Burny Bos van l/PRO's jeugdprogramma 's: „De zondagmorgen is een soort calvinistisch gat" £cid6cSomarit De zondagmorgen staat voor steeds meer (kleine én grote) Nederlanders in het teken van de televisie. Dit seizoen wordt dan het kinderpakket van de VPRO-televisie ver toond, dat niet alleen van de televisiekritiek in ons land veel waardering krijgt, maar ook van een groeiend aantal kijkers. Kabelzenders als Sky en Superchannel kunnen het al merken: daar wordt vrijwel niet meer naar gekeken als die drie dikke dames al redekavelend het ene na het andere VPRO-programma aan- en afkondigen. Burny Bos is de hoofd-verantwoordelijke voor dit programmapakketje, en streeft er met succes naar zijn omroep ook in „kindertijd" een eigen gezicht te geven. HILVERSUM - „De vroege zondagmorgen, dat Is In Ne derland een uniek moment. Hoewel veel mensen niet meer naar de kerk gaan is de zon dagochtend toch een soort calvinistisch gat, waarin niets gebeurt. De mensen slapen uit, ontbijten op hun gemak, gaan niet op pad, nog niet op visite en er wordt niet geklust in huis. Een prima moment dus voor ons pakket kinderte levisie, en dat blijkt ook uit de -'cijfers: we trekken meer kij kers dan we dat ooit deden op woensdagmiddag". Aldus Burny Bos, hoofd jeugdpro gramma's van de VPRO-tele- visie, die handenwrijvend con stateert dat „zijn" pakket het steeds beter doet. „Kinderen staan vaak op zondag morgen eerder op dan hun ouders, spelen wat, kijken of er iets op de televisie is. Wie is aangesloten op de kabel, kan dan naar Sky kijken of Superchannel. en sinds kort dus ook naar ons. Het aardige is nu, tenminste, dat vinden wij wel aar dig. dat de kijkcijfers van Sky om die tijd in ons land naar vrijwel nul zijn teruggezakt sinds wij op de zondagmorgen zitten". Dat heeft de VPRO bereikt met het bieden van een programmapakket dat in brede kring waardering ont moet. Niet altijd vanwege de on verbiddelijke kwaliteit, want daar over worden de degens nog wel eens gekruist. Maar zeker wei van wege het feit dat deze omroep zo'n beetje de enige in Nederland is die consequent en doelbewust streeft .«•naar het benaderen van kinderen als een „volwassen" doelgroep, voor wie het de moeite waard is gericht programma's te maken en te kopen. -r Burny Bos: „Het gaat natuurlijk om de échte programma's, niet in de eerste plaats om de presentatie. Onder: De drie dames vormen als presentatietrio dit seizoen het „ge zicht" van de VPRO-kindertelevi- Sio. FOTO'S: PERS UNIE De meeste andere omroepen (met uitzondering van de NOS en de EO en misschien ook de NCRV) laten het tegenwoordig bij het vertonen van goedkoop en gemakkelijk bui tenlands tekenfilmwerk (Bos: „Als het maar beweegt, als het maar kleur heeft!"). Een soort alibi dus, iets waarvan de VPRO een grote afschuw vertoont, zeker sinds Bur ny Bos daar werd aangetrokken om deze omroep op het gebied van kinderprogramma's een eigen gezicht te geven. BEKROOND „Daar ligt het wat moeilijker mee, dat geef ik toe. Dat moet mis schien ook nog wat groeien, die jongens houden zich nu nog wel erg veel met poep en pies bezig. Maar in dat soort dingen zijn we niet kinderachtig: mensen krijgen bij ons veel ruimte om zich te ont wikkelen". Komen er veel reacties op? „Gaat wel, niet veel meer dan we destijds op Theo Thea kregen. Er belt wel eens iemand op die roept dat het een schande is wat hier wordt ver toond en dat ze wel eens even naar de minister zullen schrijven. Dan vraag ik: schrijft u die ook over het geweld in al die series van andere omroepen? Dan wordt het meestal even stil, en dan kunnen we rustig verder praten en be schaafd afscheid nemen". SPOORWEGVIADUCT Op „derde kerstdag" is de VPRO gewoon in de lucht, maar wel met een beetje aangepast programma. Het omvat twee hoofdonderdelen: een speciaal door de VPRO gepro duceerde registratie van de thea tervoorstelling „Beton" (waarover ook elders in deze bijlage) en de Hongaarse jeugdfilm „Een baby in Boedapest". Bos enthousiast: „Dat Beton, dat is echt iets bijzonders. Het wordt ge speeld door drie mensen, een Ja panse. een Belg en een Spanjaard. Qua talen is dat moeilijk natuurlijk, er wordt dus niet gesproken. Het speelt onder een spoorwegviaduct, aan de rand van een grote stad, tussen de rotzooi, en de spelers beelden de dieren uit die daar le ven. Met bewegingen en geluiden, en heel subtiele veranderingen in aankleding, maar vooral door mo toriek en mime. Dat Japanse meis je speelt een slang, je zou zweren dat het een echte is. razend knap". De Hongaarse film, vertelt Bos. is een charmante produktle, waarin een meisje en twee vriendjes een kinderwagen met een baby aan treffen op een stoep. Hun zoek tocht naar de ouders van het kind je brengt heel Boedapest in rep en roer en levert stof voor misverstan den, vergissingen en dolle achter volgingen. DAMES Zijn op die zondag wel gewoon de drie dames van de partij? „Natuur lijk", bezweert Burny Bos. „Die zijn nu eenmaal de vaste presentatoren van het kinderpakket voor dit sei zoen, die horen erbij". Hoe komen jullie aan het stel? „Moeilijk te zeggen. Zoiets borrelt soms ineens op. Vorig jaar deed Kees Prins de presentatie. In de „formule Hans van der Togt". HIJ deed dat fantastisch, maar voor de meeste kinderen was het gewoon een soort Van der Togt natuurlijk, die zagen er niet speciaal de hu mor van in. Dus zochten we naar iets anders. Eenmanspresentatie is algemeen, met z'n tweeën wordt ook wel gedaan, maar met drie personen, dat is nieuw. En toen lie pen we tegen dat stelletje actrices aan van de groep Carrousel, die met elkaar speelden en zongen, en die ook de vereiste meligheid kon den opbrengen". Een voltreffer, lijkt het. In elk geval veel volwassenen vinden de dames het leukst van de hele uitzending. Bos: „Daar zit nu net de moeilijk heid. Dat is een heel subtiel even wicht; we willen geen presentatie die „niks" Is, gewoon zeggen wat er komt. het moet wel iets zijn waarbij je meteen weet naar welke omroep je zit te kijken, een eigen gezicht dat met de VPRO te maken heeft. Maar het moet ook geen programma op zichzelf worden. Het gaat tenslotte om de échte programma's". Daarvoor had hij zijn sporen ver diend als freelancer. In opdracht van de AVRO maakte hij veelvuldig geroemde en bekroonde radio- en tv-programma's als Ko de Bos wachter en de Lawaaipapegaai. In 1983 incasseerde Bos zelfs de ra- diokritiekprijs (de Zilveren Reismi- crofoon) voor zijn gehele werk. Toen werd ook waardering uitge sproken voor de AVRO. die hem de ruimte gaf voor dat werk. Maar. zegt Burny Bos. sinds de komst van Wibo van de Linde als tv-di- recteur lijkt er een eind gekomen aan het jeugdvriendelijke beleid daar. Bos Is redelijk pessimistisch over de programmering voor kinderen in het algemeen bij de Nederland se omroep. „Die Japanse teken films, die kosten geen stuiver, dat is makkelijk kijkvoer, daar hoeft - ook niet over te worden nage dacht. Wij geven als kleine omroep tien miljoen per jaar uit voor kin derprogramma's, dat is nog eens wat anders. Het zou eigenlijk ver plicht moeten worden dat elke om roep een bepaald gedeelte van zijn tijd en geld aan kinderprogram ma's besteedde". Maar dat Is dan nog geen garantie voor kwaliteit. „Nee", beaamt Bos. „Het gaat ook om de gedachte er achter. Je zou misschien weer een nieuwe commissie moeten instellen die dat dan weer gaat zitten con troleren. En daar hebben we er al zoveel van in Hilversum. Lóót maar". SUCCESNUMMER De doelgroep van het VPRO-kin- derpakket zijn de kinderen van vier tot en met twaalf jaar. De zonda gochtenduitzendingen beginnen met programma's voor de jongste, de laatste programma's richten zich wat meer op de oudste kinde ren binnen deze groep. Een geheid succesnummer is de tekenfilm „Buurman Buurman", waarin twee buurlleden elke keer weer kans zien hun gezamenlijke onder nemingen in de beproefde stijl van Laurel en Hardy tot een chaos te voeren. Leuk voor alle leeftijden. „Ja", zegt Burny Bos, „dat heb ik wel eens vaker geroepen: een pro gramma dat goed en leuk is voor kinderen, is ook goed en leuk voor volwassenen". Geldt dat ook voor „Rembo Rembo", de produktie waarin twee jongelui in enkele minuten tijd een enorme hoeveelheid nagespeeld geweld en smerigheid laten zien, bedoeld als tegenwicht tegen de gladde produkties op dit gebied uit het videocircuit? Bos glimlacht: DONDERDAG 31 DECEMBER 1987 DE KLAP OP DE VUURPIJL HILVERSUM - Terugblikken op hoogtepunten uit het afgelopen televisiejaar is iets waarvan Hilversum al heel wat jaren geleden is afgestapt. Ook de komende oudejaarsavond zal Nederland niet worden herinnerd aan wat er het afgelopen jaar zoal op het scherm Is geweest. Het tijdstip waarop 1987 plaats moet maken voor 1988 wordt via de NOS-televisie zeer muzikaal omlijst. Namelijk met „De klap op de vuurpijl", een swingend programma met het Willem Breuker Kollektief. Over dit muziekgezelschap een reportage in deze bijlage. Voorts in deze bijlage reportages naar aanleiding van programma's die dezer dagen op het scherm verschijnen. Zoals: Rudi van Danzig en Johan Cruljff over de overeenkomsten tussen ballet en voetbal. Een nieuw jeugdprogramma: Het Klokhuis. Interview met Burny Bos, maker van het bij kinderen uiterst populaire VPRO-kinderprogramma op de zondag ochtend. Overzicht van alle radio- en televisieprogramma's die In de dagen rond de jaarwisseling worden uitgezonden en een apart overzicht van de uit te zenden speelfilms.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 31