook Curro Velez,
die meer dan twintig jaar
eerste danser was, op voor
het Nederlandse publiek
op te treden.
Da Silva begon ruim dertig
jaar geleden artiesten die de
Flamenco-kunst beoefenen,
naar ons land te halen. Het
duurde enkele jaren voor Fies
ta Gitana behoorlijke belang
stelling en waardering kreeg.
Later waren de theaters overal
uitverkocht. Behalve in Ne
derland onstond ook over onze
landsgrenzen interesse en suc
ces voor Fiesta Gitana. Het ge
zelschap wisselde steeds van
samenstelling, bracht elk jaar
een nieuw programma en be
stond evenals het laatste
hoofdzakelijk uit zigeuners,
exponenten van de Flamenco
kunst.
Als andere gezelschappen
kampte ook Fiesta Gitana en
kele jaren met wat minder be-
langsteling. Da Silva toonde te
weten hoe de programma's
van hoge kwaliteit worden ge
maakt en welke artiesten ze
kunnen uitvoeren. Curro Ve
lez voelde hem precies aan en
schiep jaren achtereen de cho
reografieën, die het publiek
bleven boeien. Da Silva acht
Velez als choreograaf en als
danser onvervanggbaar. Er zal
in Spanje best een andere eer
ste danser zijn, maar geen be
tere, aldus de promotor en or
ganisator.
Ook nu staat Fiesta Gitana
voor een pure vorm van de
Flamenco-kunst. Voor het
laatste programma is Loli Flo
res aangetrokken die zo niet
de beste danseres, dan toch
één van de beteren- is. Ze
treedt op met Velez, maar ook
als soliste. Tot de uitvoerenden
behoren nog drie danseressen,
twee dansers, drie zangers, en
drie instrumentalisten. f
Op het programma staan on
der andere uitgebreide Sevilla-
nas en Bulerias, die elk een
"half uur duren en die het pu
bliek hogelijk waardeert. De
Sevillanas wordt uitgevoerd in
de oorspronkelijke vorm die
dateert van voor de Flamenco.
Voor een uitgebreid^—
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we,
kelijkse bijlage van dezi^i
krant.
bioscopen
ê1
ALPHEN AAN OEN RIJN i
ROCINEMA I (Van Boetzelac
straat 6. tel. 01720-20800): V
ns donna (al); ma. dl. 18.3
21.00. wo. 13.30, 18.30, 21.C
EUROCINEMA II: Inner «pi
(12); 18.30, 21.15. De reddertje
(al); wo. 14.00. EUROCINEMti
III: Dirty dancing (al); ma. 18.4^1
di. 21.30. wo. 13.45. 18.4V
21.30. EUROCINEMA IV: I
lor (al); Zie tijden Euro I.
LEIDEN e LUXOR (Stations*
19. tel. 071-121239). Dirty
cing (alk 14.30. 19.00. 21.l£
LIDO en STUDIO (Steenstras
39, tel. 124130): Laat Empero(
14.30. 20.00. Donna Donna (al
Bigfoot (al); Hector (al); The Wit
chea of Eaatwick (16); 14.3(1
19.00. 21.15. Reddertjea (alf
14.30. TRIANON (Breestraat 3(
tel. 123875): Maatera of the u
verae (al); 14.30. Van geluk gaj
aproken (12); 19.00. 21.15
REX (Haarlemmerstraat 52
tel. 071-125414); Devil in miai
Jonea III (16); 14.30. 19.0C(
21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATEII
(Pr. Bernhardstraat 56. tel
01719-12800): Beverly Hilla Cof
II; ma. 19.00 Een maand late
(al); ma. 21.15. Bambi (al); wq
15.00.
KATWIJK CITY THEATER
(Badstraat 30. tel. 01718-74075
Beverly Hilla Cop II (al); 21.15
wo. ook 14.45. Who'a that gin
(al); 19.00. CITY THEATER I
Full metal jacket (16);
21.15. Avontuur met t
tje; wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWA1
(tel. 01717-4354): Hector (al)
20.15. Een maand later (all
20.30.
KINDERVOORSTELLING
Een avontuur met een ataartjaU:
wo. 14.00. jd
WASSENAAR e ASTRA (tel 1^
01751-13269): Een maand latein
(al). 20.00. jjj
KINDERVOORSTELLING pi
Avontuur met een ataartje; wor
14.00.
ZOETERMEER e PROMENADE.
1.2,3 (Promenade 7, tel. 079)
511313):Donna Donna II; 20.0QC(
De reddertjea; wo. 14.00. Bigjgi
toot and the Hendereona; mau
di. 20.00. wo. 14.00, 20.00. Hedu'
tor; 20 00 Maatera ot the UnklT
verae; wo. 14.00. L(
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27;
tel. 463500): Donna, Donnall (al)Ol
14.00. 19.00. 21.30. ASTA 2n,
A night on the town (al); 14.00,
19.00. 21.30. ASTA 3: Hecto(n
(al); 14.00, 19.00. 21.30. BAJv:
BYLON 1 (Winkelcentrum Babyj
Ion. tel. 471656): Bigfoot Th«
Hendereona (al); 14.00. 19.00jp<
21.30. BABYLON 2: Angel he
art (16); 18.45. 21.30. ma. dijv
ook 14.00. BABYLON 3: Ful)
metal jacket (16); 14.00. 18.4SV(
21.30. CINEAC 1 (Buitenhol m
20. tel. 630637): Maatera of tM d(
univerae (al); 14.00, 18.4Sfa
21.30. CINEAC 2: Innerapecf
(al); 14.00. 18.45. 21.30. CINE-?!
AC 3: Dirty dancing (alk 14.00 D
18.45. 21.30. METROPOLE |g(
(Carnegielaan, tel. 456756): Thtoc
laat emperor (alk 14.00. 20.30.fj,
METROPOLE 2: De redder- r
tjea (al); do. t/m zo. 13.001°'
15.30. wo. 14.00. The witchea o M
Eaatwick; 14.00, 18.45, 21.30 0
METROPOLE 3: Innerepao k
(al); 14.00. 18.45, 21.30. ME w
TROPOLE 4: Van geluk geapro
ken (al); 18.45. 21.30. ma. t/nf1]
wo. ook 14.00. METROPOLÉdi
5: Beverly Hilla cop II (al); 14.00 d<
18.45. 21.30. e ODEON 1 (Hete
rengracht 13. tel. 462400): D
reddertjea (al); wo. 13.45
e ODEON: Dirty dancing (al)»
14.00. 18 45, 21.30. e ODEON*
2: Spaceballa (al); 14.00, 18.4&n
21.30. ODEON 3: American1^
Ninja 2: (16); 18.45. 21.30. ma f
di. ook 13.45. e ODEON 4 t
Luchtmacht academie (al) t
14.00. 18.45, 21.30. STUDIO
2: The untouchablea (16); 19.15
21.30. STUDIO 3: The I
of my aucceaa (al); doj—
gesl.21.15. HAAGS FILMHUI!
(Denneweg 56. tel. 459900): Zaa
1: Lawrence of Arabia; 20.00
Zaal 2: Naplo I; 19.30. Naplo II
21.45 Zaal 3: dag. 19.30.21.45;
Gri Bouille; ma. L'Amore; di. J<
voua aime; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON 2: De troetelbeer
tjea 3; wo. 14.00. e CINEAC
Maatera of the universe; 14.00
18.45. 21.30. METROPOLE 2
De reddertjea; wo. 13.45
ODEON 1: De reddertjea; wo
13.45.
BONN De Duitse oud
lector Elisabeth Raabe
(48) en de Zwitserse boek
handelaarster Regina Vi-
tali (45) storten zich in
„het avontuur-Luchter-
hand". Hun kleine Züri-
cher uitgeverij Arche,
goed voor nog geen 25 ti
tels per jaar, heeft van de
Nederlandse uitgeversgi
gant Wolters-Kluwer de
literaire poot gekocht van
het Duitse uitgeversbe
drijf Luchterhand. KIu-
wer had dat deze zomer,
vlak voor zijn fusie met
Wolters-Samson, verwor
ven.
Kluwer interesseerde zich
vooral voor de (winstgevende)
niet-literaire onderdelen van
Luchterhand. Het literaire
fonds, uniek vanwege de uit
gave van werk van heden
daagse schrijvers uit zowel de
Bondsrepubliek als de DDR,
werd als een „snoepje van de
week" in de koop meegeno
men.
Echter, juist het verwerven
van het literaire deel van
Luchterhand lerverde de
transactie een publiciteit op,
die ver uitstak boven het ge
bruikelijke eenkolommertje op
de economische paginas's van
de grootste Duitse kranten.
Het literaire wereldje in Duits
land stond op zijn kop.
„Dit is het einde van de unie
ke vorm van samenwerking
tussen Oost- en Westduitse li
teratoren," was de reactie van
zowel insiders als buitenstaan
ders. Bij een groot Nederlands
concern als Kluwer, welks
aandacht vooral uitgaat naar
winstmakende juridische, fis
cale en educatieve publikaties,
konden de Duitstalige Luch
terhand-literatoren nooit tot
hun recht komen, vonden zij.
En bovendien: bij de verkoop
van Luchterhand was het in-
spraakrecht van de auteurs die
schrijven voor de internatio
naal bekende „Luchterhand-
Sammlung", domweg gene
geerd.
Het schrijverscollectief, onder
wie de in 1985 overleden
Heinrich Böll en Peter Hart-
ling, voelde zich destijds
schandelijk te pakken geno
men. De houding van de au
teurs beleefde een totale om
mezwaai: ze uitten grote waar
dering voor Kluwer-directeur
Somerwil. Die heeft inderdaad
alle moeite gedaan om „Luch
terhand-Literair" in een ha
ven te loodsen die het unieke
karakter van het fonds, de
werkgelegenheid van de
Luchterhand-vestiging in
Darmstadt én het inspraak-
recht van de auteurs van de
Luchterhand-Sammlung on
aangetast zou laten.
Op de Frankfurter Buchmesse
werden de verkoopgesprekken
ingeleid. Serieuze liefhebbers
waren onder meer Rowohlt en
Kiepenheuer und Witsch, wel
ke laatste vooral bekend is
vanwege de boeken van Gün-
ter Wallraff. Maar geen van
beide bleek bereid te voldoen
aan de voorwaarden van Klu
wer. met name waar het ging
om de werkgelegenheid in
Darmstadt. Raabe en Vitali
wilden uiteindelijk wel op de
voorwaarden ingaan en wil
den bovendien een bedrag op
tafel leggen waarmee Kluwer
vrede kon hebben. Over de
koopsom laten de dames zich
slechts vaag uit: ze waren de
hoogste noch de laagste bie
ders. Geschat wordt een be
drag van tussen de twee en
drie miljoen mark.
De eerste reactie van de au
teurs op hun inscheping in de
Zwitserse Ark (Arche) van
Raab en Vitali is positief.
Schrijver en ex-uitgeverij-di
recteur Peter Hartling in de
Frankfurter Rundschau: „Als
de zaken goed worden aange
pakt. belooft het een succes te
worden."
Raab en Vitali weten van aan
pakken. In 1983 kochten ze de
alleen nog in naam bestaande
uitgeverij Arche op van de er
ven van oprichter Peter Schif-
ferli. Hitler-hater Schifferli
was er in 1944 mee begonnen,
om antinazistische en antifas
cistische boeken op de markt
te kunnen brengen. Na de oor
log gaf hij min of meer luk
raak literaire boeken uit, zon
der erg te letten op de ver
koopcijfers. In 1978 ging het
mis, toen winstbrenger Frie-
drich Dürrenmatt overstapte
naar een andere uitgeverij. In
1980 stierf Schifferli, 59 jaar
oud. Zijn uitgeverij had kort
daarvoor al feitelijk opgehou
den te bestaan.
ADVERTENTIE
Gevestigd: Leiden
Langegracht 70
Telefoon: 071 -25 29 11
Telex: 39011
Energiebedrijf Rijnland
Vanaf 7 januari is ons kantoorgebouw
aan de Langegracht in Leiden iedere
donderdagavond geopend van 19.00 uur
tot 21.00 uur.
Speciaal voor verbruikers die overdag niet
in de gelegenheid zijn ons te bezoeken,
is besloten om als proef het Informatie
centrum en de loketten op donderdag
avond open te stellen. In de proefperiode,
LANGS DEZE WEG WENSEN WIJ ONZE VERBRUIKERS
EEN VOORSPOEDIG 1988
die duurt tot eind juni, kunt u daar terecht
voor.
het aanvragen en opzeggen van de
energielevering;
vragen over uw nota en/of uw termijn
bedrag;
betalingsregelingen;
voorlichting over energiebesparing;
toestelkeuze.