„Ik was een vals profeet" I Graf van Christus blijft in Israël gemoederen bezighouden £eidóc kerk en wereld beroepingen Slecht begin in Suriname Prioriteiten bij detentie jft uueer brieven f GEESTELITK LEVEN/OPINTF CetdócSommit DINSDAG S JANUARI 1988 PAGIN. Wereldraad: geloof vaker medeverantwoordelijk voor conflicten GENÈVE Religieuze opvattingen zijn volgens de Wereld raad van Kerken steeds vaker medeverantwoordelijk voor po litieke conflicten. In een geschrift over godsdienstvrijheid dringt Ninan Koshy, staflid van de Wereldraad, er bij de ker ken op aan hun eigen rol bij conflicten kritischer te bekijken. De Wereldraad zal zelf ook de kerken bekritiseren indien zij medeverantwoordelijk voor gebrek aan vrijheid en conflicten zijn. Koshy. directeur van de Wereldraadafdeling voor internatio nale zaken, roept de 307 lidkerken van de Wereldraad op voor al aandacht te schenken aan de vraag waarom de godsdienst soms tot minder vreedzame manifestaties leidt. De kerken moeten onderzoeken in welke mate de religie in hun land het nationalisme, sociaal of economisch onrecht stimuleert. Verder stelt hij de vraag of ook niet in overwegend christelijke landen religieus fanatisme invloed op het politiek leven kan hebben, zoals dat in Iran het geval is. Godsdienstvrijheid mag nooit van de andere mensenrechten worden gescheiden, aldus Koshy. Kerken zijn niet geloofwaar dig als ze zich slechts voor de eigen rechten inzetten en geen rekening houden met de rest van de samenleving. Geen enkele geloofsgemeenschap heeft het recht zich voor de vrijheid van de eigen godsdienst breed te maken, zonder „respect en waar dering voor het geloof en de mensenrechten van anderen te betuigen," aldus het rapport. Menigeen denkt een goed hart te hebben en heeft alleen maar zwakke zenuwen. Ebner-Eschenbach Russisch- orthodoxe bisschop pleit voor heropening oudste klooster MOSKOU Een Russisch- orthodoxe bisschop heeft in een hoogst ongebruikelijke' procedure een oproep aan het Kremlin openbaar gemaakt, waarin hij pleit voor de her opening van het oudste Rus sische klooster uit 1051, dat in Kiev staat. De brief van bisschop Feodosij van Astra- chan en Jenotajevka wordt deze week gepubliceerd in het Bulletin van de christelij ke gemeenschap, dat wordt uitgegeven door de voregere politieke gevangene Aleksan- der Ogorodnikov. De bisschop besloot de tekst van zijn brief te publiceren toen hij na twee maanden wachten geen antwoord van het Kremlin kreeg. Hij had Gorbatsjov gevraagd ter gele genheid van het duizendjarig jubileum van het Russische christendom monniken weer tot het Petsjerski-klooster toe te laten. Verder had hij ge klaagd dat kloostergemeen schappen zeer worden tegen gewerkt als zij de opengeval len plaatsen van overleden monniken door jongeren wil len laten innemen. Het klooster aan de oevers van de Dniepr in Kiev werd in 1961 gesloten. Bisschop Fe odosij noemt het klooster de wieg van het Russische chris tendom. Volgens de overle vering liet in 988 grootvorst Vladimir van Kiev, de toen malige hoofdstad van Rus land. zich dopen, hetgeen als het begin van de kerstening van Rusland wordt gezien. Dat feit wordt dit jaar groot scheeps door de Russisch-or- thodoxe Kerk gevierd. Het is hoogst ongebruikelijk dat een lid van de Russisch- orthodoxe hiërarchie in het openbaar kritiek op de Sov jetstaat uit. In Moskou werd zelfs niet uitgesloten dat bis schop Feodosij door tucht maatregelen zal worden ge troffen. .Vaticaan vraagt financiële hulp religieuzen VATICAANSTAD Kardi- naai Agostino Casaroli, staatssecretaris van het Vati caan, heeft de hulp van reli gieuze orden en congregaties ingeroepen om de tekorten van het Vaticaan te kunnen wegwerken. Het Vaticaan kampt de laatste jaren met tekorten van vele tientallen miljoenen gulden. Sommige financiële deskundigen schatten het tekort over 1987 zelfs op 130 miljoen. Eind vorig jaar werd in Rome de tekst bekend van een brief die kardinaal Casa roli aan de generale oversten van de orden en congregaties heeft verzonden. De brief, gedateerd op 29 juni, werd pas in september ontvangen De brief werd gevolgd door enkele ontmoetingen in no vember tussen vertegen woordigers van de religieu zen en kardinaal Giuseppe Caprio, prefect van de con gregatie voor economische aangelegenheden van het Vaticaan. Daarin werden nog geen besluiten genomen. Van de kant van de orden en congregaties zijn nog geen toezeggingen gedaan. Wel be studeren sommige orden plannen om via lange ter mijn-plannen het Vaticaan financieel te steunen. „Wij zijn bereid te helpen, maar we willen niet dat de last van het tekort te zeer op onze schouders komt te rusten," aldus een vertegenwoordiger van de religieuzen. Hij en an dere zegslieden wilden niet bij name worden genoemd worden omdat hun orde nog geen officieel standpunt had geformuleerd. Volgens de re ligieuzen is het in de eerste plaats de verantwoordelijk heid van de bisdommen om de tekorten weg te werken. Het Vaticaan heeft voor de eerste maal in 1979 de hoogte van het tekort bekend ge maakt. Dat bedroeg toen 20 miljoen dollar, ongeveer 60 miljoen gulden. Nwtortendm H#rvormd« K«rfc Benoemd tot pastoraal werker te Mussel en Vledderveen, A.Schaper, pastoraal werker te Nieuwlande. Aangenomen naar Soest (buitenge wone wljkgemeente), R.van Kooten te Zeist. Christelijke Gereformeerde Ker- VOORMALIG JEHOVA'S GETUIGE BIEDT VERONTSCHULDIGINGEN AAN: LEEUWARDEN „Bij na veertig jaar ben ik een valse profeet ge weest. Ik wil mijn ver ontschuldigingen aanbie den aan ieder, die ik in die tijd heb lastiggeval len. Vooral de mensen in Friesland wil ik bedan ken: ze hebben een enorm geduld voor me opgebracht, toen ik als Jehova's getuige bij hen aan de deur kwam". Joep Wilting (55 jaar) en Jel- lie Wilting-van Brug (49 jaar) zijn ruim een jaar geleden uitgetreden uit het Wachtto ren Genootschap. Ze probe ren sindsdien andere sektele den te begeleiden bij de te rugkeer in de samenleving Jellie Wilting was van kinds been af Jehova's getuige. „Ik was zeven", vertelt ze, „toen mijn vader overstapte naar de Jehova's getuigen. Het gaf een hele consternatie. Mijn vader was ouderling in de gereformeerde kerk. We wa ren de enigen in het dorp, die zich bij de Jehova's getuigen aansloten. We hadden het vreselijk moeilijk, werden ei genlijk gewoon vervolgd. Joep en Jellie Wilting maar beschouwden dat als een eer, omdat we dachten de waarheid te bezitten" Joep heeft Zelf gekozen Jeho va's getuige te worden. Hij woonde in Limburg en was in de Tweede Wereldoorlog geschokt door de duizenden geallieerden die de strijd om de vrijheid met de dood moesten bekopen. Hij voelde zich aangetrokken tot de Je hova's getuigen, omdat ze de militaire dienst weigerden. „Argeloos stapte ik een ver- FOTO: PERS UNIE giftigde organisatie binnen. Het vergif was verpakt in honingzoete (zogenaamd) bij belse beloften. Ze lieten me passages uit de bijbel lezen zonder dat ik de context on der ogen kreeg. Ze gebruik ten de bijbel als viool, waarop ze eigen melodieën konden spelen". De Wiltings hebben zich lan ge tijd met veel toewijding aan het genootschap gegeven. Hun vrije tijd werd opgeslokt door het bezoeken van de wekelijkse vergaderingen, de vele uren voorbereiding en het regelmatig van huis tot huis verspreiden van de „Wachttoren", het blad van de Jehova's. Het vergde ge middeld dertig a veertig uur per week. Rotte appel Joep besloot voor zichzelf te breken met het genootschap tijdens de zittingen van het gerechtelijk comité. Bij de behandeling van tuchtzaken stond hij versteld over de harteloze behandeling van overtreders. Het rotte deel uit de appel werd zonder par don weggesneden, zonder over de consequenties voor de betrokkenen na te den ken". Via het boek „Crisis of concience" van Raymond Franz leerde Joep de verzwe gen negatieve zijde van het genootschap kennen. Toen tenslotte een zwanger meisje, dat moest trouwen, werd uit gesloten en na drie jaar nog werd afgewezen, stond zijn besluit vast: hij trad uit. Zijn vrouw Jellie heeft nog een half jaar gewacht met uittreding, maar toen stond ook haar besluit vast. Een onhoudbare stelling zien de Wiltings in de troonsbe stijging van Christus in 1914. De Jehova's getuigen probe ren nieuwe leden te lokken met de suggestie dat de Here Jezus snel zal ingrijpen in het wereldgebeuren. Maar alle datums (1925, 1938-1941, 1975) zijn tot nu toe verstre ken zonder dat er iets ge beurde. Officieel zou de ge neratie van 1914 niet voorbij gaan, zonder de komst van Christus. Maar: „Je kan de theorie alleen proberen te redden met de opmerking dat er in 2000 nog ergens in Rusland een op yoghurt le vend persoon uit 1914 is. Die datum is een soort van tijd bom onder het bestaan van het Wachttoren Genoot schap". Joep en Jellie hebben zich inmiddels aangesloten bij een Pinkstergemeente. Via de Vereniging „Getuigen nu voor Jezus" proberen ze slachtoffers van sekten te helpen aan een normaal le ven. Volgens Joep is dat broodnodig, want velen heb ben een neiging tot suicide of zijn op andere manieren psy chisch ontwricht. Volgens Joep zijn er de afge lopen tien jaar 1,2 miljoen Je hova's getuigen uitgetreden. In Nederland heeft een aan tal zich aaneengesloten tot de Nederlandse Vereniging van Ontgoochelden. Stichting Vriendenhulp joden heeft angst voor KGB DOORN De christelijke stichting Vriendenhulp voor de joden, die verwacht dat binnen zo'n tien jaar hon derdduizenden joden uit de Sovjetunie via Noord-Europa naar Israël emigreren, heeft haar activiteiten op een een laag pitje gezet. Het verzame len van opvangadressen in Nederland voor die grote groepen joden, is te gevaar lijk, meent de stichting. De KGB zou op de adressen Dit meldt het evangelische maandblad Uitdaging in haar nieuwste nummer. De stichting baseert haar verwachting over de uittocht van de Russische joden op een boek van de Amerikaan se zakenman Stephen Ligthle en bijbelse profetieën. Ligt hle kreeg aan het begin van de jaren tachtig visioenen die hem wezen op de groot scheepse emigratiegolf. Als die mensen komen, moeten ze ook worden opgevangen, concludeerde een groep christenen in Noord-Europa vervolgens. In Scandinavië, waar volgens Lightle de ene helft van de joden aankomt, werden kleding en voedsel opgeslagen en opvangadres sen verzameld. In Nederland de andere helft van de groep joden belandt via Po len, de DDR en de Bondsre publiek in Nederland be perkte de stichting zich tot het oproepen van mensen hun huis beschikbaar te stel len voor als het zover was. In Scandinavië ligt de verza melde hoeveelheid voedsel nu te bederven, omdat de jo den nog steeds niet uit de Sovjetunie mogen vertrek ken, aldus Van Dam in Uit daging. Bovendien zou vol gens hem de KGB de adres sen van opvangadressen in Finland te pakken hebben gekregen. De stichting heeft uit vrees dat ook hier zoiets kan gebeuren, de reactiebon nen uit de advertenties te ruggestuurd naar de afzen ders. De Ermelose stichting gaat zich nu meer richten op voorlichting aan de kerken over de situatie van de ioden in de Sovjetunie en de op handen zijnde uittocht. Wel blijft de stichting geld geven voor opvangkampen in de Gazastrook waar de Israëli sche regering de Russische joden straks wil vestigen, al dus woordvoerder F. van Dam van de stichting, die naar ziin zeggen ruim twee duizend sympathisanten uit alle kerken telt. Van Dam blijft er ondanks de tegenslagen van overtuigd dat in ieder geval de 400.000 joden die te kennen hebben gegeven naar Israël te willen, nog voor het eind van deze eeuw zullen vertrekken. En misschien nog wel meer, want er leven tenslotte, zo'n vier tot vijf miljoen joden in de Sovjetunie, aldus Van Dam. Jeruzalem zou volgens orthodoze joden niet de plaats zijn waar zich het graf van Jezus bevindt. FOTO JERUZALEM Bijna twin tig eeuwen na zijn dood blijft de vraag waar Christus is be graven de gemoederen in Is raël bezighouden. Sommige ultra-orthodoxe joden bewe ren nu dat het graf zich niet in Jeruzalem bevindt, maar 130 kilometer noordelijker in Galilea. Op grond van de ge schriften van een kabbalist uit de zestiende eeuw, Hayym Vittal, houden zij er aan vast dat het graf zich vlakbij de stad Safed bevindt. De christelijke traditie gaat ervan uit dat Christus in Je ruzalem is begraven op de plaats in de oude stad waar zich nu de kerk van het Hei lig Graf verheft. Door ultra-orthodoxe krin gen in Jeruzalem worden da gelijks pelgrimstochten naar Galileé georganiseerd, naar de graven van de grote mees ters van de Talmud en de Kabbala, aan wie vrome jo den „wonderbaarlijke" macht toeschrijven. Vittal (1542- 1620), afkomstig uit Safed, schreef in zijn Doek over de zielsverhuizing: „Noordelijk van Safed, op de weg naar Ain-Zeitoun, in een dal waar een sint-jansbroodboom groeit, bevindt zich het graf van Jeshu Hanotsri (Jezus de Christus). „Ik heb hier", zo gaat de kabbalist verder, „de exacte plaats van de graven der Rechtvaardigen aangege ven, waarvan sommige be kend zijn en andere nog niet zijn teruggevonden. Dat heeft mijn meester. Rabbi Isaac, onthuld, die de macht had de zielen van de doden te zien. die, zoals geschreven staat, boven de graven van de overledenen verblijven". Archeologen Het is merkwaardig dat Vit tal Jezus als een van de Rechtvaardigen van de jood se geschiedenis beschouwt. Het is ook tegengesteld aan de joodse traditie die Jezus in het gering aantal teksten waarin naar hem en zijn tijd wordt verwezen, slechts kwalificeert als een valse messias. Recente ontdekkingen van archeologen hebben de dis cussie doen oplaaien. In 1968 vonden onderzoekers een graf uit het begin van onze jaartelling dat de resten be vatte van joden die door de Romeinen waren gekruisigd Professor Nico Haas van de afdeling anatomie van het Hadassa-ziekenhuis in Jeru zalem ontdekte een spijker van ongeveer tien centime ter, die was geslagen in de hiel van Yehohanan Ben Ha- gakol, die naar de mening van Haas in de tijd van Christus is gekruisigd. Deze ontdekking, de eerste in haar soort, bracht een leven dige discussie op gang over de manier waarop een kruisi ging zich in de tijd van Christus voltrok. In 1986 baarde een andere ontdekking opzien: archeolo gen ontdekten in het meer van Tiberias het goed gecon serveerde wrak van een vis sersboot uit Christus' tijd. Het nieuws dat men de „boot van Jezus" had teruggevonden, verspreidde zich als een lo pend vuurtje door het land Het dorp Ain-Zeitoun, dat door Vittal wordt genoemd, is zoals zoveel Arabische dor pen in Galilea na de oorlog van 1948 met de grond gelijk gemaakt. De oude joodse bos wachters die al meer dan dertig jaar in het gebied rond Safed werken, laten desge vraagd een gerestaureerd graf zien. In het graf waar de moeder van een zekere Rab bi Crouspodai, een wijsgeer uit de derde eeuw, is begra ven bevindt zich een marme ren plaat met de tekst: „Hier ligt Rabbi Yossef Yehoshua". Is dat de „Yeshu" die door Hayym Vittal wordt ge noemd? Yohanan Erez, hoofd van de afdeling toerisme van Safed, toont zich verrast, als hem deze vraag wordt gesteld. „Ik heb daar nooit over horen spreken. Als wat U vertelt waar is zullen de christelijke pelgrims nu naar ons toeko men", aldus Erez. Antoine Chahine, een chris telijke Arabier die het toeris tische bureau van Nazareth leidt, verbergt zijn schrik niet. „Volgens de geschriften is Jezus in Jeruzalem begra ven en daar wil ik in blijven geloven. Ik ken dit verhaal niet, maar als het juist zou blijken te zijn, zou dat ver schrikkelijk zijn", aldus Cha hine. In Suriname is het nieuwe jaar slecht begonnen met moord door manschappen van het leger op zeven jonge bc landcreolen. Berichten daarover komen uit verschillem bronnen, zodat er geen reden is ze in twijfel te trekken. Ja gernath Lachmon, de leider van de hindoestaanse pari heeft zich gehaast te verklaren „dat de zaak al in onderzt is" om daardoor te voorkomen dat in de Nationale Assembij van Suriname vragen zouden worden gesteld. Tegelijkerti weigert hij echter zelf commentaar, omdat hij „formeel ni op de hoogte is gebracht". LiACHMON wil kennelijk voorkomen dat er veel opl rond het nieuwe incident ontstaat. Dat is een onverstandij en kortzichtige houding van deze ervaren politicus, die vó 15 januari gekozen hoopt te worden tot de nieuwe presidej van Suriname. Naast de militaire politie onderzoekt geluk.' ook het Internationale Rode Kruis de berichten over moordpartij, want de huidige, onduidelijke situatie maakt hj zeer moeilijk vast te stellen op welk niveau het leger verai woordelijk is. Om dezelfde reden is ook de Nederlandse regering vrijw^C machteloos. De PvdA-fractie in de Tweede Kamer kan rl wel bij minister Van den Broek van buitenlandse zaken op€ heldering eisen, maar die is makkelijker gevraagd dan gegi ven. Zo lang Suriname nog geen regering heeft die niet a^)€ de leiband van legerleider Bouterse loopt, beschikt Den Ha; niet over nieuwe mogelijkheden Paramaribo er toe te breCr gen de democratie te herstellen dan de maatregelen die nu geruime tijd worden toegepast. Voor eventuele protesten v^ bijvoorbeeld de Verenigde Staten, Frankrijk en Nederlart zal legerleider Bouterse zeker niet ongevoelig zijn, maar vekg] moet ook daar niet van worden verwacht. |00 De gedetineerden hebben geen gehoor gegeven aan de roep van de Bond van Wetsovertreders in werkstaking I gaan uit protest tegen „de lage en ongelijke beloning vo werk in de strafinrichtingen, de vaak hoge kantineprijzen I de kwaliteit van het eten". De problemen worden kennelf niet zo ernstig ervaren dat een staking uitkomst zou moeti brengen. De gevangenen hebben andere mogelijkheden hun beschikking om hun wensen te uiten. De gevangenen voelen kennelijk ook beter dan hun boiijn. aan, dat het politieke klimaat er niet naar is hun omstandiL0 heden nog verder te verbeteren. Integendeel, er gaan steeL meer stemmen op om strakker de hand te houden aan foli gevangenisregels. En dat is niet onbegrijpelijk gezien de vde incidenten van de laatste tijd. pet joei In het gevangenisbeleid hebben de omstandigheden van detentie langzamerhand voorrang gekregen boven de dete|et, tie zelf. Dit heeft er onder meer toe geleid dat er al jarenlaijru: geen twee gedetineerden in één cel worden geplaatst en djelf elke suggestie in die richting als aantasting van verworvflva rechten wordt ervaren. p f jem De oud -procureur-fiscaal bij het Bijzonder Gerechtshof let Den Haag, de heer J. Zaaijer, heeft er vorige week in efel publikatie terecht op gewezen, dat als de politiek het wil fve celruimte genoeg is. Geldgebrek hoeft geen rol te spelen ive prioriteiten kunnen worden verlegd. In dat geval blijft de sfar menleving gespaard voor het vrijlaten van gevangenen vof°l| wie geen cel (meer) beschikbaar is. rn iu Wisselvallig. DE BILT (KNMI) Het de- pressiegeweld is nog niet voor bij. Bij de Golf van Biscaje kwam vandaag een nieuwe depressie tot leven die de ko mende nacht het riiidelijk deel van de Noordzee opzoekt en daar stormachtige winden zal veroorzaken. Is deze depressie gepasseerd dan draait de wind bij ons naar het noordwesten gang. In de nacht van donder dag op vrijdag zou dat kunnen resulteren in een enkele graad vorst. Een depressie die van- is begonnen kan aan het eind van de week de wind in het noordzeegebied weer naar de zuidwesthoek brengen. Een koudeperiode lijkt op korte termijn dus erg onwaarschijn lijk. Weersvooruitzichten voor de Europe se landen geldig voor morgen en donderdag: Zuid-Scandinavië: Veel bewolking en buien. Middagtemperatuur ongeveer 3 graden. Britse EilandenHalf tot zwaar be wolkt en buien. Middagtemperatuur van 4 graden in Schotland tot 9 gra den in zuidoost-Engeland. Duitsland: Veel bewolking en buien. Middagtemperatuur ongeveer 8 gra den, donderdag ongeveer 5 graden. Frankrijk: Veel bewolking en perio den met regen. Middagtemperatuur van 8 graden in het noorden tot 13 graden in het zuiden. Alpengebied: Half tot zwaar bewolkt: morgen van het westen uit enige tijd regen. boven 1000-1500 meter sneeuw Nul-graden-niveau lang zaam dalend van 2000 meter tot 1300 Portugal en Spanje: Veel bewolking en af en toe regen. Donderdag opkla ringen. Middagtemperatuur aan de kust van 11 graden in het noordwes ten tot 18 graden aan de Costa del Sol. Italië en Joegoslavische- Griekse kust: Veel bewolking en perioden met regen, in het zuiden ook af en toe zon Middagtemperatuur aan de kust van 11 graden in het noorden tot 17 graden in het zuiden. 13 10 4Ï; Istanboel I b Brieven graag kort er duidelijk geschreven De redactie behoudt ziet het recht voor mgezon den stukken te bekorten Nieuwjaarswens Hartelijk bedankt voor nieuwjaarswens en de jaar lender, die we via de bezor kregen aangeboden. Weel overigens dat de datum 28 s tember 1988 op de kalen ontbreekt? Het viel mij op dat ik in 1905 op 28 septem werd geboren en dat was se geen schrikkeldag. De rector was zeker even afwt DEN HAAG, A.P. Nederpeld. (Naschrift: het nieuwe drukte ons al snel met de t op de werkelijkheid dat werk mensenwerk is. U k er echter verzekerd van dat wij niets zullen nalaten er voor te zorgen dat u ook uw verjaardag de krant in bus krijgt. Directie.) i IE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2