„WE MOETEN GRONDIG
SCHOON SCHIP
MAKEN IN EIGEN HUIS"
KERK EN WERELD
KIJK
DRS L. P. DORENBOS NA BEWOGEN JAAR:
LEIDSE COURANT
PAGINA 2
In september
dit jaar
presenteerde
Dorenbos zijn
Troonrede
voor het
leven", een
werkje van de
stichting
Schreeuw om
Leven,
waarvan deze
evangelische
actievoerder
directeur is.
FOTO:
GER DIJKSTRA
antwoording en correspondeert met di
recties van grote warenhuizen over de
verkoop van pornografische lectuur. En
hem wordt herhaaldelijk gevraagd zestien
pagina's te vullen in het door hem zo ver
afschuwde blad Playboy; overigens zon
der succes.
Al die publiciteit doet hem goed. Hij praat
er over met een zekere vrolijkheid. „Ik
ben maar een half uur in Veenendaal ge
weest, daar op die markt. Maar weken
daarna werd er nog over gepraat. Dat is
nou net de bedoeling. Mensen moeten
gaan nadenken over wat ik met mijn pro
vocerende acties en uitspraken wil zeg
gen".
Een gesprek met Dorenbos is boeiend.
Wat al te boude uitspraken neemt hij na
protest grif terug. Hij reageert flitsend op
wat de gesprekspartner zegt en het ene
verhaal lokt het andere uit. Intussen geeft
hij als een professionele organisator aan
wijzingen aan medewerkers van het insti
tuut, gevestigd op het industrieterrein van
Nijkerk („We gaan verhuizen naar Hilver
sum, 't wordt hier veel te klein. Ik heb niet
eens een eigen kamer").
De „vrolijkheid" over de publieke aan
dacht leidt hem niet af van de in zijn ogen
uiterst ernstige reden voor alle actie: Ne
derland is hard op weg een goddeloze sa
menleving te worden. Ongeboren kinde
ren, ouderen en gehandicapten worden
het slachtoffer van het „nuttigheidsden
ken". Het recht op leven wordt met voe
ten getreden. „Als je naar prof. mr. dr. H.
Dupuis luistert, de ethicus van de Leidse
universiteit, hoor je precies wat ik bedoel.
De waarde van het leven is ondergeschikt
gemaakt aan de waarde die de
ving aan het leven geeft. Nou, fl
einde van menselijkheid. Zelfs all
niet in God en in Zijn geboden, j
kan iedereen met enig verstand i
zo'n standpunt niet kan. Het nui
samenleving, maar ook individut
sen aan het leven toekennen, i]
send .of het leven geleefd magi
Dat soort verhalen heb ik meerj
En we weten allemaal wat voor vi
kingen er daarna zijn gekomen,
naam Hitier noem, komen de pi
want zoiets kun je niet zeggen. D;
te ongenuanceerd. Maar ik zou'
de mensen die mij daarover aanvi
len praten. Gewoon de feiten ops
zetten. En er dan rustig op eenj
veau over praten. Ik ben ervan d
dat heel veel Nederlanders preci
voelen wat ik bedoel en dat de
mensen in ons land het met me(
ook. Maar hardop zeggen, dat di
niet".
„We weten met z'n allen best dj
een crisistijd leven. Treinbestuurdi
ben net de moeilijkste maand van
achter de rug; in december beft
het trieste jaarrecord van mensen
voor de trein werpen. Zelfdo
doodsoorzaak nummer 1 onder d
ren. Het voetbalvandalisme, de i
drugs en seks, het is toch allen
schreeuw om hulp?".
PROCES
„Wie zegt dat de oplossing voori
hef condoom is, maar afwijzen va
mofiele praktijk en trouw in de hi
relatie, krijgt bijna een proces
spannen. En in het liedje van „l
voor Kinderen" wordt gesprok
een jongetje van wie de ouders
scheiden en die daar onder lijdt. I
roept op tot meer huwelijkstrou
zelfverloochening in relaties? I
durft de „vrijheid" om te doen wa
willen ter discussie te stellen. Het
uit dat liedje en al die andere di
kinderen uit gebroken gezinnen zi
echt geholpen door het naleven v<
re normen. Zelfs als je niet in God
moet je toch zien dat het verkee
Al die duizenden slachtoffers va
loosheid moeten écht worden gi
Dat wil zeggen: met liefde en ont
maar ook met normen en waarde
mens beschermen, die mensen
recht laten komen".
„Als ik bijvoorbeeld met prostitué
of met aidspatiënten, begin ik ee
te begrijpen van wat er in de bijl
over Jezus, die met ontferming t
was toen Hij de schare zag. In
scheidenheid probeer ik Hem daa
volgen. Christenen moeten voorf
in het ontmaskeren van de schijn
gen en voorop staan bij de hulp
en bij het bieden van echte opk
Helaas gebeurt dat te weinig. Eei
rechts-orthodoxe kerkganger die
week pornobladen verkoopt, dat
niet? Een forse oplagedaling va
Telegraaf en Panorama in de cl
streken van ons land zou voor
grootste bewijs van geestelijke o|
zijn. Daarom ben ik met de anti-p
tie in Veenendaal begonnen ei
Amsterdam. We moeten grondii
schip maken in eigen huis".
LÜTSEN K<
DONDERDAG
31 DECEMBER 1987
NIJKERK - Hij is op het kerkelijk erl
waarschijnlijk de meest besproken
man van het jaar: evangelisch actie
voerder drs. L. P. Dorenbos. Chris
telijke zedenmeester door zijn strijd
tegen bloot in bladen en tegen bloot
op het strand; verdediger van de
rechten van ongeboren kinderen,
plannenmaker voor een christelijk
educatief centrum (spottend wel
„christelijk pretpark") genoemd en
slachtoffer van tomatengooierij. Di
recteur van de stichtingen Schreeuw
om Leven, Christelijk Instituut voor
Normen en Waarden; initiator en or
ganisator van talloze activiteiten: het
Rainbow-bijbelplan, het Da-Costa-
pamflet en protesten op het Binnen
hof in Den Haag.
Een veelbesproken man, om wie wat ge
ringschattend wordt gelachen, die door
anderen als een geestelijk voorman wordt
gezien, maar die ook van geestverwanten
kritiek ontmoet.
Onvervaard is hij ondanks alles, en hij
lijkt steeds meer bezield te raken. De
noodzaak om „op de barricaden" te gaan
ziet hij alleen maar scherper nu er meer
reacties komen. En de geestelijke grond
onder zijn voeten wordt steeds steviger:
„Hoe meer we bezig zijn, hoe sterker mijn
vrouw en ik de roeping ervaren en ons
geloof in Jezus het ons duidelijker maakt:
Nederland is aan een réveil toe".
„Sommigen in de evangelische beweging
zeggen: moet het nu allemaal zo scherp
en zo ongenuanceerd, Dorenbos? Ze vin
den wat ik doe eigenlijk een beetje te ver
gaan. Ik zeg dan: Goed, maar wat doen
jullie? Ja, dan blijft het lang stil
De „evangelische broeders" hebben kri
tiek op de manier waarop de oud EO-di-
recteur publiekelijk oproept tot bekering.
Zijn plannen voor een evangelisch educa
tief centrum werden met „enige reserve"
ontvangen door mensen van wie verwacht
mocht worden dat ze van harte dergelijke
initiatieven steunen. Het plan leed schip
breuk door verzet van de gemeente Zee-
wolde. Maar ook in de eigen kring kwam
wat afstand; er werd een aparte stichting
in het leven geroepen: „Diamondo". Te
veel associaties met de actievoerder Do
renbos moeten worden vermeden, blijk
baar.
„Ik denk dat de kritische opmerkingen
over onze acties niet terecht zijn. Kijk
eens naar wat de apostel Petrus allemaal
zei en schreef over dingen die verkeerd
gingen. Of luister naar Jezus die ver
schrikkelijk fel was in zijn veroordelingen.
Nee, ik vind dat je de dingen duidelijk
moet zeggen. Ik leg mijn visie op tafel en
nodig iedereen uit om daarover te komen
praten. Dan gaan we de feiten rustig op
een rijtje zetten en kijken of ik er echt zo
ver naast zit".
TOMATEN
Dorenbos is radicaal. En dat maakt men
sen boos. Zo boos dat ze tomaten naar
hem gooien en felle discussies met hem
beginnen, zoals op de markt in Veenen
daal na de bijna-verbranding van bloot
bladen.
Maar het deert hem niet. Hij schrijft de
regering, roept politici publiekelijk ter ver-
Voor de rechter
Kardinaal Simonis werd in februari tot tweemaal toe voor het gerecht gedaagd.
De homobeweging wilde dat de kardinaal zijn uitspraken herriep in een radio
interview waarin hij begrip aan de dag legde voor een katholieke huiseigenaar die
homofielen zou willen weigeren. Een groep feministische vrouwen uit Nijmegen
was boos omdat de kardinaal in een artikel in het tijdschrift Communio had ge
steld dat God mannelijk is. De homobeweging noch de feministen werden door
de rechter in het gelijk gesteld. Wel zouden zij de kardinaal met hun acties blijven
achtervolgen. ANp
Statenvertaling
In de Grote Kerk in Dordrecht werd op 9 september herdacht dat daar 350 jaar
geleden de Statenvertaling van de bijbel werd aangeboden aan de opdrachtge
ver, de Staten-Generaal. Sindsdien is de scheiding tussen kerk en staat een feit,
maar dat was voor de ondervoorzitters van de Eerste en Tweede Kamer, prof. L.
de Rijk en drs. H. Eversdijk geenszins een bezwaar op de herdenkingsbijeen
komst een speciale jubileum-editie van de Statenbijbel in ontvangst te nemen.
Door het intense gebruik ervan in de afgelopen eeuwen heeft de Statenvertaling
een onuitwisbaar stempel gedrukt op het Nederlands.
Paus in Chili
Paus Johannes Paulus II bracht geruchtmakende bezoeken aan Chili, Argentinië,
Polen en de Verenigde Staten. De Chilenen koesterden grote verwachtingen van
zijn bezoek, vooral nadat de paus voor het eerst in bedekte termen kritiek had
uitgeoefend op de mensenrechtensituatie in dit land. De kerkleider wilde echter
nadrukkelijk open staan voor zowel de regering als de oppositie. Zijn ontmoeting
met dictator Pinochet werd hem hevig kwalijk genomen. In de Verenigde Staten
zette de paus in een ontmoeting met de Amerikaanse bisschoppen de puntjes op
de i. Versoepelingen in de leer met name waar het de houding tegenover homo
fielen betreft, konden niet worden getolereerd.
Oecumenebrief stelt teleur
De Nederlandse bisschoppen schreven in het voorjaar een brief over de oecume
ne. Zij noemden de opdracht daartoe „onze eerste prioriteit". De brief was welis
waar zeer vriendelijk over de partners in de oecumene, maar die toonden zich
toch teleurgesteld. Een van hen was ds. Kouwenhoven, voorzitter van de gerefor
meerde synode (hier op de foto met mgr. Ernst van Breda). Hij en de zijnen
meenden dat oecumene voor de rooms-katholieke kerk in de eerste plaats neer
kwam op terugkeer naar de Moederkerk en geen gelijkwaardig proces was van
geven en nemen. In feite bleven de bisschoppen pal staan voor de Vaticaanse
Tv-dominee valt van voetsl
De schatrijke Amerikaanse televisis
Jim Bakker viel van zijn voetstuk, tos
dat deze met zijn 23-jarige secretaresj
ca Hahn een aantal jaren terug een I
telijke verhouding heeft gehad. Ookj
beschuldigd van homoseksuele contaii
gelijkertijd kwamen er verhalen los ovj
cieel wanbeheer bij het religieuze P]
rium (Praise the Lord) dat door BakK
geleid. In een poging de Amerikaanse]
nische kerk te redden, deed zijn concuj
minee Falwell een poging het televia
van Bakker over te nemen. Falwell vij
nadien echter de laan uitgestuurd. Bal|
klaarde naderhand zonder blikken o!(
daarin gesteund door zijn vrouw Tan)
hij terug wilde komen als leider van
imperium.
Kardinaal Alfrink overlede,
Kardinaal Alfrink, oud-aartsbisscli
Utrecht, overleed half december opf
leeftijd na al geruime tijd ernstig ziek ftfl
frink was in Utrecht de opvolger van t
darische kardinaal De Jong. Zijn m
met het tweede Vaticaans Concilie.
tensief bij de voorbereiding en hete
daarvan betrokken.Als leider van (ft
landse kerkprovincie probeerde hij dfr
de tijd te brengen. Het Pastoraal Ca
daarvoor werd gehouden, schiep echte
mende spanningen met het Vaticaai
binnen de Nederlandse katholieke'.
1975 nam hij afscheid. n
FOTO: ANP B
Desinvestering Zuid Afrika
Zuidafrika is op de kerkelijke agenda vele ma
len aan de orde geweest. De koers: contacten
met het land via de slachtoffers van het apart
heidsbewind werd voortgezet. Bovendien na
men hervormden en gereformeerden na flinke
discussie het besluit kerkelijk geld uit Zuidafri
ka terug te trekken en een lijst van „besmette
bedrijven" te publiceren. Anti-apartheidstrijder
dr. Allan Boesak (foto) bedankte in Lunteren de
synode van de Gereformeerde Kerken voor het
besluit tot desinvestering.
De Nederlandse bisschoppen stellen zich in op
hun collega's in Zuidafrika. Die zijn er niet van
overtuigd dat desinvestering de beste manier is
om de belangen van de zwarte bevolking te
dienen.
FOTO: PERS UNIE
Nieuwe gezichten
De grote protestantse kerken in ons land heb
ben in hun landelijke vertegenwoordiging nieu
we gezichten gekregen. De secretaris-generaal
van de Nederlandse Hervormde Kerk dr. R.
Mooi nam afscheid en werd opgevolgd door de
Haarlemse gemeentepredikant dr. K. Blei
(links). De Gereformeerde Kerken kozen een
nieuwe praeses (voorzitter): ds. E. Overeem,
gemeentepredikant in Haren (Gr.). Hij volgde
dr. H. Kouwenhoven uit Vlaardingen op, die
vier jaar voorzitter is geweest.
FOTO'S: PR