Ik waarschuw liever te veel en te vroeg dan te weinig en te laat" Kritiek op scheldlijn ANTISEMITISME IN NEDERLAND BINNENLAND CcidócSoivumt Examenregels te vaak onvoldoende nageleefd NS geeft remigrerende werknemers premie WOENSDAG 30 DECEMBER 1987 PAG11 ZOETERMEER - Hoewel er dit jaar met de examens weinig mis is gegaan, leven de scholen in het voortgezet onderwijs de exa menregels te vaak onvoldoende na. Dit komt omdat de regelin gen soms te gecompliceerd en niet altijd even duidelijk zijn. Bo vendien worden veranderingen daarin te laat bekendgemaakt. De inspectie van het onderwijs beveelt aan de regelingen voor de examens en eventuele wijzigingen ruim voor het begin van het examenjaar vast te stellen. De regels in de verschillende sec toren van het onderwijs moeten beter op elkaar worden afge stemd. Voorts moet de scholen uitdrukkelijk worden gewezen op hun verantwoordelijkheid bij de examens, het vaststellen van de cij fers van het schoolonderzoek en het toezichthouden bij de exa mens. De inspectie wil onder meer een betere garantie dat zowel de eerste als tweede corrector zijn taak nauwgezet vervult. AMSTERDAM - Het scala aan bijzondere telefoonlijnen met bandjes vaste tekst wordt steeds groter. De oeroude gein- lijn van Max Tailleur is nog steeds bereikbaar via 020 - en zovoort, maar nieuws- en sportlijnen behoren tot de zo genaamde 06-nummers. De grootste hap uit de meestal over belaste 06-reeks nemen de sekslij nen, waarvan inmiddels net zoveel „soortnamen" bestaan als er soorten seks zijn. Van bijna elke Nederland se artiest is nu ook een onschuldi ge - zang- of lachlijn, en met al deze nummers wordt geadverteerd in de krant. Maar niet elk dagblad is daarvan gediend. Zo weigert bij voorbeeld onze krant elke seks-ad- vertentie, dus ook die met sekslij- Maar zelfs de Telegraaf heeft de grens getrokken bij de drie weken geleden ingevoerde „scheldlijn". Dit initiatief van B M Produkties in Amsterdam lokt nu al 35.000 bellers per dag. Maar wie zich wil laten uit schelden moet veel geduld hebben, want de lijn is - gelukkig, zeggen de tegenstanders - bijna constant bezet. Niet alleen weigeren veel kranten de scheldlijn-advertenties te plaat sen, er gaat ook in de politiek iets aan gedaan worden. Ferry van Beek van B M daarover: „We hebben op Radio Stad het CDA-ka- merlid Huib Eversdijk horen aan kondigen dat hij kamervragen gaat stellen over onze scheldlijn". Van wege de overbelasting is moeilijk zelf na te gaan wat de scheldpartij en inhouden. Maar Van Beek maakt duidelijk dat de stem op het bandje, op discriminerende termen na, alles wat lelijk is naar het hoofd van de opbeller slingert. Ook vloeken en smerige woorden. Wie zei ook weer dat bellen leuk was? UTRECHT De Nederlandse Spoor wegen (NS) geeft buitenlandse werk nemers die terugwillen naar hun va derland geld mee om de eerste tijd in hun levensonderhoud te kunnen voor zien. Een woordvoerder van NS ver klaarde gisteren dat dat uitsluitend ge beurt als de werknemer daarom vraagt. De „vertrekpremie" kan oplopen tot maximaal 35.000 gulden netto. De Fe deratieve Spoorweg Vakvereniging (FSV) is niet blij met de regeling van NS. De bonden gaan in januari verder praten om de vertrekpremie óf in de cao onder te brengen of van tafel te krijgen. Tot nu toe profiteerde een ha>, werknemers van het aangepaste; bod. De NS-woordvoerder benadj dat het bedrijf geen mensen „wj, hebben of de remigratie wil be\| ren". FSV-voorzitter J. Kruse plaatst cj dige kanttekeningen bij de NSa ling. „Wij zijn erg bang dat dei omslaat in aanbod. Dat bij voon| de plaatselijke afdelingschefs vajj de werknemers zeggen: „Jongerl je niet eens naar huis toegaan. natuurlijk met die grote afslanki peratie". DEN HAAG/AMSTER- DAM/OEGSTGEEST Wie de orthodox-joodse rabbijn Lody van de Kamp in zijn Haagse sy nagoge wil ontmoeten, kan niet zomaar naar bin nen stappen. Hoe graag Van de Kamp ook de deuren wijd open zou willen zetten, hij houdt ze stijf op slot. Bezoekers moeten zich eerst mel den, worden dan vanach ter glas getoetst en - mits betrouwbaar - door een veiligheidssluis naar bin nen geloodst. „Ik loop altijd in uniform", vertelt de rabbijn. „Ik ben herkenbaar aan mijn hoed," mijn baard. Dat leidt nogal eens, dagelijks eigenlijk, tot scheldpartijen. Er staat hier naast de synagoge een school; als daar groepen jon geren vandaan komen ter wijl ik juist passeer, dan be ginnen ze uit een zekere baldadigheid te schelden. Ja, het is eigenlijk te gek dat een jood niet gewoon op straat kan lopen, maar zo is het wel". Antisemitisme in Nederland. Een paar weken geleden be stond het officieel eigenlijk nauwelijks, bevond het zich ergens ver weg, in de marge van de samenleving. Tot een student van een theater school uit Amsterdam be sloot examen te doen met het toneelstuk „Het vuil, de stad en de dood" van Rainer Werner Fassbinder. Dat be sluit leidde uiteindelijk zelfs tot een ontvoering en tot op gewonden krantekoppen over vele ondergedoken joodse gezinnen. Te opge wonden, zo is gebleken. Er is een en ander geschied, er zijn mensen bedreigd, maar niet veel meer dan, helaas, gebruikelijk is. Laten meeslepen Het Nieuw Israelietisch Weekblad (NIW) schreef: „Wie louter de kranten, de radio en de televisie als maatstaf nam, moest werke lijk de, mening zijn toege daan dat het antisemitisme op ontstellende, want le vensbedreigende, schaal om zich heengreep". Maar er werd geruststellend aan toe gevoegd: „Het blijkt dat pro fessionals zich, in hun be grijpelijke bezorgdheid, heb ben laten meeslepen door wat zij dachten dat de sfeer was. Het kan een les zijn voor de toekomst de zaken niet rooskleuriger, maar ze ker niet slechter af te schil deren dan zij zijn". Van de Kamp schreef in het NIW dat joden er goed aan zouden doen eens dieper na te denken over vertrek naar het beloofde land Israël, wat vertaald werd als: Rabbijn zegt dat alle joden Neder land moeten verlaten. „Nee, dat heb ik niet geschreven", zegt hij nu. „Ik heb geschre ven dat wij onszelf en onze kinderen moeten stimuleren om naar Israël te gaan. Dat wij dat te meer moeten doen in het licht van de huidige negatieve gebeurtenissen, maar dat er afgezien daar van toch al een positieve motivatie moet zijn om naar Israël te gaan. Ik heb niet gezegd: kom op jongens, al lemaal koffers pakken en wegwezen. Er is geen reden om te vluchten. Maar wie garandeert dat dat straks toch niet nodig wordt? Meermalen is de Klacht ge uit dat mijn voorgangers voor de Tweede Wereldoor log onvoldoende gewaar schuwd hebben. Die fout wil ik niet maken. Ik waar schuw liever een keer te veel en te vroeg dan te wei nig en te laat. Daarom zeg ik: we hebben een joodse staat waar we kunnen leven en wonen, laten we daar heen gaan. Op het moment dat mijn gemeente zich ont bindt en naar Israël ver trekt, ga ik direct mee. Waarom ben je als rabbijn in de diaspora, de verstrooi ing? Alleen omdat daar een gemeenschap is die je nodig heeft". Gaskamer Hoewel rabbijn Van de Kamp de tijd nog niet rijp acht om iedere jood aan te sporen naar Israël te gaan, De voorzitter van de Tweede Kamer had het joodse gezinnen. Een rabbijn zou geroepen enge kant van Nederland? Een rondgang door over ratten die uit hun holen kwamen. Zwak hebben dat alle joden Nederland moesten de joodse wereld: „Iemand riep eens: „Hé vui- waren ze, zei hij, maar brutaal. Ze ontvoerden verlaten. Opeens, in twee maanden, liet de sa- le rotjood!" Ik dacht: wat zegt hij eigenlijk, een acteur. Ze dreigden met bomaanslagen, menleving haar ware, antisemitische gezicht bedoelt hij mij?" Er was sprake van tientallen ondergedoken zien. Of niet? Hoe erg is het eigenlijk met de gelooft hij wel dat de situa tie in Nederland de afgelo pen weken is verslechterd. Van het taboe dat altijd op antisemitisme rustte is niet veel meer over, als het al niet helemaal verdwenen is. Van de Kamp: „Stel dat Fassbinders toneelstuk was opgevoerd, dan was het toch maar mogelijk geweest een stuk te brengen waarin ie mand zegt dat hij zich in de handen wrijft als hij eraan denkt hoe de jood in de gas kamer geen adem meer kan krijgen. Dat doet me denken aan de vooroorlogse situatie in Duitsland, toen de biosco pen vol zaten met nette bur gers, geen SS'ers, die keken naar hetzelfde soort uiting en". Ook Vera Ebels, hoofd voor lichting en documentatie van de Anne Frank Stich ting, ziet in de introductie van het stuk van Fassbinder een breuk met de traditie waarin het niet in iemands hoofd opkwam de joden te beledigen. „Er is een kli maat ontstaan waarin je je in het openbaar vijandig te gen joden kunt opstellen". Daarbij denkt Ebels niet of niet alleen aan de notoire antisemieten, de brutale rat ten. „Ook in de pers zijn zul ke agressieve bewoordingen gebruikt dat ik me ongerust maakt. Men heeft het over het ondergraven van de de mocratie, vergelijkt de actie tegen het stuk met NSB- en nazi-acties, haalt de boek verbrandingen erbij, meent dat de rechtsstaat is aange tast en spreekt zelfs over terreur. Dat zijn allemaal bi zarre overdrijvingen, zeker als je bedenkt dat ze geuit zijn door mensen die in an dere gevallen een grote tole rantie ten aanzien van bur gerlijke gehoorzaamheid aan de dag leggen. De joodse ac tievoerders hebben zich la ten inspireren door de actie Tomaat uit de jaren zestig. Die heeft altijd als ludiek gegolden, maar blijkbaar geldt dat niet als joden het zelfde doen. Dat duidt op een zekere vooringenomen heid. Natuurlijk, ik onder ken dat je zakelijke kritiek niet moet verwarren met niet-zakelijke. Volgens mij wordt het onderscheid tus sen die twee goed duidelijk als je kijkt of er al dan niet sprake is van een dubbele moraal". Holocaust Richard Stein, voorzitter van de Stiba (Stichting Be strijding Antisemitisme), kan de voorbeelden van Ebels en Levisson moeite loos aanvullen, met als re sultaat een lange opsom ming van antisemitisme in Nederland. „We treffen het aan in reli gieuze vorm, bijvoorbeeld bij de Goerees. Maar ook bij mensen die de joden verge lijken met de nazi's. Daar maken linkse mensen, zoals de journalisten Wim Klin kenberg en Jan Blokker, zich nogal eens schuldig aan. Niemand die de joden een goed hart toedraagt verge lijkt Israël met nazi-Duits- land". „Dan is er de ontkenning van de holocaust, vooral in extreem-rechtse kringen. En nog steeds zijn er mensen die uitspraken doen over het vele geld en de macht van joden, onlangs nog in dag blad Trouw in een artikel over de Weense schrijver Karl Kraus. En we moeten de voetbalsupporters niet vergeten. Het is echt niet toevallig dat ze Ajax een jo denclub noemen. Ajax is een Amsterdamse ploeg en in die plaats hebben altijd de meeste joden gewoond. Ten slotte is er dan nog de bui tengewoon subtiele variant van antisemitisme in de vorm van de niet-joodver- klaringen en dergelijke. Rabbijn Van de Kamp bij de veiligheidssluis van de synagoge. Tussen juni '84 en eind '86 zijn daarvan 70.000 meldin gen bij het ministerie van economische zaken binnen gekomen". Dichtbij Roland Vos (23) en Benno Friedberg (24), afkomstig uit joodse jongerenorganisaties, stonden aan de basis van de demonstratie tegen „Het .vuil, de stad en de dood". Zij zijn de jongens waar rabbijn Soetendorp (tegen Fassbin der) trots op is en die door Renate Rubinstein (vóór Fassbinder) „verwende rot- jongens uit Buitenveldert" genoemd worden. Beiden wisten altijd al dat er zoiets als antisemitisme be stond. Maar nooit kwam het zo dichtbij als in de laatste maanden van 1987. Roland: „Als je de strijd er tegen aanbindt, wordt het alle Van links naar rechts: Vasco Groenveld. Raymond Schiffelers en Arend Jan van de Beid van het Rijnlands Lyceum in Oegstgeest. FOTO: W. VAN NOORT maal veel duidelijker. Je krijgt veel meer informatie, je ziet meer, je hoort meer. Bijvoorbeeld dat een man bij een bushalte hardop loopt te mompelen: Alle joden zijn slecht, ze hadden ze moeten afmaken. En niemand zegt iets, niemand protesteert Benno: „Ik liep eens over de Albert Cuyp, toen riep ie mand: Hé, vuile rotjood! Ik dacht: wat zegt hij eigenlijk? Heeft hij het over mij?" „Het antisemitisme is na de oorlog nooit weggeweest, maar het bleef geniep", zegt Roland. „Daarom hadden we er tot op heden niet veel last van gehad. Maar nu De Theaterschool dat stuk van Fassbinder wilde opvoeren, moesten wij ons wij ons ui ten en toen kwamen de an tisemieten ook hun kamers uit". Dubieuze rol Sindsdien verloopt het leven van de twee jongens langs iets minder gebaande wegen dan vroeger. Zoveel kranten als ze de deze maand gezien hebben, zagen ze hun leven niet eerder. En soms stond hun foto er nog in ook. Maar helemaal tevreden zijn ze niet. Benno: „Wat ik echt gemist heb is een onderzoek naar de theaterschool, die heeft echt een dubieuze rol gespeeld". Roland: „Waarom moest er zo nodig een joodse hoofd rolspeler gevonden worden? Voordat ze Albert Blitz had den gevonden hadden ze al drie andere joden ge vraagd". Benno: „Het bevreemdt mij ook zeer dat de theater school geen afstand heeft genomen van de ontvoering van Jules Croiset. Ik mag daar verder niets over zeg gen, maar er wordt in elk geval een contact vermoed tussen de theaterschool en de ontvoerders. Dat kan er gens een vriend drie hoog FOTO: CEES VERKERK achter zijn of iets ernstigere, ik weet het niet". Vera Ebels is ervan ge schrokken dat zo weinig mensen door het raffine ment van Fassbinders stuk hebben heengeprikt. „In de artikelen erover ben ik maar weinig besef tegenge komen van wat het aan an tisemitisme in zich bergt. En dan bedoel ik niet de platte, letterlijke tekst, maar de oude antisemitische mythen die in de handeling tot ui ting komèn. Als je daarop let zie je in eerste plaats dat het christelijk meisje verleid wordt en vervolgens ge bruikt als middel in een joodse samenzwering. Bo vendien is dat meisje plaats- bekleedster van God op aar de en wordt ze vermoord door de rijke jood. Dat is dan de tweede plaatsbekle der van God na Christus die de joden vermoorden. En kijk naar de figuur van de riike jood: hij pleegt een rituele moord, maar weet het zo te regelen dat hijzelf buiten schot blijft en de poli tie een ander pakt. De rijk jood trekt aan de onzichtba re touwtjes. Dat roept om straf, denk ik dan. En zo wekken dergelijke verhalen, met behulp van aloude ka rakteristieken, antisemitis me op". Gevaar De redactie van de school krant „De Roskam" van het Rijnlands Lyceum in Oegst geest was minder overtuigd van het gevaar van het to neelstuk dan Vera Ebels. Het leek de redactie goed het stuk integraal te publice ren, zodat iedereen net zelf kon lezen en beoordelen. De rector verhinderde de ver spreiding van het blad, maar is nu van plan het na de kerstvakantie alsnog vrij te geven. Het toneelstuk moet dan, onder begeleiding van de leraren, klassikaal be handeld worden. Stein, J de Kamp, Roland en Bej vinden dat ze daar dan deskundigheid van de Si of de Anne Frank Sticht bij moeten betrekken. De hoofdredacteur van( schoolkrant, Vasco Gni veld: „Ik vond dat we etj wieso aandacht aan moei besteden. Je mag de dia sie niet om emotionele rj nen uit de weg gaan. moet niet zo zijn dat je d dit onderwerp niets ri zeggen mag omdat er nj sen zijn die daar niet ta kunnen". j Arend Jan van de B evenals Vasco uit grod van het vwo, maar geerj dactielid: „Ik vraag m wat zwaarder weegt: dd er aandacht aan wilt bJ den of dat je er anderen kwetst". Vasco: „Juist als je dezei in de taboesfeer gaat t| ken, als er een sfeer heiligheid om heen kon| hangen, wek je vijands op, wakker je weerzin j Dat gebeurt als dit stuk gelezen mag worden. kan het dan nog beoo len?" Raymond Schiffelers, genoot van de twee ei dactielid: „Eigenlijk vir het wel een antisemi stuk. Maar misschien be ik het niet goed". Vasco: „Nee, ik denk dat het antisemitisch is,; ben ik haast wel zeker Als je Fassbinder kentj weet dat hij het niet aij mitisch bedoeld kan hel Ik denk dat hij met dij tijoodse passages heeft len aangeven hoe ar mensen over joden den] Arend Jan: „Ik geloof dat iedereen op scho staat is het stuk goed t oordelen, daar heb je begeleiding bij nodig".] Raymond: „Ja, de tek wel erg moeilijk. Ik dat het stuk voor de oi bouw zeker niet geschi] Die krijgen de krant wel, maar nee, ik denl( dat ze er erg in geïnt seerd zijn. De vieze woo natuurlijk wel, maar ve op die leeftijd? Nee". Volgens Vera Ebels is stuk niet alleen voor di derbouw van midde school ongeschikt, ma?i ken ook veel volwass er niet doorheen. Wie er bijvoorbeeld uit zie achter dat de hoer plaatsbekleedster van op aarde noemt en ev Christus door een jood moord wordt? Vasco: „Nee, dat had niet in gelezen. Kijk, zo ontzettend veel ii stuk dat iedere stromi wel wat uit kan halen, ik moet toegeven da toch wel vrij duidelijk ben er ook niet tegen ei kundigen bij te halen, ik geloof niet dat het i zakelijk is". Zondebok De jongens van het lands Lyceum ontmoet hun eigen omgeving antisemitisme. „De m> op deze school kome een nogal beschermc lieu", zegt Vasco. „Daa je die dingen niet" Arend Jan zegt: „Wij ben het niet slecht en om hebben we ook get hoefte aan een zondeb Maar volgens Ebels antisemitisme in alle s lagen van de bevolkinj - beschermd milieu o! „Antisemitisme is dl stand tegen wie men z de machtigen en de ha gen wie men ziet als c machtigen", zegt Steir jood jaagt angst aan, heeft Hitier gezegd? 1 joden het geweten zijl de niet-joodse wereld, tegenstander dat zeg doelt hij: de joden h ons geweten gestolen. 1 van de pogingen het a •mitisme intellectueel derbouwen wordt f dat bij alles wat de jodi laste kan worden gele| alles wat ze hebben m ven, dit er bovenuit i dat ze het begrip „gev en het monotheïsme i leven hebben gen Fassbinder formuleer zo: „En schuld heeft dj omdat die ons scl maakt". STEVO AKKEJ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 4