Henk van Ulsen (60) viert 40-jarig theater jubileum Jan Siemerink overklast Stephan Koch DDR in teken 90e geboorteda; Bertolt Brecht KUNST CeidócSomcwt Vlaamse en Hollandse meesters onder de hamer in New York IN „NO EXIT" BIJNA ZICHZELF )bioscopèn SPORT LEIDEN Schaaktoernooi ASC sportuitslagen Zeilploeg traint in Marsdiep MARGOT VAN OVERLOOP KLOPT PASCAL DRUYTS WOENSDAG 30 DECEMEER 1987 PAG1 AMSTERDAM/NEW YORK Achtenzestig internationaal be kende schilderijen van hoge kwaliteit van Vlaamse en Hol landse meesters uit de zestiende en zeventiende eeuw gaan op 14 januari 1988 onder de hamer op een kunstveiling van Sotheby's in New York. De gehele collec tie is bijeengebracht door de Amerikaanse belegger in onroe rend goed Gerald Guterman. De verwachting is dat de collec tie-Guterman zeker 40 miljoen gulden zal opbrengen. Tot de Collectie behoren werken van Frans Hals, Jan Davidsz de Heem, Jan Jansz den Uyl, Philips Koninck, Jacob van Ruisdael, Salo mon van Ruysdael, Meindert Hob- bema, Pieter de Hooch, Adriaen van Ostade, Herman Saftleven, Jan van Gooyen, Philips Wouwermans en Esaias van de Velde. Alle onder werpen en stijlen uit de zestiende en zeventiende eeuw zijn vertegen woordigd, van stillevens tot por tretten, van bijbelse voorstellingen tot landschappen. Er zijn veel wer ken uit de school van Rembrandt, Italiaanse landschappen van onder meer Karei Dujardin, genrestuk ken en architectonische werken van onder andere Pieter Saenre- dam. Een van de hoogtepunten van de veiling is een stilleven met vruch ten, schaaldieren, een vleespastei en zilveren voorwerpen van De Heem, dat met een richtprijs van 3,5 tot 4,5 miljoen gulden verkocht zal worden. De Heem, die wordt beschouwd als een van de grootsten op dit terrein, ontwikkelde een nieuwe stijl, waarin hij traditionele elementen van de Hollandse en Vlaamse school combineerde en waarmee hij grote invloed heeft ge had op tijdgenoten en latere mees ters uit beide scholen. Een tweede, zeer zeldzaam, meester werk is een stilleven met een tin nen kruik en een omgevallen tazza (schotelvormige drinkschaal) van Jan Jansz den Uyl. De richtprijs is ongeveer 1,35 tot 1,7 miljoen gul den. Belangrijke werken van meesters die bijna alleen nog aangtroffen worden in musea zijn ook verte genwoordigd in de collectie: „Bos pad" van Hobbema, het portret van een man van Hals, twee portretten van muzikanten van Meindert Ter- brugghen, een bebost landschap van Jacob van Ruisdael, een ge zicht op Nijmegen door Salomon van Ruysdael en het Haarlems stadhuis van Saenredam. AMSTERDAM Het had misschien meer voor de hand gelegen als de acteur Henk van Ulsen zijn 40-jarig toneeljubi leum vanaf 2 januari met een karakterrol in een klassiek stuk had gevierd. Maar Henk van Ulsen zou Henk van Ulsen niet zijn als hij ook hierbij niet zijn eigenzinnige weg zou gaan. Hij koos voor een bitter blijspel, „No exit". En laat het duidelijk zijn, zegt Van Ulsen nadruk kelijk, dat slaat ook op mijn carrière. Na 40 jaar theater is hij nog aller minst van plan er een punt achter te zetten. Sterker nog: „Ik ben vast besloten minstens 85 jaar te worden en nog heel lang met het theatervak bezig te blijven." Van Ulsen is tijdens zijn loop baan nooit bang geweest an dere en nieuwe aspecten van het theater aan te pakken. Dat hij nu in een „bittere ko medie" speelt is daar volgens hem ook een bewijs van. „Be wust heb ik niet gekozen voor een vijfde „Dagboek van een gek" waarmee ik al zoveel succes heb gehad. Ik heb al tijd al in de serieuze hoek ge zeten. Het blijspelgenre heb ik tot nu toe echter weinig ge daan, terwijl die humor en dat onderkoelde sarcasme dat erin voorkomt toch echt ook een kant van mezelf is. Het is heerlijk om er nu mee te wer ken." Van Ulsen: „Ik kom in dat stuk niet te voorschijn als een briljant acteur met de scherp zinnigheid van de wijze kater uit het stuk van Heijermans of met de sensibiliteit van As ton in Pinters Huisbewaarder. Het bijzondere is echter dat het stuk dicht bij me ligt en dat is heel spannend". Voor jubileum „No exit" werd door Ton Vor- stenbosch en Guus Vleugel speciaal voor het jubileum van Van Ulsen geschreven. Het heeft diverse raakvlak ken met de Amsterdamse ac teur en er zitten veel van zijn ideeën en gedachten in ver weven. Toch gaat het uitein delijk slechts gedeeltelijk over Van Ulsen zelf. „Het is na drukkelijk niet de bedoeling me daar op dat toneel te exhi- bitioneren. Trouwens, dat kan ook helemaal niet, je kunt je zelf niet spelen," legt hij uit. „No exit" gaat over een ho mofiele acteur van 60 jaar. Hij is door het moderne toneel uitgerangeerd en nogal ver eenzaamd. Samen met een meisje uit de schoonheidssa lon - vertolkt door Wivineke van Groningen - besluit hij naar Cannes te gaan. Een avontuur dat falikant afloopt, omdat de belangen van beide mensen sterk uiteen lopen. Parallel met deze geschiede nis loopt het verhaal dat de acteur, die ook schrijver is, in zijn boek vertelt. Dat gaat over een oude acteur die naar een soort euthanasiekliniek - „exit-huis" - komt om te sterven. Hij ziet het leven niet meer zitten, maar de ster- vensbegeleidster ziet kans hem voorlopig van het ster ven te doen afzien. Ook deze rollen worden door Van Ul sen en Van Groningen ver tolkt. Het is duidelijk dat de acteur in het stuk en Van Ulsen op essentiële punten verschillen. „Ik ben geen geflopt acteur. Met de jongere generatie ac teurs kan ik over het alge meen goed overweg. En ik ben ook niet depressief. Inte gendeel, ik ben juist een heel optimistisch mens." Een beet je trots voegt hij daaraan toe: „En ik ben dan wel 60, maar nog heel vitaal. Trouwens niemand zegt dat ik er al zo oud uitzie. Dat lijkt een ijdele uitspraak, maar zo is het nu eenmaal." Vitaliteit In „No exit" probeert de be geleidster de oude acteur weer zin in het leven te geven door zijn vitaliteit te stimule ren. Dat spreekt van Ulsen aan. „Goed theater maken is - naast onder andere het am bachtelijk beheersen van de spraaktechnische en plasti sche kant - ondenkbaar als je het niet vanuit een vorm van vitaliteit handelt. En dan be doel ik die vitaliteit die je ook bij dansers en schilders ziet als ze bezig zijn. Er zijn een hele reeks portretten van me zelf, privé of in rollen, ge maakt. Niet omdat ik nou zo dol ben op mijn. eigen kop, maar omdat het me ontzet tend boeit om te zien hoe schilders bezig zijn, hoe ze bij na buiten zichzelf treden. Dit fascineert me enorm." Van Ulsen zelf kan in ieder geval ook een behoorlijke do sis energie en vitaliteit gedu rende zijn loopbaan niet ont zegd worden. Sinds hij 40 jaar geleden - nog voordat hij cum laude aan de Toneelschool af studeerde - voor het eerst op de planken stond in „Drie Koningen" in de regie van Albert van Dalsum, is hij bij na doorlopend en op zeer veelzijdige wijze beziggeweest. Onafhankelijk Bij een vast gezelschap had hij het al vrij snel gezien. In 1956 koos hij voor de onafhanke lijkheid van het freelancers bestaan. Hij vervulde rollen bij grotere ensembles, behoor de bij de oprichters van het cabaret Tingel Tangel met Sieto Hoving, werkte mee aan televisieprogramma's en deed grote en kleine voordrachten op allerlei gebieden. Daarnaast speelde hij karak terrollen als Vosmeer de Spie in Vondels „Gijsbreght van Aemstel" en Puck in „Een midzomernachtsdroom" van Shakespeare en diverse titel rollen waaronder Don Carlos in Schillers gelijknamige stuk. Het bekendst werd hij echter door de indrukwekkende so lovoorstellingen van „Dag boek van een gek" van Gogol. Hij trad ook veelvuldig op in het circuit buiten de reguliere theaters. In buurthuizen, zaal tjes voor plattelandsvrouwen, bedrijven, de Dom, de Ridder zaal, het paleis op de Dam en zelfs in de bijlmerbajes. „Dit zijn allemaal afzetgebieden voor theater waar nooit over geschreven wordt. Maar al zijn ze niet zo wereldkundig, ze zijn minstens zo belang rijk." Van Ulsen noemt zichzelf een „bevoorrecht mens" dat hij voor deze weg heeft kunnen kiezen. „Ik heb de kans ge kregen mezelf als zodanig te ontwikkelen. Het was een ontdekkingsreis. Ik heb de mogelijkheid gehad gevoelens en gedachten gestalte te ge ven, maar ook om dingen uit te proberen en - natuurlijk - om me te vergissen." Kansen gemist Hij erkent echter dat hij door zijn solistische optreden door de jaren heen ook wel kansen heeft gemist. Niet dat hij dat wezenlijk betreurt, zegt hij, maar toch: het heeft hem bij voorbeeld altijd een beetje dwars gezeten dat hij niet ge- Henk van Ulsen: „Je kunt jezelf niet spelen". werd voor televisie- produkties. „Ik heb wel eens gevraagd waarom dat was. Dan zeggen ze dat dat komt omdat ik moeilijk ben om mee te werken, dat ik toch mijn eigen gang ga. Dat ont ken ik ten stelligste. Zeker, ik ben moeilijk voor mezelf, maar als iemand anders mij lastig vindt, dan ligt dat aan zijn eigen niveau of aan zijn durf. En dat mag je met vette letters schrijven." Hoe weinig hij er in het verle den ook voor voelde zich te binden, nu is het tijdstip geko men dat Van Ulsen „zeker geen nee meer zou zeggen" tegen de mogelijkheid vaste speler te worden bij een gezel schap, maar dan niet in het westen des lands. Er gist vol gens hem ook zoiets „rond Utrecht", maar dat proces gaat tot zijn spijt niet al te snel. Dagboek Verder zou hij „best" nog een paar mooie rollen uit Molière willen spelen. Van Ulsen lacht. „En ik wil nog minstens met één monoloog komen dat het Dagboek van een Gek bij wijze van spreken doet ver bleken." Maar uiteindelijk laat hij zich toch leiden door de gebeurte nissen en zijn intuïtie. „Dat heb ik al heel mijn leven ge daan. De dingen overkomen me en ik laat ze ook graag ge beuren." Onlustgevoelens probeert hij zoveel mogelijk uit te schake len. Dat is de reden waarom hij in de loop der tijd heeft geleerd zichzelf geen verve lend gevoel toe te staan als je ergens niet aan te pas komt of tweede keus bent. „Dit hangt namelijk van zoveel toevallig heden aan elkaar. Ellen Vo gel, die in de toneeljury voor de filmkalveren zat vertelde me hoe het van heel kleine dingen afhangt of iemand een prijs krijgt of niet. Ja, dan re aliseer ik me dat we in gods naam al onze beloningen zeer relatief moeten bekijken en de beloningen die we nooit hebben gekregen nog veel meer," zegt hij. En dan na een korte stilte stelt hij met pret lichtjes in zijn ogen vast: „Kijk, daar moet je nou 60 voor worden, om dat in te zien." „No Exit" gaat 2 januari in het Cultureel Centrum in Amstelveen in première. Vanaf 4 januari is het stuk een week te zien in De Kleine Komedie in Amsterdam en daarna worden tachtig voor stellingen in het hele land ge geven. EDITH VAN ZALINGE Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men ,,UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Donna Donna II (al); 13.30, 16.00, 18.30, 21.00. EUROCINEMA II: Innerspace (12); 18.30, 21.15. De reddertjea (al); 14.00, 16.15. EUROCINEMA III: Dirty dancing (al); 13.45, 16.15, 18.45, 21.30. EUROCINEMA IV: Hector (al); 13.30. 16.00, 18.30, 21.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Dirty dancing (al); 14.30, 19.00, 21.15. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Last emperor; 14.30, 20.00. Donna Donna II (al); Bigfoot and the Hendersons (al); Hector (al); The witches of Eastwick (16); 14.30, 19.00, 21.15. De reddertjea (al); 14.30. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Masters of the universe (al); 14.30. Van geluk ge sproken (12); 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414); The devil in miss Jones III (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK e LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Beverly Hills cop II; ma. 19.00. Een maand later (al); ma. 21.00. Bambi (al); ma. di. wo. 15.00. KATWIJK e CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Beverly Hills cop II (al); 19.00, 21.15. Who's that girl (al); 14.45. CITY THEATER II: Masters of the universe (al); 14.45. behalve wo. Full metal jacket (16); 19.00, 21.15. Avontuur met een staartje (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Beverly Hills cop II (al); za. t/m wo. 19.00. Hector (al); za. t/m wo. 15.45, 21.15. Een maand later (al); za. t/m wo. 14.30, 19.30, 21.30. KINDERVOORSTELLING Een avontuur mot een staartje; 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Beverly Hills cop II (al); ma. di. wo. 14.00, 20.00. ZOETERMEER PROMEM 1,2,3 (Promenade 7, tel. 5H313):Donna Donna II; do. wo. 13.45, 19.00, 21.30. De dertjes; do. t/m wo. 13.45, 1 Bigfoot and the Hendersons t/m wo. 13.45, 16.15, 19.00, 2 Masters of the Universe; do. wo. 16.15. Hector; do. t/m 19.00, 21.30. DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 21 463500): Donna, Donnatl 13.30, 16.00. 19.00, 21.30 ASTA 2: A night on the towi 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. i 3: Hector (al); 13.30, 16.00, 1 21.10. BABYLON 1 (Winke trum Babylon, tel. 471656): Bi A The Hendersons (al); 1 16.00, 19.00, 21.30. BABYLI Angel heart (16); 18.45, 2 BABYLON 3: Full metal ji (16); 13.15, 16.00, 18.45, 2 CINEAC 1 (Buitenhof 20, 630637): Masters of the unit (al); 13.15, 16.00, 18.45, 2 CINEAC 2: Innerspace 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. C AC 3: Dirty dancing (al); 1 16.00, 18.45, 21.30. METR( LE 1 (Carnegielaan, tel. 456 The last emperor (al); 13.15, 1 20.30. wo. 13.00, 20.30. MEi POLE 2: De reddertjea (al); 1 15.30. The witches of East (12); 18.45, 21.30. METROF 3: Innerspace (al); 13.15, 1 18.45, 21.30. METROPOL! The witches of Eastwick 13.15, 16.00. Van geluk gespn (al); 18.45, 21.30. METROP 5: Beverly Hills cop II (al); 1: 16.00, 18.45, 21.30. ODEC (Herengracht 13, tel. 462400) reddertjes (al); 12.00, 14.00, 11 ODEON 2: Dirty dancing 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ON 3: American Ninja 2: 18.45, 21.30. ODEON 4: Lu macht academie (al); 13.15, 11 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kei straat 12b, tel. 656402): Oei i nie (16); 14.45, 19.30, 2 STUDIO 2: The untoucha (16); 19.15, 21.30. STUDK The secret of my success 14.15, 19.00, 21.15. HA FILMHUIS (Denneweg 56, 459900): Zaal 1: Lawrence of bia; 15.00, 20.00. Mary Popf ma. di. wo. 15.00. Zaal 2: Nap 15.00, 19.30. Naplo II; 21.45. 3: dag. 19.30, 21.45. The On ma. Jaws; di. Damien-Omen II; KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 2: De troetelbesi 3; 13.30, 15.30. CINEAC I ters of the universe; 13.15, 11 16.45. METROPOLE 2: De dertjes; 13.00, 15.30. ODEO De reddertjes; 12.00, 14.00, 11 STUDIO 2: Bambi; 14.30. OOST-BERLIJN In theaters in de DDR worden komen ter gelegenheid van de 90e verjaardag van de geboorte varl tolt Brecht (1898-1956) meer dan 30 stukken van zijn ha] nieuwe enscenering opgevoerd. In het kader van de „Inter nale Brecht-Dialog" van 9 tot 14 februari die in 1988 het j „Kunst und Lebenskunst" draagt, worden alleen al 18 pred gegeven. Naar het Oostduitse persagentschap ADN berichj len in de Brecht-Dialog, die een toneeldiscussie, filmretrq tieve, nieuwe ensceneringen, heropvoeringen en gastvoorsl) gen omvat, in sterkere mate vroeg en minder bekend werl Brecht worden opgenomen. Aan het „Berliner Ensemble", ger de werkplaats van Brecht in Oost-Berlijn, wordt het p „Umgang mit Brecht", afgesloten met de opvoering van h neelstuk „Die Mutter" (naar Maksim Gorki). Op het progra van het Berliner Ensemble staan verder „Mutter Courage ihre Kinder", „Die Dreigroschenoper", „Galileo Galilei" en! kaukasische Kreidekreis". Onder de buitenlandse gastvooi lingen is een „Der aufhaltsame Aufstieg des Arturo Ui" dcxj Wiener Akademietheater. ALPHEN AAN DEN RIJN De Alphense schaakvereniging ASC houdt zaterdag 16 januari weer haar jaarlijkse toernooi. Dit toernooi wordt gespeeld volgens het Zwitserse systeem, 7 ronden met een tempo van 20 minuten per partij per speler. De deelne mers worden 16 januari om 9.30 uur verwacht in de Opstan- dingskerk in Alphen aan den Rijn. Er zal worden gespeeld in twee groepen: A: KNSB en promotieklasse; B: overigen. Het in schrijfgeld bedraagt tien gulden voor de „A-spelers" en een rijksdaalder minder voor de B-categorie. sportprogramma Korfbal Zaterdag: Wordt Kwiek - TOP, Pernix - Het Zuiden (16.30, Vijf Meihal). Swift - Fides Pacta, Animo - Fiks, Vrien denschaar - Velocitas, Ons Eiland - Des (15.15, Vijf Meihal), OLympia - Tempo. Zondag: Achilles - Zuider kwartier, De Danaïden - SDO (14.30, Vijf Meihal). Crescendo - Vlaardingen (15,45, Vijf Meihal). De Algemene - KNS (17.00. Vijf Meihal). Korfbal Hoofdklasse A: SCO 5-10, Oost Arn hem 5-10, Deetos 5-8, Fortuna 5-7, TOP 5-2, Wordt Kwiek 5-2, Groen Geel 5-1, KVS 5-0. Overgangsklasse C: Keizer Karei 5-10, AKC 5-7, DEVD 5-7, Pernix 5-6, Rapidltas 5-4, ZKC'16 5-3, Pams 5-2, Het Zuiden 5- 1. Overgangsklasse D: Die Haghe 5- 10, Swift (M) 5-8, HKV 5-6, Fides Pacta 5-6, Deto 5-4, OEC 5-3, Blauw Wit'51 5-2, Samos 5-1. Eerste klasse F: Ready 5-8, Achilles 5-7, Hoogvliet 5-6, Rust Roest 5-6, Klimop 5-5, Geldrop 5-4, DKV (O) 5-4, Zuider kwartier 5-0. Eerste klasse G: Vrien denschaar (H) 5-8, KOAG 5-7, Oranje Wit 5-7, Fiks 5-5, Animo 5-4, Kinder dijk 5-4, Albatros 5-3, Tjoba 5-2. Eer ste klasse H: SDO 5-10, De Overkan- ters 5-9, De Danaïden 5-8, PSV 5-8, Sperwers 5-3, Ons Eibernest 5-2, Sportlust 5-0, Eindhoven 5-0. Twee de klasse F: Rozenburg 6-10, Vlaar dingen 5-8, DKV (IJ) 5-7, Olymplaan 6-7, Crescendo 5-5, Nieuw Flora 5-4, Haarlem 5-1, NIO 5-0. Derde klasse K: Velocitas 5-8, SDO (K) 5-6, Fluks 5-6, DES 4-5, Vriendenschaar (B) 5-5, KIOS 4-4, Weidevogels 5-4, Ons Eiland 5-0. Derde klasse L: De Dijk- vogels 5-9, Nieuwerkerk 5-9, Sportief 5-6, Avanti 5-4, ONDO (sGr) 5-4, Bol nes 4-3. Tempo 5-3, Olympia 4-0. Derde klasse M: ALO 5-10, De Zwer vers 5-9, ODO (D) 5-6, DKC 5-6, Hou Stand 5-4, De Algemene 5-3. WIQN 5-2, KNS 5-0. AMSTERDAM De olympi sche zeilploeg brengt deze zo mer liefst zes trainingsweken door aan het Marsdiep, de zee doorgang tussen het Noordhol landse vasteland en Texel. Bondscoach Henri van der Aat heeft voor zijn laatste voorbe reiding op de olympische zeil- regatta van Pusan gekozen voor het Marsdiep, omdat de stroming tussen Noordzee en Waddenzee vergelijkbaar is met de situatie in de Straat van Korea. „Het Marsdiep is een goede si mulator voor onze zeilers. We hebben besloten tot die locatie naar het voorbeeld van de En gelsen. Die waren bij de voor- olympische wedstrijden van dit najaar de besten op de B- baan, het moeilijkste stuk bij Pusan. Daar was de stroom het sterkst, maar in de 470 (dames en heren) en de Finn wonnen de Engelsen wel de drie gou den medailles. Dat kan toeval zijn, maar volgens mij heeft het te maken met het feit dat die Engelsen nooit anders doen dan bij sterke stroming zeilen. Het Kanaal staat daar tenslotte bekend om. Wij moeten dat ook leren", is de mening van Van der Aat.lJfc WARMOND/LEIDEN Het Leidse tenniscontin- gent, en met name het echt Leidse deel van Uni cum, bleek tijdens de eer ste A-ronde van het Dek ker-toernooi veel beter dan de „Limburgse inva sie". Rijnsburger Jan Sie merink overklaste Step han Koch uit Roermond, terwijl Leiderdorpse Mar- got van Overloop in twee sets de Zuid-Limburgse Pascal Druyts klopte. Mede-Unicummer Jacco Eltingh redde het niet. Mark Koevermans bleek in drie sets iets sterker. Bij de mannen trok de als tweede geplaatste Wim Groeneveld zich vanwege een blessure terug. In het qua sterkte zeer even wichtige damesveld stelt plaatsing duidelijk niet zo veel voor: drie van de vier geplaatste speelsters dien den na de eerste ronde het veld te ruimen. Jan Siemerink domineerde op de als center court ingerichte baan 2 vooral op service. De linkshandige baseliner Step han Koch stelde daar zijn be kende diepe drives tegenover. Tot erg lange rallies kwam het niet vaak, Siemerink koos fre quent voor de netpositie, ook in de returngames. De druk bleek Koch, die ook nog eens 12 aces om de oren kreeg, veel te groot. Na 6-1, 0-1 kwam ook in de tweede set het einde met 6-1. Jan Siemerink krijgt in de kwartfinale te maken met Freddie Sauer, die in tV>ee vlotte sets, 6-4, 6-0, niet alleen aan Roger Warmenhoven liet zien in goede vorm te verke ren. Sauer, op zijn beurt, had met Warmenhoven te maken gekregen, omdat kort voor spelaanvang Wim Groeneveld, de als nummer twee geplaatste speler, met een blessure moest afhaken. Het toernooi werd daarmee van één van de meest interessante eerste rondes be roofd. Jacco Eltingh had op de natio nale A nog van Mark Koever mans gewonnen en begon der halve niet kansloos aan het duel op de Dekker banen. Na een verloren eerste set (2-6), kwam Eltingh in het beste ge deelte van de strijd goed terug. Het gewonnen tweede deel (7- 5) bleek echter niet het begin van een voor Eltingh prettig slot. De derde set ging met 6-3 naar de Rotterdammer Koe vermans. Ook voor Michael van den Berg en Freek Tanis is het A-avontuur voorbij. Bei den moesten met twee games in elke set genoegen nemen te gen resp. Vincent van Gelde ren en Ralph Kok. Een leuke ervaring was het wel, en een goede oefening voor de Bl-fi- nale die zij Nieuwjaarsdag te gen elkaar mogen uitvechten. In de overige eerste rondes won Hendrik-Jan Davids met 7-6, 6-1 van Bart Theelen, klopte Maarten Koopman op regelmatige wijze zijn oppo nent Rob Simon en was Chris Vermeeren met twee maal 6-4 beter dan Frederik Maris. Dames De bezetting van het dames- toernooi is dermate evenwich tig, dat elke uitslag of wel nor maal, ofwel als verrassing aan gemerkt zou kunnen worden. Het verschil in plaats op de Jan Siemerink: twaalf aces... Margot van Overloop smaakte in ieder geval het genoegen de eerste ronde te winnen. Zij deed dat met overtuigend, ini tiatiefrijk spel. Pascal Druyts, al Nederlands jeugd topper toen Margot zo ongeveer met tennis begon, is na een ernsti ge ziekte niet echt meer de FOTO: KEES VAN DEN BURG oude geworden. Margot be streed de vastheid van Pascal met veel slice-approaches van af de backhand en een hand vol dropshots. Na 4-0 liet Mar got even de druk varen, om na 6-2, 2-3 tot 6-3 door te druk ken. Ming Yu Tjiong vond in Astrid Bouw een te vaste, en vaak nog „hoger" spelende te genstandster. Een succesje voor Bouw met 6-4, 6-1, maar ook één met een kanttekening. Zij krijgt steeds ngeer de naam andere lijnen dan de enkel spel-lijnen in de telling te be trekken, zodat ook „in en uit" er anders uit gaat zien. Heieen van den Berg haalde 67% van de games binnen tegen Made- lijn Damen en Madelijn der halve 33%. Omdat in elke set 50% van de games gespeeld werden is de uitslag duidelijk. De twee resterende „Leidsen" in A dolven het onderspit. Xandra Weller werd op het einde van de derde set iets te gahaast, koelbloedig haalde Rotterdamse Joke Ritman met 6-4 de set en de partij binnen. Evelyne Buermann kon in de tweede set een 6-5 voorsprong, en 40-0 in de game, niet verzil veren. Het werd 6-6 en vervol gens 4-7 in de afsluitende tie break. Omdat de eerste set ook al naar Merel Leisink was ge gaan, werd het verlies in twee delen geleden. Met de 6-2, 7-5, overwinning op de als één geplaatste Nico- lette Rooimans behoort Noëlle van Lottum ineens officieel tot de kanshebsters voor de eind zege. Niet onverwacht: insi ders hadden dit in Frankrijk spelende meisje wel degelijk ais favoriet gezien. Heieen van den Berg wordt de volgende tegenstander van Noëlle, winst van Heieen zou een huzaren stukje zijn. Caroline Houben hield de Limburgse eer over eind door de als drie genoteer de Maroesjka van Dijk te ver slaan. Margot van Overloop heet de volgende opponente. Mariëtte Verwuggen nam re vanche tegen Sabine Verhaar, 7-6, 3-6, 6-3. HTC- toernooi Gelijktijdig met het tcx van Dekker Warmond, in de tennishal van de gomse TC een C, D, en l beltoernooi afgewerkt. Wempe mag zich twee geplaatst noemen, zowël HDC met Peter Grimt (1), als in de GDC mei Reeuwijk (2). De belangi trekpleister in Hillegom echter het jeugdtoe waaraan de sterkste jeu vijf aanliggende dist meespeelt. De Leidse jeu ontbreekt echter groter Marieke Bethlehem, Lei< trictskampioene, voert veld in meisjes t/m 1'/ aan. De finalist in t/m 1 van de districts. Martin kerk, kreeg van wedstr der Fred van Trigt de f)laats bij de jongens i eeftijdsgroep toebedeel! finales worden aanst zondag verspeeld. PETER K Plaatsingen HTC-Hillegom: HDC; 1. Peter bergen/Onno Wempe, 2. Rich Beek/Paul Damen. DDC: 1. I Hoogervorst/Ellen de Jong, 2 van Dam/Lisa Ohlln (Haarlem 1. Colinda Voskuil/Vincent K Elly Reeuwijk/Onno Wempe. [j toernooi JE t/m 10 jaar: 1. Verkerk, 2. Rob Bakker (fr Wouter Koop, 4. W. van GalC< (DH). ME t/m 10 jaar; 1. Chi teman (DH), 2. Marja v.d.h JE t/m 12 jaar: 1. Eric Reuil Reinier v.d.Brink (NHN), 3. Hopstaken (Ha.), 4. Edgar (Ha.). Meisje» t/m 12 jaar: 1. Bethlehem, 2. Mirjam (NHN). Jongens t/m 14 jaar chel van Beek (Ha.), 2. Patrien (NHN). 3. Tristan Jansen (Hal win Wiesenhahn (Ha.). Meiajei» jaar: 1. Saskia Snaterse (Ha.|>< dith Kos (NHN). Jongens t/m j, 1. Lex Zandbergen (NHN), 2.j», van Beek (Ha.). Meisjes t/m 1. Saskia Snaterse (Ha.), 2.1' van Laarhoven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 8