Muziek bestaat uit drie
undamentele elementen"
[oop v.d. Reijden
voorlopig machtigste
nan in omroepland
Bijen inspireren
Mimegroep Oceaan
rLANSRIJKE CARRIÈRE
ÏRA BETHS IN STADSGEHOORZAAL:
Balletpri js voor
Reinbert Martijn
ai2;UNST
fieidaeOowa/ni
ZATERDAG 2 JANUARI 1988 PAGINA 13
frera Beths bouwt nog steeds aan een Ivan Galamien in New York. Vera Beths
■lansrijke carrière. Zij is een veelzijdig maakte vele tournees en inspireerde een
Violiste die in 1969 het Oscar Back con- aantal componisten tot het schrijven van
lours won en kort daarop de Prix d'ex- composities voor haar. Samen met haar
Jellence behaalde, een internationale begeleider Stanley Hoogland maakte zij
■rijs die alleen aan de groten wordt toe- Schubert-opnamen; zo ook met het
ledeeld. Zij was leerlinge van Herman Rondom Kwartet, waarvan zij samen
(trebbers. Zij rondde haar studie af bij met Reinbert de Leeuw, George Pieter-
son en Anner Bijlsma deel uitmaakt, en
waarmee zij o.a. het „Quatuor pour la fin
du temps" van Messiaen opnam. Het is
slechts een greep want zij maakte veel
plaatopnamen. Vera Beths is verbonden
als docente aan het Koninklijk Conser
vatorium in Den. Haag.
Isgehoorzaal (Leiden): Koffie-
:ert K&O met Vera Beths (viool)
itanley Hoogland (piano) in een
srtprogramma. Zondag 3 janua-
an vang 11.30 uur.
IDEN Ze is een markan-
•rsoonlijkheid, Vera Beths,
vorsende, levendige ogen
I vaak wisselen van expres-
Unfti. irartnlfr^nt te orttT"t
p te-
Haar verteltrant is spiri-
„Voor mij bestaat muziek uit
drie fundamentele elementen:
zingen, praten en dansen. Met
praten bedoel ik dialogen en
met dansen de beweging. Zin
gen spreekt voor zich zelf. Bij
Mozart hoor je dat heel sterk,
natuurlijk niet alles tegelijk.
Maar als ik denk aan tijdstijlen
dan hoor ik in Barok een uit
gesproken „praat-element"
(dialoog) en het danskarakter.
Het zingende element is ken-
jnig aandacht voor eigen, merkend voor de romantiek.
|te prestaties. Ze zegt het al- De vooruitgang van de tech-
j: „Muziek blijft voor mij niek met de grotere mogelijk-
I uitgangspunt, waarin de heden van de instrumenten en
ioelingen van de componist de invloed daarvan op de com-
[de tijdstijl waarin een werk ponisten. Dit alles heeft geleid
tot opbloeiende cantilenen
waarmee ik dus het zingen be
doel".
„Toch mag een fraaie toon be
slist niet altijd uitgangspunt
zijn. Bij Mozart bijvoorbeeld
(en in Barok-werken) gebruik
Ichreven is centraal staan,
j mag je niet opofferen aan
een een mooie toon. Je in-
liment is middel, trouwens
F ben je zelf ook".
Ie beleeft Vera Beths mu-
ik weinig of geen vibrato. Vi
brato was vroeger namelijk
aangegeven. Zelfs frasering en
articulatie zijn niet of spora
disch aanwezig. Maar men
kende vroeger deze speeltrant
wel. Mozarts vader Leopold
heeft een vioolmethodiek ge
schreven waaruit we veel kon
den afleiden. Trouwens, er zijn
nog veel bronnen geweest
waaruit men heeft kunnen
putten. En eerlijk gezegd, vind
ik deze uitvoeringspraktijken
veel levendiger en afwisselen
der. Een belangrijk boek over
„Mozart-interpretatie" staat op
het punt van uitkomen. Het is
geschreven door Frans Vester,
maar hij is helaas overleden
en heeft het niet helemaal
kunnen afmaken. Het is nu in
handen van Rien de Reede,
fluitist bij het Concertgebouw
orkest. Het is geschreven voor
blazers en strijkers en het zal
in de loop van 1988 wel ver
schijnen".
Interpretatie en kleur of lie
ver: kleuren, hoe denkt Vera
Beths daarover?
„Dit is bij mij een heel per
soonlijk belevingselement. Er
wordt veel over gesproken of
geschreven, en dan bedoelt
men daarmee een totaliteit
van factoren, zowel vastge
steld in de compositie zelf als
door de uitvoering ervan. Bij
sommige werken heb ik uitge
sproken kleurassociaties, hoor
ik in kleur. Maar dat is per
soonlijk en lang niet bij ieder
een gelijk. Het zou misschien
een interessant gegeven kun
nen zijn voor de muziekpsy
chologie".
Stanley Hoogland, de duo-
partner van Vera Beths heeft
geprononceerde opvattingen
over authentieke uitvoerings
praktijken. Gaat zij daarin vol
ledig met hem mee?
„Ik ken Stanley al zo'n twintig
jaar. We zijn beiden uit een
verschillende richting tot de
zelfde kern gekomen en we
huldigen dezelfde principes.
Hij gebruikt voor Mozart vaak
een Hammerklavier, en dat is
ideaal. Een Hammerklavier is
helder van toon en vooral in
de bas minder gevoileerd.
Maar ook voor Schubert is dit
instrument in stijl. We hebben
van Messiaen de „Quatuor
pour la fin du temps", die we
voor hem bij zijn bezoek aan
het conservatorium hebben
gespeeld, en die we nu ook op
de plaat hebben vastgelegd.
Met het „Rondom Kwartet"
maken we „portretten", platen
die zijn gewijd aan één compo
nist, vaak heel verassend. Heb
je ooit gehoord van liederen
van Chopin? Daarvoor hebben
we de zangeres Marian Kwek-
samen ook een plaat gemaakt silber uitgenodigd. Zoiets hoor
met Schubert-werken. Ik heb je zelden. Ik zou nog wel een
trouwens ook vrij veel platen
gemaakt met het „Rondom
kwartet", dat mede bestaat uit
George Pieterson (klarinet),
Reinbert de Leeuw (piano of
clavecimbel), Anner Bijlsma
(cello). Een belevenis vind ik
poosje door kunnen gaan'
Maar ook de tijd van Vera
Beths heeft grenzen, ofschoon
ze ons ruimschoots daarvan
heeft toebedeeld.
BEP RIJNDERS
!N HAAG NOS-
za! i orzitter J. van der Reij-
haan zal de komende we-
,ft tc n tevens optreden als
at 2iarnemend president-
groe omissaris van het Ne-
plaa rlands Omroepproduk-
lan Bedrijf (NOB). Minister
van WVC zal
de tussentijd trachten
eichikte kandidaten te
laatjiden voor de formele
Vai vulling van de functies
?t 'in president en vice-pre-
fent van de raad van
inmissarissen van het
)B. De functies zijn va
ult geworden nu de be-
gde kandidaten van de
nister, dr. J.W. Gouds-
t °(iard en drs. A.C. Hel
de ch even voor kerst be-
Esm nd maakten dat zij zich
it beschikbaar stelden.
nu gekozen tussen-oplos-
werd op oudejaarsdag be-
gemaakt door minister
jnkman tijdens de officiële jaar moeten blijken. Op het
Bei iertekening van de akte bordje van de commissarissen
2' 6 splitsing van de NOS in
"cn Haag. Door deze akte
rd dë splitsing van de NOS
1 een Omroepprogrammas-
'ïting, het NOB, alsmede de
Mar .gerstichting van de aande-
fina van het nqB en het Com-
1 m isariaat voor de Media (het
den itrole-orgaan van de om-
een feit. Tevens werd in
staatsblad officieel bekend
Hiu.;1 I
gemaakt dat de Mediawet die
de splitsing mogelijk heeft ge
maakt, per 1 januari van
kracht zal worden.
Ook een laatste hobbel die nog
voor de invoering van de Me
diawet moest worden geno
men, de huisvesting van de
NOS nieuwe stijl en het NOB,
werd via een „salomonsoor-
deel" geregeld. Het hoofdge
bouw, de bestuurszetel van de
NOS komt in eigendom van
het NOB, maar de NOS mag
er tegen kostprijs zes jaar lang
in blijven zitten met een optie
op nog eens zes jaar. Het ge
bouwencomplex Heideheuvel
op het NOS-terrein in Hilver
sum, waar de radio- en de tele-
visiedienst van de NOS zijn
gehuisvest, gaat over in han
den van de NOS. Voorts mag
de NOS in de toekomst een
nieuw kantoorgebouw laten
bouwen.
De problemen rond de oprich
ting van het NOB zijn door de
officiële ondertekening van de
akte nu formeel opgelost. Of
het zelfstandige bedrijf een
goede uitgangspositie heeft
meegekregen van de minister
zal echter in het komend half
ligt in elk geval al de wrijving
tussen de nieuwe hoofddirectie
en het personeel. Bonden en
ondernemingsraad hebben al
meerdere malen laten blijken
dat zij weinig vertrouwen heb
ben in de capaciteiten van het
merendeel van de hoofddirec
tie.
Voorts zal een begin moeten
worden gemaakt met de sane-
aanleg tussen de 300 en 400 ar
beidsplaatsen zullen verdwij
nen. Een onzekere factor in
dit verband is voorts hoe de
omroepen hun vraag naar fa
ciliteiten zullen gaan invullen.
Ook hier kunnen fikse ver
schuivingen optreden nu de
omroepen worden geconfron
teerd met een prijskaartje voor
elke dienst die net NOB hen
zal leveren en zij via het zoge
noemde budget-systeem van
de minister ook de vrijheid
hebben gekregen om hun
vraag zelf te formuleren, zo
lang zij maar tenminste 75
procent van hun budget voor
televisie-faciliteiten en 100
procent voor radio-faciliteiten
bij het bedrijf bestellen.
Brinkman wilde op vragen of
het bedrijf, als er financiële
problemen zouden rijzen, nog
een beroep op de reserve kon
den doen, geen duidelijk ant
woord geven. Wel was hij, als
de partijen er onderling niet
uit zouden komen, bereid om
een commissie van goede dien
sten in het leven te roepen,
waarom door de Tweede Ka
mer in een motie was ge
vraagd.
Vap der Reijden wilde na de
ondertekening nog niet ingaan
op vragen over de reorganisa
tie. „Ik wil eerst eens kennis
maken met de hoofddirectie",
aldus de NOS-voorzitter. Wel
toonde hij zich tevreden over
de door de minister gekozen
oplossing voor de huisvesting
„al 2al ik dat natuurlijk nooit
hardop zeggen".
Minister Brinkman (r) van WVC feliciteert NOS-voorzitter Joop van der Reijden na ondertekening
van de overdracht van het facilitair bedrijf van de NOS naar de NOB.
World Press
Photo Holland
naar China
AMSTERDAM De foto-ten
toonstelling „30 jaar World
Press Photo Holland" wordt 5
januari overgedragen aan de
Chinese Vereniging van Foto
journalisten in Bejing. De
overdracht vindt plaats in aan
wezigheid van mevrouw R.
Lubbers. Een woordvoerster
van World Press Photo heeft
dit bekend gemaakt.
De tentoonstelling wordt geëx
poseerd in het museum van de
Chinese Revolutie en maakt
daarna een toernee langs zes
steden van de Volksrepubliek.
De foto-expositie wordt van
Chinese zijde beantwoord met
de tentoonstelling „40 jaar
Chinese persfotografie" die de
komende maanden in ver
schillende Nederlandse steden
zal zijn te zien.
kTi Schouwburg: Mimegroep
P?j aan speelt Anthology I en II. Re-
Hanke van der Flier. Decor en
llng: Mimegroep Oceaan. Op 5
"j isri (20.15 uur).
deel van het Leidse thea-
r publiek kent Mimegroep
eaan al. In het LAK-theater
I'pj I de Rotterdamse groep met
£ond idervoorstellingen als 'Slot
6' ippestein' en 'Elflog en de
nkort kunnen volwassenen
schouwburg een speciaal
rhoui hun gemaakte produktie
7, ,.7' ui bekijken: 'Anthology I en
rrling
september 1983 richtte
!2: nka van der Flier de groep
i. s4 omdat ze meer mensen
r mime wilde interesseren,
-pojfwerkwijze van de groep
12- rd aan die doelstelling aan-
7. ast: Oceaan maakt voor-
l. i Üngen voor kinderen en
vassenen, zowel in theaters
wat daar op lijkt) als op
Ze kenmerken zich
'rt' 6- or een grote aandacht voor
beeld; ook de kleurenfoto's
ik zag van Anthology I en
II beloven wat dat betreft
veel.
Hanka van der Flier: „De
straattheaterprodukties zijn
voor veel mensen de eerste
kennismaking met mime. Als
die geboeid worden door wat
we doen, onthouden ze onze
naam en komen ze eventueel
ook in het theater kijken. Het
is hard nodig dat we de be
langstelling voor ons werk ak-
tief stimuleren, want er be
staan over mime veel misver
standen. Men kent vaak alleen
pantomime, het vertellen van
een verhaal met gebaren, zon
der een enkel woord te gebrui
ken. Wat wij doen is heel an
ders, het gaat meer om het
overbrengen van sferen, ge
voelens en emoties. Zeker 'An
thology' is veel abstracter."
„Soms gebruiken we tekst,
maar meestal niet. Voor de
kindervoorstellingen bijvoor
beeld was het een grote uitda
ging om alleen met beweging
sprookjes te verbeelden. Het is
geweldig om te zien hoe kin
deren daarop reageren. Soms
roepen ze net zoals bij de pop
penkast, maar het komt ook
voor dat kinderen de spelers
met gebaren proberen duide
lijk te maken dat het bijvoor
beeld gevaarlijk wordt."
Anthology is een voorstelling
over de bijenwereld. De voor
stelling valt uiteen in twee de
len, die eerder apart werden
opgevoerd, maar nu in be
werkte vorm als één program
ma te zien zijn. Deel I laat zien
hoe de bijenmaatschappij func
tioneert, in deel II gaat het om
de parallelen tussen het ge
drag van bijen en menselijke
sociale verbanden.
Hanka van der Flier: „Zo'n
bijenvolk is een heel fascine
rende verzameling dieren met
een gemeenschappelijk doel.
De bij als levensvorm bestaat
al miljoenen jaren en heeft een
lange evolutie meegemaakt die
geleid heeft tot een bijzonder
verfijnde samenlevingsvorm.
In het eerste deel laten we
zien hoe die functioneert: er is
een ramp gebeurd, de bliksem
is in de korf geslagen of zoiets,
en een aantal bijen ligt ver
doofd her en der in de zaal. Ze
komen tot leven en gaan bou
wen aan het herstel van het
bijenvolk: de korf wordt weer
opgebouwd en verdedigd.
werksters vliegen uit, vinden
nieuwe bloemenvelden en ma
ken met een dans duidelijk
waar die te vinden zijn. Na
een gevecht wordt de konin
gin bevrucht en ze legt eitjes.
Met een nieuwe koningin
wordt een nieuwe zwerm ge
vormd, die uitvliegt. Zijn er
teveel koninginnen, dan volgt
een gevecht op leven en dood,
waarin ze worden opgehitst
door de werkbijen. We hebben
een imker in de zaal gehad,
een man die nooit naar het
theater ging, maar dit wel wil
de zien. Na afloop vertelde hij
ons dat hij alles had herkend.
„Anthology II gaat over men
sen. Als wij de verworvenhe
den van bijen hadden, hoe
Zouden we die dan gebruiken?
Je stuit als je daarover na
denkt al snel op het begrip
macht. Machtsverhoudingen
zijn er in een bijenvolk ook,
maar die staan in dienst van
het overleven, van het belang
van de hele maatschappij.
Mensen zijn gericht op hun ei
gen belang, dat is het grote
verschil."
DICK VAN TEYLINGEN
Kinderen leggen beslag op
bezit schoondochter Pieck
KAMPEN De vier kinde
ren van de zoon van Anton
Pieck hebben beslag laten leg
gen op alle bezittingen van
hun eigen moeder, de weduwe
Miep Pieck-Oosting uit Kam
pen. Datzelfde is gebeurd met
alle spullen van haar vriend
L. Tholen.
Dit is het voorlopige diepte
punt in de miljoenendans rond
de erfenis van de vorig jaar op
92-jarige leeftijd overleden
Anton Pieck. Zijn dood heeft
voor een hoog oplopend con
flict binnen de familie Pieck
gezorgd. Volgens Tholen pluk
ken de vier kinderen van
Miep Pieck-Oosting hun eigen
moeder kaal. De kinderen me
nen op hun beurt dat zij niet
krijgen waar ze recht op heb
ben. Volgens Tholen heeft de
dag voor Kerstmis/ een deur-
waarde de beslaglegging be
kend gemaakt. Hij zegt „te la
chen" om deze actie van de
kinderen van de weduwe van
Max Pieck. Tholen meent dat
gepoogd wordt de aandacht af
te leiden van de strafbare fei
ten waaraan de vier kinderen
zich in de strijd om de miljoe
nen van Anton en Max Pieck
schuldig zouden hebben ge
maakt, zoals de verkoop van
een aantal werken. De Zwolse
rechtbank zal zich 13 januari
buigen over de beslaglegging.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): Donna donna
(al): za. zo. 13.30, 16.00, 18.30,
21.00. do. 13.30. vr. 16.00, 18.30,
21.00. ma. di. 18.30, 21.00. wo.
13.30, 18.30, 21.00. EUROCINE
MA II: Inner tpace (12); 18.30,
21.15. do. geen voorstelling. Red
dert jes (al); do. 14.00. vr. 16.15. za.
zo. 14.00, 16.15. wo. 14.00. EU
ROCINEMA III: Dirty dancing (al):
za. zo. 13.45, 16.15, 18.45, 21.30.
do. 13.45. vr. 16.15, 18.45, 21.30.
ma. 18.45. dl. 21.30. wo. 13.45,
18.45, 21.30. EUROCINEMA IV:
Hector (al); Zie tijden Euro I.
LEIDEN e LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): Dirty dancing
(al); 14.30, 19.00, 21.15. e LIDO en
STUDIO (Steenstraat 39. tel.
124130): Laat Emperor; 14.30,
20.00. Donna Donna (al); Bigfoot
(al); Hector (al); The Witches of
Eastwick (16); 14.30, 19.00, 21.15.
Reddertjes (al); 14.30. TRIANON
(Breestraat 31. tel. 123875): Mas
tera of the universe (al); 14.30.
Van geluk gesproken (12); 19.00,
21.15. REX (Haarlemmerstraat
52, tel. 071-125414); Devil in miss
Jones III (16): 14.30, 19.00, 21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Beverly Hills Cop II zo.
ma. 19.00. Een maand later (al);
zo. ma. 21.15. Bambi (al); wo.
15.00.
KATWIJK e CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Beverly Hills Cop II (al); 21.15. vr.
za. zo. wo. ook 14.45. Who's that
girl (al); 19.00. vr. ook 16.45.
CITY THEATER II: Masters of
the universe (al); vr. 14.45. za. zo.
19.00. Full metal jacket (16); vr.
16.45, 19.00, 21.15. za. 21.15. zo.
14.45, 21.15. ma. dl. wo. 19.00,
21.15. Avontuur met een staartje
(al); za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Hector (al); do.
15.45. vr. t/m zo. 15.45, 21.15. ma.
t/m wo. 20.15. Beverly Hills cop II
(al); do. 14.30. vr. t/m zo. 14.30,
19.00. Een maand later (al); vr. t/m
zo. 19.30, 21.30. ma. t/m wo.
20.30.
KINDERVOORSTELLING
Een avontuur met een staartje;
do. t/m zo. wo. 14.00.
WASSENAAR e ASTRA (tel.
01751-13269): Beverly Hills cop
(al); vr. za. zo. 20.00. Een maand
later (al); ma. di. wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Avontuur met een staartje; do. vr.
za. zo. wo. 14.00.
OEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27. tel.
463500): Donna, Donna!! (al); do.
14.00. vr. t/m zo. 13.30, 16.00,
19.00, 21.30. ma. t/m wo. 14.00,
19.00. 21.30. ASTA 2: A night
on the town (al); do. 14.00. vr. t/m
zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ma.
t/m wo. 14.00, 19.00, 21.30.
ASTA 3: Hector (al); do. 14.00.
vr. t/m zo. 13.30, 16.00, 19.00,
21.30. ma. t/m wo. 14.00, 19.00.
21.30. BABYLON 1 (Winkelcen
trum Babylon, tel. 471656): Bigfoot
The Hendersons (al); do. 14.00.
vr. t/m zo. 13.30. 16.00, 19.00,
21.30. zo. t/m wo. 14.00, 19.00,
21.30. BABYLON 2: Angel heart
(16); vr. t/m wo. 18.45, 21.30. ma.
di. 00k 14.00. BABYLON 3: Full
metal jacket (16); do. 14.00. do. t/
m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel.
630637): Masters of the universe
(al); do. 14.00. vr. t/m zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m wo.
14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2:
Innerspaee (al); do. 14.00. vr. t/m
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma.
t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. e CI
NEAC 3: Dirty dancing (al); do.
14.00. vr. t/m zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. ma. t/m wo. 14.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 1
(Carneglelaan, tel. 456756): The
last emperor (al); do. 13.00. vr. t/m
za. 13.15, 16.45, 20.30. zo. 15.00,
20.30. ma. t/m wo. 14.00, 20.30.
Fiddler on the roof (al); zo. 11.00.
METROPOLE 2: De reddertjes
(al); do. t/m zo. 13.00, 15.30. wo.
14.00. The witches of Eastwick
(12); do. 14.00. vr. t/m zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m wo.
14.00, 18.45, 21.30. METROPO
LE 3: Innerspaee (al); do. 14.00. vr.
t/m wo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 4: Van geluk ge
sproken (al); do. gesl. 18.45, 21.30.
ma. t/m wo. 00k 14.00. METRO-
POLE 5: Beverly Hills cop II (al);
do. 14.00. vr. t/m zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. ma. t/m wo. 14.00,
18.45, 21.30. ODEON 1 (Heren
gracht 13, tel. 462400): De redder
tjes (al); do. 12.00. vr. 14.00. 16.00.
za. zo. 12.00, 14.00. 16.00. wo.
13.45. e ODEON: Dirty dancing
(al): do. 14.00. vr. t/m zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m wo.
14.00, 18.45, 21.30. ODEON 2:
Spaeeballs (al); do. 14.00. vr. t/m
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma.
t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30.
ODEON 3: American Ninja t
(16); do. gesl. 18.45, 21.30. ma. dl.
00k 13.45. e ODEON 4: Lucht
macht academie (al); do. 14.00. vr.
t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30.
STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Oci ciornie (16); do. gesl.
19.30, 21.45. do. vr. za. zo. 00k
14.45. STUDIO 2: The untoucha
bles (16); do. gesl. 19.15, 21.30.
STUDIO 3: The secret of my
success (al); do. gesl.21.15.
HAAGS FILMHUIS (Denneweg
56. tel. 459900): Zaal 1: Lawrence
of Arabia; 20.00. za. 00k 15.00.
Dance with a stranger party; zo.
v.a. 21.00. Mary Poppins; za.
15.00. Zaal 2: Naplo I; 19.30. za.
00k 15.00. Naplo II; 21.45. Zaal 3:
dag. (beh. za.) 19.30, 21.45. za.
20.00. Turks fruit; vr. Gone with
the wind; za. Dance with a stran
ger; zo. Gri Bouiile; ma. L'Amore;
di. Je vous aims: wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Innterspace (16); za.
00.15. CINEAC 2: Masters of the
Universe (16); za. 00.15. CINEAC
3: Dirty dancing (18); za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON 2: De troetelbeertjes
3; do. 14.00. vr. t/m zo. 13.30.
15.30. wo. 14.00. CINEAC Mas
ters of the universe; do. 14.00. vr.
t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: De reddertjes;
do. 12.00, 14.00. vr. 14.00, 16.00.
za. zo. 12.00, 14.00. 16.00. wo.
13.45. ODEON 1: De reddertjes;
do. 12.00, 14.00. vr. 14.00. 16.00.
za. zo. 12.00, 14.00, 16.00. wo.
13.45. e STUDIO 2: Bambi; do. 1/
m zo. 14.30.
AMSTERDAM - Balletdan
ser Reinbert Martijn heeft de
aanmoedigingsprijs van de
Stichting Vrienden van het
Nationale Ballet voor het sei
zoen 1986/1987 gekregen.
Reinbert Martijn is sinds
1980 aan Het Nationale Bal
let verbonden. Onlangs werd
hij tot tweede solist bevor
derd. De priis bestaat uit een
bronzen beeld van beeldhou
wer Frits Stapel. De choreo
grafie-prijs ging naar Nils
Christe voor zijn ballet „Be
fore Nightfall'. Het ballet
„Assepoester" van Frederick
Ashton kwam als beste cho
reografisch werk van het af
gelopen seizoen uit de bus.
Wim Bary, voorzitter van de
stichting, maakte de win
naars bekend tijdens een ga
lavoorstelling van „Assepoes
ter" door Het Nationale Bal
let op nieuwjaarsdag in het
Amsterdamse Muziektheater.
Het dansgezelschap werd be
geleid door Het Nederlands
Balletorkest onder leiding
van Adam Gatehouse. De
Stichting Vrienden van Het
Nationale Ballet heeft ruim
1600 leden. De stichting or
ganiseert elk seizoen video
en film-avonden, forums, le
zingen en balletreizen in bin
nen- en buitenland. Met deze
voorstelling op nieuwsjaars-
dag wil Het Nationale Ballet
een traditie voortzetten die
op 1 januari 1987 is begon
nen.
(ADVERTENTIE)
I Stam Tijdschriften BV is een dochteronderneming van Kluwer BV
I Stam geeft vaktijdschriften uit in de high-techsector.
I Speciaal geschreven voor o.a. het technisch management, landbouwkundigen,
I chemici, architecten en automatiseringsdeskundigen.
I Deze uitgaven zijn op hun gebied stuk voor stuk toonaangevend en hebben bij
I zowel de lezers als adverteerders een uitstekende naam opgebouwd.
I Het aantal medewerkers bedraagt circa 120.
Wegens uitbreiding van ons verkoopteam zijn er twee vacatures:
telefonisch verkoper/adviseur (m/v) voor de
verkoop personeelsadvertenties pt/aktueel
en
verkoper/adviseur (m/v) produktadvertenties
voor pt/aktueel.
Dit is een gecombineerde binnen- en
buitendienstfunctie.
De werkzaamheden voor eerstgenoemde functie bestaan in hoofdzaak uit het
onderhouden van bestaande en het leggen van nieuwe contacten bij bedrijven
waar werving van hoger personeel speelt of te verwachten is en met de bu
reaus die hen adviseren.
Van een verkoper/adviseur wordt verwacht dat hij/zij de adverteerder een ge
degen en betrouwbaar advies kan geven over de mediakeuze, advertentie-in
houd etc. Om dit goed te kunnen uitvoeren zult u zich continu op de hoogte
moeten stellen van ontwikkelingen op de arbeidsmarkt c.q. advertentiemarkt
en andere zaken die voor onze adverteerders van belang kunnen zijn.
Wij vragen voor deze veelzijdige functies een commercieel talent, liefst met er
varing in de telefonische verkoop van advertenties. Uw leeftijd is plm. 25-35
jaar. Wij zoeken iemand op MBO-niveau.
Wij bieden de juiste kandidaat plaatsing in een enthousiast team, prima pro-
dukten, goede verkoopondersteuning, goede primaire en secundaire arbeids
voorwaarden.
Voor meer informatie over deze functies kunt u contact opnemen met de heer
H. Kats, verkoopleider, telefoon: 070-99.24.44.
Sollicitaties kunt u vóór 15 januari 1988 richten aan:
Stam Tijdschriften BV t.a.v. mevrouw S. Nuljten (hoofd Personeelszaken).
Postbus 235, 2280 AE Rijswijk.