Kardinaal Alf rinks laatste stille tocht door Utrecht Ccidóc <2owa>i GEESTELIIK LEVEN/OPINIE Familiewas kerk wereld Kerkelijke zorgen over Israëlisch geweld beroepingen „Lucas 2 kun je hier ruiken" Meer besteden aan eten? weer SeidócSoutfmt DONDERDAG 24 DECEMBER 1987 PA door Marinus van der Berg „De familiewas doet men bin nen", stond er onlangs op de dagscheurkalender. Ik heb al weer enkele jaren zo'n dagka lender van St. Gerardus. Mijn peettante had ook zo'n kalen der en ik mocht er altijd het blaadje afscheuren. Zo is de kalender ook 'n herinnering in mijn leven. De uitdrukking: „De familie was doet men binnen", kwam me voor als een uitdrukking van vroeger, maar ze is waar schijnlijk nog altijd actueel. Ie mand belde me op over een verdriet dat zij in haar familie ondervindt en waarvoor ze geen begrip kan vinden. Fami lie kan een steun zijn in je le ven, maar familie kan ook ver stikkend zijn. Wanneer ik naar de reclame voor waspoeder kijk, dan begrijp ik daaruit dat die poeder die de was witter dan wit maakt, erin slaagt om allerlei vezels te zuiveren. Ik trek dit als een vergelijking door. Een mens zit vol van al lerlei gevoelens. Een mens is een gevoelig wezen, ook al stelt hij zich vaak op als onge voelig. Ik denk dat dat meest al slechts zelfbescherming is. Een mens zit vol van talrijke gevoelige vezels. Wassen heeft te maken met zuiveren. Wat aangeslibt is, wat vreemd is, wat er niet thuis hoort, wat het oorspronkelijk verdoezelt, dat wordt verwijderd. De voorwaarde is dat er iets ge vonden wordt dat tot dit zui veren in staat is. De vraag die nu opkomt is de vraag of fa milie een geschikte voorwaar de is om tot dit zuiveren te komen. Al eens eerder dit jaar heb ik over familie geschreven en uit de vele brieven die daarna gekomen zijn, is bij mij de vraag overgebleven of fa milie niet vaak overschat wordt. Ik heb gemerkt dat er veel mensen zijn die met hun verhaal wat hun hart vertroe belt, wat hun hart zwaar maakt, vaak juist niet binnen de familiekring terecht kun nen. De uitdrukking „de familiewas doet men binnen" komt me voor als de huisvrouw of huis man die de was te lang in de wasmand laat liggen. De was gaat dan verstikken en er ont staan plekken die maar moei lijk te verwijderen zijn. Binnen een familie kan er heel wat ruimte zijn, maar binnen een familie kan het ook benau wend zijn. Nogmaals gezegd: familie kan elkaar tot een be langrijke steun zijn, maar er zijn ook grenzen aan die steun. Je hebt soms anderen nodig die je helpen of aan wie je je verhaal kwijt kunt. In fa milies zijn ook taboes. Dat zijn gevoelens en zaken waarover niet gesproken mag worden. Dat kunnen gevoelens en za ken zijn waarover je juist wel wilt spreken om adem en lucht voor jezelf te vinden. Iedere familie heeft z'n geheimen, ge beurtenissen waarvan je hoopt dat ze niet op straat ko men, dat ze binnenshuis blij ven. Het is heel begrijpelijk dat dit zo gevoeld wordt. Soms nemen mensen de moed om gebeurtenissen naar buiten toe te brengen. Dat kan in een familie moeilijk val len. Dat dat moeilijk valt, vind ik heel begrijpelijk. Zaken als familie-eer en familie-schaam te zijn in het geding. Toch spreek ik over moed, want de mensen die het risico nemen om hardop te zeggen dat je binnen de familie soms meer op onbegrip dan op begrip steunt, geven daarmee indi rect steun aan anderen. Aan allen die merken dat ook zij voor de zaken van hun hart binnen de familie geen serieus gehoor vinden. „Moet dan zo maar alles op straat worden gebracht?" Natuurlijk niet, maar ik pleit er wel voor te er kennen dat familie-relaties zo wel een bindende als een be nauwende werking kunnen hebben. Het gezegde: „De fa miliewas doet men binnen", vind ik een gevaarlijke uit drukking. Iedere huisvrouw en huisman weet dat was die bui ten is gedroogd vaak frisser is dan was die men op zolder heeft moeten drogen. Zaken als „familie-eer" en „familie naam" kunnen ertoe leiden dat iemand in een familie on recht wordt aangedaan, on derdrukt wordt en nauwelijks adem voor zichzelf kan vin den. Ik denk dat we elkaar geen dienst bewijzen als we door blijven gaan met de in druk te wekken: „in onze fa milie verloopt alles vlekke loos". Zulke families bestaan niet en het zou gezonder zijn dat eerlijk te erkennen en toch maar wat familiewas de deur uit te doen. Grote Amerikaanse kerken richten eigen tv-stations op NEW YORK De Rooms-Katholieke Kerk, orthodoxe en protestante kerken in de Vere nigde Staten hebben samen een christelijk te levisiestation opgericht. Het initiatief ertoe is uitgegaan van het kabelstation Telecommuni cations Inc. (TLI), dat tot dit najaar de pro gramma's uitzond van het tv-station Praise The Lord (PTL) van Jin* en Tammy Bakker die na seks- en geldschandalen in opspraak kwamen. Na stopzetting van de PTL-uitzen- dingen riep TLI de kerkgenootschappen op met een alternatief te komen. Het 'Vision Interfaith Satelite Network' gaat vanaf 1 juni volgend jaar dagelijks 24 uur per dag misvieringen, kerkdiensten, preken, dis cussieprogramma's alsmede kinder- ën tv- films uitzenden. De eerste maanden zullen er zo'n 14 tot 16 miljoen huishoudens mee worden bereikt. In tegenstelling tot bijna alle televisiekerken is het nieuwe station niet van plan via de progamma's geld te werven. Het wil zich daarentegen met reclames en kerke lijke schenkingen bedruipen. Voor het uitzen den hoeven de kerken niets te betalen aan de kabelmaatschappij. Het oecumenische project betekent een wen ding in het Amerikaanse religieuze tv-kli- maat. Tot nu toe werd dat beheerst door con servatieve evangelische predikanten, die wel voor hun uitzendingen moeten betalen. Zie ik verkondig u grote blijdschap die heel het volk ten deel zal vallen. U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus de Here, in de stad van Bethlehem Lucas 2 10,11 UTRECHT Als laat- sten waren daar de enige honderden Pax Christi- gangers, zachtjes een lied neuriënd en herkenbaar aan de rode roos die zij één voor één deponeer den voor het geopende graf, waarin gistermiddag tegen het vallen van de avond de kist van kardi naal Alfrink was neerge laten. Een lange, paars getinte stoet van prelaten, kardinaal Simo- nis voorop, was daarvóór over het Utrechtse Sint Barbara- kerkhof getrokken om met een gebaar van de wijwaters- kwast afscheid te nemen van de overleden kardinaal. Over het verlaten kerkhof waar een ijzige wind woei, zong het koor van de St. Catharinaka- thedraal, begeleid door een speciaal aangezocht blazersen semble uit Amsterdam, een beurtzang uit psalm 25: Houd mij in leven, wees Gij mijn redding. Een uitgedunde schare mensen, zij die daar krachtens hun functie acte de Crésence gaven én overtuigde ewonderaars van de kardi naal, was hem op zijn laatste tocht gevolgd. Ongetwijfeld een dwarsdoorsnede van be houdend en vooruitstrevend katholiek Nederland. De eucharistieviering ter na gedachtenis van mgr. Alfrink in de Catharinakathedraal herinnerde met het klokge beier van de binnenstadsker- ken nog enigszins aan de vroegere massaliteit en saam horigheid van kerkelijke hoogtijdagen. De kerk was vrijwel geheel gevuld met genodigden, leden van het kabinet onder wie premier Lubbers en de minis ters Braks, Korthals Altes en staatssecretaris Korte-Van Hemel, prinses Irene, de her vormde dominees Mooi, Hu- ting, Blei broederlijk op een rij met hun gereformeerde collega's Overeem en Ridder bos. Daarnaast in grote getale vertegenwoordigers van ker kelijke en andere katholieke organisaties. Op het priester koor gewijde vertegenwoordi gers uit het buitenland en het Nederlandse bischoppencolle- ge, inclusief mgr. Gijsen van Roermond. Kardinaal Simonis die de hoofdcelebrant was, sprak over de dankbaarheid waar van de overledene tot zijn laatste uren blijk gaf en las voorafgaande aan de eigenlij ke viering een telegram voor van de paus waarin deze zijn gevoelens van deelneming overbracht en herinnerde aan de herder van het Aartsbis dom Utrecht „in de moeilijke periode van verandering, overgang en vernieuwing voor en na het tweede Vati caanse Concilie". Mgr. Vermeulen, die zeven jaar lang vicaris-generaal was onder kardinaal Alfrink, schetste in zijn preek de le vensloop van de overleden kardinaal en wees erop dat Alfrink de promotor is gewor den van de idee van de colle gialiteit, „niet omdat dit zo goed in de tijdssfeer paste, maar omdat zijn verstaan van De uitvaartdienst In de St. Catharinakathedraal. V.l.n.r. de kardinalen Willebrands en Simonis en de bisschoppen Ernst en De Kok. het Nieuwe Testament hem daartoe dwong" Vermeulen ging verder in op het hier en daar gehoorde verwijt dat Al frink zich te weinig heldhaf tig toonde en capituleerde. De schatten die hem waren toe vertrouwd, wogen volgens Vermeulen echter zwaarder dan menselijke overwegingen. „De trouw aan traditie en kerk was ook de reden dat hii vaak koos voor de veel moed eisende en weinig roemvolle weg van het midden. De kar dinaal verzette zich, aldus Vermeulen, op het eind van zijn leven soms tegen de my thevorming rond zijn persoon, maar liet dit toch verder gro tendeels op zijn beloop omdat hij besefte dat hij dit toch niet echt kon tegengaan. Slechts eenmaal tijdens de dienst braken persoonlijke emoties door, toen de voorma lige KRO-omroeppastor, Har ry Mourits, een goede vriend van kardinaal Alfrink, bij wijze van voorgebed van zijn persoonlijk respect getuigde voor de overledene. Verder had de dienst een uitermate strak verloop zonder duidelij ke hoogtepunten. Bij de keuze van de liturgie was (mede) re kening gehouden met voor keuren van kardinaal Alfrink voorzover deze althans be kend waren. Een zo'n voor keur was een tussenzang uit psalm 19 berijmd door Ida Gerhardt en Marie van der Zeyden: De wet van de Heer is volmaakt. Er werden met uitzondering van het In Para- disum uitsluitend Nederland se gezangen ten gehore ge bracht, meestal van de hand van Huub Oosterhuis of Ber nard Huybers. Gezien de verwachte drukte en de lengte van het af te leg gen traject hadden de organi satoren afgezien van een be grafenisprocessie. De bis schoppen en andere kerkelij ke hoogwaardigheidsbekle ders gingen per touringcar naar het kerkhof. De auto met het stoffelijk overschot van de kardinaal hield op de Maliebaan een minuut stilte in acht. Hier en daar hing een vlag halfstok, maar veel be langstelling voor „hun" oud aartsbisschop lieten de Utrechtenaren niet merken. Aan het graf vonden de meest betrokkenen elkaar. PAUL VAN VELTHOVEN Geen „vrede op 6arde" in Bethlehem: Israëlische soldaten In de straten van Bethlehem, bij de kerstbomen... GENEVE De Wereldraad van Kerken en de Lu therse Wereldbond hebben de Israëlische regering opgeroepen de onrust in de bezette gebieden niet met geweld op te lossen. Beide organisaties zijn diep ver ontrust over het Israëlische optreden in de nu al twee weken durende gewelddadigheden. In een telegram aan premier Shamir schrijft dr. Emilio Castro, de secretaris-generaal van de Wereldraad, dat de oplossing van het Israëlisch-Palestijnse conflict niet ligt in geweld, maar in onderhandelingen. De secretaris-generaal van de Lutherse Wereldbond, dr. Gun nar Staalsett, pleit bij de Israëlische regering voor beëindiging van de „onderdrukkende maatregelenen terugkeer van de rust in de gebieden. De spanningen die tot deze crisis hebben geleid zijn volgens Staalsett weg te nemen door het beleggen van een internationale conferentie onder verantwoordelijkheid van de Verenigde Naties. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Kerkenveld-Alteveer, W.M.de Bruin kandidaat te Ede. Be roepbaar: Mevrouw H.Postma, Nlj- landsingel 26. 9831 RK Audard. Toegelaten tot evangeliebediening an beroepbaargesteld: Mevrouw M.W.Schlereck-VIsser, Anton van Dijcklaan 13. 1816 MA Alkmaar. Gereformeerde Kerken vrijge maakt Beroepen te Llsse in combinatie met Oegstgeest. D.H.Gritter kandi daat Ie Biddinghuizen. Beroepbaar- gesteldi Drs.A.S.van der Lugt, Ja cob Catsstraat 327, 8265 XT Kam- Kerstviering bewoners zwakzinnigencentrum „De Hartenberg WEKEROM Kamelen, ezels, schapen, geiten, een os, al deze dieren zijn te vinden in een grote tent, die gevuld is met stro. Jo zef, Maria, een 'kindje', engelen, wijzen en her ders maken het beeld van het kerstverhaal com pleet. In de stal is Lucas 2 te ruiken. Engelen blijken plotseling ook maar gewone mensen te zijn als er één kenbaar maakt te moeten 'drukken'. Ook Jozef moet even naar achteren („Ik moet plassen") maar dat kan de pret allemaal niet druk ken. Met intens genoegen brengen de bijna vierhonderd bewoners van het zwakzinni gencentrum 'De Hartenberg' in Wekerom (nabij Ede) het kerstverhaal in woord en beeld. Deze bijzondere viering is ook in Hilversum bekend geworden. Een team van de NCRV is naar Wekerom ge gaan en maakte daar tv-opna- men, die op Tweede Kerstdag (Nederland 1. 21.52 uur) worden uitgezonden. Geestelijk, vader van „De Reis naar Bethlehem", zoals het kerstspel wordt genoemd, is dominee Arie Trapman. Met zichtbaar genoegen vertelt hij over verleden en heden van het kerstspel, dat niet alleen bewoners, maar ook familiele den en het personeel heel wat aangename uurtjes bezorgt. „Iedereen is nu een beetje ze nuwachtig. Dat komt mede door die televisie-opnamen. We weten niet hoe de bewo ners hierop zullen reageren", zegt Trapman. „In het begin van de zeventi ger jaren kende het instituut maar één kerstviering, name lijk die in de kerk. In 1973 voerden bewoners van „De Hartenberg" voor het eerst een kerstspel op, dat mede door aandrang van het perso neel door mij geschreven was. De uitverkoren bewoners wa ren apetrots. Dat er wel eens dingen mis gingen, omdat de betrokken hoofdrolspelers even naar achteren moesten of niet bij de les waren, nam je op de koop toe. Op die mo menten zongen we dan kerst liederen." Kritiek „Bij de diverse evaluatiege sprekken werd door menig een kritische kanttekeningen geplaatst. Zo zouden verschil lende bewoners zo in hun rol opgaan, dat ze alles om hen heen vergaten en weinig of niets meekregen van wat de anderen deden. Bovendien stonden teveel bewoners pas sief langs de zijlijn. En dan ging het voornamelijk om die genen die een zogenaamd laag niveau hebben. Het waren al tijd dezelfden die op de voor grond traden. Het iaar daarop heeft het personeel het kerst spel voor haar rekening geno men, maar dat was helemaal niet naar de zin van de bewo ners. „Dat kunnen wij veel beter", werd er van alle kan ten gezegd en aan het einde van de zeventiger jaren is dan de formule uit de bus gerold zoals we die nu nog kennen." „De bedoeling van „De Reis naar Bethlehem" is met de bewoners zo dicht mogelijk bij het Kerstverhaal van Lucas 2 te komen. Horen, zien en be leven. Alle deelnemers krij gen een lampje en de diverse leeftijdsgroepen gaan samen met personeel, ouders, en vrienden op stap. De eersten die de bewoners op hun reis tegenkomen zijn de herders, de eerste verkondigers van de blijde boodschap. Hierna ko men de wijzen met heuse ka melen. Ook de wijzen heljben hun eigen Kerstverhaal en Het einddoel van de reis is dus de stal, waar Maria, Jozef en een pop inmiddels gearri veerd zijn. Om het nog echter te laten lijken, hebben sommi ge ouders me wel eens hun baby aangeboden, maar dat hebben we nooit aangedurfd. Als er iets gebeurt... Ook ik sta in de stal, temidden van de dieren en soms ook allerlei uitwerpselen. Niet echt leuk, maar dat komt de echtheid wel ten goede. Dat af en toe een os je in de nek likt, moet je op de koop toe nemen. Ik vertel dan zo'n zestien keer Lucas 2. Dat gaat me nooit vervelen want elke keer zeg ik het weer anders. Aan elke groep wordt op het eigen ni veau het Kerstevangelie door gegeven. Kortezinnen en geen moeilijke woorden. Ook geen woorden met een over drachtelijke betekenis. Op het zinnetje „Jezus wierp een blik op hen" kreeg in onmiddellijk de reactie „Da's gemeen". En alles moet in de tegenwoordi ge tijd. De bewoners van De Hartenberg leven bij het mo ment, ze verstaan geen verle den tijd." „Na de verkondiging van de blijde boodschap gaan we van de stal naar de kerk. Daar worden alle bekende Kerst liedjes gezongen. Behalve een organist spelen dan ook een drummer en een bassist want zwakzinnigen hebben een aangeboren gevoel voor rit me. Ik praat de liederen dan aan elkaar met korte verbin dende teksten. De zangdienst hebben we in twee gedeelten gesplitst. De overweldigende belangstelling maakte dit noodzakelijk. Hiermee komt dan een einde aan 'De Ster van Bethlehem', de bewoners keren terug naar de pavil joens." Giften „Je snapt wel dat de organisa tie van een dergelijke gebeur tenis een hele klus is. Het kost ook veel geld. We krijgen ge lukkig van allerlei mensen bijdragen, anders zou het nooit door kunnen gaan. Al leen de kamelen al kosten ruim twaalfhonderd gulden. De schapen komen van de kudde die op de heide bij Ede graast. Duizenden guldens kost het evenement al gauw, maar door de medewerking van heel Wat mensen kunnen we telkens de eindjes aan el kaar knopen." „In de kerk hebben we een kerststal geplaatst. Dat ont lokte iemand de opmerking dat je hierdoor een beetje het gevoel had in een rooms-ka- tholieke kerk te zijn. Het leu ke van dit soort bijeenkom sten is echter, dat geloofs kwesties en tegenstellingen tussen diverse groeperingen wegvallen. Iedereen vindt het geweldig. Daarom blijf ik dit soort bijeenkomsten organise ren. Er is geen afstand, ieder een is gelijk," zo besluit domi nee Trapman zijn verhaal. Bij het weggaan voegt hij hier nog iets aan toe. „Weet je waarom wij zo'n toestand van dat kerstspel maken? Omdat we gemerkt hebben, dat veel bewoners meer met hun ogen dan hun oren oppikken. Ze luisteren als het ware met hun ogen". HENK WANINGE Meer dan in voorgaande jaren wordt het kerstfejj 1987 verbonden met de rauwe werkelijkheid van Aan de vooravond van het verjaardagsfeest van i golfde door ons land de leuze: „Laten we deze ke meer aan eten uitgeven". Dat sloeg niet op onszelf, i Afrika, waar miljoenen mensen ten onder dreigen aan de hongerdood. Die slagzin kreeg z'n betekeni* het kerstfeest voor velen bijna een synoniem is ge voor een eetfeest. De oproep die van de slagzin uitgaat, is terecht. W» kun je als verantwoordelijk mens nu eten, drinken en zijn, terwijl je weet dat er miljoenen zijn die op d ogenblik van honger dreigen om te komen? Velen die verantwoordelijkheid gevoeld en daarom is er i een bedrag van vele miljoenen binnengekomen voor gerende medemens. TOCH is het daarmee niet gezegd. Want het kerstfe z'n werkelijke betekenis geen eetfeest, maar een veij; feest. De christenen gedenken hoe de hemel werd en hoe God in de gedaante van vlees en bloed neerda de mensheid te verlossen van zonde, dood en verder! feest is de verjaardag van de nieuwe mens. De feesl van het kerstfeest zijn daar blij over. Daarom trel mooie kleren aan en nemen het er van. WlE echter de verjaardag van Christus meeviert,] niet vrijblijvend doen. Zijn komst is immers gerich heil van mens en wereld, geestelijk en materieel. V» schuift aan het feestmaal van de Heer weet dat het I doeld is voor alle mensen en voor heel de wereld. zelf heeft iedereen uitgenodigd en met naam en toer hongerigen, de dorstigen, de vermoeiden en de belas ging zelf op pad, zieken genezend en brood uitdelf Zijn volgelingen heeft Hij ook zó op pad gestuurd. „Meer geld aan eten uitgeven" met kerst? Jazekti niet omdat het een eetfeest is, maar omdat de volj van de nieuwgeborene uit dankbaarheid voor Zijn met anderen willen delen in het Heil dat Hij brengt Wolkenvelden DE BILT (KNMI) - Een hoge- drukgebied dat gisteren net ten oosten van ons land lag is inmiddels naar het zuidoosten weggetrokken. Dit betekent dat de invloed van oceaande pressies langzaam maar zeker groter wordt. In de loop var! de dag zal dit al merkbaar zijn. De zon gaat regelmatig schuil achter wolkenvelden. Deze wolkenvelden zijn de restan ten van een storing die giste ren boven Engeland lag en daar af en toe motregen bracht. Vandaag passeert deze storing ons land maar de acti viteit is dan zover afgenomen dat er geen neerslag meer valt. Met de Kerstdagen is er in het algemeen veel bewolking en de regenkansen worden iets groter. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor vrijdag en zaterdag: Zuid-Scandinavië: Van het westen uit af en toe regen of natte sneeuw, 's Nachts over wegend lichte vorst, middag- temperatuur ongeveer 2 gra den, in Denemarken enkele graden hoger. Britse Eilanden: Veel bewol king en vooral in Ierland en Schotland af en toe regen. Middagtempera tuur ongeveer 9 graden. Benelux: Wolkenvelden en mogelijk wat regen of motre gen. Zaterdag ook af en toe zon. Middagtemperatuur onge veer 7 graden. Noord-Duitsland: Wolkenvel den, ook af en toe zon en mo gelijk wat lichte regen. Mini mumtemperatuur om het vriespunt, middagtemperatuur ongeveer 6 graden. Zuid-Duitsland: Perioden met zon en vrijwel overal droog. Minimumtemperatuur om streeks min 2 graden. Middag temperatuur ongeveer 4 gra den. Frankrijk: In het noordwesten wolkenvelden en mogelijk wat regen, in het zuiden perioden met zon en droog. Middagtem peratuur van 7 graden in het noorden tot 15 graden in de Rivièra. Alpenlanden: Perioden met zon en droog. In de dalen plaatselijk mist. Middagtempe ratuur van 6 graden in het westen tot 2 graden in ten. Nul-gradennive 2000 meter in het w( 1500 meter in het oosl Spanje en Portugal: I gend zonnig en droog, temperatuur aan de 1 14 graden in het noo 18 graden in het zuidf Italië, Joegoslavisc Griekse kust: Perio< zon en droog. Middag tuur van 6 graden ii vlakte tot 16 graden en 12 graden aan de vische en Griekse kui Sneeuwbericht DEN HAAG - Sneeuwb mengesteld door de AN\ menwerking met het KNM situatie van maandag 23 di Dicht bij huis In België en de Bondsreubl land geen wintersportmoge Weersverwachting t/m vrij Overwegend droog. Vrijd Belgische Ardennen wat lichte regen of motreg Alpengebied De wintersportmogelijkhed de lage pistes in het algen» In de meeste dalen ligt nai geen sneeuw. Om te kun moet men veelal uitwijke hoge pistes. In tal vai langlauf niet mogelijk. Een overzicht van de sneeuwhoogten op reeds pistes in cm. (het eerste ge de dalen, het tweede de h Oostenrijk Vorarlberg Tirol Salzburgerland Karinthië Zwitserland Berner Oberland Graubuenden Wallis Frankrijk Savoie/haute Savoie Alpes du sud Weersverwachting Alpeng dig t/m vrijdagavond: geen neerslag. Nul-grad 1500 meter ir Rest alpengebied: geen r gradenniveau 's middags 1700-2000 meter. Harz: 06 - 910 910 20. Oost - 910 910 30. Zwitserland/ /Noord-Italië 06 - 910 911 Al meer dan 25 jaar helpt het NRF hun gelijl kansen te geven door financiële steun aan honderden projekten in Nederland. Helpt u mee? Ja, toch zeker! GIRO 953 J. F. Kennedylaan K 3981 GB BUNN tel.: 03405-632-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2