Voor de laatste keer Haitink met kerstmatinee Leiderdorps Kamerkoor veelzijdig ALLER LEI(DS) NEI-L SieMatic JNST SeidócQowicmt BRITSE FILMER MOGELIJK VERMOORD IN AFGHANISTAN FILMREGISSEUR NELSON OVERLEDEN Bijlage Afscheid van tv-publiek met Mahlers negende Archeologen noemen restauratie Acropolis-tempel vervalsing Vgteltispijt^SjkI MUS DONDERDAG 24 DECEMBER 1987 PAGINA 23 ~ergen wil geen zjterberg- beeld RGEN - B en W van Eibergen hebben en besloten een op de dichter Gerrit I-berg geïnspireerd werk van de Lo- |e beeldhouwer Willem Berkhemer bn te kopen. Het college heeft hier- ehoor gegeven aan de mening van ot deel van de bevolking, dat het - moord op José Burbank door een stelde met proefverlof - ongepast ..hommage" te plaatsen aan een fee zelf ook is veroordeeld vanwege de op een vrouw. Achterberg is enige [rpleegd in de TBR-kliniek in de het kerkdorp Rekken. •sluit van het college betekent niet in Eibergen nu geen beeld van Ber- •r komt. PESHAWAR - Op een reis door Afgha nistan is een Britse cameraman van de BBC vermist en mogelijk vermoord. Zijn echtgenote deelde mee te vrezen dat haar man. die een reportage over de oorlog in Afghanistan aan het ma ken was, door opstandige stammen is gedood. De 36-jarige Andy Skrzypko- wiak stak op 1 oktober j.l. de Pakis- taans-Afghaanse grens over met een gids van de rebellengroep Jamiat-i-Is- lami. Hij wilde de commandant van Ja- miat, Ahmad Shah Masood, filmen voor de BBC. Skrzypkowiaks vrouw, de persfotografe Chris Gregory, zou be richten ontvangen hebben die er op wezen dat haar man in de oostelijke provincie Kunar was ae oosteiiiK aangehoudei door stammenleden die een andere ver zetsgroep steunen, de Hezb-i-Islami. Een ooggetuige heeft meegedeeld dat hij een westerse man, uiterlijk gelij kend op de lange, blonde freelance-ca- meramen Skrzypkowiak, heeft zien lo pen op korte afstand gevolgd door vier gewapende stammenleden. Kort daarna hoorde de ooggetuige schoten, aldus Chris Gregory. Een woordvoerder van Hezb-i-Islami zei dat zijn beweging geen informatie over de zaak had. In tussen heeft de Italiaanse ambassade in Pakistan meegedeeld dat een andere cameraman, Fausta Balislavo (26) uit Triest, al sinds 15 november in Afgha nistan wordt vermist. SANTA MONICA - De Amerikaanse film- en televisieregisseur Ralph Nelson, maker van bekende films als „Requiem for a Heavy weight" (1962) en „Lilies of the Field" (1963), is op 71-jarige leeftijd in Santa Barbara in Ca- lifornië overleden. Naar Ralph Nelson jr. meedeelde overleed zijn vader maandag i.l. al aan de gevolgen van kanker. Nelson had een roerige jeugd gehad, met gevechten tussen straatbenden en arrestatie in twaalf staten wegens landloperij. Een rechter noemde hem eens „potentieel de gevaarlijkste misdadiger" in New York. Zijn tv-versie van „Requiem for a Heavyweight" werd bekroond met een „Emmy Award voor hoofdrolspeler Jack Palance. Hij kreeg voor zijn regie van „Lilies of the Field" (met Sydney Poitier) de Oscar. Voor uitge breide infor matie over de radio- en tele visieprogram ma's voor de komende da gen, die nor maal op deze plaats in de krant te vin den is, verwij zen we naar de speciale radio- en tv- bijlage die vandaag bij deze krant verschijnt. )oll< 'enconcert kapellen 'De Aarebeij- >rs' en 'Die Blumenlan- 'j jizikantenhouden zon- afsluiting van het oude j?n oliebollenconcert in zaal van Café Heems- ge weg 2 in Roelofa- e^een. Aanvang 16.00 uur. gratis. jaarsloop iekvereniging NSL en 't bal vereniging VVSB zondag een oudejaars- Noordwijkerhout. Er irden gekozen tussen rnd van 2,5, 7 of 15 ki- De eerste twee af- starten om 11.05 uur. kilometer loop begint Sinuten eerder. Inschrij- vanaf half tien in ae op het sportpark De t in Noordwijker- ie Dijkstra iretier Sjoukje Dijkstra ndag in Splotsz in Roe- Isveen te zien in het •tty" ofwel „Het trieste van een sexist", tg 22.00 uur. Splotsz is aan het Stations entree bedraagt ze den vijftig. ït-mansformatie Augus- (ntet speelt op zondag in zcafé 't Vierkant, Heer- >14, Lisse. Deze uit Lisse itige groep speelt behal- }n werken in mainstre- ook bewerkingen van Davis en Telonious Toegang tot het concert gulden, kinderen tot gratis. samenzang j wordt er 's middags in Uis 't Trefpunt te Ze- 'en een kerstsamen zang Ien met medewerking bet Mispagekoor uit Veen en het jongeren- erkoor uit Zevenhoven. Mvang is half twee en de bedraagt 3 gulden. mtius bnfare Laurentius geeft een kerstkoffieconcert clubhuis van voet bal ling Laurentius Voor- I (SVLV) aan de Julia- i Stolberglaan in Voor- I. Dirigent is Rob Bal- Aanvang 12.00 uur, en- atis. ti tie I Vermaesen exposeert l> werk tot en met 31 ja- b De Droomfabriek aan Ie Singel. Vermaesen is p werkzaam als free- 'llustrator voor diverse jijen, reclamebureaus Irijven. Zijn opleiding bij gevolgd aan het n College of Art in in de vakken grafi- prmgeving en illustra- enen. I leslokaal van kinder- Vj Meren wijk wordt tot 5 januari een tentoon- 'gehouden over het ko- fto's en tekeningen ver ben het geheel en een e kinderboerderij- doen daar ook aan )?f leslokaal is door de idere dag geopend en 27 december van 5.00 uur. [oor jchkoor Holland geeft 1e woensdag in de Pie- k een integrale uitvoe rt het Weihnachtsorato- sn J.S. Bach. Het koor Oder leiding van diri- barles de Wolff. Mede- i verlenen het Amster- lamerorkest, Marianne sn (sopraan), Ulla toold (alt), Hein Meens Klaas Mertens (bas) en 'an Beek (orgel). Het begint om 19.30 uur. 'ee is voor de verschil- ptegonén 50 gulden, 30 en 17,50. In de voor- zijn kaarten verkrijg- j het bureau Bachkoor i Pieterskerkhof 4b en P aan de Oude Vest 45. Gustav Mahler. HILVERSUM Muziek liefhebbers in het alge meen en Mahlerbewon- deraars in het bijzonder zullen morgen aan hun TV- en radiotoestel ge kluisterd zijn als de NOS (en Eurovisie) de tradi tioneel geworden Kerst- matinée van het Con certgebouworkest, mor gen op Nederland 2, 14.45 uur, onder leiding van Bernard Haitink di rect uitzendt. Dat ge beurt sinds 1975 nu voor de twaalfde keer. In dat tijdsbestek werden door Haitink als Mahlerspeci- alist zes van de negen symfo nieën aan de orde gesteld. Het is wel de laatste Mahler- produktie van Haitink in deze opzet. Reden temeer om aandachtig te kijken en te luisteren, want na de uitvoe ring van de 8e symfonie op 11 april volgend jaar ter ere van het eeuwfeest van het Concertgebouw en zijn or kest, eclipseert Haitink he laas van het Amsterdamse podium. Wie dit toch weer bijzondere optreden wil con serveren, doet er goed aan om een video HiFi recorder met tenminste een blanco an derhalf uurs band klaar te zetten en op het gescheiden TV- en Radio 4 stereosignaal aan te sluiten... Conflicten Mahler was een componist, die middenin zijn tijd stond en die alleen profetisch was in die zin, dat hij al wist, wat zo'n vijftig jaar later in de wereld zou gebeuren. In we zen gaat alle muziek van Mahler over Mahler zelf, dus over conflicten. Mahler als schepper versus Mahler als herschepper. Mahler als Jood tegenover Mahler als Chris ten, de gelovige tegenover de twijfelaar, de naïeveling te genover de cynicus, de pro vinciale Bohemer tegenover de cosmopolitische homme du monde, de Faustiaanse fi losoof tegenover de Oosterse mysticus, de in opera ge drenkte symfonicus, die nooit een opera schreef. Mahler had een dubbele kijk op de wereld, die begin 1900 al leek te bezwijken onder een rustig glanzend uiterliik. Mahlers muziek onthult aat in tal van zijn aspekten wreed en duidelijk. Alleen hoorde destijds vrijwel nie mand het en stootte men zich aan de grote lengte, het vele lawaai, de overdrijvingen, banaliteiten,- het groteske van de eindeloze grof-maniakale marsen, de zoetelijke gedege nereerde Landler, de roman tische liefdesdromen en de schetterende koperkoralen Bernard Haitink, voor de laatste keer met het kerstmatinee op de Europese televisie. Maar Mahler was ook een er felijk met een rijke traditie belast man. Hij zag zichzelf als de laatste symfonicus, dwangmatig genoopt om voor een laatste climax, voor een totale samenvatting te zorgen van alles wat op dit gebied sinds Haydns was gepres teerd. Een dergelijk zelfopge legde historische opdracht heeft iets van een masochis tisch noodlot. Het betekende jaren strijd, afwijzing en bit terheid. Niettemin vergaarde hij alle bestanddelen en basiselemen ten uit die Centraal Europese muziektraditie, alle cliché's incluis, en voerde ze tot in het uiterste door. Rusten werden schokkende stiltes, opmaten vulkanische voorbe reidingen, Luftpausen mo menten vol suspense of pre- shock; ritardandi werden tot bewegingloosheid uitgerekt, accellerandi tot tornado's op gezweept. De dynamiek werd tot over de pijngrens opge voerd, de marsen zijn soms bijna als hartaanvallen, de koralen als surrealistische christelijke belijdenissen. Er zijn niet alleen momenten van uiterste wanhoop en ver scheurdheid, maar ook senti mentele en banale excessen. De oppervlakkige luisteraar bezorgen ze vaak krampen. Maar aan het eind van een Mahlerbelevenis komt de luisteraar meestal geestelijk gezuiverd weer boven. Zeker na het ondergaan van de 9e symfonie moet iedere ook maar enigszins sensitieve persoon zich niet alleen uit geput, maar ook mentaal ver schoond voelen. Dat is het triomfantelijk resultaat van dit soort vagevuur, dat ook alle overdrijvingen recht vaardigt. We stuiten tenslotte op een apocalyptische luister, op een glimp van wat vrede en rust kan zijn. Leonard Bernstein omschreef het vierdelige werk als vier manieren om afscheid te ne men. Afscheid van de na tuur, van de tonaliteit, de naasten en tenslotte van zich zelf. En Mengelberg noteerde bij het met citaten uit de „Kindertotenlieder" en het „Lied von der Erde" (met name uit Der Abscheid) ge lardeerde slotadagio: „Mah lers Seele singt ihren Ab scheid". Dat mag een wat pathetische omschrijving zijn voor een in wezen knappe muzikale montage met „freeze" mo menten, geprojecteerd op een bijna onmerkbare muzikale beweging, waarbij de tonen geleidelijk vervluchtigen en tenslotte in het niets oplos sen. Toch schuilt in dergelij ke omschrijvingen onmis kenbaar een grond van waarheid; het zijn misschien zelfs bijna overdrijvingen naar de waarheid toe. Boven dien vormt dit adagio de be kroning van het werk, mis schien zelfs van Mahlers hele oeuvre in die zin, dat het zo puur is, zo getuigt van no blesse en van waarachtige emotionele intensiteit. In het Andante commodo, waarmee het werk begint, is dat met zijn warmvloeiend karakter met alleen een tra gische trompetuitbarsting nog minder duidelijk; het in tense allegro-deel is ook veel intenser, meedogenlozer met zijn felle uitbarstingen. De ruim een kwartier ver gende Landler verloopt in drie tempi en is in eerste aanzet typisch rustiek met de violen als dorpsfiedelaars tij dens een kermis; het langza me gedeelte heeft bepaald niet het karakter van treur muziek; voor de contrafagot is aan het slot nog een be langrijke rol weggelegd. Op merkelijk ook het Rondo burleske, een door alle in- strumentgroepen razende dubbelfuga vol grommende vaart, manisch, met stekende frasen en zure dissonanten. Hier is het goed de solo klari net in beeld te houden. Het is goed nog een keer als het ware van nabij van Hai- tinks waardevolle Mahlerop- vatting te kunnen genieten. Meer dan van een te zwaar beladen laatromantische tra ditie uit te gaan, zoals dat bij Walter, Kubelik, Barbirolli en Bernstein het geval was, heeft hij immers al één voet in de twintigste eeuw bij zijn manier van concipiëren van de gesegmenteerde ritmen, de tot het uiterste opgerekte tonaliteit, de soms bijna ka- mermuzikale manipulatie van het grote orkest en de vormgeving van de pas later in zwang komende „Klang- farbenmelodie". Juist het objectiverende, ker nachtige, uit stevig graniet gehouwen aspect van Hai- tinks Mahler zorgde voor een waardevolle bijdrage aan de internationale cultus van deze componist, die pas sinds het eind der jaren zestig dankzij een soort electroni- sche tangverlossing aan zijn trekken kwam. In tegenstelling tot de vertol kingen van veel anderen, die bij eerste kennismaking ver bluffen, maar dra verbleken, zijn Haitinks Mahlerinterpre- taties door de jaren heen op plaat, CD en videocassette uitstekend tegen herhaling bestand gebleken. We zullen ze in de toekomst dan ver moedelijk ook deerlijk mis sen. JAN DE KRUIJFF Voor een uitgebreide agen da. ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. lel. 01720-20800): Donna Donna II (al); 13.30. 16.00. 18.30. 21.00. 1ste kerstdag niet om 16.00. EURO CINEMA II: Innerapaca (12); 18.30, 21.15. Da reddertjes (al); 14.00, 16.15. 1ste kerstdag niet om 16.15. EUROCINEMA III: Dirty dancing (al); 13.45. 16.15. 18.45. 21.30. 1ste kerstdag niet om 16.15. EURO CINEMA IV: Hector (al); 13.30. 16.00. 18.30. 21.00. 1ste kerstdag niet om 16.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Dirty dancing (al); 14.30. 19.00. 21.15. a LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Last emperor. 14.30, 20.00. Donna Donna II (al); Bigfoot and the Hendersons (al); Hector (al); The witches ol Eaatwick (16); 14.30. 19.00, 21.15. De reddertjes (al); 14.36. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Mastera ol the universe (al); 14.30. Van geluk ge sproken (12); 19.00. 21.15. a REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414); The devil in miss Jonas III (16); 14.30. 19.00. 21.15. NOORDWIJK a LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): Beverly Hills cop II: za. zo. ma. 19.00. Een maand later (al); za. zo. ma. 21.00. Bambi (al); ma. di. wo. 15.00. KATWUK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Beverly Hills cop II (al); 19.00. 21 15. Who's that girl (al); 14.45. CITY THEATER II: Masters of the universe (al); 14.45. behalve za wo Full metal jacket (16); 19.00. 21.15. Avontuur met een staartje (al): za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Beverly Hills cop II (al); za. t/m wo. 19.00. Hector (al); do. vr. 15.45. za. t/m wo. 15.45. 21.15. Een maand later (al); do. vr. 14.30. za t/m wo. 14.30. 19.30. 21.30. KINDERVOORSTELLING Een avontuur met een staartje: do. t/m wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Een maand later (al); do. za. zo. 20.00. Beverly Hills cop II (al); ma. di. wo. 14.00, 20.00. KINDERVOORSTELLING Avontuur met een staartje; vr. za. zo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1.2.3 (Promenade 7, tel. 079- 511313):Donna Donna It; do. t/m wo. 13.45. 19.00. 21.30. za. ook 24.00 De redderties; do t/m wo. 13.45. 16.15. Bigfoot and the Hen- dersons. do. t/m wo. 13.45. 16.15. 19.00. 21.30 za. ook 24 00 Mas ters of the Universe: do. t/m wo. 16.15. Hector; do. t/m wo. 19.00. 21.30. za ook 24.00. DEN HAAG# ASTA 1 (Spui 27. tel 463500): Donna, Donnall (al); 1330. 16.00. 19.00. 21.30. ASTA 2: A night on the town (al); 13.30. 16.00. 19.00. 21.30 ASTA 3 Hector (al); 13.30. 16.00. 19.00. 21.10 BABYLON 1 (Winkelcen trum Babylon, tel. 471656): Bigfoot The Hendersons (al); 13.30. 16.00. 19.00. 21.30. zo. t/m wo. 13.30. 16.00. 19.00. 21.30. BA BYLON 2: Angel heart (16); 18 45. 21.30. BABYLON 3: Full metal jacket (16); 13.15. 16.00. 18.45. 21.30 CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Masters of the uni verse (al); 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. CINEAC 2: Innerspace (al); 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. CINEAC 3: Dirty dancing (al): 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. ME- TROPOLE 1 (Carnegielaan. tel. 456756): The last emperor (al); 13.15. 16.45. 20.30 do. 14.00, 20.30. wo. 13.00. 20.30. Carmen (al); zo. 11.00. METROPOLE 2: De reddertjes (al); 13.00, 15.30. The witches of Eastwick (12); 18.45. 21.30. METROPOLE 3: In nerspace (al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: The wit ches of Eastwick (12); 13.15, 16.00. Van geluk gesproken (al); 18.45, 21.30. METROPOLE 5: Beverly Hills cop II (al); 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): De reddertjes (al); 12.00. 14.00, 16.00. ODEON 2: Dirty dancing (al); 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. ODE ON 3: American Ninja 2: (16): 18.45. 21.30. ODEON 4 Lucht macht academie (al): 13 15. 16 00. 18.45. 21.30. STUDIO 1 (Ketting- straal 12b, tel. 656402): Oei cior- nie (16); 14 45. 19.30. 21 45 STUDIO 2: The untouchables (16); 19.15. 21.30. STUDIO 3: The secret ol my success (al): 14 15. 19.00. 21.15. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1: Lawrence of Ara bia; 15.00. 20.00. vr niet om 15.00. The fearless vampire killers; zo. 14.00. 16.15. Dr. Doolittle: do. za. zo. 15.00. Mary Poppins: ma. di. wo 15.00. Zaal 2: Naplo I: 15.00. 19 30. vr zo alleen 19 30 Naplo II; 21.45 Zaal 3: dag. 19.30. 21.45. The fearless vampire killers: do Nosferatu; vr Dracula de ver schrikkelijke: za Straw dogs, zo The Omen; ma. Jaws; di. Damien- Omen II; wo. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1 Innterspace (16): za. 00.15. CINEAC 2: Masters of the Universe (16); za. 00.15. CINEAC 3: Dirty dancing (18): za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 2: De troetelbeertjes 3; 13.30. 15.30 CINEAC Mas ters of the universe; 13.15, 16.00, 16.45. METROPOLE 2: De red dertjes; 13.00, 15 30. ODEON 1 De reddertjes. 12.00. 14.00, 16.00. STUDIO 2: Bambi: 14.30. Leiden, Kapelzaal KiO: Het Leider dorps Kamerkoor onder leiding van Wim van Meeuwen met medewer- Het Kamerkoor uit Leider dorp bracht in de huiselijke Kapelzaal gisteravond een veelzijdig programma met kerstmuziek, bijeengezocht uit diverse talen en eeuwen. Hoe wel de akoestiek van de Ka pelzaal voor een koor veel te wensen overlaat, wisten diri gent en zangers schijnbaar zonder inspanning de hele avond een volle klank te be reiken. Dat was op zichzelf al een gro te prestatie. Maar niet minder knap was de enorme intensi teit die het koor in tekst en melodie van drie bekende werken van Bach en Swee- linck legde (Bachs koraal „Wohl mir dasz ich Jesum habe" en diens motet „Lobet den Herrn, alle Heiden" en „Hodie Christus natus est" van J.Pz. Sweelincks). Een verrassende keuze was een drietal Nederlandse com posities. De aandacht waarmee het publiek naar een warme vertolking van Julius Rorit- gens „O kindeke klein, o kin- deke teer" luisterde, pleit voor deze muziek maar bewijst evenzeer dat het koor in staat is om dergelijke lastige harmo nieën heel natuurlijk en tref zeker uit te voeren. Ook in onbekend werk van Johannes Verhulst en in een uit 1912 daterende koorzetting van het bekende „Hoe leit dit kindeke hier in de kou" van Herman Strategier kwam het koor volledig tot zijn recht. Een aangekondigd lied voor alt-mezzo en piano van De Falla kwam te vervallen en in plaats daarvan zong de soliste Anke Zuithoff een van de be roemdste kerstliederen: „O Je- sulein suSz" van Bach. Behalve in werk van Bach soleerde zij met een vijftal innige liederen van Max Reger, rustig en heel natuurlijk geïnterpreteerd Het knappe en bescheiden spel van pianist Peter Entzinger sloot daar prachtig bij aan. De eenvoudige manier van zingen die Anke Zuithoff eigen is, was ook in de liederen van Th.A. Arne, R. Vaughan Willi ams en A. Cooke die zij na de pauze zong, volkomen op z'n plaats. Engels was eveneens de toon voor het koor na de pau ze: bekende en minder beken de traditionele (meegezongen) kerstliederen- lieten het pu bliek na een zeer geslaagd concert in een ware kerststem ming huiswaarts keren. TOM STRENGERS ATHENE De restaura tiewerkzaamheden aan het Erechtheion op de Acropolis in Athene, toch wel een van de meest op merkelijke voorbeelden van klassieke Griekse ar chitectuur, zijn voltooid. Maar de protesten tegen het resultaat nemen nu steeds meer toe. In 1978 besloot een aantal vooraanstaande internationa le experts een reddingsactie op touw te zetten voor deze sierlijke marmeren tempel uit de vijfde eeuw vóór Christus. Door luchtvervui ling, aardbevingen en roes tende verbindingsstukken, die bij vorige restauratie- beurten waren aangebracht, was het monument in een verregaande staat van verval geraakt. Rond het 3,5 miljoen gulden kostende project ontstond een controverse tussen ar cheologen die menen dat de restauratie in feite een ver valsing is, en restaurateurs die de artistieke waarde van een monument tót elke prijs willen behouden en het ge heel begrijpelijk willen hou den voor de leek. De prioriteit lag bij het ver- (ADVERTENTIE) Vloerbedekking voor kantoren en bedrijven Thomsonlaan 71 -75 Den Haag 070-603376 Dorpsstraat 1SB Zoetermeer 079-165137 wijderen van de kariatiden, de vrouwenbeelden bij de zuidelijke zuilengang. Hun gelaatstrekken waren door zure regen en smog zo goed als verdwenen. De orginelen liggen nu in het Acropolis museum, in glazen contai ners beschermd tegen verde re beschadiging, en de karia tiden in het gerestaureerde bouwwerk zijn replica's. De zwaarste taak voor de restaurateurs was het blok voor blok uit elkaar halen van de marmeren tempel en het verwijderen van de ijze ren klampen, die geroest wa ren en de stenen hadden be schadigd. Deze zijn nu ver vangen door beugels van een roestvrije titaniumlegering. Begin deze eeuw werd de ruïne opnieuw opgebouwd, maar daarbij waren niet alle stenen op hun juiste plaats terecht gekomen. Brokken waar men toen geen raad mee wist lagen overal rond de tempel verspreid. Nu wer den met behulp van een computer alle oude blokken en fragmenten geïdentifi ceerd en in de correcte, oor spronkelijke positie terugge- echter een verhitte discussie doen losbranden onder de le den van de Acropolis-com- missie. Velen vinden dat de restaurateurs zich veel te vrij hebben opgesteld in het toe- Al deze initiatieven hebben passen van nieuwe materia len. Daarbii hebben ze zich niet gehouden aan het Ver drag van Venetië waarin de precieze richtlijnen voor het conserveren van oude monu menten zijn vastgelegd. De architect van het project, (ADVERTENTIE) bh pg m##r dan 50 modtlUn en Stutterheim Rijswijkseweg 528 Den Haag 070-992341 Alexandras Papanicolaou, verwierp beschuldigingen dat hij het Verdrag van Ve netië zou hebben geschon den: „De nieuwe onderdelen en nieuwe voegen hebben met opzet een andere struc tuur en kleur gekregen, zo dat ze duidelijk te onder scheiden zijn van de origine le marmeren blokken; pre cies zoals het Verdrag ver eist". Maar hiermee is de discussie nog niet afgelopen. Het voor nemen om het Parthenon, de grootste tempel op de Acro polis, te restaureren, zal on getwijfeld ook nog heel wat voeten in de aarde hebben. (ADVERTENTIE) Trouwens hel hele jaar maken wij zitmeubels op maal die 'zalig' /.ilten. Tijdens de kerstshow intro duccren wij onze nieuwe collectie. Kerstshow 26/12-2/1 maandag l/m zaterdag open 10 17 uur 2e Kerstdag open 11-16 uur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 23